handdator

Visa fullständig version : Mig-29 Sebart



mogge
2013-05-15, 11:06
Har blivit ägare till en Mig-29. Nu är jag väl inte så intresserad av 3-D flygning, men vad jag undrar
över är vilka roder utslag resp. D/r utslag resp. expo man bör ha för flygning.Det är som sagt en
Sebart. Står inget i bruksanvisningen. Har letat på nätet. Sökt men ej funnit.
Mogge

chrille g
2013-05-15, 11:36
Tja
som en EDF så bör du inte har för stora utslag och som ny modell så behöver du inte ha några stora utslag.
sen till expo: skev -25-30, höjd -30-35 och sida -40 det borde bli bra! :)
Men vad för radio har du?

henke2
2013-05-15, 11:44
Ett trick jag använder (förutom att fråga på nätet givetvis) är att ha stora utslag och mycket expo. Då kommer man inte kvadda pga rodren inte räckte till och man kommer kunna flyga lugnt och fint tack vare expon.

Ta rejält med utslag och använd 60% expo = äcklig att flyga möjligtvis, men hel och fin för att kunna samla in erfarenhet för vidare inställningar.

Kenneth E
2013-05-15, 11:50
Så gör jag också, hellre att utslagen finns. Att man får dra lite mer i spaken för att få dem är en vane sak, titta på roderna när du rör försiktigt runt centrum på radion, ser du små lugna rörelser är allt OK.

Sedan justerar du genom att minska/öka expo eller utslag.

NickeL
2013-05-15, 12:25
Stora höjdutslag!
den är ganska känslig på skeven men rätt så seg på höjden

om det är den med gyro så råder jag dig att flyga den UTAN gyro funktion på skev och höjd, blir väldigt konstig att flyga då.

sidutslagen kan du maxa, det kvittar

//Nicke

Mr Do
2013-05-15, 12:27
Här är en länk till instruktionsboken http://www.sebart.it/download/Mig29%203D%20EDF/manual%20MIG29%203D%20edf.pdf. Utslagen på roderytorna anger dom i grader istället för mm. på sidan 30 har du inställningarna för expo. Tänk på att värdena är tvärtom i tex. Futaba (+50 blir -50 i futaba). Se till att landa försiktigt då, foamen inte håller den högsta kvalitén. mitt plan gick av på mitten, men det var lättlagat. Det finns även filmklipp som du kan titta på om hur roderytorna och vectorstyrningen skall röra sig i dom olika flightlägena http://www.sebart.it/edf-jets.html. Detta var inte alldeles lätt att ställa in tycker jag.

mogge
2013-05-16, 01:24
Tack alla ni som svarat!
Det är ju därför forumet fungerar.Åter igen Thanks.
Mogge

mogge
2013-05-17, 11:42
Fick mina ackar idag. Det satt XT-60 kontakter i planet. Köpte till bullet som jag ska löda in. Vet någon hur stort effektuttaget är
på motorerna? All hjälp behövs. Nu är jag förvisso ingen nybörjare. Flygit både det ena o det andra i så stor skala som1:1
Det innebär ju inte att man vet allt. Semper Fi.Man har väl varit på CV63.
Mvh
Mogge

henke2
2013-05-17, 14:03
Fick mina ackar idag. Det satt XT-60 kontakter i planet. Köpte till bullet som jag ska löda in. Vet någon hur stort effektuttaget är
på motorerna? All hjälp behövs. Nu är jag förvisso ingen nybörjare. Flygit både det ena o det andra i så stor skala som1:1
Det innebär ju inte att man vet allt. Semper Fi.Man har väl varit på CV63.
Mvh
Mogge

Kollar man på Sebarts hemsida så står där 2x45A ESC. Acken är en 4000mAh och jag vet att flytiderna är korta, ca 3-4min det indikerar att man ligger på ca 15C i snitt dvs 60A med toppar på 90A då.

mogge
2013-05-19, 11:23
Ja, då har jag en fråga till ang -mig-29. någon sade att är det lite fuktigt i gräset så kan man starta så. Jag har ett antal EDF:er
som jag startat så men problemet är att fläktarna suger in gräs som fastnar i impellrarna med synbarlig effekt förlust o
nästan helt omöjligt att få bort när det torkat.
Nu gick jag ut på gården o varvade upp o undrar om det inte bara är att fnätta den rakt upp? Jäkla drag iaf.
Vi får väl se när det blir maiden
Mogge

henke2
2013-05-19, 12:56
Nu gick jag ut på gården o varvade upp o undrar om det inte bara är att fnätta den rakt upp? Jäkla drag iaf.
Mogge

Den är sliskig att flyga i hög alfa/hovring. Kasta iväg den som vanligt så går det säkert toppen.

puggen
2013-05-19, 21:55
Ja, då har jag en fråga till ang -mig-29. någon sade att är det lite fuktigt i gräset så kan man starta så. Jag har ett antal EDF:er
som jag startat så men problemet är att fläktarna suger in gräs som fastnar i impellrarna med synbarlig effekt förlust o
nästan helt omöjligt att få bort när det torkat.
Nu gick jag ut på gården o varvade upp o undrar om det inte bara är att fnätta den rakt upp? Jäkla drag iaf.
Vi får väl se när det blir maiden



Mogge



Vi får väl åka ut nu i veckan Mogge :)

/Roffe

mogge
2013-05-19, 22:22
Absolut Puggen.
nu finns det ackar till Thunderbirden. Med det fartreglaget ser det kymigt ut. Men drag är det.
Mogge:eagerness:

asedwerfty
2013-05-20, 06:27
Hej! Jag köpte mig en sådan här sebart mig-29 begagnad här på denna sidans köp o sälj del. Denna köpte jag av "pilotkalle". Jag ställde roder utslagen efter filmer och manual från sebarts hemsida sedan hade pilotkalle tillverkat en lite planka med tre hjul och en trä plugg som gick upp i flyg kroppen. Denna planka släpper naturligtvis vid start. funkar kanon även på gräs. Sket rolig att flyga. Jag har inte mycket att jämföra med eftersom jag är ganska ny i hobbyn men min mig-29 flyger nästan lika snällt som min första modell calmato sport

mogge
2013-05-20, 10:40
Det var min liv o kniv en vitsig lösning. En sådan vagga får det bli. Tänker inte köra med varken vektor eller gyro som någon
rekommenderade. Inte till att börja med iaf. Tack för alla tips.
har förstått att den är snäll. Snygg i luften är den.
Mogge

Fluf
2014-08-13, 17:03
Mig29an verkar hur kul som helst, både sport, 3D och vackra manövrar. Såg att det kommer en ny v2 nu i September.

Tar gärna input från er tidigare ägare om tips och trix, LiPo förslag och ungefärlig flygtid beroende på flygstil och LiPo etc.

Hur länge fick de leva? :)

Kan bli en vinterkärra av den för min del.