handdator

Visa fullständig version : Spektrum DX8 vs DX18



teamleader
2013-05-14, 13:00
Hej

Sigun har skrivit lite om Spektrums nya 18 kanalare http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31456-Ny-v%C3%A4rsting-Spektrum-DX-18. Jag funderar på denna sändare men en 18 kanalare låter ju mer som en framtidsinvestering om jag någon gång i framtiden skulle vilja ha en skalamaskin med infällbara hjul, vinschmotor och blinkande positionsljus. Är det nån idé för mig att satsa på en DX18?

Jag mejlade rubinrc om han hade nån hemma men det hade han inte och hade inga planer på att ta hem någon heller men om jag ville ha en så kunde han kanske ta hem en iallafall för 5 300:-, han har en DX8 hemma som är ca 1500:- billigare. Östersunds modelhobby har en hemma för 6.600:-. Ska jag satsa på en DX18 eller DX8:an och hur gör ni övriga medlemmar köper ni en helikopter i byggsats före radion eller köper ni sändaren före helikoptern?

henke2
2013-05-14, 13:23
Man köper ju en vettig sändare för att kunna använda de funktioner den har så som skevroderdiffrentiering, butterfly-broms etc. Om vi tar en enkel fläkmodell med klaff och infällbara ställ så behövs följande kanaler

1 motor
2 vänster skevroder
3 höger skevroder
4 vänster klaff
5 höger klaff
6 landställ
7 sidroder
8 noshjulstyrning
9 vänster höjdroder
10 höger höjdroder

options:
11 gyro on/off
12 gyro gain
13 belysning
14 rökaggregat
15 hjulbroms

...och vi pratar fortfarande bara en enkel fläktkärra för under 3000kr.

och visst kan man fuska och lägga bägge skevrodren på samma kanal, likaså klaff och höjdroder, men då tappar man poängen med den vettiga sändaren. Man skall inte programmera bort byggfel, men det är ändå bekvämt att kunna justera utan att bygga om mellan varje flygning, samt att kunna använda de finesser som finns i sändaren så som butterfly.

Jag har själv en DX8 och den är okej men inget under att programmera. Vill jag tex ha en segelflygmodell med butterflybroms etc men behålla gasen på gasspaken så är man rökt i princip. (segelflygare har motorn på en knapp och bromsen på gasspaken)

DX18 kan jag ingenting om mer än det man hör av kompisar som använder den och dem är väldigt nöjda. Jag tyckte dock att den var väldigt plastig för det priset, men det är mera en smaksak. (tänk på att DX18 egentligen bara är 10kanalig, för de extra 8 kanalerna behövs utbyggnad och de kanalerna rekommenderas inte till viktiga funktioner)

Som vanligt gäller det att läsa på mängder INNAN och sen köpa det man själv tycker passar bäst, Spektrum gör bra saker :)

Michael
2013-05-14, 18:03
Behöver man många servonkanaler i ett flygplan kan det vara värt att titta närmare på system som tillåter användning av flera mottagare i flygplanet. Ett exempel är den Graupner MC-20 HoTT som jag nyligen införskaffat. Sändaren har 12 kanaler och dessa kan skickas till två eller flera mottagare i samma flygplan. Använder jag två mottagare har jag alltså tillgång 12 individuella kanaler som på valfritt sätt kan kombineras ihop på 24 servoutgångar. En finess i sammanhanget är att mottagarna vardera internt har 3 fria mixrar och möjlighet för varje utgång att ställa utslagsbegräning, expo, och servoreversering. Inställningen av dessa funktioner i mottagaren gör jag via sändarens dubbelriktade telemetrifunktion.

I exemplet ovan så betyder det att jag istället för att använda 10 kanaler klarar av funktionerna 1-10 med endast 6 sändarkanaler.

Teamleader: Ta dig en funderare på i vilket läge du behöver mer än 8 kanaler. Min erfarenhet är att jag klarar av drygt 90% av mitt modelflygande med 8 eller färre kanaler. Vad jag förstår av ditt inlägg så är du inne på helikopterspåret och där klarar man sig i dagens läge väldigt väl med en 8-kanals radio, 4 kanaler för collective och cyclic samt stjärtrotor, 1 för trottel och 1 för gyro-gain. Lägg till infällbara ställ och en vinch så är du uppe i 8 kanaler. Positionsljus kan du enklast koppla till trotteln. Endast mycket avancerade helikoptrar behöver fler kanaler än så.

Det är ingen brådska med att köpa sändaren. Däremot underlättar det helikopterbygget betydligt om du redan från början har tillgång till servona. En enkel servotester (http://www.hab.se/servotester-13-servon-p-1959-c-841.aspx) och ett mottagarbatteri är också ett mycket bra hjälpmedel under bygget exv. för att neutralställa servona vid monteringen.

henke2
2013-05-14, 19:32
Ta dig en funderare på i vilket läge du behöver mer än 8 kanaler. Min erfarenhet är att jag klarar av drygt 90% av mitt modelflygande med 8 eller färre kanaler.

Jag håller med dig delvis. Flög själv min Viperjet på en DX8 men då med massa y-kablar. Men det går som du beskriver. Där emot är en DX18 betydligt mera avancerad vad gäller programmet inte bara kanalantalet. Har man en skalahelikopter vill man kanske att landställsluckorna först öppnas, sedan går stället ner osv. Det löser en vassare sändare också.

Vill man lägga mellanskillnaden på skarvsladd och sequensers eller på sändaren som sådan? Åter igen en smaksak :)

Michael
2013-05-14, 19:58
Visst, men för en person som ska starta sin heliflygarkarriär så misstänker jag att det kommer att ta lite tid att nå fram till dets stadium då det blir aktuellt med infällbara ställ och landställsluckor.

Det finns andra saker man hellre lägger pengarna på inom helikoptervärlden än en sändare med ett otal finesser som inte behövs för helikopter. Exempel kan vara stjärtrotorservo, flybarless-controller eller gyro mm. En "door sequncer" kan man köpa från cirka $14 och uppåt, ingen stor kostnad.

För att kunna använda kanal 11-18 med DX18 behövs det om jag förstår saken rätt en "X-Plus8 Expansion Module" för cirka $90 dollar. Denna sitter på mottagarsidan så det behövs då en modul per flygplan/heli om man inte vill flytta modulen mellan kärrorna. Inte helt klockrent...

henke2
2013-05-14, 22:25
Visst, men för en person som ska starta sin heliflygarkarriär så misstänker jag att det kommer att ta lite tid att nå fram till dets stadium då det blir aktuellt med infällbara ställ och landställsluckor.

Det finns andra saker man hellre lägger pengarna på inom helikoptervärlden än en sändare med ett otal finesser som inte behövs för helikopter. Exempel kan vara stjärtrotorservo, flybarless-controller eller gyro mm. En "door sequncer" kan man köpa från cirka $14 och uppåt, ingen stor kostnad.

För att kunna använda kanal 11-18 med DX18 behövs det om jag förstår saken rätt en "X-Plus8 Expansion Module" för cirka $90 dollar. Denna sitter på mottagarsidan så det behövs då en modul per flygplan/heli om man inte vill flytta modulen mellan kärrorna. Inte helt klockrent...

Håller med dig igen, dock är prisskillnaden inte gigantisk när man väl slår till. Håller även med om att DX18 inte är klockren, valde själv bort den pga olika anledningar, men den är bra mycket vassare än DX8 iaf.

Ett sätt är ju att köpa en begagnad DX8 och se hur man känner för den. Finns för en bit under 2000kr om man håller ögonen öppna.

MattiasPap
2013-05-14, 23:30
Jag plus 5 personer till som jag vet har haft stora problem med just spektrum dx8. Min dx8 gjorde att min imac kärra gick i backen. Horizon hobbies/Spektrum bytte 3 krets kort samt RF modulen. Å då var sändaren 2 månader gammal.... Detta var förra sommaren. Skulle starkt rekommendera nån annan sändare. Mycket glitchar och seg återbindning. Hört att det finns problem med dx18 också. Numera flyger jag med Hitec Aurora och måste säga att den är värd varenda krona! Sjukt enkel att programmera samt att du kan använda många kanaler och många härliga funktioner.