handdator

Visa fullständig version : Flygplan med bra räckvidd



Burten
2013-07-19, 23:04
Hej!
Jag beställde ett http://www.superbilligt.se/4kanals-rc-f35-blue-angel-24g-rtf-p-519-c-170.aspx i måndags och var å hämta ut det igår.

Tänkte då att det bara skulle vara å sätta i batterierna å flyga, men så var det inte. Den kom i delar i lådan så det var bara att börja bygga ihop det.
Manualen till den var inte något vidare kan man säga, så för det mesta så fick man chansa på att den delen satt rätt.

Nåja, den blev klar idag efter allt knep å knåp och testade så allting fungerade som det skulle elektronisk innan jag monterade stagen till rodrena.

Upptäckte att dom två servomotorerna som ska styra rodrena i vingarna ,gick tvärt emot varandra hur man än prova ändra på alla knappar på kontrollen, provade även skifta kontakterna i mottagaren utan framgång.

Jag antar att man ska kunna vinkla båda rodrena samtidigt åt samma håll så man kan lyfta/landa med planet och sen tvärtemot när man ska svänga?

Blev så besviken att jag gav upp felsökandet och skulle ut å provflyga ändå, och givetvis krascha jag då så hela planet bara blev skrot, så nu tänkte jag leta efter ett nytt plan.

Kan tillägga att detta var mitt första lite mer avancerade flygplan, då jag endast haft 2 kanaligt "leksaksplan" innan.


Har kollat efter ett nytt plan nu och kollat lite på denna https://www.rchobbysweden.se/dynam-ez-hawk-elektriskt-borstlost-nyborjarplan-med-skevroder-2-4ghz-rtf/

Jag undrar då hur bra den flyger och hur lång räckvidden är på den? Gillar och flyga på höga höjder så jag vill ha lite tillgodo också innan jag tappar signalen :)
Det var just räckvidden som lockade mig till att köpa det förra planet.

Ken1
2013-07-19, 23:13
En edf är kanske inte den bästa kärran att börja sin karriär med.. Speciellt inte en F35 ;)
Easyhawken är ett smartare val , kompisens grabb fick lära sig flyga med en sån kärra. Gick faktiskt riktigt bra, han var då 6 bast men suttit och lattjat med simulator innan.
Räckvidden är ditt minsta problem så här i början faktiskt, men den är mer än tillräcklig, således lär du inte tappa signalen.

1) leta upp en klubb, som lär dig
2) Simulator.. allt ifrån den enkla FMS som är gratis till något vassare Phoenix, RealFlight etc.. ger dig träning.
3) skaffa hjälp av någon som kan trimma in planet, och kolla så att rodren går åt rätt håll.
4)Tålamod, övning etc. ger resultat

Ps.. välkommen till en lattjo hobby! :D

Burten
2013-07-20, 00:05
Tackar!
Det verkar vara en rolig hobby det här med rc flygning:)

Trimmningen tror jag inte ska vara några större problem för mig!

Men jag ska kolla lite mer på Easyhawken, å prova någon simulator också så man lär sig lite mer :)
Jag bor väldigt högt upp i Sverige så jag tror inte det finns några klubbar i närheten som sysslar med RC flygning, tyvvär :/

Jag är ju väldigt intresserad av FPV, när jag sett på Youtube där dem flyger på 1 km höjd så man ser till horisonten.
Fast det nog säkert ganska så dyrt om man ska ha något sådant, så det får nog blir när jag börjat tjäna egna pengar om intresset sitter kvar då :)

Jag hade tänkt mig en budget på max 2000:- för ett paket som är klar att flyga.

sundqvistjohan
2013-07-20, 00:22
Upptäckte att dom två servomotorerna som ska styra rodrena i vingarna ,gick tvärt emot varandra hur man än prova ändra på alla knappar på kontrollen, provade även skifta kontakterna i mottagaren utan framgång.

Jag antar att man ska kunna vinkla båda rodrena samtidigt åt samma håll så man kan lyfta/landa med planet och sen tvärtemot när man ska svänga?

En liten försynt fråga: Var det inte 4 servon i modellen, två i vingen till skevrodren och 2 servon till höjdrodren längst bak?

Burten
2013-07-20, 00:48
Nope, det satt bara två stycken och sen ett stag som styrde både skevrodren och höjdrodren som satt längst bak.
Det fanns färdigdraget kabel till dem bakre höjdrodren, som jag då antar man kunde köpa till servo och koppla in i.

McRegor
2013-07-20, 01:01
Räckvidden brukar räcka - problemet brukar vara att se planet tillräckligt bra så att man kan styra rätt. Så koncentrera dig på att träna flygningen och inte på att ha lång räckvidd. En snabb kärra på 60 cm spännvidd (F35) får du nog lov att flyga så nära dig du kan för att inte tappa läget på den...
Sen är det ju så att skevrodren skall gå "tvärt emot varandra" medan höjdrodren, om dom är delade, skall följas åt.
Trimning är nog inte så lätt som det kanske kan låta. För att trimma en kärra så den flyger bra så måste man vara en kunnig flygare och eftersom du är nybörjare så behöver du hjälp. Så gör som Kenneth redan sagt - sök upp en klubb så är oddsen betydligt bättre för att du skall lyckas.
Roger

asedwerfty
2013-07-20, 11:33
Sen är det ju så att skevrodren skall gå "tvärt emot varandra" medan höjdrodren, om dom är delade, skall följas åt.

nja inte alltid. ibland tex på några av hobby-kings twin 35 mm micro edf modeller så är dom faktiskt sammanlenkade skev/höjd men visst det är kanske inte så vanligt och i vilket fall så kanske man skall vänta ett tag med den typ av modell
Tony

Fluf
2013-07-20, 12:32
Välkommen till en fantastiskt rolig hobby!

Det finns mycket att lära sig och det är jäkligt roligt på vägen :)

Det spåret du är inne på nu med en elseglare med pusher-motor är absolut en bra nybörjarvariant. En av de mest populära nybörjarkärrorna är Bixler eller Multiplex EasyStar. De är även väldigt populära i FPV sammanhang då de är mycket trevliga att flyga och har bra räckvidd.

Ett paket som är lätt att starta med är detta;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Bixler_v1_1_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Throttl e_Left_Radio_.html

Det anda som behövs utöver paketet är;
Lim, UHU Por är ett bra val
Någon form av AC 230V till DC 12V adapter hemma för 1-3A
AA batterier till sändaren
Sedan kan det vara trevligt att köpa till lite fler LiPo så man får mer flygning när man väl är ute. Ett LiPo räcker sådär 8-15 min beroende på flygstil med planet i grundutförande.

Även med tillbehör och eventuell tull så är du under din 2K budget :)

Mycket kraschtålig och väldigt populär så det finns mängder med guider, tips&trix med mera på nätet.

Bixler var mitt första plan förra sommaren. Nu har jag en stor 1,8M FPV flygplan, liten F-35EDF och flera hemmbyggda vingar och flyger som en tok. Men då nöter jag en del simulator med :)



Med det paketet så har du en riktigt bra start, det är "riktiga" komponenter som kan flyttas vidare til andra flygplan eller uppgraderas med standardkomponenter om du så önskar.

När du har flugit en säsong eller två så har du bättre känsla för exakt vad det du vill ha och vad du saknar, då kommer du antagligen uppgradera radion till en mer avancerad etc. men vänta med det tills du vet vad du saknar :)

Hjärtligt välkommen!

henke2
2013-07-20, 13:20
nja inte alltid. ibland tex på några av hobby-kings twin 35 mm micro edf modeller så är dom faktiskt sammanlenkade skev/höjd men visst det är kanske inte så vanligt och i vilket fall så kanske man skall vänta ett tag med den typ av modell
Tony

Men det är likväl som Roger säger att höjdrodren rör sig sammanlänkade och skeven mot varandra. Sen vilka roderytor man använder till vad är en annan femma. Om rodren längst bak på stabben går åt olika håll är de ju faktiskt skevroder också :)

Burten
2013-07-20, 17:02
Tack tack! :)

Det var lite synd bara att det var i utlandet det där planet du Fluf länkade till :/
Annars hade jag lagt en beställning på det direkt!

Vill helst köpa ifrån Sverige :)

Jag har kollat lite på ett annat plan också det är detta http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=321,73&product_id=4663

Vad tror ni om den?

Sen en sak också jag undrar är om det är möjligt att det där planet orkar bära med sig en GoPro kamera?
Hade varit väldigt intressant å se hur det ser ut här jag bor uppifrån.

McRegor
2013-07-20, 18:40
Eftersom du är nybörjare så välj nåt som du har en chans att lyckas med - t ex Bixler eller Multiplex Easystar. Glöm detta med Gopro till dess du verkligen kan flyga - det kan bli en dyr erfarenhet annars.
Bor du i närheten av en RC-flygklubb så sök upp dom på deras fält - det är nog det bästa nybörjartipset. Sen kan du få råd och dåd av mdlemmarna där.
Roger

PatrikE
2013-07-20, 18:50
Jag kan rekommendera EzHawk som du länkade till tidigare.
https://www.rchobbysweden.se/dynam-ez-hawk-elektriskt-borstlost-nyborjarplan-med-skevroder-2-4ghz-rtf/
Den motsvarar nästan Bixler och är ett lämpligt Nybörjarplan.
Jag kör Dubbelkommando på den för nya provapåare.

freddan_6
2013-07-20, 20:52
på Skånehobby finns en easystarkopia http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3950-0


-- edit verkar vara samma som rchobbysweden

Burten
2013-07-20, 21:08
Eftersom du är nybörjare så välj nåt som du har en chans att lyckas med - t ex Bixler eller Multiplex Easystar. Glöm detta med Gopro till dess du verkligen kan flyga - det kan bli en dyr erfarenhet annars.
Bor du i närheten av en RC-flygklubb så sök upp dom på deras fält - det är nog det bästa nybörjartipset. Sen kan du få råd och dåd av mdlemmarna där.
Roger

Okej, då går nog den jag länka till innan bort.

Hur går det å flyga med EzHawk annars? Har den bra räckvidd, går å flyga på höga höjder med osv?
Går den å kasta iväg?

McRegor
2013-07-20, 21:37
Flera har redan sagt samma sak som jag - "höga höjder" är inget du skall fixera dig vid. Flyg relativt lågt istället så att du ser kärran bra och ser vilka fel du gör. Radions räckvidd är idag oftast klart längre än du kan flyga från där du står eftersom du trots allt måste se kärran ordentligt för att kunna flyga den. Köp en Easy Hawk och lär dig flyga - gärna på ett klubbfält så får du den hjälp du så väl behöver i egenskap av nybörjare. Lita på oss som flugit många år och dessutom skolat många nybörjare. Vi vill att du skall få en så bra start som möjligt i denna fantastiskt roliga hobby.
Roger

jocke1963
2013-07-20, 23:27
Flera har redan sagt samma sak som jag - "höga höjder" är inget du skall fixera dig vid. .....

Förstår inte heller den här j-la fixeringen vid att flyga så långt bort/högt som möjligt, det bäddar ju bara för fadäser/krascher med borttappade plan eller såna därna multirotorfarkoster...

Burten
2013-07-21, 13:03
Jag har lagt en beställning nu på http://www.megamods.se/RC-Flygplan/Hubsan-Spy-Hawk-Ready-To-Fly-FPV-Flygplan-24GHz58GHz/ härifrån.


Vad tror ni om den? Missade att dem hade semesterstängt så jag får den inte förräns i mitten av Augusti nångång :/

henke2
2013-07-21, 13:47
Ett tips är att hålla dig till de större etablerade hobbyhandlarna. Det poppar upp många små uppstickare nästan dagligen och det är större chans att få något bra om man handlar via de större. Jag hade inte litat på någon som inte ens skriver ut sitt namn utan är väldigt hemlig. Sen om det är i Sverige eller utomlands spelar mig ingen roll, men jag handlar av de som iaf kan stå för vem det är med en adress och telefon.

Kjelle köttspak
2013-07-21, 13:53
Här har du en review som även tar upp svagheterna

http://www.youtube.com/watch?v=myx5QU-tWBI&feature=c4-overview-vl&list=PLEB1AD600479EE6E7

markusb
2013-07-21, 15:01
Förstår inte heller den här j-la fixeringen vid att flyga så långt bort/högt som möjligt, det bäddar ju bara för fadäser/krascher med borttappade plan eller såna därna multirotorfarkoster...

Med tiden blir det intressant. Som nybörjare? NEEEEJ!
kommer garanterat skita sig. Finns tusen saker som kan ställa till det vid FPV lång bort/upp.

Till trådskaparen, gör som gubbarna säger så får du en lyckad start i hobbyn.
Att stressa kommer bara resultera i katastrofer och utgifter, tro mig.

Jag har lärt mig själv att både bygga och flyga. Det tog tid, gjorde det i små steg och så billigt jag kunde.
Lycka till. Förstår att fpv ser häftigt ut på filmerna men stressa inte!!

Jesper Carlbring
2013-07-22, 10:23
Jag har lagt en beställning nu på http://www.megamods.se/RC-Flygplan/Hubsan-Spy-Hawk-Ready-To-Fly-FPV-Flygplan-24GHz58GHz/ härifrån.


Vad tror ni om den? Missade att dem hade semesterstängt så jag får den inte förräns i mitten av Augusti nångång :/

Jag tänkte precis tipsa dig om en Spyhawk! Har flugit min i några veckor och är jättenöjd! Om du inte vill vänta går den att beställa här också, de skickar även fast det är semesterstängt. Beställ gärna ett eller två extra batterier. Rabattkod rcheli10%

http://www.hobbyequipment.se/modeller/radiostyrda-flygplan/el-rtf/hubsan-fpv-spyhawk-with-24ghz-radio-system.html

McRegor
2013-07-22, 17:43
Varför be om tips av oss som är rätt erfarna när du ändå köper nåt annat ?
Roger

Burten
2013-07-22, 20:33
Hade jag inte bett om tips av er hade jag köpt en sånhär istället.
http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=321,73&product_id=4663

Men det var tack vare er som fick mig och ändra riktningen å välja något annat istället eftersom det verkar vara ett väldigt avancerat flygplan som passar bättre dem erfarna.

Burten
2013-07-22, 20:39
Jag tänkte precis tipsa dig om en Spyhawk! Har flugit min i några veckor och är jättenöjd! Om du inte vill vänta går den att beställa här också, de skickar även fast det är semesterstängt. Beställ gärna ett eller två extra batterier. Rabattkod rcheli10%

http://www.hobbyequipment.se/modeller/radiostyrda-flygplan/el-rtf/hubsan-fpv-spyhawk-with-24ghz-radio-system.html

Tack för rabattkoden!

Tror du det går på något sätt och avbeställa den jag lade på megamods?

Orkar inte vänta till Augusti innan jag får den :D

Vad rekommenderar du för lim förresten till och limma ihop planet med?

Jesper Carlbring
2013-07-23, 19:46
Jag använde det som ingick, det funkade bra.
Det är väl bara att du hör av dig till megamods antar jag.

Burten
2013-07-23, 20:28
Jaha det ingår lim, nåja jag la med epoxy lim.
La en besällning på den du länka igår, får ta å avbeställa den på megamods när man kan kontakta dom.

Burten
2013-07-23, 23:16
En fråga som dök upp i huvudet för mig.

I vilket hål ska man ha styrpinnen från servona i?
Det brukar ju finnas flera hål att välja mellan, så jag tänkte om det är någon inställning som gör så planet svänger mer/mindre beroende på vilket hål man väljer.

Burten
2013-07-26, 19:57
Fick min spy hawk idag. Har hunnit testa den 2 gånger nu och första flygturen gick hur fint som helst.
Men sen nästa så lyckades jag krascha 2 gånger så vingarna lossna. Orsaken var att jag hade glömt å lägga på auto stabilitet. Sen krasha jag när batteriet tog slut rakt ner i backen så båda vingarna lossna.

Så frågan är, borde jag ta å limma vingarna?

Sen är jag lite fundersam över hur jag ska ställa in trim, aileron har jag lyckats ställa så den flyger rakt nudå, men resten?

Har tyvvär ingen klubb i närheten inom 10 mils radie som kan hjälpa mig :/

Jesper Carlbring
2013-07-28, 21:21
Mina vingar har också lossnat när man kraschat eller landat för hårt. Nu har jag limmat lite mellan vingarna så att man inte kan råka starta med lösa vingar, annars är det nog bara bra om de lossnar istället för att brytas av.

Har också missat stabiliseringen när jag startat, så kontrollera alltid att den hoppar igång (om den strular; lägg planet stilla och rakt på marken och starta om med gasen avstängd), annars blir det vild flygning ;)

Tror mina servopinnar är i det yttersta hålet. Planet blir mindre känsligt, men det får du givetvis prova dig fram till vad som känns bäst.

En bra idé är också att ta det lite mer försiktigt när du hör att motorn går ned kraftigt i varvtal.

Burten
2013-07-28, 22:32
Har lyckats ställa in den och trimma den så den går kanon nu :)

Limmade fast mina vingar så dem inte skulle hålla på lossna, sedan dess har dem inte lossnat nå mer. Iofs så har jag ju lärt mig flyga med planet nudå så jag har inte kraschat på ett bra tag.

Har märkt att planet verkar tappa signalen före man tappar bildsignalen, hade varit bättre om det hade varit tvärtom så man vet när det är dags att vända.
Det är då du menar att motorn går ner kraftigt i varvtal, right?

Var lite sugen på byta ut sändarantenn och mottagarantennen för att få lite bättre räckvidd på planet, vad kan ni rekommendera då för något?

Burten
2013-07-31, 21:03
Hur lång batteritid ska det vara på den?
Jag kan endast flyga i 8 minuter, sen dör planet.

markusb
2013-07-31, 21:16
Läst manualen?

Burten
2013-08-01, 01:33
Läst manualen?
Jupp, där stod inget om flygtiden.

McRegor
2013-08-01, 09:39
...och hur lång tid hade du förväntat dig ? 8 minuter låter väl inte orimligt.

Jesper Carlbring
2013-08-01, 14:54
8 minuter låter rimligt om du kör med full gas hela tiden. Jag flyger 15-20 minuter genom att först stiga högt och sedan segelflyga

Burten
2013-08-01, 15:02
Jaha okej, jag trodde det skulle vara 30 minuters flygtid med den.

Så jag tänkte om det var något fel på mitt batteri eller laddaren när det var så kort flygtid, därför jag frågade.

Burten
2013-08-03, 22:17
Tappade videosignalen ovanför skogen idag, vilket ledde till att jag senare tappade radiokontakten också.

Så nu är planet borta, och väldigt svår att hitta eftersom jag inte vet var den krascha.

markusb
2013-08-03, 22:19
Då har du lärt dig att RTH är en smart uppfinning till nästa bygge.

Burten
2013-08-10, 15:59
Lägger en beställning på en ny spy hawk när hobbyequipment fått hem på lager.

Har en beställning hos megamods också.
Har skrivit flera mail åt dem att ta bort ordern men inget svar, så skickas ordern så kommer den få gå tillbaka.

McRegor
2013-08-10, 16:37
Rent allmänt kanske du skulle träna lite mera på att flyga utan FPV. Då får du samtidigt en helt annan säkerhet och då kanske du inte försätter dig i konstiga situationer så lätt när du väl flyger FPV. Du är ju nybörjare så jag tycker att du skall prioritera att träna utan FPV - då får du nog en bättre känsla för hur du flyger eftersom du ser kärran och inte bara marken. Då kan du också lära dig att precisionsmanövrera bättre t ex i samband med landningar.
Roger

Burten
2013-08-11, 01:00
Jag lärde mig flyga ganska bra faktiskt den tiden jag hade min spy hawk :)
Lärde mig styra planet mot mig så jag lyckades fånga den med handen istället för att landa i gräset.

Bortflygningen var en dum grej jag gjorde, och det var att jag skulle vända ovanför en skog 200 meter bort ungefär. Jag tappade bilden ganska tvärt, så jag fick ingen varning att bilden började flimra, som den gjort vid andra tillfällen då jag flygit lite för långt med planet.
Jag kunde inte se planet från marken heller eftersom träd var ivägen. Jag försökte så gott jag kunde chansa och försöka styra tillbaka planet. Det blåste även lite grann så det försämrade ju det hela också.