handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med FPV frågor



hammarslag
2013-05-31, 05:43
Har en Twinstar 2 med 2210/15 1500kv 8x4 25A turnigy Plush

1.2ghz 400mw
Fatshark Dominator med headtracker
Fy-DOS autopilot & Hornet OSD
3S kör oftast 2x2300mah paralellt.
Turnigy 9x v2, omoddad ännu.


Har bara flygit i 3-4månader totalt! sysslat mycket med RC bilar innan dock men det var ju inte riktigt smamma sak i verkligheten som flyg, vilket ja fick erfara när ja köpte en Arttech Alpha jet och satte i en 30m tall som ngn snodde sen, trots timmar av besvär att få ner det, sköt med pilbåge o rep, (skaka ner det, icke) Sköt med .25cal gevär, men blev för jobbigt och sikta rakt upp, fanns inget skottläge o kulfång på annat ställe. Ramla ner o ngn skitunge snodde den.
Aja köpte en NY alpha jet igen, 1000kr, REA, samma pris som första som också var på rea men ett skylt ex. hehe.
polaren kasta upp den ja trimma planet flyger bortåt svänger runt, stressad o skakar som fan plus att det var minusgrader ute då, får planet och flyga någorlunda rakt i stressen, och tänker att nu ska jag inte göra samma tabbe och sätta skiten i ett träd så nu ska ja stiga vertikalt, ashäftigt verka det ju i min fantasi, bara det att ja blev disorienterad och med min närsynthet tror att planet ligger horisontalt, och fullgas o full spak bakåt...
Till min härliga förvåning flög ja inverterat, och planet han presis avsluta 90graders svängen, som var tänkt att gå rakt upp gick ist rakt ner i backen. Lipo och planet oräddningsbart :) hade då vid det laget hela 3min flygtiid totalt !

Envis som man är o lite klokare, köpte en easystar 2 då var det inte längre problem att flyga även om det knappast är i tävlingsnivå.
Problemet ja har är att ja blir disorienterad, svårt som fan o se hur planet står i luften på håll, själva spakandet har ja nog rätt skaplig koll på numera.

Men det löste Fy-DOS en, värd varje krona, så skönt om man blir minsta osäker, släpp spaken i heading/altitude hold läget o den rätar upp sig. Eller om man kommer långt bort så RTL hem skiten igen.

Nu till frågorna, ja tycker det är dåligt drag i min Easystar2 stock & twinstar2an.
Ska ja prova andra proppar ? 8x4 har ja nu, är inte ute efter o flyga snabbt men vill gärna kunna stiga mkt utan att den börjar stalla vid kraftig stigning.

Hur pass avgörande är vikten, är smältlims knarkare o antar att det blir rätt många gram här o där för det är ju många limstavar stavar man brukat. Brukar "pensla" ut smältlimmet som en film, så håller foamet mkt bättre har ja märkt, easystaren krasha ja med 9ggr på en dag, o fortfarande flygbar, envisades med att lära mig hantera kulingvindar... mmm gick ju bra,

Är duktig på att slarva (glömmer alltid COG, har inte mätt utslag på ngt roder eller klaff, bara ögonmätt att dom är raka osv, hur viktigt är det ?

VIdeolänk fråga, vart hittar ja ett "filter" som ja sett på youtube att folk pratat om just med 1,2ghz och 2.4ghz radio

Och hur tåliga är cloveerleafantennerna, dom ska väl vara klart bäst osv vad jag pluggat in, men de ser ju så förbannat sköra ut, eller de kanske är rätt tuffa ändå?

Köper UHF system snart, (Främst för Failsafe, som inte funkar på TUrnigy annars! vill gärna att RTL ska slås i om signalen bryts, men målet är långdistansflygningar , eller högt upp. Fart är inte målet.

Separat UBEC eller BEC kanske det heter, är det något måste, eller är det ofta fartreg brinner upp eller slutar funka ?

Öser på frågor vart efter är ordblind så ni får ursäkta om det fattas ord ibland så meningarna blir lite kluriga.

metric
2013-05-31, 21:38
Jag har vinklat mina motorer en aning neråt för att den inte ska stiga när jag gasar.
COG har jag ca en cm längre fram än rekommenderat.
Nu tycker jag den flyger hyfsat.
Har du kalibrerat fartreglagen så att motorerna snurrar lika fort?
Min väger ca 1500 gr med 3s 6ah

hammarslag
2013-06-02, 06:02
Jag har vinklat mina motorer en aning neråt för att den inte ska stiga när jag gasar.
COG har jag ca en cm längre fram än rekommenderat.
Nu tycker jag den flyger hyfsat.
Har du kalibrerat fartreglagen så att motorerna snurrar lika fort?
Min väger ca 1500 gr med 3s 6ah


Okej, ett tag pekade ena motorn uppåt, och andra neråt klart synligt, den flög ändå inte helt okontrollerbart. (kör mest med stabilisatorn igång så det kan ju förklara mkt)
COG glömmer ja JÄMT kolla, fatta inte det som stod i manualen, om man mätte ifrån framkant eller bakkant på vingen.
Hur kalibrerar jag fart reglagen ? Har 25A Turnigy PLush reg, har även ProgrammerCard, men det är väl bara brake o lite såna standard inställningar.
Har Y kopplad sladd till motorerna, och klippt pluskabeln ifrån ena fartreg till recivern.
Vad för proppar rekomenderas ? har APC 8x4 nu, hade GWS Slowflyer 8.4 innan, tunna orangefärgade, Paja i luften. (Visste inte att dom inte funka till borstlösa)
Tyckte den klättra bra med slowflyer propparna men givetvis flög sakta som fan.

Hmm inte vägt min, men den måste väga mer än 1500g. Känns tyngre uppskattningsvis.
Kör ja me dubbla 3s 2300mah så är den tung, + ett 1300mah till videolänken. (köpt ett 500ah 3S nu ist, lite smidigare o lättare, dock vet ja inte hur länge ett 500mah räcker till en 1.2ghz 400mw + kamera

McRegor
2013-06-02, 10:11
Kanske du borde se till att få mycket mera erfarenhet av att flyga "normalt" - utan brillor/FPV - så att du blir riktigt säker innan du tar steget över till FPV-flyget. Det känns av din berättelse som att du försökt ta lite för många genvägar och dessutom startat med fel typ av kärra för att få nån flygtid (Artech Alpha jet). Det framgår ju inte riktigt hur mycket du tränat på normalt flyg med din Easy Star men det brukar vara flygtimmar som gäller även när vi snackar om att bedöma hur kärran ligger i luften. Sen är ju nåt såpass grundläggande som bra syn också oerhört viktigt så du kanske borde ta ett besök förbi en optiker och kolla... Sen tycker jag att du till en början kan hålla dig till enmotorigt - du tillför alltid nya dimensioner med t ex två motorer. Som jag sagt - tror att du helt enkelt försökt ta lite för många genvägar så att du missat den grundläggande flygträningen.
Och dagens enkla el-modeller - typ Easystar - är så lättflugna att man gärna behöver ytterligare nån modell "uppåt" på skalan innan man börjar bli någotsånär varm i kläderna och klarar de olika situationer som kan uppstå. Får du laga så mycket som 9 ggr på en dag på en EPO-kärra så har du nog svaret där - alltså att mera grundläggande träning behövs och helst med hjälp av någon som kan flyga. Låt FPV-systemet vila ett tag och träna, träna, träna - det tror jag löser dina problem.
Hälsningar
Roger