handdator

Visa fullständig version : Vattensäkra foamboard?



Fluf
2013-05-21, 15:06
Foamboard, kapaskiva, cellpannå etc, kärt barn har många namn.

Jag och några vänner skall gräva ner oss en helg och bygga flygplan efter ritning och huvud med foamboard och ha generellt riktigt kul och trevligt framöver.

Några funderingar som slagit mig är hur man lämpligast fuktsäkrar foamboard, hörde om oljebaserade Miniwax, har dock inte hittat just den produkten i Sverige. Någon som har lyckats med liknande som finns att få tag på här? (gärna i Göteborg).

Man kommer långt med packtape, men det känns inte helt optimalt.

Hur löser ni det med att fuktsäkra (på ett billigt och enkelt sätt, glasa är inte en option) flygplan som fortfarande är lite slit-o-släng.

Tack på förhand.

Thomas
2013-05-21, 21:09
Kan man tänka sig vattenbaserad klarlack??
Borde stå emot en hel del.

Bara en tanke... värt att prova!

skygizmo
2014-02-23, 20:20
Hej vart har ni hittat foamboard i Sverige till bra pris ?
Jag försöker fåtal i fyra skivor 5mm

Flygsmurfen
2014-02-23, 21:15
Foamboard/ kapaskiva finns i kontnärshandeln.
Platta utan limm kostar billigt.
Finns en konstärsbutik ( minns ej namnet) , i liljeholens c i Sthlm.
// Mats W

Thomas
2014-02-23, 21:26
Matton-butiken har!
http://www.mattonbutiken.se/index/browse/search/cellpanna.html
http://www.mattonbutiken.se/about/contact.html

jocke1963
2014-02-23, 23:25
Kolla den här sidan: http://flitetest.com/articles/minwax-on-your-plane

LeoR
2014-02-24, 17:48
Cellpanå är ett namn för foamboard med pappret på. Modellpolystyren ä varianten utan pappret. Matton har ett riktigt bra pris på dessa skivor.
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/124013/Modellpolystyren_5mm_70x100cm.html

jocke1963
2014-02-24, 22:10
Cellpanå är ett namn för foamboard med pappret på. Modellpolystyren ä varianten utan pappret. Matton har ett riktigt bra pris på dessa skivor.
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/124013/Modellpolystyren_5mm_70x100cm.html

Nice tips!
Hur är den jmf mot depron vad avser vikt?

LeoR
2014-02-24, 22:37
Nice tips!
Hur är den jmf mot depron vad avser vikt?

Det var ett tag sen jag testade depron men medans depron är mer styvt (det riktiga byggdepronet är värdenöst för hållbarhet) så är den mer skum lik. den är mycket sprödigare och böjbar. med papper på så väger det lite men men då kan man göra snygga skåror till rodren. Modellpolysteren är dock helt utan papper men man kan ta cellpanå och tvätta med alkohol så kan man ta bort ett lager papper och bli kvar med ett tunt lager papper som inte väger så mycket men ger styrka. Depron är något jag slopat helt med tanke på priset för cellpanå/modellpolysteren. Det tar smällar bättre också, bättre än med ett ihopknöcklat plan än tusen små skumdelar över allt. Med pappret blir det också enklare att bygga t.ex flygande vingar eftersom man kan böja och bygga upp en snygg vingform och använda någon slags trä/kolfiber pinne som stöd innuti. Byggde en FT versa vinge på sportlovet av cellpanå (med pappret kvar) och den flög superbt och tog nån timme att få ihop :)

kronblom
2014-03-10, 13:05
Jag var på mattonbutiken och köpte både cellpannå och modellpolystyren. Jag tänkte prova att bygga en del av FT planerna som finns på flitetest. Cellpannå kändes väldigt styvt. Går det ens att böja/forma utan att knäcka?
Du nämner att du tog bort ett lager papper, menar du alltså från ena sidan? Jag försöker helt enkelt komma så nära det material som amerikanerna använder: Dollar Tree Foam.

LeoR
2014-03-10, 13:16
modellpolysteren är mest likt dollar tree foam, Pappret tog jag av från båda sidorna med alkohol. Du behöver inte dränka in skivan men det ska bli blött. vänta någon minut och ta tag i kanten på pappret och riv av. Det går att böja cellpanå men är lättast att skära lite i det, då kan man böja och forma det mycket enklare. Testa att bygga en nutball i modellpolysteren, så jäkla enkel att bygga och flyga, behövs knappt ritningar. En stor cirkel som flyger....

dvogonen
2014-03-10, 13:54
Jag har byggt några plan i cellpanå. De sorter som finns tillgängliga här verkar vara tyngre än de amerikanska sorter som talas om på webben. Så de mycket klena motorer som amerikanerna använder funkar inget vidare. Man måste gå upp ett steg. Å andra sidan blir planen rejält styva och slagtåliga, speciellt om man täcker dem med ett lager tunn packtejp. Betydligt hållbarare än balsabyggen.
Att böja pannåer med papper på låter sig inte göras. Och det är inte lätt att få bort pappen från de Svenska pannåerna. Det går absolut inte att bara skala bort den som folk gör på Youtube. Men jag har inte provat alkohol. Det verkar ju funka bra för andra. På papper också :-)

PinDuke
2014-03-10, 15:29
Cellpannå kändes väldigt styvt. Går det ens att böja/forma utan att knäcka?

Böja skivan som den är rakt av går inte så bra men forma går bra.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35744-PinDuke-s-scratchbuild-tråd?p=303347&viewfull=1#post303347

kronblom
2014-03-10, 17:03
Böja skivan som den är rakt av går inte så bra men forma går bra.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35744-PinDuke-s-scratchbuild-tråd?p=303347&viewfull=1#post303347

Såg att du i en annan tråd nämner att du har byggt 3 flitetest swappables. Använde du CellPannån? Jag har ju Modellpolystyren som är utan papper. Kan det vara tillräckligt hållbart för flitetest byggena?

LeoR
2014-03-10, 17:04
Modellpolystern håller bra tycker jag själv, byggde 2 av modellpolystyren och en av cellpanå, det bästa var modellpolystyren

PinDuke
2014-03-11, 07:45
Såg att du i en annan tråd nämner att du har byggt 3 flitetest swappables. Använde du CellPannån? Jag har ju Modellpolystyren som är utan papper. Kan det vara tillräckligt hållbart för flitetest byggena?

Japp, alla mina byggen har varit med cellpannå från Matton.
Har ingen erfarenhet från modellpolystyren.

finnen
2014-03-11, 21:59
Jag har försökt bygga FT-modeller med ebisol (liknande depron). Det gick inte så bra, inte styvt nog. Dock hörde jag på en FT-podd att det går att bygga med depron, om man lägger på ett lager packtejp istället för pappret.

LeoR
2014-03-11, 22:03
och om man blandade trälim (tror jag) med vatten och klädde in det hela i tidningspapper skulle det hela bli sjukt styvt tydligen enligt dadde

PinDuke
2014-03-12, 10:11
Det stämmer. Jag har byggt ett plan i XPS som jag penslade med trälim utspädd med vatten och sedan klädde i brunpapp. Blev sjukt styvt.

jocke1963
2014-03-12, 15:18
Ja, så byggs ju de flesta Combatkärror..

Pumpe
2014-06-17, 06:46
Tillbaka till själva ytbehandlingen? finns det motsvarande Miniwax (http://www.homedepot.com/p/Minwax-1-qt-Satin-Polycrylic-Protective-Finish-63333/202061476) att få tag på i sverige?
Eller bara någon vattenbaserad polyuretanlack som det också snackas om på RCGroups

Flahultarn
2014-06-17, 07:40
Tillbaka till själva ytbehandlingen? finns det motsvarande Miniwax (http://www.homedepot.com/p/Minwax-1-qt-Satin-Polycrylic-Protective-Finish-63333/202061476) att få tag på i sverige?
Eller bara någon vattenbaserad polyuretanlack som det också snackas om på RCGroupsJag fick tag på mitt livsbehov (?) av vad verkar funka väldigt bra. Ursprungligen från konstnärsbutiken men jag hittade det i en 2nd handbutik. En fernissa för akrylfärg, minns inte vad det står på flaskorna men man målar på det med pensel och det ger en relativt hård, högblank yta som verkar stå emot vatten. Iaf i de mängder som man normalt utsätter flygetygen för. Kan späs med vatten för lite lämpligare viskositet.

Fluf
2014-06-18, 12:45
Jag fick tag på mitt livsbehov (?) av vad verkar funka väldigt bra. Ursprungligen från konstnärsbutiken men jag hittade det i en 2nd handbutik. En fernissa för akrylfärg, minns inte vad det står på flaskorna men man målar på det med pensel och det ger en relativt hård, högblank yta som verkar stå emot vatten. Iaf i de mängder som man normalt utsätter flygetygen för. Kan späs med vatten för lite lämpligare viskositet.
Kika gärna på flaskorna vad som står mer exakt, kan vara väldigt trevligt om man vill måla sina kärror.

Åter till min ursprungsfråga innan vi började bygga. Det blev några vingar av cellpannå och jäklar vad stryk min vinge har fått OCH överlevt.
Vingen blev 1m.
- Vi gjorde som så att vi förtejpade hela foamboard skivan innan vi började skära ut med vass kniv. Kanske gick åt lite mer tejp än nödvändigt men underlättade att få jämna fina lager hela vägen.
- Sedan limmade vi ihop vingarna med smältlim, totalt tre lager för att få en KFm profil, vingens framkant trimmades i vinglar med rakblad och fick sedan en strip med fibertape för en rundare framkant som står emot lite.
- Utsatta ytor som bakkanten av foamborden lade vi lite smältlim för att fuktsäkra.

Vingen har flugits i alla möjliga förhållanden, landat i snö, flugit i lätt duggregn, landat i morgondagg. Vingen har blivit riktigt blöt till och från samt har kraschats ett gäng gånger, nosen först och klippt vingar i stolpar etc men flyger fortfarande fantastiskt. Otroligt tåligt :)

Packtape, fibertape och smältlim var allt som behövdes.

dvogonen
2014-06-18, 20:43
Cellpanå med packtejp är en vinnare. Billigt och hållbart utan att vara alltför tungt.
Jag har två Bloody-Wonder modeller jag byggt med cellpanå, packtejp, fibertejp och lim. De har överlevt otaliga klantiga landningar och några incidenter när servon tvärdött i luften på grund av hög belastning (slutet på det kan man lätt lista ut).

Flahultarn
2014-06-19, 08:15
Kika gärna på flaskorna vad som står mer exakt, kan vara väldigt trevligt om man vill måla sina kärror.Det var visst för gouache, men det spelar mindre roll=) Resultatet blir iaf en högblank hård yta som står emot vatten. Jag har täckt både akrylsprejade ytor på metall och trä och även lackbaserad färg på trä med gott resultat. Slipade ner originallacken på en träprop, målade och täckte. Resultatet blev strålande=)
46187