handdator

Visa fullständig version : Fartreglage utan koppling till motor



Örjan
2013-07-16, 18:03
Hej.
Jag håller på med en segelkärra (Grunau Baby IIB) som jag förberett för motorinstallation, dvs jag kan byta från ren segelkärra till motorseglare när andan faller på. Istället för att ”harva” med olika system hade jag tänkt mig en traditionell set-up; el-motor, fartreglage (med BEC) och LiPo.
Är det Ok att bara koppla bort motorn och använda prylarna som de är installerade eller är detta förenat med någon risk, dvs fartreglage utan koppling till motorn?
Undrar
Örjan

freddan_6
2013-07-16, 18:08
Det beror på vilket reglage. Det finns flera reglage på marknaden som brinner om du gasar men saknar last. Andra klarar det.
En lösning kan vara extern BEC som alltid är inkopplad och en ESC där matningen till mottagaren är avklippt. Varför ska du koppla ur motorn? Räcker det inte bara att strunta i gasen?

Örjan
2013-07-16, 20:56
Tack för det rådet.
Antingen blir det ett Jeti Spin-reglage eller ett Hobbywing. Bekvämt och inte så utrymmeskrävande med BEC-reglage, annars är det förstås en lösning med separat BEC och som jag har i några andra maskiner.
Visst räcker det med att skippa gasen, men som seglare (gummirepsstart/hang) vill jag ha "ordinarie skalenlig nos" och utan propeller, men slippa byta set-up och bara demontera/montera motorn efter behag.
Om jag INTE gasar och/eller motorn bortkopplad (throttle cut) kan väl ingenting hända, eller?
/Örjan

freddan_6
2013-07-17, 07:09
Om jag INTE gasar och/eller motorn bortkopplad (throttle cut) kan väl ingenting hända, eller?
/Örjan
Det har aldrig hänt mig men teoretiskt kan det byggas upp ganska hög spänning i FET:arna, med lite otur kan dessa höga spänningar leda till överslag med brunnet fartreglage som resultat. Jag skulle inte göra det.

Fluf
2013-07-17, 10:50
Om du ändå kör konverteringen själv så kanske det finns ett annat alternativ.

Istället för att ha en viktad noskon istället för motorn, varför inte bara plocka av spinner/propeller och anpassa den skalenliga noskonen att passa över motorn? På så sätt byter du snabbare/enklare mellan ren segel och motorseglare samt att du behåller tyngdpunkten rimligt rätt utan för mycket krångel och behöver inte tänka på BEC/ESC byten.

Örjan
2013-07-17, 11:16
Fredrik;
Tack för dina kommentarer och jag kommer att följa dina råd och låta bli. Samtidigt kom jag på det som "Fluf" skriver, dvs anpassa noskonen så den döljer motorn vid ren segelvariant. Motorn sitter dessutom "normalmonterad", dvs utan radialfästen och bakom motorspantet, så det blir nog enkelt att genomföra.

Fluf;
Tack för din idé och som jag vid något vaket tillstånd i natt också själv kom på, så det blir denna lösning som permanentas.

/Örjan

simonarvestrand
2013-07-17, 11:55
jag har ju reglage liggande som jag endast avänder beccen på för tester ( alltså motorkablar löst), har aldrig brunnit nått.
men om man försöker köra en motor och saknar en av tre trådar då rusar strömmen och eldar upp reglaget i 98% av fallen.

jag skulle nog valt att ha en liten externbec som jag pluggar över till när jag inte vill köra med motor , risken med lösa kablar är ju att nått råkar hoppa ihop och sedan eldar upp allt och det vill man ju sällan.

Örjan
2013-07-17, 15:35
Simon,
Ja, det är nog som du och några till säger...bäst att ta det säkra före det osäkra. Att elda upp en vad jag tycker vacker skapelse är ju inte precis en "hit".
Dock tror jag att lösningen som jag (och så även "Fluf") skrev ovan funkar, dvs demonterad spinner/propeller, men motorn på plast och dold bakom motrospant och nos, samt frånkopplad via throttle cut, då lär ju inget kunna hända/Örjan