handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp/tips med val av motor, esc och prop



adolfss0n
2013-05-10, 14:08
Har byggt ett kartong flygplan, typ Spitfire-liknande, som nu behöver motor och esc med internt bec. Helt grön inom flygplanshobbyn men har kommit fram till att en motor på ca 1100kv borde duga. Någon som kan avgöra om det är lagom? Gärna storlek på propeller skulle uppskattas.

Vingspann: 105 cm
Längd: 70 cm
Vikt: +/- 500g utan batteri (höftade lite, vågen är trasig)
Batteri: 3S 25C

Om det hjälper så har jag liten video på när jag testar servona där man kan se planet i sin helhet

http://www.youtube.com/watch?v=I6xAfFJoPRc
http://www.youtube.com/watch?v=I6xAfFJoPRc

Tobbepostis
2013-05-10, 15:07
Om du går in på RCflight.se och kollar på elmotorer borstlösa så ser du EMAX GF 2215/20 propp 9x4,7 modellvikt 300-1100 gr

adolfss0n
2013-05-10, 15:21
Tackar. Följer fäste för propellern med motorn eller införskaffas det separat?

Tänkte på fartreglaget, kan man placera det i kroppen utan att få värmeproblem eller ska man göra en liten luftkanal åt det?

Skrotiz
2013-05-10, 15:43
Det brukar följa med propeller adapter med emax motorerna men är lite osäker på om det följer med den där.
En prop saver (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=125) bör funka alternativt en propeller adapter (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1266) tilsammans med en 9X4,7 propeller (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=409).
Komplettera med ett 30A fartreglage med inbyggd bec (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=118) och en 3S800mAh LiPo (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1504) och en passande laddare om du inte har det så bör du få en flygtid på 4-5min iaf.

Fartreglaget är lite overkill för den beräknade effekten som denna setup kommer dra så det kommer nog inte behöva nå extra kylning.

Har du flygit något förut?
Se till att få tyngdpunkten rätt(ca:25-30% bakom vingens framkant).

adolfss0n
2013-05-10, 15:57
Ok, kanske är lika bra å ta en saver eller adapter för det var ju inget farligt pris på dem. Har ett par 3s 1500mah lipos + laddare från helikoptern så flygtiden blir nog bra.

Har en helikopter sedan ett halvår tillbaka. Ligger i stadiet med nose in övningar. Men har aldrig spakat ett plan. Kanske borde öva lite i simulator innan jungfrufärden...
Tyngdpunkten var utmarkerat på ritningen och har fixat så att batteriet går att flytta drygt 10cm.

Skrotiz
2013-05-10, 16:18
Okej. då har du ju lite vana från helikoptern iaf.
Att öva i simulator är inte alls dumt, ta då en modell som liknar den du byggt så blir känslan ungefär rätt.

1500mah är nästan lite stort batteri fast med spännvidd på 105cm så ska det inte vara några problem.
Vars kommer ritningen ifrån? Nu blev man ju nästan sugen på att limma ihop en sån där och testa :)

adolfss0n
2013-05-10, 16:26
http://westaero.wingedshadow.com/ Är egentligen för correx plast men jag hade 7mm kartong över så jag körde på det. Blev stabilt så ett par krascher ska den nog överleva.

Skrotiz
2013-05-10, 16:32
Är de Mig-7 planet du byggt?
Blev lite fundersam.
Och var det nå speciellt att modifiera för elmotor?
(bör ju inte varit nå mycket jobb)

McRegor
2013-05-10, 17:17
Proppsaver på lite större kärror med hyfsat med inmatad effekt brukar inte var en så bra kombination utan jag tror att du skall hålla dig till en vanlig proppadapter. Sen tror kag mera på en motor runt 70--80 g - kanske denna http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=927
Då kommer dina 3S1500-ackar att fungera bra. Om kärran kommer att väga runt 700 g så behöver du definitivt lite större motor och därmed större ackar. Jämförelsevis kan jag säga att min lilla Mini Ultra Stick - 100 cm spv - kör jag med 3S2200 och en motor på ca: 90 g och den väger då runt 770 g flygklar. Går som ett skott med den motorn men inte lika mycket skott med den E-max jag länkade till så jag skulle tro att 70 g-rovan kan bli lämplig i din kärra.
F ö följer det med proppadapter till den E-max-rovan.
Du kan läsa lite om mina egna motorbyten/tester till min Mini Ultra Stick i denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=288466&currentmaintopic=2&page=1&replypage=0
Roger

adolfss0n
2013-05-10, 21:36
Jupp, det är MiG7 planet. Enda var vid nosen där man inte behöver ta bort biten på ovansidan. Ritningen är nog gjord för nitro. Missade det när jag skar ut kroppen så jag fick passa in en bit i efterhand...

Emax GT2215/10 var den motorn jag kom fram till efter mina uträkningar så den blir det nog.

Fluf
2013-05-21, 07:16
Min senaste favorit när det gäller motorer på 3s är denna 1450kv motor
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12916__D2822_14_Brushless_Outrunner_1450kv.html

Går väldigt tyst och ger riktigt bra vrid/bett och helt OK toppfart. Glider min 1m vinge på 40% gas, och går vertikalt på fullgas.

Kombineras med fördel med denna 7x4.5 och en propsaver
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7940___TGS_Sport_7x4_5E_Precision_propeller.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__3739__3_17mm_Prop_Saver_w_Adapter_3_bands.html

Skaffa lösa o-ringar från närmaste clas olsson eller liknande, original är för små för den lite tjockare TGS propellern.

Jag kör denna på en Plush 18A och det räcker fint.

1000mAh ger 10 minuter bustid eller 18-23 minuter glid-tid.

Är så nöjd med motorn att jag beställt ett par till till dv scratchbyggen som är på G :)

adolfss0n
2013-06-16, 12:23
Det blev en EMax GT 2215/10 1100kv & 30A esc. Totalvikten landade på +800g.

Gick sådär att flyga, skulle nog haft lättare plan och kanske större roder.

http://www.youtube.com/watch?v=jK4p7L4MW0Yhttp://www.youtube.com/watch?v=jK4p7L4MW0Y

Skrotiz
2013-06-16, 22:15
Har du roderutslagen åt rätt håll??
Ser ut som att det rollar okontrollerbart direkt?

Höger på högerspaken så ska högra skevrodret uppåt, vänster på högerspaken så ska vänster skevroder uppåt.

adolfss0n
2013-06-17, 19:53
Hmm, skevrodren var åt fel håll... Vilken dundermiss av mig. Så det till synes okontrollerande rollandet KAN har varit mitt försök att räta upp det.

Har nu vägt upp kroppen så gott det går. Ska låta limmet torka och kolla cg med vingarna imorgon. Sedan blir det nog ett provkast utan propp eller om man vågar sig på med propp. (Tänkte bara pröva hemma på tomten efter jobbet)