handdator

Visa fullständig version : Krach-kit



Sidor : [1] 2 3 4

Medeashusse
2013-05-11, 11:08
##########################
Till nybörjare som inte följt den här tråden innan och alla övriga intresserade
##########################

Den här tråden började med att jag frågade om vad man som nybörjare skulle tänkas ha med sig ut i verktygslådan när man ska börja flyga.
Tråden avhandlar det, men har även stuckit iväg till allt ifrån lämpliga övningar i simulator, till för och nackdelar med olika nybörjar modeller, ombyggnationer, grundläggande radiolära mm. mm. mm.

Tråden har utvecklats från då jag hade i princip NOLL kunskap till dit jag kommit idag ca. 0,2, så om du följer tråden så hittar du svar på många frågor som man har som nybörjare.

Sedan jag startade tråden har jag här fått möjligheten att ställa ALLA "dumma" frågor jag bara har kunnat klura ut och personer på forumet har varit ytterst hjälpsamma och tålmodiga!

Tänker försöka hålla livet tråden så länge någon svarar och så länge den är aktuell för min del.

Du hittar ovärderlig information för en nybörjare!!

Det finns ingen rak struktur på frågorna o svaren, men plöjer man ner i textmassan så dyker det mycket matnyttigt!

Läs och lär, du kommer finna ett otal tips!

/Markus aka Medeashusse

Nedan ser du hur allt började, inte allt för länge sedan.
############################
############################






Hej och tack för alla tips ni redan har gett här på forumet!!!!
Som nybörjare, i simulatorstadiet, är det här forumet en ovärderlig källa för att kickstarta sin kunskap!

Nå, till frågan..

Eftersom att jag snart ska ta mig ut i verkligheten så inser jag att oavsett hur många simulatortimmar jag har, kommer jag att krascha och vad jag förstår fortsätta att krascha ända upp i "vuxen" ålder.

Vilka verktyg och vilka material man ha med i krasch-kitet förutom silver-tejp för att klara de vanligaste fältreparationerna och vilka reservdelar är de som man ska köpa en extra uppsättning av redan innan man lyft första gången?

/Markus


Ps. Har försökt redigera felstavningen i rubriken utan att lyckas. Vet att krasch inte stavas så! Håller på att irritera ihjäl mig på det.. Ds.

Skrotiz
2013-05-11, 12:40
Hejsan och välkommen till en fantastisk hobby!
Vilka saker man behöver ha med sig beror lite på modellen, propeller och något att limma ihop vingen med brukar vara bra.
Sen beror det på vad för plan man börjar med, själv så började jag med en Art-Tech Wing Dragon (http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=143_151&products_id=10128) för massor med år sedan och den flyger fortfarande, trots hur många krascher som helst.
Limmad vinge är det som har behövts lagas på den(detta pga att den gick av i luften).

Tyvärr har den borstad motor och NiMh batteri vilket är lite stenålder men det är inte så mycket pengar för komplett flygklar modell och dessutom följer det med 2.4Ghz radio och simulatorkabel tillsammans med en enkel flygsimulator.
Pusher propeller håller mycket bättre än vanlig i nosen då den sitter ganska skyddad vid landningar.

Har du något plan redan?

pgrts
2013-05-11, 14:40
Silvertejp i all ära ..
Är det "foam" så skulle jag nog föreslå snabbepoxi som en bra grej + postit och tandpetare för att blanda på och med. Tejp håller ihop medans limmet härdar men jag föredrar tejp som är enkel att ta bort utan kletigt klister som blir kvar (maskeringstejp).
Extra proppar är ett måste till de flesta plan.
Kniv kan alltid vara bra att ha med sig.
Skruvmejselsats, tång och mini-insex ligger också i lådan tillsammans med gummiband.
Lite mera avancerat är ju en gasollödkölv med tillbehör.

Medeashusse
2013-05-11, 15:54
Ok, jag har börjat att skriva ned en inköpslista! Alla ni andra som läser här, fortsätt gärna att fylla på listan!
Jag kan sammanfatta om ett tag.
Då får jag och alla andra nybörjare en möjlighet att få ihop krash-kitet innan vi inser att vi inte har med vad vi behöver!! :-)
Gaslödare???? Vad använder man den till?


Nej jag har inte inhandlat något plan ännu. Men faktiskt så har jag kollat på Wing Dragon. Funderar på om jag inte borde lägga på några hundra lappar pch köpa sportster-versionen få med skevroder, vad tycker ni??

http://www.art-tech.com/english/ArticleShow.asp?ArticleID=243

Det finns även en ändå nyare version med borstlös motor, Sportster V2

http://www.art-tech.com/english/ArticleShow.asp?ArticleID=296

Kommer det bli för knepigt att börja med någon av dom??

Självklart tittar jag också på andra plan med skjutande propeller, typ Bixler.

Nästa fråga blir varför borde jag inte köpa ett någorlunda stabilt begagnat "riktigt" plan och lägga lite rep.pengar på det under upplärningsfasen istället för att först köpa ett plan som jag växer ur och sedan måste investera i ett till för att komma vidare???

Jag vet, ibland tänker jag för mycket....

Fler idéer?!

(Snackade med min fru, hon tyckte jag skulle börja med att köpa ett Viper Jet för ett sådant hade hon sett på tv och hon tyckte det var häftigt.
Konstigt nog argumenterade jag emot!) ;-)

simonarvestrand
2013-05-11, 16:12
Köp en bixler 1.1 , lite lim och lite tejp . allt du behöver. den klarar ett par krasher och lätt att flyga.

Defuncta
2013-05-11, 16:46
Ok, jag har börjat att skriva ned en inköpslista! Alla ni andra som läser här, fortsätt gärna att fylla på listan!
Jag kan sammanfatta om ett tag.
Då får jag och alla andra nybörjare en möjlighet att få ihop krash-kitet innan vi inser att vi inte har med vad vi behöver!! :-)
Gaslödare???? Vad använder man den till?


Nej jag har inte inhandlat något plan ännu. Men faktiskt så har jag kollat på Wing Dragon. Funderar på om jag inte borde lägga på några hundra lappar pch köpa sportster-versionen få med skevroder, vad tycker ni??

http://www.art-tech.com/english/ArticleShow.asp?ArticleID=243

Det finns även en ändå nyare version med borstlös motor, Sportster V2

http://www.art-tech.com/english/ArticleShow.asp?ArticleID=296

Kommer det bli för knepigt att börja med någon av dom??

Självklart tittar jag också på andra plan med skjutande propeller, typ Bixler.

Nästa fråga blir varför borde jag inte köpa ett någorlunda stabilt begagnat "riktigt" plan och lägga lite rep.pengar på det under upplärningsfasen istället för att först köpa ett plan som jag växer ur och sedan måste investera i ett till för att komma vidare???

Jag vet, ibland tänker jag för mycket....

Fler idéer?!

(Snackade med min fru, hon tyckte jag skulle börja med att köpa ett Viper Jet för ett sådant hade hon sett på tv och hon tyckte det var häftigt.
Konstigt nog argumenterade jag emot!) ;-)

Jag skulle inte rekommendera att börja med en modell med skevroder, man har fullt upp med att hålla koll på allt annat ;).

Köp 2 st bixler kit och 1 rulle bred packtejp det kommer man långt på. Eller någon el seglare då går de lungt och försiktigt, min parkzone radian har lärt mig mycket. Väldigt lätt flugen är den och köpte den i kit med spektrum 5e...

Min bixler är betydligt svårare att flyga än min radian, det är iofs inte original motor på bixlern. Sen kan jag tycka det är härligt att komma upp på ett par 100 m och sedan stänga av motorn och bara glida, 30 min flygning på ett 1300mah batteri är helt ok.

Köp inget dyrt plan i början köp ett billigt och byt senare när du känner att du kan flyga din första modell.

Jag fick en handgjord motorseglare i balsa trä när jag var barn, det var en ovanligt fin modell och hela planet var helt handbyggt av en erkänd modellflygplans byggare i området. Kroppen var gjort i ett stycke balsa osv. Den var 2 meter mellan vingarna och min far hade betalt ganska mycket pengar på den tiden.

Första flygningen hjälpte modellbyggaren mig att komma upp och segla lite, men när jag skulle prova ensam nästa dag flög jag i dykning rakt in i en stenmur och det blev bara flisor av modellen. Efter det slutade jag med modellflyg och det tog 15 år tills jag tog upp det igen! Nu finns det ju grymma epo kärror som nästan är gratis :)

Lycka till med flygningen!

Flygsmurfen
2013-05-11, 20:42
I fältlådan har jag bara reservdelar som passar de plan jag flyger och några få verktyg i rätt dim.
I en låda i bilen har jag "resten": Ca-limm, diverse billiga verktygssatser fr Biltema, tejp, soppaslang, skruvar/ muttrar i olika dim. Clevisar, mm.
Ingen idé att ha allt i fältlådan och bära fram och tillbaka.
Skall du börja med en enkel el-modell behöver du inte mycket. Bara ev verktyg för att montera ihop den.
En bra tumregel är annars att inte utföra reparationer på fältet, de görs bäst hemma i hobbyrummet.
Lycka till med flygandet.

// Mats W

Skrotiz
2013-05-11, 21:12
Som fler tipsat om så skaffa ett billigt plan som tål stryk.
Under inlärningen så kommer planet få en hel del smällar både vid landningar och hantering och då behövs ett som håller.

Jag kan bara tala varmt för Wing Dragonen, den håller konstigt nog för de mesta.
Jag lyckades bryta av vingen i luften på min och de var säkert 30-40m störtdykning innan den våldsamt tog i marken.
De enda jag behövde laga var just vingen, resten var oskadat. Jag flyger fortfarande med samma plan och den lagade vingen lite nu och då när jag vill ha lite lugn och behaglig flygning :)

Jag rekommenderar att börja utan skevroder.
Alternativt kan man skaffa t.ex sportstern men samtidigt köpa en komplett vinge från slow flyern och flyga med den till en början för att sen byta till skevroder vingen när man känner sig säker på flygandet.

Thomas
2013-05-11, 22:18
På tal om Krasch-kit (ihop med EPP/Elapor/Friggokärra) , ska du nu ha ett sånt så är väl Foamsafe CA-lim att föredra för möjliga/snabba reparationer på fältet. Eller möjligtvis 10-minuters epoxi.
För mer bestående reparationer till dylika kärror skulle jag nog välja UHU-Por, som har liknande halvsega konsistens som EPP:n/Elapor'en.
Det är ju egentligen jäkligt dumt att limma ett 'mjukt' material med ett stenhårt CA-lim....

pgrts
2013-05-12, 06:27
Tyckte först att Wingdragon (sportster) var en seg tråkig sak men efter att ha läst lite här så kommer jag ihåg "landningar" från mycket hög höjd rakt ner genom träd med relativt små skador som lagades på fältet med snabbepoxi....
Men jag skulle i alla fall valt en Radian eller EasyStar som är lite större och lugnare att flyga med små utslag och ändå riktigt kul som busmodeller när man blivit lite varmare i kläderna och hornen vuxit en del.

Medeashusse
2013-05-12, 12:00
Vad roligt med den stora responsen och det stora engagemanget från er! :-)

Har redan börjat läsa in mig på de olika prylarna i mitt kommande krasch-kit.
Insåg bla. att om jag köpt lim utan råd härifrån hade jag antagligen valt ett som hade gått som het lava genom vingarna! :-o
Dessutom så ska jag inte ha silvertejp utan packtejp för snabbreparationer och ha med smådetaljer som tandpetare och knäckformar etc. etc.

Eftersom jag genom livet ägnat en hel del åt hobbys och arbeten som kräver att man har rätt utrustning med sig från början, så är det naturligt för mig att sätta ihop ett verktyg och reservdelsset redan innan jag ger mig ut.
Som exempel har jag seglat under många år och när saker går sönder ute på havet kan man inte "stanna vid vägkanten" och sticka o köpa det man behöver.

Jag inser att det här inte är riktigt samma sak, men det kanske förklara för er varför jag ställde frågan. ;-)

Dessutom är de små detaljerna som ni fyller på med ovärderliga då det är mödosamt och kanske omöjligt för en nybörjare att klura ut.

Fyll gärna på med fler tips!!!!!!!!!!

Allt eftersom diskussionen har fortlöpt börjar inse att den i särklass viktigaste delen i ett krasch-kit för en nybörjare är ett MYCKET tåligt plan, med stabila flygegenskaper!!! :-D

Så om jag sammanfattar har jag fyra huvudkandidater och dessa har i sin tur variationer att välja på.

Bixler

Radian

Easy Star

Wing Dragon

Allihop ligger likadant i priset men för min del kan jag gärna lägga några hundralappar extra för att få något som jag kan utvecklas med en bit.
Det är därför jag har pratat om att köpa en version med skevroder.

Förstod jag rätt att man kan koppla bort skevningen och "nåla fast" dem tills jag blivit varm i kläderna. Är det något man kan göra generellt eller bara på vissa modeller/typer?

I varjefall så råkade jag hitta den här varianten av Wing Dragon, vad tror ni om den? Den är större än de vi diskuterat innan, men ger inte det större stabilitet? Vad jag sett på Youtube recensioner så verkar den ha hyfsade lågfartsegenskaper.

http://ercmodely.cz/en/rc-airplanes-propeller/56-art-tech-wing-dragon-500-class-rc-airplane-4ch-rtf-camera.html

Fortsätt skriva och ha gärna olika åsikter, jag och antagligen en hel hop andra nybörjare läser vart enda kommatecken!!! :-)

simonarvestrand
2013-05-12, 12:06
Visst kan du köra bixlern med nålade skevar men då skulle nog rekommendera att förstora rövrodret lite då eftersom det är i minsta laget, har själv limmat på ett plastkort för att få lite mer verkan.

Fast jag ser inte vitsen med att inte börja med ett plan så som ett plan ska vara , började själv med en bixler helt utan kunskap och helt själv på fältet bakom huset och det gick kanon, hade lite problem med landningen men det tror jag är fullt naturligt för en nybörjare, den kom ner hel iallafall men grannens lada bromsade den sista metern :).

vet att det finns fler trådar om samma sak här på forumet med massor tips sök lite på nybörjar val och lite sådant.

Skrotiz
2013-05-12, 14:12
Fördelen med att börja med en icke skevroder försedd vinge är att dom har en v-form vilket stabiliserar planet i luften till skillnad från skevroderförsedda vingar som oftast är rakare i formen.
Easystaren funkar bra om man förstorar sidrodrets yta för de är på tok för litet original, däremot är den betydligt snabbare än t.ex Wing dragonen. Iofs så med en lätt setup flyger nog easystaren ganska långsamt också men wing dragonen är fortfarande det långsammaste planet jag flugit..
Och är man lite händig så är det inga problem att bygga ut med skevroder på en icke skevroderförsedd frigolitvinge.

Just att ha ett långsamt plan i början är en klar fördel då det ger en gott om tid att tänka på vad man gör och inte bjuder på några våldsamma överraskningar.

Både Wing dragon och easystaren är väldigt snälla vid stall tendenser, Wing dragonen dyker nån decimeter för att sen plana ut igen om man flyger för långsamt.

Multiplex elapor är ju väldigt seg och bra ur krasch synpunkt. Limmas utan problem ihop med ca lim(med eller utan "kicker") när man trasat sönder den och ska tydligen gå att värma i riktigt varmt vatten(kokande?) för att återfå sin ursprungliga form om den blivit krokig. Detta har jag dock inte testat själv men läst om det.

Angående den lite större versionen så beror det mest på hur stort fält du har att flyga på.
Om du tänkt flyga på fler ställen än ett modellflygfält så välj med fördel en mindre modell för den kräver mindre utrymme.

Fluf
2013-05-12, 14:30
Min 1a var bixlern och den har varit med om extremt mycket. Jag pensionerade den dock och slaktade elektroniken för ett efterkommande projekt. Kan bara rekommendera den varmt :) Lättflugen och stryktålig.

Här är min 2a flygning första dagen (den första flygningen slutade i toppen på en björk). Detta är mitt första flygplan (har flugit lite heli innan).
Har iofs fuskat med en gyro på skevrodret, men det behövs inte under 9m/s vindar så räkna bort den.

http://www.youtube.com/watch?v=nUyA3yoMVZY&feature=share&list=PLA1D4CB501 E021043

Tuta och kör, välkommen till hobbyn :applouse:

pgrts
2013-05-12, 19:27
Lite förklaring av Easystar/ Bixler kan kanske vara på sin plats.
För många år sedan var det någon "oberoende" som testade och samlade in åsikter om bästa första plan och då var det Easystar som gick med segern.
Sedan har det kopierats friskt med små variationer till exempel Bixler AXN Floater Beta Hawk och en massa namn på "friggoplan" med ca 140 cm spännvidd, skjutande propeller med motor på ryggen och uppåtsvepta vingspetsar.
"Ur-Easystar" hade en borstad 400-motor med Nickelbatterier som inte var alltför upphetsande. Som skolplan kunde man använda 2-cells Lipo med 4 till 5 Ah för att få rätt tp och få ut flygtider på nästan en timme. De flesta moddade nog staren med skevroder från början men hade rimligt små utslag för att det inte skulle bli allt för vingligt.
Nu finns generation 2 av Easystar avsedd för borstlös motor och skevroder som option.
I min erfarenhet så finns det massor som är nöjda med "kinakopiorna" även om man kan räkna med lite oljud från motor, falerade servon och skevheter. Inget av det är sådant som är svårt eller dyrt att fixa/trimma och för det mesta så får man mycket kul flygning utan problem.
Easystar från Multiplex har tysk QC och jag har sällan hört någon som haft problem.
Radian från Parkzone har amerikansk QC och i mitt tycke så är den minst i klass med MPX tyska - båda är en fröjd att packa upp och flyga för en tekniker.
Av någon anledning så har Bixlern blivit nästan helgonförklarad trots att den "bara" är en kopia från HobbyKing.
HobbyKing har bra och framförallt billiga grejor som man kommer åt via ett par klick på datorn men i ärlighetens namn så är prisskillnaden knappast märkbar om man tar hänsyn till fraktkostnader och jämför vad Bixlern hade kostat med motsvarande motor och servo.

Wingdragon och den nya modernare som du länkat till är en helt annan sak på samma tema och den har sina fördelar med "spannaplast" till framkropp och kolfiberbom. Landningsställ är inte alls fel att ha och träna med även om man lätt kan kaststarta det planet liksom de andra nämnda.

Kraschkit är det kanske inte men något du måste ha är en vettig laddare. Man klarar sig långt med en på 50W men du bör skaffa en multiladdare med display och förstås en som du kan ladda med från 12V i bilen. Personligen så väljer jag en som även går på 230V hemma för att slippa en laddare/bilbatteri eller extra matningsdon. Till laddaren kan man inte få för många olika kontakter. Jag laddar sändaren, glöddrivaren, nickelbatterier, LiPo och även bilbatteriet eller mobilen om det mot förmodan skulle behövas!

Medeashusse
2013-05-13, 15:40
Ok, bitarna faller på plats som ett meteoritregn!

Ett plan som är byggt med skevroder behöver kompensation på rövrodret :-) om man skall låsa skevrarna (eller vad det nu kan heta)...

Kan man inte gyrostabilisera hela kärran? (Antar att svaret är ja!)

Bygga skevroder på en frigolitvinge om man är lite händig.
Det finns en anledning till att jag köper RTF, fråga min fru! ;-)


Har du något förslag på en lämplig laddare?

I varje fall så har jag snöat in på Wing Dragon Class 500 FPV. Vet inte riktigt varför men den verkar behaglig, stabil och tålig. Problemet är att den tydligen inte finns i Sverige.
Cbiz i Gränna som är generalagent för Art Tech i Sverige verkar inte ha någon av de nyare modellerna med borstlösa motorer hemma!??

Någon som har tips om var jag skulle kunna beställa!? Har kollat i USA, Schweiz och Tjeckien.

Kanske var det den här videon som fick mig på fall och framförallt slutet på den. Tycker det skulle passa perfekt att kunna, bokstavligt, bara släppa greppet. ;-)

https://vimeo.com/48269312


Får jag inte tag på en Drake och det ganska snart, så blir det Bixler eller en Easy Star. Jag måste ju komma upp i luften innan det blir Jul!

pgrts
2013-05-13, 21:33
Skippa USA och försök att hitta inom EU så vet du vad det kostar direkt.

Men om du ska köpa RTF - alltså ett paket med sändare och allting - och du menar att vara seriös..
Kolla upp så att du köper något med en rätt så avancerad radio så att du framöver kan köpa till modeller och behålla radion.

https://www.rchobbysweden.se/multiplex-easystar-2-radiostyrd-elseglare-2-4ghz-rtf/


Då har du exempelvis Parkzone modeller som du kan köpa med en Spektrum DX6i.
Ett annat exempel som är utmärkt är någon Multiplex med en sändare typ SMART.
De är lite dyrare som första köp men kommer att betala sig när du ska ha nästa modell och kan behålla en vettig sändare och ha massor av trevliga modeller att köpa som direkt passar till din gamla utrustning.


En laddare av många liknande är :
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/247934184D70DDAAC12579DF00558613?OpenDocument&CartID=12085-
eller
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22297__Hobbyking_ECO_SIX_80W_6A_2_6S_Battery_Bal ance_Charger_AC_DC_w_PSU.html

Skrotiz
2013-05-13, 21:49
Är multiplex smart sändare verkligen ett bra val?
Ser ut som en leksak men å andra sidan så brukar väl inte Multiplex tillverka skräp.

Ken1
2013-05-13, 22:20
Nog inga bekymmer med en MPX radio , litar själv mer på dem än nåt från den berömda affären i fjärran Östern :)
Spektrum har en liknande 4kanals, och det finns säkert fler. Utseendet på en radio spelar mindre kvitta, det är ju funktionen i första hand som är viktigast. Sen är det rätt trevligt att se andra designer än dem vanliga "Lådorna" =)
Och just Gamepads är väl egentligen ett bra steg att gå i, då gissningsvis ett flertal "gamers" kanske lättare kan komma igång, då man känner igen sig på ett annat sätt.

pgrts
2013-05-14, 10:42
MPX ser onekligen ut som en leksak vilket är medvetet för att attrahera ungdomar (och alla som spelar).
Det är kanaler så det verkar räcka ett tag (6 st) och det riktigt smarta verkar vara att sändare och mottagare pratar så att sändaren ställer in sig rätt när man kopplar upp. Alltså verkar det som att man inte väljer modell i sändaren utan att alla parametrar som servoriktning dual rates trimmar med mera ligger lagrade i mottagaren på något sätt.
Reklamen säger att sändaren "känner igen" ett par hundra modeller.
Är man ny och inte har behov av en "korvlåda på magen" så verkar den vara riktigt prisvärd - definitivt inte något som Spektrum 4-kanals.

Medeashusse
2013-05-14, 14:06
Jaha, den där anade jag inte att den skulle komma! En parameter till! :-)

Ha, ha, ha!
Om jag är seriös eller inte återstår att se! Kanske bryter jag planet över knät efter några timmars flygförsök, går hem och försöker glömma allt eller så köper jag en DX18 om ett år och hittar något mer avancerat att krascha med!! :)

Jag förstår hur du tänker, om man lärt sig att cykla med stödhjul så är det dumt att behöva kasta hela cykeln pga. av att den modellen hade stödhjulen fastsvetsade!? Den här tankegången går faktiskt in under ämnesrubriken Krasch-kit då det handlar om vad som kan återanvändas längre fram.

Efter att ja kollat vad tillverkarna stoppar ner i kartongerna så kan jag se att det är ganska stor priskillnad på sändarn vid lösköp, men då utan att kunna avgöra vilken av dom som har bäst funktion.

Vad jag förstår av er diskussion så är Multiplex Smart ett bra val om man bara ser till pris och funktion och i mitt fall kopplat till en Easy Star.

Jag har inget emot att sändaren ser ut som en spelkontroll utan då mer att den ser ut som en Playstation-kontroll. Jag har aldrig kommit överens med dom, mycket beroende på att jag alltid spelat Xbox!!! :p

Allvarligt, jag kommer nog över det utan terapi....


Laddare då, är det här paketet något vettigt? Det klarar enligt beskrivningen att göra två saker samtidigt. Det är ett paketpris ihop med nätaggregatet.

http://www.reservdelsrc.com/imax-b6-twin-charger-fusion-ps200a/7585-0

Tittade på förekommen anledning lite djupare i specifikationerna för Easy Star och såg att den hade en rejäl flygtid jämfört med de andra tillverkarnas modeller.
Har jag fattat det rätt?

Skrotiz
2013-05-14, 14:29
Den där laddaren klarar du dig länge med.
Jag har en Imax B6 som funkar fint för mig än sålänge, sålänge man inte har större accar än t.ex. 3S4000mAh eller 4S3000mAh så klarar man sig bra med den.

Att köpa en riktig laddare från början är aldrig dumt, inte heller att komplettera med en extra acc så man får mer flygtid när man är ute.
Nu verkar ju Easystar2 ha väldigt lång flygtid så en acc räcker kanske till en början om de blir en sån.

pgrts
2013-05-14, 16:28
..Tittade på förekommen anledning lite djupare i specifikationerna för Easy Star och såg att den hade en rejäl flygtid jämfört med de andra tillverkarnas modeller.
Har jag fattat det rätt?
De flesta av den typen av motorseglare har kapacitet för ett par hekto batterier och då kan man få väldigt lång flygtid. Jag har skolat 4 elever á 10 minuter vardera på ett batteri och vi hade mer än ett batteri så det var rätt så tufft för "trainerfingern".
Risken är nog större för att flygningarna kan inskränka sig till någon eller ett par sekunder första gångerna ;-)
Om man är någorlunda aktiv när man flyger så är mellan 5 och 10 minuter rätt så lagom innan paus.
Termikflygning (utan tidstävling) är helt annorlunda men då förbrukas det inte direkt någon energi från batteriet.
Köper du en RTF så brukar det följa med en enkel laddare som räcker bra att börja med.
dubbla eller 4-kanaliga laddare för att ladda flera olika batterier samtidigt kan ju vara fräckt men för min del har jag inte sett behovet då jag har tillräckligt med batteri med mig för att flyga så många flygningar jag önskar utan att ladda på fältet.
Börjar du med en E-S eller någon annan av modellerna som har nämnts så kommer du kanske snart att bestämma fortsatt väg och då kanske det blir förbränningsmotor eller stora effekter som kräver mycket mera watt i laddaren så ta det lugnt och börja mjukt med något "lagom".

Skrotiz
2013-05-14, 16:58
Laddaren som följer med är förmodligen inge vidare, brukar ju ta en evighet att ladda med såna där laddare pga den låga laddströmmen.
Hittar dock inge info om laddaren så de kan ju vara en bättre modell än dom "vanliga" som brukar följa med.
Däremot så fixar äl easystaren säkert 4 flygningar på 5min vardera alternativt 3st på 7min var vilket kan vara tillräckligt för en sväng på fältet.

En "lipo-check" kan vara klokt att införskaffa isf så du har koll på spänningen, dessa kostar inte många kronor.
Vill man ha lite mer koll kan man skaffa en wattmeter som loggar lägsta spänningen under belastning och även förbrukad milliampere så man har koll på hur mycket man har tömt ur batteriet. Dessa kostar inte heller så mycket.

Inget av ovanstående är ett måste då fartreglaget säkerligen har LiPo-cut som skyddar batteriet mot för mycket urladdning.

Skrotiz
2013-05-14, 17:10
Sökte lite mer å fann info om laddaren.
700mA laddström har den så det betyder 3-4timmars laddning från tomt till fullt.
Har du tänkt flyga mycket så är de kanske bättre att komplettera med en till acc, åker du ut till fältet med två fulladdade batterier klarar du dig nog bra.
En 3S2000mAh acc kostar ca 200kr.
Skaffa en LiPo laddpåse samtidigt till att ha batterierna i under laddning och förvaring.

Medeashusse
2013-05-15, 02:06
Var finns den STOOORA grundkursen A-Ö, angående accar, laddare, battericheck etc. etc.?? Finns det någon bra sida. Känner att det närmar sig "memory owerflow" snart i skallen och vet inte vilken applikation som spökar... :banghead:

När jag flyger i simulator känns det svårare att hantera planet utan skevrodret än med. Är det bara en känsla som jag inte ska bry mig om eller ska jag anamma den?!

Någon som vet om en länk till bra addons för FMS-SIMULATORN?
Eller ska jag köpa en annan och behålla USB-sändsren?

Förresten, Hur egentliga brukar kärrorna klara vät och kyla och då menar vid flygning?

Har nu börjat funder på att införskaffa ett ARF-istället och få dit lite bättre delar att kunna åtranvänd vid senare tillfälle...? Blir, vad jag förstår klurigare och till och med dyrare än RTF-kit. Men den som gett sig in i leken får leken tåla.........

pgrts
2013-05-15, 05:27
[QUOTE=Medeashusse;312726]
När jag flyger i simulator känns det svårare att hantera planet utan skevrodret än med. Är det bara en känsla som jag inte ska bry mig om eller ska jag anamma den?!

Förresten, Hur egentliga brukar kärrorna klara vät och kyla och då menar vid flygning?
QUOTE]
Jag håller med om skev. Förr skolade man ofta med höjd/sid men knappast numera. Däremot ska man se till att ha små utslag på alla roder i början (dual rates).
Kyla väta - vad är det ;-) En sändarbäg är jättebra för att skydda din fina radio men se till att genast ta ut radion när du kommer in så att det inte blir ett fuktigt drivhus. Mottagare kan man skydda genom att ha den i en "stor partyballong" servon kan göras vettiga med lite vaselin men är det riktigt kallt ska man se till att inte oljan/fettet blir segt. Fartreglaget kan tätas vid sladdarna med någon pasta och jag brukar montera så att kylflänsen sitter limmad i ett hål i sidan eller botten av planet och då är elektroniken skyddad inne i planet. Men man får se till att kroppen är rimligt tät. För elmotorer gäller att ha lite 5-56 eller liknane när man kommer hem så att lagren inte rostar efter något år i tuffa väder. Alltså "vanligt sunt förnuft" - som inte finns.

En kavlitets RTF är klart bäst att starta med om man har lite bråttom. Du kan använda allting igen. Har du redan en bra laddare så märker du att du kan kasta den sämre som följer med och ändå få grejorna billigare än att köpa "lösvikt".
Allra dyrast blir konstigt nog att bygga av lösvirke.

Medeashusse
2013-05-15, 18:46
Allright....
Mao. skulle en Easy Star II med skevroderkit kunna funka ett bra tag för mig!!?

Det börjar bli dags att beställa så det börjar flygas o limmas lite! :)

Jag får kontemplera över de övriga alternativen och komma till ett beslut..

Tja, jag är inte förvånad över att "plocka ihop och bygg själv" alternativet är dyrast. Tex. så är hela kaffe bönor dyrare än malda, något jag irritetat mig på ett bra tag! :mad:

pgrts
2013-05-15, 20:40
..
Mao. skulle en Easy Star II med skevroderkit kunna funka ett bra tag för mig!!?..

Tar du lite hjälp första gången så kan det kanske bli riktigt länge.
Blir det några sekunder så är du definitivt inte ensam...........
Jag är förvånad över hur många gamla flygare som efter massor med år av mer eller mindre avancerade modeller plötsligt skaffat en "skumgummianka" att mysflyga eller busa med.

Medeashusse
2013-05-15, 21:08
Ha, ha!

Vad bra, då kan jag smälta in med de stora killarna! Ända tills jag drar rakt ner i backen! ;)

Nja, hjälp kan jag nog inte räkna med. Bor till vardags väldigt långt norrut och långt bort från närmsta klubb.
Om jag lyckas och får blodad tand så kommer jag med säkerhet återkomma med frågor om batterier i kyla! :D

Men just nu är jag söderut på långvisit pch får se om jag hinner handla och söka hjälp på den lokala klubben innan det bär av med nordlig kurs.

Är för övrigt säker på att jag, så fort jag slänger iväg planet, kommer upptäcka att jag är en sann naturbegåvning för rc-flyg och flyger oavbrutet tills accen är slut!!! :cool:

Tappade bort mig precis, såg någon shop som sålde skev-kitet till ES och nu hittar jag inte den, någon som vet?? :eek:

Skrotiz
2013-05-15, 21:30
Hur långt norrut bor du?
Själv bor jag i Luleå och härikring(10mils radie) finns ju modellflygklubbar och modellflygare lite här å där så hjälp behöver inte vara så långt bort.

Medeashusse
2013-05-15, 21:49
Pajala..... 22 till Lule, 15 till Gällivare, 22+ till Kiruna och ca 17 till Kalix... :)

Iofs. finns det någon hemma i Pajala som pysslar med det här skicka ett PM till mig!!

cykelbud
2013-05-15, 22:03
Hej,

Var nyss nybörjare jag med (om man nu kan uttrycka sig på det sättet), och jag kan bara instämma med att jag också tycker det är enklare med skevroder än med endast sida. Min första trainer var en balsa metanol med tre kanaler, och nackdelen med bara sida var att den blev väldigt känslig för vind för man kunde inte styra emot, speciellt med små utslag som man har i början. Fördelen med sida är ju att den blir lite lugnare in i svängen. Men har man kört några gånger med simulator är det inga problem, bara fördelar som jag tycker. Och man kan dessutom få till en roll på ett säkert sätt, till skillnad från en med sidoroder där det tar en evighet att komma runt... :)

Då är det viktigare att ha en modell man kan köra lite långsammare med så man hinner med. Ett övningstips är att köra i en åtta framför sig och att välja att svänga från sig hela tiden, då övar man svängar men slipper det svåraste att köra mot sig där det blir tvärtom.. För det är klart knepigare än att svänga med skev! :)

min två cents, lycka till

/Anders

Medeashusse
2013-05-15, 23:49
Jo, jag har redan börjat träna åttor i simulatorn och då oftast utan att jag har planerat dom! :)

Har också insett det där med ett långsamt flygplan, för så fort jag väljer ett lite "sportigare" blir det åttor ända ner till backen!!!

Försöker verkligen nöta in skevrodret i alla perspektiv för att lyckas dra i spaken åt ickekraschningshållet. Det går bättre o bättre i varjefall.

Faktiskt tycker jag att ett av de största problemen med simulatorn (FMS) är att jag inte har det periferaseendet vilket gör att är planet över en viss höjd har man inte aning om var backen är eller landningsbanan eller hus eller träd..
Det här var ett av problemen som jag tänkte avhjälpa med att köpa ett riktigt plan! :-D

pgrts
2013-05-16, 05:24
Skevkit kan du säkert köpa där du köper modellen. Det är i princip "bara" 2 små servon och eventuellt 2 förlängningskablar till servon.
Konsten att träna med simulator är att alltid flyga så att man ser horisonten (alltså del av marken), samt att man flyger så att man alltid har planet framför sig ut mot fältet och inte plötsligt flyger så att planet plötsligt kommer bakom en. På simmen är det helt OK men i verkligheten kan det sluta lite oväntat.
Åttor är ju bra att träna men försök även att flyga på rygg - i cirklar eller åttor. När allting sitter i ryggraden så är det enklare att reda upp oväntade situationer. En annan sak att träna är att starta med trimmarna på radion helt offset så att man får styra mot med både höjd och skev samt på något sätt hitta trimmarna och justera när planet är i luften.
Det är sådant man har "en vän" att fixa innan första flygningen samt kanske att ta upp planet på lite höjd och lämna över spakarna. Att kasta och samtidigt styra kan vara lite nervigt om man inte vet hur planet beter sig. Exempelvis så brukar alla plan med motor på ryggen vilja dyka av motorkraften innan planet fått riktig fart så att vingen bär och håller mot. Om man kastar uppåt så orkar motorn inte med och planet stallar ner någon meter framför fötterna. Bäst är alltså att göra några provkast utan motor första gångerna. Planet ska i princip glida av sig själv 10-20 meter rakt fram mot vinden innan det fint landar utan att man rört någon spak.

Medeashusse
2013-05-16, 17:24
38863

Vad behöver jag mer!!!!??
Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
Vad har jag fattat fel?

Citat från Multiplex:
" The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

(Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)

Defuncta
2013-05-16, 19:23
38863

Vad behöver jag mer!!!!??
Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
Vad har jag fattat fel?

Citat från Multiplex:
" The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

(Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)

4600mah acc till en easy star verkar väldigt mycket, jag har själv en fpv utrustad bixler med uppgraderad motor 200w. Den flyger jag med 2200 mah, tycker den är seg dock gillar jag när man kan stiga brant utan att den slöar :). Nu är det beställt en kanske lite för kraftig motor till min bixler (400w) hehe...

Skrotiz
2013-05-16, 19:53
4600 acc känns stort men jag är inte de minsta tveksam till att den kan flyga med en sån.
Jag kör min ez* med 3S3000mAh och fpv prylar å den flyger, dock har jag placerat accen i "lastutrymmet" under vingen för att få tyngdpunkten rätt utan vikter.
Vad man bör tänka på är att hastigheten ökar ju mer man lastar på, med enbart en 3S2200 acc i nosen är planet väldigt snällt att flyga men när man börjar lasta på så får man även öka farten för att inte stalla.
Däremot ökar stabiliteten med lite extra vikt ifall de blåser lite men för mycket vikt så blir den orolig.

Jag skulle köra på en extra acc med samma vikt som den som följer med så slipper du bekymmra dig om att accarna måste montera på olika ställen för att få tyngdpunkten rätt.

Medeashusse
2013-05-16, 20:41
Ok, då förstår jag...
Han försökte få mig att förstå att 4600 är en riktig over kill och han knuffade mig bara åt ett vettigare håll!

Har ju inte någon koll på vikterna på accen och framför allt inte på hur de påverkar flygplanet. Men jag är ganska säker på att jag inte vill öka farten mer än nödvändigt på jungfruflygningarna.


Pgrts: Jag har sänkt höjden efterhand, men har inte tänkt på det med överflygning av mig själv. När du nu påpekar det så är det ju ganska självklart att man blir vimmelkantig när man kollar rätt upp i himlen!

Säger du åttor, så gör jag åttor!

Faktiskt så började jag simulatorflyga med trimmarna felställda, jag fattade inte att man var tvungen att kalibrera! :D

Ha, Ha! Jag kommer säkert stå och provkasta i några dagar utan att våga röra reglagen. ;)

Skrotiz
2013-05-16, 20:51
En 3S2200 acc väger nog ungefär samma som den som följer med planet, tyvärr verkar autopartner inte ha några sådana på lager.

Medeashusse
2013-05-16, 21:14
Och nu hittar jag inte ens det acc han rekommenderade!

FM2700

Hörde jag fel, ska det vara andra bokstäver?

Skrotiz
2013-05-16, 21:24
http://www.autopartner.se/fullymax-2700mah-3s-25c-lite-p-17511-c-175.aspx
Där har du det, ganska bra pris också.

Medeashusse
2013-05-16, 22:17
TACK!

Ok, något mer som ska ned i korgen!?

Skrotiz
2013-05-16, 23:47
Vet inte vad de är för kontakter på multiplex accen/fartreglaget men såna hära deans kontakter (http://www.autopartner.se/deans-kontakt-hane--hona-5-par-p-12725-c-426.aspx) använder jag.
Tycker dessa är riktigt bra, vilka kontakter man använder är upp till var och en men de viktiga är att se till att ha likadan honkontakt på alla accar å motsvarande hane på fartreglaget så de passar.
Sen krävs lite lödkunskaper med utrustning och krympslang för att byta kontakter.

Detta behöver du dck inte bry dig om ifall du valt att börja med endast en acc för då passar det ju direkt.

Medeashusse
2013-05-17, 00:39
Ha, ha!
Trodde ju att det var typ DIN kontakter och att alla hade samma dimensioner? :confused:

Ska jag ringa o fråga vilka kontakter som passar? Lödningen ska jag nog kunna fixa eller så får jag någon att fixa det åt mig.

Hade tänkt att två acc kanske är lagom att ha med sig ut i terrängen..

Nu är jag verkligen less på simulatorn och det innebär väl att jag ska fortsätta ett tag till..... Suck.

Medeashusse
2013-05-17, 02:18
Tills på måndag tänkte jag dessutom ha en låda med texten "Krasch-kit" färdig....

pgrts
2013-05-17, 05:35
När det gäller batterier och kontakter så kan man nog inte tillräckligt betona hur viktigt det är att ALDRIG stöta mot med plus och minus. Det kommer att gå flera hundra ampere och på någon millisekund fördärva batteriet.
1 - ha alltid ena sladden helt isolerad när man jobbar med kontakterna.
- innebär att man ska sätta krympslang på första kontakten man lödat innan man avisolerar och börjar jobba med sladd nummer 2.

Det finns i princip hur många typer av batterikontater som helst.
Deans som visades var i stort sett standard på mellanstora batterier men har bytts ut mot gula XT60 kontakter på många ställen.
Multiplex har sin egen gröna kontakt...
Större batterier har ofta runda stift-hylsor i olika dimension beroende på strömstyrkan man vill ha.

Med andra ord så blir det en massa övergångskontakter man får samla på sig.

Om du köper från samma ställe så ta "fånen" och prata med säljaren så att de får vad du behöver för att tillverka övergångar till batteri, fartreglage och laddare till det som du beställer. - Även krympslang om du inte har sådant hemma i rätta dimensioner.

Medeashusse
2013-05-17, 10:41
Kontakter "check"
Det skulle vara Multiplex egna, precis som du sa.

Smäller batteriet vid anod till katod eller går det bara en plågsam död till mötes?

Well, tärningen är kastad!

Gäller distansköpslagens returrätt efter första provflygningen? ;)

38866

Allt ska vara med förutom krympslang, för det fixar jag själv!

pgrts
2013-05-17, 12:22
Man får väl gratulera till en evig väntan.........................................
Vad ska du göra hela helgen?

Du har skaffat på dig lite reservdelar ser jag.
Querruder vorbereitet (außer den 2 Servos ist alles im Lieferumfang enthalten).

Det är väl självklart att du har returrätt om planet inte fungerar och det bara blir bitar kvar - men du måste ha med dig en stor säck och ta vara på exakt alla friggoporer som blir resultatet av en lyckad landning.

Ett tips om du hinner. Be att de skickar med en hankontakt som motsvarar kontakten i batteriet du köper extra.
Det är bättre att tillverka ett par korta adapterkablar än att klippa bort och byta på batteriet.
Nästa plan du köper kanske har den kontakten som sitter på batteriet du köper extra. Eller är det så att batteriet inte har kontakt monterad?

En helt annan kontakt är balanseringskontakten.
På billiga enkla laddare så är det den man laddar genom i stället för att använda kraftkabeln till att ladda och balanseringskontakten enbart för just mätning och balansering.

Nu kommer det trevliga - Alla batterier har inte samma balanseringskontakt men man får väl förutsätta att en sådan sak är kollad av en så kompetent handlare som du lyckats hitta. Autopartner har de flesta kvalitetsmärken i sin shop så det är bara att fortsätta med någon Extremeflight eller Sebart när du vill gå ett steg längre.

simonarvestrand
2013-05-17, 12:30
Adapterkabel - en felkälla extra inget jag rekommenderar iallafall

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

jocke1963
2013-05-17, 12:51
...
Smäller batteriet vid anod till katod eller går det bara en plågsam död till mötes?


Klart olämpligt, stor eld/explosionsrisk, ja.

Michael
2013-05-17, 17:15
Kontakter "check"

Gäller distansköpslagens returrätt efter första provflygningen? ;)



Det kan nog bara Allmänna reklamationsnämnden svara på men jag skulle tro att det är osannolikt eftersom du själv måste göra en hel del arbete med montering och installation som kan påverka flygplanets flygförmåga. Dina insatser har inte leverantören någon kontroll över. Är det frågan om materialfel eller liknande som inte kan härledas till användningen/monteringen av flygplanet kan det vara skäl för reklamation.

Medeashusse
2013-05-17, 21:53
Tja, i helgen gör jag inget vettigt förutom att cirkla i åttor uppochner i simulatorn och vänta på paket, som ett barn som väntar på tomten!

Förresten, någon som har några fler övningar?

Jo, beställde lite extra prylar. Det är Multiplex eget skevroderkit, men "informatören" på AP sa att allt som behövdes inte ingick i kitet så jag fick komplettera med lite pryttlar. När jag frågade om jag borde köpa till några reservdelar till skrovet, som han visste brukar gå sönder, svarade han uppmuntrande nog att han inte trodde det. Planet brukar bara behöva lite lim, sa han! :D

Appropå krasch, fick en sak till att lägga i Krasch-kitet: Sopsäck

Nääää! Jag ger mig inte in i massa kopplingar, än! Är glad om jag lyckas löda ihop extra accen utan att det exploderar eller brinner upp och eventuellt jag också!
Balanseringskontakt är det nån ny form av dejting? :p

Förresten, där kom en till: Brandsläckare
(Försöker bara hålla tråden så gott det går) ;)

Nja, det var inte ett garantiärende jag menade utan returrätten efter att skäligen testat varan! :)

Mr J
2013-05-17, 22:26
Förresten, någon som har några fler övningar?


1. Flyg som vanligt, gärna på lite höjd i början. 2. Blunda. 3. Rör runt med spakarna så mycket som möjligt. 4. Red ut situationen. 5. Fortsätt flyga och känn dig som ett ess :)


När du fixar det oftare än du missarminskar du gradvis höjden....

Det är en nyttig (och realistisk övning) som gör att du vågar prova vilka manövrer som helst, iom att du vet att du alltid kan hämta hem kärran till kontrollerad flygning oavsett vilket läge du än hamnar i.

Flyg runt lite som du känner för, ha en kompis att ropa "motorstopp" lite slumpvis när som helst.
Då drar du av gasen och börjar segla hem mot banan. När du kan landa brevid fötterna oavsett när kompisen ropar, och du dessutom klarar övningen ovan hyfsat så är det goda chanser att du kan köpa nya flygplan för pengarna och inte en massa lim... :sarcastic:

Medeashusse
2013-05-17, 22:30
Lysande! Jag börjar på en gång! :-)
Någon som har fler övningar!?

Appropå lim, vad använder man om man behöver rengöra "sårytorna" innan man limmar? Antar att lacknafta etc. inte funkar.

Mr J
2013-05-17, 22:33
Lysande! Jag börjar på en gång! :-)

Med den inställningen kan det inte bli annat än bra... :sarcastic:

Medeashusse
2013-05-18, 00:57
Den där motorstoppsövningen bättrade på mina landningar överhuvudtaget! Fick mycket bättre inflygningar även utan motorstopp. Inte på något vis perfekta men mycket bättre.
Iofs. så hade/har jag ingen kompis, så jag fick överraska mig själv! :D

jocke1963
2013-05-18, 05:42
Appropå lim, vad använder man om man behöver rengöra "sårytorna" innan man limmar? Antar att lacknafta etc. inte funkar.

Om du nu menar Mpx Easystar, så funkar t-sprit på Elapor, som ju är Mpx egen variant av EPP.

"Vanliga" friggokärror tål dock normalt inte detta, då smälter foamen..

pgrts
2013-05-18, 08:14
Nu är det lyckligtvis så att elmodeller inte är lika äckliga som bränslemodeller så jag ser inte att det skulle behövas varken t-sprit eller något annat för att "tvätta" såren. Propellern däremot är vass om man nu skulle vara så händig att man mot all förmodan stoppar fingrarna där ;-) Sprit är väl OK för alla friggo? Däremot så är aceton lämpligt om man vill göra lim av modellen..... Sen kan man limma ihop en balsakärra.
Vanliga handservetter är kanske smart att ha med sig. Är modellen lerig eller framförallt för att fixa händerna efter att ha grävt upp något efter en landning.........

Som övning - testa andra plan än EasyStar på simulatorn. De som verkar vara svårast är "gamla trainers" som väldigt gärna stallar vid för låg fart.

Medeashusse
2013-05-18, 18:06
Jaha!
Så när jag kraschat Easy Star:en totalt samlar jag ihop delarna i säcken, häller på Aceton och går sedan o köper en balsamodell!

Men vill jag behålla den och reparera den istället ska jag använda t-sprit.

I lådan: Aceton, t-sprit och handservetter.

Jodå, har kör flera andra modeller mest hela tiden. Har tränat inverterad flygning, loopar, nödlandningar, åttor etc. med allt ifrån dubbeldäckare, Spitfire, x-wing till B747! Måste erkänna att jag har en del problem med att bemästra konstflygningskärrorna, men jobbar jag jobbar på det.
Hmmm..Iofs. så har jag en hel del att jobba på, vad det gäller de andra kärrorna också..... :)

Appropå på det, jag tycker att Spitfire, Mustang mfl. av planen från WWII är helsköna att flyga. Stämmer det även när man lämnar Sim-världen??

Har dessutom kommit på att jag använder skevroder + stigningsrodret för att svänga, mer än jag använder "rövrodret"?!!! Är det fel? Blir det mer kalabalik när jag kommer ut i verkligheten än vad det skulle bli ändå??

pgrts
2013-05-18, 21:09
Lämna acetonen långt från planen!
Aceton och då utan olja är enbart smart att använda till oldtimerbygge där man använder japanpapper balsapinnar och dope.

Skev och höjd är det de allra flesta flyger med.
Sedan när man kan det så börjar man stötta med sidrodret som är ett måste på skalamodeller - fast inte på "halvskala" som mer är "look alike".

Min erfarenhet av Warbirds är liten - små modeller på ca 1 meter spännvidd.
Där finns det en väldigt stor spridning i kvalitet både gällande hållbarhet men även flygegenskaper.
Jag har enbart hört positivt om exempelvis Parkzones modeller som Corsair och Trojan men de har även Fockewulfen och Spiten i den serien.
Men som Multiplexfantast kanske du ska titta på dogfighter.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Jb3Jk5X5Pv0
Där kommer du in i den lite snabbare häftigare världen med en spark i r*ven.

Defuncta
2013-05-18, 21:14
Jaha!
Så när jag kraschat Easy Star:en totalt samlar jag ihop delarna i säcken, häller på Aceton och går sedan o köper en balsamodell!

Men vill jag behålla den och reparera den istället ska jag använda t-sprit.

I lådan: Aceton, t-sprit och handservetter.

Jodå, har kör flera andra modeller mest hela tiden. Har tränat inverterad flygning, loopar, nödlandningar, åttor etc. med allt ifrån dubbeldäckare, Spitfire, x-wing till B747! Måste erkänna att jag har en del problem med att bemästra konstflygningskärrorna, men jobbar jag jobbar på det.
Hmmm..Iofs. så har jag en hel del att jobba på, vad det gäller de andra kärrorna också..... :)

Appropå på det, jag tycker att Spitfire, Mustang mfl. av planen från WWII är helsköna att flyga. Stämmer det även när man lämnar Sim-världen??

Har dessutom kommit på att jag använder skevroder + stigningsrodret för att svänga, mer än jag använder "rövrodret"?!!! Är det fel? Blir det mer kalabalik när jag kommer ut i verkligheten än vad det skulle bli ändå??

Man använder skevrodret mer än sidrodret så de är korrekt :)... Jag använder sidrodret ofta vid landningar och i mellan åt i svängarna. Flög med ett 5000 mah acc i min bixler idag, det var tungt och vingbelastningen var nog farligt hög. Inget jag rekommenderar. Men fick en lång flygtid :D

Medeashusse
2013-05-19, 11:48
Då fortsätter jag med skevrodergirar!

Vi får väl se vad.jag tycker om Multiplex, när jag väl flugit med en! ;)

Edge 540, är den någon instegsmodell till aerobatik eller är den full rulle? Är lite snällare än Yak?!



Förresten, frågar igen. Är det någon som har någon bra länk till en sida typ "Lipobatterier och laddare för Dummies"?
Inser att det är en del att läsa in...

pgrts
2013-05-19, 16:56
Edge eller Yak?
Så enkelt är det tyvärr inte.
Du kan ta två modeller som ser i stort sett exakt lika ut till mått och allting - den ena kan i stort sett vara oflygbar och den andra kan vara en dröm att flyga. Svårflugen är tyvärr ofta skör av någon anledning ;-)
Edge är väl kanske en typisk aerobatic men där finns ju ett antal nummer (modeller) på den och det finns allting från små modeller på kanske 30 gram upp till kanske mer än halvskala med motorer på 500 cc.........
Yak - vad är det? WWII eller avancerat jetplan?
Sök på LiPo för dummies - det finns säkert.

Mr J
2013-05-19, 18:37
Förresten, frågar igen. Är det någon som har någon bra länk till en sida typ "Lipobatterier och laddare för Dummies"?
Inser att det är en del att läsa in...

McRegor här på forumet har gjort en "Elflyg for dummies" som är riktigt bra, kika på den.

http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

Medeashusse
2013-05-19, 19:50
Jahaja...
Det var lite som jag misstänkte!
Jag anade nog att sim-versionerna av diverse flygetyg är lite beroende av vad skaparen tycker och att egenskaperna skiftar beroende på skalan i verkligheten. Men däremot att det skiljer så mycket mellan samma modell i samma skala, det anade jag inte.

Yak 55 (Väldigt instabil/vig/snabb i simulatorn, men kul)

http://www.google.se/search?safe=off&client=ms-android-sonymobile&ei=KRyZUZP7H8qv4QT1xIH4Cg&q=yak+55+rc&oq=yak+55+rc&gs_l=mobile-gws-serp.3..0j0i30j0i10i30l3.12649.13963.0.17615.3.3.0 .0.0.0.572.1001.0j1j1j5-1.3.0...0.0...1c.1j4.14.mobile-gws-serp.JlyQORvDJBc


Åhh Tack för länken, ska läsa den innan jag somnar! :)

Mr J
2013-05-19, 20:11
Åhh Tack för länken, ska läsa den innan jag somnar! :)

Tacka inte mig, tacka McRegor :)


Du har en till här: http://www.mft.nu/system/pages/other/wf_display_dynamic_page.aspx?PageID=59

Medeashusse
2013-05-19, 20:32
Se där ja! Då kanske jag kan börja hänga med i lingot, men framför allt slipper bränna sönder något!!


Förresten kom på en egen övning i simulatorn. Jag kallar den L.A.E.L., Low Altitude Emergency Landing alternativt C.R.L, Cat Reflex Landing. (Skrattar ihjäl mig åt mina egna skämt!!! :p )

På 2-10 meters höjd fipplar man till kontrollerna så planet "välter" och på ren reflex ska man få planet att som MINST landa på buken och som bäst landar man snyggt.
Har inte en aning om det är något jag kommer ha nytta av senare, men i simulatorn så ger marken ett kvitto på om man är snabb på att räta planet. Det blir ju liksom game over.

En fråga till, kommer Easy Star:en verkligen uppföra sig som i simulatorn (FMS) när jag väl har packat upp den och FÖRSÖKER flyga den på riktigt? Jag måste säga att jag känner mig skeptisk...

Jag hoppas Schenker levererar imorgon så att jag kommer ur det här simulatorträsket!
:rolleyes:

Defuncta
2013-05-19, 21:48
Se där ja! Då kanske jag kan börja hänga med i lingot, men framför allt slipper bränna sönder något!!


Förresten kom på en egen övning i simulatorn. Jag kallar den L.A.E.L., Low Altitude Emergency Landing alternativt C.R.L, Cat Reflex Landing. (Skrattar ihjäl mig åt mina egna skämt!!! :p )

På 2-10 meters höjd fipplar man till kontrollerna så planet "välter" och på ren reflex ska man få planet att som MINST landa på buken och som bäst landar man snyggt.
Har inte en aning om det är något jag kommer ha nytta av senare, men i simulatorn så ger marken ett kvitto på om man är snabb på att räta planet. Det blir ju liksom game over.

En fråga till, kommer Easy Star:en verkligen uppföra sig som i simulatorn (FMS) när jag väl har packat upp den och FÖRSÖKER flyga den på riktigt? Jag måste säga att jag känner mig skeptisk...

Jag hoppas Schenker levererar imorgon så att jag kommer ur det här simulatorträsket!
:rolleyes:

Om modellen skulle bete sig i verkligheten som i simulatorn skulle jag kunna flyga turbin jet, vilken Helli som helst, acro kärror flyga knive edge mm. Dock så flyger jag bara bixler i verkligheten ;) så nej lättare i sim...

Medeashusse
2013-05-19, 22:13
Jag som trodde jag var en oupptäckt naturbegåvning inom rc-flyget! :confused:

Allvarligt, men skiljer det mycket i tex spakutslag, glidflygningsförmåga etc. Ska jag räkna med att inget stämmer?

Som en fd vän en gång sa, "Bättre att tänka negativt, så slipper man bli besviken" :p

Skrotiz
2013-05-19, 22:23
De är svårare i verkligheten, de som är lättare däremot är uppsikten runt om modellen.
Men behärskar du simulatorn väl så har du goda förutsättningar att bli modellflygare ;)

Däremot kommer ju nerverna in i bilden när de är på riktigt.
Ett tips är att försöka lugna ner sig lite innan man lyfter.
Jag får själv nerver ibland trots flera år med flyplan, oftast när de är dags för maiden med någon ny modell.

Medeashusse
2013-05-19, 22:56
Ja, jag kan tänk mig det. Det blir alltid nerver när saker blir på riktigt!

Till krasch-kitet: Sobril. ;)

pgrts
2013-05-20, 05:22
En sak med din nya ES2 är att motorn är väldigt mycket starkare än original gamla ES1.
Det är nog den största skillnaden i flygegenskapen men den är inte liten.

Medeashusse
2013-05-20, 08:28
Ja just det!

Hittade faktist en modell till FMS:en av en ES1 som hade starkare motor och med skevroder! (ES2 har jag inte hittat..)
Så om jag har tur så stämmer ES1:an ungefär mot verkligheten, efter att jag "klippt och klistrat" ihop vingroder-kitet!

pgrts
2013-05-20, 09:24
Till krasch-kitet: Sobril. ;)
C15H17ClN2O2, är ett ångestdämpande (https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngest) och lugnande preparat
Är det ungefär som Valium?
Men nog är väl en rejäl Famous Grouse bättre även om den inte ger dig vingar ...

Medeashusse
2013-05-20, 11:55
Ha, ha! Ja, det stämmer!
För att det inte ska bli Flashback forum av det här, så byter jag snabbt tillbaka! ;)

Schenkers logistiktjänster verkar fungera bra, så jag var nyss o hämtade ett paket!

Skrotiz
2013-05-20, 13:19
Härligt! :)
Nu börjar det närma sig ;)

Medeashusse
2013-05-20, 16:24
Jajjamen!

Och nu ska vi se om jag lyckas svetsa dit option kitet med skevrodren!
Inte ett stort steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig!

:)

Medeashusse
2013-05-20, 17:08
Känns lite som de där träpusslena man fick hålla på med när man var riktigt liten. En hålighet som såg ut som en bil och då fick man leta efter bilbiten osv. :D

Skrotiz
2013-05-20, 17:32
Glöm bara inte centrera servo oken innan du limmar fast servona ;)

Medeashusse
2013-05-20, 17:34
Och hur gör man det!!!!???

Skrotiz
2013-05-20, 17:44
Koppla in servona med y-kabeln till mottagaren(kanal1) och slå igång allt, akta motorn/propellern.
Sen kollar du så att servona rör sig åt rätt håll, hö. på hö. spaken så ska högra skevrodret röra sig uppåt(vä. nedåt).
Vä. så rör sig vä. uppåt(hö. nedåt).
Rör dom sig åt fel håll får du reversera kanal1.
Sen kan du skruva fast servo oken så de pekar rakt neråt sett från servots position i vingen(förutsatt att inte multiplex rekommenderar någon annan vinkel på det vid montering).

Medeashusse
2013-05-20, 18:17
Ehhhh..... Utan att jag är religiös, men "Gud ser efter små barn och idioter"!!
Det verkar som om det gick bra ändå!
:thumbup:

Medeashusse
2013-05-20, 19:02
Ännu en enkel stjärna är född..

pgrts
2013-05-20, 20:07
Har du inte provflugit än?

Medeashusse
2013-05-20, 20:22
Näää, har inte hunnit! Fick en hel massa andra helt "oviktiga" saker att göra! :(

Ska pressa in flygning imorgon, måste bara!!

Medeashusse
2013-05-20, 20:29
Hmmmm.... Även om det nästan inte var något byggande, så var det lilla roligt och jag hann irritera mig på att kablarna var slarvigt dragna inuti kroppen.
Ska tänka på det till nästa gång jag ska köpa en modell. Om det nu blir någon mer än den här.

Skrotiz
2013-05-20, 21:03
Om du är som dom flesta inom denna hobby så blir det säkerligen fler plan.
Själv funderar man ibland vars man ska göra av allt :p

Medeashusse
2013-05-20, 21:36
Vem vet, jag kanske kommer köpa upp allt överskott! ;)


Och nu en förvirrad laddad/oladdad fråga.

Laddaren (se bild) som följde med har två uttag. Batteriet som levererades med planet har bara en kontakt som passar, den lilla kontakten. Ringde Autopartner och frågade. Han svarade den stora kontakten inte behöver kopplas in, utan det räcker med den lilla!? I laddarens manual skrev de bara om inkoppling av båda.
Ska det vara så?

Som ni ser finns det en diod för varje cell och enligt den MYCKET torftiga manualen ska de blinka när de är fulla. Nu har den laddat i 3 timmar och dioderna ser exakt ut som när jag slog på strömmen, cell 3 grön, cell 2 och 1 röda???
Ska det vara så???

:confused:

Skrotiz
2013-05-20, 22:08
Det ser ut å vara en 2cells acc du laddar?
En 3cells acc ska ha fyra sladdar i balanserings kontakten, en för varje cell och en jord.
Vad är de för accar du har?
Bör inte ta så mycket mer än tre timmar.

Medeashusse
2013-05-20, 22:21
Ha, ha du hade rätt!
Nu slog det om till grönt på alla dioder!
:D

Utan att egentligen veta, så tycker jag det ser ut som tre...?

Men ska jag fortsätta att enbart ladda på balanseringskontakten eller ska jag fixa någon adapter för att ladda i alla sladdar samtidigt?

Medeashusse
2013-05-21, 09:12
Okidokie!

Då väntar jag med balansering, tills jag har skaffat en kraftfullare laddare!

Då så, dags att löda ihop kontakten till extrabatteriet. Vi får se om jag smäller upp det i luften! :)

pgrts
2013-05-21, 10:20
UHUM - har du bytt sladd?
Från batteriet går ju en med 4 trådar (3 celler) men sen har du en med tre trådar (2 celler)
Inte helt bra om du bara laddat 2 av 3 celler men det kanske laddaren fixar när du kopplar in rätt sladd till rätt kontakt.

Skrotiz
2013-05-21, 11:31
Jag blev lite fundersam på vad de var för acc du laddade?
Inte är de väl så att de följde med en 2cells lipo med planet?
Alltså en 7,4V mot för en 3cells acc som är på 11,1V.
Har inte sett en tre cells acc förut med endast tre kablar i balanseringskontakten.

Och du balanseringsladda när du laddar med den medföljande laddaren.
Skaffar du däremot en mer avancerad laddare så kan du välja om du vill ladda med eller utan balansering, jag balanserar alltid mina accar när jag laddar dom.

Skrotiz
2013-05-21, 11:35
Nu såg ja ju accen och de är ju en tre cells acc men den där sladden som går mellan laddaren och balanseringskontakten ska du nog inte använda.
Passar inte accens balanseringskontakt direkt i laddaren? I den större kontakten på laddaren.

Medeashusse
2013-05-21, 11:50
Shit...

Har jag brännt accaren nu och/eller laddaren!?

Det finns en adapter så att den passar i den stora på laddaren. Extra accet passar direkt i det stora utan adapter!?

Skrotiz
2013-05-21, 12:13
Nejdå. Men du bör ladda accen i tre cells uttaget en sväng, då kommer den indikera att två celler är klara och en behöver laddas (den som inte laddades sist).
Du bör däremot absolut inte köra accen eftersom en cell är oladdad, då kan den ta skada.

Medeashusse
2013-05-21, 12:16
Puhh...
Ok, jag "laddar om"!

Skrotiz
2013-05-21, 12:22
Följde de med nån fler sladd med laddaren?
Och den du använde följde den med laddaren?

Medeashusse
2013-05-21, 13:02
Jadå, till laddaren följde det med två sladdar. En liten som blir stor och en tvärt om. Men medföljande batteriet med Mpx kabeln....
Ähhhh.... Tar en bild istället...

Medeashusse
2013-05-21, 13:12
Tja, bättre än så här klarar jag inte av att beskriva! ;-)

Tyvärr så är manualen till laddaren mycket knapp och består till mestadels bara av garantifriskrivningar och varningstexter...

Skrotiz
2013-05-21, 13:58
När du laddar ska du använda uttaget på laddaren som har 4stift, de till vä. sett framifrån laddaren.
Det använder du med kabeln som har fyra sladdar alternativt kopplar du accen direkt i laddaren om det passar.
Då ska även alla dioder lysa rött under laddning och gå över till grönt när dom är färdiga.

Medeashusse
2013-05-21, 14:26
Ok!!!!

Tack så hemskt mycket! :-)

Måste säga tack till alla andra också, som har hjälpt mig här på forumet. Tror att jag hade lagt av innan jag hade börjat om det inte var för er! Tack och bock!!
:-D

Skrotiz
2013-05-21, 14:43
Meningen med forum är ju att utbyta kunskap mellan varandra.
Fortsätter du med den här hobbyn så är det du som ger nybörjare tips i framtiden ;)
Nu håller vi tummarna för att de blir en lyckad premiär flygning för dig :)

Jag har ju förvisso den första modellen av easystar och kunde redan flyga när jag skaffa den men tror att du kommer få en kanonstart.
Se bara till att ha gott om utrymme under dom första flygningarna för lite vingligt kan de bli.

Visst bodde du här uppe någonstans?
Är ju inte omöjligt att man kan mötas upp å flyga tillsammans någon gång om du vill :)

Medeashusse
2013-05-21, 15:32
Jag måste säga att jag är helt imponerad över hur omhändertagande och villiga alla är att dela med sig av sin kunskap.

Inom flera andra "aktiviteter/hobbys" som kräver ett visst mått av "know how", kan man mötas av attityden "kom tillbaka när du lärt dig lite mer" alternativt "jag är på en så hög nivå att jag orkar inte förklara för en sån som dig".

Så, att börja skriva här är nog en av de bättre idéerna jag fått!
:)

Ha, Ha..! Jag får öppna en tråd där jag ger råd som man inte bör följa! "Ask a dummie", skulle nog kunna bli lärorikt och underhållande.
Balanseringskontakt= En ny typ av dejting... (ja, jag tyckte jag var mycket fyndig när jag skrev den)

Klart Vi kan flyga tillsammans!
Till vardags så bor jag i Pajala men just nu befinner jag mig en bit utanför Jönköping på lite långledighet och tittar till de gamle.
Har faktisk funderat var det skulle vara lämpligt att flyga runt Pajala. Det är inte så gott om stora ytor, det är mycket skog. Men det kanske mer beror på att jag inte har haft "flygfältsspanarögonen" på.
Myrmarkerna kom jag fram till att de inte är ett alternativ. För om man planterar kärran är det inte säkert att man når den. Inte ens vintertid.

Ja, jo... Hoppas också att det går hyfsat på de första flygningarna. Vi får se, tar i varjefall med limtuben o tejp!
;)

Skrotiz
2013-05-21, 15:50
Just ja Pajala var de ju! En liten bit att åka för å flyga :p

Känner igen den attityden du beskriver från mestadels andra forum, och de är lite trist.
Sen finns det ju alltid dom exemplen där någon vill hoppa direkt in på tredje gradens överkurs inom ett specifikt område utan att ha nödvändig förkunskap och då brukar vissa svar kunna vara lite hårda.

Men här hjälps vi åt sågott vi kan :)

En större fotbolsplan(dubbel) eller äng funkar till easystaren sålänge det inte är fullt med träd runtom.
Man får hålla lite utkik när man är å kör runt med bil för de brukar ju vara ett krav att kunna nå platsen med bil.

Medeashusse
2013-05-21, 16:13
Ähhhh... Det är väl inte så långt! De är ju bara 22 mil till Lule! :-D

Nästa batterifråga!
Hur vet jag att det är dags att avsluta en flygning??? Vet att man inte får dränera på ström helt och hållet..

pgrts
2013-05-21, 16:14
ES kräver faktiskt inte så mycket när man väl är van.
Snobbens klubbfält är en utmaning för alla från grannklubbarna med mycket skog runt.
Detta är en en ES med original borstad motor med 2-cells LiPo men den har moddats direkt med skevroder.

http://www.youtube.com/watch?v=wmT9YDy1BMI&list=UUgKDtta9uTjFjtqvnK6WUYA
Visstja - ett tips. Om du har skevrodren kopplade till olika kanaler på radion kan du mixa flaperon.
Genom att höja båda skeven upp rätt så mycket kan man korta ner landningssträckan rätt bra.
Vanligen så gliiiiider planet nästan i evighet.

Skrotiz
2013-05-21, 16:37
Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.
Visst glider easystaren bra men brukar inte vara några problem vid landningar när man fått in vanan.
Men visst har man ju fått åka ett extra varv innan landning någon gång även med fpv utrustning i planet.

Angående batteriet; läs i instruktionsboken om fartreglaget har LiPo-cut.
Har den det så klipper den strömmen till motorn när de börjar bli för låg spänning, alternativt så drar den ner på gasen märkbart när det börjar ta slut.
Vissa reglage kan man programmera på och av funktionen.
Annars blir de att ta tid på hur länge du flyger så du vet när de börjar vara dags att landa.

Medeashusse
2013-05-21, 20:46
Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!

2-3 m/s
Regn
Dimma
horizontell sikt 100-150m
Vertikal sikt 50-60m
Starter: 2, lyckade 2 (Ink. Första försöket)
Landningar: 2, hårda men inte krasch
Flygtid: 20 min, Inga krascher
Övningar: åttor, hitta försvunnet plan i dimma, inflygningar mm.
Dessutom ingen som helst assistans!

Ha, Ha, Ha! Tappade faktist bort planet i dimman, men la det i en stor gir och plötsligt dök det upp igen! Faktiskt precis samma manöver jag gjorde med FMS-simulatorn när jag råkade hamna utom synhåll. :thumbup:

Fy fan vad glad jag var och fortfarande är!! :D

pgrts
2013-05-21, 20:51
Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.


Du kan ha rätt där - det är lite svårt att hitta en manual.
Elevator, rudder, throttle, two aileron and one auxiliary switched channel, located on the power trim switch.
I alla fall så stor det ju att den har två kanaler för skev och en "aux".
Men jag håller klart med om att ES i princip kan spinnas ner till sista metern och sedan flyta ut när farten reducerats - men det kräver sin pilot.....

Måste korrigera mig - det finns en alldeles förträfflig manual på Autopartners hemsida.
Den följer säkert med när man köper så husse har säkert läst den på alla språken nu ;-)
Massor med modeller är förprogrammerade och det går att uppgradera med USB när MPX lägger in fler modeller.

Medeashusse
2013-05-22, 06:37
Jaha, så nu ska jag snickra på bromsar!?
Iofs så hade jag behövt dom igår, då ES:n glidflög ju som en fiskgjuse över vatten när jag gick ner för landning!

Det stämmer bra, jag har läst manualen men inte på alla språk! Bara nästan! ;)

Men hur skulle man få in den manövern på Aux???

Måste bara säga att ES:n var vääädigt snäll när jag flög den igår. Faktisk mycket mer lik simulatormodellen än jag trodde den skulle vara.
Egentligen så var mitt enda problem att spakarna på sändaren gick mycket mycket lättare än USB-sändaren till datorn. Kändes som att ha två smörklickar under tummarna. :)

cykelbud
2013-05-22, 08:05
Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!
:D

Bra jobbat!
Visst är det en grym känsla :)
Klart beroendeframkallande!

Klarar du "instrumentflygning" så klarar du väl allt hehe

Medeashusse
2013-05-22, 08:36
Tack!

Det var helt underbart!

Kände att jag blev lite nervig efter 20 min och avslutade, innan jag kraschade. Men det var väl en hyfsat lång flygtid för att vara första gången?

Ha, Ha! Jag får sätta på positionsljus så blir det lättare att hitta den. Tja, landningsljus kanske inte vore kanske helt fel heller?! :)

Skrotiz
2013-05-22, 08:46
Gratulerar!
Var ju kanske inte dom bästa förutsättningarna men du fixade det :)
Var nog ingen som tvivlade på att du skulle grejja de här med rc plan heller ;)
Simulator tränandet kom till nytta iaf, de är ju bra.

Nu är de bara till att fortsätta flyga.
Och en sista sak, alla "landningar" man kan flyga vidare efter är landningar ;)

simonarvestrand
2013-05-22, 08:50
20 min är lång tid dom första gångerna tycker jag , inte bara för att det är bra gjort utan också för att man inte riktigt klarar att hålla koncentrationen uppe så länge man är ju inte så avslappnad i början.

Mitt tips är att köra lite kortare rundor med en paus mellan så minskar risken för krash :)

Medeashusse
2013-05-22, 09:16
Stod utanför bilen och tittade på fältet, regnet, dimman och att det var helt tomt på folk. Höll på att avbryta, men kom på att det alltid är dåliga förhållanden när jag ska lära mig något nytt (den listan är väldigt lång), så jag körde! :-)

Jag hade det ambitiösa målet att flyga ett helt acc, men kom på att jag satte 2700 mAh batteriet. Det blev lite väl lång flygtid för mina nerver! :D

Jag ska följa rådet och ta en paus i fortsättningen....

Skrotiz
2013-05-22, 14:05
Hur löste du med laddningen?
Laddade du accen en sväng till fast i uttaget för 3cells accar?

pgrts
2013-05-22, 14:40
..Men hur skulle man få in den manövern på Aux???
kan tänkas att Skrotiz har rätt i att det inte går att programmera flaperons - men - det är ju 2 utgångar för skev - och - de har ju massor med modeller klara att koppla upp så rimligen finns det V-tail, delta och allting om man bara vet hur man kommer åt det. FunCub har ju flaps och det är ju osannolikt att den inte skulle funka direkt.
Frågan är kanske var man kommer åt infon. Det finns 30 modellminnen så det är kanske så att man kommer åt ett vettigt program om man bara vet vilka varianter som finns på de olika minnen och hur man når dem.

Håller klart med dem som säger att det är bättre att flyga flera gånger a 5 minuter än en a 20 minuter.
Självklart är det annorlunda med segelflyg tillbakalutad i en baden-baden med en burk i armstödet........
Men om man flyger och utforskar gränserna för planet så är man på spänn hela tiden och då är det smart att pausa då och då. Hur går det med dina 8-or och inverterad flygning... Det kommer snart när du tröttnat på att glida runt.
ESn är definitivt inte lika stabil när du ska börja med samma manövrer inverterat även om den fortfarande är snäll.

Skrotiz
2013-05-22, 14:57
De var mer av en chansning att Smart sändaren inte skulle stödja flaperon.
Nu när du säger det så är de ju inte alls omöjligt att de går å programmera in bara man hittar ett modellminne för det.
Rent teoretiskt bör de gå att programmera precis hur man vill bara man kommer åt koden och har kunskapen att ändra dom parametrar man vill.

Har inte läst på om Multiplex radiostyrning men kanske gör det framöver.
Sitter modellminnena i radion eller mottagaren?
För om dom sitter i mottagaren är de ju supersmidigt att kunna ha samma radio till flera modeller med varsin mottagare, kan man byta plan ute på fältet lätt och bara ha en radio.

jocke1963
2013-05-22, 19:01
...
Hur vet jag att det är dags att avsluta en flygning??? Vet att man inte får dränera på ström helt och hållet..

Grattis till en lyckad premiär och välkommen in i rcflyg-träsket! :D

Nu kommer du snart börja köpa fler kärror och undra hur du ska kunna dölja varje nytt inköp för frugan.. ;) och även undra var du ska förvara alla plan..

Till frågan:
Tids nog kommer du tröttna på den där enkla laddaren och köpa en "riktig".
Dessa mer avancerade laddare mäter hur många mah du får i varje gång du laddar.
Du vet kanske redan att du ej bör dra ur dina lipo-ackar mer än 80%?

Om vi sen tar din 2700mah ack som exempel, bör ej få i mer än 2160mah vid laddning, då har du kört för länge..

När du flyger en runda, ta tid, antingen om du har timer i sändaren, eller en äggklocka/mobil. Flyg t.ex 10 min "som du brukar", landa och ladda. Om du nu får i t.ex 1000mah kan man ju räkna med att kunna flyga lite över 20 min på den acken. Om tvärtom, du får i för mycket får du korta av flygtiden.
Man får testa sig fram m.a.o, om man nu inte råkar ha en radio som stöder telemetri..

pgrts
2013-05-22, 20:59
Sitter modellminnena i radion eller mottagaren?

Det är je en väldigt SMART fråga.
Det står någonstans att sändaren "känner igen" flera hundra modeller.
Mottagarna kallas för ID har jag fått för mig.
På "gamla osmarta" sändare måste man ju hålla rätt på modellminnen på sändaren - men så verkar det inte vara här.
På något forum någonstans måste det väl finnas bra information att hämta för oss som inte bara accepterar att det funkar....

Medeashusse
2013-05-23, 00:21
Batterier:
Ja, batteriet jag laddade i fel uttag återhämtade sig när jag till slut fick in det i rätt uttag.

Jaha, Mao. Så har jag egentligen ingen möjlighet att veta hur förbrukningen egentligen ser ut. Jag har ingen avancerad laddare och ingen telemetri..
Äggklocka och timer på telefon funkar bara om jag kan kontrollera den faktiska förbrukningen vid återuppladdningen. Har jag förstått rätt?

Flaperons och Smart:

När jag läser manualen så fattar jag det som följer. Multiplex installerar mottagare med olika ID för sina olik modelltyper och ett unikt ID för det speciella planet. Sändaren är sedan laddad med ID-enas egna modelltyper och och avgör modelltypen vid sammanparningen tillsammans med det unika ID-et.
Sändaren går i sin tur att koppla till en dator via en USB-dongel för uppdateringar och eventuellt annan klåfingrighet.

Om man sedan vill lägga till en extrafunktion läggs den på trimmern för höjdrodret.

Är jag ute och cyklar nu?

Så vilken av typerns av olika flaperon skulle passa för tvärnitlandningar!
Hittade ett flertal av dom när jag Googlade för att överhuvudtaget fatta vad ni snackade om!!!!! :D
Hur skulle en ombyggnation se ut? Ska man skära ut extra "skevroder" på vingarna som jag så exempel på?

Jag tycker att det är helt underbart att ni redan är igång och diskuterar hur jag ska bygga om planet, direkt efter min första flygtur någonsin!!! Men va fan, jag är på! Bring it on!! :-D


Appropå att börja samla flygplan, så blev jag direkt efter premiären erbjuden att köpa ett segelflygplan med hjälmotor av en kille som dök upp när jag landat. Det var av ett "fint" märke som jag inte kommer ihåg namnet. Tror det hade em spännvid av 2.80. Detta till priset av 500kr.. Men jag avstod... Tänkte att även om det verkade billigt så måste jag kanske veta vad jag vill först. :-)

Nej!!! Jag flög INTE inverterat! Känns som att det är vettigt att i alla fall flyga två gånger innan jag loopar och inverterar!!!! :-P

pgrts
2013-05-23, 05:02
..Nej!!! Jag flög INTE inverterat!..
Det är uppenbarligen inte enbart radion som är SMART :applouse:
Lite "feghet" har räddat många plan men det kommer säkert en tid då du tycket att planet är slitet och gärna "pensionernerar" det. Då ska du se att det i stort sett är omöjligt att krascha det för att man töjer på gränserna.

Batterier laddare och tider tror jag i ärlighetens namn att du inte behöver fundera på så mycket.
1 - Batterier är billiga och om du får 100 flygningar eller 200 med ett batteri för 200:- så är det ändå inte det som kostar.
2 - Jag flög i minst 3 år med en "programmerbar" Swallowladdare av första generationen då det inte fanns balansering - jag har fortfarande batterier från den tiden även om de i dag inte är lika bra.
3 - Jag flyger i stort sett alltid tills fartreglaget börjar säga till att det är dags att landa - däremot så kopplar jag ur direkt när jag landat och laddar så fort jag kommit hem och har tid.

Finns det något som heter SPOILERON som du hittar när du googlar så är det nog att båda skeven går uppåt när funktionen aktiveras. FLAPERON gör att båda skeven går nedåt. Båda delar bromsar planet och det är en smaksak vilket man använder. Jag föredrar att de går uppåt på ES för att minska landningssträckan och trycka planet nedåt samtidigt som eventuella tuvor inte griper tag i skeven. Ofta är det så att funktionen byts av att man skiftar sladdarna mellan höger och vänster skev - men skevarna går trots det åt rätt håll av någon anledning..
Hittar du bra länkar på funktioner till din sändare så dela med dig. Jag tycker att sändaren verkar ovanligt bra att rekommendera speciellt unga och de som inte gillar att bläddra i menyer för att byta modell.

"Tvärnitslandning" - det är kul, men svårt att hinna med.
Då har man ofta två skevroder på varje vinge - alltså 4 servon vilket du inte kan ha med din radio. Då fälls de yttre uppåt och de inre nedåt. Står man och tittar på planet när det dyker in mot landning så tror hjärnan att det ska följa en linje. När man drar ut bromsen verkar det nästan som att planet backar i luften även o det bara bromsar. Effekten är riktigt bra och man slår oftast av bromsen när det är någon meter kvar så att man kan glida ut med lite roderverkan.

Michael
2013-05-23, 17:39
För ett flygplan som ES är skevrodren placerade ganska långt ut på vingen. I dessa fall är det inte bra att använda flaperons då det ökar risken för att flygplanet viker över vingen om farten blir för låg ("klipper" som en del säger). Bättre är i så fall att använda spoilerons som inte medför denna risk utan tvärtom minskar vikningsrisken. Skilnaden beror på att det är den del av vingen som har störst anfallsvinkel mot luftströmmen som först tappar lyftkraften (stallar).

Detta sagt så behövs vare sig det ena eller andra på en ES, det är mer en kul grej.

Medeashusse
2013-05-23, 19:50
Jepp, då har jag kollat fartreglaget. det är möjligt att programmera det till att köra "low power cut off". Dvs. att jag har inte en aning om den funktionen är påslagen!? Får väl testa.
Njae, vet inte om jag vill programmera om den själv. Finns en chans att jag skulle klara det med hjälp av den enastående manualen, men vill inte chansa då det finns risk att jag kollrar bort mig och då kan jag inte flyga!!!! :-o

Vad gäller batterierna så kan det vara rätt att de kostar inte så fantastiskt mycket och skulle jag misshandla ett, så kan jag ersätta det ganska enkelt.
Tex. idag kom jag på att jag inte kan prata o flyga samtidigt, så att då lägga till timers får vänta. I varjefall ett par flygpass till. ;-)

Flygklubben som jag våldgästar hade igår börjat sätta upp stolpar framför depån och någon sa att imorgon skulle de sätta upp ett säkerhetsnät på dom. Jag som tyckte att min första flygning i Tisdags gick riktigt bra!???

Spoileron vs. Flaperon
Ja, jo intressant men hjälper dom mig att överhuvudtaget att komma närmre själva landningsbanan under försöken till inflygning och särskilt idag med sidvind??? :-P
Kollade några youtube-klipp till och insåg att det var lite mer avancerat än jag trodde. så när man "slår till bromsen" så kan man fortfarande använda skevrodret!?? Rätt fattat eller var det någon som pillat ytterligare en bit på konceptet??

pgrts
2013-05-23, 20:25
Jodå - skeven funkar fortfarande fast om båda är uppåt med spoileron så går ju bara ett nedåt när man skevar - det andra skulle ju upp och kan inte komma längre.

Du kan nog vara säker på att fartreglaget stänger av när det närmar sig farligt lågt. Jag har inte varit med om något annat som standardinställning på många år.

Om du får hjälp av broms ------ jag skulle påstå att det är lättare att få stopp på planet när det inte bara gliiiider som det gärna vill. Det är speciellt på ett fält med skog runt där man behöver lite dyk för att komma ner, alternativt cirklar ner planet vilket också går bra när man har fått lite mera vana. Har man en lång inflygning kan man ju komma in sakta och stötta med gasen för att komma fram så långt man vill.

Sidvind är ju kul - då flyger man kanske i 45 grader eller mer mot färdriktningen. Då är det oftast lätt att stanna där man vill för att vinden bromsar planet.
Lyssna inte på det jag skriver .. Jag är lite konstig tycker de flesta i klubben. Och så tar jag bilder och kommenterar klubbens bilddagbok (http://ripamfk.com/bilder/201xxx/index.htm).

Medeashusse
2013-05-24, 11:24
Ha, ha! Fina dokumentationer av verksamheten!
Nåväl, ofta så är det så att man blir lite besvärad av att någon går runt och fotar, men när det gått några år så är det riktigt kul och man uppskattar att det var "någon" som gick runt och fotade de där tillfällena!! :-)

Så, hur många m/s kan det blåsa innan man måste stanna på backen med en ES och då menar jag med en någorlunda erfaren person bakom spakarna?? Mao. vad ska jag sikta på!??

Inte för att de kommer hända precis just nu, men blev nyfiken på hur man rent tekniskt med programmering, kabeldragning skulle bygga ihop Spoileron/Flaperon. Känner på mig att den kunskapen kan komma till användning även i andra customiseringar.
Läste in mig på fartreglaget igår och fick reda på att man kan programmera det med hjälp av sändaren.

Fluf
2013-05-24, 13:12
Upp till 9m/s körde jag med Bixlern, hård vind är egentligen inte problemet (så länge planet kan flyga snabbare än vinden), det är turbulens och kastvindar som ställer till det.

Om det blir lite mycket turbulens och kastvindar sjunker flygglädjen, mest studsar runt snarare än glider vackert och man får kämpa för att hålla den på plats så är det inte så roligt att flyga längre. Så det är rätt självreglerande, tycker den typen av motorglidare blir tråkiga att flyga innan det blir farligt att flyga så att säga.

pgrts
2013-05-24, 18:32
Håller med Fluf om att runt 10 m/s är rätt så nära gränsen med en seglare som ES ju egentligen är.
Sedan beror det förstås på läget. Är det ett hang så blir man duktigt förvånad i hur starka vindar man kan flyga. Det jobbiga är att bära ut grejorna från bilen till kanten. När man väl har släppt iväg planet och det fått lite hiss så känns det som att det är parkerat och att man kan starta flyga som man vill. Landningen är kanske det kritiska momentet när det blåser. Man vill ju inte att planet ska få vind och blåsa bakåt som ett löv över nejden - då är det inget som håller.

Rent hypotetiskt ......
MPX radion en är ju en SX så kanske är det rimlig att anta att det bakom spelkonsolen döljer sig något liknande den "riktiga" (cockpit) SX? Hur man skulle kunna komma åt att programmera funktioner kan jag inte gissa. Det finns ju mottagare med olika ID som har olika funktioner inprogrammerade. Rimligen bör det gå att programmera mottagare med "fria" ID-adresser om man har rätt utrustning. Rent kabelmässigt så använder man ju 2 servon till skevrodren. Enligt din brux så ska det ena skevrodret anslutas till mottagarens kanal 1 och det andrar till kanal 5. Om du skär ut egna flap/spoilers innanför skevrodren och monterar servon till dem så ska de båda anslutas till kanal 6 och manövreras med aux-funktionen. (Då ska båda servon vara åt samma håll och inte som skeven som är spegelvända).

10 m/s (medel) är väl gränsen för F1 tävlingar? Där kan man prata om sport. (F1 = friflyg).

Medeashusse
2013-05-24, 23:50
10m/s noterat!
När fäller de sportigare planen ut landningstället?

Funderade över modifikationer så här i början av karriären. Det kanske inte är så dumt ändå. Är det något flygplan som kommer vara snällt när jag ska lära mig hantera "nya" modifikationer så är det antagligen ES:en!
Jag menar, när man lär sig köra bil får man lära sig hantera handbroms och blinkers från första lektionen.

Så enligt den principen borde jag hänga planet fullt med det jag senare kanske kommer använda?

Kanal 6
Om man nu sammankopplar två servon från kanal 6 kan man inte göra ett dubbelt länkage till de nyutskurna "skevarna", som man direkt delat på mitten, så det på varje vinge blir en "tvärnitbroms" med ?
Ehh.. Var det någon som överhuvudtaget fattade vad jag menade? Knappt jag själv gjorde det...

Tar det sakta en gång till
Skära ut två mindre skevrar innanför det ordinarie skevet.
Sätta fast ett servo som jobbar horizontellt (om det nu finns sådana) och sätta på en sådan där avlång som har armar och små hål, som man sätter på servot och sedan dra ut två länkararmar till de två flärparna.
När servot rotetar borde det väl bli en motsatt rörelse på rodren och lika så på den andra vingen?
Och vips så har jag en "tvärnitbroms" på kanal 6????!!
Iofs. inte så snyggt och effektivt som om det vore mixat med ordinarie skevroder, men ändå. Skulle man inte på så vis behålla full effekt på skevrodren samtidigt som planet bromsas in?
Eller tänkte jag helt fel nu!?

http://img.tapatalk.com/d/13/05/25/ebe4amu5.jpg


Landningsställ och vad mer skulle jag kunna hänga på som kanske dyker upp längre fram?

pgrts
2013-05-25, 06:21
Det där med "kråkbroms" på samma servo är ju en kul idé men du kommer förmodligen inte att ha någon nytta av den. Det behövs rätt så stora ytor för att det ska bli någon rejäl bromsverkan och ju saktare planet flyger desto sämre bromsverkan får du. Du behöver rätt så rejäla ytor av vingen för att det ska bli någon nytta. En Spoileron som bara går uppåt kan ha den fördelen att den är i stort sett helt tät om man sätter gångjärnet i överkant (liksom en klaff blir om man sätter gångjärnet nertill).
Skevningsfunktionen blir inte mycket lidande av att man kombinerar skev-flap-spoileron. Det är bara när du landar som du har bromsen till och då flyger du i princip rakt med stöttning av sidoroder.

Ska du sätta hjul på ES så är det enkelt. Ett kolfiberrör genom kroppen på rätt ställe. Man måste tänka på att motorn sitter högt och bakom vingen. Det blir moment så hjulaxeln får sitta motsvarande långt fram om planet inte ska tippa fram och plöja med nosen när man drar på. 2 mm inre hål i röret så passar en 2 mm pianotråd rakt igenom som hjulaxel.
Det perfekta stället på en ES är en remsa glasfibertejp på undersidan av kroppen.
Typ på bilden som är ett sjöflygplan men principen är den samma. Man kan ha röret i utan att det märks om man inte monterar hjulaxeln och hjulen. Tätt blir det också om man limmar rätt.

http://mfksnobben.se/images/galleri/1003/100309-01.JPG

MEN - häng inte på en massa onödigt. I stort sett alla plan flyger bättre om de är lätta i stället för tunga.
Lär dig flyga och uppgradera sedan din anläggning med en vass radio som har många kanaler och programmeringsmöjlighet så hittar du fina plan som är konstruerade för finesserna från början. En ES är nästan perfekt som tränings och busmodell men när man vill träna lite mera och flyga under svårare förhållanden så finns det andra plan som är suveränt mycket bättre för de ändamålen. Även med hjul på en ES kommer du inte att kunna träna in den känsla man behöver till ett plan med bräckligt ställ som måste smygas ner på banan med bra fart för att inte stalla. En "landning" från så lågt som några centimeters höjd kan knäcka ett ställ.
"För hög landning" är konstigt nog en beteckning från stora flyget när man tappar bärkraften och stallar planet den sista biten vilket är väldigt vanligt i modellflyget.

Medeashusse
2013-05-25, 13:37
Ha, ha! Jag försöker bara komma på idéer för att utnyttja ES till maximal inlärning, innan det är dags att ställa den på hyllan. I vilket fall så är det en bra bit kvar innan det är ens dags att byta dekaler på vingarna för min del! :D

Måste bara tillägga att jag inte på något vis tar ansvar för vad som händer om någon använder sig av min skiss över tvåservos "kråkbroms"! ;)

Thomas
2013-05-25, 15:57
Nu har jag inte följt hela tråden, men en synnerligen enkel och effektiv BROMS-klaff fanns "på min tid" på Curare.

38952
Normal neråtklaff, kombinerat med en skiva som fälls upp ovan vingen.
Storleken på konstruktionen väljer man själv!

Medeashusse
2013-05-25, 17:11
Det är nog inte många som har orkat följa HELA tråden, den har spårat iväg total ett flertal gånger! :)
Men jag lyckas ofta komma fram till att det passar in i tråd-rubriken.
I det här fallet tycker jag absolut att förmågan att bromsa inför en landning sorterar under Krasch-kit!
:D

I vilket fall så verkar den här lösningen vara mycket enkel och effektiv!
Tror inte du/ni att det kan vara bra för en nybörjare med en sådan här lösning, eftersom det blir som att dra i en handbromsspak och få en jämn bromsverkan. Istället för att balansera planet för att det inte ska tippa över ända?
Den här lösningen funkar med bara två servon och utan någon omprogrammering, eller?

Funderade mer på landningsställ.
Pgrts, menar du att ES:en glidflyger för bra för att man ska få någon träning inför att man ska landa med andra kärror?
Om man meckar dit ett trehjulsställ just för att träna, eller är det bortkastad tid?


Batteriurladdning:
Är en sådan här manick värd pengarna?

LiPo Monitor för 2-4 celler, skyddar dina dyrbara batterier
http://www.tradera.com/lipo-monitor-for-2-4-celler-skyddar-dina-dyrbara-batterier-auktion_342528_183084740

pgrts
2013-05-25, 19:06
Det finns väldigt enkla mätare om man vill kolla cellspänningen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19066__HobbyKing_Cell_Key_6s_Lipoly_Cell_checker .html?strSearch=cel checker är den jag hittar nu - en "lyxvariant" av den gamla "nakna". En sådan är alltid bra att ha. Jag har även någon med tuta - den försöker jag undvika.. Är man så långt iväg att man inte ser att motorn tappar kraft så lär man inte heller höra en tuta är min åsikt. Att mäta ett batteri innan man monterar det för att vara säker på att det är laddat och inte använt är riktigt bra.

Landställ - startställ .. Vänta till modell nummer två - med motor i nosen så blir du säkert mycket nöjdare. Du kan träna landningar precis lika bra utan hjul - skillnaden är att det kanske inte är lika lätt att starta från marken men den nya ES bör lätt kunna glidstarta från gräs om det inte är för högt.

Medeashusse
2013-05-25, 23:12
Förstår. En check innan man startar ger lika mycket. Iofs. tror jag att det faktiskt skulle kunna vara till hjälp i början med tutande batterier, för jag har som sagt fullt upp med att hålla reda på vad som är upp och vad som är ner på planet. :)

Har faktiskt testat att försöka starta i gräs men det gick icke. Eventuellt så kan det bero på att gräset var fuktigt.

Vad är ett "naturligt" steg, när en nybörjare börjar bli lite varm i kläderna?

Thomas
2013-05-25, 23:48
Sen nästa sak med klaff...
Ligg inte med full klaff och "fega" på finalen, dyk in på fältet från relativt hög höjd. Klaffen drar ner landningshastigheten och minskar risken för vinglighet/stall och fixar landningen.

Medeashusse
2013-05-26, 00:02
Nu hängde jag inte riktigt med! Menade du att man "hänger ut" klaffarna redan vid inflygningen och om man gör det skall inflygningen vara brant..?

Thomas
2013-05-26, 00:11
Rätt uppfattat!

Medeashusse
2013-05-26, 00:25
Jaha, då får jag väl sätta upp en 6-kanals mottagare på inköpslistan!
Jag kan ju alltid använda den för att montera positions eller landningsljus om jag inte rår på klaff-projektet. ;)

Appropå Multiplex-mottagare, om de nu har ID för varje modelltyp vad händer när man parar ihop sändaren med en mottagare som inte har ett ID? Vad gör egentligen igenkänningen och hur påverkar den själva manövreringen av planet?

pgrts
2013-05-26, 12:07
Det står en hel del om ID i manualen. Det finns fria ID av olika nummer om man vill ha flera olika kärror som inte stöds av de förprogramerade. Det finns med stor sannolikhet ett ID som passar för ES med dubbla skevroder och spoileron/flaperon. Om man väljer en kompatibel mottagare utan ID så hamnar den på kanal noll (eller var det ett). Även de mera avancerade sändarna (Cockpit SX) verkar stödja ID så att man har kvar finesserna om man vill utöka med exempelvis telemetri. Till din enkla SMART finns det en extern burk att "hänga på" som tar emot telemetri men som jag ser det så ska det vara väldigt speciellt om man ska ha det.
Som Thomas säger. Dra inte i bromsen om du inte har fart - att stanna i luften på ett par meters höjd är inte en trevlig landning. Därför är lagom spoileron vettigt för ES enligt min erfarenhet. Det trycker ner planet utan att bromsa allt för brutalt.

Men ta det lugnt och lär dig flyg din ES som ett proffs med de funktioner som finns.
Man kan göra riktigt kul flygning med en ES utan en massa extra.
"Naturligtvis" kommer du snart att vilja ha en annan modell och då är det kanske akrobatik du vill ha - eller fart - eller en termikkärra - eller ....
Nu är det sällan eller - snarare och .........

Medeashusse
2013-05-26, 13:08
Nä, jag tänker inte göra något dumt! Tänker fortsätta med att överhuvudtaget försöka pricka landningsbanan ett bra tag till! :p
Ni menar att bromsa med klaffar är lite som att bromsa med ABS-bromsar på en bil, pedalen ska ner i botten annars kan man inte utnyttja dom ordentligt!? :D

Men vad gör id-igenkänningen egentligen? Störtar eller inverterar planet om man sätter fel mottagare i rätt modell??? Fick inte det klart för mig när jag läste manualen...

Medeashusse
2013-05-26, 15:15
HEPP... Och nu har jag testat att flyga när planet i princip stod still i en byig motvind. Nåväl, fick till en någorlunda kontrollerad landning.
:)
Första flygningen var lite "stökig" men det funkade. Vid andra starten ställde sig planet med full trottel mot vinden och ville knappt ta sig framåt. Inga skador på omgivning eller plan och jag landade på banan, så jag är nöjd!

pgrts
2013-05-26, 18:32
Men vad gör id-igenkänningen egentligen? ...
Utan ID så har man en radio med display och programmering.
1 - man väljer ett av de tillgängliga modellminnen på radion (kan vara från 6 till 50 vad jag känner till på programmerbara sändare i "normalklassen").
2 - man programmerar - modellnamn, typ av flygetyg, typ av vinge (1-6 servon), typ av höjdroder (1-2 servon, elevon, delta mm), man programmerar servon så att de går åt rätt håll, har rätt mittpunkt och rätt ändläge mm, flygmoder, dual rates, expo med mera.
3 - varje gång man tar en ny modell av de man har med sig ut till fältet så väljer man först vilket modellminne man ska använda i sändaren. Beroende på typ av radio så kan det gå käpprätt om man missar en sådan sak...
Med ID så ligger alla parametrarna lagrade i mottagaren så att du när du slår på sändaren får allting att bli rätt. Det är alltså det senaste smartaste säkraste du har köpt även om det är den allra enklaste radion med den tekniken.
Så mycket reklam kan det bli av en som bara läst om finesserna....

Det är strongt att flyga när det blåser så. Man lär sig en hel del av att testa var gränserna går även om det inte blir så där vacker och njutsam flygning.

Inga skador på omgivningen är också ett bevis på att man har haft en bra dag ;-)

Broms är vanligen som du säger - fullt eller inget - speciellt med din radio där det inte är en spak.
De som vanligen använder broms är segelflygare som sätter bromsfunktionen där vanliga motorflygare har gasen och då har man förstås full kontroll - om det är möjligt med den friktionen som gäller för flygplan.

Och planet står inte stilla i vinden - det kör med full fart framåt - stilla jämfört med marken är en helt annan sak..............

Sen är det inte säkert att det är ID1 du ska ha till ES om du ska ha flera funktioner än de du har från början. Någonstans måste det finnas en tabell över vilka funktioner de olika ID-numren har till en SMART.

Medeashusse
2013-05-26, 19:28
Ahhaaa!
Det är därför "de stora grabbarna" står och micklar så mycket med sina sändare!!

Jag antar att tillverkarna skickar med en lista med grundparametrar när man köper en modell och sedan utvecklar man efter eget tycke? (Hoppas jag)
Det här blir ju roligare och roligare destå mer jag lär mig! :)

Så Multiplex var verkligen ett smart val. ;)

Frågan var egentligen en följd av vår broms/klaff diskussion. För om jag ska byta upp mig till en 6-kanalsmottagare hittar jag ingen Multiplex med ID 1, som ES har. Om det är riktigt så hur gör jag då, efter som jag inte kan programmera sändaren?
Iofs. så kanske det inte blir en broms utan något annat och helt onödigt, mest för att få träna på att meka.

Ha, Ha! Det var ju ni som sa att man borde klara 9-10 m/s med min flygplanstyp! Självklart var jag tvungen att testa!! :D :thumbup:

Appropå stå still.
Från seglingen har jag med mig uttrycken "fart genom vatten" och "fart över grund" då det kan skilja stort pga strömmar. Det finns även "upplevd vind" och "verklig vind" eftersom det kan variera beroende på hur man seglar i förhållande till vinden.
Finns det liknande uttryck inom flyget?

Thomas
2013-05-26, 19:38
Jo'rå, det finns! Dom stora grabbarna med flygplan i skala 1:1 snackar om IAS, TAS och GS!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed

Men vi med småkärror är nog mest intresserade av kärrans fart i f t marken...

Skrotiz
2013-05-26, 19:43
Flyga baklänges i förhållande till marken har man ju provat med wing dragonen, den har så grymt låg stallhastighet att de funkar även när de inte blåser så mycket :)

pgrts
2013-05-26, 20:47
.. Men vi med småkärror är nog mest intresserade av kärrans fart i f t marken...
Och då kan man lätt hamna i den berömda "bermudatriangeln" där radion inte lyder.
Men andra ord så kommer man på medvind och ska göra en sväng för att komma in och landa i motvind.
Man kollar så att planet har en vettig fart mot marken och då kan det vara alldeles för sakta jämfört vinden vilket leder till en överaskning.
Jag litar mera på var jag har gasspaken än att det ser ut att gå våldsamt fort i medvinden.

ID1 (activates SMART SX model memory 1)
ID2 (activates SMART SX model memory
2 for EasyStar II)
ID3 (activates SMART SX model memory 3 for EasyGlider
PRO)
ID5 (activates SMART SX model memory 5 for RAZZOR)
ID6 (activates
SMART SX model memory 6 for FunCopter)
ID21 (activates SMART SX model memory
21)
ID22 (activates SMART SX model memory 22)

Frågan är vilka finesser man får med ID3 som är till EasyGlider Pro som väl har en motor i nosen men för övrigt är rätt så lik ES fast med mera funtioner till just skeven.

Thomas
2013-05-26, 20:57
Jodu Patrik, det där kan bli en spännande överraskning...
Medvindssvängar ÄR luriga, gäller att ha styrfart.

Glömde säga en sak med det där med klaff:
Har man väl fällt ner klaff för landning så är det en dödssynd att fälla upp den igen utan att ha ordentligt med fart! Typ vid en omtagning/avbruten landning.
Ångrar man sig på finalen så ska man FÖRST ge ordentligt med gas, få upp farten och SEN försiktigt fälla upp klaffen!
Och det kan vara bra om man i radion kan mixa in långsam rörelse på klaffen, så blir det inte så hysteriskt snabba utslag ...

Medeashusse
2013-05-26, 22:41
Jo Tjena!
Medvindssväng, är det så det heter....
Fick en grundkurs i det idag när jag skulle göra inflygningarna mot landningsbanan. Vinden bokstavligt bankade ner planet mot backen när jag svängde in för landning. Det blev några desperata räddningar innan jag "lyckades" "landa".
En annan rolig sak, under ett av landningsförsöken, var när jag fått ner planet på 3-4m höjd och jämnhöjd med mig själv så "stannade" det i en vind by. Hann i varjefall tänka tanken att försöka sätta ner det, men fipplade naturligtvis till alla kontroller och fick dra på för ett nytt försök. Det hade varit lite coolt att landa som en Harrier!
(Nej, jag har inte dragit ner i backen ÄN!! :D)

Ok, då läste jag fel på ID-listan ID 2 ska det vara för ES II.
Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.

http://www.autopartner.se/mottagare/multiplex-c-663-1.aspx

Måste jag då ha en sändare som jag kan programmera dvs byta ut den jag har för att kunna använda 6 kanaler?

Snart börjar nog mina två hjärnceller att koka!

:confused:

Hmmmm..... Låter som om jag bör reda ut en del groll som jag har med mina spakar på sändaren, innan börjar svetsa på klaffar på planet..
:cool:

pgrts
2013-05-27, 05:27
..Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.
:cool:
Det finns ett gäng olika ID men autopartner har (http://www.multiplex-rc.de/produkte/kategorien/produkte/productgroup/sonstiges/productcategory/empfaenger-m-link-light.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=index&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=e799b62048c42dbc03197cb2ca79d3ac)kanske inte alla hemma på hyllan.
Du verkar ha rätt i att det inte än ligger ute flerkanalare med mer än 5 kanaler även om sändaren supportar fler.
I ärlighetens namn så använder man oftast inte flera kanaler utan Y-kabel på de första planen man flyger - såvida man inte köper en skalakärra med en gång och tycker att det är kul att stå på marken och fippla med ljus och andra finesser som man inte har tid att tänka på när man flyger.
Du har ju det första modellminnet ledigt för en mottagare utan ID-nummer och där kan du lägga in en 6-kanals mottagare som du får programmera med pinnarna på din sändare.

Som sagt - tänk på att ha gas på modellen när du gör en sväng även om du glider långa sträckor utan att motorn är i gång.
Du kommer att märka om du behöver kvarts gas eller mer för att få lite lagom drag med luft över rodren.
Landa harrier i motvind är ju fräckt med en ES - men det kan straffa sig. Ofta så sjunker vindhastigheten rejält närmast marken så att planet stallar den sista decimetern och då kan det gå illa för ställ och propeller på ett lite mera avancerat plan.

Din SX är till skillnad mot många andra RTF-burkar helt kompatibel med större mera avancerade sändare så du kan fortfarande ha alla plan du köper till din SMART om du senare köper en avancerad sändare där du kan göra alla avancerade grejor med många kanaler.

Medeashusse
2013-05-27, 10:07
Jahapp, då har även jag rättat in mig i ledet!!
En Touch & go som gick bra ända till jag kom till bokstäverna g och o. Vred till lite på skeven och vingen fastnade i underlaget. :'(

Hur gör jag nu och då tänkte jag på leden till höjdrodret. Hur f-n limmar man en ledad yta??? Eller ska jag beställa nytt?

:confused:

Medeashusse
2013-05-27, 10:11
Ha, ha!
Nu hamnade tråden på ursprungsämnet igen! ;)

Skrotiz
2013-05-27, 11:47
Där får du nog förstärka med ett gångjärn, men något sådant har du säkert inte hemma.
De går att limma dit stabilisatorn och sen tejpa en led till höjdrodret men någon annan kanske har nå bättre förslag?

Medeashusse
2013-05-27, 13:41
Okidokie!
Eftersom att jag alltid lyssnar på vad ni säger så gjorde jag det naturligtvis i detta fallet också! :D

Lim och tejp blev det!

grand14
2013-05-27, 14:09
Du kan köpa förstärkt paktejp det funkar jävligt bra. håller längre än vanlig tejp.http://www.witre.se/tejp-glasfiberforstarkt_263192001102442319.html
Du kan även använda såna här http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=103
Funkar riktigt bra.

Medeashusse
2013-05-27, 15:05
Tog vad som fanns till hands och det var apotekets sår/förbandstejp! :)

Men ska nog ta beställa hem lite andra typer av tejp o gångjärn för att ha till hands i krasch-kitet. Det verkade ju vara bra grejer och jag antar att jag kommer behöva repa igen!

Skrotiz, var det sådan gångjärn som Grand14 länkade till som du menade, eller hade du ytterligare versioner du tänkte på?

pgrts
2013-05-27, 16:26
Det finns många lagningar.
Vävtejp, gaffatejp, ducktape är några namn på samma vara. Bra klister så det går att klippa smala remsor.

Någon gillar att använda smältlim som man trycker i med limpistol och sedan snabbt stryker av så att leden bara blir någon halvmillimeter tjock.

Nackdelen med gångjärn är att de tar större stycke med sig nästa gång du ska träna t-o-g ;:banghead:
En annan fördel med ES jämfört med många kinakopior at just att alla delar finns att köpa som reservdel :applouse:

Medeashusse
2013-05-27, 16:58
Ha, ha!
Ja, det finns i princip alla detaljer att köpa och jag tror att man kan få ett helt skrov för 6-700 spänn.

Jag börjar med utmattnings och belastningstest på Apotekstejpen och återkommer med en fullständig analys! :p

3M Transpore

Medeashusse
2013-05-27, 17:26
Appropå landningar, så måste jag trots allt säga att klaffar hade varit uppskattat....
Men jag lär mig ju en hel del på att inte ha det! ;)

Medeashusse
2013-05-27, 18:15
F----n! Det blev för bra! Roderhornet höll på att lossna, hann upptäcka det vid en mellanlandning. För mycket sårtejp.. :mad:

I varjefall så gick T o G bättre och det var nästan så jag prickade 50% framför mig själv och inte 20m bort! :) :thumbup:

Skrotiz
2013-05-27, 21:12
Den där lagningen ser ju helt okej ut! :)
Verkar de funka bra?
Jo dom där gångjärnen som grand14 länka till funkar bra men en ordentlig tejpning funkar också fint :)

Upp å på't igen bara! :)

Medeashusse
2013-05-27, 21:38
Njaeee...
Den funkade inget bra! Var ute o testade senare under dagen. Rodret blev så trögt att roderhornet lossnade och limningen av vingen vek sig. Vete f-n om jag inte ska beställa nytt.

150 spänn för bakdelarna, vinge o sidoroder, men funderar på om det inte är lika bra att ta ett helt skrov för 695 kr. Vad tror ni?
Om de inte blir använda så tänkte jag att man kunde ha dom o mixtra med, typ bygga vingar med klaffar o andra idéer.
Ha, Ha! Om jag får slut på idéer så vet jag exakt i vilket forum jag ska fråga!! ;)

Medeashusse
2013-05-28, 00:45
Nya krafter!

Gjorde ett försök till.

Försänkta, limmade 0,8 pianotrådar på varje sida. Funderade på att trycka dom rakt igenom vingen först, men insåg att jag antagligen inte hade tillräckliga motoriska egenskaper... Varför jag valt de olika längderna har jag inte aning om, det bara blev så.

Nytt, grövre roderhorn med större kontaktyta.

Vet inte om vingen blev alldeles för rak, men rodret gick mycket lätt igen.
Eller rättare sagt jag vet inget överhuvudtaget, men jag testar o ser om det funkar! :)

Medeashusse
2013-05-28, 00:52
X

grand14
2013-05-28, 05:19
Köp inget nytt! Har lagat massor med rode med förstärkt glasfibertejp eller såna där gånggärn det funkar hur bra som hälst. Du kommer att cracha mera kör kiten ur den dära käran. Ska du kasta pengarna på nått så kan du lika gärna köpa en bixler 2a från hobbyking och instalera flaps på den. Vad använder du för lim när du limade den?? Brukar limma mina multiplex plan med http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2076 + http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=895 och de brukar sitta utan fan.

pgrts
2013-05-28, 05:22
Kanske dags att handla lite kolfiber runda och platta pinnar. Järn är ju rätt så tungt och 0,8 piano är ju inte det styvaste.
Att köpa en hel modell för att ha som reserv när man bara behöver stabben är kanske överdrivet.
I och för sig så kommer du att sätta planet i något träd snart och kanske bryta av framkroppen men det brukar lite epoxi kunna fixa. Kanske i så fall en idé att tänak på modell nummer 2?
Efter ett gäng modeller vill du kanske ha en ny ES som mysflyg där du inte kan flyga annat och då är en komplett modell inte fel att flytta över all elektronik i. En säsongs lagningar brukar göra en modell rätt så ful även om den flyger tämligen vettigt med lagningar.

Vad är X-et i sista inlägget?
Har du tränat nattflygning och blivit av med planet ;-)

jocke1963
2013-05-28, 06:13
...
Vet inte om vingen blev alldeles för rak, men rodret gick mycket lätt igen.
...

För formens skull så är det inte vingen du lagat, utan stabben, kort för stabilisator, trots att det ju faktiskt är en liten vinge.. ;)

Vidare kallas det fena om den del med sidorodret.

Här ett exempel på hur bra ES:en ändå håller trots rätt häftig krasch.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=248968

Mr J
2013-05-28, 08:04
Glöm nu inte att kolla och eventuellt justera tyngdpunkten, jag hade nog lagat på samma vis, men jag hade använt kolfiber istället för pianotråd.

Pianotråd är mycket tyngre än kolfiber, och reparationer på stabben har en rejäl hävstång fram till tyngdpunkten.
Det krävs inte så många gram så långt bak för att kärran skall bli baktung, och därmed bli svårflugen, i värsta fall oflygbar...

Medeashusse
2013-05-28, 09:44
Så där, då har jag fått bort limresterna från fingertopparna och kan börja använda touchskärmen igen! :D

Hmmm... Kanske ska lugna mig lite med o köpa nytt och se om jag kan bli bättre på att repa.
Köpte till det här limmet, killen som hjälpte mig med beställningen på AP rekommenderade det.
http://www.autopartner.se/zacki-elapor-20g-1st-p-13122-c-171.aspx?externalsearch=1
Ser att de har något som kallas filler, är det något jag kanske behöver komplettera med? Antar att man använder det när man rivit loss större partier från planet.

Ok, ska sätta upp kolfiberstavar på inköpslistan.
Tja, min tanke var att krascha, bygga, limma o klabba så mycket som möjligt med den här modellen innan jag går vidare. Alternativt även efter det ha den som bygg o klabb modell, för saker o ting brukar inte ha någon större konstnärlig höjd när man gör dom första gången. Men jag kanske kan hitta ett bättre begagnat?

Nej har inte nattflugit än! Fipplade till svarsfunktionen och sedan gick det inte att radera. :confused:
Förresten finns det FPV med mörkeroptik och då menar jag naturligtvis civil rc?

Vilken typ av plan blir en naturlig fortsättning!??
Jag har funderat på något sådant här, vad tycker ni?:

https://www.youtube.com/watch?v=n2FGJPGslbY&feature=youtube_gdata_player

A-10 Warthog är ju ett förhållandevis långsamtflygande plan i verkligheten..
:p :D

Bra! Stabilisator och fena! Jag har inte riktig koll på nomenklaturen än, men jag vet att det kan underlätta om alla använder samma termer! ;)

Från seglingen: Rep, snöre, lakan, puttifrånkorvar etc. etc. Blir ganska rörigt när det blir för många namn.. :D

Jag brukar väga in planet varje gång, på ett ungefär, men brukar mest ha problem med att det är framtungt. Hoppas det funkar med pianotråden på stabben annars får jag väl skära loss dom och sätta dit kolfiber?

jocke1963
2013-05-28, 10:44
A-10 Warthog är ju ett förhållandevis långsamtflygande plan i verkligheten..
:p :D


Bara du kan övertala frun att lägga >100 000:- på en leksak, så funkar det nog.. ;)

Medeashusse
2013-05-28, 11:19
Ha, ha, ha!
(Tror jag skrev det här i början av tråden.)

Men när jag sa till frugan att jag tänkte börja med rc-flyg tyckte hon absolut att jag skulle köpa ett stort jet-plan, för det hade hon sett på tv och det verkade skithäftigt!
Ähhhh... Va fan, hon funderar på att köpa häst och sätter man in det i det perspektivet så...
Ett plan kan krascha men en häst kan bryta benet och avlivas.

*Skrattar* Jag borde verkligen bli säljare, har snart övertygat mig själv!

Nä, på riktigt vad borde jag satsa på?

pgrts
2013-05-28, 16:22
.. Nä, på riktigt vad borde jag satsa på?
En FunCub är otroligt populär och den passar direkt till din radio.
Är det mera fart så satsa på Dogfightern.

http://www.youtube.com/watch?v=3O608TVkQGM

Medeashusse
2013-05-28, 16:58
Behöver ett ANTAL timmar till med ES:en, men varför inte planera o fantisera! :)

Ok, har kollat på Fun Cub och den verkar ju trevlig och verkar vara populär.
Men vad är alternativen? Hade tänkt mig en medelsvår fortsättning och att jag kan falla tillbaka till ES:en för att backa ett steg om det behövs.

Var i svårighetsskalan ligger Dog fightern?

Har kollat lite på den här Cessnan:

http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=73&product_id=2288

Är den utanför radarn som fortsättningsplan?

Fler idéer?!!?

Jag kanske låter lite överambitiös med tanke på att jag precis börjat med rc-flyg och precis börjat flyga. Men det är lite av min personlighet, "allt eller inget" oavsett vad jag ger mig in på.

Det jag känner att jag verkligen saknar är en instruktör som står bredvid och kan förklara hur jag ska tänka och hur jag ska manövrera när jag flyger! Nu blir det "det gör ont att göra fel" principen. Dessutom är det inte säkert om det blir rätt sätt ändå.

Michael
2013-05-28, 17:37
FunCuben är ett utmärkt nästa steg efter ES:en. FunCub är välflygande, otroligt mångsidig och även stryktålig. Min FunCub har vid det här laget gått drygt 100 flygtimmar (flygfoto, sjöflyg och vanligt "flyga runt och lukta på blommorna"). Det går att flyga grundläggande avancerad flygning, men det är inte flygplanets starka sida.

DogFighter har jag endast sett andra flyga och det tycks utan tvekan att vara ett välflygande, stryktåligt flygplan. DogFightern är dock väldigt snabb och har en ganska hög vingbelastning och kan därför vara ett lämpligt tredje flygplan efter FunCub och ES.

För att få feedback på din flygning är det utan tvekan bästa alternativet att söka kontakt med en klubb. Det är lätt att lägga sig till med olater som när de nöts in blir svåra att avprogrammera. Ett alternativ kan vara att du filmar din flygning och lägger upp här på forumet för kommentarer och feedback. Det finns säkert många som står till tjänst med kommentarer.

Medeashusse
2013-05-28, 18:16
Okiedokie!

Cub är helt enkelt en trygg slitvarg som låter mig att ta mig vidare.
Du skrev att din har 100 timmar flygning, Hur många timmar håller motor och servon innan det är dags för byte?

Ha, Ha! Får se om jag lyckas flyga o filma samtidigt. Får sätta fast telefonen med ett pannband alternativt med gummiband på planet!
Ja, jag är också helt övertygad om att jag omedelbart skulle få respons härifrån!! :D

Vi får se vad jag kan hitta på!

grand14
2013-05-28, 18:25
Har själv inte flugit jätte länge. Ja Började med en bixler som lever än sen skaffade ja en Parkzone p47 som jag gillar skarpt så kan rekomendera parkzone t28 eller en p47 som nästa plan. Kör mäst funfigthers själv just nu.

grand14
2013-05-28, 18:31
Jag har en Funcub och dom är inte svåra att flyga kan du flyga ES kan du flygga den. Tycker till och med att den är lättare att flygga än min bixler står nästan still i luften och startar på 1m. köpte funcuben samtidigt som min parkzone p47. P47an är väll lite svårare att flyga men inte mycket men ligger så jädra fint i luften. Både funcuben och p47an går typ lika fort som min bixler på full fart skiljer inte många km stora skilnaden är väll att p47an är mycket mer agresiv i flygsättet och glidflygger sämre.

Michael
2013-05-28, 19:13
Okiedokie!
Du skrev att din har 100 timmar flygning, Hur många timmar håller motor och servon innan det är dags för byte?

Servona och motorn i min FunCub har överlevt utan problem.
Det flygplan jag haft som gått längst var en Das Box Fly 20W försedd med en OS 32F glödstiftsmotor. När det flygplanet gick hädan i en krasch så hade det flugit 330 timmar effektiv flygtid. Under den tiden fick jag byta lager i motorn ett par gånger, landstället av pianotråd fick utmattningsbrott i bockningarna tre gånger och även motorbocken drabbades en gång av samma öde. Servona (enkla standardservon, JR NES-511) fungerad klockrent under hela denna tid utan något som hest mankemang.

pgrts
2013-05-28, 20:06
Din Cessna är tyvärr nog ett väldigt vanligt plan att bli besviken på.
Planet flyger riktigt bra men skala landningsställ är inte någon höjdare om man inte har riktigt fint fält och då gärna ett hårt av betong eller asfalt - i alla fall ett väldigt kortklippt.
Flygenskaperna är inte trevligare än varje sig ES eller FunCub. Kvaliteten går inte att jämföra med Multiplex eller Parkzone.
http://ripamfk.com/bilder/201304/130421-06.JPG

Medeashusse
2013-05-28, 21:11
Elaporlim...
Måste nog kontakta min elaporlimslangare och se om jag kan få köpa 20g till!

Vi börjar med det positiva, stabben som jag lagade höll. Jag ropade hem en komplett (förutom sändare o mottagare) ES II:a för en spottstyver på Tradera ikväll.

Vind 5 m/s med byar på 10, läste jag nu när jag kom hem.

Touch and Go, vinden lite snett in mot landningsriktningen.

Efter ungefär halva accet så går jag in för femtioelfte gången och utav någon anledning glömmer jag gasen! Detta naturligtvis i kombination med en av de hårdare byarna. Plötsligt ligger planet åå sidan i luften och flyger som en plastpåse.

Och på det viset virade sig planet runt en järnstolpe... Suck!

NEJ, jag filmade inte!! :p

Funderar på om jag borde välja träningstillfällena lite bättre!?
Eller kanske inte.... Lär mig en del på det.

Hmmmm... Tror att nästa plan borde ha formen av en studsboll! :)

Well, well! Den som limmar idag får flyga imorgon!!! ;)

pgrts
2013-05-28, 21:32
Rena fina brott - lite snabbepoxy och 10 minuter så är planet som nytt igen.

Ibland kan stolpar "göra intryck" på maskinen.
Då kan man hälla på kokande vatten från en tekokare om man inte kan ånga platsen. De hoptryckta porerna sväller ut igen och kan bli lite knottriga vilket går att slipa ner.


http://www.viddler.com/v/743224dd

Stolplandning ca 1 minut in i filmen

Medeashusse
2013-05-28, 21:38
Äsch... Har bara mobilen, den vägrar flashplayer...

Om man nu har en spricka som det är på stjärten, vore det inte bättre och bryta loss hela skiten för att vara säker på att få på lim på hela ytan?

jocke1963
2013-05-28, 22:57
Om du använder tunt CA-lim, rinner det in i hela sprickan, utan att du behöver bryta loss bitar.

MEN!! Var försiktig med tunn CA, den har en tendens att rinna dit den INTE ska ibland,
t.ex in i ditt stötstångshölje strax under fenan, där på kroppen, vips så har du limmat fast stötstången med höljet... :(
Dvs, limma med kroppen upponer, med fenan neråt.

Medeashusse
2013-05-28, 23:03
Okey!

Ska se om jag lyckas fippla ner limmet i sprickan.
Testade precis det du skrev om när jag fixade stabben, limmade fast sprinten som håller fast stabben i kroppen. Det tog en hel del mumlande och vickande innan den var lös igen... :rolleyes:

Skrotiz
2013-05-28, 23:07
Alla lär vi oss av våra missöden ;)
ES:en är ju väldigt vänlig för just lagningar, får du ihop det någorlunda rakt kommer den flyga fint igen och elaporen är ett fantastiskt material enligt mig.

Har själv flugit funcub och kan bara håålla med om att dn är en trevlig maskin, saknar min och funderar ibland på att skaffa mig en ny.

Medeashusse
2013-05-28, 23:23
Så, då står den och torkar efter dagens övningar.

Imorgon, ny dag och nya möjligheter! :D


Ja, jo. Fun cub då, men vad mer finns det att ta sönder?

Parkzones kärror som Grand14 skrev om eller andra märken/typer? Great planes?

Låt mig i allafall tro att jag har lite att välja emellan, innan ni får mig att köpa en Fun Cub! :p

Medeashusse
2013-05-29, 00:48
Totally out of the blue!

Mixa roder, är det när man programmerar sändaren att ge ett visst utslag på styrfenan när man använder skevrodret och kanske tvärt om???

:confused:

pgrts
2013-05-29, 05:19
..andra märken/typer? Great planes?..:p
Great Planes, Hangar9, E-Flite, Sebart, Precision Aerobatics, Extremeflight kanske V-mar och andra kända.
Kommer du sedan upp på stormodeller är det nog andra fabrikat men då får du skaffa släp och inreda.

jocke1963
2013-05-29, 06:49
Totally out of the blue!

Mixa roder, är det när man programmerar sändaren att ge ett visst utslag på styrfenan när man använder skevrodret och kanske tvärt om???

:confused:

Jepp!
Beroende på sändare kan man lägga in massor med olika mixar.

Och om du nu ska bygga flaps skulle du kunna lägga på lite dykroder samtidigt som flapsen aktiveras. När du fäller ner flapsen fungerar ju vingen lite som ett höjdroder, så istället för att behöva ge dyk själv kan du programmera sändaren att göra det åt dig.

jocke1963
2013-05-29, 07:11
....
Låt mig i allafall tro att jag har lite att välja emellan, innan ni får mig att köpa en Fun Cub!...

Beror lite på dina tankar om hur du vill flyga..fort, sakta, mycket eller lite spakande osv? Har du tankar om förbränningsmotor eller fortsätta med elflygande. Även var du kommer flyga spelar ju in, vissa kärror är ju t.ex inte så lämpade att handstarta/buklanda utan kräver kortklippta gräsfält/asfaltbana..

När du väl kommit över nybörjarstadiet kan jag rekommendera ES:ens snabba syskon, Funjet
http://www.autopartner.se/multiplex-funjet-p-10062-c-563.aspx?externalsearch=1, om du vill flyga fort. Lättflugen och hyfsat snabb även med en budgetdrivlina. Det är det enda av mina plan jag vågat flyga i 15m/s byiga vindar, den går som på räls iaf.

http://youtu.be/fIkakhty4i8

grand14
2013-05-29, 07:16
Parkzone kärorna är rätt prisvärda om du köpper dom från http://www.lindinger.at/en/Home Fri frakt och ingen tull. Har smackat min p47 i backen otaliga gånger och det är riktigt hårt material i den klarat mig undan med nån spricka i vingarna. Parkzone t28 är riktigt snäll att flyga jag tycker den är bra som andra plan den har lite hyss för sig i luften.

Medeashusse
2013-05-29, 15:51
Vad bra tips!

Som sagt jag håller mig inte ens på banan ännu utan skulle antagligen på sin höjd kunna jobba med att sätta upp påkörningsskydd på stolpar i en slalombacke! :p
Men jag haver förtröstan till min inlärningsförmåga och att gömma undan reparationer i hushållsbudgeten under kontot bilutgifter. ;)

Har som sagt inte en aning om vart intresset kommer dra iväg men när Elaporen i ES:en är utbytt till lim, tänkte jag nog gå på något "lite" svårare för jag tror jag kommer tycka att det blir lite tråkigt om den bara hamnar ett halvt snäpp upp.
Om det finns något kvar av ES:en/ES:arna (köpte ju en till igår) så, vad jag förstår, är den en bra plattform för FPV?

Så för att sammanfatta kommer jag vilja ha något som har fart, men samtidigt klarar en landning utan att man behöver hålla fullgas och inte ligga som en finlandsfärja i luften.
Jag har inget emot förbränningsmotorer, men har kommit fram till att el är mycket smidigt och låter mig lägga tiden på flygning. Så det blir säkert ett el-plan till!

Ska titta igenom de olika märken och komma med förslag! Hoppas ni fortsätter också! :thumbup:

Jaha, då måste jag köpa en ny radio, så jag kan mixa!! Bilen behöver renovera bromsarna mao! :rolleyes:

(Ja, jag vet. Det blir en Fun Cub I slutet! :D)

pgrts
2013-05-29, 19:36
..(Ja, jag vet. Det blir en Fun Cub I slutet! :D)
Sedan har vi ju ett val att gå upp i effektklass.
Då finns ju Mentorn som alternativ. Det är ett plan i 40-klass - viljet är ungefär 7,5 cc i bränslemotor och runt 1 hästkraft om man känner för de begreppen. Det innebär 2 till 2,5 kilo i vikt och minst dubbla batteristorleken mot ES/FC.
Det är ett plan som man kan träna med inför lite mera avancerade skalaplan.

http://www.youtube.com/watch?v=jX7sAIz9Xm4

Medeashusse
2013-05-29, 22:19
Ok! Den såg riktigt Nice ut! :)

Duger en sån här till att öva landningar på hjulställ med? Om man får den riktigt, riktigt billigt... Jag menar innan jag ger mig på ett större nyköp, typ den i inlägget innan.
Med ES:en är det, av kända anledmingar, svårt att göra det med.

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/fms-cessna-182-1400-pnp.html

Medeashusse
2013-05-29, 23:55
Nu är det försent, fick med den i köpet ES:en, för den berömda spottstyvern om jag räknar med kostnaden för två nya acc så betalade jag knappt 100kr för den. Tillsamnans med div delar och en fullt fungerande rc-bil.
Jag tro att det här var vad ni förskte varna mig för. Man går över till ett samlarbeteende så fort man börjat med det här. Men jag ser alla tre som offerlamm..
Vi får se on den går art använda, den har flaps, så då kan jag träna på det också..
;-)

Skrotiz
2013-05-30, 00:26
Ett billigt plan är ju aldrig fel ;)
Har du lite att öva med. Flyga med flaps kan vara roligt.

pgrts
2013-05-30, 05:05
GRATTIS!
Planet flyger fint och det enda som du eventuellt kanske behöver göra beroende på fält är att
Ta bort hjulkåporna om gräset inte är riktigt kort eller banan hård.
Möjligen en storlek större hjul - även det om fältet är lite grovt.
Ljusen är riktigt fina men de syns ju bäst när det är mörkt ute och då är det många gånger svårare att flyga än när man ser bra.
Det är väldigt lätt att bli lurad av dåligt ljus. Planet syns fint mot himlem men så fort man kommer mer och får en mark-skog-dunge-gräsmatta som bakgrund kan planet försvinna helt från synen. Sådant lär du dig väldigt snabbt tyvärr.

Medeashusse
2013-05-30, 07:17
Tacka och bockar!
Nja, när jag tänker efter så blir det ett par hundralappar, var liksom inte ute efter en rc-bil! Men det här gör att jag har två paket att vänta på! :D

Ja, jo jsr ju funderat på positionsljus allt sedan jag tappade bort ES:en i dimman. Det gick ju bra ändå, men det är ju en bra orsak för att montera på lite extra prylar!
Har märkt att jag har några extra spännande sekunder under inflygningen med ES, när det är mulet med lite halvtaskig sikt och planet tonar perfekt med bakgrunden och när då planet hamnar på en viss höjd och är helt horisontellt "försvinner" det! Iofs så har jag lärt mig att vänta ut det men det blir kanske lite för spännande för en nybörjare som tränar landning. Tänkte att jag skulle måla en stor clownnäsa på det för att kunna se det! :)

http://img.tapatalk.com/d/13/05/30/ury6eme9.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/05/30/a6y8ezam.jpg

Plus en del andra småprylar.

1549 kr ink frakt för allt, blev jag snuvad nu?
Batterierna är 3cells 2200 mAh som har gått tre laddningar.

Vet inte riktigt vad jag ska ha bilen till men jag kanske kan använda den blåsiga dagar. Så slipper jag reparera planen så mycket! ;-)

Skrotiz
2013-05-30, 11:21
1549:- för två plan och radiobilen om jag fattat rätt?
Isf var de nog inge dumt pris. Var nog en bra affär för både köpare och säljare.

Den där cessnan såg ju inte dum ut. Där lär du nog ha många timmar och en extra easystar är ju absolut inte dumt :)

Medeashusse
2013-05-30, 11:58
Ha, ha!
Att jag kan behöva en extra Easy Star kan nog de flesta som följt mig här hålla med om! :D
Det var dessutom min tanke att antingen använda den som ett reservplan medans limmet torkar på det andra eller i värsta fall skrota det för att plocka reservdelar från det.

Japp, det var totalpriset ink. bil. Han sa att han gett 275 kr/st för bara batterierna.

Ja, jag hoppas att jag har utrustning för att träna nu. Förutsätter att jag har en del ordentliga krascher kvar innan jag vågar mig på ett dyrare o mer avancerat plan!

Jag tycker nog att man kan säga att jag börjar få ihop ett ordentligt krasch-kit i varjefall!! ;)

Hmmmm... Bra både för säljaren och för mig... Det innebär i min värld, att det inte precis var en lysande affär för mig! ;)

pgrts
2013-05-30, 15:41
Ser ut som att cessnan saknar något av vikt framtill

Medeashusse
2013-05-30, 16:39
Den finns med och dessutom finns en extra propeller!
Det följer med lite annan lös bråte också..
:)

Medeashusse
2013-05-30, 18:14
Den här

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/247934184D70DDAAC12579DF00558613?OpenDocument&CartID=12085

Eller den här?

https://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-213.aspx

Eller den här?

http://www.reservdelsrc.com/imax-b6-ac-med-inbyggt-natagg/4089-0

MÅSTE finnas möjlighet till 12 voltsladdning i bilen. Kommer antagligen befinna mig på platser som är märkligt otillgängliga.

Har faktiskt börjat använda den här numera ganska långa tråden som ett litet uppslagsverk. Minns ungefär vad vi diskuterat och använder sedan sökfunktionen för att hitta tillbaka. Skit bra! :)

pgrts
2013-05-30, 19:33
Jag har den i mitten från Autopartner men jag köpte min hos aircpro av den enkla orsaken att Håkan (som har aircpro) är en trevlig prick som var med i samma klubb som jag då. Jag tror ärligen att det inte är någon skillnad på laddarna förutom lite design. Vad du än väljer så kommer du förstås att komma på att den inte har exakt alla kontakter du kommer att behöva men det fixar man med lite sladd och sockerbitar om det krisar sig.

Medeashusse
2013-05-30, 19:56
Vad du än väljer så kommer du förstås att komma på att den inte har exakt alla kontakter du kommer att behöva

Faktiskt så anade jag det! Sitter precis och tittar på en trasig kontakt till mitt skevroderservo och funderar varför jag inte har sådana liggande i en låda!?
:)

Ok, om det inte är någon skillnad, tar den jag tycker ser snyggast ut! :D

Medeashusse
2013-05-30, 20:04
Ytterligare en fråga som kan verkar idiotisk, men det står i beskrivningen av mittenladdaren att den funkar på blybatterier 2-20 volt. Ehhh.. Klarar den då av ett 12 volts bilbatteri?
Det vore väldigt bra för då kunde jag kontera den under bilutgifter i hushållsbudgeten!! :rolleyes:

Medeashusse
2013-05-30, 21:24
En ytterst liten, liten fråga till...

Är det någon som har en byggbeskrivning alt en någorlunda detaljerad principskiss på hur man bygger klaffar?

Thomas bild var mycket fin och förklarande, men den var kanske något knapphändig för en nybörjare med väldigt, väldigt mycket lim på fingrarna...

(har sökt i forumen här men hittar inget)

Michael
2013-05-30, 22:23
Ett litet svar på en ytterst liten fråga :-)

http://www.black-bear.se/easystar-med-flaps-och-skevroder/

Thomas
2013-05-30, 22:34
Googla på "Curare .60 plans" ock I skolen finna....

Medeashusse
2013-05-30, 22:39
Ahhaaaaa! Tack!
Klockrent, kollade bilderna och det är i princip som att bygga ett skevroder?
Ska Googla på en gång!

:thumbup:

Medeashusse
2013-05-30, 23:16
Japp fick ner en pdf med curare. Ska mäta o kolla lite!

Men allvarligt kan man bygga ihop ett helt plan från scratch med en sån ritning?? Fattar inte riktigt hur det ska gå till, någon måste skoja med mig!? ;)

Curare byggbeskrivning.

Obs! Nedladding av PDF-filen startar direkt då du klickar!

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fimages.rcuniverse.com%2Fforum%2Fu pfiles%2F416783%2FOu49647.pdf&ei=Cu2nUey-NYXE4gSxp4DoAQ&usg=AFQjCNHUyzIclNtYsun7mrOfMKle_TrrCg&sig2=_tpwuGPqsHKSzuQOwR-kSA

Medeashusse
2013-05-31, 00:26
Så, har kollat de ritningarna jag kunde hitta och allt väl så långt.
Men jag kunde inte hitta någon med den extra flärpen som går uppåt.
Vad jag kan komma fram till så vore det bra om jag hade den eftersom jag inte kan mixa i sändaren?

Hittade förövrigt ett ganska kort och koncist, men bra, klipp på Youtube om installation av flaps.

https://www.youtube.com/watch?v=ff_pgWiVNxs&feature=youtube_gdata_player

pgrts
2013-05-31, 05:15
.. någon måste skoja med mig!? ..

Visst kan du ladda ett bilbatteri med den laddaren utan problem. Även ett mobiltelefombatteri om du nu inte har en modern telefon där man inte kan ta ut batteriet. Likadant är det med gamla sändare - går att ladda med en mutilladdare, däremot inte de nya sändarna som har inbyggd laddlogik i apparaten.

Din Curareritning var bara en sida av många. Men alla bladen så bygger man lätt en ett plan.
Steg ett - gå ut och fäll ett balsaträ..... och så vidare.

flåt - det gick ju att skrolla i ritningen :stupido2:- den går väl fint att bygga ett plan från

Inte en Curare men en KwikFly

http://mfksnobben.se/images/galleri/1212/121204_01.JPG

Thomas
2013-05-31, 09:36
Men allvarligt kan man bygga ihop ett helt plan från scratch med en sån ritning?? Fattar inte riktigt hur det ska gå till, någon måste skoja med mig!? ;)



Mja, man bör nog ha byggt ett par byggsatser med utstansade delar först, innan man ger sig på ett rent scratchbygge.
Sen, när man blir varm i paltorna, är det en ren fröjd att "skulptera" fram en kärra från en hög med lösflak.
Bygg-glädje i kubik!

När det gäller flaps, så finns det ett antal olika typer, men det enklaste är nog det som du hittade i filmen.
Sätt "gångjärnet" i nederkant, ungefär som på min skiss. Flärpen på ovansidan behövs knappast, jag tror det var en designgrej från Curares sida. Men visst, den bromsar också en del.
Ska du bygga flaps med "flärp", så måste flärpen ligga nersänkt i vingen vid normalflykt. Inget extra luftmotstånd, alltså.

Medeashusse
2013-05-31, 10:46
Nope, den laddaren var slut på lagret!
Jag får vänta lite med ladderiprojektet.

Förresten, funkar några andra lipoladdare med blybatterier/bilbatterier? Även om jag undviker att starta bilen då, så kan det behövas när det är -30 till -40 grader. Visst jag kan jag ta kablar, men varken frugans eller min bil gillar det. Ibland börjar mystiska olikfärgade lampor att lysa på instrumentpanelen efteråt. Det förutsätter också att man har en annan bil som startar.


Hmmm.. Var växer balsa träden?
Jo, jag har sneglat på diverse färdigskurna modeller under många år men aldrig kommit till skott. Känns som att jag inte haft tiden, kunskapen eller utrustningen. Egentligen handlar det nog mer om att jag är rädd att resultatet kommer se ut som plastmodellplanen jag byggde när jag var 10 år! :)
Men måste säga att i det här sällskapet blir jag sugen igen!!

Nå, ivarjefall!

Tillbaka till klaffarna, mao så är det lite överkurs med flärpar upp åt. Jag tänkte mest att de balanserade upp planet så det inte stupar på näsan och som han sa i Youtube-klippet så mixade han in höjdrodret för att balansera upp bromsmanövern. Det har jag ingen möjlighet till med min sändare och dessutom kommer jag bara ha en brutal av/på knapp till funktionen.
Om jag nu ska smälla dit flärpar uppåt är det någon som har en uppfattning Hur stora de ska vara i förhållande till klaffarna?

Oavsett så har jag lagt in en beställning hos hovleverantören och hoppas jag fått med alla prylar som behövs och lite till?

Thomas
2013-05-31, 13:30
Krångla nu inte till'et för mycket så här i början. Ska du ha klaff, så är väl tillvägagångssättet i filmsnutten alldeles utmärkt!
Fowlerklaff, Klyvklaff, Splitklaff, flärpar hit & dit, det kommer på dom där fina skalakärrorna som du (givetvis!) ska bygga i framtiden...

Flärparna (om du nu ska ha sådana) borde fungera lite som luftbromsarna som skickas upp ur vingen på en bättre segelkärra.

Medeashusse
2013-05-31, 14:38
Ha, ha, ha!
Om vi säger som så, jag är nog inte känd för att göra saker o ting enkla för mig själv. På gott o ont! ;)

Smällde dit skevroder på kärran, så varför inte klaffar med flärpar?
Nja, vi får se hur det kommer att gå när jag plockar fram skalpellen och börjar skära. Traschar säkert en vinge eller två innan det blir något användbart!
Fördelen nästa vecka är att jag har två ES och kan flyga med en medans jag meckar med den andra. Såvida jag inte skrotar den ena, vilket är ett ganska möjligt scenario..... :rolleyes:

Lite off topic:
Hittade idag min gamla radiostyrda bil, tillverkad 1978.
Förutom att jag blev förbluffande nostalgisk, så var det en liten lapp på kartongen som fick mig att le ordentligt!

Måste man anmäla sig idag också? :)

Thomas
2013-05-31, 15:58
Måste man anmäla idag också? :)

Självklart... INTE!!!

Detta var på det glada (?) åttiotalet, undrar hur många som anmälde innehav överhuvud taget??
Ungefär samma som att det var nästan belagt med dödsstraff att köpa en trådlös telefon utomlands och ta in den till Det Reglerade Konungariket Sverige,
Herreguud, den kunde ju störa ut precis vad som helst...

Medeashusse
2013-05-31, 16:11
Känns lite som att jag kanske finns med i ett Stazi-liknande arkiv. Blanketten ligger ju inte kvar i kartongen........


Appropå balsaträ, blev faktiskt tvungen o kolla var man själv kunde hugga ner det för kunna bygga en modell, som Pgrts tyckte att man skulle göra, och insåg att det inte var en så dum idé! Det finns värre ställen att åka till för att jobba som skogshuggare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Balsa

Medeashusse
2013-05-31, 20:54
YEEES! Där kom de första looparna!

:D :thumbup:

Skrotiz
2013-05-31, 22:56
Gratulerar! :)

Medeashusse
2013-05-31, 22:59
Tackar och bockar! :)

Dessutom fick jag ner planet i ett stycke!
Råkade hamna i en spin en gång, men det redde ut sig med hyfsad marginal.
Jag har ett MYCKET snällt plan...

Skrotiz
2013-06-01, 14:23
Sålänge man håller sig på lagom höjd så har man råd med lite missar.
Easystaren är ju väldigt förlåtande för missar, den hjälper till att rätta upp sig när de blir lite knas.

Medeashusse
2013-06-01, 16:33
Som någon på Youtube sa, 3 misstagshöjd!

Är det förresten någon som har en länk till någon sida där de grundläggande manövrarna typ roll, loop, flyga inverterat etc gås igenom steg för steg?
Har ju bara tränat det i simulator själv och har inte en aning om jag egentligen gör rätt!?
Det står en hel del lim på spel! :-P

pgrts
2013-06-01, 17:29
Det finns nog hur mycket som helst om du söker på till exempel F3A program.
http://www.f3aworldcup.com/index.php?option=com_content&view=article&id=49:downloads&catid=36:downloads&Itemid=60
http://f3a-international.com/page2.html
http://www.f3a.se/index.php?page=Flygprogram
I tidningen Model Airplane news brukar det finnas någon manöver detaljerat förklarad med spakrörelser och allt.
Du kanske hittar något på http://www.modelairplanenews.com/blog/2013/05/29/ww-ii-pilot-sees-footage-of-his-spitfire-crash-landing/#utm_source=MagnetMail&utm_medium=email&utm_term=anylinkpgdata.se&utm_content=ManEnews_5.31.13&utm_campaign=Pull-pull%20linkages,%20Drone%20Action%20Movie%20%26%20 more%21

Medeashusse
2013-06-01, 18:14
Thanks, as always! :)

Hittade tillslut en sida också!

http://www.rc-airplane-world.com/basic-rc-airplane-aerobatics.html

Någon som hittat/känner till fler sidor!?

Medeashusse
2013-06-01, 21:19
Loop
Outside loop
Inverterad

Utförandet på dom skulle antagligen få vilken nybörjarinstruktör att vilja säga upp sig från uppdraget, men jag har gjort dom!
Förövrigt så har jag ingen instruktör heller!
:D

Hade problem med de två sista, utsides loopen ville hela tiden sluta i en korkskruv åt ena eller den andra sidan och i den inverterade flygningen var det samma sak.
Jag tror att det beror på att jag inte hade vingarna horisontella när jag började.

Skevrodren är ur funktion pga en trasig kontakt och jag är ovan att bara ha tillgång till sidorodret (Vet egentligen inte hur jag ens kan vara van vid skevroder med min erfarenhet!) och hade lite problem med att få det att bli bra.

Stämmer det eller är det symptom på något annat? :confused:

Hmmmm.... Sen var det ju lite svårt att se planet med tanke på att allt utfördes på 5 misstagshöjd..

Medeashusse
2013-06-01, 23:46
Eller var felet att jag hade full gas genom hela manövern...? Läste på lite mer än vad jag gjorde innan jag flög...

pgrts
2013-06-02, 06:41
Fullgas är nog inte helt fel med en ES men vanligen så drar man ner gasen högst upp i en looping så att det inte blir för snabbt nedåt.
Om du är ovan att styra med vänsterpinnen kan du skifta och lägga sidroder sladden på mottagarens ingår för skeven.
Det är klart mycket enklare att hålla rätt om vingarna är horisontella.
På rygg måste man stötta med skeven eller sidorodret för att hålla vingarna horisontella - och hålla rätt mycket dyk på en ES.

Fortsätt att träna och gå ner från 5 till 2 misstags höjd så att du ser planet.

Medeashusse
2013-06-02, 08:53
Japp, ska se om jag inte kan fortsätta träningen idag!

Har.funderat.ett tag på spakarna i sändarna, det verkar som de flesta har en annan ordning än jag.
Jag styr med följande konfiguration.

HÖGER SPAK:
Höjdroder, spak upp o ner.
Sidoroder, spak höger vänster

VÄNSTER SPAK
Trottel, spak upp och ner
Skevroder, spak höger vänster

Anledningen till det är helt enkelt att simulatorn var inställd på det, när jag började träna.
Vad missar jag på att ha spakarna så eller är det inte så ovanligt som det verkar, även om jag läser det ofta på olika ställen?

pgrts
2013-06-02, 09:09
Mode 2 som är vanligast har höjd och skev på högerspaken.
Många nybörjare har fullt upp med en spak så det brukar bli den man använder till allt.
Läraren ställer trotteln i "lagom" läge.
Det är även bra att kunna ställa gasen max och sedan ha en hand på högerspaken när man kastar ett plan med vänster hand men många kastar med höger och hinner med att få ner handen innan det är för sent.
Du kör med mode 4 verkar det som. Kanske smart att fixa rätt på simmen och träna om du vill ha hjälp med dubbelkommando när du kommer med en mera avancerad (dyr) modell som du kanske vill ha hjälp att få trimmad innan du tar över. Man kan ha olika mode på lärar och elevradio men till sist så är det lätt att man kan få en fatal miss om man inte kör med samma som "alla andra". På en ES märker man nog knappt skillnad vid "normal flygning" men vid mera avancerade manövrer när man kör aktivt med alla 4 hållen på pinnarna kan det vara bra att ha allting satt i ryggraden.

Medeashusse
2013-06-02, 10:00
F-n, det där kommer att ta tid att lära om..... Suck, suck, suck.. Typ en vecka i simulatorn och ingen riktig flygning under tiden. FORMAT C:

Medeashusse
2013-06-02, 10:17
Eventuellt så kan jag skylla på XBOX:en, har för mig att den har typ mode 4 som default vid flygning i spel. Kanske därför jag inte ens funderade på om det kanske skulle vara på ett annorlunda sätt.
Kanske något att tänka på för dom som är instruktörer åt barn och undomar! :)

Medeashusse
2013-06-02, 18:52
Behöver ju hjälp med akrobatiken...

jocke1963
2013-06-02, 20:50
Surt att du lärt in "fel", men det är bara att "gör om, gör rätt"..
http://www.rc-airplane-world.com/rc-transmitter-modes.html

Medeashusse
2013-06-02, 21:34
Men vänta nu, det där är ju inte så illa! "Alla" andra kör på setup 2? Isåfall så byter jag bara plats på roder och skev. Det hoppas jag bara innebär en enklare hjärnkirurgi... :thumbup: :D
Läste nog lite slarvigt när Pgrts försökte förklara.

Det är lite pill för att få all information att passa ihop med vad jag egentligen gör...

Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?

Medeashusse
2013-06-02, 23:15
Onboard cam... check!

Tyvärr så blev det ingen akrobatik för jag hade fullt upp att få den att flyga överhuvudtaget! Kameran som jag tejpade på, var så tung att planet plöjde genom luften som en trana som ätit jäst potatis.
Fick i varjefall träna på att ha små och kontrollerade roderutslag. Girade jag för hårt så dök planet som en gråsten mot marken.

I filmen så kan ni se överväldigande vyer över vättern med snygga inflygningar mot skogslandskap och bebyggelse som sedan bryts upp in mot molnen! *skrattar så jag gråter*

Nä, allvarligt tröttnar ni på skiten och/eller börjar bli sjösjuka spola till slutet så får ni se en äkta CA-landning! Tidsmärke ca 8,20

Kameran tog så dåliga bilder att Youtube tyckte synd om mig och föreslog att dom skulle försöka bättra på kvaliten! (Oregon Scientific, ser ut som en astmainahalator på steroider.)

Jag gillar planets tysta rop på hjälp i slutet, lite känsla av 2001: A Space Odyssey eller Alien..

FPV the Medeahusse way! :applouse:

http://youtu.be/fhkcn_PcbWg

(Flög ju för första gången i mitt liv för 11 dagar sedan, så jag är faktiskt ganska nöjd med det hela ändå! Att flyga överlastat transportflygplan har ju inte ingått i kursen, förrän nu!) :-D

jocke1963
2013-06-02, 23:50
..Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?

Jupp!

Medeashusse
2013-06-03, 00:06
Bra, jag knappar om sändaren!

Medeashusse
2013-06-03, 12:00
Dåså!

Efter gårdagens ganska sopiga äventyr kom klaff-projektet som ett brev på posten idag.
Har kopplat ihop den nya 6-kanalsmottagaren med övrig utrustning och även klaff-servona. Jag blev förvånad över hur lätt det gick!!? Vad är haken?

Vad är de två b-kontakterna på mottagaren för något? Batterikontakter om man kör förbränningsmotor??

Medeashusse
2013-06-03, 13:22
Och hur fixar man ihop den här trasiga servosladden med rep-satsen? Var löder man, var viker man, var kapar man med vinkelslipen etc. etc. ?

Använd gärna 1 2 3 som referenspunkter om du orkar förklara!

Ehhh...??

http://img.tapatalk.com/d/13/06/03/uqyru8as.jpg

Medeashusse
2013-06-03, 14:02
Ähhhh, f-n vad dum i huvudet jag är!!

Det finns ju två typer av kontakter med i påsen! Gahhhhhh! :banghead:

jocke1963
2013-06-03, 15:24
Enklast blir det med en tång avsedd för ändamålet, t.ex:
http://airmedia.se/index.php/verktyg/servokontakttang-kombi.html

http://youtu.be/Fuqiry-DdPQ

Medeashusse
2013-06-03, 16:05
Anade det.... Rätt jobb fel verktyg!

MEN!! Behöver man inte löda? Står på påsen. "för lödning" men i filmen klämde han bara ihop den?!
Ingen vore gladare än jag om man slapp.. ;)

pgrts
2013-06-03, 16:42
En korrekt tång rullar ihop blecken runt tråden och det blir tillräckligt bra.
Den översta klämman med större bleck klämmer du runt den isolerade kabeln.
Nästa, lite mindre bleck, klämmer du runt kopparledaren - och där kan du löda om du vill.
Det viktiga är att du inte drar i sladdarna utan i kontakten.

Medeashusse
2013-06-03, 17:58
Vad bra, då tar jag och klämmer istället! Försökte löda innan men det slutade med att hålet där hanen ska gå in blev igensatt.... :-/

Ja, jo nog vet jag att jag inte ska dra i sladdarna. Det svåra är att förklara det för vingarna att inte göra det, när de flyger av! ;-)

pgrts
2013-06-03, 19:59
Sitter inte vingarna fast?
kardborrband brukar följa med. Det sätter man så att vingarna griper mot varandra. Friktionspassningen brukar inte hålla så där länge när man "frestar på".

Skrotiz
2013-06-03, 20:33
Tygtejp på ovan och/eller undersidan av den delen av vingarna som går in i kroppen funkar också bra.
Själv har jag även limmat in neodium magneter i vingarna för att dom ska hålla sig på plats under flygning.