handdator

Visa fullständig version : Elmotor dör med ett skrik / gnissel vid gaspådrag eller hög last?!



Carlo
2013-07-04, 21:18
Köpte nyligen ett nytt fint plan. Blev informerad om att något var galet med motor eller ESC. Fick även med en ny 100Amp ESC. Konstaterade några lösa magneter i motorn och bytte ut till följande setup med EXAKT SAMMA RESULTAT. se filmsnutt och höj gärna volymen ;-)

https://picasaweb.google.com/lh/photo/RLmnrE8GswlKADiDzfbbpRWgexOfQZZKpGwiuLfu_f4?feat=d irectlink


Gamla setupen:
Motor: Turnigy SK4250-60 Resistance: 32 Idle Current: 1.2A Shaft: 5mm Weight: 230g Rated Power: 1150w ESC: 60A Cell count: 4~7 Lipoly Suggested Prop: 13x8, 14x7, 12x10 Power equivalent : .42~60 glow engine
ESC: Turnigy Plush 80A

Nya setupen:
Motor: Modell: GT 4020/07
Kv: 620
För antal Lipoceller: 5-6
Max Watt: 1410 W.
Max Ampere: 65 A .
Max dragkraft: 4800 g.
ESC: Super brain 100APM (Opto)
BEC:Hobbywing UBEC 8Amp

Samma LiPo (Turnigy 40-50C i okänd kondition då de ingick i köpet) används så det är det enda som inte är bytt. Ny LiPo är på väg med posten men är det verkligen LiPo:n som är felkällan? Jag har provat alla timing lägen som finns och även soft start....Inget hjälper. Det går att varva upp långsamt men när lasten blir för hög skriker motorn till och stannar. Drar man ner gasen helt får man igång motorn igen när man gasar. I filmen så börjar jag med en "hård" acceleration och vid andra tvärniten så gasar jag långsamt upp till max.

senmathal
2013-07-04, 21:55
Jag förstörde tre elmotorer i rad innan jag förstod att ESC:en var kass. Motorerna skrek och magneterna lossnade. Efter byte av ESC upphörde problemet. Fast du verkar ju ha bytt den.

/Mats

freddan_6
2013-07-04, 22:05
Du skriver inte hur många celler du har i batteriet eller vilken propeller som sitter på. Har du överlast så råkar du ut för detta problem.

Carlo
2013-07-04, 22:32
6S och propellern 13x8. På kartongen till nya motorn står det 14x7 & 16x10 så den jag använder borde väl funka?

andWho
2013-07-04, 23:45
Hur mycket ström drar setupen innan den börjar skrika?

Jag har samma problem med en Turnigy Rotomax 50cc och ett 200A Monster reglage. Funkade hur fint som helst på 12S med en Xoar 23x10, drar då ca 130A. Ville testa lite mer effekt så jag provade med en 24x10 Xoar, ca 142A .
Funkade fint tre flygningar, men en dag senare så skrek motorn till och lade av, mitt i första start.
Proppade ner till 23x10 för att testat det igen, samma sak skrik o stop. WTF??..

Troligtvis hade jag för klena anslutningar ( 4mm bullets ) mellan ESC och motor. Dessutom var nog en av lödningarna lite suspekt, alla kardeler var inte fuktade av tenn. Bytte till 5mm bullets och lödde allt väldigt noggrant. Har nu flugit totalt 10 ggr plus ett par fullgas körningar på mark utan problem med 23x10. Har inte testat 24x10 igen, kommer att göra det. Mest för att veta hur mycket eller lite marginal man har. 23x10 räcker gått vad det gäller draget och ger bättre bränsleekonomi.

Summa-summarum var det troligtvis den dåliga lödningen och/eller för klena kontakter. Mitt förslag är att du också kollar dina anslutningar, och att du mäter strömmen.

/A

Carlo
2013-07-05, 00:18
Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta hur mycket ström setupen drar så jag famlar lite i mörker men den kan rimligtvis inte dra mer än 100AMP?! Jag har nu testat att köra på en 4S Lipo och då kan jag dra på fullt utan att motorn skriker eller stannar. Men så fort jag kör på 6S så skriker den. Får vänta på nya acken eftersom det är det enda jag inte bytt i setupen.

andWho
2013-07-05, 00:47
En DC-tångamperemeter är ett måste i vår branch, t.ex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/

En ny ack orkar troligtvis trycka på mer än de ackar du har nu, och då borde saken isåfall bara bli värre.
/A

Carlo
2013-07-05, 01:30
Tack för biltema-tipset. Det blir en färd dit då imorgon. Jag kollade lödningarna och tycket att de 4mm bullet som sitter från motor till ESC kändes dåliga så jag lödde helt sonika ihop kablarna utan att ha några kontakter emellan. Ingen skillnad. Låter ju inget vidare att det skulle bli värre med en ny ack...

pgrts
2013-07-05, 08:38
Byter du från 4S till 6S utan att byta propeller blir det fruktansvärt mycket mera ström.

Carlo
2013-07-05, 10:15
Byter du från 4S till 6S utan att byta propeller blir det fruktansvärt mycket mera ström.

Setupen är baserad på 6S så att köra på 4S var bara ett test från min sida som jag nu inser var helt meningslöst. Nu ska jag iväg och köpa en tångamperemeter så jag slipper gissa vad som händer...

Kan någon bekräfta om jag förstått detta rätt (är nybörjare!): "Det är ESC:en som stryper strömmen till motorn som gör att motorn skriker och "dör". Detta pga strömmen (Amp) blir för hög pga för stor propeller och att ESC:en gör detta för att skydda sig själv. Motorn har ingen "intelligens" för att stänga av sig själv." Om nu mitt antagande är korrekt, hur är det möjligt att en motor som ska dra max 65A får en ESC som ska kunna leverera 100A att storkna?! Eller är det så att Lipon inte klarar av att leverera den nödvändiga strömmen med resultat att ESC:en stryper tillförseln till motorn (fast de känns ju helt bakvänt?!)?

freddan_6
2013-07-05, 10:36
Du bör nog läsa på lite ellära.
Grundläggande ellära för modellflygare har t.ex. Roger på sin hemsida http://www.mcregor.se/
Batteriet har likspänning. Fartreglaget gör flera saker, t.ex. ger spänning till mottagare och servo om den har inbyggd BEC. BEC=Battery Eliminator Circuit.
En annan sak fartreglaget gör är att baserat på sändarsignalen så omvandlar den likspänningen från batteriet till 3-fas växelspänning i olika hastighet beroende på var sändarens gasspak står.

Strömmen du får är ett resultat av vilken last du sätter på.
Lasten bestäms av hur stort motstånd propellern gör.
Propellerns motstånd beror på storlek / stigning / varvtal.
Propellerns varvtal beror på spänningen.

Summa summarum batterispänning+stigning+storlek ger last.

Räkna inte med att du har strypning av last nånstans i systement. Det kan finnas viss strypning i fartreglaget men inte tillräcklig för att skydda mot skada.

Om motorn är märkt max 65A betyder det bara att den brinner upp om du lastar den med 100A. ESC:en som ska klara 100A storknar inte. Skrik beror på timingfel. Timingfel kan bero på en rad olika saker, t.ex. överlast, fel inställt fartreglage. Batteriet däremot tappar spänning om det är märkt för klent eller är slut (100-200 cykler).
Jag brukar ha batterier som kan leverera mer än vad motorn + fartreglaget är märkta med. Men jag väljer propeller så jag inte går över vad motorn och fartreglaget är märkta med.

McRegor
2013-07-05, 10:40
Tycker personligen att du, om du är nybörjare, inte borde valt att starta upp din elflygkarriär med en såpass stor elsetup eftersom större setuper kan generera större problem och har man då inte erfarenhet eller t ex utrustning för att mäta så kan det bli helt fel tyvärr -och svårt med felsökningen.
Men - har du testat att ändra timingen i reglaget ? Om inte - börja med att ställa den på "high" eller nåt liknande. Fel timing kan definitivt ge en form av "skrikande" motor. Sen är ordentliga lödningar A och O för stora strömslukare liksom väl dimensionerade kontakter - likaså väl lödda utan tillstymmelse till kall-lödningar.
Slutligen är det så att alla motorer trivs inte med alla reglage så där kan du också ha ett problem.
Annars kan du också testa att "proppa ner" lite men först bör du kolla din strömförbrukning och gärna också hur ack-spänningen påverkas vid full gas.
Sen hoppas jag att du har nån form av "kill switch" på sändaren så att inte motorn kan rusa om du kommer åt gas-spaken av misstag när du står på backen - det är mycket enklare än man tror och eftersom en elmotor är tyst en sekunden och kan ge full effekt några tiondels sekunder senare så är den farligare än en förbränningsmotor eftersom man som sagt inte hör att den är inkopplad... Har tyvärr sett flera fall där konsekvenserna inte var så roliga....
Hälsningar
Roger

andWho
2013-07-05, 11:49
Enda strypningarna som finns i systemet:
* Övergångsmotstånd i kontakter o lödningar.
* Motstånd i kablar och motorlindningar.
* Inre motstånd i ackar.
* Ev. temperaturövervakning i ESC.

Vad som gör saken värre är att ström genom ett motstånd genererar värme. Värmen ökar motståndet (vanligtvis).
Vid en viss (över-)last så "skenar" temp o motstånd.
Ökat motstånd på motorsidan av reglaget gör det svårare synka, ger skrik o stopp. På batteri-sidan av reglaget får man faktiskt en reglerande funktion av ökat motstånd, spänningen sjunker och därmed också strömmen.

Det är alltså en bra ide att ha koll på tempen på Motor, ESC, ackar, kontakter, kablar o lödningar. Och strömmen som vi sagt tidigare. Speciellt vid de effektnivåer vi snackar om här. Aldrig mer än "hand-ljummet" någonstans, eller inte ens det på kablar o kontakter.

Ett bra hjälpmedel är också ett simulerings/beräknings-program, t.ex http://www.drivecalc.de/
Tyvärr verkar inte din motor vara med i det programmets databas, men det går kanske att hitta ngt snarlikt. T.ex KDA50-12S, se bilden.

Rent spontant känns det för mycket att köra en 620kv motor på 6S och med en 13x8. Max 13x6 skulle jag vilja påstå.
/A

Carlo
2013-07-05, 18:15
Tack för alla råd och tips. Jag är nybörjare är i bemärkelsen "djupare kunskaper kring elmotorer, ESC, BEC etc" men detta är mitt 6:e plan men även med "värst" setup. Jag har inte haft några problem med tidigare setup:er som varit 3S och 4S och inte "behövt" fördjupa mig. Jag ska definitivt kolla in din sida Roger!
Nu är tongamperemeter inhandlad och mycket riktigt drar setup:en för mycket ström. Vid 66A på batterisidan så skriker motorn till och "dör" så jag kör helt enkelt med fel propp. Nu måste jag beställa proppar för jag har endast 15x6, 13x8 samt en 14x8. Så inget flyga i helgen med detta plan....

Carlo
2013-07-10, 20:51
Då sitter det en 13x6 propp på och allt funkar perfekt! 58 Amp drar setupen vid full gas.