handdator

Visa fullständig version : Lite tankar angående Graupner Epic Victory S..



Ken1
2013-05-15, 09:28
OBS i tråden finns inga bilder, och så får det bli. Att plåta när jag monterar är inte min grej riktigt :)

Köpte kärran för någon månad sedan, fick vänta lite på att de infällbara ställen skulle komma hem samt lite mer kablar.
Just kablar går det åt en hel del i planet..speciellt när man skall köra med ställ.
Hur som.. allt frid och fröjd så långt. Under veckorna som gått har jag pillat ihop det mesta och igår var det dags för att montera ihop kärran helt och hållet. Tänkte att det är bäst också att montera dem två vikterna som Graupner påpassligt skickat med. Vilket också gjordes, och sedan var det dags då att limma ihop kroppen.

I med ack och väga av kärran..Enligt manualen 70mm in på vingen, precis i bakkant av kolfiberremsan. Jag fick..30mm.
Hepp! Flytta lite på acket fram och tillbaka.. Men hjälpte föga, som bäst runt 55mm :/ Ridå!
Hade troligen gått att flyga, men då låg acken längst bak i utrymmet och kunde ej flyttas mer. Värre var då att luckan inte gick att stänga.

Vad göra?. Surrade runt på Rcgroups och där var lösningen.. Var bara att klyva kroppen, och flytta motorn längre bak. Här får man fräsa lite så att den får plats. Idag var det klart och fick ordnat längre kablar till motorn. TP hamnde betydligt närmare de 70mm men inte helt hundra.. Men nu går det iaf lättare att justera med acket.

Återstår gör att dra om ca 2 meter kabel i kärran och montera ihop spektaklet.

Så!.
Skaffar du kärran och tänkt använda infällbara ställ. Så förbered dig på lite extra arbete..
Manualen är inte direkt hjälplig i detta ärende. Här verkar allt vara frid och fröjd när man monterar ställen.

Återkommer när den är premiärflugen :P