handdator

Visa fullständig version : Krach-kit



Sidor : 1 2 3 [4]

Medeashusse
2013-10-13, 13:40
Nej, skojade/skojar bara! :D
Har bara upptäck att det finns en falang med fundamentalister som helst ser att det man flyger med består av:

* 2-4 vingar
* Med minst två meters spännvidd mellan vingspetsarna
* Motor som är metanol eller bensindriven eventuellt diesel, men då av nostalgiska skäl.
* Minst 50cc, allt annat ses som symaskiner.
* Kan acceptera 2-takt men en riktig maskin skall ha 4-takt.

Ytterligare en möjlighet är minst tre meter i vingspann men helt utan motor!

Nåååå, Thomas har jag inte rätt eller glömde jag något!? :p

Thomas
2013-10-13, 15:45
Alltså...
:applouse:
Du har ju gjort läxan riktigt bra!
Guldstjärna!!!
Sitt ner...

Medeashusse
2013-10-13, 18:27
:D

Medeashusse
2013-10-17, 20:04
For the record, nu har husse fått tummen ur och reparerat lill-Sbachen. Dags för nya äventyr!

Before:
http://img.tapatalk.com/d/13/10/18/nuvyvury.jpg
And after:
http://img.tapatalk.com/d/13/10/18/ape9y7u2.jpg

Något ärrad, men det brukar de flesta flygplan bli i min närhet..

Thomas
2013-10-17, 20:29
Tror jag inte en sekund på!!
Du har säkert köpt en ny...
:sarcastic:

Medeashusse
2013-10-17, 20:34
Du tänkte inte på att jag kan ha lagt upp en gammal bild som after-bild, precis som de gör i bantningsreklamen! :p

Thomas
2013-10-17, 21:57
Aha!!
Du har alltså lagt bilderna i fel ordning!!

Gör om - gör rätt!!

Medeashusse
2013-10-17, 23:01
Nope, imorgon blir det testflygning om nu inte fingrarna fryser fast i sändaren innan jag gett gas! Det ska bli neråt -11 imorgon och HK har inte leverat våra sändarpåsar än.. Dj##la HK!! :banghead:

338federal
2013-10-17, 23:20
Skönt med sändar påse och lite värme inne i påsen. Faasen vad mycket ström den tar. 2200mah 3s lipo 25min sen är det slut. Har inte testat än i -11.

Medeashusse
2013-10-17, 23:33
Kan du inte bygga ihop någon fjärrvärmelösning så vi andra kan koppla in oss på din värmare? Annars får vi väl sätta eld på en av flishögarna.. ;)
Ska du med, vi pratade om att dra vid lunchtid?

jocke1963
2013-10-18, 08:54
Köp en bunt sånahärna och släng in i sändarpåsen..?
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmekuddar/34-9275

Medeashusse
2013-10-18, 10:35
Jomenvisst!
Thomas har redan tipsat om sådana och minns jag inte fel ska jag ha typ fyra kolstavsbrännare liggandes någonstans, i en avlägsen kartong, på en plats jag inte minns...
http://www.outdoorexperten.se/p-7434-stabilotherm-handvrmare-med-kolstavar.aspx

Men HK har ju inte skickat påsarna än!!!

Tänkte mer att Federal kunde göra en helhetslösning med ett abonnemang! :D

Medeashusse
2013-10-19, 21:54
Då ska vi se om inte problemet med flishögarna är löst snart, dags för den riktigt stora landningsbanan! Isen har så smått börjat dyka upp på Torneälven... :thumbup:


(För kalenderbitaren: https://sv.wikipedia.org/wiki/Torne_%C3%A4lv )

jocke1963
2013-10-19, 21:58
Dags att bygga/köpa skidor till kärrorna..?

Medeashusse
2013-10-19, 22:06
Appsolutliey! Här ska skos om snart!
Ska börja med Icon A5:an och trycka fast tejp på undersidan av den, sedan blir det miniskidor på de andra!
Ingen snö o tala om än här nere i söder däremot uppe i Vittangi och Svappavaara ligger det redan några centimeter, men ligger temperaturen lika lågt som den gjort sista tiden blir det ordentligt med snö snart även här!
:)

Medeashusse
2013-10-19, 22:30
Förresten, är det någon som har några bra tips alt länkar om/till skidbyggen?

Thomas
2013-10-19, 22:43
här nere i söder ...
:)
:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Thomas
2013-10-19, 22:44
Förresten, är det någon som har några bra tips alt länkar om/till skidbyggen?

Googla på "Model Airplane Skis", sen är det bara att välja och vraka!

Medeashusse
2013-10-19, 22:53
He, he! Kunde inte låta bli! Åker man 15 mil norrut så kommer man till Svappavaara och då blir det ändå lite mer Hard core, det ligger inte bara ovanför polcirkeln, det ligger dessutom även ovanför odlingsgränsen och då pratar jag inte om små gröna plastband som man stoppar ner mellan trädgårdsgången och rabatten! :D

Okidokie, har väl blivit så bortskämd här i tråden så jag klarar knappt av att söka själv!
Å andra sidan verkar det som om jag kan gå rakt på vesäntligheterna utan massa tjafs när ni tipsar!
:)

Thomas
2013-10-19, 22:59
Ett par sådana här skulle du nog kunna böja till i lämplig storlek, va??
Vilken kärra ska du ha dom till?

http://www.modelflight.regheath.com/standard/skids.jpg (http://www.rcflyg.se/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&docid=k5Ml-frMdcU4YM&tbnid=VpkAd4ke0iwM3M:&ved=0CAgQjRwwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.modelflight.regheath.com%2Ffr eebies.htm&ei=Q_JiUvrCIuaT4ASC04H4Bg&psig=AFQjCNGKeN3BJt1_YTweQwtbJ3CYAYpQwg&ust=1382302659664742)

Medeashusse
2013-10-19, 23:04
Ahaaaa! Det såg ju enkelt ut, på ett teoretiskt plan!

EPP-Sbachen och Mentorn. På ES:n känns det lite onödigt, den får gå samma öde tillmötes som Icon A5:an!

Medeashusse
2013-10-20, 08:23
Snart ett flygfält..
http://img.tapatalk.com/d/13/10/20/uqymanav.jpg

numnutchris
2013-10-20, 11:46
Det där vattnet ser hårt ut, hoppas ni får lite vitt som dämpar krascherna - ööö, landningarna. Och tycker det blir mörkt rätt snabbt om kvällarna här i söder, har ni inte natt dygnet runt däruppe? Dags för julgransljus på planen menar jag :D

Thomas
2013-10-20, 12:21
Mörkerflyg 24/7!!:icon_butt:

Medeashusse
2013-10-20, 18:27
Ja jo! Jag hoppas också på ett fint täcke med pudersnö ovanpå isen när det väl frusit till. Som sagt, varför skulle krascherna upphöra bara för att det blir vinter!? ;)

Ljuset släcks snabbare o snabbare nu, fast inte lika mycket som längre norrut där det blir helt svart. Vid midvintersolståndet har vi i varjefall 15 min ljus varje dag!

Så, då förekom ni två den fortsatta utfrågningen i tråden som jag tänkte ta lite senare, nämligen mörkerflygning...
Hade en idé om att markera landningsbanan med oljefat fyllda med brinnande, dieselindränkt flis och sedan använda på vingspetsarna monterade marshaller som positionsljus. Tänkte först på LED, men det kanske verkar lite för fjolligt i den här miljön eller vad tror ni? :p

Thomas
2013-10-20, 20:20
Tja, flis finns det ju gott om däruppe, har jag sett!
Diesel kan ju 'spillas' av lite här&där.
Men jag tror det räcker med burkar i marschallstorlek, annars är väl risken att nån finne från andra sidan "ån" navigerar fel och landar där...
En sån start- och landningsbana vore väldigt realistisk!
Ska det vara riktigt manligt ska du bara ha positionsljus fram o bak, samt i vingspetsarna!

http://www.viddler.com/v/23b9f6b6

pgrts
2013-10-20, 21:19
Tror kanske Thomas tänkte på denna nattflygningen 4 minuter in i filmen
http://www.viddler.com/v/68ce0b9a

Medeashusse
2013-10-20, 21:40
Nu blev den här farhågan från dig Thomas lite väl verklig!
Jag lovar, jag var inte född, jag bodde inte här och det fanns nog ingen som höll på med rc-plan här vid den tiden... En Finne är tydligen inte det värsta som kan landa här.

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel.aspx?ArticleId=5185757

Kanske får tänka mig för så landningsbanebelysningen inte blir bombmarkeringsljus..

Thomas
2013-10-20, 22:07
Tror kanske Thomas tänkte på denna nattflygningen 4 minuter in i filmen
http://www.viddler.com/v/68ce0b9a

Prexis den ja!!

Thomas
2013-10-20, 22:10
Nu blev den här farhågan från dig Thomas lite väl verklig!
Jag lovar, jag var inte född, jag bodde inte här och det fanns nog ingen som höll på med rc-plan här vid den tiden... En Finne är tydligen inte det värsta som kan landa här.

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel.aspx?ArticleId=5185757 (http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel.aspx?ArticleId=5185757)

Kanske får tänka mig för så landningsbanebelysningen inte blir bombmarkeringsljus..

Huvva, vilken historia!!
Och DIT vågar du flytta??

Jag bor iofs i Helsingborg, men har inte hört nåt liknande om denna gränsstaden...

Medeashusse
2013-10-20, 23:27
Jajjamen, har sett filmen när jag "laddade" inför mitt besök på Ripa! :)
Vi får se om det blir nattflygning framöver. Har ju inte provat det sättet att krascha än! :cool:

Skickar väl upp ES:n först, för att reka.

Medeashusse
2013-11-04, 10:15
Dags att stoppa ner handen i frågelådan igen och dra upp en lapp.
Kanske en liten dum fråga, men jag lägger den i högen ovanpå de andra.

I vilket fall, kan jag bygga om min lill-Sbach EPP så att den blir hanterbar inomhus?
Har läst om att byta propeller, motor etc för att få mer vrid och mindre fart eller är det bara att kväsa dessa tankar i sin linda?
http://img.tapatalk.com/d/13/11/04/yje8ajy2.jpg
120 cm i spännvidd, 10 X 6 propp, 980 kv

Oavsett så blir det med säkerhet nya krashbilder.. :)

Peterps
2013-11-04, 10:37
Mitt tips kör den utomhus om du inte har en inomhusfotbollsplan ...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Medeashusse
2013-11-04, 10:46
Ha, ha? Anade det, tänkte om man kunde få ner hastigheten för att hinna svänga! Well, har ju fått den fodrade sändarpåsen från HK så det går nog bra att rasta den utomhus i fortsättningsvis också.. ;)

Mr J
2013-11-04, 11:22
En bra inomhuskärra är runt 800 mm spv. och väger helst mindre än 200g.
Jag tror inte din flygande limklump matchar den beskrivningen... :)

numnutchris
2013-11-04, 11:55
---
I vilket fall, kan jag bygga om min lill-Sbach EPP så att den blir hanterbar inomhus?
...


Har du en stor hall, inte är rädd för att taket biter planet så går det om du är ensam där; flög själv en del uteplan inne när kompisen hade tillgång till hall för oss själva för ett antal år sedan.
Men bästa rådet är nog investera/bygga något enligt mrJ's recept ovan :)

Medeashusse
2013-11-04, 14:47
Ok, gör väl som ni säger då! Kan nog iofs flyga ensam i hallen då de jag flyger tillsammans med brukar ställa sig som mänskliga sköldar mellan mig, mitt plan och depån, istället för att flyga samtidigt som mig.
Jag har ju en olimmad Morback liggandes i en låda, så det blir väl till att göra en någorlunda sofistikerad limklump av den.

Skulle ju bara träna lite hovring i all enkelhet... :(

numnutchris
2013-11-04, 15:29
Ok, gör väl som ni säger då! Kan nog iofs flyga ensam i hallen då de jag flyger tillsammans med brukar ställa sig som mänskliga sköldar mellan mig, mitt plan och depån, istället för att flyga samtidigt som mig.
Jag har ju en olimmad Morback liggandes i en låda, så det blir väl till att göra en någorlunda sofistikerad limklump av den.

Skulle ju bara träna lite hovring i all enkelhet... :(

Det är ju bra du övat limining, beror förstås på hall o storlek också, men minns att man behövde hink med lim o rulle packtejp i början av inneflygkarriären iallafall :D

Medeashusse
2013-11-04, 17:56
Tja, kan ju istället träna hovring i sporthall med den nya Sbachmodellen i Phoenix! Lika många krascher, men mindre med lim!! :p

Medeashusse
2013-11-04, 18:02
Å andra sidan, så skulle jag i så fall aldrig lämnat sim-världen överhuvudtaget, om jag velat spara på limmet...

Mr J
2013-11-04, 18:24
Du kanske kan hitta en Lim-Sim... :sarcastic:

Medeashusse
2013-11-04, 18:53
Phoenix glue, the repair expansion pack. Make it even more real, you will be able to repair your model every time you crash! :p

Medeashusse
2013-11-05, 17:36
Men hur funkar det här med proppar, varvtal etc egentligen?
Någon som vet om en "props for dummies"-sida? Har läst lite här o var men inte lyckats få en samlad genomgång.

338federal
2013-11-05, 22:18
Byt till variabel blad. -+13 grader. Rättare sagt rcheli ;)

Medeashusse
2013-11-05, 23:47
Nej, nej, nej! Inga helisar för mig! Har ju som sagt problem med o fatta hur fasta proppar funkar...

Peterps
2013-11-06, 00:10
Men hur funkar det här med proppar, varvtal etc egentligen?
Någon som vet om en "props for dummies"-sida? Har läst lite här o var men inte lyckats få en samlad genomgång.

Lyssna på en podcast som heter attf "all things that fly" dom har avsnitt om allt och en ganska skön stil . Kan varmt rekommenderas ...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Medeashusse
2013-11-06, 00:34
Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx :thumbup:

Peterps
2013-11-06, 00:52
Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx :thumbup:

Apropå medium dom kan nästan upplevas religösa å guden heter radioflyg... :)
http://www.allthingsthatfly.com

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Thomas
2013-11-06, 06:52
Nej, nej, nej! Inga helisar för mig! ...

Bra grabb, den där...

Medeashusse
2013-11-06, 10:04
Visst är jag Thomas! :D

Nja, det här är väl ungefär det närmsta jag kommit propellrar för dummies.. Finns det några fler tips på sidor och kanske inriktade mot modellflyg?

http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/fxd_wing/props.htm

http://www.hansaili.se/propellern.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Propeller_(aircraft)

Sedan så finns det en hel del sidor med beskrivningar med tillhörande ekvationer för exakta beräkningar på proffsnivå, men där är jag inte riktigt än....

Hur hamnade jag i det här? Jag som bara tyckte att vore kul o testa att flyga ett rc-flygplan, någon gång i Maj i år. Hade ingen aning om att det dessutom var en religion..

Thomas
2013-11-06, 12:17
1. Modellflygterminologi...

Glide Time: The time between the engine falling out and the airplane hitting the ground.

Aero modeling: The art of turning precision cut and glued balsa wood and foam into toothpicks and confetti.

Crash: Method of seeing inside a model airplane.

Receiver: Part of the radio that picks up interference.

Tank: Temporary storage place for chemicals before they saturate the plane.

Elevator: Device to prevent level flight.

Mixture Screw: Device to meter too little fuel to the engine at critical moments.

Nose Wheel: Device that prevents an airplane from landing without bouncing.

Spinner: Critical part of landing gear

Luck: Very sparse on your side, but plenty with your flying colleagues only they refer to it as SKILL.

Tough Luck: This is what you usually have. Your flying colleagues refer to itas lack of skill.

Bad Luck: Same as TOUGH.

Good Luck: What you need the most, but rarely have.

Crash: Quick method of removing radio and engine from a model to fit them inyour new one.

Crash: Also: Synonym for "rekitting" a model

Center Of Gravity: Point in which G-forces, dedicated to separating wing from fuselage, do their stuff.

Cyanoacrylate: Special glue, designed to instantly glue fingers to balsa structures.

Cyanoacrylate: Also: Special glue, instantly curing when parts are misaligned, will hardly (if at all) cure when parts are correctly aligned.

Dead Stick: Two of these can be found on your transmitter after failing toproperly charge your batteries.

Engine: Device designed to make noise. Will suddenly stop making this noise when beyond glide-in distance.

Epoxy: The stuff that has replaced the balsa after the flying season.

Fail Safe: Option on PCM radio's that allows a pilot to choose whether to crash near him, or a long way away

Fuel Tank: Plastic bottle, designed to leak when placed in totally inaccessible locations.

Fuselage: Optional interconnecting structure between wings and engine.

Glitch: What you shout when you pull up elevator while flying inverted at 10feet.

Landing Gear: Structure to separate fuselage from runway after landing. Does not always succeed in doing so.

Propeller: Handy tool to cut away excess skin on knuckles.

Medeashusse
2013-11-06, 17:12
Varför visade du inte den här lathunden tidigare? Den hade sparat mig mycket huvudbry! :D

pgrts
2013-11-06, 17:34
Phoenix glue, the repair expansion pack. Make it even more real, you will be able to repair your model every time you crash! :p
Den där blir bara bättre varje gång jag läser den - klart en affärsidé.

Medeashusse
2013-11-06, 17:36
Är faktiskt ganska nöjd med den själv! :D

Mr J
2013-11-06, 18:00
Är faktiskt ganska nöjd med den själv! :D

Glöm inte vem som gav dig idén när du bir miljonär på den... :)

Medeashusse
2013-11-06, 18:40
Har inte glömt dig! ;)

Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he.. :cool:

8 eller 16 bitars grafik?

Mr J
2013-11-06, 18:54
Har inte glömt dig! ;)

Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he.. :cool:

8 eller 16 bitars grafik?

Eftersom det ändå ska limmas en massa så går det bra med många bitar... :)

Medeashusse
2013-11-06, 18:55
Ha, ha, ha! :D

Medeashusse
2013-12-16, 08:00
Tänkte äntligen få tummen ut och vinterrusta Icon A5 med mer än en månads försening. Tänkte göra lite djupsnöflygningar och kolla om teorierna om dens förträfflighet i att klara av snö stämmer.
Hur ska jag enklast få bort färgen på undersidan av skrovet, innan jag tejpar med glasfibertejp och hur rengör jag friggot så tejpen fäster bäst?

http://img.tapatalk.com/d/13/12/16/tyruvevu.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/12/16/ame9e7u3.jpg

jocke1963
2013-12-16, 08:13
Du behöver väl inte ta bort nån färg?
Det är ju på den vita, omålade delen du behöver tejpa isf... Prova med t-sprit, brukar funka på vanlig friggo, men testa först lite försiktigt. Prova INTE med aceton! ;)

numnutchris
2013-12-16, 08:37
Du behöver väl inte ta bort nån färg?
---


Håller me, o ska du ut på snö så räcker vanlig packtejp långt; välj genomskinlig förstås o inte den snygga sk*tbruna...
Har ni mycket sten o skrot i snön med så glöm vad jag skrev :D

Medeashusse
2013-12-16, 08:45
Tänkte att stjärten och "pontonerna" på sidan fick stryk. De kommer ju att gräva ner sig också, tror jag? :what:

simonarvestrand
2013-12-16, 08:46
Jag brukar lägga en glasfibertejp på vingens framkant och vanlig packtejp över , har aldrig haft några problem att få det att fästa.

Men rengör du med aceton så får du en riktigt snygg yta lite som en bergsvägg det kan ju vara häftigt och annorlunda :D

Medeashusse
2013-12-16, 08:51
Mmmmm... Annorlunda, verkar ju vara ett ledord för mig just nu! Rödsprit blir det! ;)
Vet inte riktigt var jag kommer använda för flygställe men det blir säkert ett med något udda inblandat i snön..

High Five
2013-12-16, 10:30
Ang under-behandling för målning så har Flite Test några gånger med eftertryck rekommenderat polyuretan-varnish (MinWax). Kanske motsvaras det av polyuretanlack som den som finns hos t.ex. John Wall http://www.johnwall.se/sv/artiklar/zar-polyuretan-lack-halvblank.html

Medeashusse
2013-12-16, 12:58
Ahaaa! Verkar smutt! Någon som har testat, funkar det som skydd mot snö, is och annat mekaniskt slitage?
Fräter det ner friggo?

Medeashusse
2014-01-13, 00:12
När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

Dags för nya limningar! :D

Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
Det gör väl antagligen inte så mycket om jag tappar lite av precisionen för det kommer jag antagligen inte ens märka, men jag vill absolut inte klabba till det så planet blir oflygbart!

Tänkte att jag skulle limma ihop depronskelettet och sedan lägga några tunna kolfiberförstärkningar på lämpliga ställen för att räta ut och för att göra nosen lite tåligare?


Kan jag lägga en förstärkning utmed hela kroppen eller blir det för tungt?
Några korta förstärkningar i nosen eller får jag bara nya brottanvisningar längre in på skrovet.
Eller ska jag bara limma ihop depronet och flyga o vara glad eller helt enkelt skrota det och börja med rc-stridsvagnar istället?

Tankar, idéer, erfarenheter, ironiska kommentarer, skämt på min bekostnad eller konkreta råd emottages tacksamt.

Svar till: "Snart är det sol o vår, or not"

http://img.tapatalk.com/d/14/01/13/ypa3y8es.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/01/13/aredasa7.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/01/13/u3apa2u5.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/01/13/uhutygaj.jpg

numnutchris
2014-01-13, 17:09
När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

Dags för nya limningar! :D

Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
---


Ingen chans att tråden är död om du envisas med depronmodell :)
Inga tips förutom tejp, lim o ev tunna (kolfiber)stagningar samt skära till nya delar där cellerna i plasten blivit för mosade.

Medeashusse
2014-01-13, 18:09
Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad! :D

Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...

numnutchris
2014-01-13, 19:23
Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad! :D

Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...

Ingen aning om det där med ökning i gram men jämför med tex. "vanlig" 80cm inneplan korsoplanka på 150 gram - när den ökat till 180-200 gram så beter den sej tillräckligt annorlunda för att duga ute om motorn räcker till :) Så gissar typ över 20% ökad vingbelastning, sen har du ett annorlunda plan som kräver mer fart och antagligen mosas ännu bättre när omgivningen är elak.

Mitt tips/bot var EPP... (i ovan nämnda storlek och utan för mycket stagningar, typ de flesta rcfactorys 80cm-are)

Medeashusse
2014-01-13, 19:28
Allright! Då ska jag försöka hålla mig så långt borta som möjligt från de 20 procenten!

Allt omgivning är elak för mig och då menar jag ALL! ;)

pgrts
2014-01-13, 22:06
Det är bättre om du lättar planet än att du tynger det ;-)
Större hål och tunnare mylar att täcka med. 0,2 kolfiberstänger till förstärkning.

Medeashusse
2014-01-13, 22:13
Antar att Mylar är det som ser ut som Gladpack!? :p

0,2 stänger, jag får kolla på lagret om jag har så klena dimensioner!

Medeashusse
2014-02-01, 21:37
God afton!
Har jag fått till det rätt eller har jag spårat ur?
http://img.tapatalk.com/d/14/02/02/7uhumyju.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/02/02/avaryte7.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/02/02/aryjeba7.jpg

Dubro skidor...

pgrts
2014-02-01, 21:54
Det var en rejäl bult du hittat.
Har du testat att fästa fjädern mot landställsbenet?
Alla sätt är bra om du kan flyga med det.

Medeashusse
2014-02-01, 22:04
Bulten följde med i förpackningen och vad jag förstår av beskrivningen så skulle arrangemanget vara något åt det här hållet!? Men så är jag ju inte speciellt erfaren även på det här området... ;)

Sedan vill Herr Dubro att jag filar ett spår i hjulaxeln där jag vill ha vinkeln på skidorna. Vete f#n om de ens kommer hålla vinkeln efter första landningen med mig vid spakarna plus ett par oförutsedda skoterspår. Kanske ska satsa på ditt tips istället..
http://img.tapatalk.com/d/14/02/02/2eveza7y.jpg

Noterade att de vänt på skidan eller axelfästet mellan övre och undre bilden, vilket blir lite förvirrande. Kolla på de två spåren på undersidan av axelfästet.

Christer J
2014-02-02, 00:13
Hejsan

Jag har filat spår på hjulaxel på tre av mina maskiner metanol (.40storlek) och det har funkat kanon:thumbup:

Medeashusse
2014-02-02, 00:29
Allright! Då testar jag det!
Tänkte att om man missar lite så vrids allt runt... Brukar bli lite våldsamt för mig "ibland"! :)

Hittade en sparsmakat uppdaterad och utökad beskrivning på Dubros hemsida. Den sista bilden rätade ut mina frågetecken. Bulten ska spännas uppåt...
http://hobby.dubro.com/files/1/instructions

Tydligen är det fler än jag som gnuggat de grå på de här Dubro-skidorna! :D
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/17752-dubro-skider

SA3BGM
2014-02-02, 00:39
Jag tänkte just säga att bulten måste upp en bit annars
tar den ju i skidan och då blir det konstigt när framdelen
på skidan trycks uppåt.
Skidan borde peka lite uppåt när du flyger.
Pekar den nedåt så blir det tvärstopp. :-)
Lycka till.

Medeashusse
2014-02-02, 00:45
Yes precis, det var det jag såg i den uppdaterade instruktionen! :)
Hatar byggbeskrivningar som inte innehåller självklara saker, såsom hur det ska se ut när allt är monterat... Suck.

Det intressanta är att när jag googlade på bilder av montage av just de här skidorna, så verkar det som att många som lagt upp bilder har gjort fel! :D

SA3BGM
2014-02-02, 01:18
Finns det ingen stopp på skidan så att den inte
kan ställa sig med nosen rakt upp så borde ju den långa
skruven agera stopp om du ställer den rakt fram eller
i en passande vinkel för ditt plan.

Ser bilder på skidor som ser ut att vara av tidigare version
och då är det gjutet en "klack" på båda sidorna av skivan
som skall gå mot den kortare bulten. Ser att en har slipat
"klacken" för att få upp skidan i "bra" vinkel.

Jag hittade bara en som satt delarna fel men jag snabbkollade bara. :-)

Medeashusse
2014-02-02, 01:25
:Jajjamen, får sätta mig att kolla bultvinklar imorgon. Är alldeles för trött nu..

SA3BGM
2014-02-02, 01:37
Samma här.
Trött efter 30mil i bilen
och flygning.
Det är farligt med friskluft. :-)
godnatt.

Medeashusse
2014-02-02, 01:38
Natti, natti! Ny dag, nya möjligheter! ;)

Medeashusse
2014-02-04, 19:40
Jaha, det ska jäklas in i det sista!
Nu har jag fått till allt med skidorna fasningar, bultar, fjädrar, vinklar och allt ser ut att funka fint.
Det är då jag inser att det kvarvarande problemet är att hjulaxeln roterar när allt kommer i spänn och att risken är stor att skidorna förvandlas till två skovelhjul.
Den sitter med två muttrar som spänns emot varandra och jag kan inte dra hårdare än jag redan gjort...

Några tips?!

http://img.tapatalk.com/d/14/02/05/u5y2ejyz.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/02/05/vu7a6aza.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/02/05/ytyna8eh.jpg

Thomas
2014-02-04, 19:45
Stopplina från framspetsen till ett fäste nånstans på kroppen, så att inte skidorna tippar framåt?
Om dom tippar bakåt är det nog ingen större fara...
Lite som en landande backhoppare, lixom!

SA3BGM
2014-02-04, 19:47
Istället för "vanliga" brickor skulle
jag sätta "tagg" brickor eller fjäderbrickor.

Har du brickor mot alu på båda sidor?
Annars så måste du nog sätta dit det och om du har taggbrickor
så borde det hålla.

Medeashusse
2014-02-04, 20:06
Nope, det är släta brickor så jag borde väl egentligen inte vara förvånad! Jag kanske borde köra med både "livrem och hängslen" och smälla dit taggbrickor och ett nödstoppssnöre samtidigt!?

Så mycket pillerier som jag aldrig behövt fundera över, innan jag började med modellflyg.... Det som jag tycker verkar enkelt från början, blir lite mer komplicerat när jag börjar förstå vilka följder som kan uppkomma om jag gör fel. :D

SA3BGM
2014-02-04, 20:23
Sitter skidan tillräckligt "löst"
axel?

Det kanske är säkrast att ha alla säkerhetsanordningarna kopplade.

Medeashusse
2014-02-04, 20:27
Jodå, nog sitter den med ett litet glapp så den kan röra sig, men bulten som spänner fjädern sitter numera stumt och drar med sig hjulaxeln när konstruktionen flexar.
Det blir en vända till järnhandeln imorgon.

jocke1963
2014-02-04, 20:27
Stopplina från framspetsen till ett fäste nånstans på kroppen, så att inte skidorna tippar framåt?


.....och den linan bör ju vara fjädrande, kanske..? ;)

Medeashusse
2014-02-04, 20:32
Gahhh.... När du "säger" det, så inser till och med jag att det är nödvändigt! :eek:

Svetsa axeln kanske? :p

Medeashusse
2014-02-04, 20:37
Och då behöver det dessutom vara ett flexande "snöre" som behåller elasticiteten i temperaturer ner till -35 grader....
Nu har jag verkligen lyckats göra mycket elektrisk på det här järnspettet.... Suck..

SA3BGM
2014-02-04, 20:43
Oki.lycka till.

Medeashusse
2014-02-04, 20:50
Tack, jag behöver det! ;)

jocke1963
2014-02-04, 21:19
Och då behöver det dessutom vara ett flexande "snöre" som behåller elasticiteten i temperaturer ner till -35 grader....

Gummisnoddar e ju billiga.. ;)

Medeashusse
2014-02-04, 21:22
Men de kommer att gå av i kylan och naturligtvis just när de behövs som bäst! :confused:

Thomas
2014-02-04, 22:03
Inte så snyggt kanske, men en tunn ståltråd/wire med en tunn dragfjäder i änden??
Håller förmodligen ner till Noll grader Kelvin...!

Medeashusse
2014-02-04, 22:34
Ahaa... Ska kolla hos järnhandlar'n imorgon! :)

Lundmark
2014-02-04, 23:57
Om du kan hitta nordlock brickor så får du ordning på den roterande hjulaxeln.
slipar man ännu en grop i hjulaxeln vars "stoppskruven" ska vara så fungerar det kanoners!
vill du ha stopplinor ändå så kan du kika in denna bild, så här löser vi nordliga grannar problemet med "fjädrande wire" på 50cc planen. Wire som används är samma som pull pull till sidrodret. Men har du nån fiskeaffär så kan det gå att lösa med ståltafsar. Förr på metanolplanen använde vi persienn lina och det fungerade bra det med..

Medeashusse
2014-02-05, 00:17
Är helt fascinerad av allt jag lär mig här! Har ju sett brickorna innan, nu vet jag vad de heter också!
Ska gå fram till disken hos järnhandlarn imorgon och säga världsvant att jag vill ha tag på Nord Lock-brickor! :D

Slipningen är redan klar. Det var då hjulaxeln började röra på sig! ;)

Nu ska vi se om jag inte kan få till något, någorlunda fungerande med hjälp av alla tipsen! Tack alla! :)

Medeashusse
2014-05-11, 22:00
Idag den 11:e Maj 2014 är det ettårsjubileum för krasch-kit tråden! :D

Den dagen jag skrev första inlägget och det var tillika dagen jag började med hobbyn. I skrivande stund har tråden drygt 42.000 visningar och det ser ut som den läses fortfarande eftersom besöksräknare fortsätter att ticka på!!

Än en gång tack alla som hjälpte mig igång med tips, råd, glada tillrop och en del långdragana suckar! Ni fick mig upp i luften, även om landningarna än så länge fortfarande ibland sorteras under "krasch".

Jag hoppas att trådens innehåll har gett andra nybörjare tips, idéer och inspiration om var och hur man ska börja ta sig an denna spännande hobby!

Om du är nybörjare så ge inte upp, utan fortsätt envist och målinriktat att limma o träna, tills ni kommer över tröskel och börjar få lite flyt.

I forumet finns nästan en outtömlig kunskapsbas där ni kan fråga om i princip vad som helst.ang modellflyg. De gäller bara vara trevlig, så ställer de med glädje upp och hjälper dig.

Under vintern har min flygaktivitet minskat, men hotar att komma igen med nya vilda framfarter längre fram
Fyll själv in de vanliga ursäkterna för att inte komma ut... "Motvind JOBB snedvind TID XXXXX"?! :cool:

För de som läser tråden som en följetång kan ni fortsätta läsa den fristående fortsättningen under tråden "Pajala Rc killar och gubbar" i mediearkivet:

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38117-Pajala-rc-killar-och-gubbar

Hälsningar

/Markus

Medeashusse
2014-08-02, 15:45
Jahopp, då var det dags att återuppliva den här tråden eftersom jag stött på något nytt!

Hur "avlivar"/"desarmerar" man ett Lipo som fått en smäll och blivit deformerat på säkraste vis?
Vill inte slänga det i batteriholken utan att ha oskadliggjort det, med tanke på att holken är gjord av plast och befinner sig i ett soprum....
Det kan bli en riktig grillkväll av det, med inbjudna gäster från brandförsvaret.

Fick tips om att dra en spik igenom det och låta det brinna upp, men känner inte för att elda just nu.

Finns det något mer odramatiskt sätt?

http://img.tapatalk.com/d/14/08/02/qevu2y5y.jpg

simonarvestrand
2014-08-02, 17:36
en hink saltvatten

Medeashusse
2014-08-02, 17:38
Ok!
Bara slänga ner det som det är eller hur då?
Vad händer med det?
Någon speciell salinitet?

simonarvestrand
2014-08-02, 17:40
Jupp.
bubblar rejält och suger ur accen. fast jag gillar spiken bättre :) frågan är hur bra det är för miljön bara

Medeashusse
2014-08-02, 18:09
Allright, jag testar!

Tack! [emoji4]

pgrts
2014-08-02, 20:24
Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.

simonarvestrand
2014-08-02, 20:33
Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.

det är ju kortisen som är grädden på moset :)

Medeashusse
2014-08-02, 20:59
Pgrts: Det var ett meditativt sätt att angripa problemet, jag gillar det! :)

Simon: Ja, jo jag gillar också när det sprakar o pyser om saker, men inte just nu i sommarvärmen. :sarcastic:

Förresten, när jag ändå hittat tillbaka hit!
Var hittar jag propeller/motoraxlar diam. 4 mm längd ca 60 mm?

Nej, jag vet inte vad motorn heter och har inga specar på den. Den satt i planet när jag köpte det och tydligen så var den dessutom handbyggd av någon.

Eller blir det enklaste att köpa en ny motor?

Flahultarn
2014-08-03, 12:47
Rcflight har axlar till många emax, gäller bara att leta lite. Vet inte om kombon 4 mm / 60 mm är hittbar dock…

Ang acken, frågar du mig förordar jag det meditativa sättet för miljöns skull… jag lödde ett par tåtar på en gammal 12V billampa och drar ur vad energi där är innan de hamnar i vår gamla bakugn i väntan på slutdestinationen på återvinningen.

Medeashusse
2014-08-03, 15:08
Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

Någon som vet något om EMax-motorer?
Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?

Flahultarn
2014-08-03, 20:33
Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

Någon som vet något om EMax-motorer?
Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?Jag har ett par stycken och tycker de fungerar bra, har inte förrän nyligen testat någon dyrare motor men köpte en Tiger-motor till min gamla Funcub. 100 gram motor jft den ursprungliga på drygt 130 men den levererar bra mycket mer prestanda trots den lägre vikten. Dyrare, jo men det är väl igen så att man får vad man betalar för.

Men tillbaks till Emax – Har inte den du länkat lite högt kv? Vad har du för prop på nu? Mentorn är väl inget fartmonster direkt så vill du inte snarare ha bra drag snarare än hög fart? Isf, hellre större prop med lägre pitch på ett lägre varvtal väl...

Medeashusse
2014-08-03, 20:50
Mycket troligt att jag lyckats få någon siffra fel när jag letat, därför har jag tagit som vana att fråga här! :)

Rcflight rekommenderar den här motorn till Mentorn när de säljer modellen, så det var väl ungefär så jag spårade iväg på den.

Multiplex rekommenderar en Himax C 3528-1000 till Mentorn och använder den i drivlinepaketet man kan köpa tillsammans med planet.

http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/zubehoer/productcategory/brushless-motors/product/outrunner-e-motor-himax-c-3528-1000-w-accessories.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=sh ow&tx_lwshopitems_pi1%5Bcon

Men det är mycket möjligt att jag jämför äpplen med päron nu, gör jag det?

Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn. Kanske inte vad som var tänkt med en Mentorn, men jag tycker det är kul! :)
Dessutom är den en dröm att handstarta, den "hoppar" själv ut från handen och flyger iväg.

Gör några vingliga försök 2 minuter in i filmen:


http://youtu.be/bnUYdY75ers

Flahultarn
2014-08-03, 21:24
Men dåså, bara att köra på den=) Snyggt fluget för övrigt!

Medeashusse
2014-08-03, 22:55
Nja.. Bra fluget vet jag inte, men roligt hade jag och det är det viktigaste! [emoji6]

Medeashusse
2014-08-04, 20:53
Nä, nu blev jag helt ambivalent i motorvalet till Mentorn!!!

Den här :

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951

eller

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

eller kanske den här

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=948

???????

Vad jag menade med inlägget tidigare var att jag vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!

jocke1963
2014-08-04, 23:44
.......
Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn.

Väl fluget!
Men Knivegg ska ju göras några cm över marken, mer sport då... ;)

multipass
2014-08-05, 06:32
..vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!
Skulle nog som F-hultarn är inne på ta tex 13*5 prop om den går runt utan att ta i marken ihop med any Emax GrandTurbo hellre än Himaxantiklimax.. sen kniva skiten ur Mentorn som du ju redan lyckats med :D vh/m

Medeashusse
2014-08-05, 07:07
Ha, ha! Jocke, det var ungefär en sådan manöver fast inverterat, med sista Lipot för dagen efter 3 timmars flygning, som gjorde att proppaxeln gick av och den här motordiskussionen blev aktuell! 

Så om jag förstår dig Multipass och övriga i församlingen rätt, vore alternativ 1 den mest passande?
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951

Flahultarn
2014-08-05, 12:37
Så om jag förstår dig Multipass och övriga i församlingen rätt, vore alternativ 1 den mest passande?
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951Har du inte ont av de 175 grammen skulle det vara mitt val och som multipass säger på en 13x4-5-6, det blir säkert bra. Kolla amperen bara=)

Ser att RCFlight testat denna på 3-cell och 14x7. Kan du gå upp till 14" får du rejält med drag i spaken =) 14x6 tex. Nu vet jag inte om du kör 3 eller 4-cellssetup eller vad du har för ESC...

Medeashusse
2014-08-05, 12:39
Ska funka fint tror jag, det sitter ett 60A's Hobbywing platinum fartreglage I kärran. Har 3S just nu, men är eventuellt på gång att inhandla lite 4S lipon för ett annat litet projekt.
Då beställer jag en sån och några proppar! [emoji6]

radiocontrol
2014-08-05, 14:10
Knivegg för lågt innebär risk för midjestyrt flygplan... :)

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/Arlechin/Arlechinkrasch1.jpg

Medeashusse
2014-08-05, 15:32
Eeichh! Också ett sätt för att den ska bli lättare att transportera! Jag har nog provat att vika planen på alla håll som går vid det här laget... :sarcastic:


Well, motorn och några proppar är beställda, men jag råkade slinta på tangentbordet. Det kom in en katt ibland hermelinerna...!! :rolleyes:

46875

jocke1963
2014-08-05, 16:00
[emoji106]

Medeashusse
2014-08-05, 17:01
Tja, det borde bli svårare, dock inte omöjligt, att mula propelleraxeln på en sådan!? [emoji3]

Flahultarn
2014-08-05, 17:39
Eeichh! Också ett sätt för att den ska bli lättare att transportera! Jag har nog provat att vika planen på alla håll som går vid det här laget... :sarcastic:


Well, motorn och några proppar är beställda, men jag råkade slinta på tangentbordet. Det kom in en katt ibland hermelinerna...!! :rolleyes:

46875Nu får du erkänna den verkliga händelsekedjan i det här =) Var det inte såhär att du egentligen satte Mentorn i backen för att du då visste att det fanns en möjlighet att "slinta" lite sådär (o)medvetet på tangenterna på EDFen du spanat in sedan länge och sen inte för allt i världen kunde förstå hur du skulle få bort den ur kundvagnen...

Det kallas "vill ha och prova syndromet" hjälp finns att få har jag hört...

Lycka till ... har lyckats hålla mig från EDFerna själv (än så länge skall väl tilläggas) främst för att jag tycker de låter förskräckligt otrevligt och vill skona grannarna från det...

Medeashusse
2014-08-05, 17:56
Ha, ha! Självklart är det så!

Nja, att plantera Mentorn i backen ingick väl inte i planen även om den händelsen passar in bra konspirationsmässigt.
Flyger på platser där ingen skulle höra mig skrika, så varför inte en EDF!? [emoji4]

Har snurrat runt det där planet sedan i vintras, så det var egentligen inte så oväntat för min del!
Men egentligen är det Snickardjävelns och Thomas fel, de trodde inte att jag tordes:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39346-Jetflyg-verkar-vara-ganska-enkelt

Mentorn blir inte pensionerad för det, utan kommer flyga en hel del framöver och vara med om fler äventyr!

Medeashusse
2014-08-08, 21:27
Emaxen på plats med en 13 X 4 propp, till att börja med.

http://img.tapatalk.com/d/14/08/09/uze6etun.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/08/09/avegehyj.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/08/09/sy3utuhu.jpg

Och Vipern står bredvid o väntar på att husse ska bestämma sig för vilken drivlina som ska i..

Flahultarn
2014-08-08, 21:43
Härligt! Tvivlar inte på att du kommer delge oss resultatet men kan ju inte låta bli att puffa lite. Det är väl inte mörkt redan...

Medeashusse
2014-08-08, 22:31
Jodå, lite väl mörkt har det blivit här, men laddaren jobbar så smått med att ladda Lipona tills imorgon.. [emoji6]

Medeashusse
2014-08-09, 18:36
Hepp, blev inte så mycket till motorpremiär!!
E-säkringen flög all världens väg från proppaxel på andra rundan. Medbringaren var väl den som räddade saker o ting ifrån katastrof.
Alla dessa små, små saker som kan ställa till det så stort.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1824

Men jag tyckte nog att planet var lite trött med 13 X 4 proppen. Kanske berodde det på den byiga vinden?

Medeashusse
2014-08-14, 19:12
http://img.tapatalk.com/d/14/08/15/a6y8e8eq.jpg
14 X 7, perfekt! :-D

Thomas
2014-08-14, 20:23
Snyyyggt!!!

Medeashusse
2014-08-14, 20:44
Otroligt draaaag! Kunde göra stooora fina loopar! [emoji4]

Flahultarn
2014-08-14, 21:26
Otroligt draaaag! Kunde göra stooora fina loopar! [emoji4]Sedär! Härligt. Vad har din Mentor för matchvikt?

Medeashusse
2014-08-14, 22:09
Ärligt talat, så måste jag ta o väga den innan jag kan svara på den frågan!

Flahultarn
2014-08-15, 12:17
Ärligt talat, så måste jag ta o väga den innan jag kan svara på den frågan!Så viktigt är det inte, ville bara ha det som en referens till motorn i min snart skrotfärdiga Funcub och dess ev efterträdare...

Medeashusse
2014-08-15, 12:23
Ingen fara, jag tar det när jag transporterar den förbi vågen nästa gång. Den blev kvar i bilen igårkväll.

338federal
2015-10-05, 18:42
Jaha vi fortsätter med denna tråd. Som många vet så är denna pajala nisse en heli nisse. Medeashusse tar lite ledigt från rcflyget så jag köpte allt han hadde i plank format. Finns mentor, icon5, funjet, en jet med fläkt men bara kit. En bensin sbach som saknar servon plus lite annat. Blir att sälja en hel del eller så börjar jag flyga lite planka. Vi ser vad som händer. Just nu är det helikopter som gäller men kanske testa lite med mentorn om man crashar eller inte.

338federal
2015-10-06, 09:02
Sbach plus bensin motorn får ett nytt hem. Bytes till en goblin 700. Mentorn och jettarna blir kvar. Blir och träna lite med mentorn. Fick med skidor så lite flyg på snön och kanske en liten crash.

Medeashusse
2016-10-21, 21:13
Long time, no see! Kul att swischa förbi er igen och se att modellivet fortsätter!!
Tyvärr blev det ett abrupt slut på allt med modellflyg pga. en rad av omständigheter.
Får se hur livet utvecklar sig framöver, kanske jag halkar tillbaka!

/Markus

Mr J
2016-10-21, 21:21
Det var inte i förrgår...
Kul att höra av dig igen, hoppas att du får ett rejält återfall :)

pgrts
2016-10-21, 21:25
Du får väl förflytta dig söderöver och börja sjöflyga för här regnar det rejält.

Medeashusse
2016-10-21, 21:31
Lovar att om jag får ett återfall så skall det bli episkt!
Kommer att limma fast båda strumporna i golvet på en gång samtidigt! :-)

Mr J
2016-10-21, 21:34
Lovar att om jag får ett återfall så skall det bli episkt!
Kommer att limma fast båda strumporna i golvet på en gång samtidigt! :-)

Det låter bra!
Där fick man några intressanta Flashbacks... :)

Medeashusse
2016-10-21, 21:43
Har flyttat längre norrut sedan sist, så det är mer frågan om snöflyg än sjöflyg!

Thomas
2016-10-21, 21:52
Va´falls!
Går det att flytta längre norrut????????

Minns trippelkommandoflygningen som om det vore i går........

Medeashusse
2016-10-21, 21:57
Det trodde inte jag heller, men nu sitter jag i rikets nordligaste stad!

Den flyglektionen glömmer jag aldrig Thomas! Tillslut lämnade eleven flygningen och de två instruktörerna försökte hålla kvar planet i luften! :-)

Medeashusse
2016-10-24, 22:21
60410
Hittade ett bättre begagnat plan igår, de sa att det inte var så svårt att fixa till. Vad tror ni?
60411
De sa att det hade landat det med en kontrollerad spin, kan ju inte vara så farligt då.? Jag menar, jag har ju limmat ihop värre tilltygade saker i den här tråden!

pgrts
2016-10-25, 06:05
Får nog bli epoxi där. CA verkar lite för tunt.
Å så kolla servona för de kan ha tatt stryk ................

jocke1963
2016-10-25, 13:29
Kul att höra av dig igen, Markus!!
Ser ju ut som ett perfekt första turbinplan!! KÖP!!

Medeashusse
2016-10-25, 18:46
Bara ett litet gästspel Jocke! Har inte gått ner mig i träsket igen, än!

Hittade planet på Esrange i söndags! De hade släppt det från en ballong på 30.000 meters höjd.
Bara en tub med lim, så är det så gott som nytt!! :-)

https://youtu.be/vEJ6u1E7ze0

jocke1963
2016-10-27, 18:24
Bara ett litet gästspel Jocke! Har inte gått ner mig i träsket igen, än!

Bara en tidsfråga innan du är nere i träsket igen... ;)




Bara en tub med lim, så är det så gott som nytt!! :-)

Som alltid! :D