handdator

Visa fullständig version : Laddare DX8, specifikation?



jocke1963
2013-07-01, 23:01
Verkar ha slarvat bort min laddare till radion, Spektrum DX8....eller om det är nåt elakt litet barn som tagit den och gömt den på nå´t fiffigt ställe..? ;)

Ni som har en DX8, vad står det för spec på laddaren till sändaren?
Vet att det ska vara 12V, men hur många mah?
Här får man ju ingen info iaf... :(
http://www.horizonhobby.com/products/intl-and-domestic-air-transmitter-ac-adaptor-SPM9551#t1
http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPM9551

Och, vad är det för typ av plugg som går in i radions kontakt?
Har ju en massa transformatorer från div annan elektronik, med olika spec på utlevererad spänning...

Har nyligen bytt till en Turnigy lipo-ack avsedd för DX8, så jag klarar att flyga ett tag innan nästa laddning,
men måste ju ladda nån gång.. ;)

jocke1963
2014-01-08, 10:06
Nu har det gått ett halvår, börjar bli dax att ladda radio-acken... ;)
Ingen som kan kolla sin DX8-laddare?

FinnbyFraggel
2014-01-08, 10:15
Hittade följande information:
DX8 är designad för antingen 4cells NiMh 4,8V pack eller 2cells liPo 7,4V pack. Man får 2000mah NiMh packen med, 4000mAh liPo kommer snart. Ingen laddare medföljer, den sitter inbyggd i radion. Man pluggar in medföljande 12V power supply, radion känner själv av vilken typ av acke man har i och laddar därefter.
Och laddaren som medföljer är 14V 500mA.

/Jonas

pgrts
2014-01-08, 12:41
Problemet är snarare att hitta en passande kontakt kanske.
12V hittar man ju lätt men det är ju en liten smal kontakt.
Laddaren som är inbyggd känner väl knappast igen vad man har för batteri - eller ?
Det ställer man i en meny i radion. Men det kanske bara är för att få rätt område för spänningslarmen.

numnutchris
2014-01-08, 13:19
Ursäkta, hamnar lite vid sidan om, har inte dx8 men väl nämnda turnigy 4000ack. Kommentarerna på hks produktsida påstod den tar en evighet ladda med orginalladdaren i radion. Jag bytte skyddskretsen mot balanskabel och knôdde ner acket i radio; laddar externt mha vanliga laddaren för flygackar - om än väldigt sällan :)

jocke1963
2014-01-08, 14:03
Tackar!
Får bli en tur till Kjell o Co alt Elfa o leta kontakt, transformatorer har jag som sagt en bunt olika hemma,
ska nog hitta en med passande spec.

Numnutchris, hur gjorde du då, måste man in i acken o löda?

numnutchris
2014-01-08, 14:26
T
---

Numnutchris, hur gjorde du då, måste man in i acken o löda?

Ja, skyddskretsen var lödad på ackblecken så avråder som vanligt om man inte är säker på vad bilden innebär. Ny krympomslag kom från ovan nämnda kjell :)

42989

pgrts
2014-01-08, 19:10
42995
Visst tar det tid - men det är bekvämt att ladda i sändaren under sändarens övervakning.
Jag flyger sporadiskt i stort sett varje helg och kan knappt minnas när jag laddade men uppskatter att det är ungefär en gång i halvåret med LiPo i sändaren. När jag laddar får den stå på nån dag. Sen tar jag bort kontakten och väntar en timme sen sätter jag på det igen så att den får i "det sista".

Är de nya smalare kontakterna standard?
Har nån telefon med ännu smalare men de senaste laddar man ju med en "standard" typ av USB - som jag inte sett till annat än telefoner.....
Tur att det finns standarder - hur många som helst.........

jocke1963
2014-01-08, 19:56
Tack för bilden Patrik!

338federal
2014-01-09, 00:09
Har spektrums egen lipo i min dx8. Hur lågt kör ni volten? Jag kör till 7,4 och laddar upp. Vågar inte ta risken att det tar slut.

pgrts
2014-01-09, 06:05
Har spektrums egen lipo i min dx8. Hur lågt kör ni volten? Jag kör till 7,4 och laddar upp. Vågar inte ta risken att det tar slut.Det finns låglarm på sändaren som säkert talar om i god tid. Det är väl 2 celler i batteriet och då ska man inte gå under 6,0 volt men jag hade nog inte gått ut och flugit om jag haft under 6,6 volt.
Själva sändaren funkar ju väldigt långt under det i drivspänning. Sändaren drar ju knappt något så man får nog en hel del tid även om man ligger rätt så nära larmgränsen - speciellt med heli som man väl knappast flyger mer än 10 minuter per start?

jocke1963
2014-01-23, 11:59
Nu har jag hittat en transformator på 12V/600mah, på kontakten som jag hittade hos Kjelle, står det 4.0 x 1.7, för kännedom.

Sen kan följande info vara bra att veta, för andra DX8-ägare, sidan 7 i manualen:

http://www.horizonhobby.com/pdf/SPM8800-Manual_EN.pdf

"The blue LED on the front of the transmitter will illuminate. When charging the optional
SPMB4000LPTX (Spektrums egen lipo, min anm), a full charge can take up to 30hrs depending on the initial
charge state of the battery. When charging a LiPo, the blue light will turn off
when the charge cycle is complete."

och till 338federal:

"The voltage cutoff can be adjusted from this screen, but normally the default cutoff of 6.4 volts for LiPo is recommended."

Själv har jag ställt min på 6.6 volt.

Unitedcolors
2014-02-13, 16:24
Här har du en ny laddare om du inte hittar den andra som "barnen" gömt :-P

SPEKTRUM - NÄTADAPTER 12V 149,00 kr
Direktlänk: http://www.fullkontroll.se/?ProdID=351393

12V nätadapter för SPEKTRUM DX7s (ej äldre DX7!), DX8, DX10.
Denna nätdel ger 12V ut. Den kräver en sändare med inbyggd laddare som i ovan angivna sändare.



Nu har jag hittat en transformator på 12V/600mah, på kontakten som jag hittade hos Kjelle, står det 4.0 x 1.7, för kännedom.

Sen kan följande info vara bra att veta, för andra DX8-ägare, sidan 7 i manualen:

http://www.horizonhobby.com/pdf/SPM8800-Manual_EN.pdf

"The blue LED on the front of the transmitter will illuminate. When charging the optional
SPMB4000LPTX (Spektrums egen lipo, min anm), a full charge can take up to 30hrs depending on the initial
charge state of the battery. When charging a LiPo, the blue light will turn off
when the charge cycle is complete."

och till 338federal:

"The voltage cutoff can be adjusted from this screen, but normally the default cutoff of 6.4 volts for LiPo is recommended."

Själv har jag ställt min på 6.6 volt.

jocke1963
2014-02-14, 00:40
Här har du en ny laddare om du inte hittar den andra som "barnen" gömt :-P


Tack för hjälpen, men jag hade ju redan hittat en transformator på kjell.com.. :)