handdator

Visa fullständig version : Galen radio?



lekman
2013-06-26, 11:01
Hej
Nu har jag varit med om ett så konstigt uppförande hos ett av mina plan att jag nästan är lite orolig att överhuvudtaget fråga om det, här på forumet., rädd för att idiotförklaring blir resultatet.
I ett tidigare inlägg pratade jag om att jag har haft lite svårt att manövrera skevrodren vid flygning mot mej när jag varit trött, och ja, det stämmer, jag har varit lite osäker, så långt stämmer allt och den gången slutade det med att min Techone Rainbow hamnade i skogen, tyvärr.
Igår, efter en ganska omfattande reparation av planskroppen så var det dags igen att testa den på samma hygge och det gick helt åt fanders. Jag var tvungen att nödlanda nästan direkt efter start. Jag trodde att det var dags att låta demensundersöka mej, för jag kunde inte manövrera skevningen av planet. Vid andra försöket blev jag övertygad om att jag reverserat skevrodren och ny nödlandning…..
Eftersom allt ändå verkade OK med planet (ännu mer övertygad att det snart är dags för hemmet) skickade jag upp den igen och jag insåg då att
-planet skevar först åt rätt håll, men vänder och rollar kraftigt åt FEL håll (inte kring centrumaxeln utan snarare som om ett skevroder plötsligt går åt fel håll), vid mer utslag på spaken.
-men små utslag på spaken lyckades jag manövrera hem planet o landa
Jag kunde inte se nåt konstigt med länkage eller hur servona uppförde sej, förutom en viss ryckighet på skevkanalerna när jag bar på planet o radion i andra handen
Jag gjorde en räckviddskontroll, o den var OK
Jag har en Spektrum DX7s och kör med en Orange piratmottagare. Skevservona är kopplade på två kanaler, mixat med Spektrumsändarens förprogrammering för den lösningen
Tyvärr var jag ute en gång till igår med en ny mottagare av samma typ, som inte varit med om nån krasch. Tänkte att nu funkar det nog. Exakt samma uppförande och nu har jag beställt en ny Rainbow
:concern:
Va är det som händer? Nån som kan komma med lite tips. Jag tänker testa med att köra mixat skev i ett annat plan, men då med en annan mottagartyp och med separat mottagar-ack…..
/Lars

pgrts
2013-06-26, 11:22
Hur stora utslag har du? Det är inte så att ett roder stallar och tappar verkan och i stället blir en vingbroms när du ger för mycket spak? En bild på planet och typ av servon kanske. Har du provat att ge fullt utslag på marken och hållit mot rodren med handen så att du ser att servon orkar med och det inte är något där som är problemet?

lekman
2013-06-26, 13:30
Det är en EPP-3D, ska försöka fixa bild på den, resterna av den. Jag har haft en likadan tidigare, och jag tycker inte att det varit nåt speciellt med mina utslag på rodren. Jag belastade dom, som du beskrev o allt verkade normalt. Efter totalhaveriet körde jag med stor belastning på motorn o körde skevrodren fram o tillbaka,... inget konstigt med riktningen på servoutslagen.
Det gick bara att skeva lite lite innan det bar av åt fel håll, tror bara att det svängde åt höger när jag förväntade mej vänster. Inte samma sak vid skevning åt andra hållet, tror jag,
En mer erfaren pilot hade kanske tagit hem den igen i ryggläge, eller rollat 3/4-varv för att komma i rätt läge o styra hem igen. För mej kom den bara längre och längre över trädkronorna, hopplöst borta......
Som jag sa finns det kanske risk att man kommer hävda pilotfel, men jag är säker, den slog över till att rolla åt höger vid bara lite större utslag åt vänster, och gick att manövrera vid jättesmå roderutslag

/Lars

pgrts
2013-06-26, 17:31
Händelsevis inte en dubbeldäckare? Det du ska kolla är att skeven inte går mer ned än upp för då svänger planet konstigt så att hjärnan får svårt att hänga med. I DX7 finns det säkert inställning för diff där du kan se till att skeven går symmetrisk eller mer upp än ner. Har lite svårt att tro att radion skulle byta riktning i luften om det funkar fint på marken under belastning. Men med en 3D svänger du väl med sidoroder och inte med skev? EPP - den är inte mjuk så att vingen böjer sig i hög fart när du ger spak?

senmathal
2013-06-26, 17:38
Det låter precis som om den klipper vilket den gör om utslagen är för stora och farten för låg. En inte alls ovanlig företeelse. Ibland brukar man differentiera utslagen på skevrodren så att rodret rör sig mindre uppåt än neråt.

/Mats

freddan_6
2013-06-26, 19:38
Det låter som baktungt plan i kombination med stora utslag och låg fart

lekman
2013-06-26, 23:05
Jag kan hålla med om att utslagen var stora, har jämfört min andra Rainbow o den är betydligt lugnare i flaxandet med skevroden, men, näe, inte låg fart, tycker inte det gick långsamt..... Jag hade lagat den i kroppen, kan vingens attackvinkel ha ändrats?

McRegor
2013-06-26, 23:33
Kolla denna bild - http://images.rcuniverse.com/magazine/reviews/1270/thumbs/P1040357.jpg - från denna test - http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1270
Som ni ser på bilden så tycks skevrodret gå åt fel håll - istället för uppåt vid lite servoutslag (om bilden vore rättvänd) så går det neråt p g a den mjuka infästningen av roderhornet... Dom fick göra om detta på testmodellen för att få den att fungera. Ja - dom kanske hjälpte till lite med mottryck på skevrodret men risken är uppenbar att man kan råka in i problem.
Ingen aning om det är din orsak men oavsett så kanske du skall modifiera.
Roger

lekman
2013-06-27, 07:11
På den som jag kraschade bort helt hade jag satt in balsakutsar som styvade upp roderhornens infästningar, men hela arrangemanget är ju lite mjukt iom att vingen ju är lite mjuk i längsled (bredden av vingen), på den ledden sitter inga kolfiberförstärkningar. Om man tar i kan man vränga övar skevrodren som bilden visar, men har svårt att tro att det är det som hänt i luften. Det som egentligen skiljer från mina tidigare flygningar med Rainbow är att jag nog haft stora utslag och att jag haft en onödigt stor propeller, en 12x8. Det var ett härligt drag i den o den flög fint ända tills jag försökte banka lite mer.

McRegor
2013-06-27, 10:14
Store utslag ökar nog också risken för att "krängningen" av skevrodren skulle kunna ske. Men om det är orsaken är ju svårt att med säkerhet säja. Det känns dock ännu märkligare att servot plötsligt skulle gå åt motsatt håll... Sen skulle den givetvis också kunna klippa om TP är helt fel, kärran ovanligt tung och i kombination med stora roderutslag men min erfarenhet av denna typ av kärror är dock att de sällan brukar ha sådana hyss för sig. Men man skall aldrig säga aldrig...
Roger

lekman
2013-06-27, 19:57
Nu har jag startat upp min gamla Rainbow. Fungerar utmärkt med nästan lika stora roderutslag. Kör med samma sändarprofil/programmering, en annan piratmottagare och mindre motoreffekt. Eftersom jag haft lite väl stor belastning av ESCn så kan ju spänningen till mottagaren varit låg. ESCn är av enklaste Kinamodell, jag envisas med det....Min enda förklaring är att Orange-mottagaren inte klarat av en för låg matningsspänning, eller att ett skevroderservo fått spel efter att det varit med om en krasch? Denhär Rainbowen har andra servon, individer alltså. TP är samma för båda, enligt byggbeskrivningen. Dendär vikningen av skevrodren är osannolik eftersom att det isåfall ska ske i "motvind". Jag har beställt från HK separata BEC och inväntar en sån innan jag plockar på motorn som belastar systemet onödigt hårt. Ja, jag vet att hela den här historien är konstig, men jag är helt säker och upplevde det ju flera gånger, hur planet plötsligt började vridas åt höger, trots skevning åt vänster, men i början av skevningen gick det åt rätt håll/Lars

McRegor
2013-06-27, 21:30
Klen stötstång till skevrodren tillsammans med den mjuka infästningen av roderhornet skulle kunna göra att det ena skevrodret skulle kunna kränga över vid stort utslag och relativt hög belastning på rodret. Eftersom allt är lite småskumt så skall du nog ta med det som en tänkbar orsak - kanske bland andra...
Roger

Gustav1980
2013-07-18, 08:12
Lekman, om det är såhär det går till så är jag bekant med problemet men också förbryllad över orsaken:
När jag lägger fullt höger på skevroderspaken så ger båda rodren fullt utslag precis som dom ska. När jag släpper spaken till mittläge går ena rodret till neutralt läge medan det andra först lägger fullt utslag åt andra hållet innan det återgår och stannar på neutralt läge.

Ovanstående händer ibland på en av mina kärror och jag är övertygad om att det är relaterat till radio/mottagare.
Ska försöka fånga det på film så ni får se!

lekman
2013-07-18, 17:20
I mitt fall kom de märkliga beteendena hos planet vid förhållandevis små roderutslag, där åtminstone det ena skevrodret drog iväg kraftigt åt fel håll. Det hela upprepades gång på gång och jag kunde tillsist utesluta att det var jag som gjorde fel med spakarna. Jag hade som jag tidigare skrivit, två separata kanaler för de två skevservona och körde med en Orange-piratmottagare. Jag belastade en NoName ESC rimligen ganska hårt, så man kan eventuellt misstänka att den matades med en risig spänning, både till nivå och ripplig spänningsmatning? Jag tror fortfarande på att det var fel i uppträdandet, Radio-Mottagare. /Lars