handdator

Visa fullständig version : Lim



Jonny90
2013-07-09, 00:16
Hej!
Då det är dags för mig att limma mitt plan och jag har en bit till närmsta hobby affär så tänkte jag höra med er om det finns något bra lim i vanlig affär så som Jem o fix, ÖB eller dylikt.

Planet är av frigolit och har hört att fel lim smälter frigolit?

Tack på förhand!

jocke1963
2013-07-09, 00:28
Till vanlig friggo funkar UHU Por bra. Hittar du inte det funkar vanligt trälim bra.

Jonny90
2013-07-09, 00:38
Tack så mycket då blir det att köpa det imorgon :)

McRegor
2013-07-09, 07:46
Är du säker på att det verkligen är frigolit och inte nån form av EPP ? Det sistnämnda tål flera sorters lim men limmar du med UHU Por så fungerar det på båda sorterna.
Roger

pgrts
2013-07-09, 08:27
Vitlim kör jag med till det mesta men det tar ju lång tid att bita speciellt på friggo som kan vara rätt så tätt.
Snabbepoxi funkar ju på de flesta skum men blir lätt gult efter en tid om man inte har lite lack att blanda i.
UHU Por eller andra kontaktlim är jag försiktig med efter att ha haft ett plan i bilen en riktigt varm sommardag och hittat en "byggsats" när jag skulle köra hem på kvällen ;-)

McRegor
2013-07-09, 08:31
Där har du en svaghet med Uhu Por under de varmaste sommardagarna när kärran ligger i bilen men annars fungerar det bra.
Roger

freddan_6
2013-07-09, 11:21
I stället för vitlim föredrar jag PU. PU har en stor nackdel, det expanderar mer än man tror. Härdare är vatten. Saker ska fixeras i 24h för att kunna limmas. Det är bäst när du behöver fylla (t.ex. det saknas friggosmulor). Det blir ungefär lika lätt som frigolit/depron/kapron/eps. Men för det mesta är UHU bra (om man inte ska hetta upp planen i en varm bil)

Fluf
2013-07-09, 16:03
Och min personliga favorit för snabbfix, bara man är duktig på att skrapa av rester.
Smältlim/limpistol. Enda nackdel är att det kan bli tungt om man är ivrig och drar på för mycket.