handdator

Visa fullständig version : Antal blad på propparna till Quad?



The Flyer
2013-07-14, 15:27
Vad är fördelen respektive nackdelen med 2-bladiga proppar gentemot 3-bladiga på en Quad?

Zallisen
2013-07-14, 15:41
Jag vet nog inte det direkta svaret men generellt är fläktar med fler blad tystare och stabilare men dyrare att tillverka antar att samma borde gälla inom propellrar. Jag kan dock föreställa mig att propellrar med fler blad blir lättare påverkade av vind också. Kan det möjligen vara så att med fler blad kan man få ut samma lyftkraft med lägre varvtal och diameter kanske?

Såg en otroligt liten tricopter förra helgen med trebladiga propellrar, den kunde lyfta både en gopro och ett FPV-system trots att den knappt var större än de där minileksakerna man kan köpa(nano quad). Hela maskinen hade nog bara en diameter på 15CM. Ska passa på att fråga byggaren om jag ser honom igen.

The Flyer
2013-07-14, 15:48
Då borde ju en tvåbladig Quad vara mera stabil i luften än en trebladig om flerbladig påverkas mera av vinden?

Zallisen
2013-07-14, 15:50
Om det blåser ja, men tvärtom om det är vindstilla då fler blad borde vara jämnare med mindre vibrationer? så det är väl en smaksak.

Johan_vv
2013-07-14, 16:12
Vet inte alls om det stämmer, men jag hörde nångång att effektiviteten är lägre på 3 bladiga propellrar då det är "närmare" mellan bladen vilket gör att de påverkas mer av turbulensen som skapats av bladet tidigare. - Vet inte alls om detta stämmer dock

Zallisen
2013-07-15, 12:26
http://diydrones.com/forum/topics/propeller-2-blade-vs-3-blade Här sägs det att enda anledningen att använda fler än 2-bladiga är just när man har platsbrist och behöver minska diametern och vill ha samma lyftkraft.

Ålänning
2013-07-15, 21:03
Varför har man 3-bladigt på tex RC-flyg då? Där brukar väl 3-bladiga va bara 1" mindre i diameter eller nåt sånt?