handdator

Visa fullständig version : Krach-kit



Sidor : 1 [2] 3 4

Medeashusse
2013-06-03, 20:50
Jo, det följde med kardborre band men när jag ringde till Autopartner så sa de att de var till för att sätta fast batteriet med...? Tyckte väl att det var lite många bitar med för att sätta fast ETT batteri..
Frestar på, det kan man nog säga att jag gör.

Neodiummagneter... Visste inte ens att det fanns något som hette så! :-)
Bra idé!

Det är väl kanske inte så att de hoppar ur under själva flygningarna... Den här kontakten slet vingen ut när den försökte göra en nödutrymning efter stolpkraschen. Vet inte om varken kardborre eller magneter hade hjälpt där..

Ett av mina nya klaffservon spökar för mig, det fungerar sporadiskt. Ibland är det dött för att sedan hoppa igång som inget hänt. Servokompisen lallar på utan problem och gör som jag säger.
De sitter på en Y-kabel som är kopplad på kanal 6 i nya mottagaren.

Har jag kopplat fel?
Ska servon typ, köras in innan de går förfullt?
Eller ska jag slänga det på brevlådan och skicka tillbaka det därifrån det kom?

pgrts
2013-06-03, 21:25
Funkar inte servot - och du har fått i kontakterna rätt så det inte är något glapp - be att få ett nytt.
Men testa först med det konstiga servot direkt i mottagaren så att du är säker på att det inte är glapp i Y-sladden.
Servon behöver inte köras in om de är nya. Riktigt gamla kan behöva motioneras om oljan i kuggarna har stelnat ;-)

Kardborreband brukar hjälp även vid stolpskott. Det är segt att riva loss.
Börjar det bli lite glapp när du trycker in vingarna i kroppen så är en remsa vävtejp som nämnts bra för att bättra på passformen.

Medeashusse
2013-06-03, 21:30
Ok, har testat direkt i mottagaren och alla andra möjliga kombinationer med sladdarna. Det ena servot funkar medans det andra surar.
Mao så får det åka hem till Torshälla imorgon..

Till och med jag inser vad som skulle hända under en inflygning om bara en klaff fälldes ut... :-/

Skrotiz
2013-06-04, 08:06
Till och med jag inser vad som skulle hända under en inflygning om bara en klaff fälldes ut... :-/
En rätt otrevlig överraskning och har man inte nog mycket skevroder att hålla emot med så kan de sluta illa.

Som en sidnot håller jag på att bygga ihop en cub med klaffar, kan lämna lite bilder på hur det ser ut på den då jag fått ihop allt.
Den kommer använda sig av "slotted flaps" vilket betyder att klaff rodren inte sitter ihop med vingen annat än genom gångjärnen och skapar en springa mellan vinge och roder när dom fälls ner.

Medeashusse
2013-06-04, 08:47
Gärna! Det vore intressant! Jag har inte satt kniven i mina vingar och börjat snickra än, så vem vet det kanske blir en sådan! :)
Det vore synd om jag inte fortsatte krångla till det för mig själv!
Det är ju hur kul som helst! ;-) (allvarligt)

Skrotiz
2013-06-04, 14:38
Jag fixar bild när jag installerat mina klaffar.
Cub:en har jag för övrigt byggt från scratch i frigolit klädd med papper för extra styrka.
Kan bara hålla med, de är grymt kul :)
Med lite tur har mina servon, gångjärn och hjul jag beställt kommit idag så då blir de lite pyssel ikväll.
Började bygga den i torsdags kväll och hoppas på testflygning innan helgen.

Medeashusse
2013-06-04, 15:05
Ja, grymt kul!
Sökte på "slotted flaps", det såg intressant ut!
Går det hitta någon bild/film på länkaget, någonstan?
Det blir spännande o se bilderna på ditt bygge! :)

Medeashusse
2013-06-04, 15:59
Känns konstigt att ta sönder planet på annat sätt än vid flygning...

Vilken typ av gångjärn ska jag ha? Har handlat på mig de som är på bild. Å säg nu inte att båda är helt fel! :p

Ska jag fästa dom undertill eller försänka dom in i materialet?

http://img.tapatalk.com/d/13/06/04/zy8yvy6y.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/06/04/9agyty7e.jpg

Skrotiz
2013-06-04, 16:00
Mina kommer inte se ut exakt som på fullskala flyg.
Jag använder mig av gångjärn från Multiplex Funcub och då bör det bli slotted flaps om jag inte tänker fel.
Nästa plan som ska byggas är en C-130 Hercules med fowler klaff och de ska bli spännande :)

Skrotiz
2013-06-04, 16:05
Du kan använda båda typerna av gångjärn, men hade du behövt skära lös hela klaffen?
Skevroderna har väl bara en "klämning" i elaporen som gångjärn?

När du ska ha dom som enbart klaff kan du montera gångjärnet i nederkant av materialet alternativt undertill.

Medeashusse
2013-06-04, 16:19
Ha, ha! Det är mycket möjligt att jag inte behövt göra det, men jag har inte en aning om vad jag håller på med, så det blev så! :D
Dom gjorde ju så på Youtube.... :-/

Menar du att det hade gått o göra en klämning i Elaporen?

Ok, underkant, med dom bara lite försänkta så det blir en slät yta.

Ni behöver inte vara oroliga, det här är ett lärobygge, så om resultatet inte blir hundra gör det inget. Men det är bra om det går att flyga efteråt... :)

Medeashusse
2013-06-04, 18:22
Värre än så här blir det inte på den här vingen, för nu är den klar.

Tycker jag..

mogge
2013-06-04, 18:43
Ett tips som kan vara värt att beakta är någon typ av overheadfilm som jag fick av en kompis för över 10 år sedan.
Den är 0,11 mm tjock o jag klipper remsor med sax o spetsar ändarna. Ett snitt med brytbladskniven o en droppe
Uhu-Por som jag smetar på "gångjärnet". Klart. Har 10 år gamla elplan med skev o klaff. Finns inte tillstymmelse
till brottanvisning, men det finns säkert folk på forumet som tycker annorlunda. Fördelen är att det blir osynlig
montering samt att det är snabbmonterat.
mogge

Medeashusse
2013-06-04, 19:30
Ja det låter logiskt. Kommer ihåg att oh-filmen var seg och tålig. Verkar vara ett smidigt sätt! Bara klippa till spetsiga remsor och sedan klart! :)
För min del som nybörjare, blir det nog en hel del "onödiga" köp i början. Det tar ett tag att lära sig alla genvägar o trix som står till buds, men det räknar jag med.



När jag sen gör babords vinge ska man reversera servot på något vis tex genom omkoppling av kontakten, trollformel och/eller något annat sätt, som jag inte har en aning om?
Eller ska jag bara helt enkelt spegelvända det?

Finns det någon sida som går igenom "slaglängden" på servon, håller på att få gråa hår när jag micklar med roderhorn mm.?

Appropå absolut ingenting...
Jag tycker nog att ämnestråden hålls fortfarande! Bromsklaffar måste absolut passa in under rubriken Krasch-kit! :D

Skrotiz
2013-06-04, 20:37
Du ska inte spegelvända servot på andra sidan, då får du skevroder verkan på klaffarna.
Sitter servot på ena vingen med servo oket (plastarmen) orienterad åt t.ex vä ska det vara så även på andra vingen.
Den monteringen gäller endast klaffar eftersom dom ska röra sig åt samma håll.
Se till att få samma vinkel på servo armen på båda servona så du får samma utslag på bägge klaffarna.

Ser helt klart godkänt ut hittils, man skulle kunna tro att du gjort de förut :)

Medeashusse
2013-06-04, 20:55
Ok, bara för att vara helt säker innan jag tar fram huggjärnet och börjar massakrera vingen..

Om jag har båda vingarna fastsatta på planet och vänder det uppochner, ska då båda servoarmarna vara åt samma håll när jag tittar?

Vill inte göra en tankeblunder och kan inte köra servona tillsammans, därför ett var trasigt och fick åka tillbaka imorse.

Ha, Ha! Tror aldrig jag varit i närheten av något sådant här i hela mitt liv! Möjligtvis plastplanen jag byggde när jag var typ 10.. :D

pgrts
2013-06-04, 21:02
Ett servo räcker väl?
Du kan ju börja på ena sidan och se om det funkar.
Så brukar de resonera på jobbet ...................

Medeashusse
2013-06-04, 21:14
Ja joooo! Men jag kan inte göra det idiotsäkra sättet, att koppla in båda och sedan kolla när dom jobbar med klaffarna! Livrem och hängslen metoden.
Fatta vad förbannad jag kommer bli när jag får ett nytt servo och sedan inser att klaffarna går åt varsitt håll! :p
Har iofs köpt Elapor filler, men ändå..


Vänta nu.... Du har rätt, jag är nog lite dummare i skallen än vad jag behöver vara. Det blir ju ganska lätt o kolla, kanal 6 är bara on/off.

Medeashusse
2013-06-05, 00:47
En liten, liten, liten fråga till innan jag avslutar för idag.

Hur många saker kan man koppla på ett kanaluttag på mottagaren? Tex. Så har jag två klaffservon kopplade på kanal 6 kan man koppla på mer eller är det bara att köpa ny radio?

pgrts
2013-06-05, 05:51
Hur många saker kan man koppla på ett kanaluttag på mottagaren? Hur många servon du kan ha via Y-kablar beror på hur mycket ström du matar med. Ta för exempel att ditt fartreglage kan ge 3 ampere (via bec till mottagaren) och att varje servo drar 0,5 A. Då är det max 6 servon om alla går med full kraft samtidigt. Hur vet du hur mycket dina servon förbrukar då? Det är betydligt svårare att veta för den datan är väldigt svår att hitta i specarna. Man får nog ta och mäta själv om man kan sätta en strömtång över en av de röda trådarna till ett servo och samtidigt bända på servoarmen "tills servot skriker". Det är lite otrevligt att prova sig fram i full fart i luften när man fäller ut flapsen i bra fart så att vinden lägger hela tyngden på de servon.

Medeashusse
2013-06-05, 11:06
Ok, mao. så får man testa sig fram. I varjefall hade en idé men den får vänta ett tag.

Om någon hade tänkt köpa Julas modellknivsset 33 delar, ge f-n i det! HELT värdelöst det går knappt använda det. Bladen är slöa när man plockar upp dom ur lådan och skaften är av riktigt dålig kvalitet. Trodde inte det skulle vara toppkvalitet, men det här var riktigt dåligt.

http://www.jula.se/modellknivset-33-delar-122010

Var köper man riktiga prylar?

Medeashusse
2013-06-05, 11:27
Om man har ett roder som man tycker ger mer utslag åt ena hållet än mot det andra, vad är fel då och hur ska man göra för att justera in det?

jocke1963
2013-06-05, 11:32
Var köper man riktiga prylar?

Dessa funkar bra:
http://m.clasohlson.com/se/Pr203129000/Pr203129000

jocke1963
2013-06-05, 11:35
Om man har ett roder som man tycker ger mer utslag åt ena hållet än mot det andra, vad är fel då och hur ska man göra för att justera in det?

Troligast beroende på var gångjärnsleden, alt roderhornet är placerat, eller att servo-oket ej är centrerat. Lätt fixat i inställningarna på en mer avancerad radio.. :/

Medeashusse
2013-06-05, 12:20
Ja, den var ju billig o bra! Det roliga är att jag inne på Clas Ohlsson precis innan jag hamnade på Jula! :banghead:

Ok, på det viset. Får kolla lite närmre då.
Det är stabilisatorn som har lite dålig uppåt vinkel efter Touch n Go kraschen där den hakade tag i underlaget. Börjar i ena änden och ser var jag hamnar. :)

Medeashusse
2013-06-05, 12:55
http://img.tapatalk.com/d/13/06/05/e9u9emyj.jpgHur får man ihop dom här två på ett smidigt sätt. Balanseringskabeln på accen ska ihop med en batterivarnare.
Finns det någon snabbkoppling eller är det lödning som gäller?

Skulle iofs vilja lägga den en bit akterut i planet, så att sätta den på en kabel kanske inte vore fel.

Help, i need somebody! ;)

Skrotiz
2013-06-05, 13:54
Den där acc varnaren är bara tänkt att tryckas in i balanseringskontakten.
Vill du ha den längre bort så funkar de med en förlägningskabel för balanseringskontakten på 3cells lipo.
Kolla bara så du får rätt kontakter innan du beställer nåt.

Medeashusse
2013-06-05, 14:31
Ha, ha.. Jag verkar bara bli dummare o dummare destå mer jag lär mig...
Allvarligt, jag fattade inte att den fjärde pinnen var för 4C..... :(

Medeashusse
2013-06-05, 23:32
När jag ändå är i reparations, förstärknings, renoverings och modifieringstagen....

Måste man använda Multiplex egna färger på Elaporen eller finns det andra typer man kan använda?

Nä, tänkte inte göra ett snyggt lackjobb utan bara göra ordentliga visuella färgmarkeringar.
Vingspetsarna i olika färger.
Framkanter på vingarna och nos. (Den försvinner för mig under inflygning.)
Egen färg på undersidan av klaffarna.
Eventuellt olika färger på ovan och undersida av planet.
Etc etc...

Men vi får se, jag ska se till att flyga lite först. För nu har det varit lite för mycket verkstad. ;)

Medeashusse
2013-06-06, 02:57
Kanske så här, lär inte missa det i luften.
Det är bara några kulörta lyktor som fattas så är den fullbordad!
:D

pgrts
2013-06-06, 06:01
Undersidan ska vara ljusblå så att den syns fint mot himlen ;-) Elapor fixar de flesta färgerna men det är en "fet" plats så den behöver lite "tryck". Biltemas lackfärger brukar funka men man ska alltid prova med en droppe på insidan så att man ser att det inte fräter. Sedan gäller förstås att man bara ska "springa förbi" med sprayburken så att det inte blir tjocka lager. Extra vikt är aldrig bra på flygplan. - Finns det ingen maskeringstejp i fotoshop?

Medeashusse
2013-06-06, 10:21
Ja, det finns många sorters maskeringstejp i PS, men den här bilden är gjorde jag med fingerfärg i min Xperia Z!! :p

Biltemas lackfärg, jag är inte tvungen.att bara använda hobbyfärgerna (så det här inte blir fel)?
Vad rengör jag med, t-sprit som ni skrev om lååångt tidigare i tråden?

Förövrigt så blir det nog inte ens fingerfärgsmålat som på bilden utan betydligt enklare. Hittar antagligen en ny stolpe eller ett nytt träd att vira planet runt snart, så det är ingen idé.

Medeashusse
2013-06-06, 10:50
Appropå träd och stolpar.

Hur många timmars flygning brukar en normalbegåvad nybörjare behöva för att gå vidare i karriären? Det brukar finnas sådana råmärken inom det mesta.

Medeashusse
2013-06-06, 15:15
Skrotiz, hur satte du fast magneterna? Snubblade över en påse när jag var på Clas Ohlsson i ett annat ärende.

Jag får nog fixa servon som gör att vingarna flaxar om jag fortsätter hänga på grejer på den i den här takten!? :D

Mr J
2013-06-06, 15:50
Ös du på med färg bara.
Elapor är så kemiskt stabil att ingen färg skadar foamen oavsett lösningsmedel, problemet brukar vara det motsatta, färgen flagar när foamen flexar, det gäller även Multiplex egen "Elaporfärg". Så man brukar behöva bättra lite emellanåt.

Skrotiz
2013-06-06, 16:33
Jag limmade fast magneterna i varsin vinge, men se till å limma dom rätt väg så du inte får motsatt effekt.
Sen kan du nog använda två par magneter för att de ska sitta lite bättre.

Medeashusse
2013-06-06, 16:47
Köpte hobbyfärgerna, så nu ska jag göra något nytt igen! :-D

Tror inte att jag behöver oroa mig för om färgen flagnar, planet ligger nog i en sopsäck innan det blir aktuellt..

Ok, det var 10 i påsen och de hade 10N i dragkraft. Hur många behöver jag om jag drar in i ett järnrör? :-P

pgrts
2013-06-06, 17:49
Om du landar optimalt ska det väl räcka med en magnet för att hålla fast planet i röret? Hobbyfärg - är inte det den vattenbaserade som man kan borsta bort? I och för sig så kanske du kan använda den för att få lite färg på epoxi ;-) Timmar innan man går vidare - 42 naturligtvis - det är ju svaret på allt. En del går direkt på avancerade modeller men de flesta kommer nog aldrig längre än till trainerstadiet. Sätt mål och träna på det du vill uppnå - var inte feg! Sen kommer du att komma underfund med om du är flygare, samlare, byggare eller läppflygare.

Mr J
2013-06-06, 18:18
Köpte hobbyfärgerna, så nu ska jag göra något nytt igen! :-D

Tror inte att jag behöver oroa mig för om färgen flagnar, planet ligger nog i en sopsäck innan det blir aktuellt..

Ok, det var 10 i påsen och de hade 10N i dragkraft. Hur många behöver jag om jag drar in i ett järnrör? :-P

Om du sätter dit alla 10 magneterna så kommer kärran garanterat att flyga in i det där järnröret.... :sarcastic:

Medeashusse
2013-06-06, 19:03
*asgarv* :D

Medeashusse
2013-06-06, 20:07
Har alltid en handduk med mig!

Då har jag bara 43,5 timmar kvar! :-P

Medeashusse
2013-06-06, 20:37
Himmelsblå sades det och himmelsblå blev det! Precis som Pgrts ville! :p

Det skulle varit gul färg, men när jag kom hem låg det himmelsblå i påsen... Vete fan vad som hände, men jag orkade inte att åka tillbaka o byta..

http://img.tapatalk.com/d/13/06/07/vuzy9ura.jpg

Det blev inget speciellt bra lackjobb, men kul var det!

Det blir fler färger imorgon, stay tuned..

pgrts
2013-06-07, 05:15
Har alltid en handduk med mig! Då missade du förstås inte den 25 maj :-)

Medeashusse
2013-06-07, 09:07
Naturligtvis inte..... :-)

Medeashusse
2013-06-07, 13:12
Skrattar/gråter! Fy fan vad fult det blev och fan vad kass jag var på att lägga färgen o maskeringen.

Men för att det trots allt var första gången jag gjorde något sådant här, är jag ganska missnöjd!!! ;-)

Jag skulle hållt mig till vingspetsarna och framkanten på vingarna....

Lackera flygplan, check..

pgrts
2013-06-07, 17:30
Grannt så man nästan blir tårögd.

Thomas
2013-06-07, 17:44
På lite håll ser den ju riktigt snygg ut!

Mr J
2013-06-07, 17:52
På tjugofem meters höjd kommer det att bli skitsnyggt :)

Medeashusse
2013-06-07, 18:03
Ni är så snälla så! ;)

Jamen fan, färgen flagnar redan! :mad:
Hälften for av när jag demaskerade den!
Nä, jag orkar inte pilla med bättringsfärg..

Om jag sätter navigationljus på den så kanske jag kan sälja den som dekoration till en rave-club! :D

I vilket fall så lär jag "hitta" den i alla vinklar när jag flyger och det var ju det som var meningen från början...

Medeashusse
2013-06-07, 20:53
Om man byter från mode 4 till mode 2 på sändaren. Reversera några servon också. Jag glömde ett, det blev en våldsam start..

35-40 meters höjd, innan den ser bra ut! :D. Iofs så var signalfärgerna riktigt bra som orienteringsstöd.

Hem o limma igen..

Mr J
2013-06-07, 21:01
Om man byter från mode 4 till mode 2 på sändaren. Reversera några servon också. Jag glömde ett, det blev en våldsam start..

35-40 meters höjd, innan den ser bra ut! :D. Iofs så var signalfärgerna riktigt bra som orienteringsstöd.

Hem o limma igen..

Med den inställningen tror jag du kommer att bli en utmärkt modellflygare, åtminstone inte värre än oss andra klantar som bara håller på för att det är så jäkla roligt... :)

Medeashusse
2013-06-07, 21:48
Upptäckte inte skadan, efter startkraschen, på stjärtpartiet förran jag flög loopar och planet halkade runt som en isbit i en stekpanna!
Antar att jag hade tur att hela aktern gick av uppe i luften. Dj##la blåa färg, den maskerade sprickan!

Ha, Ha! Nu har jag snart tryckt in en halvmeter kolfibertstav i skrovet!
Får väl förstärka vingarna och sätta dit en starkare motor för att överhuvudtaget kunna lyfta..

Nästa projekt efter det borde vara att göra en hållare för limflaskan inne i skrovet, gärna med någon typ av automatsmörjning som går ut i alla kritiska delar av planet.

Ja min framtid som modellflygare hoppas jag blir ljusare efterhand som tiden går och krasherna tar jag med jämnmod. :)

Sällskapet här på forumet trivs jag alldeles förträffligt med och jag inser att jag inte överhuvudtaget hade kommit så här långt utan ert stöd! :thumbup: Då menar jag även dom som inte skrivit direkt här i tråden, för jag har även plöjt igenom så mycket jag orkat i andra ämnen och trådar och lärt mig mycket genom det!

Det ända som känns lite irriterande är att jag fick avbryta och åka hem. Tänkte träna loopar och sedan träna rollar men icke.

Nästa vecka får jag mitt extra plan (beg.) och då hoppas jag kan stanna o fortsätta flyga trots krascher o andra oförutsedda problem.

PS. Hur tar man bort blå färg från Elapor?

Mr J
2013-06-07, 22:01
PS. Hur tar man bort blå färg från Elapor?

Man flyger så mycket man hinner så ramlar den av frivilligt, ju mer cirkusnummer vid landningarna desto bättre... :)

Medeashusse
2013-06-07, 22:14
Ha, ha! Då lär det inte dröja länge! :p

Nä, nu ger jag f#n i det här för idag!
ALLVARLIGT, jag lyckades precis limma fast min strumpa i golvet!!!! :banghead:

Medeashusse
2013-06-08, 17:35
Neodymmagneter i vingarna installerade!
Jag är skeptisk till att de kommer bättra upp saker o ting.... ;)

Stjärtpartiet stabilare än när jag köpte kärran.
Zacki Elapor filler är en mycket bra och intressant produkt.

Accarna laddade, så då tar jag en sväng igen! :)

Thomas
2013-06-08, 19:26
På't igen bara!
Man vet aldrig hur länge den håller...

Medeashusse
2013-06-08, 20:19
Den höll! :D

Helt otroligt!
Flög två accar utan någon krasch!? Märkligt.....

*Looparna börjar sluta där de började

*Rollarna ser väl ungefär ut som när man tittar genom luckglaset på tvättmaskinen

*Inverterat, totalt förvirrat och lätt panikartat

Måste nog smälla dit ett par magneter till. Inte hjälpte dom där tre något särskilt! ( Ja, jag har satt dom åt rätt håll! :p )
Efter varje, någorlunda ok, landning så var vingarna snedställda när jag kom fram till planet. Glömde o kolla om jag kunde hänga upp planet i stolpen.

Har inte fått utbytes servot till mina klaffar så de är bara tejpade just nu.
Men jag har en fråga ang klaffar.
När jag läser och kollar klipp på Youtube så använder de klaffarna även vid start!?
Är det någon vänlig själ som på ett ytterst enkelt sätt kan förklara aerodynamiken i det?

Mr J
2013-06-08, 20:42
Ytterst enkelt har klaffarna två funktioner, de bromsar planet och ökar vingens lyftkraft, vilket gör att det går att flyga saktare.

Jag tror inte att du har mycket nytta av klaff vid start, men vid landning kan det kanske hjälpa dig att bromsa kärran.

Om du tittar på ett trafikplan så använder dom oftast lite klaff vid start och full klaff vid landning, och försöker dom flyga med klaffarna felkonfigurerade så kommer dom med i ett otäckt avsnitt av Air Crash Investigation... :)

Medeashusse
2013-06-08, 20:53
Ja, det programmet skulle jag snart kunna fylla en hel säsong åt!

Ok, jag tror jag fattar. Det blir lite som att släpa en kanotpaddel med flatsidan i vattnet. Den bromsar kanoten men samtidigt trycks paddeln uppåt!?

Ehhhhhh..... eller något åt det hållet..

Medeashusse
2013-06-09, 20:07
En liten undran så här på Söndagskvällen.

Sitter o surfar runt och kollar på byggsatser. Det är inte aktuellt för mig just nu, har mer än fullt upp med att limma på min Easy Star.

Är det så här en vanlig byggbeskrivning ser ut om man köper en byggsats?

http://manuals.hobbico.com/top/topa0140-manual.pdf


Vad behöver man för utrustning för att genomföra ett sådant bygge, utöver lim?
Följer alla byggdelar med såsom skruvar, muttrar etc.?

Ja, just det, planet ifråga:

http://www.top-flite.com/airplanes/topa0140.html

Men har inte en aning om det ska bli en Spit eller något annat eller ingenting alls! ;)

Thomas
2013-06-09, 21:29
Aahh... en äkta "stickor-och strå"-byggsats!
Som det såg ut före ARF-kärrornas tidevarv.

Inte för att måla HinHåle på väggen, men detta kräver både tålamod och tid!
Inte alls ogenomförbart, dock är det förmodligen bara trävirket plus fast landställ, hjul, linkar, skruvar och lite annat godis i lådan. Lim saknas förmodligen också. Vill man (och det vill man!) så ska den kompletteras med infällbara ställ. Troligen bara fasta ställ i kartongen.
Åsså klädsel förståss! Detta brukar INTE följa med i satsen.

Detta är inget man sitter med på sommarkvällarna, då ska man ju flyga! Ett typiskt vinterprojekt, alltså!!

Medeashusse
2013-06-09, 21:38
Ha, ha! Jag tänkte att jag kan limma på den medans limmet torkar på ES:en! :p

Nä, hade inte tänkt o ge mig på något bygge än! Är bara lite nyfiken..

Jag är nästan säker på att det inte finns någon modell som flyger i -25 till -40 i vinter så då blir det mååånga mörka månader över till bygge.

Så vilken benämning på byggsatser ska leta efter om man ska hitta något som bara är "lite smådjävligt"?

Thomas
2013-06-09, 21:42
Blir nog att rekommendera en färdigklädd ARF, uppbyggd med balsa/ply och färdigklädd!
Man brukar ändå få pilla lite med att limma ihop vingar och stabbe-fena. Och så ska ju motor och radio på plats givetvis...

Ska du satsa på el, eller som dom stora grabbarna på glöd/bensin?? *hmpf!*

Medeashusse
2013-06-09, 22:12
Man brukar ändå få pilla lite med att limma ihop vingar och stabbe-fena.

Limma vingar och stabbe är ju vad jag gör mest hela tiden, redan nu! :eek:

Nä, det var nog mer tänkt som ett "pill o knåp" och slöjd projekt för att fördriva tiden i vinter.

Måste man välja el eller metanol/bensin/diesel redan nu? Går det inte att snickra ihop större delen av modellen och efter det bestämma vad som ska snurra propellern?
Just nu så känns det bra med el för det ger mig möjlighet att koncentrera mig på endast mitt på flygandet.

pgrts
2013-06-10, 05:11
Jag är nästan säker på att det inte finns någon modell som flyger i -25 till -40 i vinter så då blir det mååånga mörka månader över till bygge. Är du en vekling ;-? Modellerna klarar nog det om du bara har flygljus. En annan bra grej att ha är ett isolerat skydd till radion som du kan stoppa in händerna i för det är inte kul att flyga med vantar. Det man får tänka på är att batterierna inte ska bli för kalla, eller att ha värmare till motorn om det är in bränslemotor.

pgrts
2013-06-10, 05:16
Måste man välja el eller metanol/bensin/diesel redan nu? Många modeller kommer i dag med delar för att välja el eller bränsle. Men äldre modeller får man nog använda det som avses. Problemet är tank/batteri. En tank bygger man in men ett batteri ska man kunna byta snabbt via en lucka. Även tyngdpunkten är viktig att få rätt så det kan bli lite bök att bygga en modell för att senare bestämma vad den ska drivas med. Är det viktigt att flyga så välj el. Är det mekande, monterade, tankande, torkande och sådant som är viktigt så välj en bränslemotor ;-)

ewalds
2013-06-10, 06:14
Att det skulle vara mer mekande o s v med förbränningsmotor är bara trams.. Ha ordning på grejerna, lär dig ställa in motorn rätt så är det inga som helst problem att vare sig starta eller flyga.. Dessutom tar det längre tid att ladda batteri än att tanka! Så låt dig inte skrämmas av sånt...

multipass
2013-06-10, 08:11
Hej trevlig tråd det här! Ja om jag skulle köra bränsledrivet skulle det bli bensin men vi är alla olika. En anledning att köra bränsle är flygtiden/tank. I begynnelsen fick man flippa glödare men är såå glad att slippa det idag. Inte för att det inte skulle fungera men har förträngt den tiden.. är nu elflygare sen tio år tillbaka minst. :) Laddar 6 ackar på ett par timmar lite drygt sen ut en halvtimme på fotbollsplan och härja. Hur roligt som helst. Tycker du lärt dig rätt snabbt, för mig tog det ett par somrar innan man fick in "flygamotsigspakandet" i nerverna. 3Dflygare idag men har mycket kvar o lära tycker jag. Svåraste hobbyn? Joo det skulle jag nog säga man kan ge sig på och då har jag vindsurfat, dykt med apparat, fallskärmshoppat (fast det kan vi nog "hoppa" över) och lite annat som inte kräver så mycket hjärna..mer mod kanske
vh/m

McRegor
2013-06-10, 08:17
Det tar i vart fall en hel del tid att rengöra en metanolkärra efter flygandet och likt förb---at så droppar det alltid olja nånstans i bilen ...:( Och det slipper man helt och hållet med el. Det är nog den skillnaden som många av oss gamla gubbar som övergått till el upplever som mest positiv. Man blir liksom lite bekväm med åren...
Sen att man får bättre prestanda i de flesta fall är bara en extra bonus..:)
Roger

Medeashusse
2013-06-10, 10:18
Ja, visst är det en trevlig tråd! :D :thumbup:

Vekling...... Hmmm... Du är välkommen i vinter, så får vi se vem som är vekling! :cool: Vid -30 slutar det mesta o fungera till och stora entreprenadmaskiner spricker och går sönder, husfasader i trä smäller som pistolskott och jag antar att en modell skulle göra det samma om den fick chansen.
Ja, det gäller nog att isolera sändare och händer för jag vet hur ont det gör att meka med bara fingrar vid de temperaturerna.
Men vem vet jag kan kanske starta en ny gren, "low temperatur model flying" eller Ltmf som det också heter! *skrattar åt mitt eget skämt* :D
Nästa grej är att det inte finns något ljus mitt i vintern. Kanske lite gryning i 20 min när det är som värst.
Förresten, finns det mörkerutrustad, civil, FPV!?
Fördelen som jag ser det är att älvarna är frusna och är ofta täckta med ett jämnt lager snö. De tinar inte förrän i början av Maj (Skämtar inte) så det finns gott om flygplatser.

Well, ska ni låta mig sitta inne o bygga en modell i lugn o ro eller ska ni tvinga mig ut mig i kylan! :)

Om jag inte stampar ihop mitt plan och stoppar ner det i en sopsäck snart, utan fortsätter min modellkarriär så kommer jag antagligen köra med både el och förbränningsmotorer. Jag vet att det, utav egen erfarenhet, att det kan vara ett jäkla klabb med motorer men på ett skalaplan verkar det som att det skulle passa fint!
Jaaa, det kan säkert vara problemfritt men då måste man veta vad man håller på med och det gör inte jag!

Som jag skrev precis innan så är det just riktigt skönt med el för då kan jag helt och hållet ägna mig åt att lära mig flyga. Med tanke på hur bra det verkar gå så vågar jag inte tänka på hur det skulle gå om jag också behövde mixtra med en motor... :p

Hobby med nerv! Ja, det håller jag med om. Utan att lämna mitt mycket långa och komplicerade CV så kan jag säga att mina händer har fått samma darr på manchetten några gånger när jag flugit, som när jag som när jag befunnit mig i mycket, mycket farliga situationer tidigare i mitt liv.
När jag insåg det, log jag och tog en vända till med planet! Behöver lite spänning och till min förvåning fick jag det här! Skitbra! :)

HOBBY KING Sbach 342? Inte som storbygge utan som flygkärra lite längre fram.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23664__Sbach_342_1900mm_Gas_30cc_ARF_DE_Warehous e_.html

Ja, jag vet att den inte är tillgänglig längre men jag har naturligtvis en billig anledning till att visa den.

Medeashusse
2013-06-11, 22:27
En liten, liten, liten ordningsfråga!

Heter det "landningsställ" eller "landställ"??

pgrts
2013-06-12, 05:16
Eller startställ? Har aldrig förstått men när man flyger så säger dom att dom fäller ut landningsställen - inte att dom fäller in startställen. Ingen ordning på allting........ Finns det inga luftställ?

Medeashusse
2013-06-12, 09:32
Så där, här har vi det!
Krånglade till sökningen betydligt mer än vad som behövdes.... :-/

" Landställ är den korrekta termen i svensk flygterminologi. I vardagligt tal förekommer även ordet landningsställ."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Landst%C3%A4ll

Och Wikipedia har ju alltid rätt! ;)

Mao. så är det bara "civilister" som använder ordet landningställ! :)

Medeashusse
2013-06-14, 12:21
Ytterligare en fråga...

När jag kollar runt på olika flygplansmodeller så har vissa tillverkare en procentsats i modellnamnet tex 40%, 28% och 25%.
Jag har försökt klura ut vad det betyder men gått bet. Inte skala angivelse och inte bränsleblandning, så jag antar att det är något mer sofistikerat än det. :confused:

Någon?

freddan_6
2013-06-14, 13:26
Det är skalaangivelse. 27% Cub är 27% i alla längdmått jämfört med en "riktigt" eller fullskalacub.
Det är även (0,27*0,27) = 7,2% av alla ytmått och (0,27*0,27*0,27)=2.0% av alla volymmått.

Medeashusse
2013-06-14, 15:09
Ahaaa!
Då var jag lite på rätt spår ändå med skalan men jag fick inte ihop det helt o hållet...typ..

Bugar o tackar för svaret, med mössa i hand! :)

Medeashusse
2013-06-14, 23:51
Jaha!
Och nu undrar jag hur man får bort Zacki Elaporlim från baksidan av mobilen??!

Ett tips till alla andra nybörjare, svara INTE i telefonen när ni limmar!! :banghead:

jocke1963
2013-06-15, 00:02
Det limmet är väl en typ av CA-lim, så det borde gå bort med aceton..

Medeashusse
2013-06-15, 00:32
TACK!
Ska testa!

Det var bara ren tur att jag inte la ifrån mig den på bordet med baksidan nedåt. Snacka om fast telefon.. Suck..

jocke1963
2013-06-15, 00:52
Men använd riktig aceton, inte sånt där skräp fruarna har till nagellacket..

Medeashusse
2013-06-15, 01:21
Ok, det hade jag inte en aning om heller..

Carl
2013-06-15, 06:10
En liten, liten, liten ordningsfråga!

Heter det "landningsställ" eller "landställ"??

Här finns info om " landställ"!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Landst%C3%A4ll

Mvh.

pgrts
2013-06-15, 07:22
Det finns speciell "debonder" för CA-lim. Många pratar om att nitrometan är bra men den är ju även ett perfekt färgborttagningsmedel ;-) I alla fall så ska man nog testa på ett ställe där man har råd att misslyckas först - vem vill ha en totalt nersmält telefon...

Medeashusse
2013-06-15, 10:26
Du menar att om inget funkar av ovanstående så får jag göra en 5:2 blandning av ammoniumnitrat och nitrometan! :p

Allvarligt, Gripens kemiskt rena Aceton funkade perfekt!
Men säger till övriga läsare, kolla först! Min Xperia Z har en glasbaksida, så jag kunde undvika plastdetaljerna.

Tack för tipsen! Im a happy camper again!

Förresten, Carl jag hittade den också efter många om och men! Tack ändå! :)

Medeashusse
2013-06-15, 14:02
Dåså, ett mycket kort flygpass idag....

Upptäckte ganska snart att mina modifikationer och förstärkningar blev alldeles för bra på stabilisatorn, precis som MrJ varnade mig för! I vindbyarna ställde sig planet lodrätt som en flaggstång och jag var tvungen att vrida ner det med skevrodrena för höjdrodret svarade knappt.
Bestämde mig för att avbryta spektaklet och gick mycket vingligt in för landning. När jag kom i närheten av banan så kom jag på att jag har mina nya fina klaffar och fällde ut dom för FÖRSTA gången.........
Men va f*n??! Planet la sig ner på backen som en vältränad Schäfer på ett "liggkommando" under en dressyrtävling! :D
Det bara tvärnitade precis där den var och hade jag bara varit van och kunnat parera så hade jag kunnat landa på ett "frimärke" ganska snyggt, iofs ett ganska stort frimärke men ändå!

Bara några korta minuter i loggboken, men det är inget för en nybörjare med instabilt plan och byvindar.

Hem o fixa igen, inte limma mobilen, inte limma mobilen..

pgrts
2013-06-15, 15:44
..
Men va f*n! Planet la sig ner på backen som en vältränad Schäfer på ett "liggkommando" under en dressyrtävling! :D
.. Vilket fint bildspråk.:applouse: Jag hoppas få se en bildblogg från dig någon gång.

Medeashusse
2013-06-15, 17:46
Ha, ha! Tack, men det var faktiskt den första bilden som kom upp i mitt huvud!
Den tvärnitade, stallade ett par gånger och sedan for den ner och la sig med en mindre smäll. Jag var helt oförberedd på att klaffarna skulle tvärnita så hårt, finns det klaffar med ABS? ;)
Om jag tagit en bild hade du fått se ett plan som låg "plats" några meter ut ifrån landningsbanan i höggräset, som om det glatt, med flämtande tunga låg och väntade på nästa kommando! :p

Vem vet, jag kanske tar dig på orden och gör en blogg om mina misslyckanden eller byggblogg där alla får se när jag limmar fast min mobil ofrivilligt inuti skrovet! :D

Medeashusse
2013-06-17, 21:51
Idag för första gången blev det faktiskt riktigt tungt.
Smällde två plan i backen, efter varandra och jag log inte o ryckte på axlarna, som jag brukar.

Några minuter efter starten börjar RGB (red, green, blue) uppföra sig konstigt och kan inte hitta något jämnviktsläge, utan jag är tvungen att försöka parera girarna och stallarna på en gång. Givetvis så blir det mer och mer panikartade utslag och helt plötsligt hade jag inte ett plan längre, utan en röd, grön och blå kossa, som betade.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/vubuhe4y.jpg

Eftersom jag sedan länge insett att jag inte flyger lika bra i verkligheten som i simulatorn och att det inte går att trycka på reset-knappen heller, har jag införskaffat ett reservplan utifallatt något skulle hända med RGB.
http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/udabu3aq.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/yquru9ur.jpg

Denna oskyldiga varelse kommer från västkusten och hade nog inte väntat sig en framtid tillsammans med psykopatisk rc-flygplansägare.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/azu7e4u9.jpg


I vilket fall, det var nära att jag tog fram sopsäcken och stampade ihop skiten, åkte hem och raderade mitt konto här för sedan ägna mitt liv åt att bygga djur med kottar o pinnar.

MEN!! Det var då jag kom på att kommer ett nytt plan med Schenker imorgon! En FMS Cessna! :p
Ny dag! Nya möjlighter!


Förutom det lite lätt känslomässiga tjafset ovanför, tror jag att batteriet kan ha lossnat för jag missade båda första utkasten och eventuell så kan det räcka för att "hela havet stormar" i kombination med gelétummar på mina händer..

Men måste erkänna att nu har det blivit lite väl mångs krascher i förhållande till längden på flygpassen.
I vilket fall så set jag verkligen till att hålla rubriken i tråden på rätt kurs! ;)

Fotnot:
RGB behöver limmas ordentligt.
Nyingen behöver bara några mindre plåster, inget allvarligt.

multipass
2013-06-17, 22:21
MH du har kommit in i en downperiod känns det som? Koppla ifrån rcberoendet en vecka och gör något annat som får dig att tänka på allt som inte har med rcflyg att göra...innan du planterar Cessnan också ;) Men fortsätt skriv! för du skriver underhållande :)
vh/m

Medeashusse
2013-06-18, 00:06
Ha, ha! "Kommit i en downperiod"!! :D

Ja, det vill jag lova att jag gjort! :)

Måste bara påpeka för andra nybörjare, se om ni hittar en klubb eller person som kan hjälpa er. Det blir antagligen lite lättare att ha lite "hands on" hjälp för då slipper man stå mitt ute i skörden och titta över axeln efter en möjlig, arg bonde medans man funderar på vad som gick snett.
Även om man får hur mycket tips och hjälp som helst här, så kan det vara bra att ha någon som står bredvid och korrigerar.

I mitt fall har jag svårt att avgöra om obalansen beror på dåliga reparationer eller regression i min flygteknik!? Eller kanske en combo.

Kul att du tycker jag skriver underhållande! Gör mitt bästa för att ni inte ska somna över tangentbordet.. ;)

Nåväl, det kanske var min bästa dag övehuvudtaget!
Men oroa er inte, imorgon är en annan dag!

:)


http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/9u5ajeju.jpg

Adam Savage

Mr J
2013-06-18, 07:47
Batterier måste sitta fast ordentligt, dom kan få lossna vid en krash elker en riktigt dålig landning, men aldrig i luften.
Du är inte ensam om att göra den tavlan, jag har sett det många gånger ute på fälten, och jag blir lika chockad varje gång...

/\/\vh // /\/\r J

Medeashusse
2013-06-18, 09:10
Vet inte om det verkligen är det, men det är den troligaste teorin enl mig. De sitter fast med kardborreremsor, men missar jag första utkastet och planet landar lite bryskt på nosen o buken så kanske det inte räcker med remsorna? Men vad vet jag.. :-/

Mr J
2013-06-18, 10:14
Jag kör också med kardborre, men jag sätter alltid dit någon sorts stopp som hindrar batteriet från att flytta sig i längsled. Sen sätter jag kardborrbandet runt batteriet så att det hålls ner mellan stoppen.

Det har funkat bra för mig trots en del ganska vild flygning...

/\/\vh // /\/\r J

Medeashusse
2013-06-18, 10:38
Har en stropp liggande, ska testa med den.
I vilket fall så tror jag att jag måste fixa till min tumstyrning.
Det som var så nedslående, bildligt och bokstavligt, är att jag hittills trots smällar vid landningar etc, ALDRIG flugit som en berg o dalbana för att till sist slå ner mitt ute på fältet med nosen nedåt. Inte ens vid mitt första flygförsök!
Regression...

Well, mitt ego brukar alltid hämta sig efter ett tag... ;)

Peterps
2013-06-18, 11:46
Hej

Tack för delad glädje ;) jag har haft mina duster med easystar modellerna oxå.
Tror inte jag har mer än kanske två flygtimmar med dom två jag så här långt, den första flög sprillans nya rakt in i skogen å försvann, aldrig setts sen dess. Den andra satte jag i isen i vintras, en av kolfiber pinnarna innefrån planet satt som en projektil i isen, kolla filmen.

http://youtu.be/jFddolBSo0A

Det va roder servot som la av i en dykning fel läge:(
Tips ett man kan stoppa skumplast runt grejerna i easystaren plus kardborre band såklart...då åker dom inte runt
Ett annat tips för att boosta flygkänslan är att skaffa ett crack yak mini. Å flyga inomhus med de e kul..
Kolla den här ingen kvalitets rulle men kul är det...

http://youtu.be/7c6k8qqlgEk

Nästa projekt är en Funcub tror det är en hyfsad nybörjarkärra, men lite roligare flygning än easystaren...

Ps har fortfarande inte limmat easystaren efter sista kraschen men snart så...

//Peter





Sent from my iPad using Tapatalk

Medeashusse
2013-06-18, 12:53
Tackar för kondoleansbreven. Det känns skönt att inte känna sig ensam i denna svåra stund. ;)

Om min ES hade försvunnit in i skogen, utan att bli återfunnen igen, vid mitt första flygförsök så tror jag inte jag någonsin igen hade provat rc-flyg igen. Framför allt hade jag nog inte vågat säga något till min fru! :D
Strongt att komma igen efter en sådan start! :thumbup:

Ja, jo ska kontemplera över gårdagen medans jag limmar och sedan är det väl bara på det igen!

:D

Appropå köpa fler flygplan.
Ni kommer snart få se bilder på Hur jag limmar o gråter över en Cessna!

Som sagt, det blir aldrig för sent för att ge upp, så då kan jag likväl köra på ett tag till!

Lite off topic:
Som ni kanske märkt vid det här laget så gillar jag att skriva och bjuder mer än gärna på mig själv och mina tillkortakommanden. Det jag verkligen hoppas är att andra nybörjare kan läsa o lära sig av mina frågor, era svar och efterföljande katastrofer (trots bra svar)!
För flygar Essen blir det enkelt att hänvisa till tråden Krasch-kit när de inte orkar svara på samma fråga igen och igen. Dessutom, om man söker på forumet och något av resultaten står under trådnamnet så vet man att det är ett nybörjarsvar.
Började själv skratta när jag läste om hur jag lyckades limma fast min egen strumpa i golvet och när jag svarade i mobilen med lim på fingrarna!

jocke1963
2013-06-18, 13:43
I vilket fall så tror jag att jag måste fixa till min tumstyrning.

Menar du med detta att du styr spakarna med bara tummarna?
Ett tips är att prova att flyga med pincettgrepp, dvs att du håller spakarna med tumme och pekfinger. Tror det finns nån gammal tråd om detta och vill minnas att de flesta svarade att de flög med pincettgrepp.

Medeashusse
2013-06-18, 14:05
Ja, jo jag gör ju det... Jag vet Jocke, gör om och gör rätt!
Precis som när jag körde Mode 4 istället för 2 på sändaren.. Suck.. Bara att lära om.. :(
Det verkar som om jag ska ta mig igenom det här den hårda vägen! :)

Medeashusse
2013-06-18, 15:35
Haverikommisionen har kommit med en rapport.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/e8a8uguv.jpg

RGB (Red Green Blue) fick en del blessyrer i nos och motorfäste, inga märkvärdiga skador i min värld.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/arute5a6.jpg
En typ av foglossning.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/by6usa7a.jpg
Lite lim och ett stödförband av tejp under torktiden.

Mortorfästet är egentligen en gammal skada som gick upp, trots förstärkningar. Iofs så är det inte konstigt med tanke på nedslagshastigheten.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/3ejadabe.jpg
Lite lim och kolfiber så är jag tillbaka till ruta fyra.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/9unyryqu.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/esyqutuh.jpg

Har även bänt och vridit i skrov o vingar för att hitta sprickor, men det fanns inga.


NÅÅÅÅÅÅ!
Varför gick det andra, "nya" planet i backen??!

Tiotusenkronorsfrågan kommer här... SUCK!!

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/rajabeqa.jpg
(Kolla tummen! :p )

Slutsatserna:
RGB: Mycket troligt att batteriet lossnade vid första utkastet, som inte gick så bra. Åtgärda genom bättre batteriinfästning.

Ny-planet: Om man installerar en ny mottagare i ett nytt plan, se till att kolla alla roder och när du gjort det kolla alla roder en gång till och tänk till ordentligt.

I varjefall, färdigpackad för nya äventyr!
:D

http://img.tapatalk.com/d/13/06/18/yzy9use8.jpg

Kanske i ett luftrum ovanför dig...

Mr J
2013-06-18, 16:18
Ja, jo jag gör ju det... Jag vet Jocke, gör om och gör rätt!
Precis som när jag körde Mode 4 istället för 2 på sändaren.. Suck.. Bara att lära om.. :(
Det verkar som om jag ska ta mig igenom det här den hårda vägen! :)

Bara för att du ska få lite perspektiv på det hela så kika på den här filmen, det är ett gäng glada grabbar från Åland som verkligen lärde sig den hårda vägen...

http://rcaland.ax/filmer/2007/djaken_2007_hardavagen.wmv

Bmsone
2013-06-18, 16:54
Bara för att du ska få lite perspektiv på det hela så kika på den här filmen, det är ett gäng glada grabbar från Åland som verkligen lärde sig den hårda vägen...

http://rcaland.ax/filmer/2007/djaken_2007_hardavagen.wmv

Dom var inte lite tokiga. Undrar hur många calmato sports de gjorde av med:) den i trädet liknade min första krasch, med ett nytt plan på premiärtur.

/Björn från S2 via Tapatalk

Medeashusse
2013-06-18, 18:25
Ha, ha! Underbart befriande film! Jag skulle passa i det gänget.... :D

Mr J
2013-06-18, 18:44
Dom var inte lite tokiga. Undrar hur många calmato sports de gjorde av med:) den i trädet liknade min första krasch, med ett nytt plan på premiärtur.

/Björn från S2 via Tapatalk

Tja... Det året var det svårt att få tag på trainers i hobbyhandeln... :)

Mr J
2013-06-18, 18:46
Ha, ha! Underbart befriande film! Jag skulle passa i det gänget.... :D

Inte nu längre... :)

Dom har lärt sig en hel del sen 2007, och är nu hur duktiga som helst....

Medeashusse
2013-06-18, 18:52
Tack för den uppmuntrande vinklingen! :p
Då har jag bara 5 år och 11 månader kvar innan jag är "hur bra som helst"! :banghead:

Mr J
2013-06-18, 19:06
Tack för den uppmuntrande vinklingen! :p
Då har jag bara 5 år och 11 månader kvar innan jag är "hur bra som helst"! :banghead:

Ja, om du är lika smart som en Ålänning... :)


Du kan ju kika på deras filmer och se hur utvecklingen framskrider, de senaste årsfilmerna är inte lika underhållande som de från 2007-2008...

http://rcaland.ax/film.php

Medeashusse
2013-06-18, 19:50
Ha, ha! Jag håller med, 2007's årgång är bäst! :D

Skrotiz
2013-06-18, 20:07
Dom första Ålands filmerna var bara så roliga, speciellt den absolut första(var de 2007?)
Grymt roliga, de är kul å se rc plan krascha även fast man tycker synd om piloterna.
De är tom så roligt att min wing dragon har börjat få ganska vådliga manövrar på sig bara för att de är så kul å testa gränserna å se om de går, eller skratta då de inte gick bra ;)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Medeashusse
2013-06-19, 00:51
Kom o hälsa på mig så kommer du skratta så du får magknip! :D

Medeashusse
2013-06-19, 00:57
5 år, 11 månader och två dagar innan jag är som de som bor på Åland, ska det vara om man är petig.

Medeashusse
2013-06-19, 14:49
Ny dag, nya möjligheter!

Idag kom den beg. FMS Cessna Skytrainer som jag köpte för ett tag sedan.
Tyvärr, var den "något" mer medfaren än vad jag förstod att den skulle vara.. Lite synd men inget att göra åt nu, distanshandelslagen gäller ju inte privatköp..
Jag har ju lärt mig en del om reparationer den sista tiden, så det är väl bara att sätta igång..

Ha, Ha! Är väl lika bra, jag kommer ändå plantera den ändå!

http://img.tapatalk.com/d/13/06/19/a8yjupys.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/06/19/ajuvuzu8.jpg

Vet inte, men jag tycker piloten ser lite spooky ut!?
http://img.tapatalk.com/d/13/06/19/esamunyp.jpg

Mr J
2013-06-19, 17:20
Vet inte, men jag tycker piloten ser lite spooky ut!?


Han har förmodligen läst den här tråden, och har börjat ifrågasätta sitt karriärval... :)

Medeashusse
2013-06-19, 17:52
Han har förmodligen läst den här tråden, och har börjat ifrågasätta sitt karriärval... :)

Ha, ha, ha!
Jag förstod vinken fastän den var grov! :p

Ja och värre lär det bli för honom! :D

Iofs så borde han vara van, kärran har varit med om betydligt mer än en smäll på nosen som jag fick veta innan jag köpte den.
Ser ju gamla reparationer och vet hur man letar sprickor.
It takes one to know one..

Medeashusse
2013-06-19, 18:24
Jag tror det var Pgrts som tipsade om att ta av kåporna runt hjulen på landstället? Jag frågade nog inte varför men antar att det är för att inte trassla in sig i saker vid start o landning. För min del så kanske det mest handlar om starterna, landningarna brukar jag lösa på andra vis.... :p

Eftersom jag alltid gör som ni säger till mig och medans limmet torkade på andra ställen, så började jag skruva loss kåporna på noshjulet.
När jag fått loss kåpan på babordssida så insåg jag att hjulupphängningen var integrerad med styrbords kåpa.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/qe3yma9u.jpg

Kåpan ger stöd uppåt så att hjulupphängningen inte säckar ihop.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/erugy6u8.jpg

Hur gör jag nu?

Mr J
2013-06-19, 18:45
Du kan ju för all del prova om det funkar, det beror ju på hur kortklippt gräset är.
Men vanligtvis brukar såpass små skalamodeller med hjulkåpor ha stora problem med att få upp tillräcklig lättningsfart, rundslagningar vid landning osv.

Detär ju inte själva kåpan som ger stödet, utan hylsan med den fejkade stötdämpningen, den kan du ju ersätta med en liten rörbit, tex en kulspetspenna avsågad till lämplig längd...

Medeashusse
2013-06-19, 20:20
Ok!

Så om jag bara gör ett stopp i änden på "kroken" så ska den kunna hålla uppe kärran, under normal belastning, utan att vika sig?
Eller menar du att jag ska förstärka upp mot stången?

http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/y6yhy2eb.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/20/5u4y5e2u.jpg

Förresten, är det någon som vet vad de här är för tingestar?
De följde med planet hit.. Jag har försökt pressa dom, men de vägrar snacka..
http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/be8use5y.jpg

Thomas
2013-06-19, 20:44
Sätt en stoppring http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/ABA140C921EAAB2AC12572B40027A94D?OpenDocument&CartID=8296- utanför hjulet!
Gammalt djungeltrick...

Och den där mystiska pryttlen ser ut som en propelleradepter att klämma fast med konan runt motoraxeln!
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/ViewCat?ReadForm&View=CatalogByCategory&Cat=Elmotorer&Cat2=Tillbehor&Count=100&CartID=8296-

Medeashusse
2013-06-19, 22:37
Ok! Jag fattar, tror jag! :-)
"kroken" klarar påfrestningarna.

Ska jag köpa större däck till den också!?

Några fler modifieringar jag kan göra för att den ska fixa mina träningsrundor?
Ska ju inte sälja den vidare eller ha den som dekoration, utan jag har endast köpt den bara för att träna start o landningar med landställ och de däremellan liggande flygningarna.
Så att jag bygger om den utan finess för att få funktion, gör ingenting!

Den har tex en limmad genomgånde spricks på motorfäste, Hur förstärker jag den?

Hmmm... Kollade på propellerlänken och insåg att det finns fler delar som följde med som passar in på aircprobilderna.
Återkommer i ämnet, när det är dags! Antar att min propellerkurs har pricist börjat... ;-)

jocke1963
2013-06-19, 22:38
Så vilken benämning på byggsatser ska leta efter om man ska hitta något som bara är "lite smådjävligt"?


Jag började precis som du med skumkärror, och de flesta jag har är faktiskt såna.
Men, de senaste åren har jag börjat uppskatta att bygga i balsa.
Det är lite mer riktigt byggande över det än att bara limma/skruva ihop en ARF.
Det du ska ha är ett "laserskuret kit", där det ingår balsa, ev plywood, ritning, stötstänger, roderhorn mm.
Då slipper du sitta och såga/skära ut alla träbitar för hand.
Sen får du komplettera med klädsel, klädselstrykjärn, (använd inte frugans strykjärn... ;) ), lim, verktyg mm.
Vidare en lämplig setup i form av motor, reglage, servon osv.

Jag har t.ex byggt dessa:

En miniseglare:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=200834&page=&CurrentMainTopic=4&replypage=99

En DLG-seglare, Gambler AG, inlägg 10 i denna tråd:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33125-DLG-glidare?highlight=gambler

En Gårdstads-Zipp:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30802-F%C3%A4llpropp-l%C3%A5dkropp-sant?highlight=zipp

Det jag var mest nervös för var att klä med klädselfilm, men det gick bra efter några försök... ;)
Det är kul att ha byggt en kärra själv!!

Medeashusse
2013-06-20, 00:11
Även om jag skulle vilja börja med det monumentära och episka skalabygget precis som de "stora" grabbarna gör i byggtrådarna.
Där de princip hämtar en järmalmsklump på en myr, bearbetar den för att sedan svarva ut ett roderhorn med en handvevad svarv, för att sedan montera på en vinge av virke från ett träd som de en stormig natt för tio år sedan valde ut och för att det böjde sig i rätt vinkel i vinden.

Då jag tittar på deras engagemang och kunskap inser även jag mina begränsningar och att jag bara ska ge f#n i ett sådant projekt och att även ett mindre episkt projekt antagligen också skulle sluta i katastrof. :)

I vilket fall har jag kommit på att jag tycker om att sitta o pilla o dona lite. Jag är faktiskt ganska förvånad, har aldrig hållt på med sådant innan!?
Vi får se om det blir något bygge till hösten, men just nu är jag sugen.

Kollade faktiskt på några av Gårdstads modeller häromdagen. De verkar vara, så att säga, rakt på sak och att man får ta sig igenom alla byggmoment utan krusiduller. Stämmer det?

Zipp som du länkade till gillade jag verkligen, ska kolla lite närmare på den!

Finns det fler firmor med laser cut modeller? Har fått några tips, men tar gärna emot fler!

Ha, Ha! Måste kolla om hon reagerar om jag säger att jag behöver strykjärnet till det!

jocke1963
2013-06-20, 05:55
Well, dessa ska enl uppgift vara fina.
http://www.stevensaero.com/
Finns hos t.ex mft.nu och fullkontroll.se
Har hittills bara byggt deras "Adrenaline Rush", men det var inte så mycket bygga, mest slipa, limma o lacka.
Dock rätt sugen på deras ToonScale-serie, de ser kul ut..

Medeashusse
2013-06-20, 13:08
Ja, de såg faktiskt ganska kul ut. Det verkar som om jag skulle få ett lagom jäkligt bygge om jag gav mig ett sådant kit!
Såg att de sålde lösark med reservdelar! :)

Medeashusse
2013-06-20, 14:55
Hittade den här sidan, de hade faktiskt ganska stor variation!

http://www.easybuiltmodels.com/

Thomas
2013-06-20, 21:33
STOPP, för Bövelen!! Att BYGGA en liten modell är 'piece of cake', men att flyga den kräver sin man! En liten kärra far som ett skållat aspelöv i vinden. En STOR modell är betydligt tryggare att flyga! Dessutom är den betydligt mindre känslig för variationer i vikten. Alltså inte fullt så känslig när det gäller radio- och motorinstallation...

Medeashusse
2013-06-20, 22:01
Med tanke på mina krascher sedan jag började, skulle det med den hypotesen innebära att det skulle funka bäst för mig om jag skaffade en radiostyrd 747 skala 1:1.... :p

Nja, var nog mest ute efter ett projekt där jag fick lära mig grunderna i själva byggandet från A till Ö. Flygandet var kanske inte prio 1. Fast går det göra en kombo är ju hur bra som helst! :)

Thomas
2013-06-20, 22:10
Ska'ru bygga nåt från scratch, försök att hitta ett 'laser cut kit' från nån tillverkare, där brukar bitarna falla på plats som om det vore Legoklossar.
Alternativet är att skära/såga ut alla bitar för hand!
Och...
INTE för puttenuttigt!
En normal nybörjarbyggsats börjar på minst 1.20m i spännvidd...

Medeashusse
2013-06-20, 22:16
Ahaa, så stort!?
Tja, varför inte! En stor Spitfire kanske...

Har ju precis fått hem ett plan som jag betalat för, som jag i skrivande stund sitter o reparerar utan att jag själv har kraschat det, så varför inte köpa en modell o sätta ihop! :)

Medeashusse
2013-06-20, 23:39
Några bra idéer om hur jag ska fästa batteriet, får inte bli som sist med ES:en när batteriet lossnade och planet dansade maccarena i luften innan det avslutade med att idissla gräs!
Tänkte först sätta det direkt på luckan och dra åt med band, men blev osäker på om det var en bra idé?
http://img.tapatalk.com/d/13/06/21/esunyhar.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/21/pu3a4ety.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/21/5anyjy7u.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/21/usyqegam.jpg

Och när jag ändå håller på, är det någon som känner igen en sån här manick? Finns ingen text och inte ens en siffra på den. ESC?
http://img.tapatalk.com/d/13/06/21/pagada4u.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/21/se2aje5u.jpg


Glad midsommar förresten! :)

pgrts
2013-06-21, 06:55
Det där verkar vara skrot. Men det har säkert varit ett fartreglage en gång i tiden. Man tar nog inte och löder / klipper bort sladdarna om den hade funkat. Och var inte rädd för att bygga mindre modeller för att lära dig bygga. Allt behöver inte förses med stora motorer. Dumas och Herr är fina fabrikat och det finns även fina Checkiska byggsatser om man vill ha lite terapi kulna nätter. Kolla på bilderna i följande länk - där tror jag inte att det funnits så många laserskurna pinnar ;-) http://smos.homeunix.net/skala12.html

Medeashusse
2013-06-21, 10:12
Mycket trolig att det är skrot liksom som det mesta på planet. Orkar inte ringa o fråga säljaren, vet att jag kommer bli riktigt otrevlig mot honom angående planets skick och lite andra osnygga saker. Det får vara, jag har viktigare saker för mig. Iofs var ES:n som ingick i köpet mycket fin, men Cessnans skick gör att köpet blev ganska sopigt i slutet ändå.

Som Dvogonen uttryckte det i tråden "Nu har det hänt", "friflygning är för masochister" och de ser verkligen ut att gilla det!
Nä allvarligt, det måste vara bra att några försöker hålla liv i det. Har svårt att tänka mig att det går övertyga en 12 åring att köra med gummibandsmotor om hen sett ett häftigt motorplan innan. Förresten, det gäller nog för barn i 40 års åldern också! :-D
Men för min del är det först o främst byggandet o momenten som är viktiga, gummibandsmotor gör inte så mycket. I varjefall inte idag, men vi får se vad jag tycker när det väl blir dags! :)

Batteriet o batteriluckan? Ska jag binda ihop det med luckan?

Vad och var kan/bör jag förstärka planet?

Ska jag smälla dit större däck, typ buggy för att klara start o landning på ojämnt underlag? De som sitter där nu är 45 mm i diameter.
Om jag ska göra det vilken typ, gummi, skum eller finns det typ ballongdäck?

multipass
2013-06-21, 12:19
MH en glad mittensommer är vad du är värd efter dina "luftaffärer" hehe :) Att "strappa" fast acken i luckan är ingen dum ide´..om luckan klickar, alltså sitter fast i ramen. Annars säkrare med kardborre i botten på ackutrymmet men kanske jobbigare o få loss. Detta verkar vara ditt minsta bekymmer nu ifall inte "reglaget?" får vara med i ringlekarna längre?? på bilderna verkar esc;n vara helt när det sitter i planet? avklippta strömsladdar? Ett nytt reglage (30A?) och FlyMetoSaahara är redo för nya tricks;)) Bara det att det verkar vara en Gravityack gör ditt begköp rätt så förtröstansfullt.
60mm skumdäck jaadå och sen bort med hjulkåporna (ifall du kör från fussballplattenstacken) annars kan du låtat vara som det är.
/m

Medeashusse
2013-06-21, 13:14
Tackar och önskar det samma! :)

Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

Ahaaaa!
Vad är en Gravityack och vad har man den till? :confused:

Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.

pgrts
2013-06-21, 13:57
Är det inte så att acken ska föras fram i planet från luckan? Kolla TP innan du fixerar acken.

Medeashusse
2013-06-21, 14:11
Hmmmm.... Du har så rätt, jag får vänta lite med det då. Jag får kolla när jag lyckats limma o montera ihop allt.
Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?). Har inte lyckats hitta någon manual till kärran. FMS verkar överhuvudtaget inte vara speciellt intresserade av att lägga ut uppgifter på sin sida.

multipass
2013-06-21, 16:50
Tackar och önskar det samma! :)

Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

Ahaaaa!
Vad är en Gravityack och vad har man den till? :confused:

Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.
ok skönt att läsa det där med bec;en :)
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38903&stc=1&thumb=1&d=1369082178
ja så blir det när man inte bemödat sig att läsa hela tråden,, my bad..trodde det var en Gravity kvalitetsack (inte för att din verkar dålig)
som pgrts skrev tycker verkar vettigt..tyngdpunkt bestäms av ackplacering och brukar ligga nånstans runt vingröret. vet inte fms kanske är annnolunda fö mycket nybbe nu hich..,

Medeashusse
2013-06-21, 17:33
*skrattar*

Ok, nu förstår jag vad du menade! :)
Man kanske inte ska föra några mer avancerade tekniska diskussioner på Midsommarafton! :D

Du pratade om accet och jag trodde du svarade på frågan vad den elektroniska prylen, som jag inte kände igen, var för något!! Suck!

Du hade dessutom helt rätt!! DET ÄR ett Gravity 2200 acc! Jag har inte läst mer än vad det är för mAh och Volt på det!
Fick med två sådana i köpet av planen.

Åhhh Gud, vad jag inte har en aning om vad jag håller på med!!
:D

Vingröret är just en av grejerna jag är irriterad på, det fanns inte med i kartongen..

Ha en fortsatt trevlig afton! Det gäller även alla ni andra! :)

jocke1963
2013-06-22, 23:25
Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?).

TP= TyngdPunkt
CG= Centre of Gravity
Så, ja samma sak..

Medeashusse
2013-06-22, 23:39
Tack Jocke!
De e' lite mycke' nu! :o

Medeashusse
2013-06-23, 16:14
Dåså, då var jag igång igen!

Håller på med projekt Cessna och har kört fast med klaffarna.

Dom sitter monterade rätt, åt samma håll med servoarmarna och fungerar rent mekaniskt.
MEN i förhållande till sändarens kanal 6 knapp, trottelns trim, så är funktionen tvärt emot hur jag upplever världen! När jag trycker den upp så går klaffarna ner o vice versa.

Det fina är att min sändare tydligen inte kan reversera kanal 6. Jag har försökt, men det blir inte ens en liten vibration i servot. (Funkar bra på alla andra kanaler.)

Har läst igenom manualen och det står inget om hur man reverserar kanal 6, men det står iofs inte att det inte skulle gå.

Så min fråga är om det går att reversera rent mekansikt/elektriskt genom att tex kasta om sladdarna? Eller brinner något upp då?

Eller ska jag helt enkelt, bryta loss dom och jonglera om dom på något vis?
Vill ju helst slippa det och i vilket fall så vill jag gärna höra om alla metoder som finns tillgängliga i denna svåra stund! ;)

http://img.tapatalk.com/d/13/06/23/ydaratuh.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/06/23/6e8ynaju.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/06/23/vytyqyna.jpg

Förövrigt kan jag upplysa om att det verkar synnerligen svårt för mig att träna om Xbox-tummarna till att jobba med penngrepp på sändaren! Har helt plötsligt har jag ingen koll på vänster-höger igen!
Men, men det är bara att nöta..
Inser i varjefall att allt blir stabilare för det blir svårare att komma ut till ändlägena på spakarna.

Thomas
2013-06-23, 16:28
Hmmm....
Kul sändare! Rena Nintendo-konsollen!
Att vända rotationsriktningen på servon på den gamla goda tiden, alltså före computerradions tidevarv, var ett litet jox i sig.
Man får byta plats på pottens ytterkablar i servot, alltså lite lödarbete, och det blir lite pilligt på små servon. Dessutom skifta röd och svart kabel från servot till mottagaren.

Du får nog leva med att trimmen går på fel håll.

Förresten, varför används trotteltrimmen till kanal 6??

Medeashusse
2013-06-23, 16:39
Vad trist och nej jag vill inte löda något pyttelitet o pilligt. Är inte riktigt kompis med lödkolven än.

Tja, mitt osäkra och ytterst okunniga svar är att Multiplex inte ville sätta dit en extra knapp på sändaren och som det står i manualen "Moderna gasreglage för elektriska motorsystem, behöver inte någon trimfunktion då de justerar sig automatiskt efter gasspakens rörelse".
Det är antagligen därför den ligger på trotteltrimmen.

Tja, får väl köra på den gamla fina devisen: Adapt and overcome!

:)

Thomas
2013-06-23, 16:42
Adapt and overcome!

:)

Är det detsamma som "Bryt ihop och kom igen!"
:banghead::sarcastic:

Medeashusse
2013-06-23, 16:55
Ja, ungefär! :p

“Improvise, Adapt, Overcome” ska det egentligen vara, men försöker undvika den första delen genom att fråga här! :D

(Har för mig att det är ett gammalt Clintan citat)

Medeashusse
2013-06-23, 20:15
Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!

Har ju monterat klaffar på ett av mina ES plan och jag vet vilken kalabalik det här "lilla" problemet kommer att ställa till med när det inte funkar på samma sätt på båda kärrorna.

pgrts
2013-06-23, 20:53
Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!
Du kan ju göra hål igenom vingen och flytta armarna uppåt men inte blir det så där vackert - och väldigt skumma vinklar . Var det inte med en elektronik för att få långsamma flaps? Det imponerade på mig när en kille kom för att visa sitt "fynd" - synd bara att han aldrig fick flyga planet. Efter taxning på asfalt var det en hel del reparationer, Att starta från en fotbollsplan med de hjulen var inte att tänka på.

Thomas
2013-06-23, 21:11
Kanske lite overkill, kanske dåligt med plats (den tar INTE mycket plats!) men ett par sådana här skulle funka! http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1781

Har du EN anslutning i mottagaren med Y-kabel till servona sätter du EN reverserare mellan mottagaren och Y-kabeln.
Har du ett servo till varje klaff, alltså två kanaler i mottagaren, får du sätta TVÅ reverserare, en till varje servo.

Medeashusse
2013-06-23, 21:17
Ha, ha! Visst, bara slå på en som redan ligger ner! :D
Hade varit för ett par veckor sedan hade jag gjort som sa! :p

Jamen, jag håller på med däcken! Ska sätta på typ 205/55/17 på den, men funderar på att ändra mig till 50 profil för att få bättre väghållning!

Nä, allvarligt funderar på 55mm eller 60-65 mm nu sitter det 45:or bak och ett 40 fram.
Problemet är att noshjulet inte får plats om jag sätter dit ett större. Är inte så himla bra på o bocka järntråd, men jag kanske måste bli det?
Ska jag ha plast, gummi eller skum!?

Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!?

Medeashusse
2013-06-23, 22:31
Jahaaa! Missade ditt inlägg Thomas, Taptalk missar lite i uppdateringarna...
Svarade på föregående inlägg angånde "reverserade" servoarmar upp igenom vingen. :D
(tog det som ett skämt, men inser nu att det säkert går att göra så om man är lagd åt det hållet)

Den där manicken var ju precis vad jag behövde! :eek:
Men nu är det försent, har spättat loss och sedan bankat ner dom på andra hållet! Med tillräckligt med våld så kan man till och med få ett servo att sluta jobba emot en.
:D

Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.

jocke1963
2013-06-24, 07:24
Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.

:)
Annars kan du bara tejpa över hålen med vit tejp..
Vill du fylla ut dom på riktigt kan du annars klutta ner några droppar PU-lim (t.ex http://m.clasohlson.com/se/Vattenfast-polyuretanlim-Cascol-Casco/34-3446) i hålet och sen stänka ner några droppar vatten. Detta expanderar sen, ungefär som fogskum, så du får se upp så det inte kommer på fel ställe. När det härdat skär du bort överflödet.
Eller spackla igen hålen med detta superlätta spackel:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1530
Men tejp är nog enklast. Åsså slipper du jordgubbsdoften.. ;)

pgrts
2013-06-24, 08:33
Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!? Det är inte helt ovanligt att man gör så. Framstället är bräckligt och med framflyttat huvudställ bör det gå att peta på rejäla Nokia Ballongdäck med dubb. Sen är det bara att sätta dit en turboprop med buskflygarprestanda. Fast det är nog både billigare och säkrare att skaffa en FUNCUB ;-)

Medeashusse
2013-06-24, 19:12
Vilket bra tips! Ska åka o hälsa på Clas imorgon! Inte nu för att det behövs, utan för att jag vill testa. Kanske borde gå in o köpa några cider för säkerhetsskull, Systembolaget ligger 5 meter ifrån Clas Ohlsson! :)
Något annat som jag kan tänkas behöva?
Har dom tex någon lätt o bra tejp i sitt sortiment?


FUNCUB, ja jo visst! Den är säkert mycket bättre och jag borde säkert och kommer kanske köpa en sådan!
Men om du rekapitulerar vad som förekommit i den här tråden, vore det väl synd om jag tog den lätta vägen! :p
Njae, Cessnan är säkerligen inte värd pengarna jag gett eller tiden jag spenderat med den. Men den gör att jag lär mig och framförallt, så vågar jag göra saker med den tex bygga om den! Skulle aldrig våga bygga om något nytt flygplan, där jag är kunskapsmässigt.

Fun Cub, är det inte bättre att jag köper någon av de här! :D :thumbup:


http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=37357

Eller

http://www.blocket.se/vi/47787099.htm

Eller

http://www.blocket.se/vi/47050891.htm

Ha, Ha, Ha! Jag skulle ju få uppleva balsaregn i varjefall!

pgrts
2013-06-24, 20:11
Jag är ingen CUB-fan personligen - har sett alldeles för många vrak på fältet ......... Men det går ju ett talesätt att man inte har varit modellflygare om man inte haft minst en CUB i sitt liv. Jag har haft min. Lite skillnad mot Spitfire och Sbach kan man tycka. I ärlighetens namn är det inte mycket CUB-egenskaper i en FUNCUB utan den är faktiskt en riktigt trevlig maskin, även för en nybörjare, om man inte tynger den alldeles för mycket. En CUB som flygs av ett proffs är bland det finaste man kan uppleva. Vi har en militär variant i Skåne som brukar finnas med på flyguppvisningar men den piloten kan kasta omkring i stort sett vad som helst med synbar lätthet.
http://www.youtube.com/watch?v=vDrsG4msw8g

Medeashusse
2013-06-24, 20:16
Måste bara pusha för min nya manick!

Fick min Phoenix-simulator idag och sitter just nu som besatt och flyger simulator. Efter att ha varit hänvisad till FMS-simulatorn är det en befrielse att hamna i en modern sim.

Eftersom jag har köpt Multiplex Easy Star II med Smart SX sändaren går det inte att koppla ihop den direkt till simulatorn. Det inte finns något uttag för simulatirkabel på den sändaren.
MEN Jag köpte med en SIMSTICK Pro och kan nu köra trådlöst istället! Den funkar klockrent och det är helt bäst att få öva med kontrollen jag flyger med i verkligheten.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/25/4e3ysa7y.jpg

http://www.rubinrc.se/product_info.php?cPath=32&products_id=3369

Thomas
2013-06-24, 20:54
Jag har fått tag i nån konstig Cubb...


http://www.youtube.com/watch?v=jsF16QIaoms

Medeashusse
2013-06-24, 21:44
"If you push the stick forward, the tree's gets bigger! If you pull the stick back, the tree's gets smaller!"
Jag ska försöka komma ihåg det!
:D

Nja, håller mig nog till min vrak en stund till. Lovar o köpa en Fun Cub senare! ;)
Jo, lite skillnad mot Spitfire o Sbach men varför inte ha en av allt?! :cool:

Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?

Appropå biplan!
Flyger en Pitts lika gott i verkligheten som i simmarna?
Har testat Pitts i FMS och nu även Phoenix och gillar hur det flyger.

Mr J
2013-06-24, 22:42
Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?



Klart man måste filma när det kommer en och en halv Cub flygande :)
Det är Thomas som ser dubbelt ibland :sarcastic:

Medeashusse
2013-06-25, 00:19
Ahaaaaa! Det var DEN Thomas!! :thumbup:

Medeashusse
2013-06-26, 00:42
Varför ska spakarna egentligen åt det andra hållet, hela tiden? :eek:

Thomas
2013-06-26, 09:56
Har du vänt sändaren både upp och ner och bak och fram??:sarcastic:

pgrts
2013-06-26, 10:23
Eller har du vänt proppen och flyger baklänges..........

Medeashusse
2013-06-26, 10:43
Ska be min kiropraktor att vrida av huvudet och sätta tillbaka det, "på det andra hållet"!

Thomas
2013-06-26, 12:57
En gång på åttiotalet kom det en (galen?) tüsk ut till fältet hemmavid.
När han startat upp kärran, hängde han på sig sändaren BAK OCH FRAM!! Alltså sändarens bakstycke mot magen och med spakarna pekandes UT från magen!
Där stod han alltså och PEKADE med spakarna vilket håll han ville ha kärran. Höger spak upp -> stig, höger spak ner -> sjunk. Peka vänster -> vänster skev, peka höger -> höger skev, osv.

Inte så jäkla dumt egentligen, han flög alldeles utmärkt!

("Don't try this at home!")

Medeashusse
2013-06-26, 15:37
Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!
:D

Appropå fel håll!
När jag kör större kärror i Phoenix så märker jag att det skiljer på höjdtrimmen beroende på gaspådrag. Är det så i verkligheten, hur brukar man oftast trimma in?

pgrts
2013-06-26, 16:24
Stig och motor brukar följas åt om man har en vinge med lyftande egenskaper (platt undersida). Förr - länge sedan - när det bara fanns 1-kanalig radio så var det full gas som gällde och planet steg så fint tills soppan tog slut och planet sjönk fint till marken. Med enbart sidoroder kunde man göra flera fantastiska manövrer. När planet lade sig på sidan så blev det förstås så att det dök också. Med lite slalom kunde man då hålla jämn höjd. Inte för att jag själv tror att jag skulle fixa det men de klarade både roll och looping. På din fråga så skulle jag nog trimma jämn flygning vid ca 70% trottel eller det man känner är en bra "cruising speed".

Medeashusse
2013-06-26, 16:28
Allright! :)

Medeashusse
2013-06-26, 17:35
http://img.tapatalk.com/d/13/06/27/mahujeju.jpg

Så, då har Cessnan fått nya tassar! 75 mm bak och 60 fram. Lättvikts och skum.
Uppsizat från 45 och 40

Egenhändigt bockad hjulupphängning fram, lite ocentrerad men det ska nog gå ändå.. Tror jag, eventuellt, kanske.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/27/de7y8amu.jpg
Det går inte fort, men det blir inte bra heller! :D

Michael
2013-06-26, 18:46
Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!

Frågan om tum- eller tumme-pekfinger-styrning har diskuterats i det oändliga och slutsatsen är att det inte tycks spela någon roll vilken metod man använder. Det finn inget rätt eller fel. Samma sak gäller vilken mode man använder i sändare. Mode 2 som vi oftast i använder i Nordeuropa leder ofta till onödigt komplicerade spakrörelser då man flyger aerobatiska manövrar. Mode 4 innebär här vissa fördelar. Fundera exempelvis på vilka spakrörelser som behövs vid en långsam roll eller vid hovring med Mode 2 respektive Mode 4.
Även i detta fall är det dock antagligen en smaksak vilken Mode som man väljer att använda.

multipass
2013-06-26, 19:25
snyggt mh! med större hjul kommer planet att kunna landa på ett minfält utan detonation pga det låga marktrycket :) att det rullar lättare är ju ingen nacke direkt.
vh från tumflygare multipass :)

Medeashusse
2013-06-26, 19:48
Jaha! På det lilla viset!
Jag trodde det var någon Svensk standard och den var spikad i granit. Är ju för grön för att ha en egen åsikt, så jag gör som jag blir tillsagd!
Men det är mycket bra att veta att graniten inte är orubblig.
Då vet jag det också! :thumbup:


Ja, jo om jag inte kraschar eller det är trådminerat i minfältet så går det säkert utomordentligt bra att landa.

Planet kunde knappt rulla över en ullmatta innan och nu stoppar väggen det istället.
Vet inte om jag ökade vikten något speciellt mycket, men vi får se den dagen jag försöker starta! :o

:thumbup:

Medeashusse
2013-06-26, 21:00
Någon som känner till var man kan hitta fler plan och flygsajter till Phoenix, utöver de som finns på deras hemsida?

Thomas
2013-06-26, 21:28
Nåt sånt här?? https://sites.google.com/site/phoenixrcscenes/

Googla på Phoenix Sceneries, det finns nå'ra stycken...

Medeashusse
2013-06-26, 21:45
Tack!
F*#, har ju bara Googlat på "flying sites" som det står i programmet! :banghead:

Thomas
2013-06-26, 21:52
Tyar du mer??
http://www.dannesholk.se/phoenix.shtml

Medeashusse
2013-06-26, 22:31
Klart ja tyar mer, Carl-Oskar!

Klockrent! Ska börja ladda ner ett o annat då! :)

Skulle vilja ha en sceneri där man måste dyka ner och landa på en någorlund begränsad yta, någon som vet något jag kan söka på? Ja, jag har mina anledningar.... Det kommer bli besvärligt o mycke lim o tejp framöver. Tränar redan på att landa i brant uppförsbacke och tyvärr går det inget bra.

Är också intresserad av en Cessna-modell (nosställ) till Phoenix, om någon har en länk som ligger o dammar, eller kanske inte!

Det var väl allt för idag, tror jag?! Det verkar som alla gått o lagt sig, så då får väl jag göra det med! :D

Thomas
2013-06-27, 05:48
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1429366

http://www.szenerien.de/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=63

Medeashusse
2013-06-27, 11:29
Thomas for President! Tack, tack, tack! :D :beer:

Thomas
2013-06-27, 12:16
:victorious:

Medeashusse
2013-06-27, 15:16
Den här blev perfekt! Behöver bara mentalt byta ut husen mot skog!

Fy, #@& vad svårt det blev och då har jag inte lagt till någon vind än!
Ganska intressant att flyga med "död räkning" (sjöterm, inom flyg?) när planet inte syns.

Wohngebite (bostadsområde) av Harald Bentschneider. Ingen höjdarkvalitet och lite buggig, men den duger gott för min träning.
http://img.tapatalk.com/d/13/06/27/y5ygavap.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/27/3uqypyve.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/27/vymu5u4y.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/27/ata8ahar.jpg
http://www.szenerien.de/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=63

Kommer antagligen någon gång i juli, augusti fortsättningsvis vara hänvisad till grusvägar med omgivande sly o renar och en o annan älg.

Någon som känner till någon liknande "bana"?

Thomas
2013-06-27, 16:25
Wohngebite är inte att leka med, plötsligt försvinner kärran bakom nån trädridå, och när man sen ska försöka landa så gäller det att ha rätt vinkel mot gatan.
Och gatan är smal!
Klarar du den, så klarar du det mesta!

Medeashusse
2013-06-27, 17:01
Precis min tanke! :)
Kör så hårt att fingeravtrycken på tum o pekfingrarna snart är bortnötta! Just nu ställningen 20-1 till träden.

Men det finns en tanke bakom det också. När jag väl tagit mig upp till Norrbotten igen kommer jag eventuellt flyga långt bort på timmerbilsvägar med tillhörande kalhyggen. Dvs. grusväg och kalhygge med fröträd (fullstora träd som lämnas vid avverkning för självsådd). I dikena växer det sly osv.
Vi får se hur länge jag orkar bära hem sopsäckar med vrak, innan jag ger upp! ;)
Hmmm... Kan ju alltid börja tillverka scenerys för Phoenix med bush-tema, isåfall.

Men jag hoppas jag hittar bättre ställen än så! :D

Medeashusse
2013-06-28, 01:06
Vid en viss ålder börjar barn fråga om varifrån alla barn egentligen kommer och de ifrågasätter skarpt påståendet om att det är storken som kommer med dom.

Jag har väl kommit i den åldern vad det gäller flygning att jag måste fråga hur en optimal landning går till när alla yttre faktorer också är optimala?
Som vanligt vill jag inte nöta in ett felaktigt beteende utan få till det någorlunda rätt.
Ligger i utnötningskampanj i simulatorn för tillfället och försöker få till allt så bra jag bara kan. Jag har i varjefall kommit förbi stadiet där jag är glad att överhuvudtaget kommit ner på ett sätt där planet inte markeras som trasigt.

Mina bästa landningar är som följer:

Stor gir in mot landningsbanan, efter halva giren minska gasen till halvgas eller 1/4 och tar ner det till en ganska flack bana ner mot banan.
När jag rätar ut planet sänker jag gasen ytterligare, så jag försiktigt börjar tappa höjd och justerar med höjdrodret precis under stallning men med nosen något positivt uppåtgående och precis ovenför backen stallar det med avslagen gas och landar.
Planet hamnar lugnt på backen, utan studsar etc, rullades och om det är sporre trycker jag ner aktern med hjälp av höjdrodret och efter ett antal meter så stannar det oftast utan smälla i något.

Efter Wohngebite och landning genom träd på kors och tvärs med skarpa dykningar ner mot landningsbanan blev det helt enkel möjligt att landa hyfsat bra på de andra scenarierna!

Då får jag enligt mig själv en snygg landning, men fråga är om det är det som jag bara tycker?

Hur kommer snygga landningar till egentligen och tror inte alls på att det är storken som kommer med dom! :eek:

Please anyone, har läst en o annan artikel men de ger inte de sista 29% procentet som jag vill ha!

Tack för idag, slut för idag! ;)

pgrts
2013-06-28, 06:19
Olika plan beter sig förstås olika så det är inte ett svar som gäller för alla. Om man har bränsleplan så är det ett visst drag från propellern även om trotteln är nere mot noll vilket ju normalt inte är fallet med elmotor om man inte drar upp trimmen så att även en elmotor har ett bra grundvarv när trotteln är i botten. I vilket fall som så ska man lära sig att landa efter motorstopp i luften - bedömningslandning. Det du säger om att stalla den sista biten, även om det bara är ett par cm är inte OK på de flesta kärror som kan knäcka stället om man gör så. Trainers och andra plan med pianotrådställ klara det oftast men inte är det vackert att se ett plan "landa för högt" som det kallas i haverirapporter på fullskala när planet har stallat ner. I en sim är planen nog lite bättre än i verkligheten så de viker sig kanske inte riktigt lika lätt. En vikning även från ett par cm höjd kan vara katastrof på ex en Spitfire. Kolla lite på tuben hur det ser ut när duktiga piloter landar sina plan.

Medeashusse
2013-06-28, 10:00
Ok, så även några centimeter är för mycket?!
Då är problemet att jag "studslandar" istället och då markerar till och med simulatorn att stället får stryk!
Så jag ska "ploga" ner mot backen försiktigt med lite försiktig uppnäsa?

Thomas
2013-06-28, 12:52
Lyckas man hitta en laaaagom sjunkvinkel på inflygningen, dra en aaaning höjdroder på slutet och smyyyga ner huvudstället i grästuvorna först, sen låta nosstället droppa ner och stödja, ja då har man lyckats!

Så fick i alla fall jag träna nå'ra timmar när jag tog UL-cert.

Vid något tillfälle drog jag inte tillräckligt höjd sista halvmetern, utan nosstället tog i marken först, DET var ingen rolig landning!

Jääklar, vad kärran galopperade !!!

Medeashusse
2013-06-28, 14:26
Ok, då låter det som jag kommit en liten bit på väg mot den "perfekta" landningen! Ska se om jag kan trimma till spakföringen lite mer!

Medeashusse
2013-06-28, 14:37
Ehhhh.... En liten, liten fråga till! Om jag gör en riktigt skarp gir med skevrodren, är det rätt tänkt att jag stödjer med sidorodret, ungefär som knivseggen, istället för att joxa med höjdrodret?

Medeashusse
2013-06-29, 23:07
Projekt Cessna, igen.

Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget...

I vilket fall, så har jag bestämt mig för att inte stampa på det hårt, flera gånger och stoppa ner det i soptunnan, utan se om jag kan lyckas att få upp det i luften. Har lärt mig en hel del hittills på den här Cessnan, så varför inte fortsätta!

Iofs så kommer jag antagligen krascha det, men det är en helt annan sak! :D



1. Stagen som finns under vingarna, är de bara skaladetaljer eller måste de sitta där för att stabilisera på riktigt? De är ordentligt trasiga i fästena, därav frågan.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/30/tu7u2a6a.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/30/nunebe9a.jpg

Vingarna är fastskruvade och har rör emellan sig. Tänkte att funkar det utan stag på en ES så kanske det funkar på en Cessna!? :cool:

http://img.tapatalk.com/d/13/06/30/tusa4apu.jpg

Om det nu måste vara stag där så måste jag hitta på en lösning för de finns inte som reservdelar.
Antingen så får jag klabba ihop något med de gamla trasiga eller hitta på något nytt.
Naturligtvis fick jag en bright idé om att sätta dit stötstänger med justerbart fäste, men frågan är om de kommer funka? Det är 2 mm tråd.

http://img.tapatalk.com/d/13/06/30/hugu9uqy.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/30/yme3e2ym.jpg

Vad tror ni!?

Nästa fråga får bli en form av bildgåta! :D

Har aldrig monterat en propeller innan, så jag behöver lite hjälp med att reda ut prylarna jag har.
Vad jag förstår så är spinnern desintegrerad och finns inte mer. Det som gör mig lite orolig är att det inte är originalpropellern som finns utan någon annan sort. Jag får den inte att sitta tight mot axeln, men när jag drar år "skruven" och varvar lite så verkar den inte vobbla.
Det ser ut som följer:

http://img.tapatalk.com/d/13/06/30/a7u8adap.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/30/e4udarud.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/06/30/jada8usa.jpg

Anyone!?




(Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!) :banghead:

multipass
2013-06-29, 23:55
Projekt Cessna, igen.

Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget..
(Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!) :banghead:

Tråkigt med säljare som inte bryr sig annat än å plocka folk på pengar. När både säljare och köpare är nöjda med varann har man gjort en bra affär.
Tycker man ska stötta med sida..mest hela tiden för att få in rätt styrning så tidigt som möjligt i mode 2 och det har nog tagit längst tid för mig att lära. just motor+höjd+skev gick hyfsat i början men när samtidigt sida skulle till kuggade det över i huvet men nu går det bra.
Smart med "kullinkstagen" som vingstöttor! hade nog inte jag kommit på själv! Sen brotscha propeller istället för att borra. Jag "brotschar" prop. med dom här filarna(tre/fyrkantiga) i borrmaskin. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Filar-6-st-19996/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Filar-6-st-19996/)

Viktigt att prop spårar alltså inte vobblar som inte är så bra.. skakar o lever fan hela fästet kan lossna då av vibrationer

pgrts
2013-06-30, 07:47
Visst är det viktigt med vingstötta på en del modeller. Jag tror inte att vingbalken i Cessnan är så lång utan att det behövs en stötta. Men som du visar kan det lika väl vara en stötstång eller en lina. Det är dragkrafterna i ex en looping som ska tas upp så att vingen inte knäcks. Gissar att du inte kommer att bunta med den kärran ;-) Propellern är säkert bättre än original om det nu är en storlek som motorn orkar dra runt utan att bli för varm. Bakplattan till spinnern är väl för 3-bladig så rensa kanterna så att den blir jämn och se till att allting är i balans. Vibrationer kommer att döda modellen snabbt. Det finns flera bra snuttar på tuben om hur man balanserar proppar, men som "flygplans-ingenjör" kommer du säkert på något sätt.

Medeashusse
2013-06-30, 20:10
Det stämmer vingbalken är ganska kort uppskattningsvis, så det får bli stag på den. Iofs så är jag inte säker på längden eftersom jag inte fått balken ännu, en månad efter att jag betalat.
Meckar jag dit de gamla stagen så blir det någon form av permanent lösning och det vill jag inte. Måste kunna ta av vingarna smidigt.

Testar o ser om jag kan snickra ihop något med de andra stagen. De har snäpplås så det borde bli smidigt.
Ska fila till fästena i skrov o vingar och borra nya hål, så får vi se om det blev lika bra som jag hoppades på! :)
Var inne på att vänstergänga ena änden och få någon form av vantskruv, men la ner den idén, orkar inte riktigt.
Även en flygplansingenjör kan tappa lusten ibland! :D

Ha, ha! Ja, Vi får se om motorn brinner upp! Då lovar jag att ni kommer få se bilder på när jag packar ihop och komprimerar hela flygplanet!

Det finns även en "torpedvägg??" där motorfästet sitter som har en halvtaskig lagning, så jag borde nog ha hjälm när/om jag provflyger.

Ska mickla dit propellern och varva rejält för att se om det funkar.

Den var redan förborrad så det är bara att trycka dit den, det är väl mer det att det finns ett litet glapp gentemot axeln som jag som lekman inte gillar. Fick med lite adaptrar och någon prop-saver, men inget av det verkar passa på den här propellern.

Har på enklaste vis försökt kolla balanseringen på den och den verkar kunna "hänga" på alla håll utan att slå över.

Allright, då fortsätter jag att stötta med sidoroder! Har iofs upptäckt att på vissa skalamodeller bromsar det upp planet rejält och man måste släppa, men på andra så funkar det suveränt! :)

pgrts
2013-06-30, 22:55
Kan du inte svarva till en egen vingbalk av ett "kvastaskaft"? Har du glapp kan du ju alltid vira om lite gängtejp till proppen sitter utan att glappa. Varva inte upp om du har obalans - såvida du inte har hjälm med visir över hela kroppen.....

Medeashusse
2013-06-30, 23:17
McGyver fick en ändå bättre idé än kvastskaft!
Jag var faktiskt på Biltema häromdagen och kollade på deras gångstavar i kolfiber, just därför! :p

Man kanske kan limma fast handtagen på sändarspakarna eller nåt!?

Tyvärr, var de koniska så det bidde ingen vingbalk.. :(

Ok, var det så enkelt! Gängtejp, jag trodde att jag skulle behöva beställa ett par kartonger med grejor för att hamra fast propellern rätt! Vad bra! :)

Hur hårt ska jag dra åt? Lagom, hårt eller mycket hårt? Ja, det är svårt att definiera här men ändå, när eller långt ifrån gängpaj...

Tja, det blir som vanligt. Jag har alltid en förmåga att välja fritidssysselsättningar som kräver någon form av kroppsskydd!

pgrts
2013-07-01, 06:45
Tänk bara på att det är aluminium du jobbar med. Lätt att ta i för hårt med släggan. Gåstavar har jag inte funderat över men långa teleskopmetspön är alltid bra att ha i bilen om man ska fiska ner en modell. Hörde berättas om en finne - Olli - som hade grejor att fiska ner moder från träd 30 meter upp - impad är ordet. När man sen pajat spöt kan man såg itu rören i delar och ha till mycket trevligt. En vingbalk som jag hittade på ICAs blomsteravdelning är en plastklädd grön pinne - plasten är i bambu-stil med lite "rällor". Strippad från plasten är det ett tunnväggigt stålrör som inte väger många gram.

Medeashusse
2013-07-01, 21:13
Det där med spö fick jag tips om för ett tag sedan, det gällde när man flög över sjöar. Han hade med sig kastspö för att få in misslyckade landningar.

30m är inte dåligt, det är VÄLDIGT långt upp i luften! :eek:

Jag ordnar säkert en vingbalk, men har ju hoppats i det längsta på att den skulle dyka upp tillsammans med ett antal andra "restnoterade" saker.

Om det är någon som har ett, typ ICA-tips, på ett rör som är 10mm så emottages det tacksamt! :)

Annars får jag åka till den lokala "sme'n" o kolla om han har något på lager

Thomas
2013-07-01, 21:41
Dom där grönplastade blompinnarna som Patrik nämner är ett säkert kort!
Har använts i diverse modeller i ett hobbyrum nära mej...

Medeashusse
2013-07-01, 21:44
Ok, så dom är 10mm!? Då ska jag svänga förbi en ICA-butik nära mig och inhandla ett dylikt stycke rör! :)

Thomas
2013-07-01, 21:48
Precis!
Mätte precis, och mitt skjutmått säger precis 10 mm...


Precis!

Medeashusse
2013-07-01, 22:50
Det är ju lysande, tack tack! :thumbup:

Medeashusse
2013-07-02, 12:04
Saker o ting verkar bara bli värre o värre! ;)
http://img.tapatalk.com/d/13/07/02/9e8edu2y.jpg
(Tack Örjan för en otroligt snabb affär!)

Medeashusse
2013-07-08, 15:14
Då ska vi se om jag kan få lite hjälp igen! :)

Armadan ser idag ut som följer:

1. Easy Star II
2. FMS Cessna
3.
4. Sbach 342 1900 mm

Kan ni hjälpa mig att fylla i det evolutionära hålet på punkt 3, eventuellt med en punkt 3.5 också?
Det känns som steget mellan Cessna och Sbach kommer sträcka ljumskarna ordentligt. :p

Medeashusse
2013-07-08, 19:10
Måste bara visa den här länken.
De har tänkt på bla rc-flygare!
Om man sträcker på sig kan man peta ner ett plan från över 10 meters höjd!

http://www.carbix.se/product.html/glasfiber-teleskop-10-m?category_id=34

pgrts
2013-07-08, 19:53
Inte ska du väl bli friflygare så att du landar i träden ;-)
Du har väl radio att styra med............

Ska du ha el eller bensin till din Sbach är nog en viktig sak att tänka på innan man väljer plan nummer 3

Ett vettigt MPX-plan att träna på är nog den gamla AcroMaster om du tänker El. Den kan du inte stalla ner om du vill ha ställen kvar och ändå är den riktigt fin att flyga och enkel att reparera - troligen något som går att "beg-fynda" på nätet också.

Eller så kan du komma ner till Ripa och se hur saker flyger.
Lite bilder från i kväll (http://ripamfk.com/bilder/201xxx/index.htm#8)

Medeashusse
2013-07-08, 23:03
Ja, det är klart jag har radio! Det är bara att den verkar bli felkopplad ibland och styr åt fel håll! :p

Alla dessa beslut! Tror att om det blir bränsle får det bli en bensinare med el-start. Det verkar lite glassigt! :)

Ja, jo jag är ju väldans bra på begagnatköp ibland....

Var alltid försiktig med vad du önskar! Vem vet jag kanske dyker upp! :cool:

3.0 Acro master.
3.2 ?
3.3 ?
3.4 ?
3.5 ?

Fler förslag på steg 3 kärror, bensin eller el!?

pgrts
2013-07-09, 07:34
3.1 Sbach i 30-storlek att träna på inför din stora som är 180-storlek http://www.autopartner.se/sebart-sebach-342-30e-yellowblack-p-11830-c-564.aspx. Från en tillverkare som kan sina saker ;-)

Gillar verkligen om du fixar en bensinare med elstart. Det ser man inte varje dag tyvärr.

Medeashusse
2013-07-09, 08:40
Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant.

http://www.hab.se/sbach-342--arf-sp-1300mm-epp-p-13068.aspx

http://www.hab.se/sbach-342--arf-1200mm-epp-p-12550-c-360.aspx

Elstart är ju enkelt fixat, Mikael på ML-hobby säljer dom.
http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/elstart/elstart-for-50-60cc-motorer/
Har faktiskt inte sett dom någon annan stans.

pgrts
2013-07-09, 12:39
Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant. ...
Jag kan inte uttala mig om de epp-friggo som du länkar till men det var nog inte någon sådan jag länkade utan till en modell som mera liknar din i uppbyggnad fast mindre och troligen rimligt lik i egenskaper även om den är mindre.
Är det friggo du är ute efter så tror jag fortfarande att en MPX AcroMaster är mera rätt att träna med.

Medeashusse
2013-07-09, 13:46
Lite det jag är orolig för, att de bara ser ut som Sbach men inte ens är i närheten av att likna den i flygegenskaperna.

Appropå inget, ICA Maxi saluför inte din o Thomas konstgjorda bambukäpp längre! Det verkar som den flyttat till Plantagen, för det var där jag hittade den!

Medeashusse
2013-07-13, 16:52
Det är väl dags att föra tillbaka tråden till ämnet "Krasch-kit"

Till akt och varnagel för alla andra nybörjare, nyfikna, intresserade och skadeglada!

Det finns några "bra att veta" slutsatser i slutet på den här historian.

Haverirapport 2013-07-13
Easy Star II
1-3 m/s, soligt och fint.
Bakgrund: Innehar två stycken Easy Star II (ES). Den ena köpt som RTF och den andra som bättre begagnad på Tradera.
Efter att ha använt den första ES med samma känsla som en slägga mot ett städ under min första tid med flygförsök, tyckte jag igår att det var dags att gå över på den hela och snygga nr 2.

Väl på fältet så fick jag lite hjälp och tips av en mer erfaren flygare som råkade vara där i egna ärenden. Han hjälpte mig även att trimma in planet i luften eftersom det så fort jag ökade gaspådraget ville göra en vertikal stigning.

Eftersom syftet med flygningen var att öva diverse manövrar, så drog jag igång med några loopar för att sedan cirkla en stund och trimma lite till. Det kändes lite "svampigt" och vingarna flexade en del under manövrarna men jag tänkte inte mer på det. Planet hade under tiden stigit en hel del så jag gjorde en dykning med en ganska snäv gir i slutet.
I änden på giren, när jag ska räta upp planet dyker det, med full kraft rakt ner i havreåkern med en djäkla smäll.

Jag och min ofrivilliga "handledare" tittade "lite" förvånade på varandra och vi förstod vad som hänt, men inte riktigt varför.

Antagligen såg jag inte allt för glad ut eftersom han försökte muntra upp mig med ord som " Det såg ju riktigt bra ut när du flög innan" och "men du var ju uppe i luften en bra stund i varjefall".

Så där gick vi utmed landningsbanan och lyssnade efter planet ute i havren, medans vi rörde på kontrollerna på sändaren. Ungefär som när man letar efter en jakthund med pejl på sig.
Vi hittade det snart och jag rafsade ihop vrakdelarna och i princip kastade in dom i bilen utan att titta närmare på dom.
Jag åkte hem med vissheten om vilken obildbar sopa jag är på modellflyg.

Idag öppnade jag bilen och plockade ut delarna. Iofs så är planet ganska skadat, men inte oreparerbart. Min första ES har sett värre ut vissa dagar, tex när jag använde en järnstolpe för att förkorta landningsträckan i 10 m/s.

Det som tillslut fångade mitt öga i förödelsen var "locken" på vingarna, där vingbalken ligger. Ett var helt löst och det andra halvvägs loss.

http://img.tapatalk.com/d/13/07/13/ujahe6un.jpg

När jag då började fundera så kunde jag överhuvudtaget inte minnas att det har hänt under mina krascher med min första ES, inte ens när jag drog in i järnstolpen och inte på båda sidor samtidigt.
Då kollade jag ändå närmare på skadan och insåg att det fanns inget material som hade rivits loss utan alltihop hade bara släppt. Det har aldrig hänt på min första ES heller, saker rivs loss när de är ordentligt limmade.
Första slutsatsen var att förra ägaren använt typ skollim när han monterade planet, men efter ytterligare en tanke så kom det fram.

Pu##ot har ju spraymålat undersidan av vingarna innan han limmade dit locken. Dessutom både på vingen och på locket..

http://img.tapatalk.com/d/13/07/13/e7azenev.jpg

Så limmet har bara fäst på målarfärgen och inte härdat in i Elaporen.

Resultatet blev att planet dök som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
Suck...

I vilket fall så har jag tack vare honom nu två trasiga plan, det första är i den här tråden tidigare omtalad Cessnan.

http://img.tapatalk.com/d/13/07/13/u5ypyze4.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/07/13/u7u5a5uv.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/07/13/utysureh.jpg

Tillsist den allvarligaste, motorn och motorgondolen (tror det heter så).
Eftersom motorn är den tyngsta delen på planet så tar den lite längre tid på sig att stanna, än vad resten av planet gör vid plötsliga stopp.
Har reparerat det här på min andra ES och det funkar.
Men har du eller ska köpa en ES (eller liknande) så rekommenderar jag att du förstärker med kolfiber i de smala brottpunkterna. Var inte orolig, den går inte sönder vid "vanliga" krascher! Det är när det skiter sig fullständigt i hög fart som gondolen går sönder.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/13/zytu3a5a.jpg


Det var ju fint väder i varjefall...

(Det var väldigt nära att jag avslutade den här hobbyn igår)

multipass
2013-07-13, 18:27
.....som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
Suck...

Hahahaha:))))) det var faktiskt roligt skrivet mh:) men jag lider med dig. leta upp pu**t du köpte´n av o matan me friggot som blev över../m

numnutchris
2013-07-13, 18:30
Det ser ofta värre ut än det är, ja ev fartreglaget ser ju ut att ha tappat trådar men det andra... Koka nosen och i alla sprickor lägger du tunn eller medium CA så borde det gå få ihop planet igen.
Revan i vingen - hittar man inte alla pusselbitar så använd maskeringstejp, lägg biten på ena sidan och en bit över kanten, fyll på med bra (Casco) PU-lim 50/50 med vatten men inte så utrymmet blir helt fullt och vik tejpen färdigt omlott till översidan så allt blir täckt. Se till tejpen sitter bra så kan man ev. spraya lite mer vatten, blomspruta. Gör du rätt syns det inte (så mycket) när du målat på igen :)
Flyger man på blöt åker så klarar EZ* vi skolflugit med ett dyk från 4m lodrätt ner utan skrynklig nos... :D

Medeashusse
2013-07-13, 20:12
Ha, ha! Jodu Multipass, jag skriver med en "något" muntrare ton än jag hade just då! ;)
Hoppas han får Elapor i havrekakorna.

Japp, det blir att koka nosen. Fartreglaget klarade sig, kablarna är bara skymda på bilden!
Har hela lådan fylld med diverse limsorter och känner mig ganska tränad på spricklagningar, så det ska jag nog fixa!

Däremot så har jag inte testa PU-lagning innan. Jocke1963 tipsade mig om det för ett tag sedan, så jag har faktisk en oanvänd flaska stående i limlagret!
Ska följa din instruktion och se hur det funkar.

Nja, då kan jag säga att Easy Star klarar en hel del..
Det var en dykning (inte störtdykning) från kanske drygt 100m som jag sedan försökte plana ut på ca 30m höjd och när inte planet svarade på uppåtroder drog jag reflexmässigt på mer gas för att få fäste i luften! Så det var med en ganska potent hastighet den vingklippta fågeln dammade i backen.
Med tanke på det så har jag inte mycket att klaga på vad gäller tåligheten.
När vi väl hittade planet blev killen som var med mig fascinerad över att det inte gick sönder mer än vad det gjorde! :thumbup:

Mr J
2013-07-14, 00:27
Det är bryta ihop och komma igen...
Du är kanske inte världens bästa flygare, men jag tror att du börjar bli ganska vass på att reparera Elapor :-)

Skämt åsido så är det ju en risk man tar när man köper begagnat, men visst har du lärt dig en del... För en månad sen hade du inte vetat om att förre ägaren bygger som ett pucko :-)

På't igen bara!

Medeashusse
2013-07-14, 11:24
Vad menar du med det, skulle jag vara dålig på att flyga!? :mad:

Jag har faktiskt flugit ett bra tag, faktiskt så pass långt tillbaka som den 21/5 i år! Det gör att jag är en ganska erfaren spakskötare. :D :thumbup:

Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.

Nej, du har faktiskt rätt! För en månad sedan hade jag inte kunnat analysera varför kärran smällde i backen. Måste just därför tillägga att jag köpte kärran för drygt en månad sedan. :cool:

Kanske ett tips till andra nybörjare, det kan vara svårt att se skador och andra brister på ett begagnat plan när man är helt grön. Dessutom så köper man som nybörjare troligast just ett nybörjarplan och är det använt, så är det med 106% säkerhet smällt i backen.

Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

Så, nu ska plan och ego limmas ihop! :D

Peterps
2013-07-14, 11:35
Fantastiskt... Skrivet å limmat, skulle även såklart vilja se flygningarna oxå :)
Vad använder du för lim till egot skulle behöva lite "-!-"

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

numnutchris
2013-07-14, 11:46
---
Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.


---

Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

Så, nu ska plan och ego limmas ihop! :D

Inga tips till egolimningen men vill du inte bitarna ska väga för mycket efter limning så kan man förstås använda "frigolitsnö" som fylle också, antar du fått ihop lite elaporrester att lägga i PUt/vattnet :)

Och vänta bara tills nån lurar dej in i multirotorträsket, där kan en missbedömd inställning få hela sk*ten att braka av sej själv - man behöver inte ens röra spakarna ibland!

:D

Medeashusse
2013-07-14, 20:42
Tack! :)
Tja, egot brukar oftast vara självlimmande. Det brukar funka med att sitta o hålla käft ett tag, men man kan också använda öl som aktivator.
Flygningarna är nog inte så speciella som det låter om man nu inte gillar krascher. :D
Det är väl mer att min "svarta låda" i huvudet klarar av att spela upp några minuter bakåt! ;)

Nope, inte någon snö! Tuggan i vingen är/var borta, men jag har fyllt med lim o vatten nu. Det får duga, ska inte ha någon skalafinish utan bara flygduglig.

Jag lovar att så fort jag slutar krascha med vanliga plan ska jag direkt ge mig på multirotor, men "sitt inte uppe o vänta" för det kan dröja ett bra tag innan jag kommer dit. :cool:

Medeashusse
2013-07-17, 19:31
Tillbaka till det roliga, köpa flygplan och drömma om hur bra man kommer bli på att flyga bara man får hem det!

http://img.tapatalk.com/d/13/07/18/8amuvyqy.jpg

Vad tror ni om det här som ett av kanske två steg innan den stora Sbachen.
Syftet är att lära sig hantera ett instabilare plan och kanske kunna lära sig ett eller två coola moves utan att behöva köpa ett nytt plan varje gång det inte går som det var tänkt.... Om det nu ens hann bli "tänkt" innan det gick i backen..

Hacker Models Sbach 342 1200 mm EPP

EPP, slagtåligt och det var därför jag fastnade för det.
Efter att jag och Google Translate har läst igenom de flesta recensionerna som jag hittat är de som testat det sammanfattningvis positivt överraskade och tycker planet uppför sig bra utan någon egentlig EPP-känsla. Någon klagade lite på att det var lite för lite kräm i motorn i Combo set versionen, men han var i en helt annan division än vad jag är.

Man kan få det som ARF eller med sk. Combo set med motor, Esc, propp etc. och man kan få det i blått!

Med frakt hamnar Combo set på ca 1500-1700 kr och det gäller i stort sett oavsett var du än beställer i Europa. Det är oftast fraktkostnaden som skiljer.

Någon som vet något eller tycker något? Vet att det kanske finns plan i samma prisklass som har bättre flygegenskaper men är de lika stryktåliga?

http://www.rcmodelcentre.co.uk/Hacker-Sbach-1200-Combo-Set-/prod_24926.html?added=1

https://www.youtube.com/watch?v=0o6Ee2EsUDc&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=w4FhBHZrPkY&feature=youtube_gdata_player

(Grossisten Pichler säljer den i Tyskland men har då tagit bort Hacker och kallar den istället Pichler Sbach 342 1200 mm.)

Peterps
2013-07-17, 23:19
Den här kanske....

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2091

//Peter

Medeashusse
2013-07-18, 13:34
Ja, har kollat på sådana modeller också.
Frågan är om det skiljer något på egenskaperna mellan typerna.
Hacker-modellen har ett "riktigt" skrov med "riktiga" profilerade vingar.
Vad blir skillnaden mot en sådan "plank-modell", någon som vet?

numnutchris
2013-07-18, 13:47
Korsoplankan är ganska lätt att laga - ja allt är förstås relativt - och de flyger riktigt bra (ja igen, förutsatt att piloten gör rätt...) Kört 1m rcfactory med högC 3S800 och mildare 3S1300ackar, nån 70grams motor och 9-10" propp (~200W, över det börjar nosen vara lite vek utan extra förstärkningar).
Landstället är lite vekt i gräs, å andra sidan behövs stället inte på sådant underlag.

Medeashusse
2013-07-18, 14:59
Ok, det låter perfekt för mig! :)

Så det blir ingen större skillnad mellan en sådan och Hackermodellen? Det är ju gjorda i samma material, men med olika konstruktion.
Grejen är väl att jag från början ville ha ett Elapor-plan eller liknande, men har insett att jag är väldigt bra på att ta sönder dom och tänkte att samma storlek fast EPP kanske skulle funka?

Medeashusse
2013-07-25, 13:02
Det blev en Hacker Sbach från Pichler i Tyskland. PnP dvs. Ink motor, propp, fartreglage och servon.
Tänkte smälla dit ett gyro jag har liggande och se vad som händer... Ehhhh... Iofs så vet alla här vad som kommer hända, men frågan är hur tåligt planet är! :D
Har kommit fram till att jag har svårt att släppa idéer som fått växa till teorier.

http://shop.pichler.de/index.php?a=1003&lang=eng

Nä, nu ska jag ut med ES:n o se om havren är mogen på åkern.

Förresten! Hur funkar det med gyro när man flyger inverterat?

Medeashusse
2013-08-02, 18:19
Sitter här o pillar med sändare, mottagare och tillhörande manual. Nu är jag framme vid sidan med rubriken Fail Safe och undrar förstås vad församlingen tycker om den funktionen.

När jag läst på utländska forum så finns det två falanger. Först de som tycker man ska skicka kärran ner i backen som ett spett och den andra sidan som tycker man ska stänga av motor, fälla ut allt som bromsar och teoretiskt försöka få någon form av kontrollerad nedstigning.

Hur gör man här i Svedala, låter fabriksinställningarna vara, spett i marken eller bromsa upp?
Oavsett så vore det intressant o få några olika setup o kolla på!

pgrts
2013-08-03, 06:47
Normalt så blir failsafe det som gäller när mottagaren binds och vanligen är det neutralroder och trottel på noll.
På en trainer innebär det en någorlunda rimlig landing om man har lite höjd när man förlorar kontakten.
Med en Sbach eller annan acro spelar det nog ingen roll - möjligen skulle full höjd, full flap och stängd motor kunna bromsa upp "nerfallet". Flyg lågt och nära så tappar du inte kontakten såvida inget lossar I planet och då spelar failsafe knappast någon roll ;-)

Medeashusse
2013-08-03, 07:00
Jaha, på det viset! Iofs så var de utländsks bromsningarna inte något försök att rädda planet utan ett sätt att minska skador på omgivningen.

Hårt o lågt ska de bli! :-P

Medeashusse
2013-08-08, 12:05
Är det någon som kan förklara hur jag ska få ihop den här propeller-motormanicken!?

Inget passar med just inget!?

Är jag mer dum i huvudet än vanligt eller måste jag köpa/borra/fila till/banka på något och isåfall i vilken ordning?
Axeln på motorn är slät sånär som på en fasning på mitten. Antar att det är för att dra dit en skruv men någon sådan ingår inte..

Här står gänget och ler skadeglatt åt mig!http://img.tapatalk.com/d/13/08/08/yhupe9yj.jpg

numnutchris
2013-08-08, 12:11
Borra proppen så den passar medbringaren. Ev. använd ringarna du fick med efteråt ifall du borrat snett. Passar båda medbringarna? Ingen insexa på sidan "undertill"? I så fall är det klämpassning och de bör vara gjorda för avsedd motoraxel diameter.
Nå, utgår från att grejjorna passar ihop - Sätt medbringaren på motoraxeln, på med proppen, på med mutter o bricka o dra åt så ska medbringaren byta fast på axeln. Kollar du nedersta delen på resp. medbringare/kit så ser du att det är koniskt där hylsan går mot axeladaptern.

Medeashusse
2013-08-08, 12:16
Tack! Jättemycket tack! :)

Kom på att kag aldrig monterat en propeller från scratch.

Ungefär såhär menar du?http://img.tapatalk.com/d/13/08/08/vypuse4u.jpg

numnutchris
2013-08-08, 12:19
Japp, sen kon/hylsan, sen proppen, sen brickan, sen muttern (o ev lite mutterlåsvätska) o sen dra åt o hmmm... lista ut hur man håller emot om det roterar :D
(jag brukar använda nån eltång/bil med rundningar i käften o hålla emot tills klämningen nypt men det blir ett o annat märke ibland om det slirar.)

Medeashusse
2013-08-08, 13:02
Ha, ha! Satt just o funderade på det! :p

multipass
2013-08-08, 14:27
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Filar-6-st-19996/
Jag "brotschar" propellern med företrädesvis fyrkant/trekantiga filen. bara dra bort det blåa handtaget o sätta i borrchucken. Vill man vara försiktig så reversa borrmaskinen i slutet av brotschningen så slipper man få prophålet glappt. Behövs ingen adapterring efter denna övning. vh/m

numnutchris
2013-08-08, 15:23
För brotschning i tex. lättbearbetade APC:na funkar
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1091

Finns nog hos "alla" hobbyhandlare.

Medeashusse
2013-08-08, 16:32
Lite dummare fråga ändå för jag är inte den händigaste människan som sett dagens ljus.
Om jag nu har ett koniskt verktyg hur får jag då hålets invändiga yta att ligga an jämt mot axeln eller spelar det ingen roll?
Alltså, blir hålet inte som en tratt om jag borrar från endast ett håll alternativt som ett timglas om jag borrar från båda hållen?? Eller måste den ha samma slutdiameter som hålet?? :what:

Medeashusse
2013-08-08, 17:10
Ta, da! :cool:

Jag får se hur det funkar när jag väl kopplar ström till motorn!
http://img.tapatalk.com/d/13/08/09/2yhygyze.jpg

numnutchris
2013-08-08, 17:30
Lite dummare fråga ändå för jag är inte den händigaste människan som sett dagens ljus.
Om jag nu har ett koniskt verktyg hur får jag då hålets invändiga yta att ligga an jämt mot axeln eller spelar det ingen roll?
Alltså, blir hålet inte som en tratt om jag borrar från endast ett håll alternativt som ett timglas om jag borrar från båda hållen?? Eller måste den ha samma slutdiameter som hålet?? :what:

Jag brukar dra från båda håll, bara se till att hålet inte blir större än axeln. Fast blir det tokigt så är de där adapterringarna bra att ha, brukar ju följa med ett gäng med proppen.

pgrts
2013-08-08, 17:57
Ska du inte ha motorn på planet innan du monterar propeller?
Du har en adapter till som kan skruvas fast I andra änden av motorn beroende på om du ska motorn inne I planet eller framför.

Medeashusse
2013-08-08, 18:38
Ja, jo så borde väl en normal person göra. Men eftersom jag trots allt inte är så styv på det här, torrmonterar jag ett antal gånger innan jag beslutar om det verkar rätt eller inte.

Motorn ska sitta inuti motorfästet om jag inte fattat byggbeskrivningen helt fel. Är väl mer skeptisk till att skruvarna till motorn skulle hålla att dra fast i plywooden.

Medeashusse
2013-08-08, 18:45
Typ, något sådant här tror jag eventuellt, kanske, möjligen att den ska sitta?
http://img.tapatalk.com/d/13/08/09/eva6upy4.jpg

Mr J
2013-08-08, 18:58
Jag tror att det eventuellt, kanske, möjligen blir skitbra... :)

Medeashusse
2013-08-08, 19:03
:D

En dag ska jag skriva en bok som heter "Medans limmet torkar- min tid inom modellflyget."

Medeashusse
2013-08-19, 22:52
Jaha, då var jag på plats norröver och har monterat ihop flygapparaterna.
Flygstället är en stor äng, som i ena änden övergår till en röjning.
http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/y9epanu3.jpg
Ordentligt manöverutrymme.

MEN!! Det är ca 30 cm gräs och även om jag är försiktig när jag landar med Easy Star är det som att köra in i en vägg när jag landar, särskilt när gräset är fuktigt. Ikväll bröts stabben och för mig känns det lite surt när planet går sönder utan att jag handgripligen kraschat det. Ingen stor grej för en van och erfaren reparatör som jag men befarar att det kan bli värre. Nej, det finns inga andra alternativa playtser att landa på, helikillen har en start o landngsplatta på ca. 1 X 1 m och jag känner att även om jag är på bra humör och soler skiner kommer det inte hända att planet gör en landning på den mer än ofrivilligt.

Funderar på att plocka fram vingarna till min första ES där jag snickrade på klaffar och se om jag kan få kärran att göra brukshundslandningar, typ "ligg"?!

Några tips, idéer, tankar eller rena spekulationer om hur man bäst buklandar i högt gräs med ett friggoplan utan att slita sönder det!?
Teflonspray och/eller doppa i motorolja innan start är lösningar jag redan övervägt.

Förresten, trodde inte det var möjligt men fick leka "hitta planet" på ett fält med 30 cm gräs! Lät en landning "flyta ut" extra långt för att smeka ner planet i gräset.
Gissa om jag blev förvånad när jag inte hittade det!! Fick gå runt en bra stund och leta

Hitta planet, det finns med i bilden!
http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/vu9ara4e.jpg

Efter att kallat in "missing plane" gruppen hittades planet lite medtaget men vid förhållandevis god kondition.

http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/yqypavyq.jpg

Var lite orolig att gruppen skulle apportera alternativt missta den för en leksak avsedd för hundar och slita sönder det som ett fällt byte, så jag höll tillbaka dom "något" under eftersöket..
(kuriosa: Medea närmast kameran)

pgrts
2013-08-20, 05:13
Kan du handstarta så är det väl inga problem att landa i handen ;-)
Har nog tyvärr ingen video men det var en sport för juniorerna att fånga skol-ESn i händerna. Det är inte så lätt i början men en teknik är att komma in i låg fart i knähöjd och dra höjd lite innan den är riktigt frame så att den stiger en meter och stallar ner i handen. Sbachen hovrar du ner förstås ;-)

Mr J
2013-08-20, 07:50
Du är på rätt spår med din "flyta ut" landning, om du flyter ut på så låg höjd som möjligt och strax innan farten tar slut så drar du lite höjd så att kärran stallar, då faller den ner i högt gräs från låg höjd utan skador.
Problemet många nybörjare har är att de tror att man kan pricklanda genom att trycka ner kärran, det fungerar aldrig, har man ett jämnt underlag så studsar kärran, är det som ditt gräs så blir det tvärstopp från alldeles för hög fart, med skador till följd.
Så, låt alltid kärran flyta ut och få ner farten, blir landningen för lång så dra på igen och gör en lite kortare inflygning, har du inte ström till det så har du planerat din flygning fel :)

Medeashusse
2013-08-20, 13:25
Stallar ner i handen..... Jo, tjena! Nästa sommar kanske... För övrigt så flyger min ES typ 200 m längre om jag rör uppåtrodret. Kanske, eventuellt, möjligen kan ha något att göra med inflygningshastighet? :what:

Tja, får väl flyta ut tills dess och hoppas på att gräset inte betar av detaljer på planet! :D


Appropå inget, flygställe två "On the road" (Tack Thomas för att du letade fram det sceneriet åt mig till Phoenix, så jag hann börja träna)

http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/tevabe2a.jpg

numnutchris
2013-08-20, 13:39
Ja det är la bara konstatera flyga är lättast, starta lite svårare och landa (hel) det svåraste med flygandet :D
Har du inga skev på EZ*? När fältet kändes lite kort och planet ville glida över det på ½m höjd så la vi in skeven som bromsar, nånstans 80-90grader rätt upp båda två så stannade den snabbt. Fast anpassa farten efter lite träning på höjd: för fort utan dyk kompensering gick den i looop.

Medeashusse
2013-08-20, 14:56
Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
Har ju som sagt ett gammalt vingpar med klaffar som jag skulle kunna använda, men det här lite svårare så varför inte!? :D

Fältet är ju ganska stort och kom precis på att det är ganska skönt när man kan vingla ner lite hur som helst. Jag kan koncentrera mig på själva landningen med vinklar och hastighet utan att behöva ha koll på kanterna på en landningsbana. :thumbup:

Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!

numnutchris
2013-08-20, 15:51
Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
---

Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!

Ja, de måste ligga på varsin kanal och sen hokuspokus utifrån vad ens radio klarar av, borde stå i manual hur/vilka kanaler radion använder/rekommenderar. I futaborna har en färdig mix "Airbrake" kunnat användas, motsv. finns (nog) i de flesta radios med 5+ kanaler. Fast klarar du landa utan skråmor så behövs det kanske inte längre :D

Medeashusse
2013-08-20, 16:07
Ojdu! Nu ska vi inte dra några större växlar på den landningen, även en blind höna hittar ett korn ibland... ;)

Ska dyka ner i manualen!

Medeashusse
2013-08-20, 17:52
En liten sak som irriterat min nattsömn....
Servokabel, vad är skillnaden på tvinnad och rak kabel, förutom att den tvinnade blir tyngre? Eller ska man inte ens använda den tvinnade till servon!?

pgrts
2013-08-20, 20:14
Har man långa ledningar så kan en tvinnad kabel vara mindre känslig för störningar.
Du kan använda tvinnad om du tycker att det är vackert också ;-)
Alltså - använd den om du behöver en kabel i den längden.