handdator

Visa fullständig version : Spänning-UBEC



lekman
2013-06-28, 08:24
Hej
Jag var ute på HK och beställde ett par UBEC, var egentligen ute efter 6V spänning, men den som jag tänkt köpa var restnoterad, så det slutade med att jag beställde ett par st på 7,2V. Är det risk att det är för hög spänning för mina noname servon och mottagare. Tex på en Orange-mottagare har jag läst, max matning 7V. Är det dumt att stoppa i 7,2V utan att veta nåt om vad servon, mm klarar av?

/Lars

henke2
2013-06-28, 09:31
Är det risk att det är för hög spänning för mina noname servon och mottagare.

Ja



Är det dumt att stoppa i 7,2V utan att veta nåt om vad servon, mm klarar av?

/Lars

Ja, vissa servon som fortfarande är standard utan speciell märkning klarar inte över 5V...

lekman
2013-06-28, 10:46
Om man kollar på specifikaitonerns så kan jag eventuellt kunna använda dessa på 7,2V? Hur går det med Orangemottagaren där max är specat till 7V, 7,2 är ju nästan inte för mycket..... Funkar det?

/Lars

lekman
2013-07-01, 09:28
Är det så, att om man belastar acken i en maskin som har en enkel billig ESC, så finns det en risk att hela systemet stänger ner, och man förlorar spänning till mottagaren? Detta en bra orsak till att ha en separat BEC, väl? Och då, med separat BEC, så är det olämpligt att köra in 6v i helt okända noname servon? Jag börjar förstå vitsen med att kosta på sej grejer med lite bättre ordning på specifikationerna.
Har läst att det funkat dåligt med 4,8V på Spekrummotagare för nån här på forumet, Att testa med 6V in, trots att servona är av okänt typ o sen torrköra på marken en halvtimma eller så, kan det va en OK strategi för en modell man inte gråter alltför stora tårar att förstöra, eller är 5V ist bättre o ta risken att mina piratmottagare för Spektrum nån gång spårar ur?

/Lars

henke2
2013-07-01, 09:51
Man får pussla ihop prylar som fungerar ihop. Som du säger så finns det alltid risker. En inbyggd BEC i ett reglage man belastar hårt är inte att rekommendera, i synnerhet om alla prylarna är noname. Att byta till en separat BEC är i så fall bättre, men likväl måste man ju köpa saker som fungerar. Just en BEC är inte snordyr och en bra försäkring som följer med från modell till modell, så köp något vettigt.

Om du har en mottagare som fungerar på 6volt, så behöver du servon som fungerar på 6volt. Även här vinner man mycket på att gå upp i pris. Dels får du servon som du vet specen på och du får servon som för det mesta även har bättre prestanda. Alltså flera steg under sin rörelse.

Det är inte bara piloten det hänger på om någonting flyger bra och länge utan krascher utan mycket på medvetenheten i valet av utrustning. Nu säger jag inte att man skall köpa det dyraste hela tiden, men man skall göra det där det behövs. En BEC från en känd tillverkare kanske kostar 5ggr så mycket, men jag tycker den är billigare eftersom man får en trygghet och kanske slipper kvadda ett flygplan.

lekman
2013-07-01, 11:26
Jag tappade all kontakt,både motor och servon igår när jag var ute o pressade ett billigt plan med ESC av enkel typ, fick tillbaka kontakten innan det nådde marken, iof spännande och kul när det går bra, men är ju ändå bra när grejena funkar. Först trodde jag att jag var i utkanten av vad en parkflyermottagare fungerar på, när jag sen såg att jag hade en ”fullrange mottagare” , visserligen piratkopia, tror jag snarare på att ESCn slog av pågrund av lågspänning, och att acken hann återhämta sej på vägen ner (jag var ganska högt upp). Somsagt, kul att nån gång också reda ut situationer, men det är ju bra om det fungerar istället.
Synd att jag inte fattat bättre tidigare när jag köpt servon. Jag har köpt såna som jag upplevt ha tillräcklig precision, Dynam och Turnigy…., endel av de billigaste servona är ju så glappa att de inte ens duger till att styra de enklaste modellerna..
/Lars

lekman
2013-07-04, 13:57
Dethär att ESCn stänger ner när spänningen i acken blir för låg, tanken med det är väl att LiPo-acken annars tar stryk? Skulle det inte vara smartare att ESCn ger en signal som förmedlas tillbaka till sändaren (via telemetri?) som då kan varna, så man får en chans att ta hem planet, under reducerat gaspådrag. Jag har ju varit med om, tex när ESCn stängde ner när jag körde en fläkt-jet, med separat BEC och jag kunde landa, men den var ju väldigt långt borta o att det gick bra berodde ju på att jag hade en hel sjöis att landa på, som sagt, en varningssignal i sändaren o ingen avstängning av ESC, vore inte det en bra idé?

/Lars

McRegor
2013-07-04, 14:06
Mestadels så stänger fartreglaget av motorströmmen men låter mottagaren fortsatt få matning - det är liksom grundtanken för att skydda acken och ge flygaren möjlighet att landa kontrollerat. Sen finns det också reglage som t ex pulserar motorströmmen en liten stund innan den slår av den helt alternativt drar ner strömmen till motorn. Detta varierar dock på olika tillverkare.
Roger

freddan_6
2013-07-04, 16:05
Det finns också linjära BEC:kretsar som stänger av av överhettning, om man har det på en akrobatikmodell. Numera har jag 40A SBEC-utrustat fartreglage i min Terchone Tempo 3D i stället för början som var 30A med linjär BEC. För flitigt flaxande när jag lärde mig rollande cirkel gav överhettning vid ungefär 4:e acken på raken. Så känn på fartreglaget. Känns det hett så kan det ha fått "värmeslag".