handdator

Visa fullständig version : batteri



osse
2013-05-28, 20:31
Hej. Jag har ett borslöstflygplan med ett 1800mAh kan man sätta in ett 5000mAh?

McRegor
2013-05-28, 22:40
Finns det plats går det givetvis men risken finns att glidtalet förvandlas till nåt liknande ett piano...:)
M a o - kärran blir antagligen överviktig och svår eller omöjlig att flyga. Bättre kan vi nog inte svara baserat på de knapphändiga uppgifter du gett oss.
Roger

Fluf
2013-05-29, 10:01
Utöver extra vikten har du framför allt tyngtpunkten att fundera på med :)

Återkom som sagt med vilket flygplan det gäller.

osse
2013-05-29, 21:16
det är en cessna. jag funderar på om motor och fartreglage tål ett så stort batteri.

McRegor
2013-05-29, 21:21
Du får nog precisera dig lite bättre - "en Cessna" säger inte mycket.
Det är lite svårt med tankeöverföring.:-)
Roger

osse
2013-05-29, 21:26
cessna skylane 182 bl 2,4Ghz.

McRegor
2013-05-29, 22:11
Åter - det säger ingenting. Har du ingen länk eller teknisk beskrivning (spännvidd, vikt m m) ?
Man måste ge så mycket info som möjligt om man vill räkna med att få ett vettigt svar. Kvaliteten på svaret kommer annars att avspegla kvaliteten på den information som frågeställaren delar med sig av. Cessna Skylane 182 är en fullskalakärra men jag gissar att du har nån form av modell av den kärran...
Roger

neu
2013-05-29, 22:22
Gissar på att detta är flygplanet han pratar om http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=73&product_id=2288

McRegor
2013-05-29, 22:44
Neu - gissa kan man alltid och det är fullt möjligt att du har rätt men för mig är det en gåta att man ställer en fråga med så knapphändiga uppgifter och antagligen förväntar sig ett relevant svar. Nu avser jag inte bara denna tråd utan det är tyvärr väldigt vanligt att man ger mycket begränsat med uppgifter initialt och att därmed vi som försöker hjälpa frågeställarna gång på gång får fråga efter mera info.
Roger

mogge
2013-05-29, 23:37
Rätta mig om jag har fel men det går väl bra med 500.000Ah under förutsättning att det är samma antal celler,eller?
Har man acken under tyngdpunkten, vilket sällan är fallet,går det annars handlar det väl att få just detta.
Mogge

McRegor
2013-05-30, 06:23
500.000 Ah - det blir ett väldigt rejält batteri det Mogge...:)
I det fallet räcker det nog inte ens om acken sitter rätt under TP...:)
Men jag förstår din tanke men för att återknyta till detta fall så skall man nog inte överlasta kärran alltför speciellt mycket jämfört med standard. Att gå ifrån 3S1800 till t ex 3S2200 kan säkert fungera men mycket mera ser jag ingen anledning att lasta i. Kärror blir i regel sämre flygare med högre vingbelastning och vi har inte fått nån orsak till varför trådskaparen vill öka från 3S1800 till 3S5000. Varför inte köpa t ex ett par 3S2200 till istället - den viktökningen brukar inte ställa till det alltför mycket ? Med mera info om hur TP ligger idag och om det finns möjlighet att ändra batteriplaceringen för att behålla rätt TP med en tyngre ack så kanske det kan fungera bra även med t ex 3S3000 om det är den kärra neu länkade till men det vet vi ju inte...
Roger

osse
2013-05-30, 17:42
frågan var ju bara om motor och fartreglage tål ett större batteri, om de då sitter i en båt bil flygplan helikopter spelar väll ingen roll, därför blev det så knapphändiga uppgifter om planet.
mvh osse

McRegor
2013-05-30, 21:07
Hej Osse,
Nja - riktigt så var nog inte din fråga för det stod ordagrant så här: "Hej. Jag har ett borslöstflygplan med ett 1800mAh kan man sätta in ett 5000mAh?". Och som frågan ställdes och med de uppgifter du angav så var det nog svårt att gissa på annat än att du tänkte använda batteriet i flygmaskinen. För att svara på din sista fråga så är det normalt inga problem att köra med ett större batteri. Jag säger normalt för det större batteriet har ofta lite lägre inre resistans vilket gör att du i så fall får lite högre inmatad maxeffekt men hur stor skillnaden är går inte att säga - det måste mätas i så fall. Mellan ett 3S1800 (kanske lågt specat) och ett bra 3S5000 kan det trots allt skilja rätt mycket så att du får betydligt högre max inmatad effekt och ligger man på gränsen tidigare så kan det i värsta fall betyda att man passerar gränsen via ett batteribyte. Men gäller det ett 3S5000 i din kärra så säger jag no, no - det är med all sannolikhet alldeles för tungt och du kommer att få en helt felaktig tyngdpunkt.
Roger

osse
2013-05-30, 21:27
okej tack.