handdator

Visa fullständig version : Elmotor blir supervarm



newbadboy
2013-05-04, 20:30
Har en liten delta vinge som det sitter en Multiplex Permax BL-x22-23 motor. Denna drivs av ett BL27 fartreglage. Det sitter en 8x6 prop på motorn

På fullgas blev motorn så varm att det kom lite rök när jag stoppade den efter en kort stund. Jag drar ca 25A från batteriet (tångampere meter) och jag antar att det är helt enkelt lasten på motorn som är alldeles för hög. Har tyvärr inget datablad på motorn och lyckas inte heller hitta ngn på nätet.

Så mina frågor är,

1Vet ni vilken kontinuerlig ström som är rek för denna motor. (lär vara mindre än 25A)?
2Vilken prop rek ni för att minska strömmen men ändå ge så mycket drag som möjligt?
3Är den strömmen jag mäter på battkabeln ca samma som går in i motorn?

Tack

Skrotiz
2013-05-04, 20:48
Hittade lite info hära (http://www.ruberkon.com/332303-motor-permax-bl-x-22-23.html) och det verkar som du säger att du drar för mycket ström ur motorn.
Rekommenderad propeller är 6x3 på 2S(ca:9,1A) och 5x4 på 3S(ca:15,8A).
Optimala effektivitet verkar den ha i 17A och då känns de ju nästan som att 25A är lite i överkanten.
Får den ordentligt med kylluft?

Men prova gå ner lite i propeller storlek och se om det löser problemet.
Vad kör du på för spänning?
Strömmen du mäter på batterikabeln är det som motorn drar, bortsett från att övriga förbrukare är inräknade t.ex servon och mottagare.

newbadboy
2013-05-05, 16:46
Tack för svar. Kylning får den, är helt öppen monterad.

Kör den med två celler.

freddan_6
2013-05-05, 20:43
Då blir det till att proppa ner om nu motorn överlevde.

newbadboy
2013-05-06, 09:31
Tja det tror jag den gjorde.. den snurrar som normalt ännu iaf.. sedan om isolering etc blivit försvagad, hoppas jag inte