handdator

Visa fullständig version : servo problem



Jonny90
2013-07-02, 15:43
hej!
Det är så att jag har ett ez hawk flygplan som jag köpte för en vecka sedan.
Jag kraschade planet så ena servon på vingen behövde bytas vilket jag gjorde idag.
Efter att jag hade bytat servon och skulle testa att flyga upptäckte jag att när jag skulle åt höger så gick båda servorna uppåt vilket då resulterade i att planet bara steg och tvärtom var det när jag skulle svänga till vänster.
så alltså kan jag bara flyga upp eller ner!

hoppas ni förstår mitt problem och är väldigt tacksam för alla svar!

bokis
2013-07-02, 16:10
Om du har en radio som du kan reversera kanaler på och har en kanal till varje skev så är det bara att reversera det nya servot..
Om du har en Y-kabel,2 servon på samma kanal i mottagaren så måste du skaffa en servoreverserare dessvärre till det nya servot.
Ett foto skulle underlätta hur servot sitter i vingen,kan ju gå o vända på servot?

numnutchris
2013-07-02, 16:10
Servon kan gå åt olika håll trots samma styrsignal så har du båda på en kanal får du antingen sätta in en servoreverserare på ena servots kabel eller köpa ett till likadant servo och byta det andra med. (Har du skevservona på varsin kanal bör du kunna reversera ena kanalen i radion, men antar det är nån billig typ 4kanalare du fått med i dynampaketet)

Jonny90
2013-07-02, 16:30
tack för svaren, jag har testat att vända servot och det gick endå inte så jag fattar ingenting men får åka och köpa ett till servo imorgon så har jag bytat båda och då måste det ju funka!

McRegor
2013-07-02, 16:45
Anslut stötstången på andra sidan servo-oket på det nya servot - det är väl den enklaste lösningen om det går. Ev kan du få flytta roderhornet på motsvarande skevroder.
Det är inte säkert att det fungerar bara för att du har 2 likadana servon för det kan vara så att planet i original har 2 skevservon med "motrotation" - d v s de går åt olika håll. Så har det varit på nån PNP-kärra jag köpt - antagligen för att man ville ha ett symmetriskt skevservo-montage och få det att fungera med en Y-kabel.
Roger