handdator

Visa fullständig version : Ljudnivåer på flygmodeller?



Kenneth E
2013-07-10, 20:26
Vad gäller idag när det gäller våra modeller, vad säger reglerna om ljudmätningar. Är det skillnad mellan våra två förbund?

Hur gör ni och vilka metoder använder ni er av?

Loggar ni era modeller i någon form av besiktning/loggbok.
Kenneth

Ålänning
2013-07-10, 21:10
Personliga tycken:

Mopeder och motorcyklar som låter sanslöst mycket är ju godkända, så jag kan väl aldrig tro att det finns några som helst bestämmelser angående ljudnivåer på ett RC-flyg. I så fall är det orättvist. Min bil låter max 92dB och det är under godkänt (95dB för landsväg). Men som sagt... Harleys och trimmade moppar låter sjukt mycket mer som dundrar/ylar runt på vägarna.

Här är det senast 22.00 som gäller för oljud.... vet ej när det är på morgonen. Vi har sådan regel på vårt fält iaf, 22 är det el som gäller.

Örat funkar/hör på annat sätt än en svindyr ljudmätare.

Loggbok nej, men skriver om flygningarna i lokala forumets eftersnacks-trådar, så det "finns" uppskrivet. =)

DrHanke
2013-07-10, 22:12
Vi har faktiskt en bra buller sida redan på RCFF :) På första sidan i menyn kan man finna "Buller & Riktvärden" med fakta och länkar till b.la naturvårdsverket som ger ut dessa. Jag har precis uppdaterat länkarna på den sidan som inte funkade men nu kommer man direkt till rätt sidor och PDF:er.

http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=buller


Här kommer en kort sammanfattning av vilka värden som är av Naturvådsverket rekomenderade:
39764

Kenneth E
2013-07-10, 22:23
Ju den infon har vi också, men hur skall man praktisera den?

Finns det inte någon tabell att gå efter om hur ett visst ljudtryck färdas genom luft så man t.ex. kan kolla om ett hus på 200m avstånd är i riskzonen för överträdelse, och då få ut en max gräns för vad modellen kan lämna ifrån sig på t.ex 10 m avstånd.
Kenneth




Vi har faktiskt en bra buller sida redan på RCFF :) På första sidan i menyn kan man finna "Buller & Riktvärden" med fakta och länkar till b.la naturvårdsverket som ger ut dessa.

http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=buller


Här kommer en kort sammanfattning av vilka värden som är av Naturvådsverket rekomenderade:
39764

DrHanke
2013-07-10, 23:05
Eftersom det är helt olika tror jag en tabell kan bli marig, enklast är ju att tillämpa 87db på 10m avstånd för att vara på den säkra sidan, uppmätt i fri luft dvs modellen förslagsvis uppställt på ett ställ ca 1,5m högt med ljudmätaren i samma höjd.

Det här med ljud är marigt eftersom ljud uppfattas olika av alla, det jag inte tycker är störande kan vara otroligt irriterande för andra osv. Modellflyg som återkommande surrar runt i luften kan avasett "ljud bild" irritera folk vare sig det är el eller bensin/metanol. Det räcker ofta med att folk kan se den i luften för att bli irriterad på ljudet.

Det är oftare bättre med sunt förnuft än att slaviskt följa regler, i en dispyt där man ordar paragrafer leder sällan till annat än mera osämja. Att istället flyga förstående och lagom är en bättre väg, visst man får flyga till 22 säger vi men jag ser att huset 200m verkar grillfest då kanske man lägger av lite tidigare så de kan festa och dagen efter behöver man kanske inte vara uppe med tuppen å flyga. Visst extrema fall men ändå sunt förnuft och var rädd om fältets grannar, behandla dem som du vill bli behandlad på fältet med respekt så funkar det bäst.

henke2
2013-07-11, 07:42
I jobbet har vi fokus på ljud, det är klurigt och just här är det vettigare med en RCFF-linje med sunda förnuftet som hållpunkt. Tabellen bifogad här är ju ett skämt. Man får enligt den aldrig föra ett normalt samtal som ungefär motsvarar 70dB.

Något som ni upplever som en tyst i natt i en stad tror jag kliver över de där 55dB:en också...

Det är som nämnts tidigare de irriterande ljuden man hör, en mygga exempelvis och den håller inga 87dB. Ljud hänger ofta ihop med övriga lämplighetsgraden hos modellen. Något som låter för mycket för fotbollsplanen har ofta även en prestanda som inte är lämplig just där.

Jag slår ett slag för att man skall flyga på sin lokala modellflygklubb, ofta om inte alltid har de fält som är anpassade för verksamheten både vad gäller ljud och övriga tänkbara aspekter.




enklast är ju att tillämpa 87db på 10m avstånd för att vara på den säkra sidan, uppmätt i fri luft dvs modellen förslagsvis uppställt på ett ställ ca 1,5m högt med ljudmätaren i samma höjd och med avgasröret riktat mot eller från mikrofonen? Som sagt inte enkelt så länge vi pratar friluftsflyg. På tävling har dem ofta tydliga regler som i sig kanske inte gör ljudnivån låg nog för att inte irritera grannar, men då håller man iaf nere nivån för alla på lika villkår.

DrHanke
2013-07-11, 08:58
Henke precis därför jag skrev som ja gjorde, ljud på marken beter sig olika beroende på hur omgivningarna ser osv. I luften är det en annan sak efter ljudet rör sig olika och når vegation på marken olika osv...

87dba på marken som riktmärke är en grov uppskattning och bör kanske mätas 1-2 meter i 45 grader vinkel bakifrån, det är inte heller sant ifs då propellerljudet i vissa fall kan vara i det ljud spektrat som irriterar mer än motorn. Som sagt ljud är lurigt och återigen flyg med sunda förnuftet och gör så lite ljud påverkan som möjligt :)

Det sista jag tror vi behöver är en A4 sida med regler och paragrafer om detta....

TommyzT
2013-07-11, 09:42
Bästa bullermätaren är väl en gnällig människa. Då vet man att man låter lagom mycket och kan hänvisa till de regler som finns. Fler gnällspikar så bör man fundera på att göra något åt ljudet.

AM
2013-07-11, 13:33
Det värsta är att alla regler sätts åt sidan om Miljö och Hälsovårdsenheten i en kommun ska ta hand om ett klagomål på buller. Med ett enkelt pennstreck kan man besluta att det är en sanitär olägenhet och därmed förbjuda verksamheten.
Så det bästa är att hålla sig på god fot med grannarna och se till att ljuddämpa modellerna så bra som möjligt.
Beslutar myndigheten att det ska bullermätas blir det en kostnad som debiteras klubben. Så om din granne klagar på att du buller - är det du som får betala kostnaden för bullermätningen.

Kenneth E
2013-07-11, 14:33
Nja, inte riktigt sant det med betalningen, inte ännu i alla fall.

På vår klubb har myndigheten varit och mätt och vi klarade gränsen hos klagande granne. Nu har grannen överklagat och därför har myndigheten ställt frågan om vad vi gör för att säkerställa att ljud inte överskrider gränsen hos klagande grannen.
1. Vi har mätt och klarade med ett snäpp marginal ljudnivåerna, dock med endast ett flygetyg i luften.
2. Myndigheten frågar om våra åtgärder och rutiner för att inte överskrida nivåerna hos grannen.

Där av om det fanns en tabell som berättar att ljud minskar i dB efter så här många meter, och det fanns en tabell i länken jag fick tidigare i denna tråd, denna kan man använda som riktmärke.

Det här med att diskutera och komma med lösningar fungerar endast om myndigheten inte blivit inkopplad. Nu är den inkopplad och nu gäller endast svart på vitt samt test resultat. Det sista vi vill är att de kommer ut en fin dag när det är 10 plan i luften samtidigt, då är det risk att vi inte klarar nivåerna.

Det är inte så att myndigheterna struntar i oss, utan de måste följa upp en anmälan och första gången var de på vår sida, men denna gången har de lagt över bördan hos oss att bevisa att vi inte överskrider ljudnivån och vilka återgärder vi gör för att inga fler klagomål skall ske.
Kenneth




Det värsta är att alla regler sätts åt sidan om Miljö och Hälsovårdsenheten i en kommun ska ta hand om ett klagomål på buller. Med ett enkelt pennstreck kan man besluta att det är en sanitär olägenhet och därmed förbjuda verksamheten.
Så det bästa är att hålla sig på god fot med grannarna och se till att ljuddämpa modellerna så bra som möjligt.
Beslutar myndigheten att det ska bullermätas blir det en kostnad som debiteras klubben. Så om din granne klagar på att du buller - är det du som får betala kostnaden för bullermätningen.

Mr J
2013-07-11, 15:15
Nja, inte riktigt sant det med betalningen, inte ännu i alla fall.

På vår klubb har myndigheten varit och mätt och vi klarade gränsen hos klagande granne. Nu har grannen överklagat och därför har myndigheten ställt frågan om vad vi gör för att säkerställa att ljud inte överskrider gränsen hos klagande grannen.
1. Vi har mätt och klarade med ett snäpp marginal ljudnivåerna, dock med endast ett flygetyg i luften.
2. Myndigheten frågar om våra åtgärder och rutiner för att inte överskrida nivåerna hos grannen.

Där av om det fanns en tabell som berättar att ljud minskar i dB efter så här många meter, och det fanns en tabell i länken jag fick tidigare i denna tråd, denna kan man använda som riktmärke.

Det här med att diskutera och komma med lösningar fungerar endast om myndigheten inte blivit inkopplad. Nu är den inkopplad och nu gäller endast svart på vitt samt test resultat. Det sista vi vill är att de kommer ut en fin dag när det är 10 plan i luften samtidigt, då är det risk att vi inte klarar nivåerna.

Det är inte så att myndigheterna struntar i oss, utan de måste följa upp en anmälan och första gången var de på vår sida, men denna gången har de lagt över bördan hos oss att bevisa att vi inte överskrider ljudnivån och vilka återgärder vi gör för att inga fler klagomål skall ske.
Kenneth

Vad det gäller punkt 1. så bad kommunens folk oss att flyga så nära den klagande grannens hus vi kunde, för att få ett "worst case scenario", piloterna vi det tillfället flög längre bort från fältet än jag någonsin sett någon flyga vid normal flygning.
Det var till och med så att vi fick hjälpas åt att hålla reda på planen, eftersom det vid detta avstånd var riktigt svårt att se hur de låg i luften. Endast då kom vi i närheten av gränsvärdet, vid någorlunda normal flygning var bullret vid den klagandes hus knappt mätbart.

henke2
2013-07-12, 11:11
Det sista vi vill är att de kommer ut en fin dag när det är 10 plan i luften samtidigt, då är det risk att vi inte klarar nivåerna.

Ljud är klurigt. Om två flygplan mätta till 90dB startar samtidigt blir det 180dB då? Nej förmodligen inte. 3dB är en fördubbling av ljudet rent tekniskt medan en människa uppfattar 10dB som en fördubbling.

henke2
2013-07-12, 11:18
Vad det gäller punkt 1. så bad kommunens folk oss att flyga så nära den klagande grannens hus vi kunde, för att få ett "worst case scenario", piloterna vi det tillfället flög längre bort från fältet än jag någonsin sett någon flyga vid normal flygning.

Det hade jag aldrig ställt upp på. Jag hade flugit normalt. Man måste stå på sig på ett korrekt men ändå trevlig sätt även om det är myndigheter. Hade ni varit över gränsen när ni ställde upp att flyga på fel ställe så hade det förmodligen varit kört även om ni gjorde fel med flit för att vara snälla. Men det är svårt att förhandla eller vad vi skall kalla det också.

Nu vet jag inte om det kanske redan var/är så men det är i ett sådant läge som RCFF hade kunnat ha en roll som rådgivare och vara med på plats när testet genomfördes. Förhandla fram ett rimligt test både vad gäller typ av flygplan som väljs och var man flyger, för att bevaka de egna intressena.

Michael
2013-07-12, 18:44
Att mäta ljud är knepigt men för att få ett hum om i vilket härad man ligger så kan man använda Arbetsmiljöverkets app Buller (https://play.google.com/store/apps/details?id=se.av.buller). Appen kan medelvärdesbilda över tiden och ger som sagt en hyfsad uppskattning om den verkliga bullernivån.

Att addera dB-värden från bullerkällor kan vara lite knepigt och för den saken skull har jag gjort i ordning en Excelfil där man kan addera ett godtyckligt antal bullerkällor med olika intensitet och avstånd. Additionen bygger på att källorna är okorrelerade (vilket brukar vara fallet för bullerkällor) och tar inte hänsyn till varierande dämpning i omgivningen eller ljudreflektioner.

Excelfilen kan ni hitta här: Propellerhead - Filer (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_filer.htm)

Mr J
2013-07-12, 19:40
Det hade jag aldrig ställt upp på. Jag hade flugit normalt. Man måste stå på sig på ett korrekt men ändå trevlig sätt även om det är myndigheter. Hade ni varit över gränsen när ni ställde upp att flyga på fel ställe så hade det förmodligen varit kört även om ni gjorde fel med flit för att vara snälla. Men det är svårt att förhandla eller vad vi skall kalla det också.

Nu vet jag inte om det kanske redan var/är så men det är i ett sådant läge som RCFF hade kunnat ha en roll som rådgivare och vara med på plats när testet genomfördes. Förhandla fram ett rimligt test både vad gäller typ av flygplan som väljs och var man flyger, för att bevaka de egna intressena.

Kommunens folk resonerade som så: om vi inte gick över gränsvärdet trots att vi flög mycket närmare än normalt så finns det ingen chans att vi skulle gå över gränsvärdet vid normal flygning.
Så beslutet var att våra ljudvärden var helt ok.

Tyvärr är den klagande grannen en trist typ som förmodligen hade klagat om vi så hade flugit med papperssvalor, vi försökte bjuda på hamburgare och fika en gång när vi hade meeting, då bad han oss fara åt helvete.
Så han har naturligtvis överklagat ärendet, kommunaltjänstemännen lär vara rejält trötta på honom...

Palleman
2013-07-17, 08:48
Låter som en riktig sur*uk till granne, sådana bemöter man med ett stort påklistrat leende och en kraftigt överdriven trevlighet. Finns nog inget som retar upp sådana människor mer, i synnerhet efter att ni fått konstaterat att ni klarar bullerkraven :icon_pidu:

Kenneth E
2013-07-17, 12:41
Tyvärr är det han som har makten i dagens Sverige. Man har sett stora industrier få flytta för lite gnäll.

Det bör tas på allvar, och frågan är vad kommunen förväntar sig av oss som tilltagen åtgärd mot bullret.
Ken