handdator

Visa fullständig version : Är skalabyggare elektronik- och motorgurus?



Ålänning
2013-07-07, 20:04
När jag ser dessa ofantligt fina skalabyggen som ser ut som miniatyrkopior av fullsize-flygen som det byggts på i måånga timmar, så undrar jag hur hur de/ni tänker vid val av tex elektroniken. Man vill inte köpa en strömbrytare som "kan" glappa, man vill inte heller ha en motor som kan stanna pga nåt, osv. Så, har ni skalabyggare lång erfarenhet av grejerna samt god kunskap, även bland nya grejer vad gäller all elektronik och motorer osv? Jag har själv haft god erfarenhet av tex servon (aldrig vart med om problem i luften), mm... men tex motorer kan ha stannat vid start och man har ett flyg i åkern. Eller att LiPo-acket varit fulladdat men varit orkeslöst och man har flyget i åkert. Måste ni köpa dyra rejäla grejer, eller klarar ni er med vanliga grejer och förlitar er på att det nog funkade bra senast? ;-) Jag skulle i dagsläget knappt våga ta upp ett finbygge med en metanol- eller bensinmotor idag.

Thomas
2013-07-07, 20:13
Mja, JAG är väl av den uppfattningen att det är inte den som har mest elektronikprylar i kärran som vinner när han dör... Ju färre småprylar och kontakter, ju färre problem. Enda "HiTech"-detaljen jag har i min Hall Bulldog är en optisk KillSwitch till tändningen på bensinaren. Sen är det mest standardprylar alltihopa. Okej, inga 2-kg:s servon, utan servon med 5-6 kg dragkraft.

McRegor
2013-07-07, 22:05
Av de duktiga skala-byggare jag känner så är rätt många okunniga och/eller ointresserade av elektroniken och flyger inte alltför sällan med gamla 35 MHz-anläggningar - och då menar jag verkligen gamla.
Har påpekat detta ett flertal gånger men dom vill gärna fortsätta med sina "beprövade" prylar...:)
Fast som vanligt lär det finnas alla sorter så mina exempel är säkert inte representativa.
Roger

bokis
2013-07-08, 00:21
Jag väljer det som jag tycker är "det bästa"..Ska det gå åt skogen så vill jag inte att det ska vara pga att jag har snålat.
Åsikterna är garanterat många i detta ämne men radio och elektronik ska för mig vara det som jag upplever som kvalitetsprylar och sen blir det ofta en hel del tipsmottagande från andra i omgivningen vad som kan tänkas vara OK.
Brainstorming med andra som flyger liknande är MYCKET användbart och oftast en lärorik upplevelse.
Vill helst att om det ska återgå till smulor så ska det vara mitt fel i spakandet,inte nån komponent som vissnade..
Har man som gurun tex lagt ner hundratals timmar på o bygga för att jag sen ska komma som materialförvaltare med något oprövat och den kvaddar pga detta så skulle jag nog inte må så bra...
Eller att jag själv lägger ner 20 000 på en kärra o letar billigaste sättet att få över radiosignalerna..
Inget för mig.

Harry S
2013-07-08, 08:32
Jag väljer det som jag tycker är "det bästa"..Ska det gå åt skogen så vill jag inte att det ska vara pga att jag har snålat.
Åsikterna är garanterat många i detta ämne men radio och elektronik ska för mig vara det som jag upplever som kvalitetsprylar och sen blir det ofta en hel del tipsmottagande från andra i omgivningen vad som kan tänkas vara OK.
Brainstorming med andra som flyger liknande är MYCKET användbart och oftast en lärorik upplevelse.
Vill helst att om det ska återgå till smulor så ska det vara mitt fel i spakandet,inte nån komponent som vissnade..
Har man som gurun tex lagt ner hundratals timmar på o bygga för att jag sen ska komma som materialförvaltare med något oprövat och den kvaddar pga detta så skulle jag nog inte må så bra...
Eller att jag själv lägger ner 20 000 på en kärra o letar billigaste sättet att få över radiosignalerna..
Inget för mig.

Huvudet på spiken där Bokis...:)

Väljer själv oftast det som jag vet fungerat i alla år och kommer att även fungera i fortsättningen, nuvarande bygge får dock lite ny teknik i form av regulator med dubbla LiPo accar exvis. Förväntar mig dock inga större överaskningar vad gäller detta i samband med igångsättandet. Åker t.o.m. analoga servon i stort sett i hela maskinen eller i alla fall på samtliga roder (HS645MG). Elektriska landningsställ är dock en ny grej till som hamnar i mitt senaste bygge, även på sporrstället...:)

Tycker personligen att det blivit en hysteri med elektroniken i våra flygetyg. Byggde en Byron Originals CAP 21 på 80-talet, spännvidden var 80" dvs. 203 cm. Den hade jag vanliga Futaba standard servon FP-S128/148 satt i på alla roder, inte ens dubbla på skeven och likförb**** så fungerade detta alldeles utmärkt...;)

........**Tack**.

Thomas
2013-07-08, 09:17
Tycker personligen att det blivit en hysteri med elektroniken i våra flygetyg. Byggde en Byron Originals CAP 21 på 80-talet, spännvidden var 80" dvs. 203 cm. Den hade jag vanliga Futaba standard servon FP-S128/148 satt i på alla roder, inte ens dubbla på skeven och likförb**** så fungerade detta alldeles utmärkt...;)

........**Tack**.

Där slog DU huvudet på spiken!

helifanatic
2013-07-08, 11:03
tex vilken styrka de är på servon beror helt o hållet vad maskinen skall användas till behövs inte så starka servon för o flyga normalt med en maskin men skall man ha en 2-3m 3d maskin där rodrerna ligger ute i 45 gr vinkel så är de rejäla krafter o där behövs de bra servon som klarar detta.

själv flyger jag med standard hitech 645 i min 122" decathlon o detta räcker mer än väl för den flygningen jag gör det enda jag satsat på är en rejäl bec med dubbla accar så man känner lite trygghet på strömförsörjningen

kör med jeti 2.4 i denna kör med corona 2.4 i de mesta annat jag har o har även 35mhz i en del grejer o allt funkar bara man vet hur man skall montera det monterar du ett 2.4 system fel med satteliter osv så är de inga större problem o få haveri med detta system heller samma gäller 35mhz. dock skaffar man ny utrustning idag väljer man ju 2.4 pga att det inte är nån skillnad i kostnad o är nästa generation i utrustning vilket är en del i utvecklingen precis som när vi gick från 27 till 35mhz.

ps min far flög en 4.5 m cub liknande maskin som byggdes samma år som jag föddes med 4st standard jr 505 3kg servon o 35mhz system 1 acc o allt kopplat direkt i mottagaren under 20 års tid med konverterad motorsågsmotor utan avstörning utan haveri .

Kenneth E
2013-07-08, 16:05
Tycker det är upp till var och en att välja sin utrustning i modellerna. Klart att dyrare utrustning i de flesta fallen har smarta och lätt använda finesser som t. Ex. Gör att kablaget kan minskas.

Till en 3D maskin med stora roder kan du behöva starka servon, om du inte tävlar kan du gå ner i styrka och ändå njuta av 3D flygning.

Till skalamodeller räcker det oftast med standard, men det hänger på konstruktion och storlek vilket servo som skall in.

Hjärnan i modellen, här väljer jag gärna en powerbox vilket gör att jag känner mig lite lugnare. En vanlig acke direkt till mottagaren fungerar fortfarande till de mindre kärrorna typ <2m.

Som sagt ägaren väljer själv, men jag har viss svaghet för Powerbox och Emcotech.

När man bygger större tycker jag det är värt att byta ut all 3-ledad kablage mot tvinnade kablar i större dimension
Det är de små detaljerna som gör det.
Kenneth

Ålänning
2013-07-08, 20:21
Intressanta svar! =) Jag hör nog till den skaran som satsar lite mer på tex servon osv, men läser och frågar mig fram för att få lämpligt val av utrustning. Det som återstår sedan är: Få motorn att gå bra, bygga väl och smart och kunna flyga! =) Men som nån nämnde längre upp, det känns helt klart mer okej om man gjort ett pilotfel när man kraschat än om man valt tex kablar med glappa kontakter från asien.

Det jag är mest orolig för när jag flyger är att motorn ska stanna/tappa orken eller att jag stallar på nåt vis. Varje gång man kraschar så funderar och utreder man tills man är nöjd med orsaken och kan förbättra sig/grejerna.

Det är alltid intressant se andras byggen. Man ser saker dom borde göra bättre så man tipsar försiktigt och man ser saker man kan lära sig av. Pga internet så verkar fler o fler veta vad som gäller. Men tillika finns det en skara som envisas köpa 7€ kineskopior istället för 40€ bra grejjor. =) Funkar säkert...

bem
2013-07-09, 10:03
Det jag är mest orolig för när jag flyger är att motorn ska stanna/tappa orken eller att jag stallar på nåt vis.


Hej,
Du kan ju öva bedömningslandningar med motorn på tomgång, eller använd en elkärra för dessa övningar då motorstopp skall mycket till med elmotor.
Sen kan man ju flyga på sådant sätt att det går att nödlanda om motorn stannar, t ex flyg inte för lågt och långt bort i medvind förbi landningsbanan, så du har en chans att vända hem och landa på banan.

Visst har varje kärra sina unika egenskaper men övar man bedömningslandningar så man har man bättre förutsättningar att klara ett motorstopp och därpå följande nödlandning (förhoppningsvis på landningsbanan eller på annan lämplig plats).

När man flyger eldrivet blir man lite bortskämd med att motorn bara går och går men en vacker dag kanske man glömt ladda LiPo batteriet som skall driva modellen och man ger sig upp för att strax upptäcka att motorn inte drar längre - vipps har man en nödlandningsituation även där. Har hänt mig nån gång.

/Bo