handdator

Visa fullständig version : UHF vilken videolänk frekvens använder ni?



Defuncta
2013-05-14, 19:54
Ni som flyger med UHF 433 mhz system, vilken frekvens har ni på eran videolänk? Har beställt uhf och väljer mellan 2,4 ghz eller 1,3 ghz. Vet att 1,3 ghz har bättre räckvidd och bättre penetrations förmåga, finns det något som talar för 2,4 ghz systemet?

mvh defuncta

lahjnuz
2013-05-14, 20:05
Båda bör fungera lika väl med UHF. Har flugit 433mhz med 1.2 & 5.8. Inga skillnader där egentligen när det kommer till problem vid kombination av UHF och vtx. Det enda jag märkt är att vissa videomottagare har sämre filter när det kommer till att flyga med UHF. Kan bli rejält "störigt".

Med 2.4 blir det ju mindre CL-antenner, vilket kan vara behändigt.

edit:stavning

Defuncta
2013-05-14, 20:26
Båda bör fungera lika väl med UHF. Har flugit 433mhz med 1.2 & 5.8. Inga skillnader där egentligen när det kommer till problem vid kombination av UHF och vtx. Det enda jag märkt är att vissa videomottagare har sämre filter när det kommer till att flyga med UHF. Kan bli rejält "störigt".

Med 2.4 blir det ju mindre CL-antenner, vilket kan vara behändigt.

edit:stavning

Tänkte köra på lawmate då jag har hört att dessa ska vara relativt bra. Hur stor är räckvidds skillnaden mellan 1,3 och 2,4 om flyger med 1000w vtx?

Om den enda fördelen med 2,4 är mindre antenner så känns det ingen ide att välja 2,4 eller?

simonarvestrand
2013-05-14, 20:29
en av anledningarna till att jag inte valt att köra 2,4 är för att jag flyger mycket ihop med andra och inte vill störa ut deras grejer, men vet inte hur stor den risken är.

lahjnuz
2013-05-14, 20:44
Jag flyger just nu med lawmate och den fungerar utmärkt! Har gjort test med dendär vanliga VRX:en (Sunsky?) och lawmate och UHF slår ut sunskyn fullständigt medan lawmate ger fortsatt bra bild. Så det tycker jag är ett bra val.

Har faktiskt ingen aning. Beror nog mycket på antenner och kvalitén på VTXen. Men som Simon säger är det ju ganska dumt att köra 2.4 ifall du inte alltid flyger ensam.

1000mw är ju väldigt hög effekt också. Kan tycka det är jobbigt nog att få allt fungera bra med 200mw ibland. Men kanske inte är några problem med UHF (?)


Tänkte köra på lawmate då jag har hört att dessa ska vara relativt bra. Hur stor är räckvidds skillnaden mellan 1,3 och 2,4 om flyger med 1000w vtx?

Om den enda fördelen med 2,4 är mindre antenner så känns det ingen ide att välja 2,4 eller?

Defuncta
2013-05-14, 20:58
Jag flyger just nu med lawmate och den fungerar utmärkt! Har gjort test med dendär vanliga VRX:en (Sunsky?) och lawmate och UHF slår ut sunskyn fullständigt medan lawmate ger fortsatt bra bild. Så det tycker jag är ett bra val.

Har faktiskt ingen aning. Beror nog mycket på antenner och kvalitén på VTXen. Men som Simon säger är det ju ganska dumt att köra 2.4 ifall du inte alltid flyger ensam.

1000mw är ju väldigt hög effekt också. Kan tycka det är jobbigt nog att få allt fungera bra med 200mw ibland. Men kanske inte är några problem med UHF (?)

Ska väl alltid placera vtx och rc mottagaren så långt ifrån varandra som möjligt, flyger just nu med frsky samt 600mw 5,8ghz system med klöver. Nu vill jag ha något som kan leverera väldigt bra räckvidd.

Kanske Lawmate 1,3 1000mw med pepperbox antenn eller räcker det med 500mw på vtx kanske :D

Hur funkar 1,3 ghz med osd gps?

Timtimtim
2013-05-14, 21:12
Hur långt ska du flyga? 1.3 500mw vtx med klöver och spw antenner räcker gott och väl för 3-5km vilket räcker för de flesta.

Impulze
2013-05-14, 21:19
Flyger med 2.4Ghz vtx (500mW) och UHF (500mW). Har testat flyga tillsammans med andra som flyger på 2.4Ghz och det funkar bra för dom, men det blir lite ränder i videobilden. Har inte testat , men jag läste att om man bara gick en bit bort från deras sändare så ska ränderna försvinna.

//Matte

Defuncta
2013-05-14, 21:19
Hur långt ska du flyga? 1.3 500mw vtx med klöver och spw antenner räcker gott och väl för 3-5km vilket räcker för de flesta.

Normalt sett så kommer väl jag inte att flyga längre än 3 km men någon gång kanske man kommer planera en långtur å då vill man ju ha lite marginal också.. Undrar hur långt man kommer på 1000mw å pepperbox.

Timtimtim
2013-05-14, 21:28
Jag hade 1.3ghz 1w lawmate innan jag bytte till 500mw, tyckte den blev för varm + att ljudet var kasst på den, detta ska dock vara fixat i senaste batchen från 2013. Sen ville jag undvika att ha för mycket effekt på planet då jag ändå inte har tänkt att flyga 20km+ det störde ut min 2.4Ghz frsky länk, 1m avstånd mellan systemen och lågpassfilter men fick FS på 200-500m ändå.

Defuncta
2013-05-15, 12:00
Läste ett facebook inlägg från readymaderc.com om att lawmates produkter är dåliga, stämmer verkligen detta och isf vilket märke ska man köpa?

lawmate använder väl tbs?

lahjnuz
2013-05-15, 15:41
Jag tycker lawmate känns som en av de bättre tx/rx-tillverkarna. Men är iofs bara egna upplevelser jag går på.
Läste ett facebook inlägg från readymaderc.com om att lawmates produkter är dåliga, stämmer verkligen detta och isf vilket märke ska man köpa?

lawmate använder väl tbs?

Kenneth E
2013-05-15, 16:10
Det var tydligen en viss störning mellan DragonLink och Lawmate vissa frekvenser på 1.2-1.3 bandet, bara gå igenom RCgroups tråd så får du alla svar eller fel.

Defuncta
2013-05-15, 16:54
Det var tydligen en viss störning mellan DragonLink och Lawmate vissa frekvenser på 1.2-1.3 bandet, bara gå igenom RCgroups tråd så får du alla svar eller fel.

Det blev ingen dragonlink utan en ezUHF, men lawmate kanske stör andra uhf system också?

Nu blev det rörigt här, 2,4 eller 1,3 samt vilken uteffekt. Sett att många säger max 700mw medans andra har använt 2,5W vilket är sjukt mycket.

Vad säger ni andra ang uteffekten på vtx?

Kenneth E
2013-05-15, 19:19
Rätt set up och noggrann installation räcker det med låga mW för långa avstånd.

Kenneth E
2013-05-15, 20:59
En fråga som jag inte fått svar på ännu och jag har ställt den till EZ och DL. Hur många kan köra UhF samtidigt på samma gång, säg att man är en blandad kompott med EZ och DL ägare är där något att tänka på, vad vet ni om detta?

Impulze
2013-05-16, 08:08
På TSLRS så har varje TX ett unikt ID och använder olika frekvenser med annorlunda frekvenshopp. Borde vara nått liknande på dom andra systemen. Även om ni är rätt många med samma system så ska det inte vara nått problem.

//Matte

Kenneth E
2013-05-16, 09:10
Stämmer det så är det OK, Man blir lite orolig när det står 12 kanalers hoppande frekvens och det första jag tänker på då är att endast 12 kan flyga samtidigt. Sedan en sak som jag också reagerade på är att en tillverkare hoppar endast 20kHZ och jag har och vet walkytalkies som sprider mer än så på dessa frekvenser.

Det tål att tänkas på.

Nyligen körde jag genom Tyskland och hade min R5 radio med mig på 433 bandet och blev förvånad så mycket skit det finns på det bandet.

Tips, man skall nog inte köra i närheten av ett vägarbete.

MVH
Kenneth

Boopidoo
2013-05-16, 16:26
Vilket system har endast 12kanaler att hoppa med? Vilken tillverkare sprider på endast 20kHz?

Defuncta
2013-05-16, 17:48
Så här står de på ezUHF hemsida:

"The EzUHF is the LRS used by Team Black Sheep for their impressive FPV videos. It is quite at home controlling flights of up to 70km, and also when flying at FPV events with 10+ planes in the air at once."

Så tror inte det är några problem att flyga med andra...

Kenneth E
2013-05-16, 18:58
Så här står de på ezUHF hemsida:

"The EzUHF is the LRS used by Team Black Sheep for their impressive FPV videos. It is quite at home controlling flights of up to 70km, and also when flying at FPV events with 10+ planes in the air at once."

Så tror inte det är några problem att flyga med andra...

10+ at gangen, da har jag allt jag behover, tack.

da behover jag inte oroa mig for kanalkrockar.

Defuncta
2013-05-16, 21:34
Nu har jag läst runt lite, och saker har blivit lite klarare... 1,3 verkar vara väldigt bra om man kan ha bra avstånd mellan vtx, gps och uhf rx. Det är ju den frekvensen som har bäst penetrering och räckvidd. Men den verkar vara många som tycker att den stör. 2,4 är också väldigt intressant, verkar som att den frekvensen inte stör de andra i lika hög grad men ändå har ganska bra räckvidd.

En pepperbox antenn verkar vara de mest optimala om man saknar antenna tracker och vill ha möjligheten att kunna flyga lite längre. Verkar som att en uteffekt på 800mw är en ganska bra kompromiss om man vill kunna flyga längre samtidigt som man ska hålla störningarna på en godtagbar nivå.

Har jag förstått det hela någorlunda nu?

Stämmer de verkligen att denna antennen har en räckvidd på runt 80 km med helical?

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1095

Kenneth E
2013-05-17, 09:06
Är det inte så att man skall ha så låg uteffekt som möjligt för att inte störa andra utrustningar?

I vår värld är 800mW ganska hör effekt, visst jag kör själv med 800mW och 1.2GHz och har bara varit 600 m bort. Men har sett andra lyckade installationen som fungerar bättre med betydligt lägre effekt.

Verkar som om ger man den ena så tar man från den andra en balans är bättre eller tänker jag fel.

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1208

Är inte denna bättre?

Defuncta
2013-05-17, 09:18
Är det inte så att man skall ha så låg uteffekt som möjligt för att inte störa andra utrustningar?

I vår värld är 800mW ganska hör effekt, visst jag kör själv med 800mW och 1.2GHz och har bara varit 600 m bort. Men har sett andra lyckade installationen som fungerar bättre med betydligt lägre effekt.

Verkar som om ger man den ena så tar man från den andra en balans är bättre eller tänker jag fel.

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1208

Är inte denna bättre?

Jag har haft mailkontakt med både readymaderc samt ibcrazy och redymade rekomenderar 400-800mw medans ibcrazy säger att 1000mw är väldigt bra om man kan få ett bra avstånd till rc mottagaren å gps. Den antennen du länkade till tror jag är bra om man flyger lågt och medel avstånd...

PinDuke
2013-05-17, 10:19
Allt beror ju på vilka krav man har på räckvidd och om man tänker flyga bland träd och buskar.

Dom flesta klarar sig egentligen ganska bra med 200 mW på 5.8 ghz om man har bra antenner. Då slipper man också bekymra sig för störningar av UHF eller på UHF samt hålla på med filter hit och dit. Att antennerna är mycker mindre och smidigare får man som bonus.

Har man dock tänkt att flyga bakom saker eller längre bort än 5-10 km går naturligtvis 5.8 bort men eftersom det i alla fall inte är tillåtet så ser jag inget större behov av annat än ett 5.8 system med låg effekt och bra antenner.

neu
2013-05-17, 11:29
Har inga problem att flyga 700m med min 300mw 1,3ghx vtx med vanliga klöver antenner. Kommer säkert mycket längre men litar inte på min dx8. Har dock märkt att man får extremt mycket störningar när man ligger på 20-50m höjd under och över det är det perfekt bild.

Boopidoo
2013-05-17, 14:05
TBS har speciell firmware i sina EzUHF eller hade iaf det så att de kunde särskilja varje individuellt system så att de inte krockade med varandra.