handdator

Visa fullständig version : Felsökningshjälp behövs!



jimutt
2013-05-26, 10:58
Tjenare,

Har byggt ihop en quadrocopter på HAL-ramen från HK. Som styrsystem använder jag DJI NAZA och motorerna jag använder är Turnigy Park450 Brushless Outrunner 1200kv i kombination med 20A fartreglage.

Den har flugit riktigt bra tidigare och jag har gjort en hel del FPV-flygningar med den utan några problem. Efter en mindre krasch från låg höjd som orsakades av låg strömstyrka så har jag nu ersatt de skadade 8x4 propparna med 1045 proppar. Mest som test för att se om elektroniken skulle klara det.

Första flygningen med de nya propparna gick bra. Men inte andra.. och tredje... Under andra flygningen så hade jag endast flugit i ett par minuter och befann mig lågt hovrande över en gräsmatta, på kanske 1,5 meters höjd. Då sedan plötsligt ena motorn slutade snurra vilket resulterade i att den tippade över. Inget förutom ett landningsställ skadades dock. Jag gjorde nyss ett nytt försök för att se om det bara var något tillfälligt. I form av någon signalstörning eller liknande. Men den här gången hann jag inte mycket mer än att lyfta från backen innan ena motorn (tror att det var samma) slutade snurra och den hamnade upp och ned på marken igen.

Höll mig dock på så låg höjd och stängde av motorerna tillräckligt snabbt för att undvika skador.

Det jag undrar nu är om ni har några förslag på vad som kan ha orsakat krascherna? Då DJI NAZA är ett relativt dyrt och mycket bra styrsystem så tror jag inte att det är det som var orsaken till kraschen. Även om det inte är uteslutet.

Själv funderar jag på om det kan vara fartreglaget för den motorn som kanske blivit överhettat. Fast när jag kände på ESC:t efter kraschen så kunde jag lätt hålla handen där utan att riskera att bränna mig. Fast någon inre krets kan kanske ha hunnit ta skada? Jag har dock ingen tidigare erfarenhet av överhettade fartreglage så vet inte riktigt hur de kan bete sig. Värt att nämna är dock att det fortfarande fungerar.

Jag har för övrigt kollat kablarna till motorn och de sitter som de ska. Och jag svårt att tro att det skulle vara i själva motorn som problemet sitter.

SteffeB
2013-05-26, 11:17
Hur många celler kör du med?

Rätt stort hopp att bara slänga på en 10" propp istället för en 8" för att prova?!? Sånt där måste man ta reda på innan man flyger! :)

jimutt
2013-05-26, 11:50
Kör med 3 celler. Haha, jodå det är jag medveten om. Faktum är att jag inte hade några andra proppar hemma. Så nog var jag medveten om att det var ett lite väl stort steg ;) Därför tog jag det också väldigt lugnt med flygningarna.

Har förresten testat att ge den gas till det stadium att den nästan lyfter och låtit den stå så en stund. Då fungerade dock allt som vanligt. Så jag skulle tro att orsaken är att fartreglaget inte riktigt klarar den strömstyrka som krävs vid högre gas.
Ska testa haka på ett betydligt lättare li-po och se hur det går då. Ett 3 cells lipo på 6000mah och 10" proppar med 20A ESCn var kanske lite att ta i... :P ;)

markusb
2013-05-26, 14:20
Byt plats på motorn eller reglaget som krånglat och se om felet flyttar med.
Så kan du börja både utesluta och ringa in felet.

Ett reglage kan ha kassa lödningar, motorkablar dåligt lödda, motor med trasiga trådar osv.

berthrsd
2013-05-31, 10:27
En snabb koll i ecalc säger att du nästan dubblar maxeffekten för park450 1200 med 10x4,5-proppar på 3S... Du överskrider även maxströmmen på fartreglagen. Har du stängt av spänningsövervakningen i fartreglagen? Annars kan det ju vara så att dom klipper för underspänning.

simonarvestrand
2013-05-31, 10:35
även om du kollat motorkopplingar så kolla extra noga , hade ungefär samma problem och det visade sig att kabeln va av fast innanför plasten i kabeln den klippte den motorn från allt mellan 5sek till 3 minuter , förmodligen vibbar som gjorde att den tappade kontakt ibland.

Men testa även annat reglage , en del är inte helt hundra ett av mina rctimerreglage klipper lite som det vill trots att det är ett 40A reglage och den totala motorströmmen är på mellan 15-20 A