handdator

Visa fullständig version : Problem flasha ESC



magnusvr
2013-07-08, 11:17
Hej!

Har 8 st Turnigy Plush 40 Amp, v3.1 som jag tänkte flasha om med SimonK.
Visade sig såklart att dessa inte har AVR-processor utan SiLabs-chip istället. Hittade denna guide:
http://oddcopter.com/2012/07/18/flashing-silabs-escs-with-blheli-firmware/

Antingen köper man en programming stick, eller så använder man en Arduino som programmerare. Sagt och gjort, hade en Arduino Uno liggande.
Kopplade in Unon till datorn med USB och kunde enkelt bränna in "OWSilprog" i Arduinon.
Lödade fast de tre kablarna till mitt uppsprättade Plush.
Kopplade in en motor för ljudsignal, och 11volt in på matningen.
fartreglaget piper igång som vanligt. Jag kopplar in Arduino-brännaren med de tre kablarna, enligt instruktion.
väljer hex-fil, COM9 (som Arduinon har), den enda valbara bitraten är 33800 baud, och trycker Burn. Får bara "No contact".
Har provat att byta röd och vit, startat om datorn osv. Hur jag än gör får inte brännaren kontakt med chippet/ESC:n.

Skulle uppskatta tips på vad jag kan ha gjort fel och vad jag ska tänka på.

Mvh
Magnus

simonarvestrand
2013-07-08, 12:26
Kolla så du med 100% säkerhet har kontakt med punkterna, vet att det va lite bökigt att få bra kontakt.
bråkade så mycket så jag la ner silabs flashning kör nu bara med f-30 och f-40 reglage från hk

magnusvr
2013-07-08, 12:55
Tja, jag lödade på en servosladd på ESC'n. Den går sedan till servostift typ hona, sådana långa, som jag stuckit ner i arduinon. Men det är en bra idé, de sitter kanske lite löst i Arduinon. Ska ta en annan sorts stift och komplettera med.
Tack!

simonarvestrand
2013-07-08, 13:07
leta rätt på en mätpunkt på escen som har kontakt med punkterna du lött dit kabeln på och summra mellan den punkten och in/out pinnen på arduinon , det finns nog alternativa punkter för allt, om inte annat direkt på silabsen, har för mig man kan lyckas mäta där.

magnusvr
2013-07-08, 21:57
J<g mätte mellan lödningen på Arduinon, och lödningen på ESC:n där var finfin kontakt.
Hittade också att man kan bränna från BL_Heli-programmet, men det var samma där. Den säger att den får kontakt med Arduino-sil-brännaren, men inte med sil-chippet. Merde.
Ska prova med en av de andra ESC:erna.

simonarvestrand
2013-07-08, 22:42
låter skumt. det strulade lite för mig men bara a rycka ur och i usb eller acc så gick det.

magnusvr
2013-07-09, 13:16
Nä, det är stendött. Öppnade en annan av mina Plush 40 idag, det var en helt annan sort! v 6.21 istället för 6.00.
Lödade på den också, men exakt samma sak. Den pratar med programmeraren, men connection failed hela tiden.

Sedan gjorde jag överslag och kom fram till att min tid är för dyrbar. Har nu beställt 8 st Afro 30Amp från Hobbyking. :)
Förhoppningsvis kan jag sälja mina nästan nya Plush här på forumet.
Tack för hjälpen iaf!
/M

simonarvestrand
2013-07-09, 20:30
afro funkar nog bra. annars är f30-kanon reglage och atmel vilket gör det enormt mycket lättare att flasha.

The Flyer
2013-07-15, 22:59
Testa med lägre baudrate.