handdator

Visa fullständig version : Kasta sitt första plan.. Hur gör man lämpligast?



SebastianW
2013-07-23, 11:38
Hej på er!
Har precis satt ihop en Bixler 2 för fpv, och detta är mitt första flygplan. Flyger heli annars och kört en del plan i sim för att bli redo för min fpv flyg.
Har satt på lite större motor pga vikten har kollat en del tidigare fpv plan på forum, och monterade en gopro i nosen.
Nu i efterhand så känner jag att jag borde flugit original setup först utan att göra den tyngre med dyrare delar såsom ex kameran placerad i nosen..
Igår testade jag "flyga", men det var mycket vid starten som kändes osäkert hur jag skulle göra.
Steg 1, borde man bara testa glidkasta planet först utan gas så det glidlandar direkt för att testa glid så tyngpunkt verkligen är ok? Har mätt cg på bänk, men glida i luften är ju något annat..
Gjorde inte det då jag inte har någon känsla än hur hårt jag skulle kasta eller hur tåligt planet är vid landning..

Sedan när man skall kasta flyga iväg, fick tipset med full gas, vilket kändes brutalt, och den dök direkt med nosen i backen. Orsak tror jag också var att motor hade fel thrust angle, så den har jag justerat så den nu går igenom tyngdpunkten, vid kastet var den över tyngdpunkt. Elevator var istort center, något åt stiga hållet..

Skall jag gasa när jag har den i handen, eller bör man kasta så den glider lite först och snabbt sedan börja gasa, då känns som man borde ha mer kontroll om den dyker stiger pga throttle.. Full gas i handen kändes inte kontrollerat vid utkast..
Och hur hårt skall man kasta ett sådant här plan, tog inte i speciellt mycket så det är också ett möjligt fel jag gjorde.

Det är lite skum känsla att snabbt kasta något och ha sin txkontroll i handen och hinna få ordning på den direkt,så det är såklart vettigt om en kompis kastar, men vill ju kunna klara detta själv också :)

Blev två kast med nos dyk direkt igår, så inget flyg försök igen förrän jag har bättre koll på starten (i teorin iallafall)
Lite tips mottages gärna!


Sebastian

McRegor
2013-07-23, 12:18
Plocka ur allt "extra" och flyg kärran i standardutförande eftersom du av allt att döma är nybörjare. Och som nybörjare så känns det ju måttligt övertänkt att sätta en GoPro "i nosen"...
Skulle tro att ca: 1/3 "gas" bör fungera.
Kasta med vänster hand så har du full kontroll på högerspaken - det är inte så svårt som det kanske kan verka var för oss som normalt är högerhänta.
Kasta lätt "uppåt" för motorriktningen på Easy Star/Bixler tenderar att trycka ner kärran innan den fått fart.
Använd nackrem på sändaren så känns det lite säkrare.
...slutligen - du är ju med i en flygklubb - tag hjälp där så går det ännu enklare att komma igång.
Roger

Peter_L
2013-07-23, 12:38
Jag brukar kasta min Bixler med vänster hand och full gas lite uppåt. Det kanske hjälper till att jag är vänsterhänt, men hur svårt kan det vara även för en högermänniska?

F.ö. har jag flugit min Bixler 1 i standardutförande och 5x5 propeller med Gopro och det är inga som helst problem med orken med originalmotorn och den lilla proppen.

McRegor
2013-07-23, 12:48
Full gas på en Easy Star/Bixler vid kastögonblicket kan tyvärr ställa till det eftersom motorn sitter på "ryggen" och är nedåtriktad och har då kärran låg fart så kan det innebära att den trycks ner mot backen i st f att stiga. Så ge måttlig gas vid kastögonblicket - sen när du har kontroll på kärran så kan du ge mera gas och börja stiga.
Roger

SebastianW
2013-07-23, 12:57
Tack för era tips! Jag var på flygklubben, nybörjare som jag är, och tipsen jag fick där var att vinkla ner motorn rakt samt fullgas, och tyvärr tror jag båda dessa tipsen inte riktigt hjälpte mig :)
Gopron i nosen är utsatt, men detta är en del i en "kalkylerad risk" är medveten att det inte är ett bra ställe skyddsmässigt, men för filmningen jag sedan vill göra så måste den vara där. Men jag monterar av denna för nästa tester och fixar cg så jag får flygit först, borde inte byggt special lösningar innan jag flög första gången såklart, men tid fanns för bygge sena kvällar ej för flygning senast veckan...

SÅ nästa försök:
Justerad motor vinkel, ingen kamera, kasta med vänster, snett uppåt, inte fullgas ca 1/3 och redo styra med höger hand direkt för kontroll och sedan iväg! Nu försöker vi igen!

simonarvestrand
2013-07-23, 13:18
jag kastar med höger , drar först på bra med gas , sedan styr jag tillfälligt högerstickan med vänster handen och ger en del höjd under kastet. speciellt om man har gopro m.m monterat för då sjunker den fort ibörjan.

har inte justerat motorvinkel på mina och ser inte att det ska behövas heller

Fluf
2013-07-23, 13:52
Låt någon annan kasta åt dig, alternativ låt en van flygare spaka och du kastar på första för att trimma in den :)

SebastianW
2013-07-23, 14:37
Låt någon annan kasta åt dig, alternativ låt en van flygare spaka och du kastar på första för att trimma in den :)

Ha Ha, tack för tipsen, men det går ju inte :)! Tycker det är minst lika kul med pysslandet och att trimma själv , speciellt att lyckas med den första flygningen själv! Kanske någon kan få kasta den så långt kan jag sträcka mig, men jag spakar:)! Det får kosta några huvudbry och delar men..
Köpte mig ett gäng golfklubbor en gång, då hade jag skadat axeln då jag fick dem, så brorsan fick testslå dem första gången. Jag minns känslan, det vill jag inte upprepa..

McRegor
2013-07-23, 18:59
Du behöver inte ändra motorvinkeln - det är bara att finjustera kast-tekniken och ha ett lagom anpassat gaspådrag.
Problemet du kan få när du vinklar ner motorn (= motoraxeln mera parallell med vingen) är att kärran kommer att hissa ännu mera än den gör nu när du ökar farten. Det finns liksom en tanke bakom det mesta i flygplanskonstruktionerna men ändå blir det kompromisser...:)
Roger

hakank
2013-07-23, 19:01
Jag gör med min AXN likadant som i denna video och det funkar utmärkt. AXN:n har i stort sätt samma egenskaper som Bixler'n i detta fall: http://www.youtube.com/watch?v=8GnDRrOEM7Q

McRegor
2013-07-23, 19:33
Jag gör med min AXN likadant som i denna video och det funkar utmärkt. AXN:n har i stort sätt samma egenskaper som Bixler'n i detta fall: http://www.youtube.com/watch?v=8GnDRrOEM7Q
Håller med helt - det är ju också vad jag rekommenderat trådskaparen tidigare i denna tråd. Mycket gas = kärran trycks neråt. Denna kärra påminner ju mycket om en elseglare så precis som sägs i filmen så flyter den ju ut rätt bra när man kastar - även utan motor.
Roger

darkling76
2013-07-23, 21:25
Hej! Programmera in ca 50% höjdutslag på lämplig switch på din sändare som du slår till vid handstarten och när kärran har bra höjd så slår du helt enkelt tillbaka switchen.Om du vill kan du ju även ställa in hastigheten på servot till detta så det inte blir ett ryck när du slår tillbaka till neutralläge på höjdrodret när kärran är i luften.Så här gör jag själv då de flesta av mina kärror handstartas.Busenkelt och du kan hitta spakarna i lugn å ro efter start.:)Mvh:Pierre

SebastianW
2013-07-23, 22:22
Hej igen!
Tack alla för många bra tips.
Var ute på fältet idag, med återställd motor vinkel och era råd.
Hade kvar vikten i nosen men ersatte gopro i skyddet med en likvärdig vikt jag gjort tidigare.

Körde lite under 50% gas och kastade snett uppåt kanske ett uns hårdare än igår.
Kastade med höger men kunde enkelt få tid att börja med lite höjd roder innan den dalat för mycket.
Sedan flög jag, och vad bra den gled! Grymt kul att flyga plan och spännande göra sin första landning!

Körde ytterligare en flygning och inga problem, det viktigaste för min den var att köra med mindre gas och kasta lite mera snett uppåt, då rullade det liksom på enkelt.
Sedan när motorn var fel vinkel så blev det rejält dyk med för hög gas så det var helt annan känsla nu och mycket mer tid att hinna med.

Återigen tack för alla tipsen!

mvh
Sebastian
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Fluf
2013-07-24, 10:41
Grattis till luftdopet :)

Nu är det bara att trimma in plan, vinklar, utslag och pilot och köra på. Mycket mer avslappnande att flyga träkors jämfört med 6chan heli, gjorde samma resa själv och har nu sålt mina helis.

Peter_L
2013-07-24, 17:28
Full gas på en Easy Star/Bixler vid kastögonblicket kan tyvärr ställa till det eftersom motorn sitter på "ryggen" och är nedåtriktad och har då kärran låg fart så kan det innebära att den trycks ner mot backen i st f att stiga.

Du har säkert rätt i det, även om jag själv inte märkt några såna tendenser trots fullgas i starten. Det är möjligt att jag kompenserar dykningen omedvetet eftersom jag ju har fingrarna på högerspaken hela tiden i kastögonblicket. Inget jag tänkt på i alla fall.

SebastianW
2013-07-24, 20:09
Grattis till luftdopet :)

Nu är det bara att trimma in plan, vinklar, utslag och pilot och köra på. Mycket mer avslappnande att flyga träkors jämfört med 6chan heli, gjorde samma resa själv och har nu sålt mina helis.
Tack!
Nu kändes det dock mer spänt med flygplanet än det gjort med helisarna det senaste, grymt svårt att stanna upp och hovra lite lugnt med planet, det vill liksom vara i rörelse hela tiden.. ;)