handdator

Visa fullständig version : Kluven när det gäller goggles?



The Flyer
2013-06-30, 12:10
Har kikat en del på vilka goggles som skulle kunna vara lämpliga att inhandla. Efter en hel del läsande så verkar det råda konsensus att man får mest och bäst bild för pengarna om man satsar på Fatshark.

Den varianten som det just nu lutar mest åt för mig är Fatshark Base SD och jag undrar om det är någon som kör med ett par sådana och kan utala sig om hur upplösningen och bildstorleken upplevs i jämförelse med Dominator exempelvis?

Copterdude
2013-06-30, 14:06
Har bara provat fatshark men vill du ha snäppet högre upplösning så finns Headplays http://www.rangevideo.com/headplay-800-x-600-fpv-goggles-361.html

FS Dominator har skarpast bild av fatshark brillorna då det är den enda som har glaslinser. Resten har plastlinser som gör att kanterna i bilden blir lite suddiga och det kan synas lite olika färg/ljusbrytningar.

Jag är dock nöjd med mina FS Attitude SD googles. Köpte dem för att jag ville ha 5.8Ghz sändare/mottagaren och bra headtracking till ett senare projekt, den extra FOV:en är trevlig också. Just nu kör jag bara med sladd.

Man kan även ställa in linserna för olika avstånd mellan ögonen och köpa dioptrar till om man har glasögon.

Impulze
2013-06-30, 15:25
Helnöjd med mina Fatshark Dominator!

+Driftsäkra
+Sitter skönt
+ Bildkvaliten som headplay dock något mindre bild.

Har redan avverkat både Fatshark Aviator (base) , Headplay , och ett par andra videoglasögon från -07 som jag inte kommer ihåg namnet på.

//Matte

The Flyer
2013-06-30, 16:18
Jag kommer att köra med basstation tänkte jag. På så sätt är blir jag inte låst till Fatsharks produkter vad gäller sändare och mottagare m.m utan kan välja fritt. Samtidigt vill jag inte ha mottagarelektroniken alltför nära centrum av hjärnan. Attituden faller då bort av det skälet. Vad gäller Domionatorn så finns det två nackdelar med den i jämförelse med BaseSD. Dominatorn har bara 30 graders FOV medans Base SD har 35 grader FOV. Det är drygt 16% större synfält. En annan fördel med Base SD är det man kan justera pupillavståndet. Det går inte med Dominator.

Just nu kan jag inte se något annat alternativ än just Base SD varianten trots att ni förespråkat de andra modellerna. Argumenten var inte direkt övertygande i något avseende...möjligtvis en liten nackdel med plastlinser och den kromatiska aberrationen som kommer med om det nu är så att Base SD har plastlinser. Dock uppväger inte den nackdelen de många fler fördelarna men övertyga mig gärna om jag har fel.

Impulze
2013-06-30, 17:06
På mina Dominator så använder jag dom bara med line-in. Sen så är det nog värre ha en sändare nära hjärnan än en mottagare.

Har man lite ovanligare mått mellan pupillerna så är det ju en fördel med justerbart IPD.

För mig är bildkvaliten viktigare än att FOV är lite större. Men alla är olika och har olika krav.


//Matte

The Flyer
2013-06-30, 17:37
På mina Dominator så använder jag dom bara med line-in. Sen så är det nog värre ha en sändare nära hjärnan än en mottagare.

Har man lite ovanligare mått mellan pupillerna så är det ju en fördel med justerbart IPD.

För mig är bildkvaliten viktigare än att FOV är lite större. Men alla är olika och har olika krav.


//Matte

Har du kollat i ett par Base SD då? Aviator Base som du haft tidigare hade 45 i FOV och upplösning 640x480 medans Base SD har 35 i FOV med samma upplösning. Visserligen kan jag förstå att bildkvaliteten mellan Dominator som du nu kör med och Aviator Base blir mycket sämre i Aviator då det skiljer 15 grader i synfält mellan dessa två. 5 graders skillnad mellan Dominator och Base SD borde ju inte försämra bildkvaliteten så förskräckligt kan man ju tycka?

Någon som kör med Base SD?

Impulze
2013-06-30, 18:29
Det är säkert större skillnad mellan mina gamla precis som du säger. Om man googlar på base vs dominator så verkar det iaf som att om man vill ha lite större bild och något sämre kvalitet så ska man köra base. Om man vill ha bättre kvalitet men något mindre bild så ska man köra dominator.

Men kör med dom som du tror passar dig bäst, är övertygad om att du kommer bli nöjd över ditt val.

//Matte

Copterdude
2013-06-30, 18:30
Här har du en tråd som behandlar ämnet http://www.multirotorforums.com/showthread.php?5977-Fatshark-BASE-vs-DOMINATOR

Jag har haft dominator men det var länge sen. Sålda pga jag skulle köra skärm istället. Det var dock länge sen så svårt att jämföra men jag håller med om det som skrivs i tråden. Dominator = skarpast, SD (base och attitude) = mer inlevelse (större bild/synfält).

The Flyer
2013-06-30, 19:43
Här har du en tråd som behandlar ämnet http://www.multirotorforums.com/showthread.php?5977-Fatshark-BASE-vs-DOMINATOR

Jag har haft dominator men det var länge sen. Sålda pga jag skulle köra skärm istället. Det var dock länge sen så svårt att jämföra men jag håller med om det som skrivs i tråden. Dominator = skarpast, SD (base och attitude) = mer inlevelse (större bild/synfält).

Nu blir man ju ännu mera kluven. I första inlägget "dizzar" personen Fatsharks i allmänhet och googles i synnerhet. Han tycker att man inte ska "gå på hypen" kring goggles. Skriver vidare att det inte är någon större skillnad mellan olika märken osv. och att Fatsharks är överskattade. Avslutar dessutom med att skriva att "Fatshark sucks". Han ger helt enkelt tummen ner för goggles.

-Ja vad ska man tro?

Impulze
2013-06-30, 20:16
Ja, antingen lyssnar du den som gjort inlägget eller så gör du som dom allra flesta gör..köper fatsharks :)
Förmodligen lider personen av "motion illness" och är bitter på alla dom som kan använda goggles.

Finns inga goggles som är mer FPV anpassade än vad fatshark är, ständigt förbättrade genom åren.

Kör du på base om du känner att dom passar dig bäst.

//Matte

Copterdude
2013-06-30, 20:20
Nu blir man ju ännu mera kluven. I första inlägget "dizzar" personen Fatsharks i allmänhet och googles i synnerhet. Han tycker att man inte ska "gå på hypen" kring goggles. Skriver vidare att det inte är någon större skillnad mellan olika märken osv. och att Fatsharks är överskattade. Avslutar dessutom med att skriva att "Fatshark sucks". Han ger helt enkelt tummen ner för goggles.-Ja vad ska man tro?Det finns alltid såna inlägg, vissa gillar äpplen, andra gillar banan medan vissa inte gillar frukt alls ;)Nämen det är svårt, vill du ha så mycket info som möjligt kolla både rcgroups och fpvlabs forum och läs så mycket som möjligt om dom olika modellerna. :)

The Flyer
2013-06-30, 20:37
Överväger utöver Fatsharks ett par sådana här http://www.ebay.com/itm/12GB-72-Virtual-Digital-Video-Theater-Eyewear-Glasses-AV-input-PS3-Wii-xBox-/221064598073?pt=US_Video_Glasses&hash=item33787a1239

Scrolla nedåt så ser ni specarna. Verkar vara bättre än Fatsharks...eller....?

Copterdude
2013-06-30, 21:08
Överväger utöver Fatsharks ett par sådana här http://www.ebay.com/itm/12GB-72-Virtual-Digital-Video-Theater-Eyewear-Glasses-AV-input-PS3-Wii-xBox-/221064598073?pt=US_Video_Glasses&hash=item33787a1239

Scrolla nedåt så ser ni specarna. Verkar vara bättre än Fatsharks...eller....?

Skulle inte våga chansa. Dom blåskärmar säkert vid svag signal som vanliga skärmar gör till skillnad mot FPV glasögon som visar bild även när signalen är brusig.

The Flyer
2013-06-30, 22:07
Skulle inte våga chansa. Dom blåskärmar säkert vid svag signal som vanliga skärmar gör till skillnad mot FPV glasögon som visar bild även när signalen är brusig.

Det måste väl i alla fall ha med mottagaren att göra och inte glasögonen...eller hur?

simonarvestrand
2013-06-30, 22:22
Det måste väl i alla fall ha med mottagaren att göra och inte glasögonen...eller hur?

det har inte med mottagaren att göra utan ligger i goggles/skärm mjukvaran. en del fryser bilden en del gör blåskärm och en del gör annat

The Flyer
2013-06-30, 23:06
det har inte med mottagaren att göra utan ligger i goggles/skärm mjukvaran. en del fryser bilden en del gör blåskärm och en del gör annat

OK. Jag har i alla fall bestämt mig nu efter mycket övervägande fram och tillbaka och det blev dom här fast från England:
http://www.ebay.com/itm/12GB-72-Virtual-Digital-Video-Theater-Eyewear-Glasses-AV-input-PS3-Wii-xBox-/221064598073?pt=US_Video_Glasses&hash=item33787a1239

Har en känsla av att det är lite hokus pokus kring det här med goggles. Priset gjorde att jag till sist valde ovanstående framför Fatshark Base SD. Besparingen blev i alla fall betydande. 730 kronor billigare än Fatshark Base SD. Om jag har gjort bort mig vet vi om en vecka ungefär.

Impulze
2013-07-01, 00:37
Lycka till! :)

//Matte

UndCon
2013-07-01, 09:06
Jag tror att du blir nöjd oavsett märke/modell.

Jag kör med ett par MyVU Crystal black som tyvärr inte finns på marknaden längre men tekniskt är de helt klart jämförbara med tex Fatshark.

Mina fungerar mycket bra och drivs av ett 1S LIPO - 4-5 timmar med inbyggt orginal eller evigheter med ett externt 2200Mah ;)

//UndCon

PatrikE
2013-07-01, 09:54
Hade det gått att spela in på SD kortet vore det perfekt

The Flyer
2013-07-01, 23:13
Jag tror att du blir nöjd oavsett märke/modell.

Jag kör med ett par MyVU Crystal black som tyvärr inte finns på marknaden längre men tekniskt är de helt klart jämförbara med tex Fatshark.

Mina fungerar mycket bra och drivs av ett 1S LIPO - 4-5 timmar med inbyggt orginal eller evigheter med ett externt 2200Mah ;)

//UndCon

-Ja jag tror i alla fall att dom som jag har hittat nu ska göra mig hyffsat nöjd.

The Flyer
2013-07-01, 23:15
Hade det gått att spela in på SD kortet vore det perfekt

Det finns två videoutgångar på basstationen. En ugång till goggles och en utgång för inspelning av videosignal.

Fluf
2013-07-03, 10:38
Jag slog till på ett par AttitudeSD från http://www.firstpersonview.co.uk (http://www.firstpersonview.co.uk/). Beställde i måndags och i dag verkar de komma med posten så det var snabba ryck. Ungefär samma pris som att beställa från HK och åka på tull/moms så det var en rätt OK deal ändå med tanke på att de verkar vara slut på alla andra ställen.

Copterdude
2013-07-03, 11:55
Nice, dom går åt galet fort. Ligger nästan alltid på minussaldo på RMRC, HK etc.

Förresten, bara rent allmänt.

En grej som som kan vara bra att veta när man börjar med googles om man inte provat förut är att man kan bli rätt snurrig första gångerna då hjärnan inte fattar vad som pågår då ögonen säger att man flyger/svänger etc. medans andra sinnen säger att man sitter still. Så bli inte avskräckta om det händer er som börjar med googles, det försvinner mer och mer efter varje gång. Vissa kanske inte får det alls men jag var redigt snurrig första gångerna kan jag säga hehe.

UndCon
2013-07-03, 13:34
för mig är det helt naturligt att flyga FPV och jag står helst upp hela tiden - vissa sitter ner

simonarvestrand
2013-07-03, 13:42
jag kan stå upp när jag kör lite lugnare quadar men börjar jag flyga hårt eller flyga plan då går det inte, vinglar alldeles för mycket :P

The Flyer
2013-07-03, 20:07
Nice, dom går åt galet fort. Ligger nästan alltid på minussaldo på RMRC, HK etc.

Förresten, bara rent allmänt.

En grej som som kan vara bra att veta när man börjar med googles om man inte provat förut är att man kan bli rätt snurrig första gångerna då hjärnan inte fattar vad som pågår då ögonen säger att man flyger/svänger etc. medans andra sinnen säger att man sitter still. Så bli inte avskräckta om det händer er som börjar med googles, det försvinner mer och mer efter varje gång. Vissa kanske inte får det alls men jag var redigt snurrig första gångerna kan jag säga hehe.

He, he...då kan man alltså se fram emot att kanske få sig en och annan gratisfylla i början :) ?

Copterdude
2013-07-03, 20:43
He, he...då kan man alltså se fram emot att kanske få sig en och annan gratisfylla i början :) ?

Ja typ hehe. Samma som Virtual Reality glasögon till datorn. Man kan få "åksjuka" i början innan hjärnan vant sig.
Har man kört mycket med FPV skärm innan lär det inte vara lika stor risk dock. Jag körde googles första gången när jag skulle flyga och då kändes det som man var lite full hehe.

Fluf
2013-07-04, 10:16
Och det kom ett paket i går :)

Bestälde på måndag, fick paket på onsdag och detta var från http://www.firstpersonview.co.uk (http://www.firstpersonview.co.uk/) i England. Anyggt packad och kom fram helt och fint. Kitet är snabbt funktionstestat och är väl fungerande.

FPV jungfru till helgen om vädret tillåter!

The Flyer
2013-07-04, 21:26
Och mitt paket kom idag :)

Snabbt som attans öppnade jag paketet och det syntes att det var kvalitet på grejorna. Allting låg dessutom prydligt förpackat i ett snyggt "hardcase". Körde in GoPro kameran direkt i glasögonen och kollade och bilden och färgerna var kanon, inga konstigheter alls. Över förväntan alltså. Visserligen har jag inget att jämföra med då det var första gången jag testade ett par googles men jag kan väl säga som så att jag är jättenöjd både med produkten och besparingen...så det blir att FPV:a på semestern :)

39649 39650 39651 39648

Impulze
2013-07-04, 21:56
Härligt! Ta med en svart t-shirt då du ska FPV:a :)


//Matte

Timtimtim
2013-07-04, 22:00
Och mitt paket kom idag :)

Snabbt som attans öppnade jag paketet och det syntes att det var kvalitet på grejorna. Allting låg dessutom prydligt förpackat i ett snyggt "hardcase". Körde in GoPro kameran direkt i glasögonen och kollade och bilden och färgerna var kanon, inga konstigheter alls. Över förväntan alltså. Visserligen har jag inget att jämföra med då det var första gången jag testade ett par googles men jag kan väl säga som så att jag är jättenöjd både med produkten och besparingen...så det blir att FPV:a på semestern :)

39649 39650 39651 39648

Hur fungerar de i brusig bild? blåskärm?

The Flyer
2013-07-04, 22:32
Hur fungerar de i brusig bild? blåskärm?

-Jag vet inte. Jag testade med att koppla in GoPro kameran och köra livevideofunktionen och då blir det ju så bra som det kan bli. Jag väntar på att 5,8 Ghz sändaren och mottagaren ska komma. Förhoppningsvis imorgon eller i början på nästa vecka. Iofs så har jag en gammal 1,2 Ghz mottagare och sändare med kamera som jag inte använder så jag skulle ju ev kunna testa och framkalla brusig mottagning med den. Får i såfall bli under helgen någon gång då.

Kjelle köttspak
2013-07-08, 02:14
Jag har ett par sådana som är ett par år.
Fick med dom när jag köpte en quad.

kanske är dina uppdaterade och bättre än dom jag har, men dom ser exakt likadana ut

duger för att testa om fpv är något man vill sysla med


VARNING !!!om bilden blir dålig går dom till black screen och man måste stänga av och sätta på dom för att få tillbaka bilden.
skulle lätt kunna leda till haveri.

bildintrycket är gryningt med fel återgivna färger, uppdaterings frekvensen är dålig. om man tex rör handen framför kameran så ser man latency och att handen rör sig ryckigt.

jag har en liten 7 tumms LCD display att jämföra med och den ser ut som en dröm jämförelsevis.

The Flyer
2013-07-08, 15:10
Jag har ett par sådana som är ett par år.
Fick med dom när jag köpte en quad.

kanske är dina uppdaterade och bättre än dom jag har, men dom ser exakt likadana ut

duger för att testa om fpv är något man vill sysla med


VARNING !!!om bilden blir dålig går dom till black screen och man måste stänga av och sätta på dom för att få tillbaka bilden.
skulle lätt kunna leda till haveri.

bildintrycket är gryningt med fel återgivna färger, uppdaterings frekvensen är dålig. om man tex rör handen framför kameran så ser man latency och att handen rör sig ryckigt.

jag har en liten 7 tumms LCD display att jämföra med och den ser ut som en dröm jämförelsevis.

Ok. Jag har tyvärr ännu ej testat dem i FPV läge men det du skriver om att dom "blackar ur" har väl isåfall att göra med att synksignalen går förlorad. Funderar lite på hur man skulle kunna lösa detta isåfall. Finns en del ideer på nätet om detta men jag funderar på att det isåfall skulle kunna funka med att koppla in något emellan videosignalen och glasögonen som gör att synksignalen ligger där hela tiden. Kanske en kristall i kombination med någon kondensator eller nått...jag vet inte.

numnutchris
2013-07-09, 10:53
Hoppar in sent i tråden, men fick äntligen med all teknik till fältet och skulle testa live med brillor på, gopro2, HKs 200mW-kit till fatshark. Spotter var med förstås och hmmmm... Åksjuka och sånt uteblev men blev helsnurrig på orientering, med vidvinkel och höjd försvann känslan för hur man drev i sidled, speciellt när man inte vågade dra på "framåt" för hårt. Blåste en del och hade riggat allt i enkel kvadd med kk2. Tex. när man skulle ner och spottern sa att man var i kanten av fältet åkte brillorna av och tittade åt ena hållet.... men kvadden var i andra ändan av fältet.
Men spännande var det :)
Frågan är om man kanske skulle rigga/börja med flygplan i stället, fast då kanske man försvinner i horisonten utan rth...

Impulze
2013-07-09, 12:01
Du hade inte kameran lite för högt ställd? Orientera dig på google earth och då du flyger sen så försök lokalisera riktmärken.

Grattis till din premiärtur, kommer ihåg känslan fastän det är 6 år sedan man börja :)

Copterdude
2013-07-09, 15:04
Ja grattis till lyckad första FPV flygning. ! Som Impulze skrev så blir det mycket lättare om kameran är riktad lite neråt ifall du inte gjort detta, blir mer "farkänsla" och lättare se var man befinner sig. Dessutom mycket lättare att landa när man ser marken mer tydligt :)

Du har rätt i att det breda synfältet lurar en lite.

Fluf
2013-07-09, 16:11
Körde även min premiär med EPP-FPV AttitudeSD, Fatshark 250mW, klverantenner, GoPro2 i helgen och det blev några flygningar.

Whohoo vad häftigt!

Jag körde med kameran riktade lite neråt men det blev lite konstigt för mig till att börja med, efter alla flygsimulatorer etc så vill jag gärna ha horisonten i mitten och då klättrade planet bra, stallade några gånger (men den stallar så snällt så det kändes bara som den var lite konstig i höjdrodret).

Skall köra kameran mer rakt fram tills jag har OSD med falsk horisont.

Även kära fästmön följde med som spotter och provåkte en del. Det var uppskattad berg-o-dalbana när hon hade glasögonen på och jag spakade (första gången det var ärlig entusiasm från henne med min flygande hobby).

I fullt dagsljus var det finfin bild, däremot sent på kvällen i motljus var allt under trädlinjen svart, även marken vilket var rätt läskigt.

DÅ skall man flyga in sig lite på denna utrustningen så blir det nog en RVOSD om några månadet, hörde ryktas om att en v6 är på G. Testa sig fram med Wide, Normal och Narrow synfält på GoPron med mera så man vet var man har planet.

The Flyer
2013-07-12, 02:33
Väntar fortfarande på att Tx:n och Rx:n ska komma från Hong Kong.