handdator

Visa fullständig version : Low voltage Turnigy Acc



Pelleflygare
2013-06-07, 16:23
Har köpt några Turnigy Lipo Accar från HK - får low voltage på laddaren när jag kopplar in ett av dem!??

Några råd?? /Pelle

numnutchris
2013-06-07, 16:41
Mät! - mha multimeter tex.
Vad säjer hela packet?
Vad får du per cell (via balanskontakten).

Pelleflygare
2013-06-07, 17:42
Ha, får skaffa en multimeter el. dyl. Är bara begåvad med ett vanligt universal instrument som duger att mäta V och A med samt lite resistans.

cyberpete
2013-06-07, 17:56
Det du beskriver låter som en multimeter :)

Pelleflygare
2013-06-07, 18:34
Hur mäter jag och vilka åtgärder kan jag vidta för att kunna ladda accen?

cyberpete
2013-06-07, 18:40
Har du en bild på din multimeter ?

Mät med svart kabel mot jord på accet och röt kabel mot plus på accet. Då ser du totala volten på accet.

numnutchris
2013-06-07, 19:07
Hur mäter jag och vilka åtgärder kan jag vidta för att kunna ladda accen?

Se till att mätaren är inställd på att mäta spänning (V) och i rätt intervall. Mät sedan i ackets kontakt (det som ska till ESC/laddare).

Sedan mäter du i balanskontakten, mät i hålen parvis med början i den ända där du har svart sladd. (dvs mät spänningen mellan hål som ligger bredvid varandra, har du tex. 3S ack så har du 4 hål, mät mellan 1-2, sedan 2-3 och sist 3-4; färgerna kanske inte stämmer men har för mej det är svart-gul, gul-blå, blå-röd)

När du har data så kan man gissa åtgärder sedan...

Pelleflygare
2013-06-07, 20:21
Spännande! Har 8V ut till ESC samt 2,7V på en cell och lite mer än 1V på de två andra. Räcker det för en diagnos?
/Pelle

cyberpete
2013-06-07, 20:24
Hur många cellers lipo har du ? Antar 3. Har du 1v på 2 celler så är dom tyvärr rätt körda. Går kanske att få lite liv i dom men är inte rekomenderat.

Men misstänker du har mätt fel på något sätt då 2.7+1+1 =4.7 och inte 8 som du sa.

Pelleflygare
2013-06-07, 20:25
Förlåt, det ska vara 4,5V ut till ESC - någon logik måste det ju vara även med ett Lipo!??

cyberpete
2013-06-07, 20:30
Jorå finns logik. Har du under 3v/cell så är lipon skadad/slut. Man bör aldrig ha under ca 3.3 volt per cell.

Pelleflygare
2013-06-07, 21:15
Tack för nyttig info. Intressant och se om det går att få något från HK - lönar sig knappast att returnera accen.

McRegor
2013-06-07, 23:09
Det är utmärkt att mäta men var ytterst försiktig då du mäter på balanskontakten med en multimeter så att du inte skapar en (ofrivillig) kortslutning. Jag brukar sätta en bit krympslang på "mätpinnarna" och bara lämna den yttersta millimetern "bar" - då är risken för kortslutning mellan "mätpinnarna" nästan obefintlig.
Hälsningar
Roger

simonarvestrand
2013-06-07, 23:13
Tack för nyttig info. Intressant och se om det går att få något från HK - lönar sig knappast att returnera accen.

har inte behövt skicka tillbaka nått.

ett par bilder till hk sen så brukar man få refund eller ny acc skickad , har löst sig utan problem för mig.

numnutchris
2013-06-08, 00:18
Det är utmärkt att mäta men var ytterst försiktig då du mäter på balanskontakten med en multimeter så att du inte skapar en (ofrivillig) kortslutning. Jag brukar sätta en bit krympslang på "mätpinnarna" och bara lämna den yttersta millimetern "bar" - då är risken för kortslutning mellan "mätpinnarna" nästan obefintlig.
Hälsningar
Roger

Eller åxå kör med nåt i stil med:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19066__HobbyKing_Cell_Key_6s_Lipoly_Cell_checker .html
Brukar vara ett "måste" i fältlådan med, så man inte plötsligt råkar slänga i ack som redan flugit färdigt...