handdator

Visa fullständig version : APM 2.5 funkar inte



LeoR
2013-07-08, 19:30
Fick hem min mega 2.5 idag och har väldiga problem med att få det att funka. det första problemet är att den inte ville komma igång med strömmen från reglagen utan bara med usb inkopplad. kom förbi detta problemet genom att koppla ett av reglagen in i receivern i kanal 5. Detta ledde till att jag kunde gasa med en motor på vanliga gasen trots att den satt i 5an???

Den vill heller inte arma, det är bara en röd led som blinkar. den kommer igång riktigt men sen så bara lägger den av och börjar blinka.

Finns det någon där ute som kan hjälpa mej?????

pille
2013-07-08, 20:32
Antar att du har studerat Wiki:n och känner till hur JP1 fungerar? Kör du med någon annan strömmatning än 3DR:s powermodul ska du ha JP1 installerad.

Vad säger Mission Planner (ansluten via USB) när du försöker arma? Med SW 3.0.1-rc1 så finns det en ny funktion vilken gör att du inte kan arma om du inte:

1) Kalibrerat radio (ändlägen gas/pitch/roll/yaw samt mode SW)
2) Kalibrerat accelerometern
3) Kalibrerat kompassen
4) Kört "compassmot" från CLI för att kalibrera kompassen med motorerna i gång

Det går att slå av denna funktion men jag rekommenderar INTE att flyga en multirotor med APM 2.5 utan! Har två st quad:s med APM 2.5 och båda flyger perfekt, inget jag testat (DJI Nazza, Fy-DOS) är i närheten.

Steg 1 är annars att se ALLA filmerna i den här länken:

http://diydrones.com/forum/topics/arducopter-3-0-ready-for-wider-use

LeoR
2013-07-08, 22:06
Antar att du har studerat Wiki:n och känner till hur JP1 fungerar? Kör du med någon annan strömmatning än 3DR:s powermodul ska du ha JP1 installerad.

Vad säger Mission Planner (ansluten via USB) när du försöker arma? Med SW 3.0.1-rc1 så finns det en ny funktion vilken gör att du inte kan arma om du inte:

1) Kalibrerat radio (ändlägen gas/pitch/roll/yaw samt mode SW)
2) Kalibrerat accelerometern
3) Kalibrerat kompassen
4) Kört "compassmot" från CLI för att kalibrera kompassen med motorerna i gång

Det går att slå av denna funktion men jag rekommenderar INTE att flyga en multirotor med APM 2.5 utan! Har två st quad:s med APM 2.5 och båda flyger perfekt, inget jag testat (DJI Nazza, Fy-DOS) är i närheten.

Steg 1 är annars att se ALLA filmerna i den här länken:

http://diydrones.com/forum/topics/arducopter-3-0-ready-for-wider-use

nu gav allt upp, den vill inte ansluta till datorn längre. lustigt, första försöket så kom den igång med bara escs inkopplade och snackade utan problem med datorn. vill också säga att jag kör utan power module. JP1 sitter på. Jag har kalibrerat radion, accelerometern och kompassen men inget hjälper.

Hoppas det finns nån där ute som sitter på lösningen.

pille
2013-07-08, 23:27
Hm, då borde det ju fungera. Självklart har du provat att starta om datorn. Kör du 3.0.1-rc1 eller 2.9? Inte bytt serieport uppe till höger i Mission Planner? Den har en tendens till att byta själv ibland.

pille
2013-07-08, 23:33
Hur lyser dioderna? Speciellt de tre ihop (en blå, en gul och en röd)

/J



nu gav allt upp, den vill inte ansluta till datorn längre. lustigt, första försöket så kom den igång med bara escs inkopplade och snackade utan problem med datorn. vill också säga att jag kör utan power module. JP1 sitter på. Jag har kalibrerat radion, accelerometern och kompassen men inget hjälper.

Hoppas det finns nån där ute som sitter på lösningen.

LeoR
2013-07-09, 00:14
Hur lyser dioderna? Speciellt de tre ihop (en blå, en gul och en röd)

/J

Gul diod lyser inte längre, blå och röd blinkar snabbt som f*n när man pluggar i ström men lägger snart av och börjar blinka endast röd, grön är på hela tiden. serienummret/COM/baud är inställd på rätt com port och baud är på 115200. Kör på den nyaste versionen av misson planner. Är riktigt trött på den här skiten nu eftersom jag sett fram emot kortet så länge

pille
2013-07-09, 00:30
Tror att felet sitter i datorn. Kortet bootar up ok (snabba blink röd/blå). Röd blink betyder att allt är ok. Blå (blinkande alternerande med röd) betyder att du har en 3D-fix på GPS:en

Prova att installera om USB drivrutinen alt prova med en annan dator.

LeoR
2013-07-09, 00:52
Bra tips, testar detta imorgon och återkommer med resultatet

pille
2013-07-12, 08:18
Hur gick det? Igår kom ver 3.0.1rc2 och nu är loiter löjligt bra!

/J


Bra tips, testar detta imorgon och återkommer med resultatet

LeoR
2013-07-12, 09:58
testat med tre olika datorer nu men ingenting funkar, jag tror jag måste bita i det sura äpplet och beställa ett nytt.

Om någon vänlig själ tror sej kunna få liv i fanskapet så är det bara att skicka pm så postar jag kortet till dej.

rfnoise
2013-07-12, 22:27
Tjena! Startar kortet med bara usb? Om det gör det, har du testat att ladda upp en ny firmware från MP och gjort en reset från CLI? Koppla inte in något annat än USB. Börja där.

LeoR
2013-07-13, 20:31
Tjena! Startar kortet med bara usb? Om det gör det, har du testat att ladda upp en ny firmware från MP och gjort en reset från CLI? Koppla inte in något annat än USB. Börja där.

Testade precis, den börjar ladda in firmwiren och allt går toppen ända tills den säger no connection. Den vill ju inte ansluta genom connect knappen längre trots rätt com och baudrate. Skall testa en reset från CLI nu, återkommer med resultat

Grimm
2013-07-14, 14:13
Har du testat att trycka på den lilla resetknappen på kortet när du har power på kortet?
Jag hade problem med mitt kort (trodde att det hade dött) men efter reset så funkade det igen. Tror det var bootloader som hade blivit korrupt men med resetknappen tricket så funkade det igen. Sen kan du köra en CLI reset of EEPROM och ladda ny firmware.

LeoR
2013-07-15, 09:39
Har du testat att trycka på den lilla resetknappen på kortet när du har power på kortet?
Jag hade problem med mitt kort (trodde att det hade dött) men efter reset så funkade det igen. Tror det var bootloader som hade blivit korrupt men med resetknappen tricket så funkade det igen. Sen kan du köra en CLI reset of EEPROM och ladda ny firmware.

Har skickat kortet till pille, vi får se om han kan få liv i det.