handdator

Visa fullständig version : RH 770 antenn på TSLRS. tx kan det vara bra ?



Kjelle köttspak
2013-06-07, 22:03
Vad blir det för skillnad mot stock antennen ?

Antennen jag hittat är ca 90cm lång ochpå 5,5db

Borde jag kunna flyga längre bort fast inte lika högt ? :worked_till_5am:

Finns det något ni tror är dåligt med en sådan antenn?

Tacksam för svar

Boopidoo
2013-06-07, 23:00
Varför byta, har du problem med originalantennen? Hur långt flyger du egentligen? ;)

Kjelle köttspak
2013-06-07, 23:36
Impuls köpte den när jag var i Barcelona.

Har fått korta failsafe med nr reciver och 500mw UTAN! fvp grejer på typ 100 m

Easystar ,power hd reglage och motor. rx på vingspetsen

Impulze
2013-06-08, 01:24
Säker att det är failsafe? Har du rx så långt ut så måste du ju ha långa servokablar? Inte omöjligt att du får störningar på servona. Men testa göra räckviddstest utan motor igång.

//Matte

Boopidoo
2013-06-08, 10:31
Ja du behöver göra ett korrekt och omfattande räckviddstest för att veta vad som är problemet. Jag skrev hur man kan gra tidigare i en tråd här på rcflyg, se nedan.


På förekommen anledning så ger jag ett tips på hur man genomför en ordentlig markkontroll av TSLRS. På detta vis upptäcker man tydligt om det finns något som stör innan man flyger. Så fort man har genomfört en ändring i installationen så tycker jag att man ska göra nya prov.



Ta av antennen på TX och sätt på 0,5W
Anslut endast ett mottagarbatteri samt ett servo till RX, obs antennerna ska sitta kvar
Ställ in FS så att du tydligt på avstånd kan se om RX går in i FS (förlagsvis genom att ställa in max utslag på ett roder vid FS, det brukar synas tydligt)
Gör första testet genom att sakta gå bakåt tills RX går in i FS, anteckna avstånd till RX (Repetera ovanstående och räkna ut ett medelvärde)
Anslut fler system till RX och gör repetera (4)
Fortsätt tills hela systemet är driftsatt


Nu kommer du troligtvis ha ett fyllt anteckningsblock med olika avstånd kopplade till vilken utrustning som är på. Med detta bör du kunna urskilja om det är något som stör samt hur mycket. Om man inte har placerat sina komponter mycket långt ifrån varandra så kommer avståndet troligtvis succesivt att minska alltefter fler system driftsätts, detta gör inte systemet oflygbart men det bör inte minska allt för mycket.

OBS: Exakt hur långt man kommer innan RX går in i FS avgör inte hur "bra" system man har. Det är skillnaden mellan den första mätningen och den sista som är viktig.

Med TSLRS är det mycket smidigt att göra dessa tester då det endast är att demontera TX-antennen, detta utan att riskera att TX skadas. Normalt sett så ska man aldrig ta bort antennen på en sändare men med TSLRS går det alltså bra då det är designat för att klara detta.

Kjelle köttspak
2013-06-09, 22:56
Tack för era svar