handdator

Visa fullständig version : Vilken sändare rekommenderas?



ajee
2013-07-12, 13:49
Blåbär är gott =)

Skämt å sido...

Vilken sändare skulle ni rekommendera en som är intresserad av att börja flyga Multicopter? Eller ja en Quad, med eventuella planer att filma lite men mest flyga för kul skull.

Vilken är lättast att komma igång med samt vidareprogrammera?
Vilken är mest pang för pengarna?

Turnigy 9X, Turnigy 9XR, Spektrum DX6i, Spektrum DX8i, Hitec, Futaba osv. Många finns att välja mellan, och priserna variarerar minst lika mycket. Där Turnigy är billig och modulär men verkar vara ganska plastig. Medans Futaba är svindyra men verkar andas mer kvalitet.

Pengar spelar förstås roll, men man vill inte "fastna" med något som inte håller i längden heller. Jag antar att det dels har med kvalitet att göra, men också programvara och antal kanaler. Men vad ska man tänka på?

AM
2013-07-13, 10:16
FrSkys nya Taranis verkar lovande. Kan programmeras i alla parametrar via PC. Telemetri och 16 kanaler, valfria sändarmoduler (Futaba, JR, Hitec, MPX)... Kostar en tiondel av motsvarande - exempelvis - Futaba.

Air Media förstås...
airmedia.se

freddan_6
2013-07-13, 11:13
@Ove: Vet du när du får nästa sändning - det står slut i lager?

mickmick
2013-07-13, 11:28
@Ove: Vet du när du får nästa sändning - det står slut i lager?

Nästa sändning ? Vad jag vet så är det endast 3 återförsäljare i hela världen som har fått dela på den första batchen av Taranis...

Så det dröjer nog ett tag innan Air Media kommer ha FrSky Taranis i lager....;(

AM
2013-07-13, 11:28
Jag har inte fått första sändningen än. Som vanligt dröjer det för FrSky att hålla leveranstider. MEN jag fick ett mail idag att de räknar med att skicka första exemplaren nu i veckan...
Nästa sändning skulle inte behöva så lång tid.

ajee
2013-07-14, 08:21
Ja men den såg ju lovande ut :) Vettig prislapp också!

ajee
2013-07-14, 20:03
Kommer man annars ångra sig med en DX6i? 6 kanaler och icke modulärt kanske är dumt!?

Kjelle köttspak
2013-07-16, 00:22
Jag tror det.

köp en radio som har minst 7 kanaler

2 rattar eller skjut reglar (bra för att kunna justera gain parametrar på styrkortet)

1 3 position switch för olika flyg lägen/ funktioner

1 2 position switch för olika flyg lägen/ funktioner

En modul radio kan va bra då du får möjlighet att kunna stoppa i olika sändar moduler

Det verkar va många som har strul med spectrum när vill installera long range system

många fpv grejer typ head tracker och gogles är oftare plug and play med futaba än något annat märke

själv köpte jag en gammal futaba FF9 för 1500kr efter att ha växt ur en hitec optic sport efter ca 2 år

tycker även multiplex verkar fina dom klarar även driva Thomas Scherrer longrange system som drar mycket strömm via trainer porten