handdator

Visa fullständig version : Har en del frågor, ang bl.a. FPV



chulie
2013-06-25, 22:48
Hej!

Har sysslat med modellflyg under en ganska lång tid, men det blev ett uppehåll på ett par år, och nu vill jag tillbaks igen.
Jag vill börja med FPV, men jag har tänkt börja lite smått att titta på ett lämpligt flygplan, vill helst ha ett ganska stort och stabilt. Kollat lite på multiplex, men känns lite litet. vill helst ha skev också.

Jag plockade fram min gamla hitec eclipse 35mhz, tyvärr får jag inte batteriet att fungera, eller det håller bara laddningen i ett par minuter. Kan man konvertera denna sändare till 2,4ghz? Jag antar att det är det som gäller idag. Blir det i så fall dyrt att konvertera+ett nytt batteri? Är det kanske bättre att satsa på en helt ny sändare? Vilken i så fall? Jag kan tyvärr inte lägga ner så mycket pengar för tillfället, men kommer inte köpa den billigaste om ni förstår. Kollade lite på Multiplex cockpit, den verkar ganska trevlig.

Mitt mål med detta projektet är att ha ett stort flygplan, med FPV, autopilot, GPS, höjdmätare, hastighetsmätare osv...

Detta går ju inte för mig nu, så jag sätter upp lite delmål.

Första blir att uppgradera sändaren, för att sedan köpa ett trevligt flygplan med en liten kamera för inspelning, kanske även testa höjdmätare/hastighetsmätare om det inte är allt för dyrt?

Efter detta blir det FPV (finns det kompletta system? Vilket är det billigaste? Hade tänkt börja med ett billigt som man kanske sen kan uppgradera efter hand), sedan autopilot, gps, markcentral, osv osv. (förhoppningsvis ;))

Ge mig gärna lite tips!

En grej till, var köper jag ifrån? Har sett att hobbyking skickar från Nederländerna? Slipper man tull/moms då?
Stämmer verkligen priserna på Hobbyking? Verkar ju otroligt låga. Var köper man från om man vill köpa i Sverige? Fortfarande Aircpro, Mft, Hab?


Blev en massa frågor, hoppas tråden hamnade någorlunda rätt.

Ha det bra!

Anders J
2013-06-26, 11:36
Hej Charlie

Det går utmärkt att uppgradera Eclipsen till 2.4, jag har gjort det utan problem.

Här är ett ex: http://www.hab.se/hitec-spectra-24ghz-modul-med-optima-7-mottagare-p-9540-c-789.aspx

Det finns andra som kan bli billigare, men det har jag ingen erfarenhet av. Gör ett sök här på forumet, eller på SMF, det finns trådar om detta.

Om fpv vet jag ingenting.

Hobbykings priser stämmer, men sortimentet i Holland är mindre än i Kina. Finns grejorna i Holland och du beställer därifrån slipper du moms, så det är en klar fördel.

Alla de gamla vanliga svenska affärerna finns kvar, och det är ju inte fel att gynna dom om priserna är "rätt".

Anders J

chulie
2013-06-26, 22:51
Hej Anders!

Det verkar ganska dyrt att uppdatera, om man kollar på vad en ny radio kostar. Sedan måste jag räkna med att köpa ett nytt batteri.

Har kollat lite snabbt på denna radio, verkar ju ha det mesta man behöver, priset är så lågt så man undrar ju om det är något som inte är så bra?

När man väljer 2,4 ghz, kan man väl i princip bara använda mottagare av samma fabrikat? Då kan man ju ställa sig frågan, vilken tillverkare säljer billigast eller mest prisvärda mottagare?

Jag har nog bestämt mig för att köpa en Bixler 2, då jag tycker den ligger bra till prismässigt samt verkar lämpa sig för FPV.

Ha det bra!

chulie
2013-06-26, 22:57
Har läst runt hela kvällen, men kan inte hitta något vettigt företag som säljer FPV i EU (letar efter ett komplett kit). Vill helst köpa ett komplett set, annars blir det bara det gamla vanliga, när man får hem lådan upptäcker man att man skulle ha köpt något mer för att få det att fungera. Hobbyking säljer ju ett system som verkar vara komplett, fatshark, dock finns det inte i NL, detta kostar ju inte alls mycket pengar, kollar man på t.ex. HAB kostar ju bara glasögonen mer.

Någon som vet vad ett komplett system kan kosta, om man köper inom EU? Vill ha ett ganska basic set, som man kan uppgradera efter hand.

McRegor
2013-06-26, 23:46
Kolla efter ett 2,4 GHz-system från FrSky med en "Futaba-modul" eftersom Hitec kopierade Futabas modulsystem tidigare.
T ex RC Flight kan säkert hjälpa dig med ett komplett FPV-system - och givetvis finns det flera leverantörer men man kanske måste kontakta dom och inte bara kolla på nätet.
Roger

Impulze
2013-06-26, 23:55
www.electronicarc.com

//Matte

chulie
2013-06-27, 18:44
Kolla efter ett 2,4 GHz-system från FrSky med en "Futaba-modul" eftersom Hitec kopierade Futabas modulsystem tidigare.
T ex RC Flight kan säkert hjälpa dig med ett komplett FPV-system - och givetvis finns det flera leverantörer men man kanske måste kontakta dom och inte bara kolla på nätet.
Roger


Tack, kollade lite snabbt, men företaget verkar ju vara i Jiangsu, blir inte tull/moms osv ganska dyrt?

chulie
2013-06-27, 18:47
www.electronicarc.com

//Matte

Tack! Precis en sådan hemsida jag letat efter, där finns ju massor, till bra priser dessutom. Blev sugen på detta kitet och vad jag förstått så är det helt komplett?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=1024&osCsid=103ef258847947f488730869427adc3a

Någon som testat detta? Fungerar det bra? Kan man uppgradera det om man vill sen? Kunde inte hitta så mycket om detta kitet, kanske väldigt nytt?

Vilket grejer tror ni är bäst, i den prisklassen?

simonarvestrand
2013-06-27, 19:25
om man kan stå ut med att det är utland så är readymaderc riktigt bra. och grymt snabba leveranser, 3-6 dagar varje gång.
beställde förövrigt en rm1000 dvinspelare idag :)

Impulze
2013-06-27, 20:54
Tack! Precis en sådan hemsida jag letat efter, där finns ju massor, till bra priser dessutom. Blev sugen på detta kitet och vad jag förstått så är det helt komplett?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=1024&osCsid=103ef258847947f488730869427adc3a

Någon som testat detta? Fungerar det bra? Kan man uppgradera det om man vill sen? Kunde inte hitta så mycket om detta kitet, kanske väldigt nytt?

Vilket grejer tror ni är bäst, i den prisklassen?

Ta hellre nått av dom andra som har bättre upplösning på brillorna.
Lägg till 600mW:s sändaren.
Lägg till spiroantennerna.

Paketet med predator brillorna vet jag inte om det finns headtracking. I mitt tycke så kan man vara utan den funktionen.

Om du bara har den budgeten 199€ , så råder jag dig att spara lite till och få bättre brillor och bra sändare. Sen kan man alltid köpa bättre kamera om det skulle behövas.

//Matte

McRegor
2013-06-27, 21:22
FrSky finns bl a hos Airmedia nere i Skåne...:)

chulie
2013-06-27, 21:32
om man kan stå ut med att det är utland så är readymaderc riktigt bra. och grymt snabba leveranser, 3-6 dagar varje gång.
beställde förövrigt en rm1000 dvinspelare idag :)

Okej, ska kolla igenom det, tack :)

chulie
2013-06-27, 21:34
Ta hellre nått av dom andra som har bättre upplösning på brillorna.
Lägg till 600mW:s sändaren.
Lägg till spiroantennerna.

Paketet med predator brillorna vet jag inte om det finns headtracking. I mitt tycke så kan man vara utan den funktionen.

Om du bara har den budgeten 199€ , så råder jag dig att spara lite till och få bättre brillor och bra sändare. Sen kan man alltid köpa bättre kamera om det skulle behövas.

//Matte

Okej, att välja andra brillor kanske är bra, kommer det vara stor skillnad? Det andra du rekomenderar, vad kommer det göra för skillnad?

Impulze
2013-06-27, 21:39
Storleken på bilden blir definitivt större med andra brillor. 640x480 istället för 320x240.

Mer effekt och bättre antenner skapar en bättre videolänk. Men mer än 600mW behöver man inte använda.

//Matte

chulie
2013-06-27, 21:44
FrSky finns bl a hos Airmedia nere i Skåne...:)

Jaha, finns det någon fysisk butik? Kunde inte se att de säljer FPV?

McRegor
2013-06-27, 21:52
Jaha, finns det någon fysisk butik? Kunde inte se att de säljer FPV?
Vi talade om FrSky - 2,4 GHz-lösning till din sändare.
Roger

chulie
2013-06-27, 21:53
Storleken på bilden blir definitivt större med andra brillor. 640x480 istället för 320x240.

Mer effekt och bättre antenner skapar en bättre videolänk. Men mer än 600mW behöver man inte använda.

//Matte

Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?

chulie
2013-06-27, 22:01
Vi talade om FrSky - 2,4 GHz-lösning till din sändare.
Roger

Okej, såg lite fel, kanske skulle köra in till Sjöbo någon dag med sändaren då och se om de kan fixa ett batteri och en modul som fungerar.

Annars kanske man får titta på en ny sändare, verkar ju finnas ganska billiga och bra.

Impulze
2013-06-27, 22:11
Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?


Största skillnaden i priset är nog brillorna. Ska du ha OSD så finns det i olika prisklasser. Själv har jag kört med remzibi OSD och OSD:n som är till min videotracker.

Autopilot har jag aldrig använt i mina plan, finner ingen vits med det. Men ja , det är hårdvara och det brukar bygga på att man har en hyffsat stabil modell att använda.

//Matte

Defuncta
2013-06-27, 22:50
Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?

Som impulze säger brillorna ska vara 640x480 annars kommer bilden bli väldigt tråkig... Köp hellre en billig lcd skärm om du inte vill lägga mycket pengar på googles. Har du en relativt låg budget ska du nog inte titta på autopilot, börja enkelt och uppgradera efterhand.

Jag tänkte i början när jag skulle börja med fpv att jag skulle starta smått och tänkte att har man bara köpt sina fatshark så är det väl inte så mycket mer pengar man behöver spendera... AJJ så fel man hade, finns ju så mycket som man bara MÅSTE ha :).

chulie
2013-06-28, 18:41
Som impulze säger brillorna ska vara 640x480 annars kommer bilden bli väldigt tråkig... Köp hellre en billig lcd skärm om du inte vill lägga mycket pengar på googles. Har du en relativt låg budget ska du nog inte titta på autopilot, börja enkelt och uppgradera efterhand.

Jag tänkte i början när jag skulle börja med fpv att jag skulle starta smått och tänkte att har man bara köpt sina fatshark så är det väl inte så mycket mer pengar man behöver spendera... AJJ så fel man hade, finns ju så mycket som man bara MÅSTE ha :).

Haha det känner man igen från andra grejer. Autopiloten får vänta, hade mest tänkt det kunde vara bra att få en uppfattning om vad allt kostar komplett. Jag tycker det är väldigt svårt att förstå vad som är komplett eller inte, finns ju tusentals olika delar man kan sätta ihop.

chulie
2013-06-28, 18:43
Föresten, är det någon som har testat FPVraptor? Hur är den jämfört med Bixler? Den verkar ju vara lite större, och lite snyggare tycker jag (utan dekalerna).

simonarvestrand
2013-06-28, 18:43
jag kommer under nästa vecka ha ett par sådana här fast med fpvplastics montering till salu mer än 640x480 ;)

http://www.rangevideo.com/headplay-800-x-600-fpv-goggles-combo.html

chulie
2013-06-28, 21:15
jag kommer under nästa vecka ha ett par sådana här fast med fpvplastics montering till salu mer än 640x480 ;)

http://www.rangevideo.com/headplay-800-x-600-fpv-goggles-combo.html

Okej, intressant, ska kolla lite mer :)

chulie
2013-06-28, 21:17
Vilken sändare rekommenderar rcflyg för tillfället, om man vill ha en billig programmerbar, som har lång räckvidd samt lämpar sig för FPV? Eller det kanske inte finns? ^^

Kenneth E
2013-06-28, 21:26
Definiera billigt, så lovar vi komma med förslag.

chulie
2013-06-28, 21:51
Definiera billigt, så lovar vi komma med förslag.

Givetvis så billigt som möjligt, men som sagt, den ska fungera bra med FPV, den ska vara programmerbar och ha lite olika funktioner, så man t.ex. kan flyga vinge. Jag har som sagt en hitec eclipse 7, men jag har aldrig använt så många funktioner på den, lite modellminne är väl ungefär allt. Det viktigaste är väl egentligen att den ska vara "säker" att flyga med och hyffsad räckvidd.

Jag har ju inte riktigt hunnit sätta mig in i det där med 2,4 ghz, men det verkar ju viktigt att välja rätt märke så man kan köpa billiga men ändå bra mottagare, helst inom Sverige.

Kan man få en sådan sändare för under 1 500? Jag kan tänka mig att beställa den imon EU om inte frakten är allt för dyr, planerar att snart köpa hem lite grejer från Hobbyking samt electronicarc.

Jag har tittat på bland annat:

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=73_40&products_id=606&osCsid=3bd1c19c44d44cd310e151e85c79ee7c

Uppfyller denna kraven? fördelar/nackdelar?

Andra förslag?

Defuncta
2013-06-29, 09:48
Givetvis så billigt som möjligt, men som sagt, den ska fungera bra med FPV, den ska vara programmerbar och ha lite olika funktioner, så man t.ex. kan flyga vinge. Jag har som sagt en hitec eclipse 7, men jag har aldrig använt så många funktioner på den, lite modellminne är väl ungefär allt. Det viktigaste är väl egentligen att den ska vara "säker" att flyga med och hyffsad räckvidd.

Jag har ju inte riktigt hunnit sätta mig in i det där med 2,4 ghz, men det verkar ju viktigt att välja rätt märke så man kan köpa billiga men ändå bra mottagare, helst inom Sverige.

Kan man få en sådan sändare för under 1 500? Jag kan tänka mig att beställa den imon EU om inte frakten är allt för dyr, planerar att snart köpa hem lite grejer från Hobbyking samt electronicarc.

Jag har tittat på bland annat:

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=73_40&products_id=606&osCsid=3bd1c19c44d44cd310e151e85c79ee7c

Uppfyller denna kraven? fördelar/nackdelar?

Andra förslag?

turnigy x9 är bra om man byter till frsky modul, men köp den ifrån hobbyking då är den billigare. Själv har jag både x9 med frsky och x9r med ezuhf. Jag är väldigt nöjd med båda, men just nu är x9r med ezuhf favoriten pga den långa räckvidden. Börja med 2,4 och om du känner längre fram att du inte nöjer dig med ca 2 km räckvidd så skaffa ett Uhf system....

McRegor
2013-06-29, 15:29
Sen kanske man skall tillägga för chulie att det bara är tillåtet att flyga FPV inom normalt synavstånd - alltså några hundratalet meter ifrån piloten. Sen att många flyger längre bort är en sak men de officiella begränsningarna säger "Maximala avståndet till modellen begränsas till det visuella siktavståndet (utan hjälp av kikare)" - http://modellflygforbund.se/cgi-bin/planket.pl?order=b
Sen må väl envar tolka detta som man vill - vilket också göres...
Roger

neu
2013-06-29, 16:12
Köp INTE en 9x innan du har känt på den. Köpte en som jag skulle ha som mod radio till FPV för att alla sa att den var så bra. Fick hem den fy vad besviken jag blev. Förmodligen några av dom sämsta gimbals jag någonsin har känt på men men den kostar ju bara 50$. Kanske 9xr är bättre men tycker att man aldrig ska snåla med den viktigaste delen.

chulie
2013-06-29, 19:13
turnigy x9 är bra om man byter till frsky modul, men köp den ifrån hobbyking då är den billigare. Själv har jag både x9 med frsky och x9r med ezuhf. Jag är väldigt nöjd med båda, men just nu är x9r med ezuhf favoriten pga den långa räckvidden. Börja med 2,4 och om du känner längre fram att du inte nöjer dig med ca 2 km räckvidd så skaffa ett Uhf system....

okej, men om man köper den från HK, hur lång tid tar det? Jag ser att den inte finns i Nederländerna, så man kanske åker på tull och moms?

Så det är denna du menar?

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28297__Turnigy_9XR_Transmitter_Mode_1_No_Module_ .html

Vad behöver man för att få den komplett, en modul, men vad för modul?

Vad kan man använda för mottagare till en sådan?

Tack! :)

chulie
2013-06-29, 19:21
Sen kanske man skall tillägga för chulie att det bara är tillåtet att flyga FPV inom normalt synavstånd - alltså några hundratalet meter ifrån piloten. Sen att många flyger längre bort är en sak men de officiella begränsningarna säger "Maximala avståndet till modellen begränsas till det visuella siktavståndet (utan hjälp av kikare)" - http://modellflygforbund.se/cgi-bin/planket.pl?order=b
Sen må väl envar tolka detta som man vill - vilket också göres...
Roger

Tack, jag har redan kollat lite på detta. Skulle vara kul att veta om man verkligen kan åka dit om man nu skulle bryta mot denna lag/regel, samt vad konsekvenserna kan bli (jag planerar inte att göra det). Finns det verkligen folk som kollar så att detta efterföljs?

chulie
2013-06-29, 19:23
Köp INTE en 9x innan du har känt på den. Köpte en som jag skulle ha som mod radio till FPV för att alla sa att den var så bra. Fick hem den fy vad besviken jag blev. Förmodligen några av dom sämsta gimbals jag någonsin har känt på men men den kostar ju bara 50$. Kanske 9xr är bättre men tycker att man aldrig ska snåla med den viktigaste delen.

Vad var det som var så dåligt? Känns den plastig?

chulie
2013-06-29, 19:25
Någon som testat denna radio, eller vet om den är bra eller dålig?

https://www.rchobbysweden.se/kds-k-7xii-7-kanals-flygradio-med-8-kanals-mottagare/

neu
2013-06-29, 20:05
Vad var det som var så dåligt? Känns den plastig?

Plastig och tycker bara att den känns hemsk att använda är väl dom billiga gimbalerna som är värst.
Mitt tips är att spendera en bra peng på radion och få en riktig radio som du kan ha i flera år. Men om du vill ha det billigt så är mitt råd att vänta på frsky taranis och kolla vad folk tycker om den.

chulie
2013-06-29, 22:27
Tror nog att det blir en 9X, tycker den verkar vara helt okej. Varför ska man egentligen byta modul? Det verkar ju följa med en från HK, på vilket sätt är andra moduler bättre?

Defuncta
2013-06-30, 09:49
Tror nog att det blir en 9X, tycker den verkar vara helt okej. Varför ska man egentligen byta modul? Det verkar ju följa med en från HK, på vilket sätt är andra moduler bättre?

För turnigy´s egna modul har ingen failsafe, och frsky är väldigt beprövat och bra system. Jag har flyget ca 2 km med frsky och det har aldrig krånglat, man kan även köpa en frsky mottagare med telemetri så piper det när den börjar tappa signalen.

McRegor
2013-06-30, 14:31
Tack, jag har redan kollat lite på detta. Skulle vara kul att veta om man verkligen kan åka dit om man nu skulle bryta mot denna lag/regel, samt vad konsekvenserna kan bli (jag planerar inte att göra det). Finns det verkligen folk som kollar så att detta efterföljs?
Hej,
Så länge allt går bra är nog risken liten. Men OM du råkar ut för en olycka som skadar 3:e part så kan jag gissa att det blir lite besvärligare läge - men det är bara min gissning. Se till att du har försäkringsskydd som täcker dina "lekar" på de ställen du flyger.
Roger

chulie
2013-07-01, 00:09
För turnigy´s egna modul har ingen failsafe, och frsky är väldigt beprövat och bra system. Jag har flyget ca 2 km med frsky och det har aldrig krånglat, man kan även köpa en frsky mottagare med telemetri så piper det när den börjar tappa signalen.

Okej, då blir det nog en sådan modul också, tack för hjälpen, kommer nog på fler frågor sen ;)

chulie
2013-07-01, 00:10
Hej,
Så länge allt går bra är nog risken liten. Men OM du råkar ut för en olycka som skadar 3:e part så kan jag gissa att det blir lite besvärligare läge - men det är bara min gissning. Se till att du har försäkringsskydd som täcker dina "lekar" på de ställen du flyger.
Roger

Ja precis, det kan jag förstå, får kolla försäkringarna, tack! :)

Defuncta
2013-07-01, 17:30
Ja precis, det kan jag förstå, får kolla försäkringarna, tack! :)


Bli betal medlem på rcflyg så får du en försäkring ;)

chulie
2013-07-01, 23:30
Bli betal medlem på rcflyg så får du en försäkring ;)

Ska kolla närmare på det ;)

chulie
2013-07-01, 23:33
Snackade precis med en kille som ville sälja en modul till min Hitec Eclipse till ett bra pris, så nu kanske det blir så istället.
Vad tror ni om det? Går det föresten att sätta in en Frsky modul i en hitec, eller är hitecs egna bättre? (tänker framför allt på räckvidd)

Ingen som har lite synpunkter på FPVraptor? Är som sagt sugen på det planet, tycker det verkar vara prisvärt.

Defuncta
2013-07-02, 05:39
Snackade precis med en kille som ville sälja en modul till min Hitec Eclipse till ett bra pris, så nu kanske det blir så istället.
Vad tror ni om det? Går det föresten att sätta in en Frsky modul i en hitec, eller är hitecs egna bättre? (tänker framför allt på räckvidd)

Ingen som har lite synpunkter på FPVraptor? Är som sagt sugen på det planet, tycker det verkar vara prisvärt.

Hitec Eclipse är nog minst lika bra som frsky om inte bättre ;)... FPVraptor verkar vara ett bra första fpv plan, kör på de om du gillar den...

chulie
2013-07-03, 18:19
Hitec Eclipse är nog minst lika bra som frsky om inte bättre ;)... FPVraptor verkar vara ett bra första fpv plan, kör på de om du gillar den...

Okej, tack! :)

chulie
2013-07-03, 18:20
Om jag nu köper en modul till min hitec eclipse, vilken mottagare är att rekommendera för lång räckvidd? Kan jag köpa alla mottagare från hitec eller är det något annat man måste tänka på för att få det att fungera?

Defuncta
2013-07-04, 08:47
Om jag nu köper en modul till min hitec eclipse, vilken mottagare är att rekommendera för lång räckvidd? Kan jag köpa alla mottagare från hitec eller är det något annat man måste tänka på för att få det att fungera?

Om man är ny inom fpv rekommenderar jag inte att flyga långt, van dig vid videobrillorna och distansen kan du öka allt eftersom. Hitec och frsky är nog ganska lika i räckvidd tror alla 2,4 system är det och de ligger på runt 2 km. Dock är 2,4 ett system som jag inte skulle vilja maxa utan att se rssi.

chulie
2013-07-04, 11:07
Om man är ny inom fpv rekommenderar jag inte att flyga långt, van dig vid videobrillorna och distansen kan du öka allt eftersom. Hitec och frsky är nog ganska lika i räckvidd tror alla 2,4 system är det och de ligger på runt 2 km. Dock är 2,4 ett system som jag inte skulle vilja maxa utan att se rssi.

Jo det förstår jag, jag räknar inte med att flyga så långt i början, men det kan ju kännas tryckt att ha lite extra så att säga.

Men när det gäller valet av mottagare, kan jag köra med vilken som helst av samma märke. Det finns ju minimottagare som är ganska billiga, men antar att man får satsa på en lite större.

Defuncta
2013-07-04, 11:27
Jo det förstår jag, jag räknar inte med att flyga så långt i början, men det kan ju kännas tryckt att ha lite extra så att säga.

Men när det gäller valet av mottagare, kan jag köra med vilken som helst av samma märke. Det finns ju minimottagare som är ganska billiga, men antar att man får satsa på en lite större.

Det ska var en lite större full range mottagare

chulie
2013-07-04, 23:08
Det ska var en lite större full range mottagare

Okej, skulle t.ex. den här fungera?

http://www.hab.se/hitec-mottagare-optima-7-24ghz-7ch-p-9543-c-747.aspx

Hur vet jag vilka som fungerar och inte fungerar? Finns det olika moduler till hitec sändare?

McRegor
2013-07-04, 23:27
Kan inte Hitecs 2,4 GHz-system men dom har minst en mottagare med dubbla antenner och då kan man ju gissa att det är en s k diversity-mottagare så den skulle jag nog välja i ditt läge - även om den är dyrare.
Om du istället väljer att sätta en FrSky-modul i din Eclipse så kommer du betydligt billigare undan med bl a fullrange-mottagare.
Sändarmodul - http://www.giantshark.co.uk/24ghz-communication-system-module-only-p-405723.html
Tänkbar mottagare (det finns många) - http://www.giantshark.co.uk/frsky-v8frii-channel-receiver-p-407563.html
Roger

chulie
2013-07-05, 17:55
Kan inte Hitecs 2,4 GHz-system men dom har minst en mottagare med dubbla antenner och då kan man ju gissa att det är en s k diversity-mottagare så den skulle jag nog välja i ditt läge - även om den är dyrare.
Om du istället väljer att sätta en FrSky-modul i din Eclipse så kommer du betydligt billigare undan med bl a fullrange-mottagare.
Sändarmodul - http://www.giantshark.co.uk/24ghz-communication-system-module-only-p-405723.html
Tänkbar mottagare (det finns många) - http://www.giantshark.co.uk/frsky-v8frii-channel-receiver-p-407563.html
Roger


Okej tack! Jo FrSky kanske blir billigast, kan man köpa den från Sverige? Fungerar FrSky med något annat märke på mottagaren? Hur vet man vilka moduler som passar just Eclipse, tycker många hemsidor har snålt med information, och detta är inte lätt ;)

Fungerar t.ex. den här?

http://airmedia.se/index.php/radio/sandarmoduler/frsky-8-kanals-jr-telemetri-combo-1225.html


Ser att det finns telemetri i den, hur fungerar det, vad behöver man för mätare? behöver man en separat skärm eller kan man få in det på hitec displayn?

Behöver man lödda och sånt för att sätta in en modul av annat märke?

McRegor
2013-07-05, 19:29
Du måste ha en s k Futaba-modul -alltså inte den JR-modul du länkade till. Annars så säljer just Airmedia FrSky i Sverige - och det är möjligt att även andra säljer detta märke. Annars fungerar det bra att handla från t ex Giant Shark som jag länkade till. Tar normalt inte heller många dagar att få grejorna och ingen extra moms eller annat eftersom du handlar inom EU. Du behöver lite även på sändarsidan för att kunna nyttja telemetrin - och du behöver inte löda när din sändare har ett "fack" på baksidan för sändarmodulen. I stort sett alla 2,4 GHz-fabrikat har egna system och fungerar normalt bara med deras egna mottagare. Sen finns det tillverkare som t ex FrSky som också tillverkar "piratmottagare" till t ex Futaba (och andra märken) - alltså lite billigare mottagare och som normalt fungerar OK - även om det finns undantag även här.
Roger

chulie
2013-07-10, 19:19
Du måste ha en s k Futaba-modul -alltså inte den JR-modul du länkade till. Annars så säljer just Airmedia FrSky i Sverige - och det är möjligt att även andra säljer detta märke. Annars fungerar det bra att handla från t ex Giant Shark som jag länkade till. Tar normalt inte heller många dagar att få grejorna och ingen extra moms eller annat eftersom du handlar inom EU. Du behöver lite även på sändarsidan för att kunna nyttja telemetrin - och du behöver inte löda när din sändare har ett "fack" på baksidan för sändarmodulen. I stort sett alla 2,4 GHz-fabrikat har egna system och fungerar normalt bara med deras egna mottagare. Sen finns det tillverkare som t ex FrSky som också tillverkar "piratmottagare" till t ex Futaba (och andra märken) - alltså lite billigare mottagare och som normalt fungerar OK - även om det finns undantag även här.
Roger


Okej, tack för alla bra svar! Ska nog snart beställa grejerna.:)

Fluf
2013-07-11, 09:01
Såg inte om du har beställt FPV grejjerna ännu eller om det ligger lite på lur för att få planet i luften först.

Jag beställde mina AttitudeSD brillor från firstpersonview.co.uk Snabb leverans och OK priser, men det var främst för att de hade den i lager (slut på nästan alla andra ställen).

Här har du möjlighet till ett färdigt paket och ett par riktigt bra brillor
http://www.firstpersonview.co.uk/complete-fpv-setups/5.8ghz/fat-shark-5.8ghz-attitude-sd-complete-system

Bland marknadens bästa headtracker inbyggt, spironet antennerna vill du ha, batteriet kan du klara dig utan då ett 2-3cell 1000mAh (och en lös kontakt från avlagd strömadapter eller liknande) går på halva priset från till exemepl HobbyKing.

chulie
2013-07-12, 00:46
Såg inte om du har beställt FPV grejjerna ännu eller om det ligger lite på lur för att få planet i luften först.

Jag beställde mina AttitudeSD brillor från firstpersonview.co.uk Snabb leverans och OK priser, men det var främst för att de hade den i lager (slut på nästan alla andra ställen).

Här har du möjlighet till ett färdigt paket och ett par riktigt bra brillor
http://www.firstpersonview.co.uk/complete-fpv-setups/5.8ghz/fat-shark-5.8ghz-attitude-sd-complete-system

Bland marknadens bästa headtracker inbyggt, spironet antennerna vill du ha, batteriet kan du klara dig utan då ett 2-3cell 1000mAh (och en lös kontakt från avlagd strömadapter eller liknande) går på halva priset från till exemepl HobbyKing.

Tack för tipset!

Dessa är lite för dyra för tillfället tyvärr. Har kollat på Pretador V2. Allt från Fatshark verkar ju vara slut överallt, varför??

chulie
2013-08-04, 23:01
Jag köpte en skysurfer (Bixler 1), som nu är hopsatt och flugen med, flyger väldigt stabilt och verkar lämpa sig bra till FPV. Dock gillar jag inte riktigt i början när den dyker för att sedan stiga, verkar vara p.g.a. motorns vinkel, sedan kan det vara lite svårt att få ner, det glider otroligt bra, men jag antar att jag vänjer mig vid detta.

Jag har även beställt ett FPV system, fatshark predator v2 från electronicarc.

Min Hitec eclipse är uppgraderad till 2,4 ghz, och det blev FRsky.

Planet behärskar jag någorlunda men behöver träna lite mer innan jag tar på brillorna, vi kommer nog köra att en av oss tittar och den andra flyger nu i början, det borde väl vara ganska bra träning att bara följa med i glasögonen?

Är det något ni tycker jag bör tänka på?

Hur svårt är det egentligen att flyga FPV, med t.ex. en Bixler om man kan flyga det utan brillor? jag antar att start och landning borde vara väldigt svårt, men det kan man ju skippa i början.

Ha det bra!

Matsa
2013-08-05, 02:50
Använd mindre gaspådrag när du kastar iväg modellen, det är som du själv säger
pga motorns nedåtvinkel.

Matsa...

Vindfrisk
2013-08-05, 11:03
Om man läser ditt första inlägg så tycker jag en Skywalker skulle passa dig utmärkt. Stabil och kan lyfta alla de saker du vill använda dig av. Glider grymt bra och har lång flygtid (last mycket batterier). Att börja med en Bixler är en mycket bra ideé även om jag anser det vara lättare att flyga skywalker i fpv.

Kjelle köttspak
2013-08-05, 12:35
Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
längre räckvidd med 35 mhz

chulie
2013-08-05, 19:32
Använd mindre gaspådrag när du kastar iväg modellen, det är som du själv säger
pga motorns nedåtvinkel.

Matsa...

Ja, jag testade det och då gick det lite bättre, men det känns fortfarande lite läskigt i början.

chulie
2013-08-05, 19:33
Om man läser ditt första inlägg så tycker jag en Skywalker skulle passa dig utmärkt. Stabil och kan lyfta alla de saker du vill använda dig av. Glider grymt bra och har lång flygtid (last mycket batterier). Att börja med en Bixler är en mycket bra ideé även om jag anser det vara lättare att flyga skywalker i fpv.

Ja skywalkern verkar ju också vara ett utmärkt plan, kanske något för framtiden :)

chulie
2013-08-05, 19:36
Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
längre räckvidd med 35 mhz

Ja men det är väl inte bara räckvidden som räknas? Jag har råkat ut för en hel del störningar innan med 35 mhz, inte kul, och inget jag skulle vilja flyga FPV med. Jag tycker att räckvidden verkar räcka fullt tillräckligt, även när man kommit lite längre inom FPV.

chulie
2013-08-05, 19:37
Någon som kan ge lite tips på hur man bäst monterar kamera och sändare i en bixler?

Boopidoo
2013-08-05, 21:21
Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
längre räckvidd med 35 mhz

Nja, det är nog en sanning med modifikation. Hur långt räckvidd tror du att de olika systemen har?

Rent teoretiskt kan man tycka att 35MHz borde ha längst räckvidd men så är sällan fallen. Bla på bättre känslighet och bättre tålighet mot störningar i 2.4GHz gentemot 35MHz.

chulie
2013-08-06, 23:22
Jag fick mitt Fatshark predator v2 idag, och jag tycker det verkar vara bra, känns som det är bra bild osv. Jag hade hoppats på att man skulle få med ett litet kamerafäste, så man kan skruva fast kameran, men nej. verkar inte finnas några hål på kameran så man kan skruva fast den heller. Hur gör ni för att fästa era kameror?

Jag har kollat runt lite angående en så kallad cockpit, och det verkar som att man kan bygga en själv ganska enkelt. Denna är avsedd för gopro.

http://www.ilovefpv.com/2011/11/sky-surfer-bixler-camera-fpv-mount-for-gopro/

Men eftersom jag inte tänker använda gopro nu, så kanske det är onödigt, finns kanske något lättare sätt att fästa denna kamera och sändare i och med att de är ganska små?

Har kollat runt en massa, men hittar inga vettiga beskrivningar/bilder/filmer...

chulie
2013-08-09, 00:37
Jag byggde själv ett litet motorfäste samt cockpiten från ilovefpv, det blev riktigt bra tycker jag. Nu har jag testat att flyga för första gången, brorsan och jag turades om att flyga samtidigt som en av oss använde glasögonen.

Tyvärr så blev det mesta svart, det var soligt när vi flög, och allt såg väldigt mörkt ut, antagligen pga av solen? finns inte en chans att jag hade kunnat orientera mig vid detta tillfälle.

Är detta ett vanligt fenomen när solen skiner? Eller är det något fel på min utrustning? Går det att göra något åt?

Impulze
2013-08-09, 01:15
Vilken kamera använder du?

//Matte

chulie
2013-08-09, 09:18
Den som följer med i kitet, "Camera 5V CMOS "Killer CCD " V.2 480 lines"

Impulze
2013-08-09, 09:38
Ja den kameran ska då funka bra i solljus. Har du testat justera på dina fatshark?

//Matte

chulie
2013-08-09, 10:11
okej, jag ska kolla det mer ingående, återkommer

Impulze
2013-08-09, 10:13
Testa vrida kameran snabbt från ljust till mörk för att se att den ändrar kontrasten. Kan ju vara nått fel på den.

//Matte

chulie
2013-08-09, 11:27
Testa vrida kameran snabbt från ljust till mörk för att se att den ändrar kontrasten. Kan ju vara nått fel på den.

//Matte

Så, nu har jag testat, det fungerar mycket bättre i dag av någon anledning, har testat den i starkt solljus och den har inga problem med ljuset, har ställt lite på glasögonen så det blir optimalt.

Tycker det är märkligt, men jag ska testa på flygplanet och se igen, så fort det slutar blåsa.

chulie
2013-08-19, 23:57
Nu fungerar allt som det ska, tycker faktiskt bilden är riktigt bra.

Har lärt mig att starta, flyga runt och landa med glasögonen på, och enligt mig är det lättare att flyga med glasögonen än utan, känns på något sätt stabilare och säkrare.

Jag är väldigt nöjd med min skysurfer (bixler) och mitt Fatshark predator v2 kit, det fungerar perfekt och jag rekommenderar det till andra som är sugna på att börja med FPV. Det enda problem jag stött på är att det efter ett tag blir lite imma på glasögonlinsen, någon som har tips på hur man kan bli av med detta?

Jag har än så länge bara kört med ett 1500 mah batteri, men kommer att köpa 2200 mah snart. Skulle vara kul att veta hur mycket kameran och sändaren drar, någon som vet?

Jag flyger inte så långt bort, aldrig längre att man har kunnat se det klart visuellt, men man blir så sugen på att bara sticka iväg en bit. Kör med en 250mw sändare, frsky modul med fullrange mottagare, hur långt bort kan man flyga för att vara helt på den säkra sidan?

Impulze
2013-08-20, 00:13
sändare och kamera brukar dra kring 300-400mAh.

Går aldrig veta hur långt bort man kan flyga då det är massa faktorer som påverkar. Gör en ordentlig räckviddstest med videolänk igång. Failsafe:ar det inget på 2km så kan man ju räkna med att länken klarar mer på höjd.

//Matte

McRegor
2013-08-20, 06:35
Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
Roger

chulie
2013-08-20, 11:06
sändare och kamera brukar dra kring 300-400mAh.

Går aldrig veta hur långt bort man kan flyga då det är massa faktorer som påverkar. Gör en ordentlig räckviddstest med videolänk igång. Failsafe:ar det inget på 2km så kan man ju räkna med att länken klarar mer på höjd.

//Matte

Okej, jag ska göra ett riktigt test, något man bör tänka på när man gör testet?

chulie
2013-08-20, 11:16
Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
Roger

Det skulle kunna vara en förklaring, men vi är två bröder som alltid flyger tillsammans och vi tycker inte att vi flyger illa med glasögonen på, visuellt ser man ingen skillnad mot en som flyger utan glasögon.

Har flugit en del nära marken och tycker att även det fungerar bra.

Jag tror nog att det hela beror på att när man flyger vanligt och börjar komma lite långt bort kan det ibland vara svårt att se vilket håll flygplanet ligger på (vi flyger oftast i skymningen när det börjar bli mörkt, och när solen skiner är det lätt att bli bländad) detta slipper vi med FPV.

När man flyger lite längre över t.ex. skog, blir det svårare och svårare att bedöma höjden till trätopparna, jag tycker i alla fall det känns som att man flyger lägre än vad man egentligen gör, med FPV har man bättre koll på detta tycker jag.

chulie
2013-08-20, 11:18
Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?

simonarvestrand
2013-08-20, 11:21
lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.

lassebetong
2013-08-20, 12:41
Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?

Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.

simonarvestrand
2013-08-20, 12:50
Lyssna på lasse, jag har sett hur hans maskiner cirkulerar ner i marken :D
faktiskt inte dumt alls , tror inte nån vill ha en maskin i huvudet bättre att den landar hårt ute på en åker eller nått

chulie
2013-08-20, 14:09
lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.

okej, ska testa att glidflyga ner med lite sidroder och se vad som händer!

chulie
2013-08-20, 14:14
Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.

Jo, ska testa, jag tänkte om man får den att hålla sig i luften så länge som möjligt kanske man kan ha en chans att få tillbaks signalen, och landar den mjukt gör den ju mindre eventuell skada.

chulie
2013-08-20, 14:16
Hur lång räckvidd har ni andra på era grejer?

Någon som testat räckvidden på Frsky modul plus fullrange mottagare? Eller predator v2, 250mw, och vanliga antenner?

Vilket ger mest om man vill uppgradera, andra antenner eller starkare sändare?

Fluf
2013-08-20, 16:31
Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).


När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.

chulie
2013-08-20, 16:58
Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).


När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.

Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

Jag kör med en V8FR-II mottagare.

Impulze
2013-08-20, 22:39
Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du :)

//Matte

Fluf
2013-08-21, 13:10
Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

Jag kör med en V8FR-II mottagare.


Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du :)

//Matte

Precis

Inte >
Inte <
Inte V
Utan ...
Gissa den fjärde ;)

Snickarjävel´n
2013-08-21, 14:13
/\


Vad vann jag?

Anders J
2013-08-21, 14:15
/\


Vad vann jag?

1 timmas promenad i omgivningarna! :aetsch:

chulie
2013-08-21, 14:50
Jo förstår, ska antennerna sitta utanför planet, spelar det någon roll? För tillfället ligger mina antenner bland en massa andra sladdar, gör det någon skillnad?

Impulze
2013-08-21, 15:16
Det är ju inte optimalt lägga mottagarantenner bredvid annat kablage. Men det är ju bara testa dig fram med räckviddstest hur det förändras om du provar olika installationer.

//Matte

Fluf
2013-08-21, 15:19
Inte helt korrekt och väldigt förenklat, men för att visualisera (efter hur jag uppfattat det).

Orienteringen spelar stor roll, en vertikal antenn | använder hela sin yta att ta emot signaler från en vertikal | antenn.

Om en horisontell mottagare __ skall ta emot en vertikal | signal blir tvärsnittet mellan dem väldigt liten och därmed dålig mottagning.

Hur mycket gemensam yta har de två antennerna om man lägger dem över varandra + (inte mycket).

Om man har 90 grader mellan de två antennerna så är man aldrig längre än 45 grader från perfekt mottagning oavsett vinkel på planet.

Metall, batteri och andra kablar kan blocka radiosignaler, även ESC och motor avger en del störningar. Om man har kamera och videosändare ombord så avger dessa en del störningar med. Man bör därför hålla antenner så långt ifrån allt annat som möjligt.

Små kärror man flyger nära är det inte hela värden med, men ju längre man skall och ju mer kritiska kärrorna är desto mer noggrann bör man vara.

Själv använder jag sugrör för att guida antennerna rakt i de vinklar jag vill ha. Avklippta topps fungerar fint med.

Detta för att med en vanlig whip antenn är signalen tvådimensionell och går som en våg.
Vid videoöverföring kör man allt ofta cirkulärt polariserad signal som rör sig som en korkskruv istället, därför är vinkeln på antennerna mindre viktig med en cirkulär.

Är det någon god idé att köra med klöver på Tx/Rx på den vanliga radiosignalen? Det finns ju gott om 2,4GHz klöver?

PS, kolfiber och antenner kommer INTE överens.

chulie
2013-08-25, 00:22
Har satt antennerna ungefär så nu.

Det hade känts bra att ha lite extra räckvidd på radion, funderar lite på UHF, men det kommer nog bli lite senare. Jag har kollat runt lite på boosters, hur mycket extra tror ni det kan ge? Finns det någon som passar bra med FRsky?

Kommer snart att köpa nya antenner till mitt fatshark system, har kollat lite på Ebay, och hittat dessa som är riktigt billiga, frågan är bara om de passar med fatshark och om de är lika bra som de andra på marknaden.

http://www.ebay.com/itm/RC-Airplanes-Helicopters-Omni-5-8GHz-Circular-Polarized-Antenna-TX-RX-SMA-Plug-/390637114646?pt=AU_Toys_Hobbies_Radio_Controlled_V ehicles&hash=item5af3c95516

Dessa ska passa.

http://www.ebay.com/itm/5-8GHz-2-4GHZ-circular-polarized-antenna-for-ImmersionRC-and-FatShark-RX-TX-FPV-/221088213775?pt=RC_Modellbau&hash=item3379e26b0f

Men är de lika bra som t.ex.?http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27750__ImmersionRC_5_8GHz_Circular_Polarized_spi roNet_Antenna.html

chulie
2013-08-25, 00:30
Funderar även på OSD, kanske också autopilot, så om någon går fel flyger den tillbaks. Finns det något sådant kit? Vilket är det mest prisvärda, billigaste? :)

Fluf
2013-08-25, 09:59
Det finns en rad olika med RTH, ArduPilot är nog det som är billigast men kan bli rätt pilligt att få till om man vill. Kör själv med RVOSD, lite dyrare men är riktigt trevlig och kompetent. Har nu ca 6-8 flygningar med RVOSD och har nästan trimmat in den som jag vill (inte många inställningar jag har pillat på).

chulie
2013-08-25, 23:16
Det finns en rad olika med RTH, ArduPilot är nog det som är billigast men kan bli rätt pilligt att få till om man vill. Kör själv med RVOSD, lite dyrare men är riktigt trevlig och kompetent. Har nu ca 6-8 flygningar med RVOSD och har nästan trimmat in den som jag vill (inte många inställningar jag har pillat på).

Tack Fluf!

Har kollat lite på dessa nu, tycker det verkar ganska dyrt, RVOSD verkar väldigt smidig då allt verkar ingå från början osv. Ardupilot kunde jag inte riktigt förstå mig på, verkar som man måste köpa delarna separat.

Detta är lite billigare, någon som testat?
http://www.ebay.com/itm/ARKBIRD-OSD-Autopilot-stabilizing-auto-go-home-FPV-Flight-W-GPS-RTH-Balancer-/281136520484?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41750add24

neu
2013-08-25, 23:38
Har hört att arkbird ska fungera helt ok. Den finns även att köpa på foxtech(som jag föredrar) och hobbyking

chulie
2013-08-28, 00:44
Har hört att arkbird ska fungera helt ok. Den finns även att köpa på foxtech(som jag föredrar) och hobbyking

Okej, så du beställer alltså från foxtech, http://www.foxtechfpv.com ? Hur blir det med tullen? Även foxtech själva har väl en OSD med autopilot?

chulie
2013-08-28, 00:48
Någon som kan hjälpa mig lite med antennerna, spelar fabrikat någon roll så länge de passar? Finns ju dessa billiga vita cloverleaf sen finns det från fathsark/immersionrc, verkar som att man kan få de vita för runt 140kr.


http://www.ebay.com/itm/5-8GHz-2-4GH...item3379e26b0f

väldigt billiga, http://www.ebay.com/itm/RC-Airplanes-Helicopters-Omni-5-8GHz-Circular-Polarized-Antenna-TX-RX-SMA-Plug-/390637114646?pt=AU_Toys_Hobbies_Radio_Controlled_V ehicles&hash=item5af3c95516


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27750__ImmersionRC_5_8GHz_Circular_Polarized_spi roNet_Antenna.html

Impulze
2013-08-28, 10:51
Fabriket spelar ingen roll.Bara du köper för rätt frekvens och rätt kontakt.

//Matte

Boopidoo
2013-08-28, 11:34
...och rätt polaritet. Kineserna verkar ha en förkärlek till LHCP medan RHCP verkar vara vanligast i väst.

chulie
2013-09-05, 11:30
Antennerna är på väg från HK nu, blev dessa:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__27750__ImmersionRC_5_8GHz_Circular_Polarized_spi roNet_Antenna.html

chulie
2013-09-05, 11:44
Jag har funderat lite, och jag tror jag kommer att skippa det där med fly home för tillfället.

Däremot söker jag en billig enkel OSD, där man kan se höjd och hur mycket batteri man har kvar, hastighet kan också vara intressant, samt gps, så man kan se vilket håll man ska flyga för att komma tillbaka, dock är inte detta ett måste, kanske något man kan köpa till senare? Ett krav är också att det passar bra med min fatshark setup.

Sedan är det det här med radio räckvidden. Jag oroar mig inte så mycket för videon, där verkar man kunna få ut ordentligt med de nya antennerna, samtidigt som om man kommer för långt bort försämras kvaliteten (+störningar) så att man får en förvarning.

Som jag ser det finns det två vettiga lösningar, den ena är UHF, men jag tycker det verkar ganska dyrt, kanske finns någon billigare som ändå fungerar bra tillsammans med min Hitec eclipse?

Andra lösningen är väl att boosta sändaren lite, med en wifibooster, verkar dock vara lite krångligt, någon som testat?

I framtiden kommer det antagligen bli UHF.

Har sett en del antenner från Hobbyking som verkar passa med min FRsky modul.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__20108__2_4Ghz_7DB_Antenna_for_FrSky_Modules_And_ compatible_Radios_Modules_.html

Den antennen verkar vara bra om man vill flyga längre bort, framför sig, men lite problematisk om man flyger te.x. bakom sig, om det ens går överhuvudtaget?

Den andra antennen ser ut såhär.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16670__FrSky_2_4G_V8_Series_5db_module_Antenna.h tml

Kan någon förklara för mig exakt vilken skillnad en sådan antenn kommer att göra?

Hur mycket påverkar antenner radion egentligen?

Tacksam för svar som vanligt! :)

chulie
2013-09-14, 00:35
Nu börjar omgivningen få nog, de vill också kolla, hur gör man lättast för att dela bilden i glasögonen till en separat skärm? antar att man måste ha en skärm med en gul och en röd kontakt, men är det några problem att få bilderna på båda samtidigt?

Det smidigaste hade varit om jag kunde få in videon i min Macbook, går detta?

Copterdude
2013-09-14, 08:44
Precis skärmen måste ha kompositvideo in. Sen är det inte alla skärmar/tv som klarar att visa en svag signal utan att den tapapr bilden helt istället för att det blir lite brusigt. Men om
andra bara ska kolla när du flyger så spelar det inte lika stor roll.


Antingen köper du en videosplitter som denna http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_111&products_id=377
(finns billigare på ebay men gör lite smygreklam för min favvoaffär) ;)

Eller så testar du med en vanlig RCA-adapter http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/adapter/adapter-1xrca-2xrca-ha-ho-p39157

En adapter är egentligen inte rätt sätt men det funkar oftast om man bara delar mellan två apparater. Jag kör t.ex. med denna adapter för att dela signalen till en recorder och goggles. Märkte ingen skillnad i bilden.
Är utrustningen känslig kanske bilden blir mörkare etc eftersom signalen tappar styrka när man delar på två.

Anledningen till att jag valde adapter är att det är mindre bökigt och tar mindre plats.

bjerred
2013-09-14, 13:28
Jag har en inspelade från Jula som inte bara spelar in på ett SD-kort utan skickar signalen vidare, i mitt fall till en 7 tums skärm.
Lars

Kvaddcopter
2013-09-14, 15:27
Nu börjar omgivningen få nog, de vill också kolla, hur gör man lättast för att dela bilden i glasögonen till en separat skärm? antar att man måste ha en skärm med en gul och en röd kontakt, men är det några problem att få bilderna på båda samtidigt?

Det smidigaste hade varit om jag kunde få in videon i min Macbook, går detta?

Eftersom du pratade om att gå över till UHF så gissar jag att du kommer vilja öka räckvidden på videon i framtiden också.

Då kan det vara läge att gå direkt till en: FPV Groundstation http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_27&products_id=121

Då får du Video splitter, 1 in 4 utgångar, och samtidigt så får du diveristy om du kopplar in en long range antenn i framtiden.

chulie
2013-09-15, 09:37
Precis skärmen måste ha kompositvideo in. Sen är det inte alla skärmar/tv som klarar att visa en svag signal utan att den tapapr bilden helt istället för att det blir lite brusigt. Men om
andra bara ska kolla när du flyger så spelar det inte lika stor roll.


Antingen köper du en videosplitter som denna http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_111&products_id=377
(finns billigare på ebay men gör lite smygreklam för min favvoaffär) ;)

Eller så testar du med en vanlig RCA-adapter http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/adapter/adapter-1xrca-2xrca-ha-ho-p39157

En adapter är egentligen inte rätt sätt men det funkar oftast om man bara delar mellan två apparater. Jag kör t.ex. med denna adapter för att dela signalen till en recorder och goggles. Märkte ingen skillnad i bilden.
Är utrustningen känslig kanske bilden blir mörkare etc eftersom signalen tappar styrka när man delar på två.

Anledningen till att jag valde adapter är att det är mindre bökigt och tar mindre plats.

Tack! Men om jag köper den från Kjell, hur kopplar jag då in den i datorn? känner inte igen kontakten, man måste väl köra in det i USB ingången på datorn?

chulie
2013-09-15, 09:39
Okej, har du någon länk till inspelaren så man kan kolla lite? :) Kan man inte koppla in det i datorn för att sedan spela in och spara direkt i datorn?

chulie
2013-09-15, 09:42
Eftersom du pratade om att gå över till UHF så gissar jag att du kommer vilja öka räckvidden på videon i framtiden också.

Då kan det vara läge att gå direkt till en: FPV Groundstation http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_27&products_id=121

Då får du Video splitter, 1 in 4 utgångar, och samtidigt så får du diveristy om du kopplar in en long range antenn i framtiden.

Ja, det verkar ju ganska vettigt, men det blir ett så stort steg från vad jag hade tänkt. Känns som man hade kunnat få in det direkt från glasögonen till datorn vi kabel och adapter?

MagnusStrömqvist
2013-09-16, 12:46
Vad jag förstått så kan jag koppla mina Fatshark Attitude direkt till en dvr recorder med skärm (som lillgrabben kan titta på) med hjälp av en adapter för RCA kablarna (röd/vit/gul) Har dock ej testat än för jag precis fått grejerna och håller på att rodda i sladdhelv... : )

Kenneth E
2013-09-16, 13:07
Adapter med en 1:2 adapter till RCA kontakter, där jag splittar en del till glasögonen och den andra delen till dvr1000 spelaren med bild, fungerar hyfsat bra.

Spelaren brukar jag ha i bakfickan, på vtx ställningen eller liggande i bilen.
På önske listan ligger längre RCA kabel till glasögonen 3 m är ingenting, behöver minst 5m så man kan röra sig.
Ken

Copterdude
2013-09-16, 15:45
Okej, har du någon länk till inspelaren så man kan kolla lite? :) Kan man inte koppla in det i datorn för att sedan spela in och spara direkt i datorn?

Man måste ha ett analog-digital kort i datorn då skulle jag tro. Finns lite olika sådana, har ingen länk dessvärre.
Smidigare är att köpa en sån här så slipper du släpa datorn. http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_14&products_id=1204

Jag har en och det är väldigt smidigt att bara trycka på record och börja flyga.

MagnusStrömqvist
2013-09-16, 18:15
En sån från readymade har jag också införskaffat. Verkar vettig kvalite med liten skärm till också.