handdator

Visa fullständig version : Lipo-laddare, nätaggregat?



chulie
2013-07-10, 19:27
Hej!

Har lite snabba frågor om det där med laddning. Jag har alltid laddat mina batterier med laddare från RTF-kit. Det har fungerat bra tycker jag. Jag köpte dock en annan laddare, men efter det blev det ett avbrott från hobbyn på ett par år. Laddaren är aldrig använd.

Detta är laddaren jag har, en "smart plus"

http://www.ehirobo.com/shop/p4047/3e-(3E-SmartPlus)-Smart-Plus-7.4-18.5V-Lipo-Battery-Balance-Charger/product_info.html

Är denna bra? Jag antar att den är lite bättre än mina förra laddare men fortfarande väldigt basic.

Vad är skillnaden mellan en bra och dålig laddare, går det snabbare att ladda? håller batterierna längre?

Det verkar som att jag behöver ett nätaggregat för att få denna att fungera, någon som kan rekommendera ett billigt?

Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en ny laddare (dock inte allt för dyr) om någon kan övertyga mig, och förklara varför det skulle vara bättre :)

Ha det bra!

dvogonen
2013-07-10, 19:50
Laddaren är av den enklaste typen med konstant strömnivå. Den passar bäst för batterier på mellan 1000 till 2000 mAh. Om du laddar så små batterier som 500 mAh så riskerar du att förkorta batteriernas livslängd.

Ladda ett batteri och kolla att laddaren inte laddar någon individuell cell över 4.2 volt. Om den inte gör det så duger den för mindre batterier.

Du behöver ett 12 till 15 volts nätaggregat. Leta efter gamla nätaggregat till bärbara datorer. De lämnar nog med ström

chulie
2013-07-10, 22:35
Laddaren är av den enklaste typen med konstant strömnivå. Den passar bäst för batterier på mellan 1000 till 2000 mAh. Om du laddar så små batterier som 500 mAh så riskerar du att förkorta batteriernas livslängd.

Ladda ett batteri och kolla att laddaren inte laddar någon individuell cell över 4.2 volt. Om den inte gör det så duger den för mindre batterier.

Du behöver ett 12 till 15 volts nätaggregat. Leta efter gamla nätaggregat till bärbara datorer. De lämnar nog med ström

Tack för svaret! Vad rekommenderar du för laddare till mindre batterier?

Hur kollar man så att den inte laddar någon cell över 4,2 volt?

Har en gammal bärbar dator, måste man inte bygga en del och koppla om för att kunna använda det?.

McRegor
2013-07-11, 07:05
Skall du bara ladda småbatterier så finns det massor av laddare med max laddeffekt på 50-80 W som har inbyggd ¨power supply¨ så att du kan köra dom via 230 V uttaget hemma i köket. Välj en sån lösning istället eftersom du troligen inte är så van att bygga om elektriska saker - av ditt svar att döma.
Roger

freddan_6
2013-07-11, 09:23
Man kollar cellspänning med en digital voltmeter eller med voltmetern inbyggd i laddaren. Den sista slår lite grann för de billiga 50W-laddarna, men inte så mycket att du nämnvärt förkortar batteriets livslängd. Bra laddare kostar 1000 kr och uppåt. Jag är mycket nöjd med iCharger - jag har iCharger 208B - men jag känner till begränsningen - att inte ladda i bilen med mer än 20A. Ska du bara ha 1-3-cells batterier 100-2000mAh duger föralldel en 50W imax B6. Imax är ofta hyfsat kalibrerade på cell 1-3. Jag har dock slängt min iMax då den sabbade batterier. Man måste ha en digital voltmeter för att kunna avgöra det. Digital voltmeter kostar från 100kr - mycket. Jag har en fluke. Fluke är bra men rätt dyra.


edit - och du läs länken ovan från Roger - Grundkursen för el för modellflygare. Alla avsnitt är läsvärda.

dvogonen
2013-07-11, 12:06
Bärbara datorer har lösa nätaggregat. Det är den där klumpen på sladden. Det enda du eventuellt behöver göra är att byta kontakt, så att du kan koppla in laddaren. Modernare nätaggregat är dock för kraftiga och har en spänning på 18 till 20 volt. Dessa kan du inte använda. Det står på aggregaten vad de lämnar för spänning.

Jag håller för övrigt med om att en multimeter är fullkomligt nödvändig utrustning för elflyg. Framför allt för att leta efter ledningsbrott, men också för att kolla polaritet och undvika att bränna upp elektronik. De billiga runt 200 funkar bra. Köp en liten, så kan den följa med till fältet för eventuell felsökning på plats.