handdator

Visa fullständig version : Koppla ihop två tankar



MagnusStrömqvist
2013-07-24, 00:56
Hej, tänkte bara bolla en tanke vi diskuterade på fältet idag. Jag har 2 tankar på 550cl i en 88" extra med 55dle motor. En till bensin en, till rök. Funkar bra men korta flygtider (10 min). Nu undrar jag om jag skulle kunna koppla ihop tankarnas ut slangar med hjälp av på/av ventiler och ett par T- kopplingar? Så när jag inte vill ha rök utan längre flygtider, fylla även röktanken med bensin, och därmed fördubbla flygtiden.
Rent teoretiskt fungerar ju tankarna som vanligt och jag bör få kanske 80-90% längre flygtid. Dock om det går fortare för en tank av någon anledning, vad händer då när en är tom och den andra har säg 20% kvar? Vad händer då när luft och bensin blandas? Och blir det huvudsak luft, då jag misstänker fysikens lagar tar över och motorn suger där det går lättast, dvs från tanken som i det läget bara ger luft?
Och en sista fråga, gör det något att det är rester av rökolja (super dri blandat m biodiesel) som kommer med eller måste man "skölja"rent tanken en runda innan man kör dubbla tankar bensin?

Med vänlig hälsning, Magnus

Rosso
2013-07-24, 10:47
Koppla tankarna i serie så får du inga problem.
mvh Jocke.

MagnusStrömqvist
2013-07-24, 16:57
Ok, du menar istället för att koppla ihop bådas ut slang så tar jag rökens ut slang (och ibland bensin då) tanken med t koppling och på/av ventil till in slang på bensintanken? Så fyller den på per automatik?

Björn.O
2013-07-25, 00:34
Det får plats 2st 24oz (ca 7 dl ) Du-Bro tankar liggande på högkant i 88" EF extran, 24oz ger bra flygtid tycker jag.

MagnusStrömqvist
2013-07-25, 10:53
Ok jag har två 5 dl på höjden då jag ville ha gas servo och extra batterier runt om. Men fortfarande lite undrande hur seriekopplingen kommer fungera. Men det är bara att testa.

asedwerfty
2013-07-25, 13:40
En kille har tydligen gjort detta för att slippa spill från "luftslangen" och principen borde väl vara densamma. han har till och med ritat upp det hela tydligt och vad jag kan förstå har han blivit nöjd. (hoppas länken funkar)
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1749&SearchTerms=dubbla,tankar (http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1749&SearchTerms=dubbla,tankar)

senmathal
2013-07-26, 07:59
En sak kan man vara helt säker på är att om det suger den minsta luft någonstans så stannar motorn nästan direkt. På en membranförgasare finns ju inget flottörhus fyllt med bensin som kan hålla motorn igång till dess den får enbart bensin igen. Det minsta lilla pyttehål i en slang gör att en motorn inte suger bensin.

Jag tror också på seriekoppling där du har bensinslangen i ena tanke medan den andra tanken fyller på. Sen måste ju andra tanken ha en luftning ordnat på ett sådant sätt så att bensinen inte rinner ut ur tanken. Men så är det väl på alla tankar. Egentligen räcker det väl om du har luftning bara i sekundärtanken eller va man ska kalla den. Då får du hjälp av förgasaren att suga över bensinen till huvudtanken.

Om du har tankarna på höjden borde det ju fungera problemfritt. Ett tips är att du drar slangen från den övre tanken ner till botten på huvudtanken. Då rinner det inte bakvägen vid inverterad flygning. Det vore ju lite taskigt om du flyger på rygg en längre stund och alla bensin rinner till den övre tanken :)

/Mats

MagnusStrömqvist
2013-07-26, 10:30
Länken funkade. Tack för tipset! Verkar som smartaste sättet är att koppla in extra tanken på luftslangen och plugga ut . Låter vettigt