handdator

Visa fullständig version : Mentalt tillstånd



lekman
2013-06-15, 22:39
Hej Jag har ju egentligen inte flugit så värst länge, så många år är det inte, två - tre nåt. Fortfarande händer det att jag blir lite osäker när planet är på väg mot mej, ibland skevar jag åt fel håll!. Mycket besvärande, tråkigt när det händer att tex en högersväng avslutas med ett tillbud. Men en intressant sak har jag märkt, att om jag är lite nedsatt i förmåga, sovit lite dåligt några nätter (har tex en jobbig vårdnadstvist bakom mej, så lite dåligt med sömn har jag varit med om), jo alltså att om jag är lite uttröttad så är jag mycket sämre på att spaka RC-plan. Nån som har liknande erfarenheter? Eller är jag bara lättpåverkad, att jag blir en taskig pilot om jag är lite uttröttad? /Lars

henke2
2013-06-15, 22:45
Så funkar det genom hela livet, oavsett vad du tar dig för. Fullt naturligt och någonting att ta hänsyn till när man lever. Exempelvis sänka farten i bilen om man känner sig "tagen" eller helt enkelt hoppa över flygpasset. Jag har haft ett gäng extrema flygplan, och dem flyger jag bara när det känns säkert. Sen om det står 10000pers och väntar så backar jag hellre än att chansa. Kristianstad airshow 2006 var ett sådant tillfälle där jag backade på att flyga min pylonracer pga magkänslan.

senmathal
2013-06-16, 06:43
Har vid några tillfällen blivit rädd för mig själv när jag gjort idiotgrejer vid bilkörning. Tankarna har varit någon annat håll eller inte varit alls. Detta trots att bilkörningen sitter mycket mer i ryggmärgen än vad modellflygningen gör. Då det gäller modellflyg har mina tabbar oftast bestått i klantande i förberedelserna. Ett sådant exempel är att jag glömde muttrarna till skruvarna som höll vingstöttorna på min 1/4 Cub. Den finns inte längre. Många liknande slarvgrejer har jag gjort genom åren helt i onödan.

Lekman, när det gäller just att flyga emot sig löste det sig för mig när jag började tänkta i högervarv och vänstervarv eller med och motsols. Då stämmer spakrörelsen oavsett vilket håll modellen är på väg åt.

/Mats

pgrts
2013-06-16, 08:26
Det första att man blir osäker - timmar med spakarna är nog det enda som hjälper - till sist så sitter det förhoppningsvis lika bra som att köra bil för de som hållit på med det länge. Trötthet och ouppmärksamhet kan man nog aldrig träna bort. Ibland räcker det att man står och pratar om något med en kompis när man flyger för att det ska bli ett tillbud så att man vaknar upp - helst före olyckan...

markusb
2013-06-16, 20:35
Jag har inga större problem att köra ett plan mot mig, även inverterat och lite akrobatiskt. Mina multis däremot kan jag knapt alls flyga mot mig.. träning verkar inte hjälpa. Jag flyger därför multis endast i FPV. Skumt att det är så svårt med dom.. dom har jag flugit mer timmar än planen.
Flyger bara multis utan auto stab, kan bero på det..

The Flyer
2013-06-18, 01:11
Visst är det så att om man är trött och okoncentrerad så går det åt helvete men det är väl sällan man flyger rakt emot sig? De flesta står väl mera i 90 grader mot flygplanet, alltså man står vid sidan om fältet och inte i början eller änden av det samtidigt som man flyger i åttor eller gungor i fältets längdriktning. Står du så så kan du alltid vända ryggen litegranna åt modellen så fort du blir osäker och kika på den liksom lite över din egen axel. Då blir det lättare. Prova med det och vips efter ett tag så behöver du inte ens tänka på åt vilket håll du ska dra spaken!

Pelleflygare
2013-06-18, 08:15
Intressant diskussion, Flyger mycket sjöflyg i min vik vilket innebär att jag nästan alltid landar rakt emot mig för att komma rätt in till bryggan, inga problem med skev eller sidoroder. Det jag har noterat är att jag alltid föredrar vänstervarv före högervarv när det handlar om "precisionsflyging". Kanske en mental svaghet men jag har noterat samma fenomen hos fler RC piloter. /Pelle

AM
2013-06-18, 11:24
Jag brukar säga åt nybörjare att "peka" med skevroderspaken på "låg" vinge för att räta upp planet när man flyger mot sig... Fungerar rätt bra - gå inte åt så många hjärnceller... :-)
Annars gäller det att flyga en åtta framför sig - om och om igen... bra träning i att svänga vänster/höger samt att "linjera" upp planet längs banan...

Peterps
2013-06-18, 12:48
Det är först efter tredje året i luften man börjar flyga högervarv ;)

// Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Copterdude
2013-06-18, 18:47
För mig hjälpte det att nöta både i simulator och med micromodeller som tål att krashas om och om igen ;) men visst får man dumma tummar ibland, som tur är brukar man vara rätt snabb på att korrigera.

AM
2013-06-18, 18:57
...eller sitta två kvällar i veckan och bygga handlunsar för att "lära sig aerodynamik från grunden".