handdator

Visa fullständig version : Mässingprofil och vingstål.



senmathal
2013-07-20, 23:17
Hej!

Jag behöver vingstål med tillhörande mässingprofil men hittar inte. Själva stålet ska vara 10 x 2 mm eller däromkring.

/Mats

LIP
2013-07-21, 09:12
Kolla här, http://shop.lindinger.at/index.php?cPath=1749_1755

senmathal
2013-07-22, 14:51
Tack Lars!
Har skaffat en ritning på Kricks Klemm 35 från Drexler Modellbau och där behövs dylika stål.

/Mats

LIP
2013-07-22, 15:59
Tack Lars!
Har skaffat en ritning på Kricks Klemm 35 från Drexler Modellbau och där behövs dylika stål.

/Mats

Den såg riktigt trevlig ut, se bara till så att vingspetsarna är skränkta så blir det nog en trevlig modell.

senmathal
2013-07-22, 22:57
Jag byggde för ganska länge sedan en Klemm 35 i mindre storlek efter Per Lundqvist ritning publicerad i modellflygnytt. Ett riktigt pinnabygge av tunna furulister och klädd med tunn plywood som jag ägnade mycket tid åt. Tyvärr blev det totalkrasch i första försöket. Jag kommer förmodligen att färgsätta den som flygvapnets SK 15, orangea vingar med stora kronmärken och mörkbrun kropp. Men lite ängslig är jag för flygegenskaperna p.g.a. av den förra modellens korta liv.

Tyvärr är beskrivningen på tyska och jag kan inte ett ord. Jag skannade in den och översatte med Google men det blev i stort sett inte läsbart. Men det löser väl sig allt eftersom man bygger. Funderar på om jag för första gången skulle lägga upp en byggtråd här i forumet. Men byggandet tar nog inte fart förrän till hösten.

/Mats

LIP
2013-07-22, 23:24
Absolut att du skall lägga upp en byggtråd, jag kommer absolut att följa den.

Vet du orsaken till totalkraschen av din första Klemm 35? det är lite lurigt med sådana smala vingspetsar.
Har en modellflygarkollega som fick tag på en Krickbyggsats av Bucker Bestman

Han byggde den helt efter ritning vilket innebar att vingen inte blev skränkt.
Jag fick göra premiärflygningen med den och det blev krasch redan i starten. Inte så mycket skador så det var snart reparerat. Jag fick förtroendet igen men hade nu kollat upp modellen ordentligt och kunde konstatera att det var oskränkta vingar.
Den här gången så tog jag ut klaffen för att på detta sättet "fuska" till en skränkning. Jag fick modellen att flyga men ack så dåligt. Försökte ta in klaffen på höjd men modellen blev otroligt bångstyrig, blev tvungen att ta ut klaffen igen och flyga så. Lyckades landa den hel. Vad jag vet så är den inte flugen sedan dess, nu får den hänga i taket.

Det är därför jag vill uppmana dig om att bygga in skränkning i vingen och se till att hålla nere vikten på modellen.
Den jag flög hade på tok för hög vingbelastning vilket försvårade flygningen avsevärt.

senmathal
2013-07-23, 15:20
Jag har några gissningar då det gäller den förra modellen. Dels var jag väl inte så erfaren modellflygare då men det tror jag inte var det största felet. Modellen var nog ganska välbyggd helt efter ritningen och relativt lätt som Pers modeller nog brukar vara. Det jag däremot tror var till modellens nackdel var konstruktionen av skevrodren. Så här skrev jag det andra forumet för en tid sedan.



Sedan var det nåon form av skevroderbroms på den. Eller rättare sagt en konstruktion som skulle motverka skevrederbromsen på det nedåtgående rodret. När skevrodret gick uppåt så veks samtidigt en kant neråt en aning. Detta är vad jag vill minnas men jag kan ha fel. Jag har en känsla av att farten räckte precis till för att flyga rakt fram men när jag skulle göra en sväng så vek den sig.





En annan bidragande orsak tror jag ver den lilla glödstiftsmotorn som nog var i klenaste laget. Fart räckte precis till att lyfta men då jag försökte svänga tog den skevroderbromsen över och styrde modellen åt fel håll. Kan ju även var att skevroderutslagen inte vara rätt eller inte rätt differensierade. På den här ritningen har man i alla fall hoppat över skevroderbromsen vilket jag tror är bra.

Så här blir det när den blir klar :)

39923


Mats

senmathal
2013-07-23, 15:26
Hm... När jag tänker efter borde inte denna konstruktion ha fått modellen att svänga åt fel håll utan snarare tvärtom. Förmodligen låg hastigheten så på stålgränsen att den inte klarade en sväng helt enkelt.

Mats

LIP
2013-07-23, 16:05
Per Lundqvist är känd för att bygga så nära original/fullskala som möjligt, det gäller konstruktionen, motormässigt och flygning. Kan tänka mig att den var motorsvag, fullskalan hade inte heller någon värstingmotor precis.

Man skall nog vara en erfaren modellflygare och kunna flyga "rent" i svängarna för att det skall gå bra, för svängarna i sig fordrar faktiskt extra energi. Så din analys stämmer säkert och jag kan inte tänka mig att Pär inte skulle ha skrivit/ ritat om skränkning.
Skevroderbroms för mig(som jag lärt mig)är att det nedfällande skevrodret bromsar mer än det uppfällande, resultatet av det blir att yttervingen i en sväng kommer att bromsas och du kommer att få en hängande stjärt i svängen och måste därför stöttas med sidorodret för att få till en "ren" sväng.

Den skevroderbroms som du talar om förstår jag inte riktigt, det låter som du har någon sorts broms på innervingens spets som bromsar upp farten så att modellen skall typ vrida sig runt i svängen, för mig låter det som om man skulle hamna i någon sorts slänggunga när man ligger i sväng.