handdator

Visa fullständig version : BB Fairmont Alpine



Ompa
2013-07-19, 09:09
Då var det dags igen.
Då jag uteslutit flygplansbyggen i lägenheten började det ändå klia i fingrarna. Och jag gillar ju jobba i trä, så det blev en modell från Danska Billing Boats. Deras nya Fairmont Alpine i skala 1/75 vilket mäter ca 100cm löa, 24cm bred och ca 45cm hög.

Original fartyget ägs av Holländska rederiet Fairmont och ingår i en flotta av totalt sex likadana fartyg:
Sherpa, Summit, Alpine, Glacier, Expedition & Fuji. Hemma hamnen är i Rotterdam och dom seglar under Holländsk flagg.
Fartygen är klassade som "Long distance ocean going anchor handeling tug"
Dessa fartyg är 75,05m långa och 18m breda. Dödvikten är 3568ton. Dragkraften är 205ton.
Dom är byggda av det Japanska varvet Niigata och blev färdigställda och sjösatta under 2005 & 2006.

Bygget har redan börjat...

39869 39870

Ompa
2013-07-19, 09:15
Avlutade gårdagsnatten med att bygga ihop kölen, för att därefter limma spanten på plats.
Innan jag skred till verket gjorde jag en enkel byggbräda så kölen kan stå upprätt.

Antar att bygget fortsätter i kväll :icon_pidu:

39871
En rejäl träbyggsats.

39872
Kölsträckning :)

39873 39874
Och här är spanten på plats.

Har som sagt tänkt att fortsätta bygget i kväll, och snarast få skrovet loss från byggbrädan för smidigare hantering.

Sweeper
2013-07-19, 09:52
Härligt att se att du är i farten igen vid byggbrädan! Du har sannerligen valt en färgglad båt att bygga! :)


Göran

Ompa
2013-07-19, 12:32
Tack Göran.
Ja det är en riktigt liten färgklick till båt detta :sarcastic:

ewalds
2013-07-19, 13:58
Kul att du är på G med lite byggpyssel igen. Tanken med att bygga båt har faktiskt slagit mig också, en o annan gång.. Ska bli spännande att följa :)

Blir den rc-styrd?

/Micke

Ompa
2013-07-20, 08:23
Kul att du är på G med lite byggpyssel igen. Tanken med att bygga båt har faktiskt slagit mig också, en o annan gång.. Ska bli spännande att följa :)

Blir den rc-styrd?

/Micke

Hej Micke.
Kul att du gillar projektet. Det är ju så att i min ungdom började jag min bana inom modellhobbyn med först en bil (vad annars) sedan köpte farsgubben en stor motorbåt med en jäkla krallig elmotor till. Båten var helt i trä, och visst, den blev inte lika fin i verkligheten som på bilden. Men den fungerade, och det var jag som hade byggt den. Något senare började jag bygga en fiske trålare, följt av en tvåmastad skonare. Något senare blev det ytterligare båtar, och dom efterföljande blev uteslutande bogserbåtar eller arbertsfartyg. Och det var då jag insåg att när det gäller båtar, är det sådana här fartyg som jag gillar.
Sedan kom modellflyget....
Men nu är man åter här igen och det är mycket trivsamt. Har ett byggbord som enkelt ryms ovanpå köksskåpen, verktygen i en liten låda så det är enkelt att snabbt stuva undan grejorna.

Tanken är att den ska radiostyras, går i nuläget och lurar på om jag ska ha bogpropeller, sk bow thruster, eller inte. Egentligen har denna båt även en akter propeller, stern thruster, men det blir marigare att få till så det har jag redan uteslutit. Framdrivningen är konventionell med dubbla motorer och propellrar. Vidare har tanken med belysning så som navigations och arbetsbelysning slagit mig, även en ljudmodul för "twin engine diesel tug" känns oerhört lockande.

Ompa
2013-07-20, 08:36
Gårdagskvällen bjöd på lite mer pyssel.
Mestadels skar jag loss delar från flaken. Är för övrigt imponerad av passformen som är helt otrolig. Det får jag medge är ett stort lyft för båtbyggandet att dom även här har börjat med laserskurna delar precis som modellflyg industrin.

Det blev inte så jättestora framsteg igår, tyvärr pga att mitt ca lim torkat och passformen är på det berömda håret. Valde att endast torrmontera igår kväll för att idag åka till någon bygghandel och köpa någon form av billigt ca lim i väntan på att min beställning med nytt lim anländer. Vill inte demontera och försöka använda titebond lim här, utan väljer att vänta.

39880 39881 39882
Som synes är det ramen till däck och överbyggnads konstruktionen, samt förstärkningar i skrovet som monterades. Även tunnlarna till propelleraxlarna limmades samman och monterades. Så fort Cheepy öpnar åker jag dit och köper lim och limmar dessa komponenter.
Nästa steg är att börja lägga däcket, och jag hoppas jag hinner börja med det under kvällen.

Ompa
2013-07-21, 11:08
Då har samtliga tre däck lagts. Och det är väll vad som hinns med denna helg. Ikväll far vi åter på arbete och skutan får vila på varvet tills på torsdag.

39886 39887
Började med dessa två sidodäck. Hålet i bakkant är för kranpelarna.

39888
Akterdäcket passas in.

39889 39890
Fördäck och akterdäck limmas på plats.

39891
Igår hittade jag även en bogpropeller från holländska Raboesch hos en handlare i Helsingborg, Hobby-Center, och lade en beställning på denna. Hoppas den kommer under veckan för då ska den omgående monteras så att bygget kan fortskrida.

Ompa
2013-07-28, 22:03
Tyvärr blev set inget byggt denna helg pga andra aktiviteter. Inte heller levererades den utlovade bogpropellern som lovat. Tydligen fel modell dom hade på hyllan samt en otydlig märkning.
Har nu hittat rätt modell på bogpropeller i England hos Deans Marine, så det får nog bli en order därifrån när jag kommer hem på torsdag.
Kommande helg hoppas jag även på lite mer byggaktivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sweeper
2013-07-29, 17:50
Jag ser fram emot nästa uppdatering. :)


Göran

Ompa
2013-07-29, 21:44
Jag ser fram emot nästa uppdatering. :)


Göran

Bör nog bli åtminstone en uppdatering till helgen, med bilder :icon_pidu:

LeoR
2013-08-01, 21:58
Ser toppen ut :). Ska bli härligt att se den i färdigt skick! Lycka till med bygget!

Ompa
2013-08-01, 23:55
Ser toppen ut :). Ska bli härligt att se den i färdigt skick! Lycka till med bygget!

Tack fpvlabbet.
Blir ett nytt ryck i morgon har jag tänkt, så det borde komma en uppdatering på arbetet under fredags kvällen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Matsa
2013-08-02, 01:54
Popcorn & dricka är redo :)

Matsa...

Ompa
2013-08-02, 08:44
Då är det ju så att sova är ju överskattat. Därför var det lika bra att gå upp i ottan och bygga vidare.

Skar loss samtliga delar som jag tror är någon form av maskinhus till däckskranarna. Går fort att skära av klackarna till de i övrigt laserskurna delarna. Passformen är superb :lollypop:

40089 40091 40090
Babords sida.

40092 40093
Styrbords sida.

40094
Denna del ska sitta utanpå bakväggen där bogserkablar och vairarna går ut i från dom olika vincharna och bogserspelen. Men innan den kan limmas på plats ska den rundas av på samtliga ytor som vänder utåt. Lite pyssel, slipa slipa slipa. Men det ska göras under dagen och sedan limmas på plats.
Därefter kommer jag fortsätta bygga upp skrovet i för och akter.

Inge svar ännu från Dean´s Marine angående min bogpropeller :secruity:

Ompa
2013-08-02, 09:50
Underbart.
Precis beställt bogpropellern från Dean´s Marine, igen. Kontaktade dom idag och fick svar omgående. Jag hade missat att klicka i en ruta där jag godkände köpvillkoren. När jag väl gjorde rätt så tog det bara en minut så var beställningen klar.
En kvart senare damp det ner ett mail med en orderbekräftelse :man_in_love:

Ompa
2013-08-03, 10:04
Fortsatte med lite aktivitet på köksbordet i går kväll.
Har nu kommit dit där jag inte längre är i behov av byggbrädan/jiggen. Så i går kväll lämnade skutan denna och står nu på egna kölen.

40111 40112
Började med att montera kranpelarna för däcks kranarna. Upptäckte en liten glipa på babord sidan. Kommer att tillverka en liten passbit innan det är dags för slutputsen innan målning.

40113 40114
Dom sista spanten i fören kom också på plats liksom ankar portarna.

40115
Däcksgenomförningnen för rodren.

40116 40117
Den aktre kölstocken är nu färdig.

LeoR
2013-08-03, 10:19
Ser toppen bra ut :). Har du tänkt ha strålkasare ombord?

Ompa
2013-08-03, 11:36
Ja jag tänkte nog utrusta den med belysning i dom fyra stora arbetsstrålkastarna samt lite annan belysning i bl.a. Styrhytt etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LeoR
2013-08-03, 20:06
Ja jag tänkte nog utrusta den med belysning i dom fyra stora arbetsstrålkastarna samt lite annan belysning i bl.a. Styrhytt etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trevligt! har du funderat mera på om du ska ha ljud modul?

simonarvestrand
2013-08-03, 20:11
hmm tror jag behöver en båt

Matsa
2013-08-03, 20:16
Bygget ser trevligt ut, har själv en Gammal båt i bokhyllan som heter Samson
det är nog en så där 30År sedan jag satte ihop den :)

Matsa...

LeoR
2013-08-03, 20:38
hmm tror jag behöver en båt

Sitter spänt och väntar på grejorna för denna skönheten http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/37918-Chris-Craft-Cobra

Peterps
2013-08-04, 00:05
Jag tror att jag oxå "behöver" en båt ser supertrevligt ut....

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Ompa
2013-08-04, 01:32
Trevligt! har du funderat mera på om du ska ha ljud modul?

Har kikat lite på det med ljudmodul. Verkar vara ett trevligt tillbehör. Dom som jag sett använda dessa imponerar faktiskt.
Troligtvis kommer det att monteras in en ljudmodul vad det lider.


http://www.youtube.com/watch?v=nU01fj0j3oI


http://www.youtube.com/watch?v=ZlnDbndomcY

ewalds
2013-08-04, 07:55
Klart du ska ha en ljudmodul :) Det tar ju det hela till en annan dimension, tycker jag.

I övrigt ser det mycket trevligt ut och spännande att följa bygget.

/Micke

Ompa
2013-08-04, 08:43
Bygget ser trevligt ut, har själv en Gammal båt i bokhyllan som heter Samson
det är nog en så där 30År sedan jag satte ihop den :)

Matsa...

Vad är det för båt typ, och vad är det för fabrikat?
Tycker jag känner igen namnet. En liten bild kanske?? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ompa
2013-08-04, 08:51
Klart du ska ha en ljudmodul :) Det tar ju det hela till en annan dimension, tycker jag.

I övrigt ser det mycket trevligt ut och spännande att följa bygget.

/Micke

Tack Micke.
Ja det är faktiskt ett väldigt trevligt bygge. Än så länge har det inte varit några problem förutom en liten fundering i går när jag byggde ihop kölstocken i aktern. Men det kommer per automatik lösa sig när jag börjar planka skrovet.
Ang ljudmodul så har du rätt i att det tar det hela till en ny dimension. Kan nog få en och annan att höja på ögonbrynen om man skulle köra båten vid någon brygga i skärgården :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ompa
2013-08-09, 11:25
Snabba ryck från Deans Marine. Beställde förra fredagen. I går, torsdag, kom avin med min bogpropeler att den finns på postens utlämningsställe.
Blir till att börja jobba med tillpassningen i morgon. Kollade passformen i dom förfrästa hålen, och den var perfekt :lollypop:

40242

Sweeper
2013-08-09, 16:26
Snabba ryck från Deans Marine. Beställde förra fredagen. I går, torsdag, kom avin med min bogpropeler att den finns på postens utlämningsställe.
Blir till att börja jobba med tillpassningen i morgon. Kollade passformen i dom förfrästa hålen, och den var perfekt :lollypop:

40242


Det ser ut att vara en smidig setup! :)


Göran

Ompa
2013-08-10, 22:51
Det ser ut att vara en smidig setup! :)


Göran

Ja den är mycket smidig. Allt som allt går det att dela enheten i fyra separata delar. Bägge rören är självklart delbara, motorn går att ta bort, och sedan blir det mittendelen. Så jag tror det kommer att gå ganska så smidigt att montera den i modellen.

Sweeper
2013-08-11, 07:48
Och som ett litet sidosteg från byggtråden....

Grattis på födelsedagen! :applouse:


Göran

Ompa
2013-08-11, 09:28
Och som ett litet sidosteg från byggtråden....

Grattis på födelsedagen! :applouse:


Göran

Tack ska du ha Göran :)

Matsa
2013-08-11, 21:46
Tog en bild på minSamson, den har 2 motororer och fungerande lantern,mast och innerbelysning. Kommer dock inte ihåg vilket fabrikat.



Vad är det för båt typ, och vad är det för fabrikat?
Tycker jag känner igen namnet. En liten bild kanske?? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ompa
2013-08-12, 08:27
Det där ser allt ut som en gammal Billing Boats modell. Fanns väll i slutet av 80 talet till början av 90 talet.
Fin modell det där, den har jag velat bygga. Kan tänka mig att den är rolig att köra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ompa
2013-08-17, 11:49
Förra helgen medgav tyvärr inget bygge då andra aktiviteter kom på tapeten.
Började så smått i går kväll med inpassningen av bogpropellern, vilket snart uppdagades att det var mycket trångt med en vanlig såg.
Men trägen vinner heter det ju. Dock var det nödvändigt att slipa in till optimal passform, vilket föranledde till ett akut inköp i morse.

40439
Sjukt bekvämt med en Dremel som går på batteri måste jag säga. Och ett hem utan Dremel, är inget riktigt hem... :sarcastic:

40440 40441
Började försiktigt att såga upp i dom yttre parallella spanten. Men insåg att mer måste bort för ordentlig åtkomst.

40442
Delarna som togs bort, som så småningom delvis ska tillbaka för att säkerställa korrekt och stabil montering av bogpropellern.

40443 40444
Och så plötsligt fick huset till bogpropellern plats i kölstocken. Nu ska den fixeras med dom bortsågade delarna och linjeras upp ordentligt innan den permanent limmas på plats med epoxy lim.
Därefter kan jag fortsatt arbeta med modellen enligt ritning och byggbeskrivning.

Mr J
2013-08-17, 12:07
Hur funkar en sån bogpropeller? Vänder man rotationsriktning på motorn för höger och vänster, eller är där nåt spjäll som riktar vattenströmmen åt rätt håll?

Ompa
2013-08-17, 12:47
Det är helt enkelt en impeller som skickar vattenströmmen åt höger eller vänster. Styrs med ett separat fartreglage som endast har en hastighet. Kan lägga upp en bild på själva motorn och impellern när jag kommer hem igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

Ompa
2013-11-09, 10:39
Då var det dags för att uppdatera tråden som legat nere alldeles för länge pga olika orsaker.

Först en bild på själva impellern till bogpropellern som jag lovat tidigare att lägga ut.

41701
En ganska enkel lösning egentligen.

Själva röret och huset till bogpropellern har också limmats fast i skrovet.

41702 41703
När väl själva skrovet börjar byggas kommer jag att ytterligare förstärka bogpropp huset.

Ompa
2013-11-09, 10:51
Vidare så fortsatte bygget igår kväll med relingen samt några detaljer till lintrumman i aktern.

Började med att limma stolparna till den inre relingen. Jag antar att det är någon form av skydds område vid pågående bogserings eller vinch arbeten som denna inre reling är till för.

41704 41705
Relingsstöttorna på plats.

41706 41707 41708
Själva relingen börjar ta form.

41709
Byggde även upp aktern så att det är klart för att montera "lin trumman" i aktern. Denna är till för att inte bogser-vajern ska skava direkt mot skrovet. I mitt fall kommer denna trumma att tillverkas av vanlig rundstav samt monteras stumt.

Hoppas att jag kan fortsätta bygga obehindrat en tid nu så uppdateringarna kan komma oftare och att det framförallt händer lite mer med bygget. För när man väl börjar är det ju så himla roligt :man_in_love::lollypop:

ewalds
2013-11-09, 18:48
Kul att se att du är igång igen, Tomas.
Följer med spänning båtbygget :)

Ompa
2013-11-09, 22:33
Tack Micke. Hoppas på mer kvalitetstid i morgon, för idag har det varit fullt upp med barn aktiviteter etc.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Ompa
2013-11-10, 12:38
Blev lite mer kvalitets tid så här på farsdag förmiddagen.

Började med att limma dit lintrumman i aktern. Blev inte direkt imponerad av passformen på dom färdigskurna detaljerna på vardera sidan av trumman.

41721 41722
Antar att det inte är något som lite slipning och spackling fixar senare i bygget när skrovet börjar ta lite mer form.

41723
Fortsatte med att passa in botten av skrovet.

41724
Och så här blev resultatet tillslut.

41725
En något stor glipa mellan de bakre och mittre skrov detaljerna.
I nästa skede, när limmet torkat, kommer jag här att tejpa utsidan och sedan från insidan fylla skarven med epoxy.

Corsair
2013-11-19, 17:50
:) Hej Ompa
Skaplig båt….det skall bli kul ….:girl_cray3:

Ompa
2013-11-19, 21:23
Tack för det Janne :-)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

LeoR
2014-03-31, 20:36
Död tråd eller avstannat bygge? Tycker det är så roligt att se på folks lösningar och byggen

Ompa
2014-03-31, 20:38
För tillfället avstannat. Letar både lokal och inspiration för att fortsätta.

Ompa
2014-08-24, 14:12
Efter en lång väntan har jag gjort en tillfällig hobbyhörna i vardagsrummet.
Beslöt mig för att testa den idag med att fortsätta bygga skrovet.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/24/dd9636d30c51dc5b31afbb2482b9ec9d.jpg

Ålänning
2014-08-24, 14:16
Kul! =) Har nyligen byggt färdigt en bogserbåt och tänkte ge mig på nästa. Följer tråden.

Ompa
2014-08-24, 14:18
Intressant, vad var det för båt du byggde? Fabrikat och namn? 😊

Ålänning
2014-08-24, 14:31
Intressant, vad var det för båt du byggde? Fabrikat och namn? ��
Dumas US Army Tug ST-74, skulle radiostyras, men nu står den hos en förmedlare av just bogserbåtar på hans bokhylla. :-D Visade sig vara en intressant båt. Efter kriget togs ett 50-tal sådana över Atlanten till Europa. De missade nåt med ballast/vattentankar i två av dem och eftersom dessa har fet pansar i överbyggnaden så kapsejsade de.... Två hamnade till Sverige, en av dem sedan till Finland. Denne förmedlare (min farbror) så kände han ena och frågade häromdagen priset på den. Haha! Kul! ;-)

Så här blev den:
Bild: http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=46389&d=1404164162
Byggtråd i detta forum: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40544-Dumas-U-S-Army-74-ST-Tugboat
Huvudbyggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=59&t=12488

Nästa båt blir nog träbygge.

Ompa
2014-08-24, 14:51
Fin modell. Kul fakta 😊

Ålänning
2014-10-12, 22:48
Hur går det med skutan? Inkommande vecka dyker mitt nästa båtprojekt upp... =) Du måste ju bli klar före mig! ;-)