handdator

Visa fullständig version : Var köpa bra balanserare för Lipo?



Flygsmurfen
2013-05-14, 21:05
Hej på er, jag har en E-Station Lithium Balancer som är mycket bra.
Vet någon var man kan köpa en sådan eller likvärdig?
Jag har också en E-Station TWO-Meter men om jag först balanserar med den kan jag balansera ett
bra tag till med den förstnämda efteråt.
Tyder det som att den första är mer noggran??

Har någon tips på en som är erkänt bra?
Jag vil ha lös balanserare för att korta ladd-tiderna.

// Mats W

McRegor
2013-05-14, 21:49
Hej,
Ursäkta men - "korta laddtiderna" ? Jag har under flera år kört iCharger och har aldrig lidit av långa laddtider. Tror faktiskt att det kan skilja en hel del mellan olika laddare/modeller så du kanske borde testa nån annan laddare... Att köra separat balansering och sen laddning (om du menade så) känns inte som att det kortar den totala laddtiden... Fast jag kan ju ha missuppfattat det du skrev...
Annars har du ju en E-Station balanserare här - http://www.fullkontroll.se/custom/3001/pages/products/_3001_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=216129&OpenPageOnly=1
Hälsningar
Roger

Flygsmurfen
2013-05-14, 22:11
Hej MC Gregor, den såg bra ut, tack för tipset.
Max ström utan balanserare: 7A, max ström med balanserare: 5A, därav kortare ladd-tid uan balans.
Jag laddar ofta flera ackar, då balanserar jag medans de andra laddas.

Då kommer följdfrågan:
Hur tusan väljer man adapter??
Har aldrig fattat systemet i dessa balanseringskontakter och hur det fungerar.
Finns det något system i det eller går det på mått/ antal sladdar??
Tacksam för tips.

Mvh

Mats W

McRegor
2013-05-15, 06:26
Hej,
Men har du en bra balanseringsladdare så kan du "fläska på" full ström även när du balanseringsladdar. Sen är det som sagt skillnader på laddtider mellan olika laddare och min enkla slutsats är att de allra enklaste/billigaste balanseringsladdarna skall man nog undvika. Mina iCharger-laddare har aldrig visat några "långladdnings-tendenser".
Kontaktsystemen på ackarna varierar tyvärr med ackens fabrikat men s k Kina-ackar använder ofta JST-XH-kontakter vilket också är standard på de flesta laddarna. Om dessa inte passar så finns det i regel andra kontakt-board att köpa från utlandet - t ex Hobbyking - eller här i Sverige - t ex Autopartner.
Hälsningar
Roger

Flygsmurfen
2013-05-15, 15:06
Det är just det sista som är frågan.
Hur vet jag vad jag skall köpa?
Det finns ju 700 varianter på dessa adaptrar hos de olika handlarna.
Vad är systemet för att "artbestämma" de kontakter jag har på ackarna så att jag väljer rätt?

// Mats W

McRegor
2013-05-15, 15:37
Hej igen,
De allra flesta ackar har idag JST-XH. Men sen finns det några tillverkare av främst s k märkesackar som kan ha andra balanseringskontakter så det är beroende på dina fabrikat på ackarna helt enkelt. Så många varianter finns inte men en handfull kan det väl i alla fall vara. Beroende på hur många varianter du har och antalet på varje så kan man endera välja ett "balanserings-board" per typ eller helt enkel en adaptersladd från aktuell balanseringskontakt till motsvarande JST-XH-kontakt.
Här kan du hitta lite olika varianter av boards resp adaptersladdar - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__462__408__Chargers_Accessories-Balance_Leads.html
De allra flesta laddare har idag som standard JST-XH men det finns givetvis undantag även där...
Systemet för artbestämning är alltså i de flesta fall det fabrikat du har på dina ackar och vad som finns på laddaren eller din balanserare om du kör separat balanserare. Sen gäller det att hitta adaptrar så att grejorna passar ihop.
Roger