handdator

Visa fullständig version : Hur varma lipo är normalt?



asedwerfty
2013-05-21, 09:01
Hej! Jag har sökt men inte hittat så mycket om lipo och värme. Själv köpte jag min första el modell i våras. Jag har läst på forumen att ju lägre "C tal" ju varmare blir dom vid urladdning. Dock så tycker jag att mitt batteri blir väldigt (jag har ej mätt ännu men gissar på en 60-70 grader) varmt så nu undrar jag helt enkelt vad som är normal temperatur på lipo i drift eller snart efter.

Fluf
2013-05-21, 09:17
Det låter alldeles för varmt. Tycker inte om när mina LiPo blir varmare än drygt ljumna, tycker inte de skall vara obehagligt varma att knyta näven runt i alla fall.

McRegor
2013-05-21, 09:53
Hej,
Hur varma dom blir beror ju helt på i vilken "applikation" dom köres.
I mina "söndagsflygs-plan" är acken knappt ljummen efter ett pass på kanske 7-8 minuter. Men kör man t ex en EDF-kärra i 4 minuter så brukar acken vara klart varmare. Men 60--70 grader låter väldigt varmt. Sen får du gärna berätta om vad den sitter i för kärra och vilka komponenter inkl ack som du använder.
Roger

simonarvestrand
2013-05-21, 11:15
Det beror även på hur mycket du drar ur dom, om du kör helt slut på accen så blir dom ofta extra varma dock låter 60-70 grader väldigt varmt.
Men låter du det vara kvar 20% i accen ?

pgrts
2013-05-21, 11:23
Det är svårt att "känna" utan att mäta i de temperaturerna du pratar om.
Mina "mysflygningar" ger bara ljumma battterier men jag har sett proffs som värmer upp sina batterier till 40 grader innan start för att få ut tillräckligt med ström en kort tid.

mogge
2013-05-21, 22:20
Vet inte vilken acke o vilket plan du tänker på men jag testade min Mig-29 på fullgas 10-20 sekunder. blev förvånad över

att acken blev kanske 30-40 grader efter så kort tid. Samtidigt blev mina s.k. bullets 4mm. som ska klara 94 A rent av varma.

60-70 grader låter ju väldigt varmt. Det är för varmt att hålla i ens. Men utan att mäta gradantalet är det svårt att gissa.

Dock mår nog inte acken väl.
Mogge.

P.s. Tack för hjälpenD.s.

Joacim
2013-05-21, 22:44
Det är på tok för varmt, något är fel och det vanligaste är för klena kontakter, att dra 90A i 4mm guldkontakter är inte bra, det blir värme som bygger upp sig i batterierna, via LiPo cellens "tabbar" får de sig uppvärmning inifrån och ut. Är paketet sedan utanpå 60grader, är cellens kärna mycket varmare och därmed skadad. Normalt är att det ska vara behaglig och ljummet att hålla batteriet efter flygning, så man kan sätta det på laddning direkt om man vill.

http://wattsup-power.blogspot.se/p/battery-information-and-specification.html

Direkt länk till min sida med bland annat temp info på LiPo typ.

För att cellen skall må bra och man vill undvika skada eller försämring= lägre än +20 (cellen) så skall den värmas, varmare än +50 (cellen) skall den kylas. Vid laddning gäller 10-40grader +, om man laddar mer än 1C håller man sig till 20-40+.

"Jag har läst på forumen att ju lägre "C tal" ju varmare blir dom vid urladdning"

Detta är fel/ missvisande, bara för att de har lägre C tal så blir de inte varmare, ett mottagar batteri med 15C blir inte varmare än ett med 40C, belastar du dock båda med tex 30C så kommer 15C batteriet att vara varmare.

Vad gäller urladdning, så sker den största värmen när man laddar ur de sista 10-15% kapacitet som finns i batteriet, håller man sig till kring 80% max så underlättar det för att undvika värme, och att nån cell droppar för mycket i spänning, det är under de sista 20% man drar ur som cellerna som de vill dela på sig i spänning, och man ser skillnaden i matchning mellan cellerna.


Du bör kolla kontakterna
Kylning i din modell
Om batterierna klarar den ström din modell kräver