handdator

Visa fullständig version : Specter v2 FPV, inne bland molnen



markusb
2013-06-30, 15:53
Härlig flygning!
1.003km högt, dvs med knapp marginal har jag passerat ett av mina delmål!


http://www.youtube.com/watch?v=lCWJJydy350

Kenneth E
2013-06-30, 16:34
Det verkar gå bra för dig, vad blir nästa mål?

Mitt mål är nu den första kilometern, men behöver osd med return to home( blir skickad på måndag), mitt mål är en mil.

markusb
2013-06-30, 16:51
Ja nu flyter det på! Gött mos.
Tror nästa mål blir 1.5km upp.. vill få en bra vy ner över molnen.
Svårt att stiga tillräckligt fort med Spectern bara.. den är lite för tung med sina 1.7kg lastad och klar.

Har just bytt propp från APC 10x7 till en SF 9x4.7. Typ samma drag men 20A mindre wot. Låg en bra bit över gränsen med APCn och det gjorde mig nervös.
Nu kunde jag dessutom öka på flygtiden från 12 till 16min i radion innan larmet går.

Har just printat ut ritningen till FT cruiser, har knölat kundvagnen full på HK oxå...

Är ditt mål 1km upp eller bort? Tänk på att ha skaplig höjd så du inte tappar radio pga träd och hus m.m. innan du fått ordning på rth.

Kenneth E
2013-06-30, 16:57
Jag har liksom aldrig vågat gå längre än typ 500m om bilden försvinner, men i veckan lär installationen påbörjas och då är jag inte lika nervös över att bilden skall försvinna. Mitt första del mål blir att flyga på 1km avstånd.

Flahultarn
2013-06-30, 17:14
Ja nu flyter det på! Gött mos.
Tror nästa mål blir 1.5km upp.. vill få en bra vy ner över molnen.
Svårt att stiga tillräckligt fort med Spectern bara.. den är lite för tung med sina 1.7kg lastad och klar.

Har just bytt propp från APC 10x7 till en SF 9x4.7. Typ samma drag men 20A mindre wot. Låg en bra bit över gränsen med APCn och det gjorde mig nervös.
Nu kunde jag dessutom öka på flygtiden från 12 till 16min i radion innan larmet går.

Har just printat ut ritningen till FT cruiser, har knölat kundvagnen full på HK oxå...

Är ditt mål 1km upp eller bort? Tänk på att ha skaplig höjd så du inte tappar radio pga träd och hus m.m. innan du fått ordning på rth.Hopp! Stiligt. Tror du på Cruisern som FPV-kärra? Funderade själv att bygga den men avbröt de funderingarna då jag inte tycker den ser ut att vara så stabil som jag vill ha min. Ingen dihedral och rätt hög tyngdpunkt. Började fundera i andra banor och har skissat på en likaledes dubbelproppad maskin i foamboard, lite skywalkerinspirerad på sätt och vis. Återstår att se om det fungerar som tänkt. Har hittills använt en Funcub för mina än så länge begränsade FPV-försök men den blir så tung av fpv-utrustningen att den blir svårflugen. Tror ni jag är fel ute??
39549

markusb
2013-06-30, 17:23
Jag vet faktiskt inte om det är en bra FPV kärra.. Tror iaf inte att den är sämre än Spectern.
Jag vill ju gärna ha en maskin med lite drag i och som pallar en del akrobatik. Gillar att rolla runt bland molnen.
Ska bygga denna så lätt jag kan.. Spectern är så nedtyngd av tejp, träsparrar, smältlim m.m.

Har funderat på någon form av jetkärra oxå. Men det får nog bli nästa bygge isåfall. Vingarna har jag nog gett upp tror jag.
Alldeles för stallkänsliga och kräver hög hastighet hela tiden. Har iofs en liggande som man kanske tar tag i nån gång.

Din ritning ser bra ut. Låg tyngdpunkt och dihedral kommer nog ge dig en fin filmmaskin. Kanske inte så mycket luftbusande med den, men det beror ju på vad man är ute efter.

Under 50m är Spectern väldigt vinglig. För mycket turbulent luft. När jag kommer en bit upp så är den betydligt mer stabil. APM trollar ju bort en del gungande åt mig oxå.

Timtimtim
2013-06-30, 19:17
@markus vad får du för flygtid med spectern? och vad är cruisehastighet för kärran?

markusb
2013-06-30, 20:24
ca 16 min blandad flygning på 3S 5000 och 3010B motor med 9x4.7 prop.
Tar kanske 3-3.5min att nå upp till 1km. Stallar om jag försöker stiga snävare vinkel ;(

Cruisar runt 50 blås och har dykt i 97km/h som mest enligt loggen. Har inte maxat den i dyk dock..

UndCon
2013-07-01, 10:23
Snygg film - vill du flyga fort kanske en rejäl vinge typ Zephyr är bättre?

//UndCon

Copterdude
2013-07-01, 10:56
Häftigt och bra flygning ! :)

Mina mål i år är ganska blygsamma i år hehe. Tänkte ta det lite lugnt och bara lära mig manuvrera bra i FPV och känna mig säker med utrustningen så man kan slappna av och njuta fullt ut men nästa år ska det bli andra bullar :)

markusb
2013-07-01, 12:25
Undcon, tack! Testade ju en 48" vinge men gillade den inte. Krävs hög fart hela tiden för att inte stalla.
Stallet var otäckt och omöjligt att rädda sig ur.
Knölade in nosen 5cm i den landningen.. Så fylla en vinge med fpv känns sådär.
Men vem vet, kanske får ett ryck framöver ändå!

markusb
2013-07-01, 12:43
Copterdude, det är ett vettigt mål tycker jag.
Bästa träningen är ju att hålla sig på låg höjd och flyga ofta.
Tog mig uppåt och iväg i små steg.
Utan rth hade jag inte riskerat utrustningen så här.
Skit kan hända ändå, men risken är mindre att allt försvinner iväg.

Halcon
2013-07-04, 09:40
Håller på att bygga om en Funjet till Fpv. Jag är oxå ute efter lite mer fart och därmed oxå komma lite längre och högre, iaf 1km bort. Får se hur det (ur)artar sig .... hoppas ha den klar till nästa FPV träff tillsammans med min Gecco X4.....

jocke1963
2013-07-05, 15:01
Härlig flygning!
1.003km högt...

Borde det inte vara mörkt ute i rymden..? ;)

markusb
2013-07-05, 15:34
På natten är det mörkt och på dagen ljust, tror jag.

Kenneth E
2013-07-05, 19:28
Då var DragonLink DOSD installerad, provade idag att busflyga med vingen. Lättnad att flyga med hastighet, Rssi och heading home, har dock ännu inte lyckats programmera return to home men det kommer. Nu kan man börja stegvis att ta sig till 1 km.
Kenneth


Jag har liksom aldrig vågat gå längre än typ 500m om bilden försvinner, men i veckan lär installationen påbörjas och då är jag inte lika nervös över att bilden skall försvinna. Mitt första del mål blir att flyga på 1km avstånd.

markusb
2013-07-06, 11:27
Härligt! När du väl får till RTH så släpper alla spärrar ;) tänkte jag skulle försöka mig på +5km bort idag, snoka lite i grannbyn :)
Eller om jag ska lägga tiden på nya bygget kanske... Borde kunna vara i luften idag.

markusb
2013-07-06, 11:31
http://s19.postimg.org/4egp1nm0z/IMG_4311.jpg
FT Cruiser

Elektroniken kvar nu..

Kenneth E
2013-07-06, 11:49
Ser jag fel i solljuset eller är det retro stuk på kärran?

Kenneth



http://s19.postimg.org/4egp1nm0z/IMG_4311.jpg
FT Cruiser

Elektroniken kvar nu..

markusb
2013-07-06, 12:08
Retro!
Bixler inspirerades av de havilland när han designade denna.

Tycker designen är riktigt snygg!

UndCon
2013-07-06, 19:48
den är riktigt cool

markusb
2013-07-07, 11:44
Igår blev det skarpt läge på RTH.
Kom hem efter en runda på 4.8km bort, hade tid kvar på radion.
Gjorde en lågflygning förbi mig och gasade till och steg.
Det tog knäcken på acken och videon svartnade i stort sett med en gång.
Var en bit bort bakom träd med skymd sikt.
När det svartnade så gav jag lite upp och slog till RTH.
Efter några sekunder ser jag bettan stiga i en stor mjuk sväng ovanför träden.
Jag slår av RTH och tar ner henne los.

Utan RTH hade jag garanterat flugit bort mig eller gått i backen stenhårt.

Gött mos!

Min 5000mah turnigy har gjort sitt, fick i 4.1Ah...

UndCon
2013-07-07, 17:04
Tur i oturen då :)

markusb
2013-07-08, 08:43
Igår fick jag upp cruisern en sväng.
Extremt pitchig och nervös. Flög inte fint hur jag än justerade cg.
Slutet på andra flygningen satte jag nosen rätt i backen så foamen for åt alla håll..

Funderar på vad jag ska bygga istället, jakten fortsätter..

Fick lite mer tid i luften med spectern iaf.
Igår kväll kom jag upp till 1483m höjd och det är så nära 1.5km man kan komma så jag tycker det delmålet är klart.
Dax att sätta nya mål..

Flygningen från i lördags här,

http://www.youtube.com/watch?v=bbB68nFL_JI

The Flyer
2013-07-12, 02:50
Härlig flygning!
1.003km högt, dvs med knapp marginal har jag passerat ett av mina delmål!


http://www.youtube.com/watch?v=lCWJJydy350


Beautiful Cloudsurfing är en grym film. Har inte sett någon bättre av någon annan än. Tack för den!

markusb
2013-07-12, 06:40
Tack flyer!
Kul att du gillar den så mycket ;)

markusb
2013-07-12, 22:19
Baklänges upp till 1.5km höjd!
(1483m för att vara exakt)


http://www.youtube.com/watch?v=2b-dt4bhGrQ (http://www.youtube.com/watch?v=2b-dt4bhGrQ)