handdator

Visa fullständig version : Turnigy 9x YS-X4 hjälp med switchar!!



zoomzky
2013-07-01, 19:24
Har precis skruvat ihop en HK bumblebee bestyckat med YS-X4
När jag kör installationsguiden så hänvisas jag att programmera 2 st 3 läges switchar för kanal 5 & 6

Har bara en 3 läges switch!? Jag är usel på att konfa och mixa men lyckas använda gearswitchen för att välja mellan manuell flygning och aut...

Manualen vill att jag ska ha dessa lägen på switch 1 (3 läges) Manual, Manual Altitude hold och Autohover

När Auto-hover är vald ska man på switch nr 2 kunna välja mellan Auto-hover, Enable waypoints och Auto Go Home

Hjälp!?!?! Jag kan ju använda Androiden för att styra, enable waypoints osv

Vad göra?

Mvh,
/Micke

Wilhelm Rejnus
2013-07-09, 20:34
Hej Micke,

Jag har samma setup som dig och tänkte lära mig att programmixa för att få till det du önskar göra.

Just nu kör jag de 3 lägena du beskriver på en vridpot. och växlar mellan auto-hover och auto go home på gear. funkar fint men det känns som att vridpot kanske inte är optimalt när man får bråttom :/

Finns bra videos på youtube tror jag och tänkte botanisera i detta vid tillfälle. Försöker just nu allmänt bekanta mig med maskinen för att inte dunka den i backen pga skit bakom spakarna när man ska testa alla möjliga funktioner på denna FC.

Hojta gärna om du hittar någon tydlig instruktion!

zoomzky
2013-07-12, 11:06
Hej Micke,

Jag har samma setup som dig och tänkte lära mig att programmixa för att få till det du önskar göra.

Just nu kör jag de 3 lägena du beskriver på en vridpot. och växlar mellan auto-hover och auto go home på gear. funkar fint men det känns som att vridpot kanske inte är optimalt när man får bråttom :/

Finns bra videos på youtube tror jag och tänkte botanisera i detta vid tillfälle. Försöker just nu allmänt bekanta mig med maskinen för att inte dunka den i backen pga skit bakom spakarna när man ska testa alla möjliga funktioner på denna FC.

Hojta gärna om du hittar någon tydlig instruktion!

Tjena Wilhelm!

Jag har kommit en bit på väg men har ej hittat en bra beskrivning som stämmer perfekt in på det jag vill göra.
Just nu byter jag mellan Manuell och GPS-mode med GEAR och använder 3-lägesknappen för att växla mellan Autohover, Autonavigate och Autohome. Har inte fått till autohome såvida det inte är felskrivet i manualen för den flightstatus jag får är "Back Landing"

Testade första autostarten igår (start i autohover) och jag blev imponerad!!
Funkade!! =)

/Micke

Kenneth E
2013-07-12, 12:23
Switch 1 skall ge manuell-, altitude- och GPS-mode.
Switch 2 skall ge GPS-mode Läge 1 i kombination med Switch 1, Waypoint och Return to Home.

Så vad du behöver är två stycken 3 läges switchar för att få det att fungera, har du ingen sådan switch - byta ut den till 3-läges.

Kenneth

zoomzky
2013-07-12, 15:31
Switch 1 skall ge manuell-, altitude- och GPS-mode.
Switch 2 skall ge GPS-mode Läge 1 i kombination med Switch 1, Waypoint och Return to Home.

Så vad du behöver är två stycken 3 läges switchar för att få det att fungera, har du ingen sådan switch - byta ut den till 3-läges.

Kenneth

Hej Kenneth!

Känner inte något behov av manuell-altitude och skippar den så jag klarar mig med en 2vägs switch 1
Bekymret för stunden är när jag programmerar switch 3 (id2) så kan jag inte få flightstatus satt till "Return to home"
Däremot "Back Landing"

/Z

Kenneth E
2013-07-12, 16:11
Back landing och return to home är samma funktion!
Kenneth

Tycker att altitude mode är en viktig funktion om du inte har full GPS lock.

Wilhelm Rejnus
2013-07-12, 23:22
hej,

jag började rota i programmix etc. men insåg att jag med nuvarande TX inte får till RTH om jag skulle tappa kontakten med min hexa. känns sådär....

Så jag ska försöka se om det går att flasha om min TX om det inte är allt för knepigt. Då verkar det också lättare att få till switcharna som vi båda önskar.

Nu är det bara att hitta tid till detta projekt som återstår..... Flasha verkar lite mer bökigt än jag hoppats.

dvogonen
2013-07-13, 17:43
Så svårt är det inte, men det rent mekaniska pillandet med att installera en kontakt på ett snyggt sätt gör att det tar en kväll.
Bäst är att ta hjälp av någon som gjort det förut för att undvika att det hela hakar upp sig på någon detalj.

zoomzky
2013-07-17, 09:53
Back landing och return to home är samma funktion!
Kenneth

Tycker att altitude mode är en viktig funktion om du inte har full GPS lock.

Tackar kenneth!!

/Z

Kenneth E
2013-07-17, 12:43
Tänk på att företaget befinner sig i Beijing och kör med Google översättning. Då kan det ibland bli lite tokigt resultat.
Ken

Wilhelm Rejnus
2013-07-18, 15:58
hej igen.

Jag har insett att det funkar prima med att köra med 2 vridpottar. jag har lagt den ena på pitch och den andra på trottle. Då får jag alla funktioner som är tänkta. såklart inte optimalt med vrid istället för vanliga switch. men funkar för nu.

Är mer bekymrad över att jag inte har RTH som fail safe om denna radio tappar kontakten med min hexa.....

Kenneth E
2013-07-18, 16:29
Då rekommenderar jag att du får till Fail Safe innan fortsatt flygning, jag har varit med om att min okta bara driftat iväg utan att har kommunikation med radion. Som tur var hade jag video länk och kunde se den försvinna, som tur var var jag på låg höjd som vanligt och såg den träffa ett träd och studsa ut och landa bredvid. Bara att gå iväg och hämta, denna gången kunde jag flyga den hem men jag fixade FS omedelbart efter detta. Och det fungerar varje gång. Nu har jag i och för sig skaffat mig Dragon Link och inte haft en låsning sedan dess.
Ken




hej igen.

Jag har insett att det funkar prima med att köra med 2 vridpottar. jag har lagt den ena på pitch och den andra på trottle. Då får jag alla funktioner som är tänkta. såklart inte optimalt med vrid istället för vanliga switch. men funkar för nu.

Är mer bekymrad över att jag inte har RTH som fail safe om denna radio tappar kontakten med min hexa.....

Wilhelm Rejnus
2013-07-18, 19:33
Då rekommenderar jag att du får till Fail Safe innan fortsatt flygning, jag har varit med om att min okta bara driftat iväg utan att har kommunikation med radion. Som tur var hade jag video länk och kunde se den försvinna, som tur var var jag på låg höjd som vanligt och såg den träffa ett träd och studsa ut och landa bredvid. Bara att gå iväg och hämta, denna gången kunde jag flyga den hem men jag fixade FS omedelbart efter detta. Och det fungerar varje gång. Nu har jag i och för sig skaffat mig Dragon Link och inte haft en låsning sedan dess.
Ken

Så sant. Tyvärr finns inga problemfria multikoptrar/tx. Skulle vara smutt att hitta en billigare lösning så att jag hinner komma igång lite med flygandet och fotograferandet. Just nu är det 2 steg framåt och 1,5 bakåt hela tiden :/