handdator

Visa fullständig version : tips på el seglare



NickeL
2013-05-06, 16:41
Hejsan!

har funderingar på att köpa en motorseglare då min Cularis inte längre lever

vad jag letar efter är en Glasfiber kärra på ca 2,6m med en startvikt på ca 1,5kg med motor och acce
Helst skala dessutom, typ ASW 28 eller Ask 21 eller liknande

ARF så klart
Tanken är att försöka slå klubbrekordet på ca 1100m loggat hehe, nä men lär nog i alla fall nå höjder på 1000m utan att tömma accen direkt.
alltså letar jag efter en som tar termik bra, klaffar är ett måste.
Har en 120g Emax motor med KV på ca 1300 max effekt 580W som jag tänkte använda

alla tips tas emot!

//Nicke

Thomas
2013-05-06, 16:47
Vilket prisläge hade du tänkt dej?
Staufenbiel http://www.modellhobby.de/Models/Modelplanes/Electric-glider.htm?shop=k_staufenb_e&SessionId=&a=catalog&t=3&c=31&p=31 har massor av tänkbara kärror!
Själv har jag en "Last Down XXXL", plockar termik bra.
Ska det vara en ren termikare, välj inte en med för smala vingar, dessa kräver fart för att inte vika.

NickeL
2013-05-06, 17:38
hej tack för tipset, inte mer än ca 1800 kr? eller är det alldeles för lite?

LIP
2013-05-06, 18:27
Här finns också en del att välja på. http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop=eshop&set_menu_eshop_id=374

http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop=eshop&action=&id=&desktop_back=&action_back=&id_back=&set_eshop_limit_from=0

McRegor
2013-05-06, 18:55
1000 m höjd - hur fan ser du den kärran...:)
Mina gamla gubb-ögon klarar definitivt inte den utmaningen.
Roger

NickeL
2013-05-06, 19:15
det är inte så farligt, en väl målad Cularis syns fint, dock var vi 5st i luften samtidigt och ett gäng fåglar, så det var ett H-vette att hålla reda på vad som var flygplan och vem flygplan det var

Jag tror vi loggade 1136m max förra sommaren

NickeL
2013-05-06, 19:18
men en sak kan jag lova, Kul som f-n var det! hehe

Fluf
2013-05-07, 13:02
1000 m höjd - hur fan ser du den kärran...:)
Mina gamla gubb-ögon klarar definitivt inte den utmaningen.
Roger
930m med en 1,8m foamie (epp-fpv). Liten var den kan jag lova :)

Thomas
2013-05-07, 13:14
Nån gång på 80-talet, alltså före hitec-elektronikens tidevarv, så jagade jag upp en motorkärra på en höjd där det tog 3 sekunder för ljudet att komma ner... alltså från det att jag drog av gasen till jag HÖRDE det! Den var inte heller speciellt stor, såg knappt vad som var kropp eller vinge.

NickeL
2013-05-07, 14:20
Nån gång på 80-talet, alltså före hitec-elektronikens tidevarv, så jagade jag upp en motorkärra på en höjd där det tog 3 sekunder för ljudet att komma ner... alltså från det att jag drog av gasen till jag HÖRDE det! Den var inte heller speciellt stor, såg knappt vad som var kropp eller vinge.

det har jag vart med om, tappade stabben på en seglare en gång uppe i sunne, från 400m höjd dök den rakt ner i en Åker ca 400m bort, tog ett par sekunder innan man hörde smällen

Tror ni det är värt att köpa från Hobbyking förresten?
hade tankar om denna: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8257__ASW28_Fibreglass_Electric_Glider_2_53M_99_ 6in_ARF.html

tycker den är förjäkla fin

McRegor
2013-05-07, 14:33
ASW28'an finns ju även hos Hobbyking i Nederländerna. Ja, finns och finns. Varken där eller i Hongkong finns den ju i lager f n.
Roger

freddan_6
2013-05-07, 14:33
Den på HK är mer en skalamodell än välflygande. Kinaplanen har ofta kraftig bakvikt och är konstruerade och byggda av folk som inte modellflyger. Många negativa kommentarer av folk som faktiskt flugit saken. Jag skulle hålla mig ifrån hk som flygplansleverantör av segelplan och i stället kollat in vad Staufenbiel har. Deras utbud är mer flygorienterat med mindre skalalikhet och bättre flygegenskaper.

McRegor
2013-05-07, 14:36
Den på HK är mer en skalamodell än välflygande. Kinaplanen har ofta kraftig bakvikt och är konstruerade och byggda av folk som inte modellflyger. Många negativa kommentarer av folk som faktiskt flugit saken. Jag skulle hålla mig ifrån hk som flygplansleverantör av segelplan och i stället kollat in vad Staufenbiel har. Deras utbud är mer flygorienterat med mindre skalalikhet och bättre flygegenskaper.
Det är väl den känsla jag också har för segelkärrorna från Hobbyking men dock utan egen erfarenhet. Men våra Tyska och Österrikiska leverantörer har ju ett rätt brett utbud på vettiga segelkärror.
Roger

NickeL
2013-05-07, 15:14
Ok ok, då Låter jag bli HK
läste kommentarerna nu och de ser ju inte alltid så positiva ut haha

får bli nått från Tyskland/össterike eller likande
tack för tipsen