handdator

Visa fullständig version : Hjälp att välja flygplan



Jesper Carlbring
2013-06-22, 16:26
Hej!

Jag blev sugen på att börja flyga och har kikat lite på flygplan. Jag skulle vara tacksam om någon kunnig kunde hjälpa mig att välja mellan dessa, eller komma med egna förslag:

http://www.powertoys.se/produkter/flygplan/40/rcs-cessna-artf-5ch-1200-epp-40-rc621004/

http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=73&product_id=624

Den största skillnaden som jag kan se är vikten (430 mot 850 gram) samt att den ena är aningen större. Kan ett lättare plan vara lite mer kraschtåligt?

Är denna ett gott alternativ, eller kan den vara för svår att flyga?

http://www.powertoys.se/produkter/flygplan/40/rcs-mx2-aerobatic-epo-rtf-35mhz-40-rc621005/

chrille g
2013-06-22, 17:01
Tjena,
Härligt att du har valt en bra hobby! men jag kan direkt säga att MX2 blir för vild men cessorna är båda rätt lätt flygna men men jag skulle välja den större för den är långsammare och stadigare i luften. :)

pgrts
2013-06-22, 17:08
Beskriv mer om dig själv. Är det första planet? Har du tillgång till modellflygfält? Jag tror inte att någon här rekommenderar något av de planen som första plan. Det är alltid i stort sett ett måste att börja med en simulator på datorn och då helst följt av dubbelkommandoflygning på en klubb för att inte vara garanterad ett misslyckande. Att lyckas utan något av det är som att ta en högvinst på lotteri - chansen finns helt klart. Av de planen du länkat hade jag definitivt valt Cessna 747. 2,4 GHz radio är klart att föredra framför 35 MHz. Borstlöst och LiPo-batteri. Noshjul med skört landställ är ingen fördel. Du kommer förmodligen att få tips att börja med ett mera tåligt plan med skyddad motor på ryggen av planet - inte lika vackert men funktionellt. Lättare plan är som du säger mycket mera tåliga.

McRegor
2013-06-22, 17:13
Ett annat alternativ inkl sändare och från en välkänd tillverkare - http://www.autopartner.se/multiplex-funman-rtf--p-17349-c-438.aspx
Flyger bra av det jag sett på fältet.
Roger

chrille g
2013-06-22, 17:19
ja den modellen som McRegor rekommenderade är en jätte bra modell för den är lätt lärd och funkar på nästan alla öppna ytor att flyga med plus den är väldigt krasch tålig!

Jesper Carlbring
2013-06-22, 21:33
Tack för alla svar! Tänkte börja med att flyga på fält eller fotbollsplaner där jag kan landa på klippt gräs eller i högt gräs (dålig idé?). Hittade även denna som verkar vara enkel och tålig (fast inte i lager just nu):

http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rtf-med-sx-radio-p-15897-c-563.aspx

pgrts
2013-06-22, 21:56
Tack för alla svar! Tänkte börja med att flyga på fält eller fotbollsplaner där jag kan landa på klippt gräs eller i högt gräs (dålig idé?). Hittade även denna som verkar vara enkel och tålig (fast inte i lager just nu):

http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rtf-med-sx-radio-p-15897-c-563.aspx Det är en modell som i många år ansetts som bästa nybörjarmodellen av flera olika som röstat runt om i världen. Detta är en ny generation med nyaste radio och drivkälla. Den är rimligen något lättare att börja med än den Funman som Roger först rekommenderade på grund av att Easystar är något större och lättare att se på lite håll men Funman är betydligt roligare när man väl kan grunderna. Viktigt i både fallen är att börja med små roderutslag (dual rate) tills man känner sin sändare och modell. Högt gräs är inte alls fel med någon av modellerna men man måste stänga motorn innan man landar så att den inte bromsas av gräset och blir varm.

Medeashusse
2013-06-22, 22:05
Jag röstar för Easy Star II, köp den! Håller också på att lära mig och har en sådan. Den tål mycket stryk och är lätt att laga om det skulle gå lite galet. Den är dessutom ganska snäll o flyga. :)

Jesper Carlbring
2013-06-23, 13:53
Jag kan inte hitta Easystar II i lager någonstans, men har även hittat denna modell, som också verkar väldigt trevlig (och lite större):

http://www.conrad.se/ELDRIVET-MODELLFLYGPLAN-SKY-CLIMBER-RTF.htm?websale7=conrad-swe&pi=209978&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2 F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3ESky+climber%3C%2Fs1%3E%2F sf%7D%7Bp1%2F1c65cfd607d8a5ad58c0e60790e9d212%2Fp1 %7D%7Bmd5%2Fad8c67be12dafce5afb309d78d5a53d0%2Fmd5 %7D

Sedan upptäckte jag en annan segelflygare med inbyggd fps. Den skiljer sig säkert ganska mycket i luften mot den ovan. Har någon testat den? Verkar ju ganska bra med EPO, borstlös och låg vikt.

https://www.rchobbysweden.se/hubsan-spy-hawk-radiostyrd-elseglare-med-inbyggd-fpv-utrustning-rtf/

pgrts
2013-06-23, 15:09
Robbes seglare är nog ett relativt säkert kort. Det står väldigt lite detaljer men Robbe är en tysk firma med normalt mycket hög standard. Den andra modellen väljer jag att inte kommentera ;-) Får korrigera mig lite, det finns faktiskt en manual på sidan - på franska förvisso. Det är Nine Eagles som verkar vara tillverkare av grejorna men de distribueras av Robbe så de kan ju vara vettiga i alla fall. En "no nonsens" motorseglare verkar det vara i alla fall så för den som gillar att söka termik är planet nog inte så dumt för att vara i den prisklassen.

McRegor
2013-06-24, 17:21
Hej,
F n 1 st Easystar II komplett med sändare i lager - http://www.autopartner.se/hitec-sky-scout-rtf-med-radio-p-16890-c-577.aspx
* Easyglider komplett med sändare - http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-pro-blue-edition-rtf-med-radio-p-15899-c-577.aspx
Andra alternativ:
* http://www.fullkontroll.se/?ProdID=353880
* http://www.fullkontroll.se/?ProdID=351369
Roger

Jesper Carlbring
2013-07-05, 12:13
Nu har jag flugit Hubsan Spy Hawk i ca en vecka och är jättenöjd med den, men är även sugen på ett lite större plan som kan klara att flyga högt, långt, länge och stabilt utan fusk-gyrot som sitter i spyhawken.

Valet står mellan Multiplex Easyglider Pro (Easystar saknar skevroder) och Nine Eagles Sky Climber, som verkar ganska likvärdiga.Kan det vara så att det är lite bättre drag i Nine Eagles med motorbetecning: [2835/1050kv Speed Control: 30A Brushless] än Multiplex [PERMAX BL-O 2816-0850F motor, speed controller BL-20 SD]
Jag tänkte köpa till ett extra batteri på ca 2000-3000 mAh, och kanske en liten inspelningskamera.

Vilken modell tror ni är roligast och har bäst användarvänlighet (Radio, inställningar, räckvidd m.m.)?

http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-pro-blue-edition-rtf-med-radio-p-15899-c-577.aspx

http://se.midhobby.dk/produkter-se/7-flyg-rc/19672-nine-eagles-sky-climber-fly-5-kanals-24ghz/

Ken1
2013-07-05, 12:21
Easyglider pro skulle jag tipsa om. Multiplex byggsatser är underbara att montera, allt passar perfekt :)
(Tüsk Kvalitäät" ;)) Pron flyger också rätt fint. Tyvärr vet jag inget om Nine Eagles kärran alls.

McRegor
2013-07-05, 15:35
Köp i så fall Easyglidern klar med motor, servon och reglage - kostar inte mera än ca: 1350 KR - http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-rr-pro-electric-p-14325-c-563.aspx?externalsearch=1
Andra alternativ när det gäller seglare kan ju vara t ex Parkzone Radian Pro eller t ex denna ASW-17 från ST Models - http://fullkontroll.se/?ProdID=351274
Roger

Jesper Carlbring
2013-07-05, 23:56
McRegor (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/11-McRegor):

Har tittat lite på det alternativet också, att köpa batteri och sändare separat. Har dock svårt att greppa vilken sändare man ska satsa på. Det verkar finnas olika system och räckvidd, samt att man inte vill betala för mycket när man är nybörjare. Jag skulle vara tacksam för tips på enkla, prisvärda sändare med lång räckvidd (det är sällan räckvidden skrivs ut?)

Om jag köper sändare och batterier borde jag kunna flytta runt dem mellan olika plan, och precis som i din länk med Easyglidern, köpa billigare plan.

När det gäller batterier verkar det finnas många olika kontakter, men är det T-kontakt som är standard för många medelstora plan? Levereras de färdiga med kontakt eller måste man löda dit själv? Tänkte köpa 2 st 11.1 V 2000-3000 mAh (får det plats mer än 3000 mAh i planen?)

Sändare:
http://www.autopartner.se/hitec-optic-6-sport-24-6kan-mottagare-p-12763-c-105.aspx
http://www.autopartner.se/hitec-optic5-med-minima-6t-mottagare-p-14166-c-121.aspx
http://www.hobbyequipment.se/rc-tillbehor/radiostyrningar/flyg-radio/spektrum/spektrum-dx6i-ar6210-mottagare-dsmx.html
http://www.fullkontroll.se/?ProdID=5079


Batteri:
http://www.autopartner.se/desirepower-3300mah-3s-30c-sd-p-17504-c-175.aspx

Laddare:
http://www.hobbyequipment.se/minicars-produkter-osorterat/e4-lipolife-laddare-2-4cell-20w-240vac.html
http://www.hobbyequipment.se/minicars-produkter-osorterat/lipo-2-3s-laddare-240vac.html
http://www.powertoys.se/produkter/laddare-mm/observer-4-li-po-98-sj2570/
http://fullkontroll.se/?ProdID=353707

Medeashusse
2013-07-06, 00:12
Appropå Easy Star II. Vingarna är förberedda för skevroder och det finns ett färdigt skevroder-kit med de andra prylarna, att köpa.

Jesper Carlbring
2013-07-07, 21:39
Nu har jag klurat lite och kommit fram till att denna uppsättning borde funka:

Flygplan: Multiplex Easyglider Pro (RÖD eller BLÅ?)
http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-rr-pro-electric-p-14325-c-563.aspx?externalsearch=1
http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-rr-pro-blue-edition-p-15898-c-563.aspx?externalsearch=1

Sändare och mottagare: Spektrum DX6i och AR6210
http://www.hobbyequipment.se/rc-tillbehor/radiostyrningar/flyg-radio/spektrum/spektrum-dx6i-ar6210-mottagare-dsmx.html

Batteri: 2 st 3300 mAh Desirepower
http://www.autopartner.se/desirepower-3300mah-3s-30c-sd-p-17504-c-175.aspx

Balansladdare:
http://www.hobbyequipment.se/minicars-produkter-osorterat/lipo-2-3s-laddare-240vac.html

pgrts
2013-07-08, 07:02
Det är mycket trevliga grejor du har plockat ihop men du vet att planet främst är ett segelplan.
Segelplan trivs med att starta för att snabbt komma upp i höjd för att stänga av motorn och flyga termik (elternativt hang). De planen är inte speciellt trevliga att flyga manövrer med. Jämför man med till exempel en EasyStar2 som ju i princip även det är ett segelplan med motor så är Easystar/EasyCub/FunCub/Funman riktigt kul att flyga lågt, lopa och busa med nära marken. Glider Pro har inte den robustheten och behöver en hel del mera försiktighet när man kommer nära marken.

Peterps
2013-07-08, 07:15
Instämmer med föregående talare , jag skulle gå på funcuben då får du ett flygplan. Och det är en del skillnad i flygegenskaper emellan de planen. Alla flyger/svävar bra men det låter som du vill pröva och flyga.

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

McRegor
2013-07-08, 10:36
Tror mera på Funman än Funcub när det gäller rena nybörjarplan. Visst - vissa kan börja med en Funcub men det går inte lika bra för alla. Fast allra säkrast som nybörjarkärra är nog en Easystar. Sen beror det ju på vilka yttre omständigheter man har - t ex ett fint RC-flygfält eller bara en åker runt knuten...
Funman finns ju med en enkel Multiplex-radio till överkomligt pris (som jag länkade till tidigare).
Roger

Ken1
2013-07-08, 10:46
Har bevittnat en FunCub i en nybörjares händer... Finns nog lämpligare plan att börja med, och övermotorisera är inte jättebra kanske. Dess saga slutade igår, med att vingen bröts av i luften. För stora och för mycket utslag i kombination med dåligt limmad stav. I kanske inte de allra lugnaste väder :)

McRegor
2013-07-08, 11:25
Har bara flugit en enda Funcub och det var förvisso lite blåsigt men baserat på den kärran så tycker jag att Funcub är klart överreklamerad. Den jag flög var rätt oharmonisk "på rodren" jämfört med t ex den Robbe Beaver (ST Models) som är en av kärrorna i min egen hangar i samma storlek och av ungefär samma typ (dock ej 3D på Beavern). Nu skall man ju inte döma alla sådana kärror efter den jag testade men jag hade väntat mig en mera positiv upplevelse baserat på allt gott som skrivits om den.
Och som redan framkommit så håller jag också med i Kenneths inlägg ovan.
Roger

Jesper Carlbring
2013-07-14, 00:32
Har fått hem en massa prylar nu, men först en snabb fråga:

Till min Hitec optic 6 finns det en medföljande NiMh ack på 9,6 volt, 1300 mAh. Tyvärr hade de missat laddaren i kartongen, så nu undrar jag om jag kan ladda den på något annat sätt tillfälligt? Kanske någon har sett en sån och vet att det sitter ett runt litet hål (samma kontakt som det ofta är till 12 V adaptrar till router, elektronik m.m.) som man kan stoppa in en laddare i på baksidan? Eller kan jag använda min flyg-ack-laddare x-charger 606D om jag ställer in den rätt?

freddan_6
2013-07-14, 07:33
Du kan ladda med NiMH X-Charger 606D. Den ska ställas in på NiMH-program på cirka 70mA-130mAh. Laddningen ska ta 10-20h. Du måste också ladda utanför radion, då radion har skyddsdiod. Tyvärr kan laddaren falskpeaka, det ska gå in mer än halva energin (mAh) så du kanske måste ladda ett par gånger på raken. Bäst är långsamladdning i väggen. Om batteriet är m
ärkt för högeffektsladdning (fast charge) kan du fläska på med 1C = 1300mA. Då ska laddningen ta drygt timmen.

Michael
2013-07-14, 14:04
Du kan ladda med NiMH X-Charger 606D. Den ska ställas in på NiMH-program på cirka 70mA-130mAh. Laddningen ska ta 10-20h. Du måste också ladda utanför radion, då radion har skyddsdiod. Tyvärr kan laddaren falskpeaka, det ska gå in mer än halva energin (mAh) så du kanske måste ladda ett par gånger på raken. Bäst är långsamladdning i väggen. Om batteriet är m
ärkt för högeffektsladdning (fast charge) kan du fläska på med 1C = 1300mA. Då ska laddningen ta drygt timmen.

Den lägsta laddströmmen som går att ställa in på en X-Charger 606D är väl 100 mA. Att få NimH-celler med ca 2 Ah kapacitet att "peaka" med den strömmen är i praktiken omöjligt. Alla NimH-batterier som används i moderna sändare går att ladda med högre ström än så. Min rekommendation är att ladda batterierna utanför sändaren och använda en ström på ca. 0,5 A, det är ett säkert värde som inte riskerar skada batterierna. Då tar det 4,5-5 h att ladda ett tomt batteri och det blir praktiskt möjligt att få laddaren att "peaka".

Jesper Carlbring
2013-07-14, 15:19
Tack för proffsig hjälp med laddningen, men jag tror inte jag har de kontakter eller utrustning som krävs för att ladda batteriet utanför sändaren, även om min laddare klarar av NiMh-batterier. Det är även väldigt svårt att koppla ur batteriet från sändaren, kontakten sitter stenhårt.

Jesper Carlbring
2013-07-14, 15:24
För er som är intresserade av vad det blev till slut:

Multiplex Easyglider Pro
http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-rr-pro-blue-edition-p-15898-c-563.aspx?externalsearch=1

Hitec Optic 6:
http://www.autopartner.se/hitec-optic-6-24-utan-servon-p-15652-c-121.aspx

Desirepower 3300 mAh (2 st):
http://www.autopartner.se/desirepower-3300mah-3s-30c-sd-p-17504-c-175.aspx

GT Power A606D:
http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx

Om ni också skulle beställa något paket på Autopartner kan ni ange "elpaket" som rabattkod på 7%.

Håller i skrivande stund på att montera ihop allt och förstå hur allt fungerar, men kan återkomma med fler frågor (?) och intryck när jag flugit den.

Jesper Carlbring
2013-07-14, 16:13
Jo, jag kom på en fråga nästan direkt! Hur placerar man mottagarantennen bäst? Just nu ligger min i ett litet plaströr (avsett för antenn?) in under facket för mottagaren i boten av planet, så att slutet på antennen ä riktad horisontellt.

pgrts
2013-07-14, 17:13
Är det så lång antenn på din mottagare att du kan få ut den I antennröret?
Det är bara de sista ungefär 25 mm som är antenn - resten är bara coaxialkabel för att kuna placer den aktiva delen som man vill. Tänk dig att den bästa signalstyrkan ligger som en ring runt antennen.
Med anda ord - jag hade valt att sätta antennen antingen rakt upp eller rakt ner för att få bäst verkan. Tejp på antennen mot insidan av kroppen brukar fixera antennen I lämpligt läge.
Lite konstigt på bilden till länken på Opticen - bilden visar en 35 MHz radio men det är en 2,4 GHz - får vi väl hoppas....
De brukar ha en kort plastantenn som man kan vinkla. Man brukar vinkla sändarantennen så att den pekar med "bredsidan fram mot planet. Spets mot varandra är sämst av allt.

Jesper Carlbring
2013-07-14, 18:03
Ok. Plaströret som jag hittade inuti ledde visst ut under planet och är nog avsett för gamla långa antenner. Men då tar jag och tejpar fast den vertikalt!

När jag kopplade ut SPC kontakten, som bara var en "död" eller återkopplad kabel, alltså inget kopplat till den, så dog mottagaren efter en stund. Trodde inte den var nödvändig och visste inte vad den gjorde.

Jesper Carlbring
2013-07-17, 18:45
Nu har jag flugit planet två gånger, en gång i blåsigt väder (idag) och lite lugnare väder. Jag är jättenöjd med allt, framför allt flygtiden. Mycket enkel att flyga samt att man kan välja om man vill segelflyga termiskt eller köra lite snabbare och göra loopings. Jag var uppe ca 45 minuter som längst på en laddning, varav 15 minuter motoranvändning. Då hörde jag inte ens att motorn gick ned i varvtal mot slutet, så det fanns säkert en massa kräm kvar i batteriet (3300 mAh).

Är det någon som har koll på hur planet beter sig vid lågt batteri? Känns som jag måste flyga ca 1 timme + för att märka något. På mitt tidigare plan hörde man en tydlig och snabb skillnad i varvtalet på motorn när det var dags att landa.

Tänkte för övrigt slå till på en sån här kamera att filma med:

http://sosafe.utsab.se/product/no16

pgrts
2013-07-18, 06:06
Hur länge du kan flyga på batteriet och hur man märker att batteriet håller på att gå ut finns det många åsikter om ;-)
Fartreglaget kommer alltid att slå av strömmen till motorn men behålla kraften till radio och servo.
Vid vilken spänning detta händer kan man sannolikt ställa in på fartreglaget om man har en manual eller programmeringsdosa.
Hur man som pilot marker att kraften går ner är också olika på olika reglage. Någon kan klippa direct, en annan sänka effekten långsamt och andra pulsa så att man lätt hör pipljud.
En annan sak är att man ska ha broms aktivierat så att propeller stoppas och viker sig mot planet när man drar ner trotteln. Även det är en programmering av fartreglaget.

Haraka2
2013-07-25, 12:35
Är (var) en optimistisk nybörjare som såg min kompis på ett enkelt sätt manövrera sitt modellplan. Det vore kanske något för mig. Innehavare av ett flygsertifikat skulle det ju inte vara några problem. Köpte material till en som jag tyckte häftig modell. efter en de råd smög jag mig ut till en enslig plats för att ge mig upp i lufthavet. Efter några test att taxa ansåg jag mig redo att lyfta. Efter att lättat ca 30 cm var det dags att samla ihop det som återstod och undvika frugans frågor vid hemkomsten. Kanske modellen var lite för svårflugen så därför bygga en som såg enklare ut. Sagt och gjort vilket innebär att det i källaren blev två groundade modeller. Kanske det skulle gå bättre med en helikoptermodell. Även den är inne på reparation och översyn. Mitt råd är att lyssna på råd från erfarna modellflyg-och byggare. Sök efter någon långsamflygande modell med låg vingbelastning. Försök få hjälp vid första försöken. Nu har jag köpt en EasyGlider Pro Kit. Inte färdig än men ska bli intressant

pgrts
2013-07-25, 16:40
Är (var) en optimistisk nybörjare som såg min kompis på ett enkelt sätt manövrera sitt modellplan. Det vore kanske något för mig. Innehavare av ett flygsertifikat skulle det ju inte vara några problem. Köpte material till en som jag tyckte häftig modell. efter en de råd smög jag mig ut till en enslig plats för att ge mig upp i lufthavet. Efter några test att taxa ansåg jag mig redo att lyfta. Efter att lättat ca 30 cm var det dags att samla ihop det som återstod och undvika frugans frågor vid hemkomsten. Kanske modellen var lite för svårflugen så därför bygga en som såg enklare ut. Sagt och gjort vilket innebär att det i källaren blev två groundade modeller. Kanske det skulle gå bättre med en helikoptermodell. Även den är inne på reparation och översyn. Mitt råd är att lyssna på råd från erfarna modellflyg-och byggare. Sök efter någon långsamflygande modell med låg vingbelastning. Försök få hjälp vid första försöken. Nu har jag köpt en EasyGlider Pro Kit. Inte färdig än men ska bli intressant
Fantastiskt - och inte det minsta originellt... Ge inte upp utan gör som du skriver - ta all hjälp som finns att få - bara tjata i stället för att titta. Att lära sig av egna misstag gör att man lätt kan tröttna innan man kommer "över knycken". Det är lätt att ryckas med när man ser de duktiga piloterna svänga runt sina plan så att det ser så enkelt ut. "Det flyger som en dröm" hör man - och det stämmer bra med rätt pilot....

multipass
2013-07-25, 18:13
Fantastiskt - och inte det minsta originellt... Ge inte upp utan gör som du skriver - ta all hjälp som finns att få - bara tjata i stället för att titta. Att lära sig av egna misstag gör att man lätt kan tröttna innan man kommer "över knycken". Det är lätt att ryckas med när man ser de duktiga piloterna svänga runt sina plan så att det ser så enkelt ut. "Det flyger som en dröm" hör man - och det stämmer bra med rätt pilot....
Har i stort lärt av egna misstag och det är därför det tagit sådan tid att få till den här "drömlika flygningen" som pgrts snackar om. Uppgivet kändes det mer än hundra gånger och den känslan av uppgivenhet ligger inte så himla långt bak i ti´n.. senast var nog ett par tre år sen innan jag "tog tag i det här tidsödande larvet" :))) men nu är det snarast så att man får anstränga sig för att krascha :) ja medvetet är det väl inte utan mer som jaha va gjorde planet för dumt nurå :)
vh/m

Medeashusse
2013-07-25, 18:30
men nu är det snarast så att man får anstränga sig för att krascha

*Suck* En dag kanske.... :'(

jaka
2013-08-13, 23:07
*Suck* En dag kanske.... :'(

Hej!
Varför inte gå med i en klubb så att ni kan få hjälp med att flyga och få råd? Åtminstone vi i Väsby ModellFlygare söker med ljus och lyckta efter nya modellflygare! Vi har flera skolflygplan som ni kan lära er flyga med och vi hjälper gärna nybörjare komma igång med sina egna flygplan.

McRegor
2013-08-14, 06:40
Håller med Jaka - om flera av er nybörjare skippade "kan själv" och sökte upp en klubb så skulle ni lära er snabbare och med mindre "flygplans-spill". Inte minst detta med att kärran skall trimmas in innan en nybörjare försöker flyga - utan en bra intrimning kan en kärra vara nästan oflygbar. Sen kan ni som sagt få hjälp med skolning och annat och inte minst får ni träffa likasinnade "tokar" - inte minst viktigt...:)
Hälsningar
Roger

Medeashusse
2013-08-14, 07:52
Ha, ha! Ok, när är det flygdagar i Väsby? Kräver lite planering från min sida, jag har 108,5 mil dit enkel väg! Dessutom väljer jag en klubb i närområdet har jag 15 eller 22 mil, enkel väg.... Men det är ju jag det... :D
Nä, allvarligt. Självklart så förstår jag vad ni menar och jag har under sommaren, då jag varit söderut, försökt suga ur allt jag bara kan när jag varit på klubbar o träffar. (Det finns nog personer på forumet som kan intyga det) :)

McRegor
2013-08-14, 08:01
Visst har du rätt Medeashusse - för vissa finns inget annat alternativ än att lära sig helt själv. Men övriga skall nog fundera lite över alternativet att söka sig till en klubb. Det brukar gå mycket snabbare att komma igång då och inte minst billigare - och att laga kärror stup i kvarten är ju inte det jag personligen tycker är det roligaste med vår hobby.
Roger

simonarvestrand
2013-08-14, 08:07
Vart bor du ? de måste ju finnas nån klubb i närheten.
jag har rest runt i stora dela av sverige och besökt fält på massor udda platser långt från civilisation , kan inte tänka mig att det är nått bekymmer att hitta en klubb?

Medeashusse
2013-08-14, 08:17
Pajala och nej det finns ingen klubb, bara två entusiaster vad jag förstått. Men det går ju starta en, formellt behövs det bara tre personer för att starta en förening! :)

Jag har kommit på en genialisk lösning på mitt problem, att se till att jag har tillgång till fler plan än vad jag har accar! :p

simonarvestrand
2013-08-14, 08:23
det är högt upp :)
bara att leta finns säkert, dom längst upp som jag känner till håller till en bit ifrån luleå om inte jag minns fel.

Medeashusse
2013-08-14, 08:39
Yepp, högt upp och långt ut åt höger! Jupiter i Luleå 22 mil, Gällivare RC 15 mil :)

För övrigt gick min geniala idé åt skog vid sista köpet. Säljaren skickade med två acc som jag inte räknat med!? ;)

bem
2013-08-14, 16:59
Hej,
Ja, varför inte starta en klubb i Pajala med onejd?
Ni är ju tre nu och kanske det finns fler som funderar att börja med radioflyg (eller RC bil, båt) i er omgivning.
Sätt upp en lapp i konsum/ICA eller vad som finns "Intresserad av radioflyg? Vi är några som håller på, är du också intresserad att börja?" Kontakta xx ... osv.
I vinter kan ni flyga inomhus med små depronplan och små helikoptrar, köra RC bil, om ni har nån lämlig inomhushall inom räckhåll. Det kan vara kul att samlas och flyga inne på vintern. Ett utmärkt tillfälle att få ungdomar att försöka sig på lite flyg/helikopter också.
På sikt, om ni blir lite fler som regelbundet flyger, kommer ni nog att önska Er ett "eget" flygfält, och då kan det vara bra att ha en klubb som även har ungdomar som medlemmar, det kommer säkert att underlätta ev kontakt med kommunen för ev hjälp med fältfråga. Ungdomsverksamhet stöds som bekant på de flesta håll.

/Bo

Medeashusse
2013-08-14, 20:34
Ja, det är en mycket möjlig utveckling! :)

Men just nu har jag precis kommit tillbaka från södern och då som nyfrälst med nya ögon. Det innebär att jag egentligen inte har en aning om hur den tappra skaran som finns här ställer sig till olika saker och hur många de är. Så jag ska nog inte dra på för stort innan jag vet något.

En annan sak att lägga in i beräkningen för min del, är att jag är en totalt plakat nybörjare själv, även om jag kan verka slängd i käften.
Vi får se hur långt jag härdar ut "trial n error" principen, men jag hoppas jag kommer över tröskeln och på vägen dit hittar lite hjälp här och där.

Stay tuned! :D