handdator

Visa fullständig version : Aktiviteten på fälten?



Ålänning
2013-05-12, 11:20
Hej!

En undran bara... Det har RC-flugits i omgångar här på Åland och 2007 började ett gäng RC-flyga och allt tog fart på nytt, nya som tidigare flygare. Vi ökade i antal och var 25 RC-utövare i "klubben" ett tag. Men det har minskat rejält med intresset senaste tiden. Dock har väldigt få slutat helt och sålt allt, alla sitter och ruvar på sina grejer (många har mycket grejer) och hinner helt enkelt inte eller tar sig tid att RC-flyga. Det har även kommit nya utövare. Som aktiviteten varit här senaste året så riskerar vi mista fältet. :-o Men så lätt ger ju inte de aktiva upp, så det löser sig nog och fältet blir kvar. =)

2007 ökade det kraftigt, även 2008, 2009 med, 2010 började det dala rejält, fortsatte dala 2011, ännu mer 2012 och nu är det 2013 och jag tror det bara är en enda som flugit på fältet i år fast det finns otroliga mängder RC-flyg där ute i hemmen (långt över 100 som jag vet om).

Hur har denna statistik sett ut hos er? I Sverige är det bra mycket mer folk osv så det finns ju mycket fler eldsjälar inom en viss radie till ett RC-flygfält så det hålls vid liv.

/MickeM

Kenneth E
2013-05-12, 13:09
Det kan vi nog tacka bredbandet för, TV'n har blivit en samlingspunkt idag för hela familjen skräp efter skräp spyr den ut men ändå sitter de där och glor på det.

För min del flyger jag endast MK fpv idag och har lämnat min klubb, då hela Sverige är min klubb idag. Vi får se om jag hittar tillbaka en dag. En bidragande orsak till bristande intresse är också att det är en väderberoende hobby och med tanke på det förstår varför de tröttnar efter alla dessa dåliga somrar. Då blir det lätt så att man bokar in annat och hittar kanske då ett nytt intresse.

Balsa regn

hakank
2013-05-12, 17:08
Aktiviteten ökar här i krokarna i allfall. Tror du var och besökte oss en flygdag då det blåste rejält :-)

LIP
2013-05-12, 17:49
Idag var det premiär för året, det var en bra uppslutning.

Örnsköldsviks modellflygklubb

SteffeB
2013-05-12, 17:57
Har faktiskt betalt in medlemsavgift till RFK Viggen i Borlänge. Inte varit medlem där på nästan 20år. Kände att jag ville ha någon form av gemenskap i mitt flyg-utövande.

Kravet från mig var att det dög med RCFF medlemskap, och det gjorde det! Så nu är man strax stolt RCFF medlem också. :)