handdator

Visa fullständig version : Bus-quad?



Ålänning
2013-05-10, 23:06
Hej!


Vad finns det för bra tillverkare av quads förutom DJI, TBS, Gaui?

Tänkte skaffa mig en quad småningom.
- Kommer ej användas för fotografering
- Kommer ej behöva 2- eller 3-axlig gimbal, eventuell tilt är väl ok
- Bra quad-ram med 4 motorer, 4 ESCs samt tex KK2 funkar säkert (har), DJI Naza kanske?
- Ska orka med GoPro (har)
- Ska FPV-flygas (har)
- Ska kunna flygas lite fortare så man kan busflyga lite, inte bara hänga i luften och vrida på en gimbal
- Vill ej skräddarsy motorsetup osv själv utan gärna få tips om fungerande koncept

Vad rekommenderas? DJI F450? Nån HobbyKing-quad? TBS Discovery? Feta Gaui 500? Annat?
Behöver inte vara värsta vansinnes-grejen och inte heller billigaste kineskopiakopian heller.
Behöver ej vara minsta lilla vindkänsligaste eller största otympliga.

Obs! Som nästa Quad lär det bli en stabilare med 2-axlig gimbal under som man kan fota (kompaktdigitalkamera) o filma (gopro) med... så då vill man ju ha uppgraderingsmöjligheter från ovanstående. :-D


/MickeM

Kenneth E
2013-05-10, 23:35
Då är du tillbaka hos Blacksheep och deras Discovery, bra grejor definitivt.

Sickan
2013-05-10, 23:44
Ramar i samma klass som Discon är fpvmanuals QAVs. 400an är en riktig busmaskin och 500an har du till och med möjlighet att uppgradera med gimbal.

Jämför jag så kanske

Disco, Flyga
QAV400, Busa
QAV500, Filma

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ålänning
2013-05-11, 08:59
Kikade runt lite och TBS verkar populär och QAV400 verkar busig! Stiger som en projektil. :-D
Var köper man helst TBS Discovery ifrån (med motorer o ESCs)?
Och detsamma med QAV400?
Är inte så intresserad av loopar o rollar, mer av manöverbarhet för "FPV-busfilmflygande".
Funkar nån av dem OK med 3S 2200 till en början eller måste de ha större ackar för att orka med GoPro osv?

Sickan
2013-05-11, 10:30
Jag handlar oftast från Tim (fpvmanuals) på http://www.getfpv.com. Bra service, snabba leveranser och rätt grejer ;) Han har både sina egna ramar, QAV, och TBS. Annars finns det återförsäljare i Europa också, jag har handlat en del från http://onedrone.com/, mycket bra shop! Innan beställde jag mycket direkt från TBS men jag tycker att det har varit problem med leveranstider på slutet, de har flyttat sitt lager till Hongkong och har lite intrimningsproblem.

Det skulle vara kul med en nordisk återförsäljare, man kanske får ordna en själv ;)

Flip och roll kommer på köpet ;) Jag har inte flugit med 3s på länge (DJI F450), känns inte som man får rätt snurr på grejerna och man är rätt begränsad vad gäller storlek på proppar, på QAV400 får du bara plats med 8". Om det är verkligt busande du är ute efter så är en QAV400 med 1100KV motorer på 4s riktigt skoj!

--
S

Ålänning
2013-05-11, 12:09
Tack för länkarna. =) Mycket out of stock dock...

En fråga, går det att flyga lugnt med QAV400 eller är den tokvild från det man tittar på spakarna? Tänkte på precision. Är väl ställbart, om det nu finns noggrannhet?

Duger en vanlig KK2 eller borde man av någon anledning ha tex DJI Naza M eller nåt liknande? Vad i så fall?

Finns det inget QAV400-kit på den där sidan? Finns en RTF och så kan man köpa vissa grejer skilt, behöver ju ram (diverse andra ram-delar?!) + motorer + ESC och kanske nåt till som behövs för att få den klar före man påtar dit flightcontroller, ack samt kamera och video-TX.

Bara en undran, tex DJI FlameWheel F450 med tex Tiger-motorer (Pitchup-kit?)... är den duglig för bus? Blev att fundera på om QAV400 är lite väl crazy för mig, om den inte går att få att flyga snällt också alltså, utan att man måste koncentrera sönder sig. =) Gillar nog TBS Disco'n och QAV400 mer, men måst ju fråga.

Sickan
2013-05-11, 23:46
Man kan flyga flyga lugnt och fint med 400an och den tål vind väldigt bra. Man kan förstås mjuka upp den ytterligare i både FC och radio om man vill. Jag tror nog du kan få den att flyga fint med mer eller mindre vilken FC som helst.

Ska jag vara ärlig tyckte jag Discon var mer lättflugen men QAVen är roligare :) Detta med OpenPilot CC3D.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ålänning
2013-05-12, 11:24
Skoj skoj! Ska kika runt lite mer bland dessa två och se lite vart det barkar. =) Nu är det morsdag så dagen far väl dit. (jo vi har söndagen före er här på Åland. ;-) ingen orsak till oro).

Ålänning
2013-05-12, 21:40
Det är oftast filmer som övertalar mig till vissa val fast man kanske inte själv uppnår samma kvalitet... =)
Vad finns det för coola TBS Discovery och QAV400-filmer? Jag tänkte flyga lågt och fort mellan och genom saker. Inte högt som är målet eller långsamt, men det är ju en bonus...

Hittade en och sen började YouTube käppa i vanlig ordning. Fastnar mitt i en film och sen får man vänta läänge på att nåt ska hända. Irriterande. Nåja... har ni nån länk som kan hjälpa mitt val? =)
Disco:

http://www.youtube.com/watch?v=MCI1cIc2qRY

Sickan
2013-05-12, 22:42
Jag gillar Juz och MidWestRob :)


http://www.youtube.com/watch?v=z6gqkkwKQ3g


http://www.youtube.com/watch?v=gVzC9TE5Cq4

Dessa är med QAV400, helt galet!

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ålänning
2013-05-13, 22:39
Mumma! =) Man ska ju ha vettig skärm om man ska hinna se allt när man FPVar. Vad har folk för bildskärmar? Såna där små 7" eller Fatsharks? Jag har både Fatsharks och en 19" (ej provat än, är klar).

Sickan
2013-05-13, 22:59
Jag flög med skärm innan, 8", men nu kan jag inte FPVa utan mina Fat Sharks och huvan över huvudet, måste in i min flygbubbla ;)

Använder skärmen till en eventuell publik som dyker upp ibland :)

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ålänning
2013-05-14, 19:23
Jaja, men dåså, nåja, det bästa är väl helt enkelt att beställa och sen löser sig nog resten. =)

Ålänning
2013-06-21, 12:29
Huj va tiden skenar! Blir nog en TBS Discovery som det ser ut nu om jag ska ha en quad för FPV och nybörjar"bus" och film/liveview med tex GoPro (nästa multicopter blir nog med nån gimbal hängande under). De flesta quads, typ DJI F450 så ser man ju propeller och till och med motor samt armar beroende på hur man använder kameran. Gillar ju inte det. Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar? Finns det nån sida som har komplett kit? Alltså frame + ESCs + motorer + proppar + FC mm? Är ju bara reservdelar överallt. =) Sickan, har inte du börjat sälja dem i norden än? ;-) (måst prova ombyggda tricoptern i helgen så jag vet om den kan få gå vidare)

2013-06-21, 12:55
Team blacksheep själv säljer kompletta paket med allt

Ålänning
2013-06-21, 15:14
Ah! Så dom har inga leveransproblem längre som någon nämnde ovan? =) Måst ju fråga...
http://team-blacksheep.com/products/product:98 75USD +

- 750kV Motor & ESC Package (+ US$ 169.95)
Upgrade to 900kV motors (+ US$ 90.00)
Add Graupner 9x5 Props (2x CW, 2x CCW) (+ US$ 30.00)

- DJI Naza Flight Control (+ US$ 229.95)
Include GPS Add-on (+ US$ 189.95)

- Scorpion battery velcro straps (+ US$ 7.95)

- TBS 69 FPV Camera (+ US$ 179.95)
Splash-water proof (+ US$ 20.00)
EzOSD connector (+ US$ 6.95)
- TBS 59 FPV Camera (+ US$ 109.95)
Splash-water proof protection (+ US$ 20.00)

- 8x Servo Extensions for Receiver Mount (+ US$ 9.95)

- 4x DJI Flamewheel Arms (+ US$ 24.95)

- TBS CORE installed (+ US$ 79.95)
Do not install (+ US$ -10.00)
Add RF Tin Shield (+ US$ 14.95)

- TBS Loveseat (antivibration pad) (+ US$ 8.95)

2013-06-21, 16:02
Om man läser deras tråd på fpvlab, så verkar det ha ordnat upp sig någorlunda med deras order cap iaf

Stiffe
2013-06-21, 22:06
Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar?

Det beror på var man placerar kameran och vidvinkeln på objektiv , jag har min gopro på min FW 330 utan att det syns något

Sickan
2013-06-22, 08:42
Ja, man kanske skulle ge sig in i kopterbranschen ;)

Om man vi ha en all-round FPV-maskin för att kunna busa med, samtidigt som man ibland bara vill glida och foto/filma, utan proppar i vägen, i ett kompakt format osv :)

Då tror jag mycket på det som kommer starkt nu, lagom stora quads med brushless gimbal, typ QAV540 men det finns enklare varianter och möjligheter också.

http://www.getfpv.com/multi-rotor-frames/qav540g-brushless-gimbal-quad/qav540g-brushless-gimbal-airframe.html

Vibrationer är alltid ett bekymmer och på Discon handlade det hela tiden om hur jag monterade kameran, med MoonGel blev det tillslut riktigt bra. På QAVarna så är de bobbins som används mellan den smutsiga delen med motorerna och och den rena delen där kameran med mera monteras, så bra att man kan montera kameran direkt mot ramen.

I min värld tycker jag väldigt mycket om Discon, den flyger extremt fint! Den är stryktålig, lätt att laga och få tag på delar till, smart integration av power distribution board och TBS Core för det nödvändiga när det gäller OSD och strömförsörjning 5/12 volt till kamera och videosändare.

Bästa ramen i mitt stall är nu QAV400 och sedan kommer QAV500 som jag ska uppgradera med nosgimbal. Nackdelarna är att de är ömtåligare och både dyrare och jobbigare att laga.

Vill du handla kit så kan jag rekommendera http://onedrone.com/store/top-brands/team-blacksheep/discovery

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ålänning
2013-06-22, 09:59
Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)

Ålänning
2013-06-22, 10:08
Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.
Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?

simonarvestrand
2013-06-22, 10:27
Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?

det är int bara billigt och dåligt, jag kör faktiskt med hkarmar av två anledningar, sjukt billigt, dom går sönder vilket oftast gör att andra saker klarar sig. ( dom håller för mycket men inte lika som dji)

kk2 är billigt och flyger förvånansvärt bra.

kort sagt, nej det är inte bara billigt och dåligt

Sickan
2013-06-22, 10:35
TBS Core är ett extra kort som man kan (alltså inte nödvändigt) löda fast direkt på Discons bottenplatta. Den ger några extra saker, separat voltregulering för kamera och videosändaren, 5v eller 12v. Om du har den på Discon så finns kontakter på bottenplattan för att ansluta kamera och sändare. Du få också en enkel OSD med det viktigaste, volt, förbrukning mAh och RSSI.

Jag använder TBS Core separat nu på min QAV400, så det går också bra att att använda den på/till t ex en F450-ram.

http://www.team-blacksheep.com/tbs-core-manual.pdf

--
S


Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)

Sickan
2013-06-22, 10:46
Billiga armar är jag också väldigt mycket för men man kan inte jämföra DJI F450 (och andra Kinakloner på den ramen) med TBS Discovery eller liknade. Det är helt olika flygupplevelser. I mitt tycke är F450 en bra ram för nybörjare, men det är fokus på att hovra och flyga "platt". Oftast bygger man på höjden för att få bort propparna från videon, men andra ord man hänger en gimbal med kamera undertill. Min erfarenhet är att formen och höjden inte ger den där flygplanskänslan när man flyger FPV, med betong på flyger. Är det glida runt lugnt och fint för att filma/fota är typen kanon.

Jag flyger fortfarande, fast inte så ofta, med min Naza-bestyckade F450 ram, den är inte rolig, men stabil!

Men som sagt, din rubrik är bus-quad ;) Och då ska du enligt mig ha en flygmaskin! Du kan alltid hitta billigare varianter på TBS Discovery (vissa var faktiskt före) om du vill ha något att kraschträna med.

--
S


Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.
Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?

Ålänning
2013-06-22, 19:10
Jo inte är jag ju ute efter nån grej som ska sitta fast i luften... =) Bara kollar läget lite så man inte köper nåt allt för vansinnigt för en nybörjare, men när jag googlat lite på youtube så finns det ju flera Disco-filmer som är rätt så mjuka o snälla, så uppenbarligen går det ju att flyga snällt med en sån med. Tänkte bara om det var ett naturligt klokt steg att först skaffa en seg stabil quad före man börjar flyga. Men att flyga stabilt med något som är stabilt är ju inte så svårt. Flugit helikoptrar några år nu. Men med Discon får man ju allt i ett, typ... Intressant läsa vad ni skriver i alla fall. Krascha? Det gör jag sääällan med helis, men lite oftare med flyg... =)

Sickan
2013-06-22, 19:32
Visst går det, jag gjorde några mer eller mindre lyckade försök ;)


https://www.youtube.com/watch?v=nIwpoTE215A

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-06-23, 21:13
här är min lekquad.
hk f450 ram , motorer på ungefär 800kv/320watt kör den på 4cell 2200.
fin felspakning i slutet :)

http://vimeo.com/68956619

ajee
2013-07-09, 13:35
Det här blir mitt första inlägg på forumet. Jag ville undvika att starta fler trådar än nödvändigt.

Jag är själv sugen på en entrylevel Quad och har väll insett att F450 Flamewheel från DJI verkar vettigt. Dock är man som vanligt på tight budget och funderar på huruvida Onedrone's F450 kit (http://onedrone.com/store/multi-copters/frames-and-kits/dji-f450-kit-frame-motors-esc.html) skulle passa med ett billigare kort från Hobbyking. Typ deras egna HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA) (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__36313__HobbyKing_Multi_Rotor_Control_Board_V3_0_ Atmega328_PA_NL_Warehouse_.html).

Eller ska man gå direkt på kittet med Naza'n?

Min ambition är först och främst att ha kul med "manuell" körning. Men kanske filma lite med min GoPro.

Sedan vad det gäller affär finns ju Multikopter.nu och vilket är lite av en svensk version Onedrone. Fast dyrare då. Är Onedrone säker att beställa ifrån?

simonarvestrand
2013-07-09, 19:01
FLamhjulet är mycket bra att börja med har gjort rätt många brutala krasher utan problem enda gången en arm gått av
va när det va minusgrader ute .

om det är kul manuellkörning du vill komma åt så funkar hk's kort, men om du vill att flygupplevelsen skall bli lite "mer" så tycker jag att du skall satsa på cc3d , har inte hittat nått bättre "standard" kort än flyger så otroligt bra och stabilt , lyder minsta lilla vink.

kostar lite mer än det dubbla mot kk2 men flyger 10 ggr bättre
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=76_156&products_id=1555

ajee
2013-07-09, 19:36
Det låter bra det :) Då får det bli en sådan.

Man stöter ju på många kommentarer som antyder att CC3D kortet är bra. Vilket absolut gör den till ett alternativ. Just ju står det mellan ett billigt KK2 eller just CC3D. Det som dock talar för KK2 är priset och det tillsynes lättanvända LCD systemet.

Men oavsett vad går båda att använda med DJI Flamewheel kittet visst!? Dvs. dji motor, dji esc osv.

Och om jag får för mig att gå på KK2 men senare vill prova CC3D är det väll bara att byta. Eller vad ska man tänka på där?

Ja just ja... Det här med flasha kort och grejer .. Är det något man måste göra efter/vid bygge, eller är det något man gör med tiden för att justera/uppdatera? Vill helst ha så mycket plug n play som möjligt och låta det där tekniska komma med tiden :)

simonarvestrand
2013-07-09, 19:47
det finns alltid möjligheter att byta :)

ska ändå lägga in en extra sak till cc3ds fördel, den nya firmwaren som släpptes rätt nyss gör att den flyger bra direkt från början utan att göra inställningar.
ok en fördel till, om man vill uppdatera firware framöver så görs det via usb mycket smidigt.

gissar att alla nya kk2 kort har senaste fw'n så du behöver nog inte bry dig om updatering där annars måste du ha en usbasp eller liknande för att uppdatera.

kör på kk2 sen när du känner dig bekväm bygger du en ny maskin och stoppar i cc3d :D

Ålänning
2013-07-09, 23:01
CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se har en hel del varianter. Något där som passar?

theailer
2013-07-10, 08:08
Om det är en disco du ska köpa så är naze32 ett av dom bästa kontrollerkorten till just den farkosten, utan att ändra massa inställningar. Den har usb anslutning för programmering och använder multiwiis program för att konfigurera den. Finns att köpa på abusemark.com för cirka $25 utan barometer.

simonarvestrand
2013-07-10, 08:20
Om inte jag minns fel så är naze skapat med stulen kod och hårdvaruritningar från openpilot så det är egentligen samma sak.
kommer flyga lika bra oavsett om du kör openpilot eller naze

simonarvestrand
2013-07-10, 08:21
CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se (http://www.rcflight.se) har en hel del varianter. Något där som passar?

jag har kört mt2212 på f450 dom funkar kanon.

om inte jag har fel så är mt just för multirotor, mt = multi. sen vad dom andra är vet jag inte.

ajee
2013-07-10, 08:22
det finns alltid möjligheter att byta :)

ska ändå lägga in en extra sak till cc3ds fördel, den nya firmwaren som släpptes rätt nyss gör att den flyger bra direkt från början utan att göra inställningar.
ok en fördel till, om man vill uppdatera firware framöver så görs det via usb mycket smidigt.

gissar att alla nya kk2 kort har senaste fw'n så du behöver nog inte bry dig om updatering där annars måste du ha en usbasp eller liknande för att uppdatera.

kör på kk2 sen när du känner dig bekväm bygger du en ny maskin och stoppar i cc3d :D

Tack för snabba svar Simon! Du säljer CC3D bra :)



CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se (http://www.rcflight.se) har en hel del varianter. Något där som passar?

Har undrat det där med. Och har väll kommit så långt att jag tror jag förstår så pass att man inte kan ha vilken ESC till vilken motor som helst, samma gäller för ack och proppar. Men den stora helheten förstår jag faktiskt inte. Alltså vad som bestämmer om en motor är ett bra val eller ej. MS hit och MT dit, kV här och vikt där :D

Begär dock inte att någon ska skriva en uppsats om det. Men om någon vill så är man förstår mer än glad ... annars faller det där säkert på plats med tiden :)

Och nu då styrkorten också. Misstänker att det också är en sak man lär sig med erfarenhet. Men står det alltså mellan Naze32, KK, CC3D och NAZA. Där den sistnämnda kanske får anses bortsållad!?



Om det är en disco du ska köpa så är naze32 ett av dom bästa kontrollerkorten till just den farkosten, utan att ändra massa inställningar. Den har usb anslutning för programmering och använder multiwiis program för att konfigurera den. Finns att köpa på abusemark.com för cirka $25 utan barometer.

Men om du säger att Discoveryn körs bäst med just Naze32. Avgör formen på Quaden vilket kort som passar bäst, och hur dess sensorer hanterar saker och ting?


EDIT:
Simon hann redan svara på några frågor :)

theailer
2013-07-10, 08:26
Nej, detså stämmer inte :) det är en helt vanlig stm32 med en helt vanlig 6050 imu som används av de flesta kontrollerkort å mobiltelefoner.
Mjukvaran är en 32bitars portning av multiwii. Däremot finns det en port av openpilot att ladda ner för naze32an. Man kan inte stjäla kod från ett open source projekt :)

theailer
2013-07-10, 08:29
Ja, formen har en betydelse för hur bra styrkorten fungerar på de olika multirotorerna out of the box, så att säga. Har inte behövt ändra några pid inställningar på min disco/naze32 för att den ska flyga helt okey.

simonarvestrand
2013-07-10, 08:42
Nej, detså stämmer inte :) det är en helt vanlig stm32 med en helt vanlig 6050 imu som används av de flesta kontrollerkort å mobiltelefoner.
Mjukvaran är en 32bitars portning av multiwii. Däremot finns det en port av openpilot att ladda ner för naze32an. Man kan inte stjäla kod från ett open source projekt :)

opensource släpps det först som efter ett tag inte i det första stadiet. kan blanda ihop det med ett annat kort också men känns som det borde vara det med tanke på hur extremt lika dom är.
visst är komponenterna samma men det är ju inte så konstigt dom är testade och funkar bra för ändamålet op skapar ju inte komponenterna själva :P

oavsett hur så funkar det bra. av dom riktigt nernördade som jag känner till så säger dom att det finns fördelar för båda men skulle tro att normalt folk som inte pressar gränserna för mycket så märks det inte.

båda flyger i dagsläget helt ok direkt på default inställningar.

neu
2013-07-10, 09:38
Finns ju naze32 som bara väger 1,5g för 120kr eller så om du vill spara vikt :p ska själv köpa en eller två om jag kan köra den vanliga naze32 firmware på den.

theailer
2013-07-10, 10:07
Om det är den här du menar http://abusemark.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=38 så är det exakt samma mjukvara i den, men den har inte magnet eller trycksensor.

neu
2013-07-10, 12:09
Tänker på den här http://abusemark.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=45 ska funka med quad

theailer
2013-07-10, 13:43
Okey, missade den fliken. Den ska funka med den vanliga mjukvaran. Enda är att det är lite jobbigare att ansluta den till datorn

Ålänning
2013-07-10, 20:56
Jag faller åter igen tillbaks till en undran jag ofta har... det finns några ramar att välja mellan och det tar inte länge för vem som helst att fundera ut vilken ram som är bäst för det man behöver qvadden till. Men att välja motor och ESC som passar ihop, det är för mig en djungel! Skall man höra på de som testat 20 motorer? Skall man läsa nån regel som gäller för hur man väljer? Det är väl iofs som med metanolmotorer till flyg som jag har mer vana med. Skall nån ha en 40-trainer så rekommenderar jag OS AX 46Max, punkt. Och det är väl detsamma ni tipsar mig om att jag ska ta nån motor... eller hur? Och sen propellervalet beror helt på flyget förstås. Nu har jag en F450-ram på väg hem och vill köpa grejer hastigt från autopartner för han har tydligen grejer hemma och han har svarat på min förfrågan. =) Men hur ska jag vet vad jag ska klicka på? MT? MS? 2212? 2214? 2218? 860kV 960kV 1000kv? Och vad som nu finns för kombinationer på siffror... Och så var det detta med proppar, Xoar trä?! APC lär ska vara bra? 10"? 8"? osv... Jag har en tricopter vars grejer inte alls verkar vara bra för just tricopter. Vill inte ha en till meningslöst mygga. =)

Är säkert olika motorer och proppar etc för olika ändamål. Så om jag ska flyga bara utan FPV eller kamera så är det väl en setup, ska jag flyga med en gopro är en annan setup bättre. ska jag flyga med gimbal och kamera nåt anant.. FPV nåt annat osv... eller finns det nåt bra för allt detta? måst ju testa.. har gimbal och gopro samt fpv-grejer.

Vad gäller FC... vill man inte hålla på plinka med opensource och uppdatera hela tiden samt böka på med USB och laptops osv, vad väljer man då? KK2 med display? Naza för 10 ggr det priset? Jag tweakar mina helis lite, men vill inte att det ska vara för omständigt att ändra nån parameter på en quad. Eller i första hand, fatta vilken jädra parameter som det SKA ändras på när man vill göra nåt. PID-grejor höll jag på med i skolan... så det var ett tag sedan. =)

Jag gillar bygga, i andra hand flyga, i tredje hand ställa in... i sjuttonde hand programmera (jobbat med sånt och ... nä.)

:-D

Vill beställa nu. Klickfingret är aktivt.