handdator

Visa fullständig version : Vilket av dessa två ska man välja?



Bengan94
2013-06-24, 23:35
Dynam, Piper Super Cub PA-18 – Borstlöst RC Flygplan RTF
https://www.rchobbysweden.se/dynam-piper-super-cub-pa-18-borstlost-rc-flygplan-rtf/ (https://www.rchobbysweden.se/dynam-piper-super-cub-pa-18-borstlost-rc-flygplan-rtf/)

Eller

Kyosho Airium piper j-3 club


http://www.kyosho.se/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.10931RS&BildLopNr=01

Har nämligen bara flugit med "Leksak" frigolitplan innan och vill testa på något större. Vilken av dom över skulle ni rekommendera? Eller har ni någon annan modell som ligger i ungefär samma prisklass 1000-1500kr?

Tacksam för svar! :)

Matsa
2013-06-25, 02:17
Jag tror många skulle rekomendera Multiplex Easystar 2, kanske inte med sändare om du vet att
du kommer fortsätta med hobbyn att flyga andra plan.

Då ska man nog satsa på en skaplig sändare, en som är bra för sitt pris tycker jag är Hitec Aurora
med belyst touchdisplay (Går på 3000:- med 7 kanals mottagare) 30 modellminnen har den också.

Det var mina 5 cent i det hela :)

Matsa...

pgrts
2013-06-25, 06:12
.. Har nämligen bara flugit med "Leksak" frigolitplan innan och vill testa på något större. ..:) Båda de modellerna du nämner är väl också "friggoleksaker" vilket inte är fel. Kyosho är väl den som du mest troligt kommer att få en del flygtid med av de båda. Tyvärr verkar Kyosho ha tappat mycket i Sverige de senare åren men ska du över friggoleksakerna till balsaleksaker så finns det Kyosho Calmato och i den familjen så ska du nog välja en högvingad om det är ett första plan efter de minsta i "biltemaklassen".

McRegor
2013-06-25, 09:54
Om kravet är en kärra som någotsånär påminner om en fullskalakärra så rekommenderar jag åter denna - http://www.autopartner.se/multiplex-funman-rtf--p-17349-c-438.aspx
Sen är t ex Multiplex Easystar II ännu lämpligare för en nybörjare men även Funman borde kunna fungera.
Kyochon verkar ju f ö inte gå att få tag i längre enl den länk du gav oss.
Roger

Bengan94
2013-06-25, 11:03
Okeej, blev mest intresserad av Funman, det ser ut som man kan göra fler grejer i luften med det, men jag kanske har fel?
Verkar vara en dålig sändare som hänger med, men den funkar vell bra som nybörjare?
"Transmitter SMART SX M-LINK"
För att köpa en sändare för 3000 är lite dyrt för mig just nu som nybörjare :)
Finns det ingen billigare modell isåfall som ni skulle rekommendera?

Kollade just på denna video och måste säga att det ser väldigt lättflugit och roligt ut :)
http://www.youtube.com/watch?v=GULSc5f3plI&NR=1&feature=endscreen

pgrts
2013-06-25, 14:35
..
Verkar vara en dålig sändare som hänger med båda men det funkar vell bra som nybörjare?
"Transmitter SMART SX M-LINK"
..
Kollade just på denna video och måste säga att det ser väldigt lättflugit och roligt ut :)
http://www.youtube.com/watch?v=GULSc5f3plI&NR=1&feature=endscreen Utseendemässigt är SMART en enkel sändare men tekniskt är det nog ett av de allra modernaste systemen på marknaden. Tanken med den sändaren är att ha en att börja med som man inte behöver tänka på annat än att flyga. När man sedan väljer att gå vidare till riktigt avancerade plan så uppgraderar man till en större sändare i samma familj och får med sig den bästa tekniken. Vad jag vet så är det inget annat fabrikat där sändaren känner av "hundratals modeller" (vilket i praktiken i dag innebär något tiotal olika grundsetuper) utan att man behöver göra ett dugg inställning i sändaren. Lättfluget - kan vara bedrägligt att avgöra på en youtubefilm. När man tittar på TOC - Tournament Of Champions så ser de allra mest avancerade manövrerna väldigt enkla ut. Men du har helt rätt i att en Funman, eller som den kallades tidigare MiniMagister, är ett plan som är lättflugit med små utslag på rodren.

Bengan94
2013-06-25, 14:43
Utseendemässigt är SMART en enkel sändare men tekniskt är det nog ett av de allra modernaste systemen på marknaden. Tanken med den sändaren är att ha en att börja med som man inte behöver tänka på annat än att flyga. När man sedan väljer att gå vidare till riktigt avancerade plan så uppgraderar man till en större sändare i samma familj och får med sig den bästa tekniken. Vad jag vet så är det inget annat fabrikat där sändaren känner av "hundratals modeller" (vilket i praktiken i dag innebär något tiotal olika grundsetuper) utan att man behöver göra ett dugg inställning i sändaren. Lättfluget - kan vara bedrägligt att avgöra på en youtubefilm. När man tittar på TOC - Tournament Of Champions så ser de allra mest avancerade manövrerna väldigt enkla ut. Men du har helt rätt i att en Funman, eller som den kallades tidigare MiniMagister, är ett plan som är lättflugit med små utslag på rodren.

Aha okeej då förstår jag! Då kan jag använda den ibörjan iallafall tills jag vill gå in på lite mer avancerat.
Men skulle du rekommendera Funman? För hittade även Kyocho piper j-3 cub "RTF" för 1490kr. Men det verkar som alla här tycker Funman är bland dom bättre nybörjar planen. Vad är det som skilljer dom? :)

pgrts
2013-06-25, 17:08
Du har ingen länk till Kyoshos Piper CUB RTF. Jag har en gammal sådan på ungefär metern i spännvidd och det är inte alls samma kvalitet som Multiplex. Funman är ett plan jag mycket väl kunde tänka mig att ha själv om jag nu inte haft så förbaskat många plan redan ;-) Det som kan vara en liten nackdel Med Funman är att den är rysligt snabb om det sitter en stark motor i den. Om man bara ser till att ha ett batteri som är lätt och inte ger allt för mycket kraft när man börjar att lära så kan man byta upp sig till en cell mera efter ett tag så får man en "raket" att busa med. Se bara till att ha TP i det främre rekommenderade läget när du börjar flyga så landar planet sig helt själv när du drar av gasen.

Bengan94
2013-06-25, 18:35
Du har ingen länk till Kyoshos Piper CUB RTF. Jag har en gammal sådan på ungefär metern i spännvidd och det är inte alls samma kvalitet som Multiplex. Funman är ett plan jag mycket väl kunde tänka mig att ha själv om jag nu inte haft så förbaskat många plan redan ;-) Det som kan vara en liten nackdel Med Funman är att den är rysligt snabb om det sitter en stark motor i den. Om man bara ser till att ha ett batteri som är lätt och inte ger allt för mycket kraft när man börjar att lära så kan man byta upp sig till en cell mera efter ett tag så får man en "raket" att busa med. Se bara till att ha TP i det främre rekommenderade läget när du börjar flyga så landar planet sig helt själv när du drar av gasen.


Det var denna isåfall http://www.tradera.com/airium-piper-cub--kyosho-radiostyrt-auktion_181101_159740815
Haha vill med ha massa plan ;)
Okeej, jo de är ju en nackdel att dom går fort i början när man ska lära sig köra.
Men har hört med en släkting till mig som skulle fixa fram ett begagnat billigt plan som jag ska köra med, så får se vad det blir för något plan.
Skulle vara någon enkelt 3-kanals plan, men det funkar vell bra att börja med det med? :)

Har en till fråga, tänkte att det är bra om man kanske kan börja med en flygsimulator innan man ger sig på flygplanet. Eftersom det är ett 3 kanalit, måste man tänka på något särkillt då, för det går vell ställa in i flygsimultatorprogrammet sen vad man vill ha för kanaler?
Har kollat på dom hära, funkar den billigaste modellen eller vilken skulle du rekommendera? :)
http://www.umearc.se/flygsimulator-usb-freeware-fms.html
http://www.umearc.se/rcs-simtransmitter-4ch-simulator.html
http://www.umearc.se/rcs-simtransmitter-6ch-simulator.html

pgrts
2013-06-25, 18:56
Simulator är ett SMART val att börja med. Vilken du väljer är en smaksak i de fallen. FMS är gratis att ladda ner från nätet men väldigt primitivt jämfört med de program som kostar nån tusing eller mer. 4 kanaler räcker långt på en simulator att börja med för du kommer sannolikt att ha fullt upp med en spak och de två kanalerna på den när du väl har gett gas så att planet flyger. Sedan när du kan använda båda spakarna på alla håll = 4 kanaler så är du duktigare än många som hållit på att modellflyga i flera år. Det jag kan se som nackdel med Kyosho är att radion knappast är något man kan leva med till flera modeller. Däremot har multiplex massor med sändare och mottagare upp till allra "värstingklass". Sedan finns det förstås andra fabrikat där man kan köpa paket. Ett exempel är Parkzone som har i stort sett alla typer av modeller i BNF där man får precis allt utom Spektrum-sändaren som man kan välja själv från allra enklaste 4- kanal via 6-kanals där man kan ha upp till 10 modeller i minnet, 7 och 8-kanals med ytterligare kvalitet och finesser upp till 18-kanals moduluppbyggda värstingar. Fördelen med ett sådant system är förstås att man kan använda sina första grejor med den häftigaste sändaren om man väl kommer i det läget någon gång.

Bengan94
2013-06-25, 19:34
Okeej, jösses vad du skriver bra grejer, känns som jag har lärt mig allt om flyg snart ;)
Så det funkar bra att jag köper
http://www.umearc.se/flygsimulator-usb-freeware-fms.html
För den är vell 4-kanalig förmodar jag?
Funkar även denna till vilket program som helst, Tex phoenix simulator?

pgrts
2013-06-26, 10:34
Ring Umeå RC och prata med dom. Vissa simulatorer har egen simulatorsändare. Andra har en USB-adapter så att man ska använda sin riktiga dyra radio. Umeå verkar inte ha Phoenix men Östersund dök upp på google http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=4753. De vet om du kan köra en enkel simlåda om du inte har en riktig sändare att koppla till.

Bengan94
2013-06-27, 20:30
Nu har jag fått igång en "enkel" test simulator kan man säga. Lyckades koppla in min playstation 3 kontroll och fixade så det gick och köra med den, och det funka kanon bra. blir ju inte riktigt samma känsla men det funkar så länge!

Har även fått hem mitt begagnade flygplan nu "Wing dragon sporter" 4 kanaligt.
https://www.google.se/search?q=wung+dragon+sporter&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JIjMUYOuLs7Msga89IHwCA&biw=1092&bih=514&sei=JojMUfujK8rUsgbV0IHoDA#um=1&hl=sv&tbm=isch&q=wing+dragon+sporter&spell=1&sa=X&ei=JojMUYP3PI-MswaI5IHoAw&ved=0CFAQvwUoAA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48572450,d.Yms&fp=60a623b40a11221f&biw=1092&bih=514

Efter 2 dagars sittande framför simulatorn så var jag och testade flygplanet idag. Laddade den 1.5-2 timmar och tänkte att de skulle räcka.
Men när jag skulle sätta igång och flyga som kom jag knappt 20m innan motorn dog. Testade sedan att starta igen (Hålla i planet) och märkte att man kan bara köra i 5 sekunder max fart på propellen innan den dör och låter (pippip).
Sedan kom jag på att det måste vara något fel med batteriet för den orkar inte driva motorn länge även om man kör på låg varv. Så jag gav upp den dagen med flygplanet.

Dock så var jag hos Rc butiken i Skövde idag och hörde med dom vad det kunde vara för fel.
Jag har nämligen batteriet
Art-tech Ni-MH Battery 9.6V 1000mAh
https://www.google.se/search?q=wung+dragon+sporter&oq=wung+dragon+sporter&aqs=chrome.0.57j0l3.2826j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=wing+dragon+sporter&spell=1&sa=X&ei=JIjMUYOuLs7Msga89IHwCA&ved=0CCgQvwUoAA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48572450,d.Yms&fp=cb1616bd467fbc30&biw=1092&bih=514

Han jag pratade med sa att Ni-mh batterier slutar fungera om man inte laddar dom med jämna mellanrum när man inte använder dom. Den är ju begagnad och han som hade den innan har nog inte kört på ett tag. Så jag ska införskaffa mig ett nytt batteri. Men nu kommer min fråga:

Kan man byta till lipo? Har nämligen hört att man kan göra om kontakten? Men enklast kanske vore att skaffa ett lika dant igen, dock hittar jag inte batteriet på någon annan sida än den som var där, för det är en special koppling på den som heter "DEAN"
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRplPi-9vcf9iatJ88n7YY_DZQ78fNOiMvJ__LJQf6LhTqHtFgD

För det måste ju vara rätt tyngd och storlek eftersom den ligger längst fram i flygplanet.

freddan_6
2013-06-28, 10:56
Man kan byta till LiPo men det kräver lite omsorg

1) Spänningen + Propeller (storlek och varvtal och stigning) ger effekt. Om du byter till 2S Lipo brinner ingenting upp men det kanske inte orkar starta.

1a) Om du i stället kör med 3S LiPo så kanske fartreglage eller motor brinner upp.

2) För att undvika motorbrand eller att den inte orkar upp så kan man byta propeller. En mindre propeller ger mindre last, en större ger mera last.

För 2S LiPo ska propellern bytas till större
För 3S LiPo ska propellern byta till mindre.

För att inte LiPo ska gå sönder av att det blir urladdat måste fartreglaget var kompatibelt med LiPo.
LiPo kräver dessutom speciellt avpassad laddare. Dyr laddare är bra, billig laddare kanske kan fungera. Jag använder iCharger och är nöjd.

Här finns en lång tråd på rcgroups om folk som uppgraderat till LiPo. För bästa resultat har man bytt
Laddare + Batteri + Motor + Fartreglage + Propeller

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=721845

McRegor
2013-06-28, 12:21
2S LiPo kan fungera som ersättare till 8SNiMh - det är bara att prova om övriga förutsättningar enligt Fredriks uppräkning är uppfyllda.
Roger

Bengan94
2013-06-28, 12:42
Man kan byta till LiPo men det kräver lite omsorg

1) Spänningen + Propeller (storlek och varvtal och stigning) ger effekt. Om du byter till 2S Lipo brinner ingenting upp men det kanske inte orkar starta.

1a) Om du i stället kör med 3S LiPo så kanske fartreglage eller motor brinner upp.

2) För att undvika motorbrand eller att den inte orkar upp så kan man byta propeller. En mindre propeller ger mindre last, en större ger mera last.

För 2S LiPo ska propellern bytas till större
För 3S LiPo ska propellern byta till mindre.

För att inte LiPo ska gå sönder av att det blir urladdat måste fartreglaget var kompatibelt med LiPo.
LiPo kräver dessutom speciellt avpassad laddare. Dyr laddare är bra, billig laddare kanske kan fungera. Jag använder iCharger och är nöjd.

Här finns en lång tråd på rcgroups om folk som uppgraderat till LiPo. För bästa resultat har man bytt
Laddare + Batteri + Motor + Fartreglage + Propeller

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=721845


Aha okeej, det verkar rätt krångligt att göra om allting för att byta till ett lipo batteri.
Jag tror att jag istället ska satsa på samma batteri som jag hade innan, men det är lite krångligt att få tag i den. För det måste vara rätt kontakt och även rätt volt på batteriet. Men det är ju bättre att skaffa mer mAh för att få längre flygtid eller?
Det jag hade nu är ju Art-tech Ni-MH Battery 9.6V 1000mAh.
Vet ni något batteri som kan ersätta detta? Det är ju Dean kontakt på den med så det går ju inte med vilket som helst.

Mvh Anton

McRegor
2013-06-28, 16:09
Löd bort kontakten på det dåliga batteriet och löd fast den i det nya - svårare är det inte. Fast NiMh-batterier som motor-batterier är tyvärr ingen höjdare.
Roger

pgrts
2013-06-28, 18:04
Du kommer att få betydligt mera kraft i ett 2-cells Lipo på 1000-2000 mAh trots att det på pappret ger mindre spänning. Det är testat av ganska många. Vill du inte löda så finns den helt utmärkta uppfinningen "sockerbitsplint". Det viktiga är att di inte på något sätt kortsluter plus och minus. Alltså klipp bara en av trådaran åt gången och skifta kontakt. Nästa problem är att din laddare ju inte funkar. "Sockerbitar" funkar också väldigt bra som ´hjulstoppar och annat liknande om man sågar utu så att den blir enkel. OBS - kör inte 3-cells lipo till likströmsmotorn om du inte vill ha brun rök från den.http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8871979515934.jpg

Bengan94
2013-06-29, 10:45
Okeej, så det funkar att jag köper ett 2-cells lipo 1000-2000mah?
Kvittar volten alltså? :)

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

pgrts
2013-06-29, 12:38
2 cells Lipo har en nominell spänning på 7,2 volt men har 8,4 volt fulladdat. Det är i princip samma som originalbatteriet till din Wingdragon. Skillnaden är att med ett friskt LiPo så har du lågt spänningsfall och mera ström under längre tid jämfört med originalbatteriet. Alltså blir resultatet att du i praktiken kan flyga mycket längre tid per laddning om du hushållar med gaspådraget när du planflyger. Om du har någon klubb i närheten kan du fråga om någon har en överbliven LiPo-laddare du kan överta för en billig peng. Om man köper en BNF-modell (Parkzone) så följer det med laddare som nästan ingen använder eftersom att de redan har mera avancerade laddare redan. Jag har några sådana som jag aldrig använt men de är inte värda jobbet att sälja med fraktkostnad. En faktor som an bör kolla på alla batterier är C-talet som anger hur låg inre resistans batteriet har och därmed hur hög ström du kan ta ut. Sedan är det ännu mera komplicerat av att ett "kinabatteri" anger högre värde än märkesbatterierna anger. I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.

freddan_6
2013-06-29, 13:12
I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.

Jag håller med men bjuder över. Jag köper inte märkesbatteri under 25C och inte kinabatteri under 40C, och inga Ebaybatteri alls.

Bengan94
2013-06-29, 14:24
Okeej! Men då köper jag ett nytt lipo batteri 2celligt mellan 1000-2000 mah. Och sen får jag skaffa en lipo laddare för det batteriet, och jag måste ju klippa av kontakten på flygplanet (dean kontakten) och får använda en sockerbit eller liknande för att kunna få det att passa till flygplanet. Och när jag ska ladda batteriet så får jag också använda en sockerbit eller liknande mellan batteriet och laddaren.
Allt detta borde vell funka? :)
För jag behöver vell byta ut min gamla laddare när jag byter till lipo?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

McRegor
2013-06-29, 14:36
Köp en lödkolv, lite lödtenn och lämplig krympslang och lär dig löda. Skall du pyssla med el-flyg så kommer du inte ifrån den kunskapen. Det är inga problem att få tag i Deans-kontakter. Och du behöver en LiPo-laddare med balanseringsladdningsmöjlighet. All form av kortslutning är så förbjudet som nåt nånsin kan vara och att jockla med sockerbitar vid laddning m m är nåt som jag absolut avråder ifrån. Gör rätt redan från början istället.
Enkla men fungerande lödkolvar kan du hitta på Biltema, Jula, Classe, Kjell eller liknande affärer. Där finns också lödtenn och oftast också krympslang i olika dimensioner (runt 5 mm dia brukar fungera till t ex Deans).
Roger

Bengan94
2013-06-29, 14:40
Jo det iförsig det bästa, då kan man vell löda fast dean kontakt på både laddaren och batteriet?
Och varför måste jag ha balanseringladdningsmöjlighet? :)

Kjelle köttspak
2013-06-29, 15:22
Har inte sett lipo-laddare utan balanserings funktion. funktionen ser till att spänningen blir jämn mellan cellerna ca 3,2 v per cell full laddat.

Laddar man många gånger utan balansering kan cellerna bli ojämnt laddade vilket förkortar livslängden på acken.

McRegor
2013-06-29, 15:25
Du löder Deans på batteriet (vissa har det som standard och då slipper du) och gör en sladd till laddaren med en motsvarande Deans på. Balanseringsladda skall man göra för att som namnet antyder behålla balansen i acken - alltså att cellerna har samma spänning.
Men akta dig för kortis om du skall löda på en kontakt på acken - det kan vara förödande. Dock inga problem om man är noggrann och isolerar den lödning man gjort först m h a krympslang innan man löder den andra polen. Och när du löder t ex Deans så är det att rekommendera att du sätter ihop ett kontaktpar (hona och hane) under lödningen så är det ingen risk att stiften kantrar i plasten medan du värmer/löder. Och honkontakten monteras på batteriet - men det har du väl redan på din befintliga ack antar jag.
Roger

Bengan94
2013-06-29, 15:49
http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=510359&title=Li-Po%207%2c4V%201500mAh%2030C&
Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.

McRegor
2013-06-29, 18:16
Deans kostar inte många kronor för 10 par om du köper via Hobbyking eller Ebay. Om du haft en 8-cellers NiMh-ack tidigare så skulle jag ro att den vägde ca: 170--180 g om det var s k pencells-storlek så nog borde du få in en 2S1500--1800 bara du hittar en med rätt "formfaktor". Jämförelsevis så väger ofta en 3S2200 LiPo ungefär 180--200 g. Men väg gärna din befintliga ack så får du nåt att utgå ifrån så att tyngdpunkten inte påverkas så mycket.
Roger

Bengan94
2013-06-29, 19:26
Okeej, men hur verkar det med en sån här?
http://www.umearc.se/li-po-ack-sadel-7-4v-5700mah.html
Eller
http://www.umearc.se/li-po-ack-sadel-7-4v-3800mah.html

Det är ungefär samma storlek som mitt batteri och rätt anslutning, är även med laddare till dom! :)
Fast det kanske tar en evighet att ladda sånna :/

Finns även:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_1393_127_2417/products_id/257079/n/RB-Products-Micro-Size-Lipo-Receiver-Pack-74V-1500mAh-JST
Micro version som också kan funka, men då får jag löda om till en Dean (T-kontakt) eller en färdig adapter.

Mitt original batteri har måtten:
67x34x30mm

Och vikten är:
153.5 gram

Här finns det många intressanta,
http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewCat&catId=732
dock så kanske dom är förlånga om man ska ha 1550Mah.
Och inte riktigt samma vikt, men det är nog bara att lägga i vikter ifram annars där batteriet sitter!

pgrts
2013-06-29, 21:07
http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=510359&title=Li-Po%207%2c4V%201500mAh%2030C&
Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.
Är du säker på att det inte passar? Finns det olika Wingdragon Sportster? Det är ju en rejäl plastklump framtill man kan fylla upp med batteri. Jag vet att juniorer i vår klubb haft över 2000 mAh och även 4-cells stora saker när de konverterat till borstlös motor. Då blir det mera raket av planet.
http://www.youtube.com/watch?v=VqluQV5-fqc

Bengan94
2013-06-30, 10:21
Jag får kolla hemma, är på semester nu. Men tyckte att det inte var så värst stort. Tror det ska finnas någon mer modell, men det ska nog inte skillna något ifram där batteriet sitter. Häftig video föresten, är det med original motor?
Men hur mycket får batteriet väga som mest skulle du gissa på? Mitt original väger ju 153.5g nu.
Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

McRegor
2013-06-30, 11:03
Om tyngdpunkten är OK med originalbatteriet så känns det väl logiskt att välja ett ersättningsbatteri med ungefär samma vikt.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 11:32
Jo men jag tänkte hur noga det är upp och ner.
Och det är vell bara positivt att ha så mycket mah som möjligt?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

McRegor
2013-06-30, 11:38
Många mAh = tungt batteri vilket är nackdelen. Sen orkar du nog inte flyga så långa stunder åt gången så därför behöver du nog inte så stort batteri. Om du kan förskjuta batteriet lite fram och tillbaka så kan du ju justera TP på det sättet.
Roger

pgrts
2013-06-30, 11:46
..Mitt original väger ju 153.5g nu.
Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?
.. Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.

McRegor
2013-06-30, 12:23
Skall du konvertera till borstlöst så är 3S2200 en bra ackstorlek som fungerar till mängder av kärror. Men i så fall borde du göra det direkt så du slipper köpa på dig olika ackar. Jag har 3S2200 som min mest använda standard-storlek utomhus och den fungerar för mig i kärror upp till drygt 1,5 m spännvidd och ner mot ca: 0,9 m. Personligen köper jag kärror efter de ackar jag standardiserat på och inte tvärtom för man vill ha så få ack-storlekar som möjligt.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 14:10
Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.

Okeej vad bra!
Har några jag pendlar om vilken jag ska välja.
http://www.skanehobby.se/lipo-kypom-74v-1800mah-35c-t-kontakt-laddkabel-jst/2026-0

http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=7687

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=16472

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=510359&title=Li-Po%207%2c4V%201500mAh%2030C&
Är alla lika bra kvalite eller funkar det med den billigaste?

multipass
2013-06-30, 16:29
Bengan Zippy-acken kan du välja bort. Bara skit. Dessutom marginellt billigare än Kypom som är bäst ihop med Bionic men acken från Teknikm. vet jag inte. Att Deanskontakt är pålödd är ju bra(om man vill ha det).
Om du ska köpa lipos från HK så ta hellre Rhino, visserligen sväller dom också som dom flesta andra som tillhandahålls men överlag är dom bättre kanske tom bättre än Kypom.
/m

Bengan94
2013-06-30, 16:56
Okeej! Tycker kypom var väldigt billigt, verkar vara ett billigt dåligt märke?

Skickat från min Tablet 9748DCB med Tapatalk 4 Beta

McRegor
2013-06-30, 17:23
Med tanke på priset så skulle jag kunna tänka mig att chansa på ett par Kypom och se vad dom går för.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 17:33
Jaa precis, för det var bra pris. Jag köper 2 sånna och nu behöver jag en laddare, skulle någon på samma sida vara intressanta?
http://www.skanehobby.se/elektronik/laddare/92

Finns ju laddkablar sedan till acken

http://www.skanehobby.se/laddkabel-till-t-kontakt-dean/3957-0

McRegor
2013-06-30, 18:04
Minst denna i så fall - http://www.skanehobby.se/laddare-gt-607-d-12-220v-80w-max-ladd-7a/3770-0
Men laddkablar brukar följa med för bl a Deans. Denna kan du köra både hemma på 230 V och på 12 V - t ex från bilbatteriet.
Har dock ingen som helst erfarenhet av den laddaren.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 18:06
Okeej vad bra! funkar även denna?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=510346&title=Multiladdare%20B6AC%2b&

McRegor
2013-06-30, 19:05
Svårt att säga - man ser tyvärr inte utanpå laddaren om den t ex har en exakt balanseringsladdning. Båda dessa är billiga laddare och som vanligt är risken större att man får en sämre produkt när man handlar billigt...
Roger

Bengan94
2013-06-30, 19:38
Svårt att säga - man ser tyvärr inte utanpå laddaren om den t ex har en exakt balanseringsladdning. Båda dessa är billiga laddare och som vanligt är risken större att man får en sämre produkt när man handlar billigt...
Roger

Aha okeej, jo det kan ju bli så tyvärr..
Men jag har tyvärr inte så stor budget så jag kan lägga pengar på en rejäl just nu.

Jag chansar på den första länken du gav mig och beställer

1x http://www.skanehobby.se/laddare-gt-607-d-12-220v-80w-max-ladd-7a/3770-0

2x http://www.skanehobby.se/lipo-kypom-74v-1800mah-35c-t-kontakt-laddkabel-jst/2026-0

Så får vi hoppas att det blir bra!

McRegor
2013-06-30, 19:45
Då håller jag också tummarna för dina val...:)
Tänk på att aldrig "tömma" en LiPo-ack - kör ur den till max ca: 80 %. Du ser på laddaren när du laddar acken ungefär hur många mAh som du kört ur. Dom ackar du köpt bör du inte tömma mera än att du får i ca: 1400 mAh när du laddar.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 19:59
Då håller jag också tummarna för dina val...:)
Tänk på att aldrig "tömma" en LiPo-ack - kör ur den till max ca: 80 %. Du ser på laddaren när du laddar acken ungefär hur många mAh som du kört ur. Dom ackar du köpt bör du inte tömma mera än att du får i ca: 1400 mAh när du laddar.
Roger

Låter bra det! :)
Aha så man får inte flyga tills batteriet tar slut? Lite svårt att veta när det gör det. Eller fattar jag fel?

McRegor
2013-06-30, 20:26
Låter bra det! :)
Aha så man får inte flyga tills batteriet tar slut? Lite svårt att veta när det gör det. Eller fattar jag fel?
Du kan ta tid på din flygning och t ex sluta flyga efter 8 minuter. Sen kollar du hur mycket du kan ladda i. Därefter kan du rätt exakt räkna ut din maximala flygtid.
Roger

Bengan94
2013-06-30, 21:05
Du kan ta tid på din flygning och t ex sluta flyga efter 8 minuter. Sen kollar du hur mycket du kan ladda i. Därefter kan du rätt exakt räkna ut din maximala flygtid.
Roger

Aha då förstår jag! Tack för svaren, jag återkommer om resultaten!
Mvh Anton

pgrts
2013-06-30, 22:52
Med 2 celler och likströmsmotor är det svårt att köra slut på batteriet. Man märker direkt när motorn inte orkar så mycket och då ska man bara dra ner trotteln till noll och landa mjukt. Och inte glömma att lossa sladden till batteriet direkt. Jag har kört flera modeller med 2-cells LiPo utan fartreglage som varnat. Man märker direkt när batteriet börjar krokna och det är innan det börjar bli farligt lågt.

Bengan94
2013-07-01, 12:07
Med 2 celler och likströmsmotor är det svårt att köra slut på batteriet. Man märker direkt när motorn inte orkar så mycket och då ska man bara dra ner trotteln till noll och landa mjukt. Och inte glömma att lossa sladden till batteriet direkt. Jag har kört flera modeller med 2-cells LiPo utan fartreglage som varnat. Man märker direkt när batteriet börjar krokna och det är innan det börjar bli farligt lågt.

Okeej, så egentligen kan man köra tills man märker att planet inte orkar så mycket? :)

McRegor
2013-07-01, 15:19
Kan och kan - den som kan sin elutrustning kanske kan göra det men mitt förslag är att du kör enligt min tidigare beskrivning.
Patrik är en mycket erfaren flygare men du är ju nybörjare och det vore ju synd att knäcka ackarna i onödan.
Roger

Bengan94
2013-07-01, 21:03
Kan och kan - den som kan sin elutrustning kanske kan göra det men mitt förslag är att du kör enligt min tidigare beskrivning.
Patrik är en mycket erfaren flygare men du är ju nybörjare och det vore ju synd att knäcka ackarna i onödan.
Roger

Okeej, då är jag hellre på säkra sidan! Grejorna kommer nog imorgon :)

Bengan94
2013-07-02, 21:57
Nu har jag varit ute och testat flygplanet! Det gick kanon bra, riktigt roligt var det :)

Bengan94
2013-07-02, 22:11
Kan någon ge mig ett svar på hur man kopplar in så man balansering laddar?
Har Dean kontakt på Batteriet.
Ska jag sätta i dean kontakten på batteriet och sedan den andra änden på Laddarens (Banan-kontakter)
Räcker det så eller krävs en ytliggare kabel?

http://demonpowerproducts.co.uk/images/C607Da.JPG så ser laddaren ut!

Finns även domma kablarna
http://www.atomik-rc.com/GT-Power-C607D-Battery-Charger.html

OBS! (Dock inte den understa!)

McRegor
2013-07-02, 22:42
Jag har ju svarat dig via PM - kolla det. Och läs bruksanvisningen - den borde också förklara kan man hoppas.
Roger

Bengan94
2013-07-04, 10:23
Tack alla för all hjälp jag har fått. Det har hjälp mig jättemycket.
Mvh Anton