handdator

Visa fullständig version : Hjälp med skrikande elmotor AXI



MattiasPap
2013-05-31, 08:36
Jag har köpt en beg gb yak 1,8 med en axi motor och turnigy 100a fartreglage. Modellen är flugen utav tidigare ägare utan problem. Det sitter en powerbox switch med life ack som driver mottagaren separat. 6 cells lipo.Mitt problem är att vid snabbt gaspådrag så skriker motorn. Gasar du relativt långsamt till fullgas så låter motorn som den ska. Jag är ganska färsk och har ingen större erfarenhet när det gäller större elmaskiner. Har hört nåt om att timingen kan vara fel. Please Help me!

simonarvestrand
2013-05-31, 08:44
Om timingen är fel så brukar motorn bli rätt varm är den det efter en flight?

MattiasPap
2013-05-31, 08:55
Ja den var varm. Men åt vilket håll skall i såfall timingen ställas? Den står på default 15' nu. Graderingen är från 0 till 22,75' tror jag.

Kenneth E
2013-05-31, 09:03
Jag har Axi 63mm kommer inte ihåg modellnummer, provade att med min Jeti ESC Opto att 99 ställa in timingen , men gav upp, gick över till auto och då fungerade det.
Det var min erfarenhet.
Kenneth

Joacim
2013-05-31, 09:20
Har den Auto timing så pröva det, arnars är det hög timing som gäller 20-25grader. Tappar den fortfarande synk och skriker så får du minska lasten och sätta på en mindre prop, motorn orkar inte, reglaget vill få den att varva mer än den klarar av. Då detta inträffar på större setuper så sätts enorma krafter i spel, magneterna kan kan slitas loss och reglaget kan få spelet av felande EMK feedback, brinna helt enkelt.

MattiasPap
2013-05-31, 09:31
Den har inte auto läge enligt manual men provar ställa den på 22.5' eller 26,75'. Senare idag så får vi se.


Har den Auto timing så pröva det, arnars är det hög timing som gäller 20-25grader. Tappar den fortfarande synk och skriker så får du minska lasten och sätta på en mindre prop, motorn orkar inte, reglaget vill få den att varva mer än den klarar av. Då detta inträffar på större setuper så sätts enorma krafter i spel, magneterna kan kan slitas loss och reglaget kan få spelet av felande EMK feedback, brinna helt enkelt.

Kenneth E
2013-05-31, 12:01
Jag har Axi 63mm kommer inte ihåg modellnummer, provade att med min Jeti ESC Opto att 99 ställa in timingen , men gav upp, gick över till auto och då fungerade det.
Det var min erfarenhet.
Kenneth

Nu minns jag att även med hög timing och utan propp så skrek motorn till i starten, och blev bara värre med proppen på. Provade olika ramp-up tider och all andra möjliga inställningar, och det hela slutade som tidigare nämnt med autotiming, och där gick den bra inte perfekt, men bra.

Kenneth

freddan_6
2013-05-31, 13:19
Vilken propeller har du?

MattiasPap
2013-05-31, 23:21
Jag kör på 20x8 xoar el-trä propp. Har programmerat fartreglaget till 22' och nu går det mycket bättre! tack för alla tips :) dom har varit värdefulla! Nu är jag nöjd!


Vilken propeller har du?

Kenneth E
2013-05-31, 23:32
Kul att det löste sig, hoppas du får mycket glädje av motorn.
Kenneth