handdator

Visa fullständig version : Krach-kit



Sidor : 1 2 [3] 4

Medeashusse
2013-08-20, 22:10
Tänkte väl att det hade med något elektriskt att göra, nu kan jag sova gott!

Medeashusse
2013-08-21, 07:54
Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....

pgrts
2013-08-21, 10:16
Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....
Det är nog rimligt.
Vanligen kör man broms för segelplan på samma spak som motorplan använder som trottel.
Jag har löst det med att köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp på motorseglare.
En motorseglare använder ju motorn bara ett par sekunder för att nå höjd i stället för att dra upp med lina.

Thomas
2013-08-21, 13:29
Du ville ju träna start och landning på en väg.
Antar att du har sett hur dom gör i Ståkkhålms-trakten...


http://www.youtube.com/watch?v=DOpzwWb8fxA

Medeashusse
2013-08-21, 13:42
Precis! Du såg bilden på flygställe 2 som jag har att tillgå här, en väg! :D

Ha, ha! Den filmen har jag sett innan, "plane wash" är bäst! :)

Medeashusse
2013-08-21, 14:12
Ehhh.... Nu måste jag fundera lite hur du menade Patrik... :confused:

"köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp"

Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?

pgrts
2013-08-21, 16:15
..
Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?
Det är inte helt enkelt att förklara men luftbroms/kråkbroms används ofta på seglare helt analogt från lite broms till mycket och regleras då enklast med trottelspaken. Seglare använder ju normalt sett inte motor så då är det inga problem.
Har man en motorseglare och använder den som segelplan är motorn enbart till för att ta upp planet till höjd och sen seglar man utan motor. I det fallet kan motorn gå 100% via en knapp.
En ES kör man inte alltid som segalre utan mera som en enkel trainer där man använder trotteln för att ställa motorn "lite lagom" hela tiden. På motorplan brukar man i stället använda flaps med fasta positioner vilket inte är detsamma som airbrake till en segelmodell. Du kan säkert programmera dina skev och flaps i din radio på ett annat sätt än att använda segelfunktionen airbrake. Om du vill kan jag skicka dig ett exempel som säkert kan fungera på din ES men då använder du 7 kanaler och många mixar.

Medeashusse
2013-08-21, 18:08
Ok, så om jag ska få till något fungerande så ska jag ha vingparet med klaffar på och sedan mixa o koppla?
Har ett svagt minne av något exempel där skevrodren användes som klaffar men med någorlunda bibehållen skevfunktion!??
Tror det var när jag snickrade klaffar "för länge sedan" som jag såg/läste om det eller har det brännt till ordentlig i skallen nu?

Har du det redan antecknat så skicka över beskrivningen, jag läser o lär! :)

Medeashusse
2013-08-24, 10:00
http://img.tapatalk.com/d/13/08/24/e4ypa7en.jpg
Almost unbreakable stod det på kartongen. Kom till "almost" redan på första sneflygningen... Men annars var det en underbar flygdag och planet flög underbart fram tills en ensilagebal överföll det. Tog ur accet och flög vidare med ES:n..

Det finns inte någon ledande tillverkare av limproduker som vill erbjuda mig ett bra sponsoravtal?!

Trådämnet följs fortfarande oförtrutet....

Peterps
2013-08-24, 10:45
Tycker det ser ut som en liten spricka bara, nästan unbreakable...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Mr J
2013-08-24, 11:03
Den modellen är bara avsedd för löst staplade höstackar, inte ensilagebalar... :)

Medeashusse
2013-08-24, 11:30
http://img.tapatalk.com/d/13/08/24/mysudenu.jpg

Ordningen återställd! :D

Ha, ha, ha! Ok, en liten sprickbildning som inte var värre än den kunde vänta tills nästa service enligt underhållsplanen?!

Men det är ju ganska svårt att hitta "löshöhögar" inom det svenska jordbruket idag! Man kan ju som modellflygare kanske föreslå att de använder bubbelplast istället!

Någon som har något bra tips om hur man får ett mothåll när man drar fast klämadaptern med tillhörande propeller, på propelleraxeln??



########################

Ett litet viktigpetterpåpekande angående att flyga på betesängar där de kommer slå gräset/vallen för att göra foder till djur!

Om ni kraschar, se till att plocka upp ALLA delarna, varenda en, precis allt!
Jag skiter i om ni får gå kors o tvärs i en timma.

För om det ligger en skarp bit plast eller något annat föremål på fältet kommer föremålet eventuellt bli splitter när vallen slås och kommer sedan tas upp i ensilagebalarna för att sedan skära sönder tex en kossas mage/magar. De känner inte av på samma sätt som vi när de får in något främmande i munnen utan tuggar i sig det och dör, plågsamt.

De här är också något att fundera på även när man kastar ut något i farten från bilfönstret. Aluminiumburkar skär värst.

Dessutom lovar jag att ni inte får vara ens i närheten av det fältet igen eller någon annan bondes fält inom flera mils radie någonsin, om bonden hittar delar från flygplan på det.

Det här är ett problem som är reellt och vanligt förekommande för bönder som har betesängar/vall utmed vägar etc och leder till stort lidande för djuren, operationer och i många fall sk. nödslakt.

Medeashusse
2013-08-25, 10:29
http://img.tapatalk.com/d/13/08/25/a3ypa9uj.jpg

Blev lite osäker eftersom jag precis påbörjat min propellerutbildning.

Blir E1005 = Elektrisk 10 X 5?

pgrts
2013-08-25, 16:33
Helt korrekt men för .... Se till att slipa bort graderna på både fram och bakkant på proppen - den ser livsfarlig ut. E står för El och ska inte användas till förbränningsmotor då den är för vek i konstruktionen.Mitthålet brukar vara för litet så att det måste borras upp. Du har kanske passringar som följer med proppen. I så fall kan du borra lite större men var noga med att propellern är balanserad. Den får inte glappa i hålet.

Medeashusse
2013-08-25, 17:21
Ok, tack!
Den på bilden är kass, den var med och slogs med ensilagebalen häromdagen.

När jag beställde planet så bad jag dom och skriva vilken ersättningspropp jag skulle beställa samtidigt.
Den har jag satt på nu och den var inte bra alls! Mycket mindre och hälften av vertikalprestandan, så jag tänkte beställa samma modell som var med från början.

Medeashusse
2013-08-25, 17:24
Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?

numnutchris
2013-08-25, 17:57
Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?

Det är la sånt som kallas utveckling - Har du provat inverterat eller varför inte knivegg med ES vs Sbach :D

Peterps
2013-08-25, 18:14
Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?

Så är det .... Så fort man fått lite kläm på aileron är easystar en stor glidare med motor...


Sent from my iPad using Tapatalk

Medeashusse
2013-08-25, 20:14
Japp, har provat allt och lite till! Det är ju helt suveränt att flyga Sbachen! Inte för att jag gör något speciellt bra, men för mig blev känslan mer distinkt och manövrarna flyter inte iväg åt alla håll utan har jag bestämt att vi ska flyga inverterar så har inte planet en egen åsikt. På gott och ont, måste tilläggas..

Ikväll så höll kniveggen på att bli ett stort yxhugg i backen istället. Insåg inte direkt hur mycket sämre prestanda det var på reservpropellern, men den här gången missade jag marken.

Faktiskt, trots Sbachen så avslutade jag kvällen med att softa-runt med ES:n på glid i 40 min. Helt perfekt väder, vindstilla, klarblå himmel och bara jag och knotten på ängen.

Äntligen känns det som om allt slit och alla svordomar börjar betala sig..

Thomas
2013-08-25, 20:43
Stora framsteg! Grattis!!

Jo, en kärra med symmetrisk vingprofil och rak vinge, typ 3D-kärror, gör vad dom blir tillsagda (så länge farten är tillräcklig!), och ett plan med semisymmetrisk vingprofil, eller t.o.m. plan undersida (och med lite v-form på vingen), strävar hela tiden att inta ett visst planflyktläge. Tjocka vingar är långsammare, tunna vingar är snabba.
Kolla vingprofilen, spännvidden och kordan på den här!
http://www.youtube.com/watch?v=ATvAGfYLlFU
Sen brukar kärror med rejäl vingkorda vara snällare i längdsled, dessutom lättare att få ner farten vid landningar. Liten spännvidd ger snabba rollar. Så det är hela tiden en kompromiss vad man vill uppnå. Finns väl egentligen ingen universalkärra som klarar allt.
Men visst är det härligt att komma över trainersteget och busa runt lite som man vill...

Mr J
2013-08-25, 20:57
Kul!

Stort grattis till att det börjar lossna :applouse:

Peterps
2013-08-25, 21:23
Om det innebär att prosan slutar strömma e det ju lite tråkigt men kul att du börjar känna att du har kläm på grejerna...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

jocke1963
2013-08-25, 22:40
Någon som har något bra tips om hur man får ett mothåll när man drar fast klämadaptern med tillhörande propeller, på propelleraxeln??


Jag brukar använda en tång med smala käftar, oftast min Leatherman..

Medeashusse
2013-08-27, 00:11
Tack alla! Som jag sagt ett antal gånger innan, jag hade kommit någon stans i det här med flygeriet utan all hjälp från alla här på forumet. :thumbup:

Min kamrat 338federal filmade ikväll när lill-Sbachen kom upp i luften. Flyger inte så snyggt, inte så bra och allt är väldigt osymetriskt, men allt är fan så mycket bättre än på Ripa! :D

https://www.youtube.com/watch?v=OFyRzN18h2c&feature=youtube_gdata_player

Tappade bort min Leatherman för14 år sedan i ett land långt borta, men jag får väl köpa en ny då! ;)

338federal
2013-08-27, 00:18
Kanske denna länk funkar http://www.youtube.com/watch?v=OFyRzN18h2c&feature=c4-overview&list=UU51fvmguHAGqAVPC0B8IK4w

Medeashusse
2013-08-27, 00:21
Ok, tack! Fick nog till länken nu, men din är snyggare med bild o allt! :)

jocke1963
2013-08-27, 06:33
Tycker den låter mycket i filmen..?
Lät den likadant innan den blev överfallen av ensilagebalen?

Medeashusse
2013-08-27, 08:34
http://img.tapatalk.com/d/13/08/27/urapuver.jpg
Ja, den lät men inte alls så mycket. Ska kolla proppen, det är den ganska "oseriösa" reservproppen som Pichler rekommenderade. Det fanns tex. inga kalibreringsringar med och hålet var inte runt utan sexkantigt.
Den ska kastas så fort de nya 10 X 5 kommer på posten, den är ju dessutom för klen!

jocke1963
2013-08-27, 08:43
Kan förklara saken. (Miss-)ljud uppstår ju om proppen inte är balanserad och/eller centrerad på motoraxeln.
Men kasta den inte, du kan ju använda den till framtida projekt, ser ut att kunna passa en depronare...

Medeashusse
2013-08-27, 08:46
Ok, lägger den och dess kompis på lagret då! ;)

Medeashusse
2013-08-27, 22:53
Har fixat lite med propellern och sett till att den den sitter tight mot axeln och nu är ljudnivån på kärran ungefär som när orginalproppen satt på.
MEN när jag kände på propelleraxeln kände jag ett litet glapp på kanske 0,5-1 mm. Ska/kan det vara så på en nästan ny motor eller har jag sabbat lagren på den när jag flugit några gånger med obalanserad propp?

numnutchris
2013-08-27, 23:37
Har fixat lite med propellern och sett till att den den sitter tight mot axeln och nu är ljudnivån på kärran ungefär som när orginalproppen satt på.
MEN när jag kände på propelleraxeln kände jag ett litet glapp på kanske 0,5-1 mm. Ska/kan det vara så på en nästan ny motor eller har jag sabbat lagren på den när jag flugit några gånger med obalanserad propp?

Du menar väl radiellt glapp - På små motorer/inomhusare har jag struntat i det men med lite större saker så är det nog inte så nyttigt. Och det räcker med lite obalans, råkade en gång byta ut en mutter mot obalanserad "spinner", sån där alukonamutter, och det räckte med kort flygning så hade ena lagret gått...

Medeashusse
2013-08-28, 00:57
Ok, då verkar det som om propellerkursen utökades till en kombinerad motorkurs.
Går det att spänna lagren på något vis alternativt byta ut dom eller är det bara att kasta alltihop när glappet blir för stort?
Har liksom inte hunnit kolla närmre in i motorn än när jag skruvade fast den och kopplade in den.
Kan jag missat något moment som jag egentligen borde gjort innan jag monterade den?
Det är propellerbalanserare och brotch på väg in tillsamnans med de nya propellrarna..

Medeashusse
2013-08-29, 12:47
Appropå att skaffa sig en propsaver..... Suck!

Buklandning i högt gräs, jag visste väl att det här skulle komma förr eller senare och att jag skulle beställt en propsaver för länge sedan.

Nåväl, har varit med om värre saker och ska snickra ihop ett nytt motorfäste och undrar om det är något särskilt jag ska tänka på?

Funderar på att använda aluminium istället, funkar det?
Hittade plywood hos den lokala bygghandeln, men var då tvungen att köpa en hel skiva på 1,5 X 2 m. Kändes lite onödigt mycket, då jag behöver ca 5 X 4 cm.

På det gamla motorfästet fanns det ett hål uppe till höger bredvid skruvhålen och i manualen poängterades det flera gånger att plattan var tvungen att placeras precis så, varför?

Tips, råd, förslag eller några uppmuntrande ord kanske? :p

http://img.tapatalk.com/d/13/08/29/retyryma.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/08/29/bumumyve.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/08/29/u8uvy8u9.jpg

Det roliga är i varjefall att när jag fick dit en ny propp som var balanserad och med rätt storlek, så gick planet tystare och fick tillbaka draget så jag kunde göra roliga saker igen! :D

Mr J
2013-08-29, 13:48
Visst kan du använda aluminium, men så länge du inte gör hela planet i aluminium så innebär det bara att det går sönder på ett annat ställe nästa gång du gör om samma manöver, och det är kanske ännu sämre...?

Medeashusse
2013-08-29, 14:04
Jaha, det var ju det också! :(

Men mina plan verkar ju alltid gå sönder på ett "annat" ställe... ;)

Får se till att skaffa den där propsavern.
Ska klura lite till hur jag ska göra, men då vet jag att aluminium kan bli för starkt.


Något mer?!

(Börjar fundera över hur många olika typer av reparationer man kan få in i en o samma tråd?)

Mr J
2013-08-29, 14:57
Jag sade inte att det var fel, bara att det "kanske var ännu sämre".
Det där är lite klurigt, många gånger finns svaga punkter inbyggda för att rädda resten av planet vid en krasch. Men ibland beror svaga punkter på en dålig konstruktion och kan behöva förstärkas. Det är en bedömning man får göra från fall till fall. Typ om nu den här delen nu är starkare, var går det då sönder vid nästa smäll? Blir det då lättare eller krångligare att laga?
Det bästa är kanske att köpa jätteplywoodskivan och såga ut motorfästen av hela klabbet och ha ett gäng med ut vid flygnining, och kanske göra dem lätt utbytbara. Lite som att skruva fast vingen med nylonskruvar, hjular planet vid landning så smäller skruvarna av, men resten av grejorna klarar sig. Men om du har bytt ut skruvarna mot metall så blir vingen kvar på planet och är jättetrasig...

Medeashusse
2013-08-29, 15:36
Ok, tror jag har hört om brottpunkter i andra sammanhang, så jag är med i resonemanget.
Låter mycket logiskt, när det gäller mina plan också. Jag tror att skadan uppstod redan vid slagsmålet med ensilagebalen och felet var att jag inte gjorde en ordentlig skadebesiktning.
Landningen där fästet gick var inte speciellt våldsam, så ensilagebalen är skäligen misstänkt.

Bra, nu vet jag ungefär hur jag ska tänka!

Funderar på två fyrkantsstavar fästa på armarna och sedan en platta med motorn som man trycker dit och fäster mot dom. Låter det vettigt?

Mr J
2013-08-29, 19:36
Ja, det tycker jag.
Jag har liknande konstruktioner på ett och annat plan.

Kolla så att du får ungefär samma motorvinkel som du hade innan fästet gick sönder.

Medeashusse
2013-08-29, 19:40
Får åka o köpa den där 1,50 X 2 meters skivan imorgon! :D

Motorvinkel, i vilken vinkel blir det? Vertikalt, horisontellt eller är det vridning av motorn på själva fästet?

Funderade faktiskt om inte EPP:n egentligen är den bästa brottpunkten på den här kärran, betydligt enklare att fixa än det här! ;)

Mr J
2013-08-29, 20:13
På många plan är motorn riktad ett par grader neråt och/eller till höger, om det är så med ditt orginalmotorfäste blir det bäst om du får till ungefär samma vinklar.

Medeashusse
2013-08-29, 20:29
Ehhh... Det blir lite svårt att reda ut i flishögen, men ska kolla!

Medeashusse
2013-09-01, 15:27
Tog och testade med aluminium och det funkade faktiskt ganska bra! Det var en tunn plåt på någon mm.

Stod på näsa igen i höggräset och in och utvecklade motorfästet, så pass att propellern slokade som en krukväxt utan vatten. Hel men slokande.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/01/3epy3ydy.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/09/01/ynu5u8a6.jpg


Det var snabbt o enkelt att räta ut den igen och sedan montera.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/01/uvy3ynas.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/09/01/9y5eqydy.jpg

numnutchris
2013-09-01, 16:21
Alu kyler ju men du kanske ska borra ev. hål för motsv. kylhål i fästet - dvs luftintag brukar ju finnas på motorn för att kyla lindningarna. (Kanske inte behövs, för lat för att backa i trå'n o kolla vad för setup du kör...)

Medeashusse
2013-09-01, 16:39
Det var inga kylhål i den gamla plattan i trä så tanken föll mig aldrig in, men det kanske är bra att göra det ändå?
Pichler Boost 25, 980 kv.
http://www.brchobbies.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=1200


Har lite problem när jag ska hovra. Planet ställer sig rätt upp när jag saktar ner och sedan "rycker upp" det med gas och höjd, men missar jag bara så lite så orkar det inte resa sig riktigt och vill flyga knivegg istället! Jag har testa att flytta tillbak TP, men det gav ingen större effekt. Några idéer? Spakfel, klen motor, fel propp, svampiga EPP roder eller någon annan teori?

numnutchris
2013-09-01, 17:28
Jag hade nog satt på större propp iom det listas i din länk ovan, apc finns la i 11x5.5 alt nån 11x5 som funkar.

Medeashusse
2013-09-01, 20:31
Testade att skruva på en 11X 8.5 som jag hade liggande, men då höll hela skiten på att brinna upp! :D
Ska se om jag kan hitta en annan..

Medeashusse
2013-09-03, 20:08
Om man som jag bytt upp sig till en mer avancerad laddare från en PnP-laddare, hur vet man vilken A man ska använda när man laddar? Har tillgång till 5 i laddaren och den frågar mig hur många jag vill ha av dom!

Läste igenom manualen men blev inte klokare. Kollade på batterierna och på de flesta stod det inget, men på ett stod det charging 2A.

Någon som har en länk eller ett tips?

Har 3 cells 1800-2700 mAh.

numnutchris
2013-09-03, 20:31
Står på nån etikett på "baksidan" av de flesta kinaackar jag använt, typ 2C, 5C etc. dvs tex. 2C * 1800 = 3.6A (OBS inte att förväxla med urladdningsC som brukar vara 10ggr+ större förstås) Men det är då max i det fallet, brukar själv ladda med 1C dvs 1,8A för det exemplet. Ja så gäller förstås ställa in rätt cellantal o acktyp förstås.
Kolla också att du inte överskrider max ström eller effekt för varken laddare eller nätdel.

Medeashusse
2013-09-03, 20:50
Okidokie! Tack!
Tror laddare och nätagg inte tar ut varandra utan jag kan maxa om jag vill.
Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?
Blev det någorlunda rätt så?

Var sjuk den dagen det var batterikurs i den här tråden, men får nog gå på repetitionen av den.;)

numnutchris
2013-09-03, 20:55
---
Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?

---


Tror det stämmer utifrån som du frågar. Och snabbladdning förkortar inte laddtiden så mycket som man tror; det är ju liksom sista balanseringsakten som brukar ta tid - ju sämre ackar/matchning mellan celler, desto längre tid, ja billiga laddare som pumpar upp en cell och sedan de andra tar också tid. Brukar ställa in avbrottstimern i laddare till max 80-90 minuter (för 1C laddningen).

Medeashusse
2013-09-03, 21:00
Ja, jag vet att det här är en hel vetenskap i sig och har väl läst en del grundläggande material om det.
Var bara inte förberedd på att jag inte fattade någonting, när det väl var dags!
Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.

jocke1963
2013-09-03, 22:00
Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.

Nä, det är obra...
Vet inte om du har nån laddpåse el likn för dina ackar, men det är att rekommendera...
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2448
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=515

Eller om du har tid att vänta ett tag på leverans:
http://www.rctimer.com/product_546.html

Vill du ha hjälp med hur du laddar kan du slå en pling...

Medeashusse
2013-09-03, 22:09
/Jo fan, har en sådan på sedan ett tag tillbaka!
Testade att köra ett 1800 acc och såg hur den jobbade med cellerna, men mitt problem är att jag inte har en homogen samling av acc och blev osäker på hur många A jag kan bränna på i olika acc.
Läste McRegors elskola och vad jag förstår så kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?
Får se kanske ringer för att hamna på rätt sida av branden...

jocke1963
2013-09-03, 23:39
Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?

Helt rätt, då laddar du med 1C.

pgrts
2013-09-04, 05:25
/.. kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?...

Eller kan man vara lat och ladda alla med 2,0 A vilket också funkar men tar lite längre tid.
Viktigare är nog att du har ett vettigt underlag typ en tjock plåt, en stenskiva (väggbeklädnad) eller kruka att ha batteri/ laddare på/i +++PLUS+++ brandvarnare i närheten.
Men allra viktigast är att veta vad man gör och inte slarva. Jag har inte haft något tillbud på mina ungefär tio år med lipo.

Mr J
2013-09-04, 07:48
Du har fattat rätt, och det viktigaste är nog att man inte laddar LiPo oövervakade.

Medeashusse
2013-09-04, 08:10
Hmmm... Jag har haft laddaren o Lipo på nattduksbordet de sista flygomgångarna för att byta batteri under natten för att hinna ladda till dagen efter, med den gamla laddaren... Men det kanske inte blir så himla bra det heller.....!? :D

Thomas
2013-09-04, 08:39
På tal om brandsäkert...
Vid en träff kom en snubbe ut med ett stort Höganäskrus till depån.
Vad han hade däri?? LiPo-ackar!!!

Inte speciellt lätt-transporterat, men mer brandsäker förvaring finns nog inte...

Mr J
2013-09-04, 08:43
Jag skulle personligen inte få för mig att ladda LiPo medan jag sover, risken är visserligen liten, men i de fall där det har gått snett har det blivit stora konsekvenser...
Så det är en risk jag inte är beredd att ta.

Medeashusse
2013-09-04, 11:40
Lovar att aldrig göra om det! ;)

Förhoppningsvis slipper jag att laddaren går i 24-25 timmar för att ladda 7 Lipo utan balansering nu när jag fått den nya laddaren!?
1800 Lipon jag provladdade igår tog ca 30 min mot 3-4 timmar innan..

Medeashusse
2013-09-04, 20:54
http://img.tapatalk.com/d/13/09/05/3yte4aqy.jpg

Ha, ha! Är ni nöjda nu!? Fläkten påslagen också! :D

Medeashusse
2013-09-04, 21:15
Ja just det! Glömde Lipopåsen, men nu är den på plats! Go natt!

Mr J
2013-09-04, 21:15
Nä, stäng fläkten, om acken skulle puffa så har du ett brinnande gasmoln, lite dumt att dra upp det i fläkten...
Annars ser det ganska bra ut :)

Medeashusse
2013-09-04, 21:19
Nähäää! Inte påslagen!? Tänkte att de farliga gaserna skulle ta sig upp där istället för att ta sig ut bland de sovande...!? Är inte vent. system vid spisen gjorda för att klara en mindre brand, typ olja som brinner i en kastrull/stekpanna?

Gahhhh... :banghead:

Thomas
2013-09-04, 21:58
Är inte vent. system vid spisen gjorda för att klara en mindre brand, typ olja som brinner i en kastrull/stekpanna?

Gahhhh... :banghead:

Öppna fläkten och titta, får du se!
Otroligt hur mycket matfett som kan samlas på några år...
Och DET är aningens lättantändligt...

Medeashusse
2013-09-04, 22:08
MEEEN OK DÅ! Fläkten avslagen! Håller ju på att bli ett nervvrak! :D

pgrts
2013-09-05, 04:53
Du ska inte ha plattan på mer än trean när du laddar.
Var försiktig - en jycke kan lätt komma till vredet och starta en platta utan att man märker det - vet det av erfarenhet.

Medeashusse
2013-09-05, 05:03
Ha, ha! Det här ju värre än när jag hanterade fin o grovkalibrig ammunition och sprängmedel en gång i tiden! Ska nog bygga en bunker, frågan är om jag eller Lipona ska vara i den? ;)

Medeashusse
2013-09-05, 05:08
Men det är klart, ammon och degen var kanske stabilare än vad Lipon är....

Mr J
2013-09-05, 07:44
Verkar bra, men bygg nu inte bunkern av EPP :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-07, 00:23
Nähää! Alla har ju försökt övertyga mig om hur fantastiskt hållbart EPP är, så varför inte bygga en bunker av det! Va, va, va!? :o

Nope, är inte det minsta bitter över att jag klöv mitt "Almost unbreakebl EPP airplane" I tre stora delar vid andra starten med det. Iofs med hjälp av en ensilagebal, men ändå! ;)


Appropå hundar, Pgrts vilken brukshundskurs anmäler man sina hundarna till för att de ska lära sig sätta på spisen och laga mat? Vi är less på att våra inte klarar att fixa mat och gå ut själva.....? :D

numnutchris
2013-09-07, 16:24
Nähää! Alla har ju försökt övertyga mig om hur fantastiskt hållbart EPP är, så varför inte bygga en bunker av det! Va, va, va!? :o

Nope, är inte det minsta bitter över att jag klöv mitt "Almost unbreakebl EPP airplane" I tre stora delar vid andra starten med det. Iofs med hjälp av en ensilagebal, men ändå! ;)


Appropå hundar, Pgrts vilken brukshundskurs anmäler man sina hundarna till för att de ska lära sig sätta på spisen och laga mat? Vi är less på att våra inte klarar att fixa mat och gå ut själva.....? :D

Jomen ingen har la försökt övertyga dej om att eppn är eldfast....?
Inte behöver du hund till autostart av spisen, vi hade katt som lyckligtvis "alltid" satte plattan på 1:an i stället för max så det blev ett antal år med spisvreden vid sidan om.
:concern:

Medeashusse
2013-09-07, 17:04
Från en katastrof till en annan! Idag tänkte jag provtaxa/flyga med min Icon A5.
Badbyxor och handduk är med. Det borde inte vara kallare än 11-12 grader i vattnet, hoppas jag.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/08/e4yrypyq.jpg

jocke1963
2013-09-07, 17:11
Kul!
Gör inte såhär bara ;)

http://youtu.be/GPcBhaUFgMA

Medeashusse
2013-09-07, 17:16
Ett mycket troligt scenario! Satt för en stund sedan och funderade på om propellern funkar bra under vattnet, om planet slår runt? :D

Mr J
2013-09-07, 17:23
Det finns en orsak till att flyg och båtpropellrar ser annorlunda ut... :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-07, 17:37
Det har du nog rätt i och jag kommer inte kunna motbevisa det eftersom motorn kortsluter innan jag fått chansen! ;)

pgrts
2013-09-07, 18:02
Vatten är hårt! Om man har bra fart ner så är det lika illa som att krascha på asfalt.
Lyckligtvis så brukar man ha lägre fart när man startar och landar....
Ska du fl˙ga på rygg så skulle du skaffat en COOTA - den la sig direkt i spinn om man drog av motorn för mycket. På rygg flög den helt stabilt med motorn hängande under som en köl ;-)

Motorn funkar nog bra i vatten om det inte är saltvatten. Du ska täta fartreglage och mottagare när du sjöflyger.

Medeashusse
2013-09-07, 18:22
Yes! Jag är numera sjöflygare! :D :beer:
En liten studs när jag landade, men den bjuder jag på.
Den låg som en Hercules i luften och skevade man var det nästan så man fick trycka tillbaka åt andra hållet. Mycket stabil i inflygningen i låg fart.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/08/2ydady4e.jpg

Thomas
2013-09-07, 18:32
Känner igen euforin!!

Stoort Grattis!!

Mr J
2013-09-07, 19:06
Grattis till den lyckade premiären!

Det är nog inte så dumt det där, i dina trakter är det kanske lättare att hitta en lämplig sjö än en kortklippt jämn landningsbana...

Medeashusse
2013-09-07, 19:21
http://img.tapatalk.com/d/13/09/08/egapu4y8.jpg
Bugar, bockar o tackar för gratulationerna. Det var faktiskt riktigt kul att få testa att landa på ett någorlunda propert sätt, utan en kullerbytta i gräset som avslutning!!

Måste säga att det var en annorlunda känsla att flyga över vatten och då inte bara för att jag fick stå o fundera på hur långt jag skulle klara av att simma i kallt vatten för att bärga.

Ja, jo det stämmer ju faktiskt att det är lättare att hitta vatten än att hittat ett klippt fält!

Men den egentliga anledning till att jag köpte den är att jag tänkte ha den till "snöflygning", för vintern är snart här och den är lååååååång!

Det är ungefär så här jag tänker att det kommer bli framöver:

https://www.youtube.com/watch?v=rLND0j4yh8s&feature=youtube_gdata_player

Någon som har förslag på en bra tejp till underredet inför snösäsongen?

pgrts
2013-09-07, 19:51
Vackra bilder - och jag klickade och klickade men de rörde sig inte :-(
Tejpen är till för att inte slipa ner "friggon" med de vassa iskristallerna.
Transparent packtejp är både glatt och lätt men måste säkert kollas och eventuellt bytas ut efterhand som den slits.
Såg en notis på att annat forum om glasfibertejp på Harald Nyborg. Den verkar vara 4-5 cm bred som packtejp och korsvävd om man får lita på bilden. Säkert tyngre men sannolikt lite hållbarare.

Medeashusse
2013-09-07, 20:02
Det är ju synd att inte klaga! :p
Ska väl se om jag inte kan få till lite film framöver.
Har inte hittat någon bra lösning för att fästa min Xperia Z i pannan än, men funderar på att limma fast en remsa kardborrband på skallen och på telefonen... :what:

Ska kolla upp Harald Nyborg spåret!

http://img.tapatalk.com/d/13/09/08/edu8ubu2.jpg
Om någon har vägarna förbi och vill stanna o sjöflyga lite! ;)

http://goo.gl/maps/gk3gd

pgrts
2013-09-08, 07:08
Har inte hittat någon bra lösning för att fästa min Xperia Z i pannan än,
Har du redan förträngt hur man fäster en nalle?

Medeashusse
2013-09-08, 08:43
Ehhhhh... Faktiskt, ja?!

pgrts
2013-09-08, 09:34
Jaha!
Och nu undrar jag hur man får bort Zacki Elaporlim från baksidan av mobilen??! :banghead:Glömska är en bra egenskap.

Medeashusse
2013-09-08, 09:51
Ha, ha, ha! :D

Medeashusse
2013-09-08, 10:55
http://img.tapatalk.com/d/13/09/08/a6y6u3ug.jpg
Där kom badet!

Helt plötsligt lägger motorn av, långt innan tiden gått ut. Den står tydligen i cut off läge..?

Landning 30m från stranden i 5 m/s med Dead Stick och allt funkar jätte bra! En riktig landning och sedan bara ligga o vänta för vinden blåser mot land. Mycket stolt över mig själv och klappar mig på axeln.

Efter en stund kollar jag trotteln och motorn hoppar igång igen, men när jag trycker på ganska hårt för att vända i vinden, så greppar vinden tag i vingen och välter planet upp o ner.

Exakt det där läste jag i manualen igår, faaan!

Av med skor, sockar och brallor och vada ut. Till min förvåning är allt nästa kruttorrt när jag öppnar luckan!

Nej MrJ, jag kollade inte om propellern funkade under vattnet! ;)

Nej, jag hade ingen flytväst, vadade bara ut lårhögt. Vattnet var varmare än jag trodde.

Följer trådämnet systematiskt, sjöbärgning....
Jag ska tydligen lyckas göra varenda misstag som går att göra i den här hobbyn. :confused:

Mr J
2013-09-08, 11:21
Cut off funktionen är för att rädda batteriet för att bli urladdat för djupt.
Tricket är att flyga korta turer till en början, kolla hur mycket som går att ladda i batteriet, det skall aldrig vara mer än 80% av kapaciteten. Och på så sätt komma fram till en lämplig timerinställning (med lite marginal).
Och sen flyga på timern, då slipper du simma, om du inte har glömt att ladda förstås :)

En del fartreglage går att ändra mellan "Soft Cut Off" och "Hard Cut Off", "Soft Cut Off" brukar innebära att fartreglaget drar ner strömmen till motorn eller pulsar effekten så att man vet att det är dags att landa, "Hard Cut Off" bara stänger av motorn när spänningen har nåt ner till en viss nivå. Personligen föredrar jag "Soft Cut Off". Men om du använder timern med lite marginal så kommer du aldrig så lågt ner med batterispänningen, vilket gör att batterierna håller längre.

Nu sabbar du ju alldeles mina fördomar om att ni bara har isfritt nån vecka kring midsommar... :sarcastic:

Pelleflygare
2013-09-08, 12:55
Har flugit mycket med min ICON A5a på snö och is. Har lagt på ett lager med tunn glasfiberväv dränkt med vanlig båt epoxi - har behandlat pontonerna till min FunCub på samma sätt. Blir starkt och skyddar skrovet även vid forcerad landning på steniga stränder. /Pelle

numnutchris
2013-09-08, 12:57
När man drabbats så brukar reglage gå ur cut-off om man drar ner trottelstickan och väntar en(?) sekund och gasar vidare igen, fast man bör inte dra fullt förstås för då klipper det ju direkt igen. Går iallafall förlänga inflygningen lite, om man nu inte cuttat off på för låg höjd.

Medeashusse
2013-09-08, 15:55
Ok, jag tror haverikommissionen har fått fram några antaganden..
Om jag inte minns fel så hade förra ägaren satt muskligare motor i planet än orginalet och det förklarar nog att min tidskalkyler inte stämde så fantastiskt bra..

Fick tyvärr inte igång mitt programmeringskort för Turnigy Esc, vete f#n vad jag gjorde för fel? I vilket fall så har jag försökt spakprogrammera det istället, det blir intressant o se om jag prickade rätt ibland pipen och fick till Soft Cut Off eller om jag får en trevlig överraskning! :what:

Har dessutom, för säkerhetsskull, satt i Orangemottagare istället för JR med satellit... Känner på mig att det kommer vara ett ekonomiskt försvarbart beslut framöver, även om jag helst vill flyga med JR-sändaren.

Ja, jag har lärt mig att vänta lite så Lipot får återhämta sig och sedan smyglanda. Tyvärr var jag på relativt låg höjd och ville inte glida iväg för långt ut över sjön utan cirklade ner direkt och landade. Jag var djäkligt stolt över mig själv! :D
Problemet var ju egentligen när motorn startade igen och jag gasade till för att vända runt i vinden. Planet gjorde i princip en mycket snygg, halv roll på vattenytan och låg kvar inverterat som om det ville simma ryggsim med armarna utsträckta!
Som jag skrev innan, det här varnade dom för i manualen... :banghead:

Du är nog inte helt fel ute angående badtiderna här uppe med bara några veckors marginal! Isen på Torneälven, som rinner förbi byn, brukar släppa i mitten på Maj och förra året skrapade jag bilrutorna första gången i mitten på Augusti!
Jag antar också att snön kanske börjar komma nästa månad. :)

Glasfiber o Epoxi! Det där känner jag igen från mitt tidigare liv som båtägare! Någon speciell gram/m2-dm2-cm2, eller hur man nu mätte det!?

Gillar uttrycket "forcerad landning" det ska jag lägga på minnet! Jag kommer säkert kunna använda det snart..... :D

Måste bara tillägga att jag verkligen gillar det här planet! Stabilt och snällt för en lite darrig nybörjare på sjöflyg!

Medeashusse
2013-09-09, 09:07
Mitt i röran med sjöflyg:
En liten länk där man mycket kortfattat kan läsa om batterityper, uppbyggnad, egenskaper etc på ett lättförklarat, grundläggande sätt.

http://batteriforeningen.se/laddningsbara/allmant/

Medeashusse
2013-09-12, 21:58
Haverikommisionen för sjöflygningen reviderar nödlandningen, det var antagligen ett kasst acc!

Medeashusse
2013-09-16, 00:29
Snabbt över till nästkommande nödlandning!
Har en MPX Mentor som hyllvärmare och den har stått där och väntat på att jag skulle få tag i något bra ställe att starta och landa på, men det ser lite mörkt ut på den fronten och jag har tröttnat på att vänta....

Var kan jag hitta ett par riktigt bra, stora hjul typ Fun Cub's mjuksvampiga för att kunna göra forcerade starter och landningar? Har kollat runt men hittar inget liknande som skulle funka, några tips?
Finns det något landställ med stötdämpare?

Ps. Ja, jag köpte på mig några plan innan jag stack norrut, om ni undrar vart de kommer ifrån och hur flottan utökades så snabbt.
Det borde klistras ett inlägg i Säljesforumet högst upp att Medeashusse inte får köpa några nya plan, innan nyår. :D Ds.

Mr J
2013-09-16, 07:39
Gå in på mft.nu och sök på Trexler , de finns i storlekar upp till 150 mm har jag för mig.

Medeashusse
2013-09-16, 10:10
Klockrent, tack!
Var inne där tidigare men måste ha missat dom eller kanske mer sannolikt, inte fattat att det var dom jag sökte!

Någon som har en känsla för vilken storlek som skulle vara lämplig till en Mentor? De finns i storlekar från 35mm till 155mm. Jag antar att det blir i den lite större delen av skalan.

MPX Mentor
Spänvidd: 1630mm
Längd: 1170 mm
Vikt .:2000g
Vingarea 45 dm˛

Hur gör jag med sporren?

Mr J
2013-09-16, 14:18
Har du sett en Cub med Tundra tires? (Om inte, googla på det)
Ta så stora du behöver, du kan ju alltid klippa ut en pappskiva i samma diameter och se så att det inte ser helt vansinnigt ut :-)
Mentorn är ju ingen direkt fartkärra, så om det blir lite ökat luftmotstånd är väl det inte hel världen...
Det brukar ju inte vara sporren som ställer till problem, så den klarar sig nog som den är.

Aircore
2013-09-16, 15:51
Nått sånt här. Då kanske du inte behöver pontoner :thumbup:.

http://kopka.at/Modelle/Mmag004.JPG

/J

Medeashusse
2013-09-16, 16:16
Yes!

Nu tror jag att vi ringat in dom!

Det är Trexler ballon wheels som gör dom så du skickade mig på rätt spår MrJ, sedan har jag inte direkt några ursäkter pga av dåligt underlag.

Jag får väl välja mått så de precis inte tar i undersidan på vingarna!? :)



http://youtu.be/0ExjIjqeE74


http://youtu.be/b2QXWNMsO_w


http://youtu.be/e9t3BDU5A-U

Mr J
2013-09-16, 16:21
Precis, det är bara att överdriva så mycket som behövs, funkar det i Alaska så...

40874

Medeashusse
2013-09-16, 16:29
http://www.trexlerballoonwheel.com/

Flahultarn
2013-09-16, 20:42
Känner att jag måste hoppa in i tråden efter att ha följt dig med stort intresse, medlidande och igenkänning under ett bra tag=) Visst är det härligt när nå't går bra...

Ang. hjul. Nu vet jag inte vad trexlers väger men kolla på de här också, KAVAN släta 125 mm diameter väger 70g styck (http://sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=1455), Finns i 100 och 150 mm också. Sussex model centre är inte de snabbaste men bra att ha att göra med ändå tycker jag.

Medeashusse
2013-09-16, 21:13
Du är så välkommen in i röran!
De andra som försöker hålla mig i luften uppskattar säkert all avlastning de kan få! :sarcastic:

Kul att jag kunnat underhålla lite utmed vägen och inte bara skriver för "kråkorna"!

Ok ska kolla in Kavan-däcken lite närmre, de såg ju ut precis som Trexler-däcken. om de är lättare också så blir de ju ändå bättre. Har inte heller koll på Trexlers vikter, men det är skillnad på de olika modellerna då vissa är kraftigare för att klara mer vikt.

Har satt ut en köpesannons på prylmarknaden får se om någon har något liggande hemma, annars blir det att beställa!

Mr J
2013-09-16, 21:23
Trexler är betydligt lättare än Kavanhjulen.

Medeashusse
2013-09-16, 21:35
Allright! If u say so! :icon_wink:

Vad skiljer?

Mr J
2013-09-16, 21:53
Jag hittar inte så stora som 125 mm på Trexlers sida, de största är 115 mm och de väger 85g per par.



Number

Inflation
Size

Wall
Thick

Weight
of Wheels

Carrying
Capacity






8-G

2-3/4"

.050"

1 oz/pair

6 - 8 lb/pair



9-G

3"

.050"

1.5 oz/pair

8-10 lb/pair



10-G

3-1/2"

.060"

2 oz/pair

10-12 lb/pair



11-G

4-1/2"

.060"

3 oz/pair

12-15 lb/pair

Medeashusse
2013-09-16, 23:40
Okidokie! Tack, gav mig inte in i konverteringarna av viktmåtten utan trodde det fanns någon europasäljare som omvandlat tabellen!

Men jag nu kör igenom resten och kollar! :-D

Orginal sitter det 70 millimeters skumhjul på Mentorn, så en storlek eller två större, tänkte jag kunde passa?

Medeashusse
2013-09-16, 23:46
Sedan kanske jag borde börja fundera på att ta fram kniven och börja skära ut klaffar, precis som jag gjorde på min första ES!?
Tror att det kommer bli en del märkliga landningar framöver... Men, men en sak i taget..

multipass
2013-09-17, 07:30
Jag får väl välja mått så de precis inte tar i undersidan på vingarna!? :)

Ett billigare sätt är att skära ut rundlar från sittunderlag och smacka dit ply på sidorna. Gröp ur underkanten på vingarna sen är det bara att köra :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-17, 08:31
Kanske borde jag gå "all in", kapa vingarna och ha det som propellerdriven rc-bil! :p

numnutchris
2013-09-17, 11:12
Klaff kan du nog skippa på den, fast jag gick nog åt andra hållet och lättade orginalet med ett par hekto - alustället väck och ett CF dito, orginalhjulen duger även på lagom oslät mark. Det där om sporrhjul - kanske ska ha kvar orginalet för man brukar ju vilja att rôva släpper snabbt, du lär väl inte taxa runt om du startar i sådan terräng att ballonghjulen krävs :D

Medeashusse
2013-09-17, 18:43
Grejen är den att jag inte vill sabba planet genom gropiga starter och framför allt landningar med tillhörande kullerbyttor. Ska det krascha ska det vara pga en felmanöver av mig!! :p (Ja, jag vet att det är en definitionsfråga!) :)

Just nu är de bästa ställena att starta o landa på en traktorväg över en äng och en grovplanerad grusväg med 0-70 grus.

Eventuellt så testar jag på fotbollsplanen, men den känns lite trång med sina belysningsmaster och bollnät mm. Dessutom är jag lite feg för att jag aldrig flugit ett så "stort" plan och vet inte hur mycket plats det behöver, men det är väl bara jag som är lite fjollig/nojjig! :D

Medeashusse
2013-09-18, 21:16
Appropå fotbollsplanen, federal338 filmade idag när vi flög i byig vind på den... Jag kanske törs ta upp Mentorn där ändå!?

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38117-Pajala-rc-killar-och-gubbar

Mr J
2013-09-18, 21:55
Se upp för lyktstolparna bara, dom är nästan lika magnetiska på modellplan som träd...

Medeashusse
2013-09-18, 22:51
Ryktet säger att belysningsmasterna försökt få plan att övernatta högt där uppe förr, men långa stegar ändrade på deras planer..

Medeashusse
2013-09-19, 10:31
Den här övningen var riktigt kul!
Eftersom "min" fotbollsplan irriterande nog var övefylld med barn som sprang kors o tvärs för att orientera, åkte jag istället ut till "våran" äng i och övade "Snickarjävellandningar" (det kanske finns ett annat namn?) a' la Ripa uppvisning, med ES:n!!
Upp till 150-200 m, stalla och sedan spikrakt ner för att sedan plana ut ovanför marken och landa.
Totalt nervkittalande o riktigt, riktigt kul! :)
Blev lite svettig när en kastby gjorde en av dykningarna negativ, men det redde sig trots allt.

Förutom det att det var kul hade jag faktiskt ett syfte med övningen, att kunna dyka ner över hinder för att sedan direkt landa. Upptäckte att inflygningar över bollnät och annat gärna gör att landningen flyter ut lite väl nära bollnäten på andra sidan. Iofs så kanske dykhöjden idag var lite överdriven, men men.. :)
Med ett par klaffar så kan det nog bli riktigt bra lite längre fram.

När jag väl tränat ett par acc så landade jag efter en helt vertikal dykning.
Den blev en aningen forcerad och det ser man om man tittar på gräset runt planet, men trots det inga skador!! :thumbup: :D

http://img.tapatalk.com/d/13/09/19/rehy8ahy.jpg

multipass
2013-09-19, 12:57
Blev lite svettig när en kastby gjorde en av dykningarna negativ, men det redde sig trots allt.

Testade du att ge fortsatt dykroder i det läget? Har du tillräckligt med höjd så kan man bunta runt...sen kanske dra på o göra loop helt plötsligt har du ritat en åtta i lufthavet :) (å nu funkar tangenterna igen...)

Medeashusse
2013-09-19, 14:20
Näääää, det gjorde jag inte! :D

Efteråt när jag fixat situationen, tänkte jag destå mer på citatet jag läst i en av Andy McNab's böcker “If you pray for rain, be prepared to deal with some mud.”

Men annars tycker jag det låter som en kul övning, men kanske inte idag! ;)

numnutchris
2013-09-19, 14:47
Den här övningen var riktigt kul!
---

När jag väl tränat ett par acc så landade jag efter en helt vertikal dykning.
Den blev en aningen forcerad och det ser man om man tittar på gräset runt planet, men trots det inga skador!! :thumbup: :D



Nog tycker jag gräset ser en aning skadat ut alltså...

När du gjort ett antal, otal, mindre mjuka landningar tenderar vingarnas hålla ihop bli lite slappt, det är ju meningen att de ska poppa åt sidan vid för höga G:n men till slut börjar de glappa av ren vana. När du kommer dit, sätt en bit kardborre på var vinghalva och sen en bit som du trär igenom, tex på ovansidan, när du monterar vingarna. Ser inte så snyggt ut kanske, med en kardborreremsa som går från ena sidan till den andra men det håller ihop. Fast då är det läge börja med snällare landningar åxå...

Medeashusse
2013-09-19, 17:11
Det här planet har inte bara gjort ett "antal" dåliga landningar utan ett "otal" dåliga landningar och ett antal då det fått åka sopsäck hem! :D

Bra tips, tack! Faktiskt så är det stabben som lidit mest av landningarna i högt gräs, även de landningar som inte var lika våghalsiga/idiotiska som denna. Har stoppat in några små pinnar för att den inte ska vicka!

Medeashusse
2013-09-20, 09:49
Det hade precis börjat regna, så det var ändå dags att åka hem..

http://img.tapatalk.com/d/13/09/20/9u3ygyha.jpg

Det intressanta är att summan av krascher verkar konstant. Nu testade jag ett nytt trick på för låg höjd i för låg fart..

Hem o limma, limma, limma...

(Nybörjare som läser det här, en sån här krasch med ett EPP-plan är ingen fara, det är bara att limma ihop det igen och kanske förstärka på något ställe. Det är väl lite därför jag visar mina krascher här, för att visa att hela världen inte går under för att ett plan kraschar)

Medeashusse
2013-09-20, 09:55
Nynnade på Mikael Wiehes "Flickan o kråkan" hela vägen tillbaka till bilen..

Thomas
2013-09-20, 10:00
Måste vara lättare att få in i bilen nu när den är "ihopfällbar"...:sarcastic:

Medeashusse
2013-09-20, 10:07
Precis! Det har varit ganska irriterande att det inte går att ta loss vingarna på den! :D

Mr J
2013-09-20, 10:30
Nynnade på Mikael Wiehes "Flickan o kråkan" hela vägen tillbaka till bilen..

Vore det inte bättre med Mikael Rickfors - Jag ska köpa vingar för pengarna? :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-20, 10:38
Ha, ha, ha! :p

Är det något jag lärt mig om rc-flyg, i varjefall för min egen del, är att det inte går att baka sockerkaka utan att knäcka ägg! :)

Medeashusse
2013-09-20, 10:53
Hmmmm.... Det kanske är dags att dra upp Mentorn istället. Har inget lim kvar hemma utav någon konstig anledning..

Medeashusse
2013-09-20, 16:33
Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.
http://img.tapatalk.com/d/13/09/20/a3y7uda2.jpg

Nya flygstället, ett gammalt timmerupplag.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/20/bepezyvu.jpg

Så var den premiären gjord!
Som att flyga buss i jämförelse med EPP-Sbachen, men något helt annat att öva inflygningar med än de andra två modellerna. Det här kommer att bli riktigt bra tror jag.

Det var obalans i propellern, så jag hann inte flyga så mycket, tyvärr.

Hem o balansera och fortsätta limma Sbach!

pgrts
2013-09-20, 20:51
Grattis med bussen! Du provade ju ett par minuter med Magistern som är föregångaren till Mentorn och i princip samma plan. Den var du inte vidare förtjust i vill jag minnas ;-) Men med lite vana planterar du den snyggt framför fötterna på dig även om det blåser 10m/s. Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.

Thomas
2013-09-20, 21:11
Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.


Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....

numnutchris
2013-09-20, 21:15
Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20697__Turnigy_Transmitter_Muff_Red.html

har för mej den finns i svatt åsså :D

numnutchris
2013-09-20, 21:18
Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.
---


Missade att det var på ett grustag du flyger... Stenskott i propeller har vi råkat ut några ggr så större hjul kan nog vara bra där.:blush:

Thomas
2013-09-20, 21:47
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20697__Turnigy_Transmitter_Muff_Red.html

har för mej den finns i svatt åsså :D

Hmmm...
Ska det inte vara renskinn på insidan???:sarcastic:

Mr J
2013-09-20, 21:53
Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....

Nä, men man kan extrautrusta den lite... http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31233__HobbyKing_Universal_Heater_System_EU_ware house_.html

Lär bli varmt så-in-helsike enligt dom som har provat.

Medeashusse
2013-09-21, 01:13
Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne! :p

Däremot verkar Mentorn vara ett bra och stabilt plan som en nybörjare som jag kan klara av, eventuellt, kanske och/eller förhoppningsvis...

Allvarligt, bara på de få rundor som jag hann göra med den på lite drygt kvartsgas idag, kändes det att den var ganska annorlunda mot de andra planen jag har. Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet. Så har det inte riktigt varit med varken ES:n eller Sbachen. Kanske beror det på att Mentorn är större o tyngre?

Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren. :)

Thomas, jag kan skicka ner en pälsmössa, ett renskinn och ett par sälskinnshandskar som du kan ha på dig när du flyger hang under vintern i Skåne, om du bara i din tur skickar upp en konsumkasse i bra skick till mig! :D

Definitionsmässigt är det inte ett grustag även om det finns grushögar och grus på backen, utan det är ett timmer och flisupplag! :) Under gruset och flisen kan man faktiskt hitta stora sjok med asfalt, så om man putsar lite så kanske man kan hitta en asfalterad landningsbana på 10 X 10 m.
Men fram tills dess är det nog bäst att hitta lite bättre däck för terräng!

Om man tittar på panoramabilden så börjar inflygningen mellan stora tallen och stora gula björken till vänster och sedan måste man sätta ner planet precis framför sig hitom flishögen, mitt i bilden för där är det "bra" underlag och sedan får man se till att det inte rullar rakt in i någon av grushögarna till höger i bilden...
(Höll på att göra just det vid en av landningarna, men lyckades komma åt gas o skev i sista ögonblicket och strök landstället över sidan på högen! )
Panoramat ljuger en del vad gäller manöverutrymmet och det är typ inte lika mycket plats i verkligheten, så det kommer nog fler kraschbilder.

Ska väl se om jag inte kan börja med ett stenskott i propellern för den skadan har jag inte lyckats med tidigare, omväxling förnöjer!

Mr J
2013-09-21, 08:45
Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne! :p



*Håller handen på en SEMOkatalog från '75 och svär på att det är hittills första, och förhoppningsvis enda gången jag har sett någon som har skolat med Trippelkommando* :sarcastic:

numnutchris
2013-09-21, 09:37
Tänker inte argumentera om Mentorn, kom på att det i min blev testat en sån där liten datamojöng som stabiliserar upp planet och tom. kan räta upp det horisontellt om man vill, för kameraflygande. Och buss är den nog jämfört med sbachen, men det där med tre kockar i soppan hade man nog velat se :D
Däremot den där kinesvärmaren - Det skrevs att den blir varm och den (min) kör liksom av-på metoden, dvs kör full kräm tills den tycker det är varmt, stänger av och svalnar, slår på osv. Så gäller placera givaren lämpligt (blev ganska nära ett element) och se till man inte har direktkontakt själv med elementen - det där om att det blir hett; iallafall på 3S drivning om jag minns rätt :-P

Thomas
2013-09-21, 09:48
Nu är det svårt att få tag på renskinn söder om Dalälven, men syntetiskt fårskinn går lika bra!
Så jag sydde ihop lite...

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=17161&d=1292689717 (http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=17161&d=1292689717)

Medeashusse
2013-09-21, 09:51
Ha, ha! Så du var allvarlig! Lysande! Ska se om jag inte kan hitta en bit renskinn åt dig! Det blir inte varmare än så... :)

numnutchris
2013-09-21, 10:04
Tur man bor i den globalt uppvärmda delen av världen då, där denna räcker långt som vindskydd:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11738__Turnigy_Transmitter_Glove_2_4Ghz_Neckstra p_Ready_.html

Sen: glöm inte att det är lite lurigare med handstart o pôse över sändaren... :D

Medeashusse
2013-09-21, 10:31
Jag har kollat in den också, men den är inte fodrad??! Eventuellt funkar den ihop med en värmare, annars är det foder av renskinn som gäller! :D

Handstart, det är just därför jag är helt desperat efter att lära mig att starta och landa med landställ för snart är vintern här!! :o

Mr J
2013-09-21, 11:25
Jag har kollat in den också, men den är inte fodrad??! Eventuellt funkar den ihop med en värmare, annars är det foder av renskinn som gäller! :D

Handstart, det är just därför jag är helt desperat efter att lära mig att starta och landa med landställ för snart är vintern här!! :o

Ja, och då har du världens största flygfält, som dessutom är kraschvänligt... :)

/\/\vh // /\/\r J

numnutchris
2013-09-21, 12:56
Jag har kollat in den också, men den är inte fodrad??! Eventuellt funkar den ihop med en värmare, annars är det foder av renskinn som gäller! :D

Handstart, det är just därför jag är helt desperat efter att lära mig att starta och landa med landställ för snart är vintern här!! :o

Nej, inte fodrad. Räcker som vindskydd och några minusgrader om det inte blåser, sen är det muff o sen värmare osv som gäller...
Och handstart är inte omöljig, kasta med vänster o styr med höger, kasta med höger ett bra trimmat plan som inte rollar för kvickt så hinner du in i pôsen, o din sbach tar du och släpper från vänster o håvvrar med andra näven tills du fått handen i muff o gas...
Men har själv hunnit få kalla fingrar och ett par sekunder känts som evigheten innan handen fått radiokontakt.
:nightmare:

Mr J
2013-09-21, 13:12
Skulle jag kasta modellen med vänstran kan jag lika bra knöla ner den i en soptunna med högran... Det blir ungefär samma resultat... :sarcastic:

Medeashusse
2013-09-21, 13:38
Nu är det så att för min del så kvittar det om jag kastar med höger eller vänster, det går åt hel**te alla fall! Jag hatar handstarter, hade jag fått en öl för varje miss jag gjort hade jag antagligen varit på rehab vid det här laget! :banghead:

Höll på att smasha kollegan Kenneths bakruta på bilen vid en handstart med ES:n för en stund sedan, men lyckades vrida till planet in i en flishög istället! :banghead:

Nä, nu ska det bli normala starter framöver! :D

Vi hittade förresten en strip med asfalt under flistäcket som man kanske kan kratta fram, då kan vi träna lite bättre på landningarna. Tyvärr är det nog inget ställe vi kan ha för oss själva framöver utan det används för produktion och upplag, men just nu är det relativt tomt.

Medeashusse
2013-09-21, 18:29
http://img.tapatalk.com/d/13/09/22/uny4aber.jpg
Är det någon som vet vilket plan det här är?
Jag fick med det på köpet när jag köpte Mentorn och varken jag eller säljaren har någon aning om vad det är för plan.
Det verkar vara komplett med allt förutom mottagare.

Har suttit och kollat på delarna och har kommit fram till att jag inte bör limma ihop den för jag har knappt en aning om vilka delar som ska vara vingar etc.

jocke1963
2013-09-21, 18:41
Det är en Morback F3P.
Ser dessutom ut som ett kit jag sålde för nåt år sen....?
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34282-Inomhus-modeller?highlight=morback

Medeashusse
2013-09-21, 21:17
Ha, ha! Det här är ju lysande! Då antar jag att du handhar eventuella garantiåttaganden om det blir aktuellt!? :D :thumbup:

jocke1963
2013-09-21, 21:29
Appselut!
Men inte när du kraschat den.. ;)

Medeashusse
2013-09-21, 21:49
Observerar att du skrev "när du kraschat den" och inte "OM du kraschar den"! :D

jocke1963
2013-09-21, 21:52
:D
Börjar känna dig vid det här laget..

Medeashusse
2013-09-21, 21:52
:p

Thomas
2013-09-21, 22:11
"Alla känner apan..."

Medeashusse
2013-09-21, 23:43
Nu förstår jag inte, vilken apa menar du nu!? :what:

multipass
2013-09-22, 08:16
Nu förstår jag inte, vilken apa menar du nu!? :what:
I guess he meant that hairy leg you showed us at post #590 :)) it lookss like a freaky apeleg haha you´re primat ajm a human

(sorry mh inget illa menat)

Medeashusse
2013-09-22, 08:42
He, he, he! Det här blir trevlig att ge igen för. Noterar alla närvarandes namn, även de som log eller skrattade hemma vid datorn! :cool:

Medeashusse
2013-09-22, 08:56
Ähhh..! Lägg av Multipass, jag tål skämt! ;)

SA3BGM
2013-09-22, 10:00
Hej Medeashusse (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4759-Medeashusse) och alla andra! Jag vill tacka Medeashusse för denna underhållande och jätte intressanta diskussion. Jag har tyvärr bara kommit till sidan 20 ännu. hihi Jag är ny på detta forum. Hade ett metanolplan en gång i tiden men kraschade och sedan vågade jag inte flyga det nya planet jag skaffade. Jag är således en återfallsflygare(kraschare). hihi Jag har inte flugit dom två planen jag nyss byggt ännu pga att alla delar ej dykt ner i brevlådan. Plan nr1 är ett sport-trainer som byggts enl MikeysRC http://www.mikeysrc.com/Sport-Trainer.html och ett super-easy http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077. Trainer är byggd på 10mm eps som är pappersklädd (första gången jag gjort detta. Väldigt kul och lätt.) med återvinningspåsar på kropp och blompapper på vinge. Hoppas det flyger lite innan den kraschar. hihi Jag fick efter mycket sökande tag på pappers klädd
5mm foam till super-easyn. Jag har blivit så inspirerad av att läsa i denna diskussion och detta är resultatet.

Här finns ritningen till Morback F3P http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=8768371&postcount=28 så kan du kolla om alla bitar är med.

Ps hoppas att detta inlägg hamnar rätt Ds

Medeashusse
2013-09-22, 11:26
Vad roligt att höra! :)

Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet, typ Ajabaja burken eller någon annan lämplig rubrik pga. att Krasch-kit tråden kanske skrämmer bort nybörjare från att börja med rc-flyg! :D

Men kom ihåg att det är även alla andra som skrivit här och gett, råd, tips, glada tillrop och en o annan hopplöshets suck som har gett tråden ett substantiellt innehåll, utöver mina spånerier!

Mitt råd, även om effekten på just mig är tveksam, är att ägna exakt hur mycket tid som helst i simulator!! Det är den enda möjligheten att få en sportslig chans att inte krascha bort/ut sig från hobbyn!
Även om man har möjlighet att få flyga dubbelkommando på en klubb, så ger simulatorn den mängdträning de flesta antagligen behöver och sedan kan läraren istället ägna sig åt att slipa bort felaktigheter och olater under lektionerna.

För min del har det även varit att lära sig laga planet. Kan man det så blir det lättare att titta på skrothögen i havreåkern och istället för att gå förbi soptunnan med delarna ta med sig dom hem och efter några dagars tjurande sätta sig ner och limma ihop det.
Där är också valet av plan jätteviktigt, det skall vara lättfluget men enligt min åsikt även vara ordentligt stryktåligt och lättlagat!

Kollade en film om ditt plan, det verkar ju flyga riktigt fint! :)
Hoppas verkligen att nystarten går bra, men tappa inte sugen om du råkar ut för något missöde! Det är bara att komma igen, svära, muttra och limma för att sedan ge sig upp i luften på nytt!

Kom dessutom ihåg att det bara är att fråga här på forumet om du undrar något, här har du genom medlemmarna tillgång till större delen av Sveriges samlade kunskap om rc-flyg och oftast får du ett kompetent svar inom någon eller några timmar. (Även nattetid har jag märkt)
Bli inte förskräckt om du får flera olika svar på exakt samma fråga, det är bara att välja det svar som passar dig bäst med tanke på din egen situation, utrustning, kunskapsnivå. Ingen blir sur för att du väljer att gå på någon annans råd, Alla råd brukar oftas vara helt rätt men med olika knorrar.
Skriv gärna att du är nybörjare i frågan, så brukar de som svarar anpassa svaret till den nivån och du slipper raketforskarsvar.
Om det gäller någon pryl etc börja direkt med att skicka med en bild och skriv in alla data/uppgifter om den, så slipper de som svarar ägna fem inlägg åt att fråga vad det egentligen är för sak du pratar om. Då går det dessutom snabbare för dig att få ett svar!! :thumbup:

Tack för länken till ritningen, ska genast skriva ut den och se om mina bitar passar in! :)

Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

/Markus

numnutchris
2013-09-22, 12:44
Vad roligt att höra! :)

Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet:D
---


Du kanske kan be nån moderator lägga till nybörjartråd eller nåt till karshkitrubriken?

SA3BGM
2013-09-22, 13:23
Tack så mycket för dom orden Markus (medeashusse). Nej då jag kommer inte att tappa sugen om jag kraschar. Nu när det finns material
som är mer lätt hanterliga än balsa och metanol så är det bara att bygga nya om jag inte orkar laga.:) Dessutom så kan man ju handkasta lite i lekparken så att man ser att allt fungerar innan man måste ut på flygfältet.
Jag har kollat efter Depron/eps/epp mm men hittar inget bra ställe i Gävle trakten eller skickar man efter dessa flak?.
Någon som vet något här?. Kanske skall kolla mer i forumet också. :)
Jag skall kolla med flygfolket i stan också.

Mitt bidrag till krasch-kitet: Tuggummi. Om man inte kan laga med det så kan man tugga det medan man tittar på naturen
eller andra som flyger och om man blir akut hungrig så mättar det ju ett tag.:)
Varsågod.
Tack så mycket.

Bra ide numnutchris. Det tog ett tag innan jag reflekterade på "krasch-kit". Mycket mat nyttigt i denna tråd.

/Tony

Medeashusse
2013-09-22, 13:40
Ha, ha! Jag menade tvärt om! Med tanke på alla krascher och missöden jag gjort, så kanske den här tråden avskräcker folk från att ens försöka lära sig flyga! Men nu vet jag att i alla fall en person inte blivit det! ;)

SA3BGM
2013-09-22, 13:46
Nu finns en portabel hotwire skärare i hobbyrummet också om det skulle bli dags att testa andra sorters konstruktioner.

40954

SA3BGM
2013-09-22, 13:53
Det är nog bra att veta att planen kraschar ibland och att allt inte är lätt. Den som bestämt sig för att titta in här är nog på god väg att sätta igång. Du var ju redan på G när frun sa att du skulle skaffa en jet (kanske fläkt) kärra. Sedan kom du ju hit. :)

SA3BGM
2013-09-22, 14:02
Här är planen.

Se inlägg 670

Medeashusse
2013-09-22, 15:23
Sorry, kan inte se de bifogade filerna!? Om det är bilder så skicka dom som "bild" och inte som "bifogad fil"! :)

Ok, jag tycker mig ana en bygg o flyg, flygare! Det finns mååååånga här som bygger och gärna delar med sig av sin kunskap.

Dessutom så tycker jag att det kanske det är lite tunnt i Byggdagboken med enkla nybörjarprojekt, även om jag älskar att följa de fantastiska skalaprojekten där.
Jag antar att det kan bero på att när man är ny på byggandet så kanske det sista man tänker på är att göra en byggtråd och när man senare är varm i kläderna vill man inte hoppa tillbaka och göra en byggtråd om något som är passé.
Kanske något för dig eller någon annan nybörjare som gillar att bygga att fundera över!

Det är även ett sätt att få tips och råd medans man bygger på ett samlat sätt, det gör att någon som läser det långt senare får råden som en plusmeny!

Ha, ha! Hade glömt det där med att frugan tyckte jag skulle börja med ett jetplan! Gud förbjude, vilken krasch det hade blivit! :D

SA3BGM
2013-09-22, 18:29
Hej igen!
Opps det var därför jag såg dom en stund sedan blev det bara "bifogad" text på alla bilderna.

Ja jag gillar att bygga saker och laga saker såsom allt från minsta ytmonterade komponent till stora bilar. :)

Pedagogiskt sett så är jag urkass så det blir inget i dagboken tyvärr.
Jag bygger helst något som någon redan gjort eller efter ritning.

Tänkt om min familj kunde säga så till mej. Här är slagordet från min sambo. "jag tycker om att Tony har egna intressen men jag delar dom inte med honom". hihih
Jag tror att ungarna vill ha ett plan om jag har ett, där av har jag byggt 2st på samma gång men dom tror ännu att dom bara är till mej. :-)

Testar bilder igen.
409644096540966409674096840969

Thomas
2013-09-22, 18:33
Deltan ser kul ut! Lite som ett pappersflygplan man viker från ett A4-papper.
Är den flugen??

pgrts
2013-09-22, 18:46
Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)

SA3BGM
2013-09-22, 18:47
Hej Thomas!
Ja den flyger som ett pappersplan oxo och är lättbyggt. Det var därför jag fastnade för det.:)
Nej den är inte flugen ännu pga att jag väntar på delar till det.

Ett problem jag kommer att få är att denna är gjord precis som det står på denna http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077 och jag har nu räknat ut att den är för baktung redan innan alla grejor är på plats.
Tum och mm går ju inte ihop.
Konstruktören hade 20"x30" skivor och jag har bara 50x70 så det fattas ca 60mm i bakkant.
Där av blir vinkeln från nos till akter (?) på alla delarna för breda och mesta tyngden ökar ju efter mitten på planets hela längd (vet ej riktigt om detta blev rätt förklarat).
Borde bli så här:Vingarna blir för breda och kroppen för hög i bakkanten.
Detta går ju att åtgärda senare när jag sätter dit alla elektronik.
Usch så långt det blev. Sorry medeashusse.

Medeashusse
2013-09-22, 18:49
Ingen fara, det finns gott om plats här! :)

Medeashusse
2013-09-22, 21:15
Eftersom jag är en vän av demokrati så uppmanar jag er som är medlemmar i RCFF att delta i det pågående årsmötet här på forumet!
Gå in och tyck, men framför allt rösta!! Det behövs deltagande i all sådan här verksamhet och ett årsmöte via nätet är inte allt för krävande!

http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php/129-Medlemmarnas-%C3%A5sikter

Om du inte är medlem, bli det snabbt så får du delta! ;)

(Spamma gärna andra delar av forumet med detta eller liknande meddelande! :) )

High Five
2013-09-24, 09:58
Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet.
Landar du i sidvind? Man skulle kunna tolka ovanstående så. Jag har aldrig provat (nybörjare som jag är) men det känns instinktivt som att det skulle vara betydligt svårare och högre risk för krasch.


Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren. :)

Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" (från HK EU) för nån vecka sen och en kort reflektion om den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.

Medeashusse
2013-09-24, 15:16
Ja, jo! Det är ganska mycket högre risk för att saker o ting snubblar åt h**vete när man landar i hel eller halv sidvind.
Jag har provat de flesta varianter och det har kostat en hel del lim. Den värsta var nog när jag fick en kastby precis innan jag han sätta ner planet och det virade sig runt en järnstolpe...
Det är liksom därför jag tränar det när förhållandena inte är allt för svåra, det är ju så djäkla svårt. Dessutom är det ju tyvärr så att vinden inte riktigt bryr sig om i vilka vädersträck landningsbana ligger i och man måste träna det antingen man vill eller inte. Suck!

Mitt tips är att efter att ha tränat landningar med ganska rak motvind eller ingen vind alls tills man är blå, i sim och även i verkligheten ta efter det och mixtra om vindförhållandena i simulatorn så det blir sidvind med byar som vrider en del.
Det blir ganska annorlunda att landa då. Inte bara korrigera inflygningen stötvis med skev och höjd, utan det blir alltihop på en gång plus sidoroder och dessutom kan man inte slappna av eftersom vinden lyfter ena vingen så man får balansera hela vägen tills planet stannat på backen.
Om du testar i simmen, välj då inte ett stort flygplan utan en mindre och lättare modell, de stora reagerar inte på sidvindarna lika mycket.

Jag står och väljer mellan de olika modellerna av sändarpåsar och muddar är nog inte helt fel, men värmesystemet verkar suveränt!

Förresten när jag ändå håller på att svamlar om simulator, så klipper jag in ett inlägg jag gjorde i en annan tråd. Tipsen gäller exempel på sim-övningar i Phoenix-simulatorn, men går nog översätta till de flesta lite mer avancerade simmar.
Det är absolut inget man ska börja med när man börjar träna flygning i sim utan det är lagom att dutta in lite av det då och då, när man vill snäppa upp saker o ting efterhand som man blir bättre.

********** copy/paste*********

Testa med att slå av all zoomning under Camera i View-menyn, helt plötsligt försvinner planet bort mot skogsbrynet precis som i verkligheten! ;-)

Ta även bort alla visuella hjälpmedel så som vindkompass, rutan som visar planets läge i luften etc. etc. under Displays i View-menyn.

Model/Edit/Detailed/Physical/Robustness
Ställ ner till 50%, så blir planet skörare och du måste "sätta" landningarn riktigt annars flyger delarna. Du kan även skada planet när du startar om du slår i stjärten när du lyfter. Tyvärr så måste man göra om den här inställningen varje gång du byter modell.

Efter det kan du alltid mixtra med vinden, byig sidvind är väl det besvärligaste man kan slå igång. Man kan även göra så det skiljer i riktningen mellan vinden och byarna..

Bara för att göra allt ändå roligare så kan du lägga till "Set up failures" I modellmenyn så planet får motorstopp, servohaveri mm. slumpmässigt.

En psykologisk smäll på fingrarna är att ställa den automatiska omstarten vid krasch till maxtid eller ta bort den helt. Då slutar man snart att krascha enligt löpandebandprincipen och fokuserar kanske lite bättre. Du får dessutom möjligheten att tex landa med ett trasigt landställ eftersom simulatorn inte börjar om. Knäck till vid start eller damma in i något i luften eller på marken (med nedställd tålighet) och sedan landa.

Om du flyger en manöver bra från ena hållet träna stenhårt på att den blir lika bra från andra hållet tex landningar.

Testa olika plan, särskilt dom som du inte gillar.

Pgrts tipsade mig om att ställa trimrarna fel på sändaren och sedan flyga. Mycket bra övning, man lär sig balansera upp planet med spakarna utan att få panik. (Jag lyssnade inte på honom förrän efter att jag hade provat att ha ett batteri som lossnat och som skvalpade runt under en flygning)
MrJ tipsade mig om att blunda och rycka i alla spakarna sedan titta och försöka reda ut situationen. Intressant övning som inte blir långtråkig. Efterhand som du blir bättre gör du övningen på lägre och lägre höjd.

När du blir uttråkad av de flying sites som finns med till Phoenix och känner att du vill gå vidare, ladda då ner flygbanan Wohngebiet och lär dig landa från alla fyra håll. Även det hållet där du kommer över häcken, över ditt eget huvud och ner på återvändsgatan.
Efter det, flyg genom gatan och efter det flyg genom gatan och sväng i korsningen. :-D
( http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63 )

Glöm inte att lekflyga! Du lär dig massor på det också!
Kolla Youtube, där finns det en massa lektioner om olika manövrar!

Dessutom, det är ju meningen att det här ska vara kul!!

/*********************





Freddan_6 gav ett riktigt bra tips i samma tråd, nämligen att ställa upp simulationshastigeten till max i programmet! Dvs över 100%!
Det gör faktiskt att simulatorplanen blir mer lika hur planen uppför sig i verkligheten.

Men egentligen, vad vet jag? Jag började ju själv alldeles nyss med det här med rc-flyg!! :p

pgrts
2013-09-24, 15:46
.. Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" .. den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.
Jag har flugit en hel del med båda varianterna.
Självklart gäller det att man har rejält med kläder när det blåser och är kallt.
Jag upplever inte att bägen med muffar är speciellt mycket bättre än den mera öppna.
en stora skillnaden är tiden det tar att få in handen - kan vara tämligen svårt i bägen med muffar.
Markstart är ju förstås att föredra men på hang är det inte så många plan man kan ge en rejäl spark ut över kanten så då är det en stor fördel att kunna släppa planet med vänster hand och hålla koll på styrningen med högran. Är planet väl i trim kan man ju lätt släppa med högran och hoppas på att man hittar hålet snabbt ;-)

Det konstiga är hur bra en naken ofordrad bäg skyddar och håller kvar den värme som radio och kropp bildar. Med andra ord så ska man inte vara kall om händerna när man börjar flyga.

Medeashusse
2013-09-24, 16:00
Appropå på att vara kall när man flyger....
Det här hör nog till en av de bättre jag gjort!

Igår var jag ute och flög i snålblåsten och kylan. Efter en dryg halvtimma och tre acc var jag blåfrusen och landade Mentorn med mycket stela fingrar. Taxade in planet utmed bilen, slängde mig lite desperat in på förarsidan och startade motorn och på med full värme.

Efter en stund, när jag började känna händerna igen tittade jag ner lite förstrött på sändaren som låg bredvid mig och fick ide'n att programmera om timern mot trottelstickan..

Förvånad över hur mycket vinden måste ha ökat sedan jag satte mig i bilen, såg jag hur planet "blåste" ut på landningsbanan och jag var fast i min övertygelse fram tills dess att jag såg propellern snurra!

Glöm ALDRIG, ALDRIG att koppla ur batteriet direkt efter att du landat.....

Planet klarade sig bra, men var bara någon meter ifrån att börja jobba som flistugg i en av flishögarna på området.

Ska nog köpa sändarpåse med centralvärme och plocka fram dunjackan snarast......

SA3BGM
2013-09-24, 17:26
Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)

Sorry Patrik!
Jag missade din roliga kommentar. :-)
Ja man måste ju testa alla möjliga klädslar. Jag har klätt andra modeller i plastfilm för många år sedan
så nu tänkte jag testa "sopsäcks" varianten. hihi
Vi får väl se sedan om den flyger.

Medeashusse
2013-09-24, 17:28
Appropå att landa i sidvind...

Ehh.. Jag som blir nervig av att landa en frigolitkärra med 1,60 i spännvidd i sidvind.
Intressant att kolla deras roderutslag, det man nu kommer åt att se.


http://youtu.be/9PdUdaXDHm4

SA3BGM
2013-09-24, 17:45
Medeashusse: Jag fryser redan och då har jag inte flugit än bara läst att du fryser. :)
Jag får nog vänta till i vår innan jag kan flyga.

Medeashusse
2013-09-24, 18:47
Nämen inte då, inte så länge!
Om du nu inte är en friluftsälskande människa med en termos med choklad i varje ficka och stickade yllevantar upp till öronen, kolla om du inte har en flygklubb i närheten som kör inomhusflygning i vinter!

Medeashusse
2013-09-24, 19:54
Eftersom jag tydligen spammar den här tråden ikväll!

Hur tunga däck kan jag hänga på Mentorn utan att de påverkar flygegenskaperna allt för mycket?

Thomas
2013-09-24, 19:56
Huvva!
Jag förstår att ni redan pratar om kyla när jag kollade på vackertvader.se.
MINUSGRADER i natt!!

Finns ju en snikvariant på värme: http://www.clasohlson.com/se/Värmekuddar/34-9275

Ett par omgångar sådana är rätt så sköna att stoppa i Lovikkavantarna...

pgrts
2013-09-24, 20:38
.. Hur tunga däck kan jag hänga på Mentorn utan att de påverkar flygegenskaperna allt för mycket? Så lätta som möjligt så klart.
http://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/small_image/135x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/1/1166.jpg Förvisso bara 85 spänn hos Harald men en aning tunga.

Medeashusse
2013-09-24, 20:45
Tror faktiskt jag ska ha något liknande liggandes i någon låda i förrådet, tack för påminnelsen! :)

Kuriosa ang Lovikka med tanke på att jag bor i Pajala, den byn ligger i Pajala kommun! :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lovikka

Tyvärr kursade företaget som tillverkade de klassiska vantarna 2007.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lovikkavante

Skulle varit något, en stickad sändarpåse i ylle med tofsar för att kunna hänga den på tork, men iofs så kan säkert hitta någon som anväder både tekniken och materialet fortfarande! ;)!

Medeashusse
2013-09-24, 20:48
Har ett par ganska stora fina som jag kan få köpa till ett fördelaktigt pris, men de blir alldeles för tunga tror jag
160g st eller!?
Kan antagligen köra över en timmertrave med dom, men det kanske vore bra att behålla alternativet att kunna flyga över den också...

Thomas
2013-09-24, 21:28
Jag röstar för nåt ur den här serien!
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1743
Troligen halva vikten mot dom du har tänkt...
(90 mm väger 55 gram/par!)

Medeashusse
2013-09-24, 21:29
Jamen funkar dom lika bra som ballongdäck? Stötdämpning typ..

Thomas
2013-09-24, 21:30
Foamen är MYCKET stötupptagande...
Å andra sidan kan du ju pumpa ballongdäcken mjuka...

Medeashusse
2013-09-24, 21:50
Ja, det var ju lite så jag tänkte. Lite Cub-aktigt framförande, men vad det gäller däcken jag har på kroken så även om jag får dom billigt, blir dom dyra om jag inte kan använda dom...

SA3BGM
2013-09-24, 22:16
Medeashusse: Hoppas inte men det är kallt ute nu. :-)
Näe jag gillar inte friskluft men jag håller på att råda bot på det bara jag får mina grejor till planen.

Jodå min gamla klubb finns kvar och jag var dit i dag o kollade så att allt var okej. Ingen hade varit där på ett
tag men startbanan och området runt var väldigt fin.
Det skall vara action där i helgen med husvagnar,husbilar och tält.:-)
Jag skall dit tänkte jag.

Lovikka har jag i lådan. :-)

Medeashusse
2013-09-25, 00:43
Klart du ska åka dit, det brukar vara mycket inspirerande att närvara på dylika tillställningar! :thumbup:

Medeashusse
2013-09-28, 11:37
http://img.tapatalk.com/d/13/09/28/2a2u3ude.jpgOm man tycker det blir tråkigt att träna inflygning och landning kan man alltid gå över till att träna front flips på en närbelägen flisramp, ett par meter ifrån "landningsbanan".

Äventyrsflygfält! Jag blev antagligen inspirerad när jag såg "Nitro circus, live" igår på kanal 6.

Inga skador, up and go...

Thomas
2013-09-28, 12:34
Ja, där behövs ju både breda, mjuka och stooora hjul...
(Och lätta!)

Medeashusse
2013-09-28, 13:04
Ha, ha! Jag tror faktisk att många inte skulle komma på idén att flyga här. Väldigt mycket "saker o ting" som befinner sig i inflygningzonen och bredvid "landningsbanan".. Ballonghjul blir det för det är inte lika jämnt underlag som det ser ut! ;)

Jag tror att alla timmarna jag spenderat i simulatorn tillsammans med scenerierna "Whongebite" och "On the road" börjar betala sig.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/28/9aneveqy.jpg
Syd-nord banan.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/28/udy5eruj.jpg
Ost-väst banan.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/28/dypeseru.jpg
Om planet hamnar fel, så finns det vallar som skyddar den omgivande skogen.

Mycket bra ställe att träna landning i sidvind på, man märker om man gör fel..! :p

Thomas
2013-09-28, 13:09
Du har inte funderat på ett par större skidor???
Vallade med teflonvalla!

Bara en tanke...

Medeashusse
2013-09-28, 13:42
Mmmmmm.... Det var ju en tanke! :)

Det blir skidor snart i vilket fall, de första snöflingorna visade sig i Onsdags.. :confused:

Jag får snickra ihop sceneriet "Timber terminal" till Phoenix en dag då jag har lite tid över!

Medeashusse
2013-09-28, 14:00
Förresten, jag har lite vibrationer i Mentorn vid full gas. Jag har kollat balanseringen av propellern, glapp i proppaxeln och har justerat motorfästet åt alla håll det går. Finns det något mer jag kan kolla upp?

pgrts
2013-09-28, 14:48
Hur har du balanserat propellern? En handbalanserare är inte exakt. Är man noga måste man ha en med magnetisk lagring och så måste proppen så klart vara perfekt centrerad på balanseraren.
http://www.youtube.com/watch?v=AUNCReJCQAU En möjlighet är att propelleraxeln inte är helt rak om du ändå har obalans.

Medeashusse
2013-09-28, 15:04
Jodå, har försökt balansera.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/28/u4e9abaq.jpg
Köpte på mig den här för ett tag sedan och jag antar att den borde funka för mig! Å andra sidan är det som vanligt, det är skit samma om utrustningen är bra när handhavandet är fel!! :)

Får slita loss proppen och kolla igen!

SA3BGM
2013-09-28, 19:25
Klart du ska åka dit, det brukar vara mycket inspirerande att närvara på dylika tillställningar! :thumbup:

Klart jag gjorde. :)
Kallt o regnskurar men när jag var där var det inget regn.
Sådan tur dom hade som måste visa mej hur bra dom flyger. hihi
Många goda råd från el-flygare fick man. Ja det var 2st av 6st som flög 4-t metanol kärror.
1st av 6st hade både och.
Tyvärr hade jag ingen kamera med.
//Tony

SA3BGM
2013-09-28, 19:28
Medeashusse!
Hur fungerar den där balanseraren?
Tillverkare?

Medeashusse
2013-09-28, 21:04
Ehhh... Jag kanske inte är den rätte att fråga om exakt hur den fungerar för jag har själv precis börjat använda den! :D

Men jag gör ett försök ändå!

http://img.tapatalk.com/d/13/09/29/6aju4ype.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/09/29/enydu6y7.jpg

Konstruktionen är enkel. Två "pelare" som låter en stålstång rotera med hjälp av fyra lager.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/29/y2emyqa3.jpg

Propellern centreras på stången med hjälp av två koniska plastbitar som trycks in från var sida av hålet för propelleraxeln på propellern.

http://img.tapatalk.com/d/13/09/29/tuvydany.jpg

Min modell går att ändra om så att man kan balansera en propeller som är större än vad pelarna är höga genom att proppen kan hänga utanför bordkanten.

Målet är att få propellern att inte väga över åt något håll och att propellern skall kunna stå i vilket läge man än ställer den, "klockan runt".

Teknikerna för det varierar en del, men som jag fattat det så använderna man ofta ett fint sandpapper för att ta bort lite material i taget tills den väger jämt, men har läst om andra metoder såsom att lägga lack mm. mm.

Kolla klippet Pgrts la in tidigare!
Sök på Youtube och i forumet så hittar du exempel o tips!

Du kan i princip alltid köpa denna eller liknande balanserare där du köper propellrar. Det finns enklare versioner och "värre" versioner allt efter behov och plånbok.

Vet faktiskt inte om min är speciellt "bra" eftersom jag bara klickade ned den i varukorgen när jag beställde propellrar.. :)

Tyvärr verkar det som om det är dags för mig att lära mig att byta propelleraxel! :(
Den har nog aldrig varit riktigt rak eftersom obalansen varit med mer eller mindre sedan första starten med planet..

Ps. Och är det nu någon som ser att jag har jag nu monterat ihop min balanserare fel, så säg för Guds skull till! :D

Thomas
2013-09-28, 21:53
Bild # 1 ser mest rätt ut!
Där blir "bromseffekten" minst.
Propellerspetsarna behöver inte gå utanför bordskanten, det räcker med att man SER vilken spets som är tyngst.
Och det är DEN spetsen man ska slipa! På baksidan!!!
Precis som i Patriks filmsnutt...

SA3BGM
2013-09-28, 21:57
Oj. det var ju inte tänkt att du skulle utbilda mej på denna. hihi
Jag såg inte funktionen med lagren på första bilden du skickade. Jag har inte sett den funktionen förut.
Jag såg inte ens lagren på närmsta pelaren.
Nu ser jag definitivt funktionen.
Måste nog skaffa en sådan jag också annars har man väl lager haveri i alla motorer.:)

Kör du med trä proppar på dina el-plan?

Medeashusse
2013-09-28, 21:57
Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre! :D
Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

Då fick du en grundlektion utav bara farten! ;)

Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg! :)

SA3BGM
2013-09-28, 22:07
På baksidan!!!

Är det för att inte försvaga propellern?
Annars tycker jag ju att det borde ändra bakåt luftströmmen men
den kanske inte är så känslig.

//Tony

Thomas
2013-09-28, 22:49
Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...



För att travestera filmen 'Lorry':
-"Man KAN göra så ja... men det är inte rätt!"

Och det här med att slipa baksidan har nåt att göra med att det stör propellerdraget minst, säger experterna. Vetif*n hur det går till egentligen...

Medeashusse
2013-09-28, 23:01
Om du visste hur ofta jag använt det uttrycket genom nästan hela mitt liv!! :cool:
Kommer aldrig använda den funktionen om du säger det Thomas! :confused:

SA3BGM
2013-09-29, 00:08
Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre! :D
Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

Då fick du en grundlektion utav bara farten! ;)

Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg! :)


hihi
Det var ju bra tänkt från tillverkare. hihi

Japp. Tack för den. Nu blev jag ju tvungen att testa om det gick att göra en
sådan apparat och det bygget är nu nästan klart.
2 magneter från en hårddisk. Lite trä. 2st vinkelhakar och en massa smältlim.
1st lång rostig stål axel och lite krympslang.
Inte så vetenskapligt men det bevisade att mina proppar är väldigt obalanserade. hihi

Okej. Ja man skall ha fina saker på hyllan också. :-)

SA3BGM
2013-09-29, 00:11
Tomas!
hahaha

Okej. Det var ju lättare att slipa där också. Den är ju så att säga redan kupad
efter min tumme dessutom så är den ju fortfarande fin på framsidan. :-)
Bäst att lyssna på experterna för dom har ju balanserat proppar sedan 1800-kallt.

Medeashusse
2013-10-02, 21:17
Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

Elapor
Spännvidd: 1630mm
Längd: 1170mm
Vikt: 1500-1900g
Vingyta: 45dm˛

http://www.autopartner.se/multiplex-mentor-trainer-p-8009-c-563.aspx

Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.

SA3BGM
2013-10-02, 21:48
Det finns flera alternativ i texten längst ner i samma
annons. Men du kanske vill veta vad andra kör med. :-)

Här finns ett set som rekommenderas:
Himax C 4220-0510 brushless motor # 33 3045
MULTIcont BL-55 S-BEC speed controlle # 7 2286
14” x 7” propeller # 73 3109

Power HD 3548-05 890kv
Den här rekommenderar dom till att dra segelkärror upp till 3m spv. :-)
Då borde den ju funka eller så tar du en lite större. :-)
Perfekt motor till Multiplex Mentor eller till Acromaster om du vill ha bra prestanda enl
www.habohobby.se
//Tony

Medeashusse
2013-10-02, 21:50
Glömde du typ en länk till motorn? :-D

jocke1963
2013-10-02, 21:53
Här är ett tips till, bläddra ner lite så ser du vad de rekommenderar:
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1174

jocke1963
2013-10-02, 21:56
Glömde typ en länk? :-D

Kolla i din länk till Autopartner, nere i rekommendationslistan... ;)

Thomas
2013-10-02, 21:56
Här kan du labba lite när du har tid över...
http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en

SA3BGM
2013-10-02, 22:05
Häftig skillnad på firmorna. Vissa rekommenderar 500W motor och vissa 900W.
Mycket beror väl på flygvikten. :-)
2kg med 500W blir ju 250W/kg Slowtrainer
2kg med 900w blir ju 450w/kg. Raket fart.

SA3BGM
2013-10-02, 22:09
Här kan du labba lite när du har tid över...
http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en

Hur realistisk är detta program?
Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
(så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
//Tony

SA3BGM
2013-10-02, 22:11
Glömde du typ en länk till motorn? :-D
http://www.autopartner.se/multiplex-mentor-trainer-p-8009-c-563.aspx

:-)

Thomas
2013-10-02, 22:15
Hur realistisk är detta program?
Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
(så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
//Tony

Det funkade för mig när jag skulle välja propeller...

Medeashusse
2013-10-02, 22:16
Precis, det var där ibland alla olika rekommendationer jag la ner och frågade istället! Kollar igenom svaren imorgon! ;-)
Men det gör inget om det är lite större drag i kärran för jag har blivit lite bättre på att spaka den sista tiden och dessutom står ett par hyfsat stora ballongdäck på inköpslistan fortfarande.

numnutchris
2013-10-02, 23:04
Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

---

Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.

Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med 3s, APC 12x6 i mentorn och 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S :)
Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/

pgrts
2013-10-03, 05:02
Både cuben och mentorn är ju modeller som tål stora variationer av motor. Ska man flyga "snällt" så behövs inte alls mycket. Jag har kört cuben med en 50-grams motor (250watt) och da hade jag ca 1 m startsträcka från gräs och kanske 60 grader stigning möjlig. Helt perfekt setup i en skolkärra där vikt och flygtid är viktigare än hovringsprestanda. Mentorn är ju förberedd för att kunna bogsera relativt stora seglare men om man inte behöver den prestandan räcker 350 watt för "normal" flygning även om jag hade valt mera "40-stuk" med 600-800W och inte använt fullgas mer än sekunder i taget.

Flahultarn
2013-10-03, 09:12
Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med APC 12x6 i mentorn med 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S :)
Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/Baserat på min Funcubsetup skulle jag välja den här till Mentorn, EMax 2826/06 kV860 (http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951), på 4 cellare. Ger dig säkert gott om drag i galoscherna om du skulle behöva det nå'n gång.

jocke1963
2013-10-03, 09:30
Kanske lite i tyngsta laget, men billig....
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38854-Turnigy-AerodriveXP-C5045-890

Mer info om motorn:
http://www.bungymania.com/imageshome/includes3/motorperf1.php?id=58

Medeashusse
2013-10-03, 18:46
Ok, då ska vi se..

Om jag sammanfattar era inlägg så borde jag smälla dit en motor med ca 850-890 kv och med ca 700-900 W i effekt.
Dessutom borde jag uppgradera batteriportföljen med 4S acc istället för de 3S acc som jag har idag för att få ut lite mer kräm ur motorn.

Ska kolla era länkarna om motorerna! :)

Nu känns det som om det kommer bli kvarsittning ännu en kväll i McRegor's el-flygskola! :banghead:

(Om du är nybörjare och vill lära dig el-flygets grunder: http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm )

numnutchris
2013-10-04, 11:42
Vad för ackar använder du idag? Tänkte bara att du kanske inte behöver panikbyta till 4S; som pgrts skriver räcker 350W ganska långt och där ligger nog min mentor. Funcubben går så jag funderat på vingstöttor, den ser ut att vilja klappa händerna när man gasat lite för mycket och ger höjd....
Om din gamla motor var en skrutt så kanske den kan ersättas med någon i viktklassen som nämnts ovan men med lite högre kV, sådär 1100-1200 i stället. (Emaxarna är för den delen bra då de iallafall haft "samma" hålning som multiplex; bara skruva dit utan att göra nya hål.)
Det om det; oavsett vilken väg du går så glöm inte kolla tyngdpunkten när operationen är klar :)

Medeashusse
2013-10-04, 15:42
Jag har uteslutande 3S i olika dimensioner, men tänkte att jag kunde prova hur livet ter sig med 4S!

Min nuvarande motor har jag absolut, ingen som helst aning om vilken prestanda den har för det finns inga märkningar på den. Säljaren sa att den var handbyggd av någon.
Iofs så kanske jag kan skruva isär den och kolla om jag hittar en passande axel, men eftersom det inte är några fantastiska pengar för en ny så tänkte jag eventuellt byta.

Ja, jo det kanske blir för mycket drag, men jag är en djävel på att limma! :D

Ha, ha! Att alltid kolla tyngdpunkten har jag lärt mig den hårda vägen.... :)

Medeashusse
2013-10-10, 12:21
En kemi/limfråga!

Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..

pgrts
2013-10-10, 13:27
Du behöver inte aktivator till fingrarna - det är inbyggt.

numnutchris
2013-10-10, 14:25
En kemi/limfråga!

Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..

Aktivatorn dunstar men beroende på kvalisort kan det ta ett tag, går fortare torka av med trasa. Varför du limmar dit fingrarna fattar jag inte, håll dem på spakarna :)
Nä, har du aktivator på fingrarna så underlättar det förstås att det fastnar på nästa ställe. Sen är det nog som pgrts skriver; inbyggt i fingrarna; har du lite fett på nävarna fastnar det inte lika lätt eller går att ta väck lättare. Har själv haft ett helt plan hängande i tummen, och en gång blev jag tvungen ta skalpell och dela försiktigt för hade inte lust gå med lång o pekfinger ihopsatta ett par dagar.... :D Alternativet är några skydds/engångshandskar som man limmar fast i stället, om man inte kan hålla fingrarna i styr...

Mr J
2013-10-10, 15:14
En flaska CA-Debonder är inte helt fel att ha hemma, så slipper man operera med fel hand, alternativt gå runt med senaste projektet hängande från lämplig kroppsdel... :)

http://airmedia.se/index.php/everbond-debonder-a-1.html

Medeashusse
2013-10-10, 17:23
Jaha, Okiedokie!
Nja, det handlade väl bara till en viss del om fingrarna. Jag har ju lyckats limma fast det mesta sedan jag började med det här bla strumpa i golvet och limmig telefon mm mm.

Det var mer att sakerna "bet fast" betydligt snabbare än vad det stod på limtuben. Men jag börjar vara van vid att saker kan vara frustrerande i den här hobbyn! :p

numnutchris
2013-10-10, 17:34
---
Men jag börjar vara van vid att saker kan vara frustrerande i den här hobbyn! :p

Vänta bara tills du får för dej att börja trilskas med multirotorer eller helikoptrar...

Medeashusse
2013-10-10, 18:22
Har (hittills) observerat helikoptrars trilskanden på säkert avstånd! Faktiskt så står det en oflugen HK 450 i bokhyllan. Jag fick med den i ett flygplansköp, men tycker att den är snygg där den står! :D

Thomas
2013-10-10, 20:46
... tycker att den är snygg där den står! :D

Du är en bra grabb, du!!

Medeashusse
2013-10-11, 00:16
Visst är jag Thomas! :cool:

Tänkte att jag kanske skulle prova heli när jag en dag lärt mig flyga flygplan, men efter totalt 740 inlägg i den här tråden vore det konstigt om de flesta inte insett att den dagen är väääldigt lååångt borta! :p

simonarvestrand
2013-10-11, 07:21
Tycker flygplan ställer till det när man flyger heiikopter.
eller kanske inte idag när jag är hyffsat bekväm med båda men i början.
efter man flugit plan och går över till helikopter måste man tänka lite mer på bankning vilket man med vissa plan
inte gör så mycket eller inte behöver.

Medeashusse
2013-10-11, 19:15
Tror jag stannar i Thomas flygklubb ett bra tag till, innan jag ens börjar fundera över något annat!
;)

jocke1963
2013-10-11, 19:36
Visst är jag Thomas! :cool:

Tänkte att jag kanske skulle prova heli när jag en dag lärt mig flyga flygplan, men efter totalt 740 inlägg i den här tråden vore det konstigt om de flesta inte insett att den dagen är väääldigt lååångt borta! :p

Blir alltid full i skratt när jag läser dina inlägg...fortsätt så! :D

338federal
2013-10-11, 20:09
Jädrans roligt att flyga med medeashusse och se hur han på kort tid är nästan mästare på plan. Själv hör jag till den andra släkten och långt ifrån mästare. Roligt är det iallafall. Bara vi får våran rcflygplats i bra skick. Skall kanske börja bränna flis i tulikivi ugnen. Om 10 år har vi rent och fint på fältet.:icon_lol

Mr J
2013-10-11, 20:29
Tror jag stannar i Thomas flygklubb ett bra tag till, innan jag ens börjar fundera över något annat!
;)

Det är en jättebra klubb!
Jag trivs störtbra där... :)

Medeashusse
2013-10-12, 12:12
Glad att man kan glädja någon, min fru tycker i varjefall att jag kan vara humorlös, utan själdistans och har svårt att skoja om mig själv! Men o andra sidan slipper ni att leva ihop med mig..... :)

Federal, min farsa har två flisaggregat för villor till salu! Om du köper ett av dom så kan du elda upp flishögarna i vinter så är flygplatsen ren till sommaren! Du gör bara en flissilo utanför ditt hus och sedan drar vi en matningsskruv genom vardagsrummet fram till eran kamin där vi ställer upp pannaggregatet!! :p

"STÖRT-bra" klubb! Det låter som det passar mig perfekt! :cool:

numnutchris
2013-10-12, 12:28
---

"STÖRT-bra" klubb! Det låter som det passar mig perfekt! :cool:

Hmmm, nära vi joinade STÖRTbraiga klubben - en grej att lägga till krasch-kitet: Servo(n). Varför, blir efter följande fiskehistoria:
Flög på fältet igår och plötsligt säjer kompisen att höjden inte funkar. Ber mej ta över kontrollen och tänkte han lyckats hamna i nåt stall; händer fortfarande emellanåt.
Men hans funcub hade mycket riktigt ingen funktion på höjden. Det hade låst sej nära neutralläget, med väldigt lite höjd (tur det inte hamnade på dyksidan eller helt neutralt :) Kan dock inte skryta med flygfärdigheterna, var nog ren änglavakt att planet landade helt. Väl nere kopplade vi ur, kollade efter ovanligheter, kopplade in igen och då dödade servot hela elektroniken (drog ström så BEC bottnade mao).
Haverikommissionen utredde och insåg snart att för en tid sedan hade transportskada smällt av höjdoket på rodret som limmades åter. Men smällen hade tydligen skadat servots drev som efter några flygningar till jammade. Tång, kniv, skruvmejsel och hinkvis med lim har väl nämnts redan i tråden så det var bara nytt servo som fattades i vår fältlåda :)

Medeashusse
2013-10-13, 00:40
Har absolut för mig att jag skrev om ett servo här i tråden. "Jag" lyckades få det trasigt genom att öppna brevet det kom i. Ställde då frågan om ett servo behöver köras in, innan det funkar ordentligt! :D

Att rädda vingklippta plan ner på backen igen har jag gjort ett antal gånger, men det beror nog mest på att jag varit lat/dum nog att direkt skicka upp dom igen efter tex en "forcerad" landning utan att kolla igenom det ordentligt..... :o

Ibland har de kommit ner lite snabbare än att landa dom...

Förresten Mr J, jag har för mig att du var otrogen på Ripa!? Har något minne av att jag såg dig smyga runt o vänslas med typ en Quad... :what:

Mr J
2013-10-13, 08:13
Förresten Mr J, jag har för mig att du var otrogen på Ripa!? Har något minne av att jag såg dig smyga runt o vänslas med typ en Quad... :what:

So what? Bara det flyger så... :)

simonarvestrand
2013-10-13, 09:16
bra att folk vågar sig på saker :)
finns sådana i klubben som skaffat miniquaddar som man inte hade räknat med kul är det :)