handdator

Visa fullständig version : Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kör ni ändå?



Sipen
2013-05-22, 12:14
Har hittills tagit bort dom vid uppgradering av naza fw
Hur gör ni?
//Peter

2013-05-22, 13:14
Jag tar bort dom. Det var ingen rolig upplevelse när min då nya quad började varva för fullt bredvid mig i soffan. Som tur var blev det bara små materiella skador

SteffeB
2013-05-22, 13:20
Spänner fast maskinen i garagegolvet, lång usb-sladd.

simonarvestrand
2013-05-22, 13:46
Brukar göra sådana saker inomhus och inomhus startar jag aldrig en maskin med proppar eller blad på .
har varit med om spännande upplevelser ute , vill inte prova det inne

Kenneth E
2013-05-22, 14:25
Vadå, kan ni inte separat bryta strömmen till ECS:na, det rekommenderar jag verkligen att ni fixar.

Balsa regn

SteffeB
2013-05-22, 15:47
Hur har du löst det? Är numera allergisk mot extra kontakter, har allt utom batterikontakten och servokablarna ihoplött.

Kenneth E
2013-05-22, 16:02
Det står ingenstans vad det är för farkost.

På min har jag matning via Y-kabel från batteriet, där den ena går till ESC:erna via en kontakt som enkelt går att dela, den andra går till kontrollern.

Fördelen med att det går att dela på kontakten till ESC är vid t.ex uppgradering samt att GPS:n binder snabbare till satelliterna, då det inte finns magnetiska störningar som fördröjer(Jag använder det endast vid problem med att låsa till satelliter, men borde nog göra det alltid).

Det är min lösning och det funkar.
Att man får en kontakt extra kan vara så hänt, men jag kan programera inomhus utan risk för bortflugna farkoster.

Säkerhet framför bekvämlighet.
Balsa regn

SteffeB
2013-05-22, 16:11
Jag tänker mer på att varje extra kontakt är en extra felkälla.

Angående Gps-låsning så finns det intressant att läsa om det på rc-groups (som vanligt). Tydligen saknar Naza-gpsen något slags filter som gör att den kan störas av lite allt möjligt. Nått geni som lagt upp en instruktion på hur man löder dit ett. Rätt avancerat, inget jag kommer prova.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1863430

Stiffe
2013-05-22, 16:58
Jag upplever att naza GPS har svårare att hitta satteliterna , det tar ett bra tag att hitta alla , startar jag min wkm går det betydligt snabbare

Vid uppdatering har jag aldrig haft problem på maskiner jag vet funkar , assistenten kopplar ju bort matningen till esc så fort den startas ( den gröna lampan i nederkant ) men det är kanske oförsiktigt ? däremot om det är en helt ny maskin och första uppkopplingen har jag inte proppar på

Kenneth E
2013-05-22, 17:06
Jag tänker mer på att varje extra kontakt är en extra felkälla.

Angående Gps-låsning så finns det intressant att läsa om det på rc-groups (som vanligt). Tydligen saknar Naza-gpsen något slags filter som gör att den kan störas av lite allt möjligt. Nått geni som lagt upp en instruktion på hur man löder dit ett. Rätt avancerat, inget jag kommer prova.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1863430

Det är just denna tråd jag också varit inblandad i. Det är tydligt så att GPS:na saknar fungerande SAW filter och en lösning som fungerar på marken för att hjälpa till med kontakten av satelliterna är bl.a. denna Y-kabel som då även är ett plus i kanten vid programmering som säkerhet.

Stiffe: Kommer inte ihåg om WKM har ett Saw filter eller det bara är så att de har ett bättre filter, men så kostar den också lite mer och då kan man förvänta sig mer.

Balsa regn

berthrsd
2013-05-30, 09:03
Det är just denna tråd jag också varit inblandad i. Det är tydligt så att GPS:na saknar fungerande SAW filter och en lösning som fungerar på marken för att hjälpa till med kontakten av satelliterna är bl.a. denna Y-kabel som då även är ett plus i kanten vid programmering som säkerhet.

Stiffe: Kommer inte ihåg om WKM har ett Saw filter eller det bara är så att de har ett bättre filter, men så kostar den också lite mer och då kan man förvänta sig mer.

Balsa regn

Har varit med om att en Naza har gett fullgas ett par sekunder vid uppgradering av mjukvara... Som tur var så hade jag någonstans i bakhuvudet att den kunde göra det, så jag höll i den ordentligt. Blev hyffsat skraj ändå :)

Min åsikt är att alla kontakter är potentiella problem, så jag löder som regel allt utom batterikontakten. Ibland går jag till och med så långt att jag löder 5V- och PWM-kablarna direkt på styrkort och mottagare.

En tanke: Om du har så stora problem med störningar på marken att du inte får GPS-låsning med fartreglagen igång... Vad händer då i luften med strömsatta fartreglag? Du har ju knappast byggt bort problemet.

Vidare så är GPS:en till Wookong-M faktiskt 200kr billigare än GPS:en till Naza... Att resten av systemet är dyrare påverkar knappast eventuella filter i GPS-enheten.

Kenneth E
2013-05-30, 09:46
Om nu Nazan ger fullgas efter en uppdatering, tycker du inte då att det kan vara värt att kunna ta bort strömmen till ECS tills den är konfigurerad. Det är väl lättare att bryta en kontakt än att plocka bort alla propparna. Använd bra kontakter så får du inte problem, det räcker med att plus sidan har kontakt och därför kan du låta jordkabeln vara lödad.

Att saker är billigare innebär inte att det är sämre grejor, kanske är det så att de komponenterna är billigare att köpa in?
Kenneth

berthrsd
2013-05-30, 10:33
Om nu Nazan ger fullgas efter en uppdatering, tycker du inte då att det kan vara värt att kunna ta bort strömmen till ECS tills den är konfigurerad. Det är väl lättare att bryta en kontakt än att plocka bort alla propparna. Använd bra kontakter så får du inte problem, det räcker med att plus sidan har kontakt och därför kan du låta jordkabeln vara lödad.

Att saker är billigare innebär inte att det är sämre grejor, kanske är det så att de komponenterna är billigare att köpa in?
Kenneth

Gissningsvis är det exakt samma GPS i Naza och WKM. Det var du som påstod att GPS till WKM var dyrare, och därför antagligen bättre, det var det jag opponerade mig lite mot.

Jag tycker att det verkar säkrare att plocka bort propellrarna varje gång jag uppdaterar mjukvaran (hur ofta behöver man göra det?) än att vid varje flygning riskera att tappa strömmen till fartreglagen. Sen blir det mer kabel och ökad vikt, samt allmänt ökad komplexitet. Om något så skulle jag helt enkelt plocka ur PWM-kontakterna vid uppdatering, om det är för jobbigt att skruva loss propparna. Eller helt enkelt göra som jag gjorde: Hålla i grejerna :)