handdator

Visa fullständig version : Borstlösmotor/ESC! Varvtals problem!



Ronny
2013-05-16, 13:51
Hej.

Jag har en Mini titan E325 med TT OBL original motor samt ACE RC OBL 40 ESC.

Jag har nu märkt att motor inte håller ett konstant varvtal.
I normal mode så märks det knappt och helin flyger fint. Men i Idel Up (100% throttel) så märks detta väldigt tydligt.

Det går bra dom första 10-20 sekunderna. Sedan börjar motorn att "pulsera" i varvtal.
Den ökar i varv, sedan sjunker i varv. Ökar i varv, sjunker i varv.
Ganska liten skillnad i varvtal men tillräckligt för att skapa tailwag och hindrar mig från att flyga 3D.
Inte ens i govenor mode håller motorn jämt varvtal.

Någon här som har en aning om vad detta beror på?
Är det ESC som håller på att ge upp eller är det motorn kanske?

Tack på förhand.

uffe40
2013-05-16, 14:55
Lägg trotteln på 85% istället och prova

freddan_6
2013-05-16, 19:05
Vad tål batteriet och vad drar setupen?

Ronny
2013-05-16, 19:38
Eftersom jag är ganska ny inom helikopter världen så kan jag tyvärr inte svara på vad min setup drar och vad batterierna klarar av.

simonarvestrand
2013-05-16, 22:13
Jag skulle gissa att den får lite spelet om du lägger den på 100% den behöver ett litet område upp och ner att jobba med för att hålla varvet.

freddan_6
2013-05-18, 08:25
Eftersom jag är ganska ny inom helikopter världen så kan jag tyvärr inte svara på vad min setup drar och vad batterierna klarar av.
Batterierna är (förhoppningsvis) märkta med kapacitet (mAh) och ström vs kapacitet (C). Multiplicerar man dessa siffror får man strömtålighet. Nu är det så att vissa tillverkare fuskar med märkningen, men vet man märke + C + mAh så kan man räkna ut vad batteriet tål.

Ett exempel Turnigy Nanotech 1600 mAh 25C borde betyda 1600/1000 *25 = 40A, men turnigy fuskar så jag belastar dessa batterier med max 30A och då fungerar de fint.

Ronny
2013-05-19, 15:21
Jag tackar så mycket för denna beskrivning. Nu hänger jag med bättre :)
Hur vet jag hur mycket A min setup drar? Mitt ESC är på 40A.
Batterierna jag kör är:

Lightmax Zippy 11.1v 2200mah 20C.

freddan_6
2013-05-19, 16:19
Detta inlägg börjar med en gissning:
Zippy säger 2200mAh, 20C det betyder att de max kan leverera 2200/1000*20 = 44A. Zippy är ibland "övermärkta" eller vad man ska kalla det. Jag brukar ha 30% marginal på märkningen av batterier. I ditt fall skulle jag prova om det blev bättre med Zippy 40C eller mer.

Vad du borde göra:
Man kan mäta på fyra olika sätt
1) Effektmätare mellan batteri och fartreglage. Det har jag, det är bra, väger 50 gram så det påverkar flygningen. De är exakta. Exempel Wattsup
2) Tångamperemeter, den ska klara DCA. Detta är mycket populärt men lite dyrare. Flexibelt, enkelt och snabbt. Man sätter tången runt om ena kabeln mellan batteri och fartreglage och mäter av.
3) Logger. Det har jag också. De är lätta men går inte att läsa av i fält. Exempel EagleTree logger V4.
4) Inbyggt i fartreglaget. Dessa är inte så exakta som de tre ovan. Det har jag också. Castle så väl som Hifei har 20% onoggranhet.

Att mäta är att veta, så det tycker jag du ska skaffa möjlighet till.

simonarvestrand
2013-05-19, 16:29
eller så kollar man vad motorn har för data och räknar ut det helt enkelt .
Kolla ohms lag på wikipedia om du inte läst något sådant i skolan och kolla sedan upp motordata.

JBear
2013-05-19, 22:57
Att räkna ut strömmen till motorn gör man inte med ohms lag. Hur mycket den drar beror på hur mycket du belastar motorn...

simonarvestrand
2013-05-19, 23:16
Absolut, men vet du att motorn är på 200watt och du kör den på 11,1v så får du en rätt bra hint,

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2013-05-20, 01:30
Fast det där är ju inte ohms lag :-P
Motorns angivna effekt säger ingenting om hur mycket ström den drar i verkligheten. En 200w motor drar ju inte mycket utan belastning.

En metod att få ett hum om strömförbrukningen kan ju vara att hovra i tex 5min och sedan kolla hur många mAh som går i batteriet

simonarvestrand
2013-05-20, 06:23
Fast det där är ju inte ohms lag :-P
Motorns angivna effekt säger ingenting om hur mycket ström den drar i verkligheten. En 200w motor drar ju inte mycket utan belastning.

En metod att få ett hum om strömförbrukningen kan ju vara att hovra i tex 5min och sedan kolla hur många mAh som går i batteriet

Varför är inte det ohms lag?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Kenneth E
2013-05-20, 07:23
Ohms lag bygger på kända värden, i detta läget finns inga kända värden.

I=U/R
U=IR
R=U/I
R=motståndet
I=strömmen
U=spänningen

Ken

2013-05-20, 07:39
Det var inte så allvarligt menat men jag tänkte att utan att mäta, så känner vi ju bara till ett ungefärligt värde av U.

simonarvestrand
2013-05-20, 08:46
Ohms lag bygger på kända värden, i detta läget finns inga kända värden.

I=U/R
U=IR
R=U/I
R=motståndet
I=strömmen
U=spänningen

Ken

Kanske skulle utvecklat det till effektlagen vilket i min värld är i ohmslag men det kanske den inte är .

P = U x I Där P är effekten W
I = P / U


Sen är det det som PÖ säger att det är det bara ett ungefärligt värde

2013-05-20, 09:04
Ja, den hör ju till ohms lag. Jag tänkte bara att det är svårt att räkna ut något med bara ett känt värde :-)

simonarvestrand
2013-05-20, 09:49
Så vidare exakt blir det ju inte men jag brukar räkna på nått mellan fulladdad acc och 11.1 så man får en liten hint iallafall.

Men har man en amperetång som kan mäta dc och man på något smidigt sätt kan hänga på den och se utan att slå ihjäl sig så är ju det rätt bra :)

2013-05-20, 10:00
Haha, har också tänkt på det. Verkar lagom livsfarligt att hålla i quaden på full gas med en amperemeter i andra handen

simonarvestrand
2013-05-20, 10:22
Det är därför jag nöjer mig med ungefärligt :)
känner man sedan att motor eller reglage blir väldigt varmt kan man fundera på om man räknat fel eller om det är något annat galet.

En quad går faktiskt hänga en tång under och flyga så man ser men en helikopter skulle jag passa mig för.
att göra mätning utan blad funkar ju men då får man ju ändå ett värde som inte är vidare bra eller snarare rätt långt ifrån sanningen. kör man med motorer som har bra specar typ tigermotor så har dom tabeller på vad motorerna borde dra vid resp gas% och proppstorlek , går nog oftare på det än räkning.

Kenneth E
2013-05-20, 11:19
Det låter som en konding har gått på ESC´n eller dåligt batteri.

Har du inte tillgång till en laddare, säg att du flyger 5 minuter eller vad du nu vill, sedan kollar du hur mycket som har gått åt och vips så har vi siffrorna vi behöver.

Ronny
2013-06-11, 11:20
Jag länkar en video där ni ser hur den beter sig.

http://www.youtube.com/watch?v=ZmyaNolOlHA

I denna video kör jag 80% throttel och utan govenor mode.
Man kan höra om man lyssnar väldigt noga att ljudet på motorn pulserar hela tiden.

march1993
2013-08-08, 11:20
Det medföljer en mixerenhet för att kombinera servot som styr luckan och motoruppfällningen med gasspaken på din radio. Allt är färdiginställt så när du drar på gas fälls motorn ut och den är klar att använda. När du drar ner gasen så fälls den in igen och du har en ren seglare. Alternativt kan man använda en extra kanal för att fälla upp/ner motorgondolen.
DG1000 är byggd i mycket stryktålig EPO som är mjuk och kan snabbt lagas med vanlig CA.